Fremsat den 25. april 2012 af
økonomi- og indenrigsministeren (Margrethe Vestager)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om forpligtende
kommunale samarbejder og lov om ændringer af landets
inddeling i kommuner og regioner og om opløsning og
udpegelse af forpligtende kommunale samarbejder
(Dispensationsmuligheder og øgede
muligheder for at udpege nye forpligtende kommunale
samarbejder)
§ 1
I lov om forpligtende kommunale samarbejder, jf.
lovbekendtgørelse nr. 50 af 15. januar 2010, som
ændret ved § 3 i lov nr. 294 af 11. april 2011,
foretages følgende ændring:
1.
Efter § 11 indsættes:
Ȥ 11
a. Økonomi- og indenrigsministeren kan efter
ansøgning fra kommunalbestyrelser, der indgår i en
gruppe af kommuner udpeget efter § 2, stk. 1, og
efter forhandling med vedkommende minister tillade, at de
ansøgende kommunalbestyrelsers samarbejde efter denne lov
omfatter andre kommunale opgaver end dem, der er nævnt i
§ 1, stk. 2. Økonomi- og indenrigsministeren
udpeger, hvilken kommunalbestyrelse der skal varetage
udøvelsen af opgaverne på vegne af den eller de
øvrige kommunalbestyrelser.
Stk. 2.
Økonomi- og indenrigsministeren kan efter ansøgning
fra kommunalbestyrelser, der indgår i en gruppe af kommuner
udpeget efter § 2, stk. 1, og efter forhandling med
vedkommende minister tillade, at samarbejde efter denne lov ikke
omfatter opgaver, der er nævnt i § 1,
stk. 2.
Stk. 3.
Økonomi- og indenrigsministeren kan efter inddragelse af
kommunalbestyrelserne i de berørte kommuner fastsætte
vilkår for tilladelser efter stk. 1 og 2, herunder om
ikrafttræden og ophør af den opgavefordeling, som
følger af tilladelserne, om offentliggørelse heraf,
om overførsel af ansatte mellem kommuner som følge af
ikrafttræden og ophør af en sådan
opgavefordeling samt om overførte ansattes rettigheder i
forbindelse hermed.«
§ 2
I lov nr. 382 af 3. maj 2006 om ændringer
af landets inddeling i kommuner og regioner og om opløsning
og udpegelse af forpligtende kommunale samarbejder foretages
følgende ændring:
1. I
§ 7, stk. 3,
indsættes som 2. pkt.:
»Der kan efter stk. 1 udpeges grupper af
kommuner, som ikke er geografisk sammenhængende.«
§ 3
Loven træder i kraft den 1. juli 2012.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | | Almindelige
bemærkninger | | | | | Indholdsfortegnelse: | | | | | 1. | Indledning | 2. | Baggrunden for lovforslaget | 3. | Lovforslagets indhold | | 3.1. | Dispensationsmuligheder | | | 3.1.1. | Dispensation til at inddrage flere opgaver
i samarbejdet | | | 3.1.2. | Dispensation til at undtage opgaver fra
samarbejdet | | | 3.1.3. | Vilkår for meddelelse af
dispensation | | 3.2. | Øgede muligheder for at udpege nye
forpligtende kommunale samarbejder | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige m.v. | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og
organisationer | 10. | Sammenfattende skema | | | | |
|
1. Indledning
Efter lovforslaget gives økonomi- og
indenrigsministeren mulighed for efter forhandling med vedkommende
minister at meddele kommuner i forpligtende kommunale samarbejder
dispensation fra visse af de regler, som ellers gælder for
kommunerne i disse samarbejder. Endvidere gives ministeren
øgede muligheder for i forbindelse med ophævelse af
eksisterende forpligtende samarbejder at udpege nye samarbejder,
idet det gældende krav om, at kommuner i nye samarbejder skal
være nabokommuner, ophæves. Om baggrunden for forslaget
henvises til afsnit 2.
Det foreslås, at økonomi- og
indenrigsministeren gives mulighed for at tillade, at kommuner i et
forpligtende samarbejde kan samarbejde efter loven om
opgaveområder, der ellers ikke er omfattet af lov om
forpligtende kommunale samarbejder. Dette kræver enighed
mellem de kommuner, som vil udvide samarbejdet. Der henvises til
afsnit 3.1.1. og 3.1.3.
Det foreslås, at økonomi- og
indenrigsministeren gives mulighed for at tillade, at opgaver, der
er omfattet af lov om forpligtende kommunale samarbejder, undtages
fra et forpligtende kommunalt samarbejde, så kommunerne i
samarbejdet udfører opgaverne på egne vegne
(hjemtagelse). Dette kræver enighed i mellem den delegerende
kommune i samarbejdet, som ønsker at hjemtage opgaverne, og
den kommune i samarbejdet, som udfører opgaverne på
førstnævnte kommunes vegne. Der henvises til afsnit
3.1.2. og 3.1.3.
Endelig foreslås, at økonomi- og
indenrigsministeren ved udpegelse af nye forpligtende kommunale
samarbejder kan udpege kommuner, der ikke er nabokommuner. Der skal
fortsat gælde et krav om, at samarbejdet mellem de
pågældende kommuner under hensyn til opgavernes art og
kommunernes geografiske placering i forhold til hinanden er
hensigtsmæssigt. Der henvises til afsnit 3.2.
2. Baggrunden for
lovforslaget
Det var et led i strukturaftalen, der dannede
grundlag for kommunalreformen, at kommuner med under ca. 20.000
indbyggere, hvor der ikke var opbakning til en
kommunesammenlægning, som alternativ skulle indgå et
forpligtende kommunalt samarbejde med en eller flere kommuner med
henblik på at sikre den faglige bæredygtighed for
opgavevaretagelsen. Befolkningsgrundlaget i et sådant
samarbejde skulle være på mindst ca. 30.000
indbyggere.
Det var en forudsætning for den
daværende regerings aftale af 3. marts 2005 med Dansk
Folkeparti, Socialdemokraterne og Det Radikale Venstre om den
kommunale inddeling pr. 1. januar 2007 (landkortaftalen), at alle
kommuner skulle opfylde de nævnte kriterier for faglig
bæredygtighed. Som led i aftalen blev udpeget syv
forpligtende kommunale samarbejder: Læsø og
Frederikshavn Kommuner, Samsø, Aarhus og Odder Kommuner,
Fanø og Esbjerg Kommuner, Langeland og Svendborg Kommuner,
Ærø og Svendborg Kommuner, Dragør og
Tårnby Kommuner samt Ishøj og Vallensbæk
Kommuner. De fem førstnævnte samarbejder omfatter
kommuner, der udgør en ø. De to sidstnævnte
samarbejder vedrører kun fastlandskommuner.
Reglerne om de forpligtende kommunale samarbejder
blev fastsat i lov nr. 541 af 24. juni 2005, der trådte i
kraft samtidig med resten af kommunalreformen den 1. januar 2007.
