Skriftlig fremsættelse (25. april
2012)
Økonomi- og
indenrigsministeren (Margrethe Vestager)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
Det Økonomiske Råd og Det
Miljøøkonomiske Råd. (Det Økonomiske
Råds årlige vurdering af dansk finans- og
udgiftspolitik m.v.)
(Lovforslag nr. L 167)
Med lovforslaget lægger vi op til, at Det
Økonomiske Råd får en mere fremtrædende
plads i vurderingen af finans- og udgiftspolitikken.
Forslaget skal ses i sammenhæng med finansministerens
forslag til budgetlov, som indeholder regler om et nyt
udgiftspolitisk styringssystem med udgiftslofter. Udgiftslofterne
skal besluttes af Folketinget og sætte klare grænser
for de offentlige udgifter fire år frem i tiden. Lofterne
skal sikre, at de faktiske udgifter holder sig inden for de
planlagte.
Konkret skal Det Økonomiske Råd vurdere, om den
førte økonomiske politik er holdbar. Rådet skal
endvidere vurdere, om de udgiftslofter, som er vedtaget af
Folketinget, stemmer med de finanspolitiske
målsætninger, og om de vedtagne udgiftslofter bliver
overholdt. Vurderingen skal bidrage til en seriøs og
nuanceret debat om udgiftslofterne.
Det Økonomiske Råd har de institutionelle rammer,
der gør institutionen velegnet til at varetage den opgave,
der følger med lovforslaget. Blandt andet har Det
Økonomiske Råd den faglige og akademiske tyngde, der
kræves for at lave troværdige og uafhængige
vurderinger af regeringens finans- og udgiftspolitik.
En styrket, uafhængig vurdering af finans- og
udgiftspolitikken er i tråd med udviklingen i andre lande,
der har gennemført reformer af de regler, love og
procedurer, som tilsammen udgør de finanspolitiske rammer.
Flere andre lande har på den baggrund etableret
uafhængige institutioner, der skal overvåge
finanspolitikken. Et eksempel er Det Finanspolitiske Rådet i
Sverige, som blev nedsat i 2007.
EU-Kommissionen har også foreslået, at
medlemsstaterne etablerer et uafhængigt finansråd, som
skal overvåge de finanspolitiske regler vedrørende det
offentlige budget.
Anbefalinger fra Det Økonomiske Råds formandskab
til den økonomiske politik pålægges ikke
begrænsninger som følge af den nye opgave, og Det
Økonomiske Råds øvrige opgaver og hidtidige
funktion er uændret. Det Økonomiske Råds
centrale virke vil fortsat være at vurdere den
økonomiske udvikling på kort og langt sigt og
gennemføre analyser af strukturelle forhold i
økonomien. Lovforslaget vedrører ikke Det
Miljøøkonomiske Råds virke.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.