Fremsat den 25. april 2012 af
økonomi- og indenrigsministeren (Margrethe Vestager)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om kommunal udligning
og generelle tilskud til kommuner
(Indførelse af skærpede
sanktioner for kommunerne ved overskridelse af budgetterne og
mulighed for individuel afregning af det betingede bloktilskud)
§ 1
I lov om kommunal udligning og generelle tilskud
til kommuner, jf. lovbekendtgørelse nr. 561 af 19. juni
2009, som ændret ved lov nr. 710 af 25. juni 2010,
§ 5 i lov nr. 1602 af 22. december 2010, § 3 i
lov nr. 462 af 18. maj 2011, § 10 i lov nr. 592 af 14.
juni 2011 og § 6 i lov nr. 1364 af 28. december 2011,
foretages følgende ændringer:
1. § 14, stk. 3, 2. pkt.,
ophæves.
2. I
§ 14, stk. 4,
indsættes efter »det samlede indbyggertal«:
», jf. dog stk. 5«.
3. I
§ 14 indsættes efter
stk. 4 som nye stykker:
»Stk. 5.
Finansministeren kan beslutte, at en andel af tilskuddet efter
stk. 1 på op til 3 mia. kr. alene udbetales til
kommunerne, hvis kommunernes budgetterede serviceudgifter for
tilskudsåret efter finansministerens vurdering svarer til de
forudsætninger, der har ligget til grund for
fastsættelsen af tilskuddet. Økonomi- og
indenrigsministeren kan træffe beslutning om fordelingen
mellem kommunerne af den i 1. pkt. nævnte andel af
tilskuddet. Hvis den i 1. pkt. nævnte andel af tilskuddet
ikke udbetales fuldt ud til kommunerne fordelt efter den enkelte
kommunes andel af det samlede indbyggertal, jf. stk. 4,
orienterer økonomi- og indenrigsministeren Finansudvalget om
størrelsen og fordelingen af det udbetalte tilskud.
Stk. 6.
Finansministeren kan beslutte, at en andel af tilskuddet efter
stk. 1 på op til 1 mia. kr. kun udbetales til
kommunerne, hvis kommunernes budgetterede
bruttoanlægsudgifter for tilskudsåret efter
finansministerens vurdering svarer til de forudsætninger, der
har ligget til grund for fastsættelsen af
tilskuddet.«
Stk. 5-6 bliver herefter
stk. 7-8.
4. § 14 a affattes således:
Ȥ 14
a. Økonomi- og indenrigsministeren nedsætter
statens tilskud til kommunerne for tilskudsåret, jf.
§ 14, hvis kommunernes regnskaber for året
før tilskudsåret under ét udviser et
højere niveau for serviceudgifterne end det budgetterede
niveau, korrigeret efter stk. 2. Nedsættelsen
udgør forskellen mellem de regnskabsførte og de
korrigerede budgetterede serviceudgifter for det
pågældende år.
Stk. 2. Kommunernes
budgetterede serviceudgifter korrigeres for ændrede
forudsætninger fra budget til regnskab. Økonomi- og
indenrigsministeren kan indregne et korrektionsbeløb i
opgørelsen af kommunernes samlede budgetterede
serviceudgifter, såfremt de budgetterede serviceudgifter er
lavere end en af økonomi- og indenrigsministeren fastsat
ramme.
Stk. 3.
Nedsættelsen efter stk. 1 opgøres og fordeles
mellem kommunerne af økonomi- og indenrigsministeren. 40
pct. af nedsættelsen fordeles mellem alle kommuner i forhold
til den enkelte kommunes andel af det samlede indbyggertal. 60 pct.
af nedsættelsen fordeles mellem de kommuner, hvis
regnskabsførte serviceudgifter overstiger det korrigerede
budget for året før tilskudsåret.
Nedsættelsen efter 3. pkt. fordeles på disse kommuner i
forhold til den enkelte kommunes andel af den samlede overskridelse
af de korrigerede budgetter for de kommuner, hvor de
regnskabsførte serviceudgifter overstiger de korrigerede
budgetter. Korrektionen af de enkelte kommuners budgetter foretages
på baggrund af ændrede forudsætninger fra budget
til regnskab.
Stk. 4.
Nedsættelsen afregnes i månederne oktober, november og
december i tilskudsåret.
Stk. 5.
Økonomi- og indenrigsministeren kan fastsætte
nærmere regler for opgørelse og afregning af
nedsættelsen, herunder om indhentelse af særlige
revisionserklæringer vedrørende
regnskabsaflæggelsen og om de nødvendige korrektioner
ved sammenligning af budget og regnskab.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2012.