De forpligtende kommunale samarbejder omfatter dels tidligere
amtskommunale opgaver, som ved kommunalreformen blev
overført fra amtskommunerne til kommunerne, dels opgaver,
der også før kommunalreformen var kommunale, men som
har en sådan sammenhæng med de førnævnte
amtskommunale opgaver, at de også må varetages i et
forpligtende kommunalt samarbejde. I medfør af loven
indgår således følgende opgaveområder i de
forpligtende kommunale samarbejder:
• visse
opgaver på det sociale område,
• visse
opgaver på natur- og miljøområdet,
• visse
opgaver på specialundervisningsområdet,
• de kommunale
genoptræningsopgaver samt
• hele
beskæftigelsesområdet.
Loven fastsætter, at samarbejdsformen er
pligtmæssig delegation, dvs. at udførelsen af opgaven
på hvert opgaveområde overlades til én kommune i
samarbejdet, mens den delegerende kommune bevarer ansvaret for
opgavevaretagelsen. Efter loven betaler den delegerende kommune den
bemyndigede kommunes omkostninger ved udøvelsen af
opgaverne.
De kommunale samarbejder og opgavefordelingen i
samarbejderne er fastsat i bekendtgørelse nr. 656 af 29.
juni 2005 om revision af den kommunale og regionale inddeling og om
forpligtende kommunale samarbejder.
Økonomi- og indenrigsministeren kan efter
lovens § 11, stk. 1, meddele dispensation fra lovens
bestemmelser for samarbejder, der omfatter en kommune, der
udgør en ø. Der er efter denne bestemmelse med
tilslutning fra vedkommende fagminister givet dispensation til, at
ø-kommunerne i samarbejderne varetager visse opgaver, som er
omfattet af lov om forpligtende samarbejder, på egne vegne.
Der findes ingen tilsvarende dispensationsmulighed for de to
fastlandssamarbejder.
Efter lov nr. 382 af 3. maj 2006 om
ændringer af landets inddeling i kommuner og regioner og om
opløsning og udpegelse af forpligtende kommunale samarbejder
kan økonomi- og indenrigsministeren i særlige
tilfælde, hvor dette er påkrævet, træffe
beslutning om opløsning af forpligtende kommunale
samarbejder. I den forbindelse skal det påses, at de
kommuner, der indgik i samarbejdet, også efter dets
opløsning opfylder de krav til faglig bæredygtighed,
som dannede grundlag for den kommunale inddeling som led i
kommunalreformen. Ministeren kan til sikring heraf enten foretage
ændringer af den kommunale inddeling eller udpege et nyt
forpligtende kommunalt samarbejde. Der skal i den forbindelse tages
hensyn til de berørte kommunalbestyrelsers ønsker om
at fortsætte et forpligtende samarbejde frem for at
indgå i en kommunesammenlægning, og der skal tages
særligt hensyn til et sådant ønske fra en
kommunalbestyrelse i en kommune, der udgør en ø.
Udpeges et nyt forpligtende samarbejde, skal det i den forbindelse,
ligesom det var tilfældet i forbindelse med kommunalreformen,
påses, at kommunerne i dette nye samarbejde
befolkningsmæssigt og geografisk udgør et
hensigtsmæssigt grundlag for opgavevaretagelsen. Dette
indebærer, at det samlede befolkningsgrundlag i samarbejdet
som udgangspunkt skal være mindst ca. 30.000 indbyggere, at
hver kommune i samarbejdet skal have fælles grænse med
mindst én af de andre kommuner i samarbejdet, dvs. at kun
nabokommuner kan samarbejde, og at kommunerne i øvrigt skal
udgøre et geografisk hensigtsmæssigt grundlag for
samarbejdet.
Der er nu forløbet mere end fem år
siden kommunalreformens ikrafttræden, og regeringen har
fundet det hensigtsmæssigt at tage hensyn til kommunernes
erfaring med reglerne om forpligtende kommunale samarbejder. Der er
fra kommuner, der deltager i forpligtende kommunale samarbejder,
fremsat ønsker om på visse punkter at gøre
reglerne om samarbejderne mere fleksible.
På baggrund af disse ønsker har
regeringen den 14. marts 2012 indgået en aftale med de
øvrige partier i landkortaftalen (Venstre, Dansk Folkeparti
og Det Konservative Folkeparti) om følgende ændringer
af lovgivningen om forpligtende kommunale samarbejder:
1. Der etableres
hjemmel til, at økonomi- og indenrigsministeren kan meddele
kommuner i forpligtende kommunale samarbejder dispensation til at
udvide samarbejdet med flere opgaver end dem, der er omfattet af
loven.
2. Ved udpegningen
af nye forpligtende kommunale samarbejder ophæves det
nugældende krav om, at de deltagende kommuner skal være
nabokommuner. Der gælder fortsat et krav om, at samarbejdet
mellem de pågældende kommuner under hensyn til
opgavernes art og kommunernes geografiske placering i forhold til
hinanden er hensigtsmæssigt.
3. Der etableres
hjemmel til, at økonomi- og indenrigsministeren også
kan meddele fastlandskommuner i forpligtende kommunale samarbejder
dispensation til at undtage opgaver omfattet af loven fra det
forpligtende kommunale samarbejde, så kommunerne i
samarbejdet varetager opgaverne på egne vegne
(hjemtagelse).
Regeringen og de øvrige partier i
landkortaftalen er samtidig blevet enige om, at der skal ske en
opfølgning på udviklingen af priserne i de
forpligtende kommunale samarbejder, der efter loven skal
udgøre den udførende kommunes kostpris for
udførelsen af opgaverne. Økonomi- og
Indenrigsministeriet vil således med hjemmel i § 63
i lov om kommunernes styrelse, når de kommunale regnskaber
for 2012 foreligger, indhente oplysninger om de priser, som de
udførende kommuner i de forpligtende samarbejder har
opkrævet for udførelsen af opgaverne. Dette vil,
når de kommunale regnskaber for 2013 foreligger, blive fulgt
op med indhentelse af tilsvarende oplysninger med henblik på
at konstatere prisudviklingen i samarbejderne, og oplysningerne vil
blive forelagt forligspartierne. Der vil herefter blive foretaget
en tilsvarende opfølgning hvert andet år.
Regeringen foreslår i overensstemmelse med
aftalens punkt 1 og 3, at der som nærmere beskrevet i afsnit 3.1. gives økonomi-
og indenrigsministeren hjemmel til at tillade de nævnte
fravigelser fra de regler, der gælder for kommuner i
forpligtende kommunale samarbejder.
For at give yderligere muligheder for
fleksibilitet for kommuner i forpligtende kommunale samarbejder
foreslås det i overensstemmelse med aftalens punkt 2
endvidere, at økonomi- og indenrigsministeren ved udpegelsen
af nye forpligtende kommunale samarbejder kan se bort fra kravet
om, at kommuner i nye samarbejder skal være nabokommuner, jf.
afsnit 3.2.
3. Lovforslagets indhold
3.1.
Dispensationsmuligheder
Med lovforslaget gives økonomi- og
indenrigsministeren mulighed for efter ansøgning fra de
berørte kommuner på to punkter at fravige de regler,
som ellers gælder for kommuner, der indgår i et
forpligtende kommunalt samarbejde.
