Fremsat den 25. april 2012 af
økonomi- og indenrigsministeren (Margrethe Vestager)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om regioner og om
nedlæggelse af amtskommunerne, Hovedstadens
Udviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfællesskab
(Indførelse af dispensationsadgang
til regioners nedsættelse af stående udvalg)
§ 1
I lov om regioner og om nedlæggelse af
amtskommunerne, Hovedstadens Udviklingsråd og Hovedstadens
Sygehusfællesskab (regionsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 1401 af 1. november 2010 som
ændret ved § 2 i lov nr. 510 af 6. juni 2007 og
§ 2 i lov nr. 606 af 14. juni 2011, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 36, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »den i § 13
nævnte«: », herunder om, at den umiddelbare
forvaltning kan henlægges til stående
udvalg«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2012.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund
Med regionsloven (lov nr. 537 af 24. juni 2005)
indførtes et såkaldt fleksibelt
forretningsudvalgsstyre som regionernes styreform. Det fleksible
forretningsudvalgsstyre indebærer bl.a., at
regionsrådet alene nedsætter et forretningsudvalg, og
at regionsrådet afgør, om den umiddelbare forvaltning
af regionens anliggender skal henlægges til
regionsrådet eller forretningsudvalget.
Regionsloven indeholder hjemmel til, at
økonomi- og indenrigsministeren kan godkende, at et
regionsråd træffer beslutning om en anden styreform. I
det tilgrundliggende lovforslag til regionsloven (lovforslag L 65,
FT 2004-2005 (2. samling) er det imidlertid udtrykkeligt
anført, at denne dispensationsadgang ikke kan anvendes til
at godkende en styreform, der svarer til det almindelige
udvalgsstyre. Der er således efter den gældende
regionslov ikke mulighed for at meddele dispensation til, at
regioner nedsætter stående udvalg.
Baggrunden herfor er, at sammensætningen og
karakteren af regionernes opgaver adskiller sig fra, hvad der
gælder for kommunerne og gjaldt for de tidligere
amtskommuner. Langt den største opgave for regionerne er
ansvaret for sundhedsvæsenet.
Region Hovedstaden har i en henvendelse til
Økonomi- og Indenrigsministeriet anmodet om, at regionen
får dispensation til at nedsætte stående udvalg.
Det er regionens opfattelse, at nedsættelse af stående
udvalg i regionen kan bidrage til at sikre en større
politisk bevågenhed og ansvarlighed i forhold til
opfølgning og målopfyldelse på
sundhedsområdet, det specialiserede socialområde, samt
regionens understøtning af såvel øget
vækst og beskæftigelse samt klima- og
miljøindsatsen.
Det er regeringens opfattelse, at de hensyn, der
ligger til grund for, at regionerne i udgangspunktet har et
fleksibelt forretningsudvalgsstyre, fortsat er gældende, idet
sammensætningen og karakteren af regionernes opgaver
adskiller sig fra, hvad der gælder for kommunerne. Det
bemærkes herved, at regeringen i 2012 gennemfører en
evaluering af kommunalreformen og den nuværende arbejdsdeling
mellem kommuner, regioner og stat. Det er imidlertid også
regeringens opfattelse, at regionerne selv bør have frihed
til at gøre sig nogle erfaringer med, om arbejdet i den
enkelte region kan tilrettelægges mere hensigtsmæssigt,
end det sker i dag. Således bør et regionsråd
have mulighed for at afprøve en styreform, hvor
regionsrådspolitikere på de enkelte
fagområder bliver mere involveret i den umiddelbare
politiske forvaltning af et område.
Lovforslaget har på den baggrund til
formål at tilvejebringe den fornødne hjemmel til, at
ministeren kan godkende, at et regionsråd træffer
beslutning om at etablere et udvalgsstyre svarende til det
udvalgsstyre, som er den almindelige styreform for kommuner efter
den kommunale styrelseslov (lovbekendtgørelse nr. 1440 af 1.
november 2010 med senere ændringer).
2. Gældende regler
2.1 Regionernes styreform og
vederlag
Det fleksible forretningsudvalgsstyre efter
§ 13 i regionsloven indebærer som
anført ovenfor under afsnit 1, at regionsrådet
afgør, om den umiddelbare forvaltning af regionens
anliggender skal henlægges til regionsrådet eller
forretningsudvalget, som således har karakter af et
stående udvalg. Forretningsudvalget skal dog varetage de
funktioner, der efter lov om kommunernes styrelse er tillagt
økonomiudvalget, jf. regionslovens § 13,
stk. 1 og 2.