Stk. 2. Loven har
virkning fra og med tilskudsåret 2013.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | Almindelige
bemærkninger | | | | Indholdsfortegnelse | | | | 1. | Indledning | 2. | Hovedpunkter i lovforslaget | | 2.1. | Gældende ret | | 2.2. | Regeringens
overvejelser og forslag | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet
til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og
organisationer mv. | 9. | Sammenfattende skema | | | |
|
1. Indledning
For at understøtte, at de offentlige
finanser udvikler sig i overensstemmelse med
målsætningerne og prioriteringerne i 2020-planen,
herunder strukturel balance på de offentlige finanser i 2020,
er der behov for en strammere udgiftsstyring. Det skal endvidere
sikres, at Danmark efterlever kravene i EU's Vækst- og
Stabilitetspagt om ikke at have underskud på mere end 3 pct.
af BNP samt krav i den internationale aftale om finanspolitik
(Fiscal Compact) om bl.a. en grænse for det strukturelle
underskud på 0,5 pct. af BNP.
Regeringen ønsker derfor med såvel
dette lovforslag som det samtidigt fremsatte lovforslag om en
budgetlov, herunder flerårige udgiftslofter, at foretage en
samlet styrkelse af styringen af de offentlige udgifter.
Formålet med nærværende
lovforslag er at styrke den enkelte kommunes incitamenter til at
overholde de samlede økonomiske rammer for kommunerne. For
2011 er der allerede gennemført en stramning af
sanktionsmekanismen over for kommunerne, men denne gælder
alene for dette år. Med henblik på at få en varig
forbedring af styringen i kommunerne vurderes det nødvendigt
at gennemføre et mere permanent system for effektive
sanktioner over for kommuner ved overskridelse af budgetterne. Den
foreslåede ordning vil første gang have virkning for
2012, således at overskridelser for 2012 vil medføre
en tilskudsnedsættelse i 2013.
De stramme økonomiske rammer for de
kommende år vil øge nødvendigheden af at
effektivisere den kommunale opgaveløsning og anspore til
bedre ressourceanvendelse.
2. Hovedpunkter i
lovforslaget
2.1. Gældende ret
Kommunerne modtager hvert år et generelt
tilskud fra staten - det såkaldte bloktilskud. Der
indgår for det enkelte år en særlig
forhøjelse af bloktilskuddet med henblik på at sikre,
at kommunerne kan finansiere det udgiftsniveau, der er aftalt med
regeringen for det pågældende år. Denne
forhøjelse kaldes balancetilskuddet.
Fra og med tilskudsåret 2009 blev 1 mia. kr.
af dette balancetilskud gjort betinget af, at kommunernes
budgetterede udgifter i tilskudsåret efter finansministerens
vurdering svarer til de forudsætninger, der har ligget til
grund for forhøjelsen. Den betingede del af
balancetilskuddet kaldes det betingede bloktilskud.
Fra og med tilskudsåret 2011 blev det
betingede bloktilskud forhøjet fra 1 til 3 mia. kr., og
samtidig blev der indført en ordning, som betyder, at hvis
kommunerne i regnskabet overskrider de budgetterede
serviceudgifter, nedsættes bloktilskuddet tilsvarende inden
for en ramme på 3 mia. kr. Formålet var at styrke
kommunernes incitamenter til at budgettere i overensstemmelse med
det aftalte samt at tilskynde kommunerne til at holde de
realiserede udgifter inden for det budgetterede niveau.
Eventuelle nedsættelser af bloktilskuddet
efter denne ordning skal foretages kollektivt, således at
alle kommuner vil være omfattet.
For regnskabsåret 2011 gælder en
særlig ordning med individuelle nedsættelser af
bloktilskuddet i tilfælde af overskridelse af udgiftsrammen.
Ordningen indebærer, at hvis de kommunale serviceudgifter for
kommunerne under ét for 2011 overskrider de aftalte rammer,
nedsættes bloktilskuddet i 2012 tilsvarende.
Nedsættelsen vil ske som en kombination af individuelle og
kollektive nedsættelser. 40 pct. af nedsættelsen vil
blive afregnet kollektivt for kommunerne under ét som en
generel nedsættelse af bloktilskuddet, mens 60 pct. vil blive
afregnet individuelt for de kommuner, som har overskredet deres
budgetter.
2.2. Regeringens overvejelser
og forslag
Som led i en styrkelse af styringen af den
offentlige økonomi er det centralt, at kommunerne overholder
de aftalte økonomiske rammer. Det betyder, at kommunerne
skal budgettere inden for de aftalte udgiftsrammer, og at de
herefter skal overholde de vedtagne budgetter.