Det vil være en konkret vurdering i hvert
enkelt tilfælde, om der efter ansøgning kan gives
dispensation. Økonomi- og indenrigsministeren skal
før meddelelse af dispensation inddrage den relevante
fagminister. Herved sikres, at faglige hensyn inden for de
omhandlede opgaveområder varetages, og at den fordeling af
udførelsen af opgaver, som dispensationen indebærer,
ud fra et fagligt synspunkt bliver forsvarlig og
hensigtsmæssig.
De foreslåede dispensationsbestemmelser vil
også gælde for kommuner i forpligtende kommunale
samarbejder, der måtte blive udpeget af økonomi- og
indenrigsministeren efter § 7, stk. 1, i lov nr. 382
af 3. maj 2006 om ændringer af landets inddeling i kommuner
og regioner og udpegelse af forpligtende kommunale samarbejder
(grænseinddelingsloven). Kommunerne i sådanne
samarbejder skal efter den nævnte bestemmelse samarbejde
efter reglerne i lov om forpligtende kommunale samarbejder. Med
undtagelse af § 2 vedrørende udpegelsen finder
således alle regler i lov om forpligtende kommunale
samarbejder fuldt ud anvendelse for disse nye samarbejder.
3.1.1. Dispensation til at
inddrage flere opgaver i samarbejdet
For opgaver, som ikke er omfattet af de
lovbestemte opgaveområder i de forpligtende kommunale
samarbejder, kan den lokale tilrettelæggelse af
opgavevaretagelsen medføre, at det vil være
hensigtsmæssigt at varetage disse opgaver i tilknytning til
opgaver, som er omfattet af de forpligtende kommunale
samarbejder.
Det foreslås derfor, at der gives
økonomi- og indenrigsministeren mulighed for at tillade, at
kommuner, der indgår i et forpligtende kommunalt samarbejde,
kan inddrage opgaver i samarbejdet, som ikke er omfattet af
loven.
Sådan dispensation skal hvile på
frivillighed hos de deltagende kommuner. En
dispensationsansøgning skal derfor have støtte fra de
kommuner, der skal deltage i et således udvidet samarbejde,
for at kunne imødekommes.
Det vil være en konkret vurdering i hvert
enkelt tilfælde, om der kan gives dispensation. En
dispensation forudsætter, at den fordeling af
udførelsen af opgaver, som dispensationen indebærer,
ud fra et fagligt synspunkt bliver forsvarlig og
hensigtsmæssig.
Samarbejdet om de nye opgaver i henhold til
dispensationen sker efter reglerne i lov om forpligtende kommunale
samarbejder. Dette indebærer bl.a., at den delegerende
kommune bevarer det økonomiske og politiske ansvar for
opgavernes varetagelse og skal betale den bemyndigede kommunes
omkostninger ved udførelsen af opgaven.
Der henvises til det ved lovforslagets § 1
foreslåede § 11 a, stk. 1, i lov om
forpligtende kommunale samarbejder.
3.1.2. Dispensation til at
undtage opgaver fra samarbejdet
På grundlag af ønsker fra kommuner i
forpligtende kommunale samarbejder foreslås, at der gives
økonomi- og indenrigsministeren mulighed for at tillade, at
kommuner i et forpligtende kommunalt samarbejde efter
ansøgning kan varetage udøvelsen af opgaver omfattet
af loven på egne vegne (hjemtagelse). Som nærmere
beskrevet nedenfor har forslaget alene betydning for forpligtende
kommunale samarbejder, der ikke omfatter en kommune, der
udgør en ø (fastlandssamarbejder).
Hensigten med forslaget er at give mulighed for,
at delegerende kommuner i forpligtende kommunale samarbejder selv
kan varetage udøvelsen af visse opgaver. Dette gælder
såvel kommuner, der ikke opfylder de krav til faglig
bæredygtighed, som blev fastsat ved kommunalreformen, dvs.
som har færre end ca. 20.000 indbyggere, som kommuner, der i
sig selv opfylder kravene til faglig bæredygtighed. Under
hensyn til, at de eksisterende forpligtende kommunale
fastlandssamarbejder allerede har fungeret i over 5 år med
den opgavefordeling mellem de deltagende kommuner, som er fastsat i
lovgivningen, må det forventes, at dispensationsmuligheden
navnlig vil blive søgt anvendt i nye forpligtende
samarbejder. Dette skal også ses i sammenhæng med de
øgede muligheder for at udpege nye forpligtende kommunale
samarbejder, som foreslås etableret med lovforslaget, jf.
afsnit 3.2.
Det er en forudsætning for, at dispensation
kan meddeles, at både den delegerende og den bemyndigede
kommune i samarbejdet tilslutter sig ansøgningen om
dispensation til hjemtagelse.
Dispensation efter lovforslaget forudsætter
derfor en ansøgning, der har støtte både fra
kommunalbestyrelsen i den delegerende kommune i samarbejdet, som
ønsker at hjemtage opgaver, og fra den kommunalbestyrelse i
samarbejdet, som hidtil har varetaget udøvelsen af de
pågældende opgaver på den delegerende kommunes
vegne.
Den nye dispensationshjemmel vil således
ikke give mulighed for, at én kommune kan hjemtage en opgave
imod den samarbejdende kommunes ønske. Herved vil den nye
dispensationshjemmel adskille sig fra den dispensationshjemmel, der
i dag gælder for samarbejder, der omfatter en kommune, der
udgør en ø.
Det vil være en konkret vurdering i hvert
enkelt tilfælde, om dispensation kan meddeles.
Dispensation forudsætter således, at
det i hvert enkelt tilfælde nøje overvejes om det vil
være fagligt forsvarligt at give dispensation til, at en
kommune, der ikke selv opfylder kommunalreformens krav til faglig
bæredygtighed, selv kan varetage udøvelsen af de
pågældende opgaver. Baggrunden herfor er, at der ved
meddelelse af tilladelse dispenseres fra de krav til faglig
bæredygtighed i opgavevaretagelsen, som var en del af
kommunalreformen, jf. herved afsnit 2 i de almindelige
bemærkninger.
Vurderingen af, om hjemtagelse er fagligt
forsvarlig, svarer til den vurdering, der foretages i forbindelse
med behandlingen af dispensationsansøgninger efter
§ 11, stk. 1, i lov om forpligtende kommunale
samarbejder vedrørende hjemtagelse af opgaver i forpligtende
kommunale samarbejder, der omfatter en kommune, der udgør en
ø. Vurderingen forudsætter ligesom vurderingen af
ansøgninger efter den gældende lovs § 11,
stk. 1, inddragelse af vedkommende fagminister.
Den foreslåede bestemmelse medfører
således ingen ændringer i mulighederne for, at der i
samarbejder, der omfatter en kommune, der udgør en ø,
kan meddeles dispensation til hjemtagelse. Se bemærkningerne
i afsnit 2 i de almindelige bemærkninger om
dispensationsbestemmelsen i den gældende lovs § 11,
stk. 1.
Der henvises til det ved lovforslagets § 1
foreslåede § 11 a, stk. 2, i lov om
forpligtende kommunale samarbejder.
3.1.3. Vilkår for
meddelelse af dispensation efter 3.1.1. og 3.1.2.
