Fremsat den 25. april 2012 af
økonomi og indenrigsministeren (Margrethe Vestager)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om regionernes
finansiering
(Indførelse af betinget bloktilskud
for regionerne og indførelse af sanktioner for regionerne
ved overskridelse af budgetterne)
§ 1
I lov om regionernes finansiering, jf.
lovbekendtgørelse nr. 797 af 27. juni 2011, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 3, stk. 5,
indsættes efter »§§ 4 og 5«:
», jf. dog stk. 6«.
2. I
§ 3 indsættes som
stk. 6 og 7:
»Stk. 6.
Finansministeren kan beslutte, at en andel på op til 1 mia.
kr. af statens samlede tilskud til sundhedsområdet og de
regionale udviklingsopgaver efter stk. 1 alene udbetales til
regionerne, hvis regionernes budgetterede nettodriftsudgifter for
tilskudsåret efter finansministerens vurdering svarer til de
forudsætninger, der har ligget til grund for
fastsættelsen af tilskuddet. Den nævnte andel på
1 mia. kr. fordeles på de to områder i forhold til
størrelsen af statens tilskud til sundhedsområdet og
de regionale udviklingsopgaver efter stk. 1. Økonomi-
og indenrigsministeren kan træffe beslutning om fordelingen
mellem regionerne af den i 1. pkt. nævnte andel af
tilskuddet. Hvis den i 1. pkt. nævnte andel af tilskuddet
ikke udbetales fuldt ud til regionerne fordelt efter den enkelte
regions andel af udgiftsbehovet på området, orienterer
økonomi- og indenrigsministeren Finansudvalget om
størrelsen og fordelingen af det udbetalte tilskud.
Stk. 7.
Finansministeren kan beslutte, at en andel af tilskuddet efter
stk. 1 på op til 0,5 mia. kr. kun udbetales til
regionerne, hvis regionernes budgetterede anlægsudgifter for
tilskudsåret efter finansministerens vurdering svarer til de
forudsætninger, der har ligget til grund for
fastsættelsen af tilskuddet. Den nævnte andel på
0,5 mia. kr. fordeles på tilskuddene til
sundhedsområdet og de regionale opgaver i forhold til
størrelsen af statens tilskud til sundhedsområdet og
de regionale udviklingsopgaver efter stk. 1.«
3.
Overskriften efter § 5 ophæves og i stedet
indsættes:
»§ 6. Økonomi- og
indenrigsministeren nedsætter statens tilskud til regionerne
for tilskudsåret, jf. § 3, hvis regionernes
regnskaber for sundhedsområdet eller de regionale
udviklingsopgaver for året før tilskudsåret
samlet udviser et højere niveau for nettodriftsudgifterne
end det budgetterede niveau, korrigeret efter stk. 2.
Nedsættelsen opgøres for sundhedsområdet og de
regionale udviklingsopgaver hver for sig og udgør forskellen
mellem de regnskabsførte og de korrigerede budgetterede
nettodriftsudgifter for det pågældende år.
Stk. 2. De
budgetterede nettodriftsudgifter korrigeres for ændrede
forudsætninger fra budget til regnskab. Økonomi- og
indenrigsministeren kan indregne et korrektionsbeløb i
opgørelsen af regionernes samlede budgetterede
nettodriftsudgifter, såfremt de budgetterede
nettodriftsudgifter er lavere end en af økonomi- og
indenrigsministeren fastsat ramme.
Stk. 3.
Nedsættelsen efter stk. 1 opgøres og fordeles
mellem regionerne af økonomi- og indenrigsministeren. 40
pct. af nedsættelsen fordeles mellem alle regioner i forhold
til den enkelte regions andel af det samlede udgiftsbehov på
området. 60 pct. af nedsættelsen fordeles mellem de
regioner, hvis regnskabsførte nettodriftsudgifter overstiger
det korrigerede budget for året før
tilskudsåret. Nedsættelsen efter 3. pkt. fordeles
på disse regioner i forhold til den enkelte regions andel af
den samlede overskridelse af de korrigerede budgetter for de
regioner, hvor de regnskabsførte nettodriftsudgifter
overstiger de korrigerede budgetter. Korrektionen af de enkelte
regioners budgetter foretages på baggrund af ændrede
forudsætninger fra budget til regnskab.
Stk. 4.