Efter de hidtil gældende regler har det
betingede bloktilskud på 3 mia. kr. været betinget af,
at kommunerne efter finansministerens vurdering har budgetteret i
overensstemmelse med de aftalte udgiftsrammer. Disse udgiftsrammer
har i princippet både kunnet være rammer for
serviceudgifterne og rammer for bruttoanlægsudgifterne. I
praksis aftales der hvert år en ramme for de kommunale
serviceudgifter, mens der kun i nogle år aftales en ramme for
kommunernes anlægsudgifter.
Med henblik på at styrke kommunernes
incitamenter til at budgettere i overensstemmelse med det
forudsatte, vurderes det hensigtsmæssigt at indføre en
to-deling af det betingede bloktilskud, således at den ene
del vedrører serviceudgifterne, mens den anden del
vedrører bruttoanlægsudgifterne. Det foreslås
derfor, at det hidtidige betingede bloktilskud på 3 mia. kr.
gøres betinget af, at kommunerne budgetterer deres
serviceudgifter inden for den fastsatte ramme. Herudover
indføres der en mulighed for at gøre op til 1 mia.
kr. af bloktilskuddet betinget af, at kommunerne budgetterer deres
bruttoanlægsudgifter inden for en eventuelt fastsat ramme.
Det bemærkes, at den sidste del kun er relevant i de
år, hvor der fastsættes en ramme for de kommunale
bruttoanlægsudgifter.
For yderligere at tilskynde til, at de aftalte
udgiftsrammer og de vedtagne budgetter overholdes, ønsker
regeringen dels at give mulighed for et individuelt element i en
eventuel tilskudsnedsættelse ved opgørelsen af
budgetterne i forhold til en aftale, dels at styrke det
individuelle element ved en opgørelse af regnskabernes
stilling i forhold til budgetterne.
Lovforslaget indebærer således, at
økonomi- og indenrigsministeren får en bemyndigelse
til at træffe beslutning om fordelingen af den del af
tilskudsnedsættelsen, der vedrører serviceudgifterne.
Det bemærkes, at en eventuel nedsættelse
vedrørende anlægsudgifterne vil blive afregnet som en
generel nedsættelse af bloktilskuddet, det vil sige i forhold
til den enkelte kommunes andel af det samlede indbyggertal.
Det foreslås, at økonomi- og
indenrigsministeren kan træffe beslutning om fordelingen af
den del af tilskudsnedsættelsen, der vedrører
serviceudgifterne. Formålet er, at hvis det betingede
bloktilskud ikke fuldt ud kan udbetales, indføres der
mulighed for at gøre udbetalingen af det betingede
bloktilskud mere individuel, dvs. afhængig af den enkelte
kommunes budgetadfærd. Ordningen indebærer, at der i
det enkelte år kan foretages en konkret vurdering af
baggrunden for, at kommunernes budgetter for serviceudgifterne i
det pågældende år samlet overskrider de
forudsatte rammer. På grundlag af denne vurdering
træffer økonomi og indenrigsministeren beslutning om,
hvorvidt den delvise udbetaling af det betingede bloktilskud skal
foretages kollektivt til alle kommuner, efter individuelle
kriterier eller som en kombination.
Forslaget indebærer endvidere, at hvis de
kommunale regnskabsmæssigt bogførte serviceudgifter
for kommunerne under ét overskrider de aftalte rammer,
nedsættes bloktilskuddet i det følgende år
tilsvarende, og denne nedsættelse vil ske som en kombination
af individuelle og kollektive nedsættelser.
40 pct. af nedsættelsen foreslås
således at blive afregnet kollektivt for kommunerne under
ét som en generel nedsættelse af bloktilskuddet, mens
60 pct. foreslås at blive afregnet individuelt for de
kommuner, som har overskredet deres budgetter.
Ved den endelige opgørelse af de kommunale
regnskaber, som vil blive foretaget i foråret i året
efter regnskabsåret, skal der foretages de nødvendige
korrektioner ved sammenligning af budget og regnskab. Der skal
korrigeres for eventuelle ændringer i regler og opgaver, som
er gennemført efter kommunernes budgetlægning.
Endvidere kan der bl.a. være tale om korrektioner for
ændrede forudsætninger om pris- og
lønudviklingen i den kommunale sektor.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget er fremsat med henblik på at
forbedre styringen af kommunernes udgifter. Idet lovforslaget vil
medføre en bedre udgiftsstyring, forventes lovforslaget ikke
at have administrative konsekvenser. Lovforslaget vil tilskynde
kommunerne til at budgettere inden for de aftalte rammer og
herefter overholde deres budgetter. Hvis det er tilfældet,
vil der ikke ske nedsættelse af bloktilskuddet efter de
foreslåede bestemmelser.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser
for borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer mv.