Der vil kunne fastsættes vilkår for en
dispensation efter lovforslaget, når dette må anses for
nødvendigt eller hensigtsmæssigt.
Alle kommunalbestyrelser i det forpligtende
kommunale samarbejde skal inddrages, forinden vilkårene
fastsættes. Økonomi- og indenrigsministeren skal ved
fastsættelsen af vilkår tage hensyn til de
berørte kommunalbestyrelsers indstilling, men det er ikke et
krav, at de tilslutter sig vilkårene.
Det vil bl.a. kunne være relevant at
fastsætte vilkår om ikrafttrædelse og opsigelse
af den fordeling af udførelsen af opgaver, som følger
af dispensationen. Herved sikres, at alle berørte kommuner
får tid til at indstille sig på en ny opgavefordeling,
herunder at tilrettelægge deres ressourceanvendelse i
overensstemmelse hermed.
Endvidere vil det af hensyn til borgere og
virksomheder, der kan blive berørt af den ændrede
opgavefordeling som følger af en tilladelse, efter
omstændighederne kunne være relevant at fastsætte
vilkår om offentliggørelse af ikrafttrædelse og
ophør af den fordeling af udførelsen af opgaver, som
følger af dispensationen.
I det omfang det er relevant at overføre
ansatte som følge af en ændret fordeling af
udførelsen af opgaver mellem de kommuner, der berøres
af en dispensation, vil der blive fastsat vilkår, hvorefter
der skal indgås aftaler herom, og hvorefter de ansatte og
deres organisationer skal inddrages i den forbindelse. Kommunerne
må i den forbindelse være opmærksomme på,
at der skal være den fornødne tid til rådighed
til den praktiske gennemførelse af sådanne
vilkår.
Lovforslaget giver ikke en ringere retsstilling
for ansatte, der overføres i forbindelse med en
dispensation, end den retsstilling, der gjaldt for ansatte, der
blev overført mellem kommuner som led i etableringen af et
forpligtende kommunalt samarbejde i forbindelse med
kommunalreformen.
Der henvises til det ved lovforslagets § 1
foreslåede § 11 a, stk. 3, i lov om
forpligtende kommunale samarbejder.
3.2. Øgede muligheder
for at udpege nye forpligtende kommunale samarbejder.
Det foreslås, at der ved en ændring af
lov om ændringer af landets inddeling i kommuner og regioner
og om opløsning og udpegelse af forpligtende kommunale
samarbejder, etableres øgede muligheder for, at
økonomi- og indenrigsministeren i forbindelse med
ophævelse af et eksisterende forpligtende kommunalt
samarbejde kan udpege et nyt samarbejde. Udvidelsen består i,
at det gøres muligt at udpege samarbejder, der omfatter
kommuner, som ikke er nabokommuner.
Hensigten hermed er at øge mulighederne for
at erstatte forpligtende kommunale samarbejder, der ikke fungerer
tilfredsstillende, med andre forpligtende kommunale samarbejder, og
på denne måde fortsat sikre opfyldelse af det faglige
bæredygtighedskriterium, som følger af
kommunalreformen. Dette kriterium anses opfyldt, hvis en kommune
selv har mindst ca. 20.000 indbyggere eller indgår i et
forpligtende kommunalt samarbejde med et befolkningsgrundlag
på mindst ca. 30.000 indbyggere.
Lovforslaget ophæver alene kravet om, at
alle kommuner i et forpligtende kommunalt samarbejde skal
grænse op til én anden kommune i samarbejdet. Det
gældende krav om, at samarbejdet mellem kommunerne i det nye
samarbejde under hensyn til opgavernes art og kommunernes
geografiske placering i forhold til hinanden skal være
hensigtsmæssigt, vil således fortsat gælde.
Lovforslaget ændrer således ikke i
øvrigt på reglerne i §§ 5-7 i lov om
ændringer af landet inddeling i kommuner og regioner og om
opløsning og udpegning af forpligtende kommunale
samarbejder, der omhandler opløsning af og udpegelse af nye
forpligtende kommunale samarbejder. Efter disse regler kan
økonomi- og indenrigsministeren i særlige
tilfælde, hvor en sådan beslutning er
påkrævet, ophæve et forpligtende kommunalt
samarbejde. Dette kan ske på ministerens eget initiativ, men
vil typisk ske på initiativ af en eller begge de
samarbejdende kommuner, og der skal ved beslutningen tages hensyn
til ønskerne hos de samarbejdende kommuner. Ophævelse
af et samarbejde kan kun ske, hvis det vurderes, at
fortsættelse heraf ikke længere er den mest
tilfredsstillende måde at opnå den fornødne
faglige bæredygtighed. Ved ophævelse af et samarbejde
skal ministeren samtidig træffe beslutning om, hvorledes den
fornødne faglige bæredygtighed for de omfattede
kommuner fremover skal sikres. Dette kan ske ved ændringer i
den kommunale inddeling eller ved etablering af et nyt forpligtende
kommunalt samarbejde. Udpegelse af et nyt forpligtende kommunalt
samarbejde kræver - med mindre den kommune, der ønsker
at indgå i et nyt forpligtende kommunalt samarbejde,
udgør en ø - tilslutning fra alle kommunerne i det
nye samarbejde, og det skal sikres, at kommunerne i det nye
samarbejde befolkningsmæssigt og geografisk danner et
hensigtsmæssigt grundlag for varetagelsen af de kommunale
opgaver.
Der henvises til det ved lovforslagets § 2
foreslåede § 7, stk. 3, 2. pkt., i lov om
ændringer af landets inddeling i kommuner og regioner og om
opløsning og udpegelse af forpligtende kommunale
samarbejder.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige m.v.
Forslaget øger kommunernes frihedsgrader,
hvilket kan lette de administrative opgaver i de deltagende
kommuner. De økonomiske konsekvenser forbundet hermed
vurderes dog ubetydelige.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser
for borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været i høring hos
Aarhus Kommune, Advokatrådet, Akademikernes
Centralorganisation, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Børnerådet, Børns Vilkår,
Centralorganisationernes FællesUdvalg, Danmarks
Naturfredningsforening, Dansk Byggeri, Danske
Handicaporganisationer, Dansk Erhverv, Danske Patienter, Danske
Skoleelever, Danske Ældreråd, Dansk Handicapforbund,
Dansk Industri, Danske Regioner, Dansk Revisorforening, Dansk
Sygeplejeråd, Dansk Transport og Logistik, Datatilsynet, DESA
Dansk Erhvervssammenslutning, Det Centrale Handicapråd, Fag
og Arbejde, Dragør Kommune, Esbjerg Kommune, Fanø
Kommune, Frederikshavn Kommune, Forbrugerrådet, Foreningen af
Statsforvaltningsdirektører, Foreningen af
Statsforvaltningsjurister, Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer, FTF, Hotel-, restaurant- og turisterhvervets
brancheorganisation, Håndværksrådet, Institut for
Menneskerettigheder, Ishøj Kommune, KL, Kommunale
tjenestemænd og overenskomstansatte, Kommunernes Revision
A/S, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Københavns Kommune,
Landbrug & Fødevarer, Landdistrikternes
Fællesråd, Landsforeningen af Forældre til
Børn i Daginstitutioner, Landsforeningen Ældresagen,
Landsorganisationen i Danmark, Langeland Kommune, Læsø
Kommune, Odder Kommune, Offentligt Ansattes Organisationer,
Organisationen af Selvejende Institutioner,
Rengøringsselskabernes Branche- og Arbejdsgiverforening,
Sammenslutning af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, Samsø
Kommune, Skole og Samfund, Stats- og Kommunalt Ansattes
Forhandlingsfællesskab, Sundhedskartellet, Svendborg Kommune,
Tårnby Kommune, Vallensbæk Kommune,
Ældremobiliseringen samt Ærø Kommune.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for det
offentlige | Forslaget øger kommunernes
frihedsgrader, hvilket kan lette de administrative opgaver i de
deltagende kommuner. | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til § 11 a, stk. 1
Om baggrunden for bestemmelsen henvises til de
almindelige bemærkninger afsnit 2.