Baggrunden for den beskrevne styreform for
regionerne er, at sammensætningen og karakteren af
regionernes opgaver adskiller sig fra, hvad der gælder for
kommunerne og gjaldt for de tidligere amtskommuner. Langt den
største opgave for regionerne er ansvaret for
sundhedsvæsenet.
Regionsrådet har tillige mulighed for at
nedsætte særlige udvalg til varetagelse af bestemte
hverv eller til udførelse af forberedende eller
rådgivende funktioner for forretningsudvalget eller
regionsrådet svarende til de udvalg, der kan nedsættes
efter § 17, stk. 4, i lov om kommunernes
styrelse.
Regionsrådet kan i henhold til regionsloven
§ 11, stk. 2, alene beslutte at yde udvalgsvederlag
for medlemskab af forretningsudvalget og særlige udvalg af midlertidig karakter.
Ved særlige udvalg af midlertidig karakter forstås i
henhold til vederlagsbekendtgørelsen (bekendtgørelse
nr. 1460 af 19. december 2005 som ændret ved bl.a.
bekendtgørelse nr. 1096 af 25. november 2009) et
særligt udvalg, der nedsættes for en periode på
højst to år (tidsmæssigt
midlertidighedskrav) til varetagelse af bestemte opgaver af
midlertidig karakter (opgavemæssigt
midlertidighedskrav).
Et særligt udvalgs funktioner skal
både i tidsmæssig udstrækning og efter sin
karakter adskille sig fra regionsrådets løbende
opgavevaretagelse, hvis udvalgets medlemmer skal kunne få
vederlag. For at understøtte kravet om midlertidighed er det
i bekendtgørelsen bestemt, at når der er ydet
udvalgsvederlag til et særligt udvalg af midlertidig karakter
i højst to år, kan der ikke i det følgende
år inden for samme valgperiode ydes udvalgsvederlag til et
udvalg med i det væsentlige samme opgaver.
Reglerne om nedsættelse af særlige
udvalg i regionerne er ikke til hinder for, at særlige udvalg
i regionerne virker i en længere periode end ét
år. Det er alene i de særlige regler for
udvalgsvederlag, begrænsningen ligger.
Summen af de vederlag, der kan ydes
regionsrådsmedlemmer for medlemskab af forretningsudvalget,
kan efter vederlagsbekendtgørelsen højst
udgøre 100 pct. af vederlaget til formanden for
regionsrådet. Summen af de årlige vederlag, der kan
ydes regionsrådsmedlemmer for medlemskab af særlige
udvalg af midlertidig karakter, kan ligeledes højst
udgøre 100 pct. af vederlaget til
regionsrådsformanden.
2.2 Dispensationsbestemmelsen i
regionslovens § 36
Efter § 36, stk. 2, jf.
stk. 3, i regionsloven kan økonomi- og
indenrigsministeren godkende, at et regionsråd i
styrelsesvedtægten træffer bestemmelse om en anden
styreform end den i § 13 nævnte. Bestemmelse herom
træffes forud for eller i løbet af regionsrådets
valgperiode og er bindende for den resterende del af
valgperioden.
I bemærkningerne til bestemmelsen er
udtrykkeligt anført, at ministeren ikke med bestemmelsen vil
kunne godkende en styreform, der svarer til det almindelige
udvalgsstyre, dvs. med stående udvalg, der varetager den
umiddelbare forvaltning af regionens opgaver.
Efter den gældende bestemmelse i
regionslovens § 36, stk. 1, kan et regionsråd
med økonomi- og indenrigsministerens godkendelse
fastsætte regler i styrelsesvedtægten, der afviger fra
bl.a. vederlagsreglerne i regionslovens § 11.
Som en konsekvens af, at der udtrykkeligt efter
forarbejderne til § 36 ikke er hjemmel til at godkende en
styreform, der svarer til det almindelige udvalgsstyre, dvs. med
stående udvalg, der varetager den umiddelbare forvaltning,
har godkendelse efter regionslovens § 36, stk. 1, af
vederlag til stående udvalg heller ikke kunnet komme på
tale.
