Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 7. juni 2012
Forslag
til
Lov om frikommuner
Kapitel 1
Formål og varighed
§ 1. Efter denne lov kan
frikommuner, jf. § 2, indtil den 31. december 2015
gennemføre forsøg med det formål at forbedre
kvaliteten af den kommunale service over for borgerne, øge
det lokale selvstyre, understøtte en bedre
ressourceudnyttelse i kommunerne eller øge effektiviteten af
den kommunale opgaveløsning.
Kapitel 2
Anvendelsesområde
§ 2. Fredensborg, Fredericia,
Gentofte, Gladsaxe, Odense, Odsherred, Vejle, Vesthimmerland og
Viborg Kommuner har status som frikommuner.
Stk. 2. Kommunale fællesskaber,
jf. § 60 i lov om kommunernes styrelse, der alene har
frikommuner, jf. stk. 1, som deltagere, er omfattet af
loven.
Generelle
bestemmelser
§ 3. Den, der efter en
lovbestemmelse er bemyndiget til at fastsætte regler, kan
inden for bemyndigelsens grænser fastsætte
særlige regler for frikommuner.
§ 4. Den, der efter en
lovbestemmelse er bemyndiget til at godkende fravigelser af
gældende regler, kan inden for bemyndigelsens grænser
godkende særlige fravigelser for frikommuner.
§ 5. Økonomi- og
indenrigsministeren kan fastsætte regler om
offentliggørelse, evaluering og indberetning af
forsøg, der gennemføres i frikommuner efter denne lov
og anden lovgivning.
Kapitel 3
Beskæftigelsesministerens
område
§ 6. Frikommunerne kan ud over de
situationer, der fremgår af § 78 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, give mentorstøtte til personer
under 30 år, der er påbegyndt et ordinært
uddannelsesforløb på almindelige vilkår.
Stk. 2. Hvis en arbejdsgiver eller
uddannelsesinstitution får støtte til at varetage en
mentorfunktion, skal indsatsen ligge ud over, hvad arbejdsgiveren
eller uddannelsesinstitutionen normalt forventes at varetage, og
mentorstøtten skal være afgørende for, at
uddannelsesforløbet gennemføres.
Stk. 3. Støtte til en
mentorfunktion i en virksomhed eller en uddannelsesinstitution
bevilges til dækning af lønomkostninger ved
frikøb af medarbejderen, der varetager mentorfunktionen,
eller honorar til en ekstern konsulent. Med henblik på at
forbedre en medarbejders mulighed for at varetage mentorfunktionen,
kan der bevilges tilskud til køb af uddannelse for
medarbejderen.
Stk. 4. Ud fra en konkret vurdering af
behov og forudsætninger hos personen, der har brug for
mentor, fastsættes et timetal for mentorfunktionen i
samarbejde med virksomheden eller uddannelsesinstitutionen. Hvis
der ydes støtte til en mentorfunktion for flere personer,
kan der fastsættes et timetal for mentorfunktionen pr. plads
i stedet for til den enkelte person.
Stk. 5. Staten refunderer 50 pct. af en
frikommunes udgifter til mentorstøtte efter
stk. 1-4.
§ 7. Kommunalbestyrelsen i en
frikommune kan træffe beslutning om, at § 74 c i
lov om aktiv socialpolitik fraviges, således at vurderingen
af, om betingelserne for fleksjob fortsat er opfyldt,
gennemføres i forbindelse med den løbende
opfølgning i det individuelle kontaktforløb.
Stk. 2. Hvis frikommunen vurderer, at
borgeren ikke længere opfylder betingelserne for fleksjob og
dermed ikke længere er berettiget til ledighedsydelse, skal
kravene i § 74 c, stk. 2 og 3, i lov om aktiv
socialpolitik være opfyldt, når frikommunen
træffer afgørelse om, at borgeren ikke længere
er berettiget til fleksjob. Dette gælder dog ikke, hvis
frikommunen har vurderet, at borgeren opfylder betingelserne for at
modtage førtidspension.
Stk. 3. Hvis frikommunen ikke opfylder
proceduren i stk. 2 ved afgørelsen om, at en person
ikke længere er berettiget til fleksjob, kan frikommunen ikke
modtage refusion i 36 måneder for udgifter til
kontanthjælp.