Ved det foreslåede § 11 a,
stk. 1, 1. pkt., i lov
om forpligtende kommunale samarbejder gives økonomi- og
indenrigsministeren adgang til efter ansøgning fra
kommunalbestyrelser i et forpligtende kommunalt samarbejde og efter
forhandling med vedkommende minister at tillade, at de
ansøgende kommuners samarbejde efter lovens regler omfatter
andre kommunale opgaver end dem, der er omfattet af lovens
§ 1, stk. 2. En sådan tilladelse vil kunne
omfatte alle typer af kommunale opgaver, herunder opgaver, der
indebærer myndighedsudøvelse.
Ansøgningen skal have støtte fra
begge eller alle de kommunalbestyrelser, der skal deltage i det
udvidede samarbejde. Kommunernes enighed skal omfatte
spørgsmålet om, hvilken af de samarbejdende kommuner
der skal varetage udførelsen af opgaverne på vegne af
de øvrige kommuner i samarbejdet, jf. herved 2. pkt. i den
foreslåede bestemmelse.
Bestemmelsen indebærer et delegationsforbud
i den forstand, at de berørte kommunalbestyrelser skal have
taget stilling til ansøgningen om dispensation, før
økonomi- og indenrigsministeren skal behandle en sag herom.
Det er ikke tilstrækkeligt, at der foreligger en
ansøgning fra kommunernes administration eller fra kommunale
udvalg.
Bestemmelsen giver ikke de ansøgende
kommuner en ret til at få dispensation til at inddrage nye
opgaver i samarbejdet. Hvorvidt tilladelse hertil kan meddeles,
beror på en vurdering af hensigtsmæssigheden af den
ændrede opgavefordeling, som dispensationen vil
indebære. Det beror således på en konkret
vurdering af de enkelte opgaver og opgaveområder, og på
de berørte kommuners faglige kapacitet, hvorvidt og i
hvilket omfang tilladelse bør meddeles. Ressortministeriets
udtalelse herom vil blive tillagt væsentlig betydning ved
denne afgørelse.
At samarbejdet sker efter reglerne i lov om
forpligtende kommunale samarbejder, betyder, at lovens regler for
samarbejdets gennemførelse fuldt ud finder anvendelse. Dette
gælder lovens § 3 om, at beslutninger, der efter
lovgivningen skal træffes af kommunalbestyrelsen i et
møde, skal træffes af den delegerende
kommunalbestyrelse, § 4 om den delegerende
kommunalbestyrelses betaling af den bemyndigede kommunalbestyrelses
omkostninger ved opgavernes udførelse, § 5 om
rekurs, § 6 om den delegerende kommunalbestyrelses
muligheder for at omgøre beslutninger truffet af den
bemyndigede kommune samt § 7 om udveksling af oplysninger
mellem kommunerne.
§ 7, stk. 1-3 i lov om forpligtende
kommunale samarbejder fastsætter visse særlige regler
om udveksling af oplysninger imellem den delegerende og den
bemyndigede kommune i et forpligtende kommunalt samarbejde.
De nævnte bestemmelser i lovens
§ 7, stk. 1-3 giver adgang til, at den delegerende
og den bemyndigede kommune kan udveksle oplysninger, i det omfang
udvekslingen er saglig og nødvendig for henholdsvis den
bemyndigede kommunes udøvelse af en opgave omfattet af
bemyndigelsen og den delegerende kommunes varetagelse af opgaver,
som efter lovgivningen påhviler den. Bestemmelserne om den
delegerende kommunes indhentelse af oplysninger fra den bemyndigede
kommune til brug for varetagelsen af opgaver, som efter
lovgivningen påhviler den delegerende kommune, gælder
endvidere kun i det omfang, de nævnte oplysninger er
indhentet af den bemyndigede kommune som led i udøvelse af
en opgave omfattet af bemyndigelsen. Endvidere forudsætter
udveksling af oplysninger omfattet af persondataloven, at
anvendelsen af oplysningerne til disse formål sker inden for
rammerne af finalitéprincippet, jf. persondatalovens
§ 5, stk. 2. Indsamling af oplysninger skal efter
denne bestemmelse ske til udtrykkeligt angivne og saglige
formål, og senere behandling må ikke være
uforenelig med disse formål.
§ 7, stk. 1 og 2, i lov om
forpligtende kommunale samarbejder indebærer fravigelse af
persondatalovens § 8, stk. 3, om videregivelse af
følsomme oplysninger fra forvaltningsmyndigheder, der
udfører opgaver inden for det sociale område,
hvorefter sådan videregivelse alene kan ske efter samtykke
eller under iagttagelse af de betingelser, bestemmelsen i
øvrigt fastsætter herfor.
For så vidt angår
ansøgningssager indebærer § 7, stk. 1
og 2, jf. stk. 3, i lov om forpligtende kommunale samarbejder
en fravigelse af forvaltningslovens § 29, hvorefter
henholdsvis den bemyndigede og den delegerende kommunalbestyrelse
efter stk. 1 og 2, uden ansøgerens samtykke i
fornødent omfang kan afkræve hinanden følsomme
oplysninger, såfremt oplysningerne, hvis den bemyndigede
kommunalbestyrelse havde varetaget alle den delegerende
kommunalbestyrelses opgaver og dermed selv havde været i
besiddelse af de pågældende oplysninger, ikke skulle
indhentes fra en anden del af forvaltningen i den bemyndigede
kommune.
Videre indebærer § 7, stk. 1
og 2, jf. stk. 3, i lov om forpligtende kommunale samarbejder
en fravigelse af §§ 11 a og 11 c i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område,
hvorefter der som udgangspunkt ikke må indhentes oplysninger,
herunder følsomme oplysninger, fra anden myndighed uden
samtykke.
§ 7, stk. 5, i lov om forpligtende
kommunale samarbejder indeholder særlige regler om aktindsigt
i interne dokumenter, der udveksles mellem den delegerende og den
bemyndigede kommune. Sidstnævnte bestemmelse indebærer,
at interne dokumenter, der udveksles mellem de samarbejdende
kommuner, uanset offentlighedslovens regler herom ikke herved
mister deres interne karakter.