Nedsættelsen afregnes i månederne oktober, november og
december i tilskudsåret.
Stk. 5.
Økonomi- og indenrigsministeren kan fastsætte
nærmere regler for opgørelse og afregning af
nedsættelsen, herunder om indhentelse af særlige
revisionserklæringer vedrørende
regnskabsaflæggelsen og om de nødvendige korrektioner
ved sammenligning af budget og regnskab.
Udviklingsbidrag fra
kommunerne«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2012.
Stk. 2. Loven har
virkning fra og med tilskudsåret 2013.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Hovedpunkter i lovforslaget | | 2.1. | Gældende ret | | 2.2. | Regeringens
overvejelser og forslag | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet
til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og
organisationer mv. | 9. | Sammenfattende skema | | | |
|
1. Indledning
For at understøtte, at de offentlige
finanser udvikler sig i overensstemmelse med
målsætningerne og prioriteringerne i 2020-planen,
herunder strukturel balance på de offentlige finanser i 2020,
er der behov for en strammere udgiftsstyring. Det skal endvidere
sikres, at Danmark efterlever kravene i EU's Vækst- og
Stabilitetspagt om ikke at have underskud på mere end 3 pct.
af BNP samt krav i den internationale aftale om finanspolitik
(Fiscal Compact) om bl.a. en grænse for det strukturelle
underskud på 0,5 pct. af BNP.
Regeringen ønsker derfor med såvel
dette lovforslag som det samtidigt fremsatte lovforslag om en
budgetlov, herunder flerårige udgiftslofter, at foretage en
samlet styrkelse af styringen af de offentlige udgifter.
Formålet med nærværende
lovforslag er at styrke den enkelte regions incitamenter til at
overholde de samlede økonomiske rammer for regionerne.
Ordningen indebærer, at der indføres et permanent
system for effektive sanktioner over for regionerne ved
overskridelse af budgetterne. Den foreslåede ordning vil
første gang have virkning for 2012, således at
overskridelser for 2012 vil medføre en
tilskudsnedsættelse i 2013.
De stramme økonomiske rammer for de
kommende år vil øge nødvendigheden af at
effektivisere den regionale opgaveløsning og anspore til
bedre ressourceanvendelse.
2. Hovedpunkter i
lovforslaget
2.1. Gældende ret
Regionerne modtager hvert år et generelt
tilskud fra staten til finansiering af sundhedsområdet og et
tilskud til finansiering af de regionale udviklingsopgaver.
Tilskuddene fastsættes af finansministeren
med tilslutning fra Folketingets Finansudvalg. Tilskuddene fordeles
af økonomi- og indenrigsministeren til regionerne i forhold
til den enkelte regions andel af det samlede udgiftsbehov på
det pågældende område.
2.2. Regeringens overvejelser
og forslag
Som led i genopretningen af den offentlige
økonomi er det centralt, at regionerne respekterer de
økonomiske rammer, der er aftalt. Det betyder, at regionerne
skal budgettere inden for de forudsatte udgiftsrammer, og at de
herefter skal overholde de vedtagne budgetter. De aftalte
udgiftsrammer for regionerne sker med udgangspunkt i den
udgiftsbaserede opgørelse af de regionale budgetter og
regnskaber. Bestemmelserne i denne lov baseres derfor også
på den udgiftsbaserede opgørelse.
Med henblik på at styrke regionernes
incitamenter til i budgetsituationen at overholde de forudsatte
udgiftsrammer, foreslås det, at en andel af statens samlede
bloktilskud til regionerne på op til 1 mia. kr. gøres
betinget af, at regionerne budgetterer driftsudgifterne i
overensstemmelse med de forudsatte rammer. Den betingede andel af
bloktilskuddet på 1 mia. kr. fordeles forholdsmæssigt
på tilskuddene til sundhedsområdet og de regionale
udviklingsopgaver i forhold til størrelsen af
bloktilskuddene på hvert af de to områder.
Det foreslås tilsvarende, at en andel
på op til 0,5 mia. kr. af bloktilskuddet gøres
betinget af, at regionerne budgetterer deres
bruttoanlægsudgifter i overensstemmelse med de forudsatte
rammer.