Lovforslaget har været i høring hos
KL.
| | | | | | | | | | | | | | | 9. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser / mindreudgifter | Negative konsekvenser / merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget er fremsat med henblik
på at forbedre styringen af kommunernes udgifter.
Lovforslaget vil tilskynde kommunerne til at budgettere inden for
de aftalte rammer og herefter overholde deres budgetter. Hvis det
er tilfældet, vil der ikke ske nedsættelse af
bloktilskuddet efter de foreslåede bestemmelser. | Ingen. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter de hidtil gældende regler har 3 mia.
kr. af bloktilskuddet været betinget af, at kommunerne har
budgetteret i overensstemmelse med de forudsatte udgiftsrammer.
Reglerne herom har fremgået af § 14, stk. 3,
2. pkt. Dette lovforslag indebærer, at der indføres et
særskilt betinget bloktilskud for overskridelse af
henholdsvis rammen for serviceudgifterne og en eventuel ramme for
anlægsudgifterne, og at der for serviceudgifterne
indføres mulighed for en delvis individuel fordeling af en
eventuel tilskudsnedsættelse. Derfor foreslås det i nr.
1, at den hidtidige bestemmelse om det betingede bloktilskud i
§ 14, stk. 3, 2. pkt. ophæves, og at der
foreslås nye bestemmelser om det betingede bloktilskud i
§ 14, stk. 4 og 5, jf. nedenfor.
Til nr. 2
Bestemmelsen i § 14, stk. 4, 3.
pkt., indebærer, at den del af bloktilskuddet, som ikke
anvendes til finansiering af udligningsordningerne, fordeles til de
enkelte kommuner efter deres andel af det samlede indbyggertal. Det
omfatter også det betingede bloktilskud.
Den foreslåede bestemmelse i § 14.
stk. 5, betyder, at økonomi- og indenrigsministeren
får mulighed for at træffe beslutning om en anden
fordeling af den del af bloktilskudsnedsættelsen, der
vedrører serviceudgifterne. Derfor foreslås der i
§ 14, stk. 4, 3. pkt., indsat en henvisning til den
foreslåede bestemmelse.
Til nr. 3
Til stk. 5
Det foreslås, at indføre en to-deling
af det betingede bloktilskud, således at den ene del
vedrører serviceudgifterne, mens den anden del
vedrører anlægsudgifterne. Bestemmelsen om den del,
der vedrører serviceudgifterne fremgår af den
foreslåede bestemmelse i stk. 5, mens den del, der
vedrører bruttoanlægsudgifterne fremgår af
stk. 6, jf. nedenfor
Det foreslås, at et beløb svarende
til det hidtidige betingede bloktilskud på 3 mia. kr.
gøres betinget af, at kommunerne budgetterer deres
serviceudgifter inden for den fastsatte ramme.
Det foreslås videre, at økonomi- og
indenrigsministeren får en bemyndigelse til at kunne
træffe beslutning om fordelingen af den del af
nedsættelsen af det betingede bloktilskud, der
vedrører serviceudgifterne.
Den gældende ordning med det betingede
bloktilskud betyder, at den betingede del af bloktilskuddet ikke
udbetales fra starten af tilskudsåret. Beslutning om
udbetaling træffes først, når det ud fra
Danmarks Statistiks opgørelse af de kommunale budgetter kan
konstateres, hvorvidt kommunerne har budgetteret inden for
rammerne. Hvis kommunerne budgetterer i overensstemmelse med
rammerne, udbetales tilskuddet fuldt ud. Men hvis kommunernes
budgetter skulle overskride rammerne, kan finansministeren
beslutte, at det betingede bloktilskud ikke eller kun delvist
udbetales. Der bliver således i dette tilfælde tale om
en hel eller delvis modregning i det betingede bloktilskud. Det
betingede bloktilskud har hidtil været omfattet af de
generelle regler for fordeling af bloktilskuddet, det vil sige, at
det - på samme måde som bloktilskuddet - er fordelt
på alle kommuner i forhold til den enkelte kommunes andel af
det samlede indbyggertal.
Den foreslåede bestemmelse indebærer,
at økonomi- og indenrigsministeren kan træffe
beslutning om en anden fordeling af nedsættelsen af den del
af det betingede bloktilskud, der vedrører
serviceudgifterne. Formålet er, at i en situation, hvor
kommunernes budgetter overskrider rammerne, således at det
betingede bloktilskud ikke fuldt ud kan udbetales, er der mulighed
for at gøre modregningen i det betingede bloktilskud mere
individuel, dvs. afhængig af den enkelte kommunes
budgetadfærd.