Det er Økonomi- og Indenrigsministeriets
opfattelse, at de nævnte bestemmelser i persondataloven,
forvaltningsloven, lov om retssikkerhed og administration på
det sociale område og offentlighedsloven kan være til
hinder for, at der kan ske den fornødne sagligt begrundede
udveksling af oplysninger mellem en kommune, der er bemyndiget
efter § 2, stk. 1, i lov om forpligtende kommunale
samarbejder og den kommune, som har delegeret opgaverne. Loven om
forpligtende kommunale samarbejder indeholder derfor de
beskrevne fravigelser fra disse bestemmelser. En tilsvarende
udvekslingsadgang gælder derfor efter lovforslaget mellem
kommuner i et forpligtende kommunalt samarbejde for så vidt
angår nye opgaver, et samarbejde måtte få
tilladelse til at omfatte efter den ved lovforslagets § 1
foreslåede § 11 a, stk. 1. I det omfang der
med dispensation efter den foreslåede bestemmelse sker en
udvidelse af samarbejdet til at omfatte andre sociale områder
end efter gældende ret, vil der herunder ske en udvidelse af
området for undtagelsen fra den særlige bestemmelse om
beskyttelse af personoplysninger om sociale forhold i
persondatalovens § 8, stk. 3.
At samarbejde efter en dispensation meddelt i
henhold til den foreslåede bestemmelse sker efter reglerne i
lov om forpligtende kommunale samarbejder, betyder også, at
bestemmelserne i lovens §§ 9 og 10 om retsstillingen
for ansatte, der overføres mellem kommunerne, finder
anvendelse for ansatte, der som følge af en tilladelse efter
det foreslåede § 11 a, stk. 1, 1. pkt.,
overføres fra den ved tilladelsen delegerende til den ved
tilladelsen bemyndigede kommune, jf. 2. pkt. i den foreslåede
bestemmelse.
At § 9 i lov om forpligtende kommunale
samarbejder finder anvendelse, indebærer, at de pligter og
rettigheder, der følger af lov om lønmodtageres
retsstilling ved virksomhedsoverdragelse, finder tilsvarende
anvendelse for personale, der 1) er ansat i henhold til kollektiv
overenskomst, bestemmelser om løn- og arbejdsforhold, der er
fastsat eller godkendt af offentlig myndighed, eller individuel
aftale, 2) som følge af en dispensation efter det ved
lovforslagets § 1 foreslåede § 11 a,
stk. 1, i lov om forpligtende kommunale samarbejder
overføres til den bemyndigede kommune, og 3) ikke er
omfattet af lov om lønmodtageres retsstilling ved
virksomhedsoverdragelse.
At § 10, stk. 1, i lov om
forpligtende kommunale samarbejder finder anvendelse,
indebærer, at tjenestemænd, der som følge af en
dispensation efter det ved lovforslagets § 1
foreslåede § 11 a, stk. 1, i lov om
forpligtende kommunale samarbejder overføres til en
bemyndiget kommune, overgår til ansættelse på
vilkår, der i øvrigt svarer til de hidtidige
vilkår.
At § 10, stk. 2, i lov om
forpligtende kommunale samarbejder finder anvendelse,
indebærer, at tjenestemænd, der som følge af en
dispensation efter det ved lovforslagets § 1
foreslåede § 11 a, stk. 1, i lov om
forpligtende kommunale samarbejder overføres til
ansættelse i en bemyndiget kommune, ved pensionering fra
ansættelsen får udbetalt tjenestemandspensionen af
denne kommune. Det indebærer videre, at dette også
gælder andre ansatte, der som følge af en tilladelse
overføres til ansættelse i en bemyndiget kommune, og
som har en pensionsordning, der i det væsentlige giver samme
rettigheder som tjenestemandspensionsordninger, jf. § 10,
stk. 2, 2. pkt., i lov om forpligtende kommunale
samarbejder.
Ved den foreslåede § 11 a,
stk. 1, 2. pkt., i lov
om forpligtende kommunale samarbejder bestemmes, at økonomi-
og indenrigsministeren ved meddelelse af dispensation skal udpege,
hvilken kommunalbestyrelse i samarbejdet der skal varetage
udøvelsen af de nye opgaver på vegne af den eller de
øvrige kommunalbestyrelser, som ønsker
udvidelsen.
Ved bestemmelsen i 2. pkt. sikres det, at der til
enhver tid er klarhed over, hvilken kommune der skal udføre
opgaverne. Det vil ved inddragelse af vedkommende ressortminister
blive påset, at den fordeling af udførelsen af
opgaver, som dispensationen indebærer, ud fra et fagligt
synspunkt er hensigtsmæssig
Om fastsættelse af vilkår for
tilladelse efter bestemmelsen henvises til det foreslåede
§ 11 a, stk. 3, i lov om forpligtende kommunale
samarbejder.
Til § 11 a, stk. 2
Om baggrunden for bestemmelsen henvises til de
almindelige bemærkninger afsnit 2.
Ved den foreslåede bestemmelse gives
økonomi- og indenrigsministeren adgang til efter forhandling
med vedkommende minister at tillade, at samarbejde efter lov om
forpligtende kommunale samarbejder ikke omfatter opgaver,
nævnt i lovens § 1, stk. 2.
Hensigten med forslaget er at give mulighed for,
at delegerende kommuner i forpligtende kommunale samarbejder skal
kunne gives tilladelse til selv at varetage udøvelsen af
opgaver, der er omfattet af lov om forpligtende kommunale
samarbejder (hjemtagelse), uden at det forpligtende samarbejde
bortfalder. Den foreslåede bestemmelse giver også
mulighed for, at en delegerende kommune efter aftale med den
bemyndigede kommune deltager i udførelsen af
sidstnævntes opgaver efter delegationen. Det er en
forudsætning for, at den delegerende kommune selv kan
varetage udøvelsen af opgaverne, at den bemyndigede kommune
i samarbejdet støtter ansøgningen.
Tilladelse kan derfor kun meddeles efter
ansøgning eller tilslutning fra både den delegerende
kommune i et forpligtende kommunalt samarbejde, der ønsker
at hjemtage opgaver, og den kommune i samarbejdet, som
udfører opgaven på den eller de delegerende kommuners
vegne.
Bestemmelsen indebærer et delegationsforbud
i den forstand, at kommunalbestyrelserne skal have taget stilling
til ansøgningen om dispensation, før økonomi-
og indenrigsministeren skal behandle en sag herom. Det er ikke
tilstrækkeligt, at der foreligger en ansøgning fra
kommunernes administration eller fra kommunale udvalg.
Bestemmelsen giver ikke en ret til at få
dispensation til at hjemtage opgaver omfattet af et forpligtende
kommunalt samarbejde. Hvorvidt tilladelse hertil kan meddeles,
beror på en vurdering af, om hjemtagelse er fagligt
forsvarlig. Dette omfatter bl.a. en vurdering af
hensigtsmæssigheden af den ændrede opgavefordeling, som
dispensationen vil indebære. Det beror således på
en konkret vurdering af de enkelte opgaver og opgaveområder,
og på den hjemtagende kommunes faglige kapacitet, hvorvidt og
i hvilket omfang tilladelse kan meddeles. Ressortministeriets
udtalelse herom vil blive tillagt væsentlig betydning ved
denne afgørelse.