Det foreslås videre, at økonomi- og
indenrigsministeren får en bemyndigelse til at træffe
beslutning om fordelingen af dette betingede bloktilskud
vedrørende nettodriftsudgifterne. Formålet er, at i en
situation, hvor regionernes budgetter overskrider rammerne,
således at det betingede bloktilskud ikke fuldt ud kan
udbetales, er der mulighed for at gøre udbetalingen af det
betingede bloktilskud mere individuel. Den foreslåede ordning
indebærer, at der i det enkelte år kan foretages en
konkret vurdering af baggrunden for, at regionernes budgetter i det
pågældende år samlet overskrider de forudsatte
rammer. På grundlag af denne vurdering træffer
økonomi- og indenrigsministeren beslutning om, hvorvidt den
delvise udbetaling af det betingede bloktilskud skal foretages
kollektivt til alle regioner, efter individuelle kriterier eller
som en kombination.
Forslaget indebærer endvidere i
regnskabssituationen, at hvis de regionale regnskabsmæssigt
bogførte nettodriftsudgifter for regionerne på
sundhedsområdet eller de regionale udviklingsopgaver
overskrider de aftalte rammer, nedsættes bloktilskuddet i det
følgende år tilsvarende. Nedsættelsen vil ske
som en kombination af individuelle og kollektive
nedsættelser.
40 pct. af nedsættelsen vil blive afregnet
kollektivt for regionerne under ét som en generel
nedsættelse af bloktilskuddet, mens 60 pct. vil blive
afregnet individuelt for de regioner, som har overskredet deres
budgetter.
Ved den endelige opgørelse af de regionale
regnskaber, som vil blive foretaget i foråret i året
efter regnskabsåret, skal der foretages de nødvendige
korrektioner ved sammenligning af budget og regnskab. Der skal
korrigeres for eventuelle ændringer i regler og opgaver, som
er gennemført efter regionernes budgetlægning.
Endvidere kan der bl.a. være tale om korrektioner for
ændrede forudsætninger om pris- og
lønudviklingen i den regionale sektor.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget er fremsat med henblik på at
forbedre styringen af regionernes udgifter. Idet lovforslaget vil
medføre en bedre udgiftsstyring, forventes lovforslaget ikke
at have administrative konsekvenser. Lovforslaget vil tilskynde
regionerne til at budgettere inden for de aftalte rammer og
herefter overholde deres budgetter. Hvis det er tilfældet,
vil der ikke ske nedsættelse af bloktilskuddet efter de
foreslåede bestemmelser.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer mv.
Lovforslaget har været i høring hos
Danske Regioner.
| | | 9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser / mindreudgifter | Negative konsekvenser / merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget er fremsat med henblik
på at forbedre styringen af regionernes udgifter. | Ingen. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Hovedreglen for fordeling af tilskuddet til
regionerne fremgår af § 3, stk. 5. Den
foreslåede bestemmelse i § 3, stk. 6, jf.
nedenfor, indebærer at en andel af tilskuddet gøres
betinget, og at økonomi- og indenrigsministeren får en
bemyndigelse til at træffe beslutning om fordelingen af en
eventuel modregning i det betingede bloktilskud. Den
foreslåede bestemmelse indebærer således en
mulighed for en fravigelse af hovedreglen om fordeling af
tilskuddet, som fremgår af § 3, stk. 5. Det
foreslås derfor, at der i § 3, stk. 5,
indsættes en henvisning til stk. 6.
Til nr. 2
Til stk. 6
Den foreslåede bestemmelse indebærer,
at der som noget nyt indføres et betinget bloktilskud for
regionerne på samme måde, som der er for kommunerne.
Det foreslås, at indføre en to-deling af det betingede
bloktilskud, således at den ene del vedrører
nettodriftsudgifterne, mens den anden del vedrører
anlægsudgifterne. Bestemmelsen om den del, der
vedrører nettodriftsudgifterne, fremgår af den
foreslåede bestemmelse i stk. 6, mens den del, der
vedrører bruttoanlægsudgifterne fremgår af
stk. 7, jf. nedenfor
Regionerne modtager særskilte bloktilskud
til henholdsvis sundhedsområdet og de regionale
udviklingsopgaver. Det betingede bloktilskud vedrørende
nettodriftsudgifterne udgør i alt 1 mia. kr. og fordeles
forholdsmæssigt på tilskuddene til
sundhedsområdet og de regionale udviklingsopgaver i forhold
til størrelsen af bloktilskuddene på hvert af de to
områder.