3. Lovforslagets indhold
Den i lovforslaget foreslåede ændring
af regionslovens § 36, stk. 2, indebærer, at
økonomi- og indenrigsministeren kan godkende, at et
regionsråd træffer beslutning om en styreform, der
svarer til det såkaldte udvalgsstyre, som efter
gældende ret er den almindelige styreform i kommunerne.
En tilsvarende styreform i en region vil
indebære, at den umiddelbare forvaltning af regionens opgaver
varetages af stående udvalg. Forretningsudvalget vil fortsat
have opgaver svarende til de opgaver, som et økonomiudvalg
har i kommunerne, samt, i det omfang regionsrådet beslutter
det, tillige den umiddelbare forvaltning af opgaver, som ikke er
henlagt til de stående udvalg. Regionsrådet vil
herefter ikke længere kunne varetage den umiddelbare
forvaltning af regionens opgaver. Regionsrådet vil fortsat
være det øverste ansvarlige organ i regionen.
Relationerne mellem regionsrådet,
forretningsudvalg og de stående udvalg vil ligeledes skulle
svare til de relationer, som gælder efter den kommunale
styrelseslov mellem kommunalbestyrelsen, økonomiudvalget og
de stående udvalg. Endelig vil der fortsat være adgang
til at nedsætte særlige udvalg, jf. regionslovens
§ 13, stk. 6, og den kommunale styrelseslovs
§ 17, stk. 4. Lovforslaget indebærer ikke
ændringer i opgavefordelingen mellem regionen og andre
myndigheder.
De nærmere vilkår for godkendelse af
en regional styreform med stående udvalg, herunder med hensyn
til vederlæggelse af medlemmer af forretningsudvalget og de
stående udvalg, vil, jf. den gældende regionslovs
§ 36, stk. 3, blive fastsat af økonomi- og
indenrigsministeren i overensstemmelse med det ovenfor
anførte.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til lovforslagets § 1 nedenfor.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser
for borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været i høring hos
Advokatrådet, Akademikernes Centralorganisation,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Centralorganisationernes Fællesudvalg, Danmarks
Naturfredningsforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri,
Danske Handicaporganisationer, Dansk Erhverv, Dansk ErhvervsFremme,
Danske Patienter, Dansk Handicapforbund, Dansk Industri, Danske
Regioner, Dansk Sygeplejeråd, Dansk Transport og Logistik,
Datatilsynet, DESA Dansk Erhvervssammenslutning, Det Centrale
Handicapråd, FOA, Foreningen af
Statsforvaltningsdirektører, Foreningen af
Statsforvaltningsjurister, Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer, FTF, Handel, Transport og Serviceerhvervene, Hotel-,
restaurant- og turisterhvervets brancheorganisation,
Håndværksrådet, Institut for Menneskerettigheder,
KL, Kommunale tjenestemænd og overenskomstansatte, BDO
Kommunernes Revision A/S, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,
Landbrug & Fødevarer, Landdistrikternes
Fællesråd, Landsorganisationen i Danmark, Offentligt
Ansattes Organisationer, Organisationen af Selvejende
Institutioner, Rengøringsselskabernes Branche- og
Arbejdsgiverforening, Sammenslutning af Landbrugets
Arbejdsgiverforeninger, Stats- og Kommunalt Ansattes
Forhandlingsfællesskab og Sundhedskartellet.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser | Negative konsekvenser | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | Ingen | Ingen | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Bestemmelsen indebærer, at den eksisterende
adgang til at godkende, at regionsrådet træffer
beslutning om en anden styreform, udvides til også at omfatte
et almindeligt udvalgsstyre.
Efter regionslovens § 36, stk. 3,
kan økonomi- og indenrigsministeren fastsætte de
nærmere regler om en styreform, som godkendes efter
§ 36, stk. 2. Det er hensigten, at ministeren i
medfør af denne bestemmelse fastsætter vilkår
for godkendelse af, at regionsrådet træffer beslutning
om almindeligt udvalgsstyre, der svarer til det, som gælder
for kommuner efter den kommunale styrelseslov.
Der gælder følgende efter den
kommunale styrelseslov om det almindelige udvalgsstyre:
Efter styrelseslovens § 17, stk. 1,
skal kommunalbestyrelsen nedsætte stående udvalg til
varetagelse af den umiddelbare forvaltning af kommunens
anliggender. Efter bestemmelsen skal der nedsættes mindst
ét stående udvalg, men bortset herfra bestemmer
kommunalbestyrelsen selv antallet af stående udvalg.