Vurderingen af, om hjemtagelse er fagligt
forsvarlig, svarer til den vurdering, der foretages i forbindelse
med behandlingen af dispensationsansøgninger efter
§ 11, stk. 1, i lov om forpligtende kommunale
samarbejder vedrørende hjemtagelse af opgaver i forpligtende
kommunale samarbejder, der omfatter en kommune, der udgør en
ø. Det ved lovforslagets § 1 foreslåede
§ 11 a, stk. 2, i lov om forpligtende kommunale
samarbejder medfører således ingen ændringer i
mulighederne for, at der i samarbejder, der omfatter en kommune,
der udgør en ø, kan meddeles dispensation til
hjemtagelse.
Om fastsættelse af vilkår for
tilladelse efter bestemmelsen henvises til det foreslåede
§ 11 a, stk. 3, i lov om forpligtende kommunale
samarbejder.
Til § 11 a, stk. 3
Det fremgår af den foreslåede
bestemmelse, at økonomi- og indenrigsministeren kan
fastsætte vilkår for tilladelser efter den
foreslåede § 11 a, stk. 1 og 2, i lov om
forpligtende kommunale samarbejder.
Bemyndigelsen til at fastsætte vilkår
forudsættes udnyttet, hvis og i det omfang dette er
nødvendigt eller hensigtsmæssigt ved meddelelsen af
den konkrete tilladelse.
Forud for økonomi- og indenrigsministerens
fastsættelse af vilkår efter bestemmelsen vil der
skulle ske inddragelse af kommunalbestyrelserne i de samarbejdende
kommuner.
Fastsættelse af vilkår kræver
ikke, at kommunalbestyrelserne er enige i, at der skal
fastsættes vilkår, eller i vilkårenes indhold,
men der vil ved meddelelse af tilladelse og fastsættelse af
vilkår blive lagt vægt på, om der er tale om
vilkår, som de berørte kommunalbestyrelser kan
tilslutte sig.
Fastsættelse af vilkår vil kunne ske i
forbindelse med meddelelse af tilladelsen. Såfremt et fastsat
vilkår senere, f.eks. i forbindelse med ophør af det
ved tilladelsen etablerede samarbejde, anses for
uhensigtsmæssigt eller utilstrækkeligt, eller
såfremt der ikke tidligere er fastsat vilkår, vil
økonomi- og indenrigsministeren have mulighed for at
supplere eller ændre allerede fastsatte vilkår eller
fastsætte nye vilkår. Også ved fastsættelse
af vilkår efter meddelelsen af tilladelse, må der ske
inddragelse af de berørte kommunalbestyrelser, og der
må herunder tages de fornødne hensyn til
kommunalbestyrelser, der har indrettet sig på de tidligere
gældende vilkår.
Den foreslåede bestemmelse nævner
nogle forhold, som det efter omstændighederne vil være
nødvendigt eller hensigtsmæssigt at fastsætte
vilkår om. Bestemmelsen indeholder imidlertid ikke en
udtømmende angivelse af forhold, der kan træffes
bestemmelse om. Det vil bero på tilladelsens indhold og
nærmere karakter, hvilke forhold det kan være
hensigtsmæssigt eller nødvendigt at fastsætte
vilkår om. F.eks. vil det efter omstændighederne
være hensigtsmæssigt eller nødvendigt at
fastsætte vilkår, der særligt vedrører de
opgaver, der er omfattet af dispensationen.
Samarbejdet efter dispensationer meddelt i henhold
til det ved lovforslagets § 1 foreslåede
§ 11 a, stk. 1, i lov om forpligtende kommunale
samarbejder, skal efter denne bestemmelse foregå efter lov om
forpligtende kommunale samarbejder. Der kan således ikke
efter det foreslåede § 11 a, stk. 3,
fastsættes vilkår for sådanne dispensationer, der
fraviger lovens regler om samarbejdets form.
Af hensyn til kommunerne vil det ofte være
hensigtsmæssigt at fastsætte vilkår om
tidspunktet for ikrafttræden af den nye opgavefordeling, som
etableres ved tilladelsen efter den foreslåede § 11
a, stk. 1 og 2. Hensigten hermed er at sikre, at kommunerne -
både den kommune, der overtager de nye opgaver, og den eller
de kommuner, der afgiver opgaver - har den fornødne tid til
bl.a. ressourcemæssigt at indstille sig på den nye
situation. Der vil endvidere kunne lægges vægt
på, at der skal være den fornødne tid til at
gennemføre en procedure for eventuel overførsel af
ansatte mellem kommunerne, jf. om vilkår om overførsel
af ansatte nærmere nedenfor.
Ved tilladelser efter den foreslåede
§ 11 a, stk. 1 og 2, i lov om forpligtende kommunale
samarbejder vil der ud over hensynet til eventuel overførsel
af ansatte ved fastsættelse af vilkår for
ikrafttræden navnlig blive lagt vægt på, at de
berørte kommuner er enige om
ikrafttrædelsestidspunktet.
Tilsvarende vil det af hensyn til de
berørte kommuners adgang til at indrette sig på den
opgavefordeling, som vil genindtræde, hvis den meddelte
tilladelse ikke længere udnyttes, ofte være
hensigtsmæssigt at fastsætte vilkår om
samarbejdernes ophør eller ophør af udnyttelsen af en
dispensation. Også i disse tilfælde vil hensynet til
eventuelle ansatte, som skal overflyttes, kunne have betydning.
Vilkår om ophør af et samarbejde efter en tilladelse
vil antagelig oftest mest hensigtsmæssigt kunne
fastsættes som varsler for opsigelse af samarbejdet eller for
udnyttelse af tilladelsen.
Det vil kunne være relevant at
fastsætte vilkår om, at den ændrede
opgavefordeling mellem kommunerne, som etableres ved tilladelsen og
ved et eventuel senere ophør af dens udnyttelse, skal
offentliggøres, så kommunernes borgere får
mulighed for at gøre sig bekendt hermed. Dette vil navnlig
være tilfældet, hvor den ændrede opgavefordeling
har betydning for, hvilken kommune borgere eller virksomheder skal
rette henvendelse til i kommunale sager. Vilkårene vil kunne
omfatte spørgsmål om, hvilken kommune der skal
foretage offentliggørelsen, og hvordan den skal ske.
Ved etableringen af de forpligtende kommunale
samarbejder overtog den bemyndigede kommune ansatte, der
udelukkende eller helt overvejende var beskæftiget med
varetagelsen af opgaver på det delegerede opgaveområde,
jf. herved § 8 i lov om forpligtende kommunale
samarbejder. I forbindelse med meddelelse af tilladelser efter den
foreslåede § 11 a, stk. 1 og 2, i lov om
forpligtende kommunale samarbejder vil der tilsvarende kunne blive
tale om at overføre ansatte mellem de berørte
kommuner.