Den foreslåede ordning med det betingede
bloktilskud betyder, at den betingede del af bloktilskuddet ikke
udbetales fra starten af tilskudsåret. Beslutning om
udbetaling træffes først, når det ud fra
Danmarks Statistiks opgørelse af regionernes budgetter kan
konstateres, hvorvidt regionerne har budgetteret
nettodriftsudgifterne inden for rammerne. Rammerne fastlægges
af økonomi- og indenrigsministeren. Hvis regionerne
budgetterer i overensstemmelse med rammerne, udbetales tilskuddet
fuldt ud. Men hvis regionernes budgetter skulle overskride
rammerne, kan finansministeren beslutte, at det betingede
bloktilskud ikke eller kun delvis udbetales. Der bliver
således i dette tilfælde tale om en hel eller delvis
modregning i det betingede bloktilskud.
Det foreslås videre, at økonomi- og
indenrigsministeren får en bemyndigelse til at kunne
træffe beslutning om modregningen i det såkaldte
betingede bloktilskud. Formålet er, at i en situation, hvor
regionernes budgetter overskrider rammerne, således at det
betingede bloktilskud ikke fuldt ud kan udbetales, er der mulighed
for at gøre udbetalingen af det betingede bloktilskud mere
individuel. Den foreslåede ordning indebærer, at der i
det enkelte år kan foretages en konkret vurdering af
baggrunden for, at regionernes budgetter for nettodriftsudgifterne
i det pågældende år overskrider de forudsatte
rammer. På grundlag af denne vurdering træffer
økonomi- og indenrigsministeren beslutning om, hvorvidt
modregningen i det betingede bloktilskud skal foretages kollektivt
til alle regioner, efter individuelle kriterier eller som en
kombination.
På baggrund af de vedtagne budgetter
beslutter økonomi- og indenrigsministeren, hvor stor
vægt der skal lægges på det individuelle element
i modregningen. Der forudsættes i den forbindelse
følgende muligheder:
• Modregningen
gøres 100 pct. individuel.
• 50 pct. af
modregningen gøres individuel og 50 pct. gøres
kollektiv.
• Modregningen
gøres 100 pct. kollektiv.
I de tilfælde, hvor der træffes
beslutning om en helt eller delvist individuel modregning i det
betingede bloktilskud, vil grundlaget for vurdering af den enkelte
regions budget være følgende kriterier:
• Vækst
i den enkelte regions budget i forhold til budgettet fra året
før.
• Udviklingen
i den enkelte regions befolkning og udgiftsbehov.
Hvis der bliver tale om en anvendelse et
individuelt grundlag for modregningen vil dette grundlag blive
offentliggjort, bl.a. med henblik på at den enkelte region
vil kunne efterregne grundlaget.
Hvis en sanktion gøres helt eller delvist
individuel, foreslås det, at økonomi- og
indenrigsministeren orienterer Folketingets Finansudvalg om
størrelsen og fordelingen af tilskuddet, herunder om
baggrunden for den valgte fordeling.
Til stk. 7
Forslaget indebærer, at der indføres
mulighed for at gøre op til 0,5 mia. kr. af bloktilskuddet
betinget af, at regionerne budgetterer deres
bruttoanlægsudgifter inden for en eventuelt fastsat ramme.
Det bemærkes, at den sidste del kun er relevant i de
år, hvor der fastsættes en ramme for de regionale
bruttoanlægsudgifter.
Det betingede bloktilskud vedrørende
bruttoanlægsudgifterne fordeles forholdsmæssigt
på tilskuddene til sundhedsområdet og de regionale
udviklingsopgaver i forhold til størrelsen af
bloktilskuddene på hvert af de to områder.
En eventuel nedsættelse af bloktilskuddet
efter denne bestemmelse vil blive fordelt på alle regioner i
forhold til den enkelte regions andel af det samlede udgiftsbehov,
jf. bestemmelserne i § 3, stk. 5.
Til nr. 3
Til § 6
Den foreslåede bestemmelse i stk. 1
indebærer, at hvis regionernes udgifter for
sundhedsområdet eller de regionale udviklingsopgaver for et
år overskrider det korrigerede budget for
nettodriftsudgifterne for det pågældende år, vil
bloktilskuddet for det følgende år blive nedsat
tilsvarende.