Udvalgenes medlemstal skal være ulige og kan ikke overstige
halvdelen af kommunalbestyrelsens medlemstal. De stående
udvalgs sammensætning og opgaveområder fastsættes
i kommunens styrelsesvedtægt.
Efter styrelseslovens § 17, stk. 1,
varetager udvalgene den umiddelbare forvaltning af kommunens
anliggender, og efter styrelseslovens § 21, stk. 1,
bestyrer udvalgene de anliggender, der er underlagt dem, inden for
rammerne af det vedtagne årsbudget i forbindelse med
kommunalbestyrelsens vedtagelser og i overensstemmelse med de
reglementer m.v., der er udstedt af kommunalbestyrelsen.
Bestemmelsen i styrelseslovens § 21, stk. 1,
tillægger udvalgene en betinget kompetence til at handle
på kommunalbestyrelsens vegne. I det omfang
kommunalbestyrelsen ikke træffer nærmere bestemmelse,
påhviler det derfor udvalgene at træffe de
beslutninger, der er et nødvendigt eller naturligt led i
forvaltningen af det sagsområde, der er henlagt til udvalget.
Derimod er udvalgene ikke i medfør af loven bemyndiget til
at træffe beslutninger, der rækker herudover, dvs.
beslutninger der ikke har et sådant forvaltnings- eller
bestyrelsespræg. I sådanne tilfælde må
udvalgene forelægge sagerne for kommunalbestyrelsen. Ved
udvalgenes varetagelse af den umiddelbare forvaltning forstås
således, at de afgør alle sædvanlige sager inden
for deres sagsområder, med mindre andet følger af
lovgivningen eller af kommunalbestyrelsens beslutning.
Udvalgenes umiddelbare forvaltning indebærer
også, at kommunalbestyrelsernes beslutninger som udgangspunkt
forberedes ved udvalgsbehandling i det eller de relevante udvalg,
således at der skal foreligge en udvalgsindstilling, inden
kommunalbestyrelsen træffer afgørelse. Udvalgene skal
efter styrelseslovens § 21, stk. 2, inddrage og
forhandle med andre stående udvalg, når de forbereder
foranstaltninger, der er af væsentlig betydning for disse
udvalg.
Udvalgene har tillige pligt til inden for deres
område at føre budgetkontrol, jf. styrelseslovens
§ 21, stk. 1, og til efter styrelseslovens
§ 21, stk. 3, at bidrage til økonomiudvalgets
budgetforslag inden for deres område. Endvidere bidrager
udvalgene efter styrelseslovens § 21, stk. 3, til
økonomiudvalgets budgetforslag inden for deres
område.
Økonomiudvalgets lovbundne opgaver er i
modsætning til de stående udvalgs umiddelbare
forvaltning af kommunens anliggender ikke knyttet til
administrationen af et enkelt område under kommunen, men er
opgaver, som først og fremmest vedrører
tilvejebringelsen af kommunens midler og bevarelsen af dens
aktiver. De fleste af disse funktioner er dermed af
tværgående og koordinerende karakter.
Økonomiudvalget har således indseende med de
økonomiske og almindelige administrative forhold inden for
samtlige kommunens administrationsområder, og udvalgets
erklæring skal indhentes om enhver sag, der vedrører
disse forhold, inden sagen forelægges kommunalbestyrelsen til
beslutning, jf. styrelseslovens § 18, stk. 2.
Endvidere varetager økonomiudvalget den umiddelbare
forvaltning af anliggender, der vedrører kommunens kasse- og
regnskabsvæsen og løn- og personaleforhold, og
økonomiudvalget forestår eller samordner kommunens
planlægning, jf. styrelseslovens § 18, stk. 3
og 4.
Videre udarbejder økonomiudvalget forslag
til kommunens årsbudget og budgetoverslag for en
flerårig periode, der forelægges for
kommunalbestyrelsen, jf. styrelseslovens § 37.
Økonomiudvalgets udarbejdelse af kommunens årsbudget
og budgetoverslag er tillagt udvalget som en selvstændig
kompetence.
Den ovenfor beskrevne styreform vil med de
fornødne tilpasninger kunne godkendes som styreform for en
region som konsekvens af de med nærværende lovforslag
foreslåede ændringer af § 36, stk. 2.
Der vil i forbindelse med ministerens godkendelse endvidere skulle
tages stilling til spørgsmålet om
vederlæggelse.