Den foreslåede ordning indebærer
således, at der i det enkelte år kan foretages en
konkret vurdering af baggrunden for, at kommunernes budgetter for
serviceudgifterne i det pågældende år overskrider
de forudsatte rammer. På grundlag af denne vurdering
træffer økonomi- og indenrigsministeren beslutning om,
hvorvidt modregningen i det betingede bloktilskud skal foretages
kollektivt til alle kommuner, efter individuelle kriterier eller
som en kombination.
Udgangspunktet er som hidtil, at det er et
fælles ansvar for kommunerne at overholde de samlede rammer
for kommunerne under ét.
Men der kan være tilfælde, hvor en
overskridelse af rammen kan henføres til et mindre antal
kommuner eller en bestemt type af kommuner, som budgetterer med en
højere vækst end andre kommuner. Et sådant brud
på systemets forudsætninger taler for et element af
individuel modregning.
På baggrund af de vedtagne budgetter
beslutter økonomi- og indenrigsministeren, hvor stor
vægt der skal lægges på det individuelle element
i modregningen. Der forudsættes i den forbindelse
følgende muligheder:
• Modregningen
gøres 100 pct. individuel.
• 50 pct. af
modregningen gøres individuel og 50 pct. gøres
kollektiv.
• Modregningen
gøres 100 pct. kollektiv.
I de tilfælde, hvor der træffes
beslutning om en helt eller delvist individuel modregning i det
betingede bloktilskud vil grundlaget for vurdering af den enkelte
kommunes budget være følgende kriterier:
• Vækst
i den enkelte kommunes budgetterede serviceudgifter i forhold til
budgettet fra året før.
• Udviklingen
i den enkelte kommunes befolkning og udgiftsbehov.
Hvis der bliver tale om en anvendelse et
individuelt grundlag for modregningen, vil dette grundlag blive
offentliggjort, bl.a. med henblik på at den enkelte kommune
vil kunne efterregne grundlaget.
Det foreslås, at hvis en sanktion
gøres helt eller delvist individuel, orienterer
økonomi- og indenrigsministeren Folketingets Finansudvalg om
størrelsen og fordelingen af tilskuddet.
Til stk. 6
Forslaget indebærer, at der indføres
mulighed for at gøre op til 1 mia. kr. af bloktilskuddet
betinget af, at kommunerne budgetterer deres
bruttoanlægsudgifter inden for en eventuelt fastsat ramme.
Det bemærkes, at den sidste del kun er relevant i de
år, hvor der fastsættes en ramme for de kommunale
bruttoanlægsudgifter.
En eventuel nedsættelse af bloktilskuddet
efter denne bestemmelse vil blive fordelt på alle kommuner i
forhold til den enkelte kommunes andel af det samlede indbyggertal,
jf. bestemmelserne i § 14, stk. 4, som efter
forslaget bliver stk. 6.
Til nr. 4
Den foreslåede bestemmelse erstatter den
hidtidige bestemmelse i § 14 a. Den hidtidige bestemmelse
indebærer, at hvis de kommunale serviceudgifter for et
år overskrider de kommunale budgetter, vil der i det
følgende år ske en kollektiv nedsættelse af
bloktilskuddet. Den foreslåede bestemmelse indebærer,
at nedsættelsen af bloktilskuddet i stedet skal foretages som
en kombination at kollektive og individuelle nedsættelser.
Det skal bemærkes, at der for 2011 gælder en
tilsvarende lov, jf. lov om nedsættelse af statstilskuddet
for kommunerne i 2012 ved overskridelse af det aftalte
udgiftsniveau for 2011, lov nr. 454 af 18. maj 2011.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 1
indebærer, at hvis kommunernes serviceudgifter for et
år overskrider det korrigerede budget for det
pågældende år, vil bloktilskuddet for det
følgende år blive nedsat tilsvarende. Reglerne for
korrektion af det samlede budget for kommunerne under ét
fremgår af stk. 2.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 2
indebærer, at der ved den endelige opgørelse af de
kommunale regnskaber skal foretages de nødvendige
korrektioner ved sammenligning af budget og regnskab. Det
indebærer, at der skal korrigeres for eventuelle
ændringer i regler og opgaver, som er gennemført efter
kommunernes budgetlægning. Endvidere kan der bl.a. være
tale om korrektioner for ændrede forudsætninger om
pris- og lønudviklingen i den kommunale sektor.
Herudover giver bestemmelsen mulighed for, at der
kan opgøres et korrektionsbeløb, som udgør
forskellen mellem kommunernes budgetterede serviceudgifter og en af
økonomi- og indenrigsministeren forudsat ramme for
serviceudgifterne. Denne bestemmelse vil kunne anvendes i en
situation, hvor kommunerne har budgetteret lavere end det
udgiftsniveau, der er aftalt i økonomiaftalen med
kommunerne. For 2012 vil der ikke blive fastsat en sådan
ramme. Udgangspunktet vil være de kommunale budgetter for
2012.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 3
indebærer, at nedsættelsen af det kommunale bloktilskud
efter stk. 1 beregnes og fordeles af økonomi- og
indenrigsministeren. Det foreslås, at 40 pct. af den
beregnede nedsættelse efter stk. 1 fordeles på
alle kommuner i forhold til den enkelte kommunes andel af det
samlede indbyggertal. Det vil sige, at der er tale om en kollektiv
nedsættelse for alle kommuner.