I det omfang det er relevant at overføre
ansatte som følge af en ændret fordeling af
udførelsen af opgaver mellem de kommuner, der berøres
af en dispensation, vil der blive fastsat vilkår, hvorefter
der skal indgås aftaler herom, og hvorefter de ansatte og
deres organisationer skal inddrages i den forbindelse. Kommunerne
må i den forbindelse være opmærksomme på,
at der skal være den fornødne tid til rådighed
til den praktiske gennemførelse af sådanne
vilkår.
Ved tilladelser efter det foreslåede
§ 11 a, stk. 1, i lov om forpligtende kommunale
samarbejder gælder lovens §§ 9 og 10 for de
ved tilladelserne etablerede samarbejder. Dette indebærer, at
ansatte, der overføres mellem kommuner som følge af
den ændrede opgavefordeling mellem kommunerne efter en
sådan tilladelse, efter loven har de rettigheder, der
følger af de nævnte bestemmelser, jf. herved
nærmere bemærkningerne til det foreslåede
§ 11 a, stk. 1, i lov om forpligtende kommunale
samarbejder.
Ved tilladelser efter det foreslåede
§ 11 a, stk. 2, i lov om forpligtende kommunale
samarbejder kan der blive tale om, at den kommune i samarbejdet,
som hjemtager opgaver, overtager ansatte i den bemyndigede kommune,
som har varetaget disse opgaver. I vilkårene for en
sådan tilladelse vil det blive fastsat, at bestemmelser
svarende til §§ 9 og 10 i lov om forpligtende
samarbejder finder anvendelse ved overførsler af
ansatte.
Lovforslaget giver således ikke en ringere
retsstilling for ansatte, der overføres i forbindelse med en
dispensation, end den retsstilling, der gjaldt for ansatte, der
blev overført mellem kommuner som led i etableringen af et
forpligtende kommunalt samarbejde i forbindelse med
kommunalreformen.
I det omfang der sker overførsel af ansatte
mellem kommunerne i forbindelse med ophør af udnyttelsen af
en dispensation efter de foreslåede
dispensationsbestemmelser, vil der blive fastsat tilsvarende
vilkår om aftale om overførsel af disse ansatte og om
deres rettigheder som nævnt ovenfor. Dette indebærer,
at overførte ansatte heller ikke i den forbindelse gives en
ringere retsstilling end den, der gjaldt for ansatte, der blev
overført mellem kommuner som led i etableringen af et
forpligtende kommunalt samarbejde i forbindelse med
kommunalreformen.
. Til § 2
Med det foreslåede 2. pkt. i § 7,
stk. 3, i lov om ændringer af landets inddeling i
kommuner og regioner og om opløsning og udpegning af
forpligtende kommunale samarbejder gives økonomi- og
indenrigsministeren mulighed for at udpege nye forpligtende
kommunale samarbejder, uanset at kommunerne i sådanne
samarbejder ikke er geografisk sammenhængende.
Om baggrunden for bestemmelsen henvises til de
almindelige bemærkninger afsnit 2. Vedrørende
økonomi- og indenrigsministerens muligheder for at
opløse forpligtende kommunale samarbejder og udpege nye
henvises tillige til de almindelige bemærkninger afsnit
3.2.
Lovforslaget ophæver alene kravet om, at
alle kommuner i et nyt forpligtende kommunalt samarbejde skal
grænse op til mindst én anden kommune i samarbejdet.
Kravet om, at det nye samarbejde geografisk skal danne et
hensigtsmæssigt grundlag for varetagelsen af de kommunale
opgaver i et forpligtende kommunalt samarbejde gælder
fortsat, jf. § 7, stk. 3, i lov om ændringer
af landets inddeling i kommuner og regioner og om opløsning
og udpegning af forpligtende kommunale samarbejder, der bliver
§ 7, stk. 3, 1. pkt.
Der vil således ved vurderingen af, om et
nyt forpligtende kommunalt samarbejde skal udpeges, fortsat blive
lagt vægt på, om samarbejde mellem de
pågældende kommuner under hensyn til kommunernes
geografiske placering i forhold til hinanden sammenholdt med arten
af de opgaver, som er omfattet af lov om forpligtende kommunale
samarbejder, er hensigtsmæssigt. Stor geografisk afstand
mellem de omhandlede kommuner vil bl.a. af hensyn til betjeningen
af borgere og virksomheder kunne være uhensigtsmæssigt
med den konsekvens, at et nyt forpligtende samarbejde ikke vil
blive udpeget.
Til § 3
Efter bestemmelsen træder lovforslaget i
kraft den 1. juli 2012. Det indebærer, at tilladelser efter
forslaget kan gives fra den nævnte dato.
Bilag 1
Lovforslaget
sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om forpligtende kommunale samarbejder, jf.
lovbekendtgørelse nr. 50 af 15. januar 2010, som
ændret ved § 3 i lov nr. 294 af 11. april 2011,
foretages følgende ændring: | | | | | | 1. Efter § 11
indsættes: | | | »§ 11 a.
Økonomi- og indenrigsministeren kan efter ansøgning
fra kommunalbestyrelser, der indgår i en gruppe af kommuner
udpeget efter § 2, stk. 1, og efter forhandling med
vedkommende minister tillade, at de ansøgende
kommunalbestyrelsers samarbejde efter denne lov omfatter andre
kommunale opgaver end dem, der er nævnt i § 1,
stk. 2. Økonomi- og indenrigsministeren udpeger,
hvilken kommunalbestyrelse der skal varetage udøvelsen af
opgaverne på vegne af den eller de øvrige
kommunalbestyrelser. | | | Stk. 2. Økonomi- og
indenrigsministeren kan efter ansøgning fra
kommunalbestyrelser, der indgår i en gruppe af kommuner
udpeget efter § 2, stk. 1, og efter forhandling med
vedkommende minister tillade, at samarbejde efter denne lov ikke
omfatter opgaver, der er nævnt i § 1,
stk. 2. | | | Stk. 3. Økonomi- og
indenrigsministeren kan efter inddragelse af kommunalbestyrelserne
i de berørte kommuner fastsætte vilkår for
tilladelser efter stk. 1 og 2, herunder om ikrafttræden
og ophør af den opgavefordeling, som følger af
tilladelserne, om offentliggørelse heraf, om
overførsel af ansatte mellem kommuner som følge af
ikrafttræden og ophør af en sådan
opgavefordeling samt om overførte ansattes rettigheder i
forbindelse hermed.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov nr. 382 af 3. maj 2006 om ændringer af
landet inddeling i kommuner og regioner og om opløsning og
udpegelse af forpligtende kommunale samarbejder foretages
følgende ændring: | | | | § 7. … Stk. 2. … | | | Stk. 3. Ved udpegelsen af
grupper af kommuner efter stk. 1 skal det påses, at de
befolkningsmæssigt og geografisk danner et
hensigtsmæssigt grundlag for varetagelse af de kommunale
opgaver, som samarbejdet efter § 1, stk. 2, i lov om
forpligtende kommunale samarbejder, skal omfatte, jf. dog
stk. 5. Stk. 4. … Stk. 5. … Stk. 6. … | | 1. I § 7, stk. 3,
indsættes som 2.
pkt.: »Der kan efter stk. 1 udpeges grupper
af kommuner, som ikke er geografisk
sammenhængende.« | | | | | | § 3 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juli 2012. | | | |
|