Efter den gældende bestemmelse i
regionslovens § 36, stk. 1, kan et regionsråd
med økonomi- og indenrigsministerens godkendelse
fastsætte regler i styrelsesvedtægten, der afviger fra
bl.a. vederlagsreglerne i regionslovens § 11.
Med forslaget om, at regionerne fremover skal
kunne meddeles godkendelse til en styreform med stående
udvalg, vil regionen med hjemmel i den gældende bestemmelse i
regionslovens § 36, stk. 1, og med økonomi-
og indenrigsministerens godkendelse tillige kunne fastsætte
bestemmelser om vederlag i styrelsesvedtægten til medlemmer
af stående udvalg i regionerne, dvs. bestemmelser der afviger
fra reglerne i regionslovens § 11 og
bestemmelser udstedt af økonomi- og indenrigsministeren i
medfør heraf.
Økonomi- og Indenrigsministeriet
forudsætter i den forbindelse, at bestemmelser i
styrelsesvedtægten om vederlag til regionsrådets
medlemmer af stående udvalg skal fastsættes inden for
de gældende rammer for vederlæggelse af
udvalgsmedlemmer i regionen. Det bemærkes herved, at der ikke
med en godkendelse til at nedsætte stående udvalg i
regionen, følger nye opgaver til regionen.
Det foreslås således, at
økonomi- og indenrigsministeren vil kunne godkende, at
summen af de årlige vederlag, der kan ydes til
regionsrådsmedlemmer for medlemskab af et forretningsudvalg,
stående udvalg og eventuelle særlige udvalg samlet
højst kan udgøre 200 pct. af vederlaget til formanden
for regionsrådet. Det svarer til den pulje på 100 pct.
af vederlaget til formanden for regionsrådet, som efter de
almindelige regler kan ydes til forretningsudvalgsmedlemmer,
sammenlagt med den pulje på ligeledes 100 pct. af vederlaget
til formanden for regionsrådet, som efter de almindelige
regler kan ydes til medlemmer af særlige udvalg af
midlertidig karakter. Regionsrådet vil således - med
forbehold for ministerens godkendelse heraf - selv kunne
træffe beslutning om fordeling af vederlag til de enkelte
udvalg, herunder om fordeling af vederlag mellem forretningsudvalg,
stående udvalg og eventuelle særlige udvalg, samt om
fordelingen af vederlag mellem medlemmer og formænd.
Vederlæggelse af formænd for stående udvalg og
eventuelle særlige udvalg i regionerne skal ske i
overensstemmelse med de regler herom, der gælder for
udvalgsstyrede kommuner, som indebærer, at vederlaget for det
enkelte hverv højst kan udgøre indtil 40 pct. af
vederlaget til formanden for regionsrådet.
I forhold til en region, der meddeles godkendelse
til en styreform med stående udvalg, findes der ikke grundlag
for at opretholde en bestemmelse om, at der kun kan ydes vederlag
til medlemmer af særlige udvalg, når sådanne
udvalg har midlertidig karakter. Det bemærkes herved, at de
pågældende krav til midlertidighed har til hensigt at
understøtte det særlige forretningsudvalgsstyre i
regionerne, hvorefter der ikke er adgang til at nedsætte
stående udvalg.
Der vil i forbindelse med økonomi- og
indenrigsministerens godkendelse af en styreform med stående
udvalg i en region samt tilhørende bestemmelser i
styrelsesvedtægten om vederlag endvidere skulle
fastsættes vilkår vedrørende administrationen af
sådanne vederlagsbestemmelser, herunder om tidspunkt for og
virkning af beslutning om udvalgsvederlag.
Regionsrådets beslutning om, at regionens
styreform skal være et almindeligt udvalgsstyre i stedet for
et fleksibelt forretningsudvalgsstyre, skal ske i form af
ændring af regionens styrelsesvedtægt. Ændringen
skal godkendes af økonomi- og indenrigsministeren, jf.
regionslovens § 36, stk. 2. Der skal i den
forbindelse fastsættes midlertidige bestemmelser i et
særskilt kapitel i styrelsesvedtægten blandt andet om
de stående udvalgs sammensætning, deres
opgaveområde, antal udvalg, antal medlemmer og vederlag. Der
skal endvidere være en bestemmelse om, at den kommunale
styrelseslovs regler om stående udvalg finder tilsvarende
anvendelse for de regionale stående udvalg.