Det foreslås videre, at 60 pct. af den
beregnede nedsættelse efter stk. 1 fordeles mellem de
kommuner, som har overskredet deres korrigerede budget for det
pågældende år. Denne del af nedsættelsen
fordeles på disse kommuner i forhold til den enkelte kommunes
andel af den samlede overskridelse af de korrigerede budgetter. I
denne beregning indgår kun de kommuner, som har overskredet
deres korrigerede budget for det pågældende år.
Korrektionen af den enkelte kommunes budget indebærer, at der
korrigeres for eventuelle ændringer i regler og opgaver, som
er gennemført efter kommunernes budgetlægning.
Endvidere kan der bl.a. være tale om korrektioner for
ændrede forudsætninger om pris- og
lønudviklingen i den kommunale sektor.
Det fremgår af den foreslåede
bestemmelse i stk. 4, at nedsættelsen af det kommunale
bloktilskud for et tilskudsår vil blive afregnet med
kommunerne i de sidste tre måneder af året, det vil
sige samtidig med den såkaldte midtvejsregulering af
bloktilskuddet.
Økonomi- og indenrigsministeren vil
foretage en foreløbig opgørelse af nedsættelsen
beregnet på grundlag af Danmarks Statistiks opgørelse
af de kommunale regnskaber for året før
tilskudsåret, som foreligger i maj i tilskudsåret.
Nedsættelsen vil blive udmeldt til kommunerne sammen med
udmeldingen af tilskuds- og udligningsbeløb ultimo juni i
tilskudsåret. Der vil dog herefter kunne ske ændringer,
såfremt revisionens bemærkninger til de kommunale
regnskaber giver anledning hertil.
Økonomi- og indenrigsministeren vil
foretage en endelig opgørelse og afregning af
nedsættelsen på grundlag af kommunernes
revisionspåtegnede regnskaber. Det betyder, at der vil kunne
ske ændringer i den foreløbige opgørelse, jf.
ovenfor, såfremt revisionens bemærkninger giver
anledning hertil.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 5
indeholder en bemyndigelse til økonomi- og
indenrigsministeren til at fastsætte regler om
opgørelsen af de nødvendige korrektioner ved
sammenligning af budget og regnskab. Der skal korrigeres for
eventuelle ændringer i regler og opgaver, som er
gennemført efter kommunernes budgetlægning. Endvidere
kan der være tale om korrektioner for ændrede
forudsætninger om pris- og lønudviklingen i den
kommunale sektor.
Den endelige opgørelse af
nedsættelsen vil som efter de hidtil gældende regler
blive foretaget på grundlag af kommunernes
revisionspåtegnede regnskaber for det pågældende
år. Økonomi- og indenrigsministeren kan i den
forbindelse fastsætte nærmere regler om afgivelse og
indberetning af revisionspåtegnede regnskaber for de
kommunale serviceudgifter, som vil ligge til grund for den endelige
opgørelse. .
Til § 2
Bestemmelsen fastsætter, at loven
træder i den 1. juli 2012. Loven har virkning fra og med
tilskudsåret 2013. Der kan i følgende to situationer
ske nedsættelse af bloktilskuddet for 2013 efter denne lov.
Dels hvis kommunernes budgetter for 2013 overstiger det forudsatte
niveau, eller dels hvis det i 2013 konstateres, at kommunernes
regnskabsførte serviceudgifter for 2012 har oversteget
budgetterne for 2012, korrigeret for ændrede
forudsætninger om pris- og lønudviklingen og
ændrede regler og opgaver, jf. § 14 a,
stk. 2.
For 2012 vil der således alene kunne blive
tale om en sanktion i den situation, hvor de kommunale regnskaber
samlet set overskrider budgetterne. Derimod er det med de vedtagne
og offentliggjorte budgetter for 2012 klarlagt, at det betingede
bloktilskud på 3 mia.kr. udbetales i 2012.