Børne- og undervisningsministerens
område
§ 8. Børne- og
undervisningsministeren kan godkende frikommuneforsøg,
hvorefter bestemmelserne i folkeskolelovens kapitel 4 om de
uddannelsesmæssige kvalifikationskrav til at kunne undervise
i henholdsvis børnehaveklassen og 1.-10. klasse
fraviges.
§ 9. Børne- og
undervisningsministeren kan godkende frikommuneforsøg,
hvorefter kommunalbestyrelsen i en frikommune, hvor der ikke er en
institution for erhvervsrettet uddannelse med udbud af
erhvervsuddannelse, kan indgå en overenskomst med en
institution for almengymnasiale uddannelser beliggende i kommunen,
der udbyder uddannelsen til studentereksamen, om, at institutionen
varetager 10. -klasses-undervisning, jf. folkeskoleloven.
Stk. 2. For 10. -klasses-undervisning
omfattet af stk. 1 gælder folkeskolelovens
§ 22, stk. 1, nr. 4 og 7, og stk. 8.
Erhvervs- og
vækstministerens område
§ 10. Erhvervs- og
vækstministeren kan godkende frikommuneforsøg,
hvorefter afsnit II i lov om indhentning af tilbud på visse
offentlige og offentligt støttede kontrakter fraviges ved
indgåelse af offentlige kontrakter om vareindkøb og
kontrakter om tjenesteydelser omfattet af udbudsdirektivets bilag
II A.
§ 11. Erhvervs- og
vækstministeren kan godkende frikommuneforsøg,
hvorefter beløbsgrænsen i afsnit II i lov om
indhentning af tilbud på visse offentlige og offentligt
støttede kontrakter for offentlige tjenesteydelseskontrakter
omfattet af udbudsdirektivets bilag II B hæves fra 500.000
kr. til den aktuelle tærskelværdi i udbudsdirektivet
for denne type kontrakter.
§ 12. Erhvervs- og
vækstministeren kan godkende frikommuneforsøg,
hvorefter en frikommune har tilladelse til at indbyde den
tilbudsgiver, som i en foregående udbudsrunde har afgivet det
økonomisk mest fordelagtige tilbud eller den laveste pris,
når frikommunen gennemfører en begrænset
licitation uden forudgående prækvalifikation efter
afsnit I i lov om indhentning af tilbud på visse offentlige
og offentligt støttede kontrakter.
Klima-,
energi- og bygningsministerens område
§ 13. Klima-, energi- og
bygningsministeren kan godkende frikommuneforsøg, hvorefter
byggearbejder, som ikke er omfattet af byggelovens § 16,
stk. 3, kan behandles efter denne bestemmelse. Klima-, energi-
og bygningsministeren kan ved godkendelse efter 1. pkt. samtidig
godkende, at byggelovens § 16, stk. 5, ikke finder
anvendelse.
Stk. 2. Ansøgning om
forsøg efter stk. 1 skal indeholde en beskrivelse af de
byggearbejder, hvor kommunen vil kræve, at der indsendes
dokumentation fra en uvildig part, samt en angivelse af de forhold,
der skal dokumenteres.
§ 14. Klima-, energi- og
bygningsministeren kan godkende frikommuneforsøg, hvorefter
de i medfør af byggelovens § 16 A, 1. pkt., og
§ 28, stk. 1, fastsatte bestemmelser om henholdsvis
ibrugtagningstilladelse m.v. og gebyrer ikke finder anvendelse.
Kulturministerens område
§ 15. Kulturministeren kan
godkende frikommuneforsøg, hvorefter kommunalbestyrelsen i
en frikommune kan undlade at yde lokaletilskud til det frivillige
folkeoplysende foreningsarbejde efter folkeoplysningslovens kapitel
5, såfremt kommunalbestyrelsen kan anvise andet egnet lokale
til foreningens brug.
Stk. 2. Frivillige folkeoplysende
foreninger, der ejer deres lokaler, er ikke omfattet af
stk. 1.
Stk. 3. Kulturministeren kan beslutte
at gøre godkendelsen efter stk. 1 betinget af, at de
økonomiske vilkår for den folkeoplysende virksomhed i
frikommunen ikke forringes.
Stk. 4. Ved frikommuneforsøgets
afslutning, jf. § 1, vil foreninger, der inden
godkendelsen af frikommuneforsøget, jf. stk. 1, var
berettiget til lokaletilskud efter folkeoplysningslovens
§ 25, stk. 2, have en tilbagegangsret til efter
ansøgning herom at modtage lokaletilskud efter denne
bestemmelse.