Reglerne for korrektion af det samlede budget for
regionerne under ét fremgår af stk. 2.
Bestemmelsen giver mulighed for, at der kan opgøres et
korrektionsbeløb, som udgør forskellen mellem
regionernes budgetterede nettodriftsudgifter og en af
økonomi- og indenrigsministeren forudsat ramme for
nettodriftsudgifterne på det pågældende
område.
Det foreslås videre, at der ved den
endelige opgørelse af de regionale regnskaber skal foretages
de nødvendige korrektioner ved sammenligning af budget og
regnskab. Der skal korrigeres for eventuelle ændringer i
regler og opgaver, som er gennemført efter regionernes
budgetlægning. Endvidere kan der bl.a. være tale om
korrektioner for ændrede forudsætninger om pris- og
lønudviklingen i den regionale sektor.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 3
indebærer, at nedsættelsen af de regionale bloktilskud
efter stk. 1 beregnes og fordeles af økonomi- og
indenrigsministeren. Det foreslås, at 40 pct. af den
beregnede nedsættelse efter stk. 1 fordeles på
alle regioner i forhold til den enkelte regions andel af det
samlede udgiftsbehov på det pågældende
område. Det vil sige, at der er tale om en kollektiv
nedsættelse for alle regioner.
Det foreslås videre, at 60 pct. af den
beregnede nedsættelse efter stk. 1 fordeles mellem de
regioner, som har overskredet deres korrigerede budget på
området for det pågældende år. Denne del af
nedsættelsen fordeles på disse regioner i forhold til
den enkelte regions andel af den samlede overskridelse af de
korrigerede budgetter. I denne beregning indgår kun de
regioner, som har overskredet deres korrigerede budget for det
pågældende år. Korrektionen af den enkelte
regions budget indebærer, at der korrigeres for eventuelle
ændringer i regler og opgaver, som er gennemført efter
regionernes budgetlægning. Endvidere kan der bl.a. være
tale om korrektioner for ændrede forudsætninger om
pris- og lønudviklingen i den regionale sektor.
Det fremgår af den foreslåede
bestemmelse i stk. 4, at nedsættelsen af det regionale
bloktilskud for et tilskudsår vil blive afregnet med
regionerne i de sidste tre måneder af året, det vil
sige samtidig med den såkaldte midtvejsregulering af
bloktilskuddet.
Økonomi- og indenrigsministeren vil
foretage en foreløbig opgørelse af nedsættelsen
beregnet på grundlag af Danmarks Statistiks opgørelse
af regionernes regnskaber for året før
tilskudsåret, som foreligger i maj i tilskudsåret.
Nedsættelsen vil blive udmeldt til regionerne sammen med
udmeldingen af tilskuds- og udligningsbeløb ultimo juni i
tilskudsåret. Der vil dog herefter kunne ske ændringer,
såfremt revisionens bemærkninger til de regionale
regnskaber giver anledning hertil.
Økonomi- og indenrigsministeren vil
foretage en endelig opgørelse og afregning af
nedsættelsen på grundlag af regionernes
revisionspåtegnede regnskaber. Det betyder, at der vil kunne
ske ændringer i den foreløbige opgørelse, som
vil blive foretaget på grundlag af Danmarks Statistisk
opgørelse af de regionale regnskaber, jf. ovenfor,
såfremt revisionens bemærkninger giver anledning
hertil.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 5
indeholder en bemyndigelse til økonomi- og
indenrigsministeren til at fastsætte regler om
opgørelsen af de nødvendige korrektioner ved
sammenligning af budget og regnskab. Der skal korrigeres for
eventuelle ændringer i regler og opgaver, som er
gennemført efter regionernes budgetlægning. Endvidere
kan der være tale om korrektioner for ændrede
forudsætninger om pris- og lønudviklingen i den
regionale sektor.
Opgørelse af nedsættelsen vil efter
forslaget blive foretaget på grundlag af regionernes
revisionspåtegnede regnskaber for det pågældende
år. Økonomi- og indenrigsministeren kan i den
forbindelse fastsætte nærmere regler om afgivelse og
indberetning af revisionspåtegnede regnskaber for de
regionale sundhedsudgifter.