Økonomi- og indenrigsministeren vil i
forbindelse med godkendelse af den ændrede
styrelsesvedtægt bl.a. påse, at bestemmelserne er i
overensstemmelse med de principper, der gælder for
almindeligt udvalgsstyre efter den kommunale styrelseslov, herunder
om at antallet af udvalgsmedlemmer i de enkelte udvalg ikke
overstiger halvdelen af regionsrådet og er ulige, samt at der
fastsættes bestemmelse om vederlag som anført ovenfor,
samt at der ikke fastsættes bestemmelser om delegation.
Økonomi- og indenrigsministerens
godkendelse finder sted efter forudgående inddragelse af de
berørte ressortministerier.
Lovforslaget indebærer ikke ændringer
i opgavefordelingen mellem regionen og andre myndigheder. Der sker
således ikke som følge af lovforslaget ændringer
i de beføjelser, som er henlagt til udvalg m.v. nedsat i
henhold til anden lovgivning. Eksempelvis skal regionsrådet i
henhold til erhvervsfremmeloven nedsætte vækstfora til
at varetage den regionale erhvervsudvikling. De regionale
vækstfora har til opgave at udarbejde regionale
erhvervsudviklingsstrategier, overvåge de regionale og lokale
vækstvilkår samt at udvikle og afgive indstilling om
medfinansiering af regionale erhvervsudviklingsaktiviteter. De
regionale vækstfora har tyve medlemmer fra erhvervslivet,
viden- og uddannelsesinstitutioner, arbejdsmarkedets parter og
lokale og regionale myndigheder, der udpeges af regionsrådet
efter indstilling fra relevante aktører. I forbindelse med
eventuel godkendelse af en regional styreform med stående
udvalg vil det derfor blive lagt til grund, at de opgaver, som
efter lovgivningen tilkommer andre myndigheder, herunder
vækstfora, ikke omfattes af regionens, herunder et
stående udvalgs, opgaveområde.
Økonomi- og Indenrigsministeriet kan efter
anmodning fra vedkommende ressortministerium bede
regionsrådet om oplysninger om erfaringerne med udnyttelse af
dispensationen, herunder om samspillet mellem regionen og andre
myndigheder, jf. regionslovens § 38 og § 63 i
den kommunale styrelseslov.
Beslutning om ændring af
styrelsesvedtægten, således at styreformen i regionen
er et almindelig udvalgsstyre, træffes - med forbehold for
økonomi- og indenrigsministerens godkendelse heraf - i
overensstemmelse med de almindelige regler herom, det vil sige ved
en almindelig flertalsbeslutning og efter to behandlinger i
regionsrådet, jf. § 3, stk. 3, og
§ 12 i regionsloven, jfr. § 11, stk. 3, i
den kommunale styrelseslov.
Regionsrådets bestemmelse om almindeligt
udvalgsstyre træffes forud eller i løbet af
regionsrådets valgperiode og er bindende for den resterende
del af valgperioden, jf. regionslovens § 36,
stk. 2, 2. pkt.
Til § 2
Det foreslås, at bestemmelsen træder i
kraft den 1. juli 2012, fra hvilket tidspunkt økonomi- og
indenrigsministeren således vil kunne godkende den omhandlede
ændring af en regions styrelsesvedtægt med virkning fra
et i godkendelsen nærmere angivet tidspunkt.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale
gyldighed. Efter bestemmelsen gælder loven ikke for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
| | | Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om regioner og om nedlæggelse af
amtskommunerne, Hovedstadens Udviklingsråd og Hovedstadens
Sygehusfællesskab (regionsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 1401 af 1. november 2010 som
ændret ved § 2 i lov nr. 510 af 6. juni 2007 og
§ 2 i lov nr. 606 af 14. juni 2011, foretages
følgende ændring: | | | | § 36 Stk. 2. Et regionsråd
kan med økonomi- og indenrigsministerens godkendelse
træffe bestemmelse i styrelsesvedtægten om en anden
styreform end den i § 13 nævnte. Bestemmelse herom
træffes forud for eller i løbet af regionsrådets
valgperiode og er bindende for den resterende del af
valgperioden. | | 1. I § 36, stk. 2,
1.pkt., indsættes efter »den i § 13
nævnte«: », herunder om, at den umiddelbare
forvaltning kan henlægges til stående
udvalg«. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juli 2012. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland. |
|