Miljøministerens område
§ 16. Miljøministeren kan
godkende frikommuneforsøg, hvorefter kravet i
§ 15, stk. 2, nr. 1, jf. § 34,
stk. 2, nr. 4, og stk. 3, nr. 2, i lov om
planlægning fraviges, således at kommunalbestyrelsen i
en frikommune kan træffe afgørelse om at
overføre områder i mindre bysamfund til byzone eller
sommerhusområde uden lokalplan. Overførslen skal
være i overensstemmelse med kommuneplanen.
Stk. 2. Overførsler af
områder til byzone eller sommerhusområde som led i
arbejder omfattet af § 13, stk. 2, i lov om
planlægning kan ikke gøres til genstand for
forsøg efter stk. 1.
Stk. 3. I kystnærhedszonen, jf.
§ 5 b i lov om planlægning, kan der som led i
frikommuneforsøg overføres områder til byzone
som nævnt i stk. 1, hvis der er en særlig
begrundelse for kystnær lokalisering, jf. § 5 b,
stk. 1, nr. 1, i lov om planlægning.
Stk. 4. Bestemmelsen i stk. 1
gælder ikke for udlæg af nye områder til
sommerhusområde i kystnærhedszonen, jf. § 5 b
i lov om planlægning.
Stk. 5. Kommunalbestyrelsen i en
frikommune kan først træffe afgørelse som
nævnt i stk. 1, når der er forløbet 4 uger,
efter at kommunalbestyrelsen har offentliggjort sin beslutning om
overførsel af arealer, jf. § 24 i lov om
planlægning, samt givet skriftlig orientering herom til de
myndigheder, personer og foreninger m.v., der er nævnt i
§ 25, stk. 1 og 3, og § 26, stk. 1, i
lov om planlægning.
§ 17. Miljøministeren kan
godkende frikommuneforsøg, hvorefter kommunalbestyrelsen i
en frikommune kan dispensere fra en lokalplan, jf. § 19 i
lov om planlægning, således at dispensationen
gælder for ansøgers ejendom og for nærmere
bestemte andre ejendomme, der er omfattet af den
pågældende lokalplan, uanset at der ikke foreligger
ansøgning om dispensation vedrørende disse
ejendomme.
Stk. 2. Den frist på 3 år
for udnyttelse af en dispensation, der fremgår af
§ 56 i lov om planlægning, regnes fra datoen for
frikommuneforsøgets afslutning.
§ 18. Miljøministeren kan
godkende frikommuneforsøg, hvorefter kommunalbestyrelsen i
en frikommune kan fravige § 13, stk. 1, nr. 1, i lov
om planlægning til at tilvejebringe lokalplaner, der fraviger
kommuneplanens rammer for lokalplanlægningen, når det
vedrører mindre justeringer eller ændringer af
underordnet betydning.
Stk. 2. Bestemmelsen i § 13,
stk. 1, nr. 1, i lov om planlægning kan ikke fraviges,
for så vidt angår en lokalplans formål og
anvendelsesbestemmelser.
§ 19. Miljøministeren og
økonomi- og indenrigsministeren kan godkende
frikommuneforsøg, hvorefter kommunalbestyrelsen i Viborg
Kommune kan fravige størrelsesbegrænsningen af
aflastningsområder i § 5 p, stk. 3 og 4, i lov
om planlægning, således at afgrænsningen og det
maksimale bruttoetageareal til butiksformål i
aflastningsområdet ved Holstebrovej i Viborg Kommune kan
udvides.
§ 20. Miljøministeren og
økonomi- og indenrigsministeren kan godkende
frikommuneforsøg, hvorefter kommunalbestyrelsen i Viborg
Kommune kan fravige grænserne for udvalgsvarebutikkers
bruttoetageareal i § 5 q, stk. 1, i lov om
planlægning, således at kommunalbestyrelsen kan
fastsætte grænser for butiksstørrelser for
udvalgsvarebutikker, som overstiger 2.000 m2 i bymidter, bydelscentre og
aflastningsområder.