Bilag 1
Lovforslaget
sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om kommunal udligning og generelle tilskud
til kommuner, jf. lovbekendtgørelse nr. 561 af 19. juni
2009, som ændret ved lov nr. 710 af 25. juni 2010,
§ 5 i lov nr. 1602 af 22. december 2010, § 3 i
lov nr. 462 af 18. maj 2011, § 10 i lov nr. 592 af 14.
juni 2011 og § 6 i lov nr. 1364 af 28. december 2011,
foretages følgende ændringer: | | | | § 14. Staten yder et
årligt tilskud til kommunerne, som fastsættes af
finansministeren med tilslutning fra Folketingets
Finansudvalg. | | | Stk. 2. Tilskuddet
fastsættes som summen af | | | 1) det foregående års tilskud med
tillæg eller fradrag som følge af engangsreguleringer
og op- og efterreguleringer, | | | 2) regulering for den forventede pris- og
løn- udvikling i den kommunale sektor fra det
foregående år til tilskudsåret, | | | 3) kommunale mer- eller mindreudgifter som
følge af ændringer i udgifts- eller opgave-
fordelingen mellem staten, kommunerne og regionerne i
tilskudsåret, | | | 4) kommunale mer- eller mindreudgifter som
følge af ændringer i den statslige regulering af
kommunernes virksomhed i tilskudsåret, | | | 5) kommunale mer- eller mindreudgifter som
følge af udviklingen i kommunernes reale udgifter til
kontanthjælp, ledighedsydelse, orlovsydelse til
kontanthjælpsmodtagere, aktivering af kontanthjælps- og
ledigheds- ydelsesmodtagere, revalidering, driftsudgif- ter til
aktivering af sygedagpengemodtagere og forsikrede ledige samt
driftsudgifter i forbindelse med selvvalgt uddannelse, kommunale
udgifter til danskundervisning til udlændinge og undervisning
i danske samfundsforhold og dansk kultur og historie samt
kontanthjælp og aktivering efter integrationslovens kapitel
4-5, førtids- pension og erhvervsgrunduddannelse i til-
skudsåret og | | | 6) beløb i henhold til § 7 i lov
om nedsættelse af statstilskuddet til kommuner ved
forhøjel- ser af den kommunale skatteudskrivning. | | | Stk. 3. Finansministeren kan
med virkning for tilskudsåret med Finansudvalgets tilslutning
forhøje eller nedsætte tilskuddet opgjort efter
stk. 2, hvis hensynet til en balanceret udvikling i den
kommunale økonomi taler herfor. Hvis tilskuddet
forhøjes, kan finansministeren beslutte, at en andel af
tilskuddet på op til 3 mia. kr. kun udbetales til kommunerne,
hvis kommunernes budgetterede udgifter for tilskudsåret efter
finansministerens vurdering svarer til de forudsætninger, der
har ligget til grund for forhøjelsen. | | 1. § 14, stk. 3, 2.
pkt., ophæves. | Stk. 4. Det årlige
tilskud fastsat efter stk. 1-3 fordeles af indenrigs- og
sundhedsministeren. Ved fordelingen reguleres tilskuddet forlods
for statens andel af udgifterne til udligningstilskud efter
§ 2, stk. 3, udgifterne til statstilskuddet efter
§ 12, den årlige tilskudsramme efter § 17
med fradrag af eventuelt uforbrugt tilskudsbeløb for
beregningsåret og tidligere tilskudsår samt forskellen
mellem tilskud og bidrag efter § 38, stk. 1-4.
Tilskuddet fordeles herefter i forhold til de enkelte kommuners
andel af det samlede indbyggertal. Dog kan indenrigs- og
sundhedsministeren med Finansudvalgets tilslutning helt eller
delvis fordele reguleringer efter stk. 3 i forhold til de
enkelte kommuners andel af det samlede beskatningsgrundlag. | | 2. I § 14, stk. 4,
indsættes efter »det samlede indbyggertal«:
», jf. dog stk. 5«. | | | | | | 3. I § 14 indsættes
efter stk. 4 som nye stykker: | | | »Stk. 5.