§ 21. Godkendelse af
frikommuneforsøg efter §§ 19 og 20 er
betinget af, at kommunalbestyrelsen i Viborg Kommune udarbejder en
redegørelse med en samlet konkret forsøgsbeskrivelse
for anvendelsen af §§ 19 og 20. Redegørelsen
skal bl.a. indeholde en vurdering af konsekvenserne for
detailhandelen i bymidten, oplandsbyer og nabokommuner.
Redegørelsen skal inden miljøministerens og
økonomi- og indenrigsministerens godkendelse undergives en
offentlig høring på mindst 8 uger. Kommunalbestyrelsen
skal behandle de indkomne høringssvar i et møde.
Stk. 2. Hvis en nabokommune fremkommer
med en skriftlig indsigelse mod forsøget eller dele heraf
inden udløbet af høringsperioden, skal parterne
drøfte sagen med henblik på at opnå enighed.
Hvis der ikke er opnået enighed mellem parterne inden for 4
uger efter høringsfristens udløb, kan Viborg Kommune
efter behandling af de øvrige høringssvar, jf.
stk. 1, 4. pkt., forelægge redegørelsen for
miljøministeren og økonomi- og indenrigsministeren.
Miljøministeren og økonomi- og indenrigsministeren
beslutter herefter, om forsøg kan iværksættes,
om en godkendelse forudsætter vilkår for eller
ændringer af det konkrete forsøg, eller om
forsøget skal afvises.
Stk. 3.
Hvis ingen nabokommuner fremkommer med
skriftlige indsigelser mod forsøget eller dele heraf
inden udløbet af høringsperioden, kan
redegørelsen forelægges miljøministeren og
økonomi- og indenrigsministeren, når
kommunalbestyrelsen har behandlet de indkomne høringssvar,
jf. stk. 1, 4. pkt. Miljøministeren og økonomi-
og indenrigsministeren beslutter herefter, om forsøg kan
iværksættes, om en godkendelse forudsætter
vilkår for eller ændringer af det konkrete
forsøg, eller om forsøget skal afvises.
§ 22. Lokalplaner og
kommuneplantillæg, der har som formål at udmønte
frikommuneforsøg i Viborg Kommune efter §§ 19
og 20, gennemføres efter de almindelige regler om planers
tilvejebringelse og vedtagelse i lov om planlægning.
Lokalplaner og kommuneplantillæg omfattet af 1. pkt. må
ikke regulere andre forhold end dem, der er nødvendige for
at realisere de forsøg, der er omfattet af den
pågældende forsøgsgodkendelse.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelserne i nabokommunerne til Viborg Kommune kan dog
ikke hindre et lokalplanforslags gennemførelse, jf.
§§ 28 og 29 b i lov om planlægning.
Stk. 3.
Lokalplaner med tilhørende kommuneplantillæg, der er
gennemført efter stk. 1, bortfalder, hvis de ikke er
udnyttet senest 1 år efter frikommuneforsøgets
afslutning. Er planerne alene udnyttet delvis, bortfalder de dele,
der ikke er udnyttet.
§ 23. Miljøministeren kan
godkende frikommuneforsøg, hvorefter kommunalbestyrelsen i
en frikommune ved mindre ændringer af en lokalplan kan
fravige kravet om mindst 8 ugers frist for indsigelser mod
lokalplanforslag i § 24, stk. 3, i lov om
planlægning.
Stk. 2. Ændringer af lokalplaner,
der er omfattet af § 13, stk. 2, i lov om
planlægning, kan ikke gøres til genstand for
forsøg efter stk. 1.
Stk. 3. Lokalplanforslaget, der
vedtages som led i forsøg efter stk. 1, skal være
i overensstemmelse med kommuneplanen.
Stk. 4. Lokalplaner, der kun kan
gennemføres efter en miljøvurdering i henhold til lov
om miljøvurdering af planer og programmer, kan ikke
gøres til genstand for forsøg efter stk. 1.
§ 24. Miljøministeren kan
godkende frikommuneforsøg, hvorefter kommunalbestyrelsen i
en frikommune kan fravige kravet i § 13, stk. 2, i
lov om planlægning om udarbejdelse af lokalplan ved
nærmere bestemte byggearbejder m.v., når det
vedrører enkeltejendomme i byzone, og i stedet træffe
afgørelse som nævnt i stk. 2.
Stk. 2. Miljøministeren kan
godkende, at de i stk. 1 nævnte projekter behandles
efter reglerne om landzonetilladelse i § 35 i lov om
planlægning og får samme retsvirkning, som
landzonetilladelser har i landzone.