Finansministeren kan beslutte, at en andel af tilskuddet efter
stk. 1 på op til 3 mia. kr. alene udbetales til
kommunerne, hvis kommunernes budgetterede serviceudgifter for
tilskudsåret efter finansministerens vurdering svarer til de
forudsætninger, der har ligget til grund for
fastsættelsen af tilskuddet. Økonomi- og
indenrigsministeren kan træffe beslutning om fordelingen
mellem kommunerne af den i 1. pkt. nævnte andel af
tilskuddet. Hvis den i 1. pkt. nævnte andel af tilskuddet
ikke udbetales fuldt ud til kommunerne fordelt efter den enkelte
kommunes andel af det samlede indbyggertal, jf. stk. 4,
orienterer økonomi- og indenrigsministeren Finansudvalget om
størrelsen og fordelingen af det udbetalte tilskud. | | | Stk. 6. Finansministeren kan
beslutte, at en andel af tilskuddet efter stk. 1 på op
til 1 mia. kr. kun udbetales til kommunerne, hvis kommunernes
budgetterede bruttoanlægsudgifter for tilskudsåret
efter finansministerens vurdering svarer til de
forudsætninger, der har ligget til grund for
fastsættelsen af tilskuddet.« | Stk. 5. Finansministeren kan
med Finansudvalgets tilslutning senere forhøje eller
nedsætte tilskuddet for tilskudsåret, hvis der sker
ændringer i de forhold, der er omtalt i stk. 2 og 3,
eller hvis udviklingen i den kommunale økonomi i
øvrigt taler herfor. | | Stk. 5-6 bliver herefter stk. 7-8. | Stk. 6. Ændringen af
tilskuddet for tilskudsåret fordeles af indenrigs- og
sundhedsministeren i forhold til de enkelte kommuners andel af det
samlede indbyggertal. Ændringer af tilskuddet, der ikke er
begrundet af ændringer i de i stk. 2 nævnte
forhold, kan dog af indenrigs- og sundhedsministeren med
Finansudvalgets tilslutning helt eller delvis fordeles i forhold
til de enkelte kommuners andel af det samlede
beskatningsgrundlag. | | | | | | § 14 a. Tilskuddet efter
§ 14 nedsættes efter reglerne i denne paragraf med
et beløb, som udgør forskellen mellem de budgetterede
og de regnskabsførte serviceudgifter for året
før tilskudsåret, dog højst 3 mia. kr. Ved
opgørelsen af nedsættelsen foretages de
nødvendige korrektioner. Stk. 2. Indenrigs- og
sundhedsministeren foretager en foreløbig opgørelse
og afregning af nedsættelsen på grundlag af Danmarks
Statistiks opgørelse af de kommunale regnskaber.
Nedsættelsen afregnes i månederne oktober, november og
december i tilskudsåret. Stk. 3. Indenrigs- og
sundhedsministeren foretager en endelig opgørelse og
afregning af nedsættelsen på grundlag af kommunernes
revisionspåtegnede regnskaber. Stk. 4. Indenrigs- og
sundhedsministeren kan fastsætte regler for opgørelse
og afregning af nedsættelsen, herunder om indhentelse af
særlige revisionserklæringer vedrørende
regnskabsaflæggelsen og om de nødvendige korrektioner
ved sammenligning af budget og regnskab. | | 4. § 14 a affattes
således: »§ 14 a.
Økonomi- og indenrigsministeren nedsætter statens
tilskud til kommunerne for tilskudsåret, jf. § 14,
hvis kommunernes regnskaber for året før
tilskudsåret under ét udviser et højere niveau
for serviceudgifterne end det budgetterede niveau, korrigeret efter
stk. 2. Nedsættelsen udgør forskellen mellem de
regnskabsførte og de korrigerede budgetterede
serviceudgifter for det pågældende år. Stk. 2. Kommunernes
budgetterede serviceudgifter korrigeres for ændrede
forudsætninger fra budget til regnskab. Økonomi- og
indenrigsministeren kan indregne et korrektionsbeløb i
opgørelsen af kommunernes samlede budgetterede
serviceudgifter, såfremt de budgetterede serviceudgifter er
lavere end en af økonomi- og indenrigsministeren fastsat
ramme. Stk. 3. Nedsættelsen
efter stk. 1 opgøres og fordeles mellem kommunerne af
økonomi- og indenrigsministeren. 40 pct. af
nedsættelsen fordeles mellem alle kommuner i forhold til den
enkelte kommunes andel af det samlede indbyggertal. 60 pct. af
nedsættelsen fordeles mellem de kommuner, hvis
regnskabsførte serviceudgifter overstiger det korrigerede
budget for året før tilskudsåret.
Nedsættelsen efter 3. pkt. fordeles på disse kommuner i
forhold til den enkelte kommunes andel af den samlede overskridelse
af de korrigerede budgetter for de kommuner, hvor de
regnskabsførte serviceudgifter overstiger de korrigerede
budgetter. Korrektionen af de enkelte kommuners budgetter foretages
på baggrund af ændrede forudsætninger fra budget
til regnskab. | | | Stk. 4. Nedsættelsen
afregnes i månederne oktober, november og december i
tilskudsåret. | | | Stk. 5. Økonomi- og
indenrigsministeren kan fastsætte nærmere regler for
opgørelse og afregning af nedsættelsen, herunder om
indhentelse af særlige revisionserklæringer
vedrørende regnskabsaflæggelsen og om de
nødvendige korrektioner ved sammenligning af budget og
regnskab.« | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven træder i
kraft den 1. juli 2012. | | | Stk. 2. Loven har virkning
fra og med tilskudsåret 2013. |
|