Stk. 3. En tilladelse efter stk. 2
bortfalder, hvis den ikke er udnyttet, inden 3 år efter at
den er meddelt, eller ikke har været udnyttet i 3 på
hinanden følgende år.
Stk. 4. Afgørelser efter denne
bestemmelse kan påklages til Natur- og
Miljøklagenævnet efter reglerne i kapitel 14 i lov om
planlægning.
Ministeren
for sundhed og forebyggelses område
§ 25. Ministeren for sundhed og
forebyggelse kan godkende frikommuneforsøg, der i forhold
til behandlinger i børnetandplejen, der betragtes som mindre
indgribende, fraviger reglerne i § 15 i sundhedsloven om
informeret samtykke.
§ 26. Ministeren for sundhed og
forebyggelse kan godkende frikommuneforsøg, der fraviger
reglerne i § 141, stk. 5, i sundhedsloven om anonym
behandling og rådgivning til alkoholmisbrugere.
Skatteministerens område
§ 27. Skatteministeren kan
godkende frikommuneforsøg, der fraviger § 2,
stk. 1, nr. 6, litra a, i registreringsafgiftsloven om
fritagelse for registreringsafgift af busser, eventuelt med
reduceret sædetal, der anvendes af plejehjem,
ældrecentre og lignende institutioner til befordring af egne
beboere eller hjemmeboende ældre, der er visiteret til
aktiviteter på institutionen for at få vedligeholdt
deres fysiske eller psykiske færdigheder.
Social- og
integrationsministerens område
§ 28. Social- og
integrationsministeren kan godkende frikommuneforsøg,
hvorefter kommunalbestyrelserne i frikommunerne kan tilbyde
borgere, der er visiteret til sociale ydelser efter § 83,
jf. §§ 88-90, i lov om social service,
tilkøbsydelser.
Stk. 2. Godkendelsen efter stk. 1
er bl.a. betinget af, at kommunalbestyrelsen i frikommunen
redegør for, hvorledes ordningen tilrettelægges,
således at følgende principper overholdes:
1) Prisen på
tilkøbsydelsen skal afspejle de gennemsnitlige langsigtede
omkostninger ved at producere og levere tilkøbsydelsen.
2) Konkurrenceforvridende effekter og
krydssubsidiering må ikke forekomme.
3) Kommunalbestyrelsen må ikke
opnå en økonomisk fortjeneste på
tilkøbsydelser eller opkræve en lavere pris, end
omkostningerne til produktion og levering af
tilkøbsydelserne kan begrunde.
4) Tilkøbsydelser er ydelser,
som ikke må erstatte de ydelser, borgeren ellers ville
være berettiget til efter serviceloven eller anden
lovgivning.
Økonomi- og indenrigsministerens
område
§ 29. Kommunalbestyrelsen i en
frikommune kan anvende elektroniske medier til brug for reklamering
for andre, såfremt reklameringen er i overensstemmelse med
markedsføringsloven og anden lovgivning. Bestemmelsen i 1.
pkt. finder anvendelse, medmindre andet er bestemt i anden
lovgivning.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal
opkræve markedspris for ydelser omfattet af stk. 1.
Kapitel 4
Ikrafttræden, varighed m.v.
§ 30. Loven træder i kraft
den 1. juli 2012.
Stk. 2. Forsøg efter denne lov
skal være iværksat senest den 31. december 2013.
Kapitel 5
Ændring i lov om
planlægning
§ 31. I lov om planlægning,
jf. lovbekendtgørelse nr. 937 af 24. september 2009, som
ændret senest ved § 2 i lov nr. 1273 af 21. december
2011, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 13 indsættes som
stk. 7:
»Stk. 7. For
områder, der som led i frikommuneforsøg
overføres til byzone eller sommerhusområde uden
lokalplan, kan kommunalbestyrelsen i den relevante frikommune under
tilsvarende omstændigheder som nævnt i stk. 4, 2.
pkt., forlange udgifterne for tilvejebringelse af
kommuneplantillægget betalt.«
2. I
§ 34 indsættes som
stk. 5:
»Stk. 5.
Arealer, der som led i frikommuneforsøg i henhold til
§ 16 i lov om frikommuner er overført til byzone
eller sommerhusområde, forbliver byzone eller
sommerhusområde også efter forsøgsperiodens
udløb.«