Til § 2
Bestemmelsen fastsætter, at loven
træder i kraft den 1. juli 2012. Loven har virkning fra og
med tilskudsåret 2013. Der kan i følgende to
situationer ske nedsættelse af bloktilskuddet for 2013 efter
denne lov: hvis regionernes budgetter for 2013 overstiger det
forudsatte niveau, eller hvis det i 2013 konstateres, at
regionernes udgifter for 2012 har oversteget de korrigerede
budgetter for 2012.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om regionernes finansiering, jf.
lovbekendtgørelse nr. 797 af 27. juni 2011, foretages
følgende ændringer: | | | | § 3. Staten yder et
årligt tilskud til regionerne til finansiering af
sundhedsområdet og et årligt tilskud til finansiering
af de regionale udviklingsopgaver, jf. § 1, stk. 1,
nr. 1 og 2. Tilskuddet til hvert af områderne
fastsættes af finansministeren med tilslutning fra
Folketingets Finansudvalg. Stk. 2. Tilskuddet
fastsættes som summen af 1) det foregående års tilskud med
tillæg eller fradrag som følge af engangsreguleringer
og op- og efterreguleringer, 2) regulering for den forventede pris- og
løn- udvikling i den regionale sektor fra det fore-
gående år til tilskudsåret, 3) regionale mer- eller mindreudgifter som
følge af ændringer i udgifts- og opgavefor- delingen
mellem staten, kommunerne og re- gionerne i
tilskudsåret, 4) regionale mer- eller mindreudgifter som
følge af ændringer i den bindende statslige regulering
af regionernes virksomhed i til- skudsåret og 5) reguleringer af tilskuddet i henhold til
§ 11. Stk. 3. Finansministeren kan
med Finansudvalgets tilslutning forhøje eller reducere det
tilskud, der fastsættes i medfør af stk. 2, hvis
hensynet til en balanceret udvikling i den regionale økonomi
taler herfor. Stk. 4. Finansministeren kan
med Finansudvalgets tilslutning ændre tilskuddet for
tilskudsåret, hvis der sker ændringer i de forhold, der
er omtalt i stk. 2 og 3. | | | Stk. 5. Det årlige
tilskud på hvert af de to områder fordeles af
indenrigs- og sundhedsministeren. Hvert af tilskuddene fordeles i
forhold til den enkelte regions andel af det samlede regionale
udgiftsbehov på området, jf. §§ 4 og
5. | | 1. I § 3, stk. 5,
indsættes efter "§§ 4 og 5": ",jf. dog
stk. 6". | | | | | | 2. I § 3 indsættes som
stk. 6 og 7: »Stk. 6.
Finansministeren kan beslutte, at en andel på op til 1 mia.
kr. af statens samlede tilskud til sundhedsområdet og de
regionale udviklingsopgaver efter stk. 1 alene udbetales til
regionerne, hvis regionernes budgetterede nettodriftsudgifter for
tilskudsåret efter finansministerens vurdering svarer til de
forudsætninger, der har ligget til grund for
fastsættelsen af tilskuddet. Den nævnte andel på
1 mia. kr. fordeles på de to områder i forhold til
størrelsen af statens tilskud til sundhedsområdet og
de regionale udviklingsopgaver efter stk. 1. Økonomi-
og indenrigsministeren kan træffe beslutning om fordelingen
mellem regionerne af den i 1. pkt. nævnte andel af
tilskuddet. Hvis den i 1. pkt. nævnte andel af tilskuddet
ikke udbetales fuldt ud til regionerne fordelt efter den enkelte
regions andel af udgiftsbehovet på området, orienterer
økonomi- og indenrigsministeren Finansudvalget om
størrelsen og fordelingen af det udbetalte tilskud. Stk. 7. Finansministeren kan
beslutte, at en andel af tilskuddet efter stk. 1 på op
til 0,5 mia. kr. kun udbetales til regionerne, hvis regionernes
budgetterede anlægsudgifter for tilskudsåret efter
finansministerens vurdering svarer til de forudsætninger, der
har ligget til grund for fastsættelsen af tilskuddet. Den
nævnte andel på 0,5 mia. kr. fordeles på
tilskuddene til sundhedsområdet og de regionale opgaver i
forhold til størrelsen af statens tilskud til
sundhedsområdet og de regionale udviklingsopgaver efter
stk. 1.« | | | | | | 3. Overskriften efter § 5
ophæves og i stedet indsættes: »§ 6.
Økonomi- og indenrigsministeren nedsætter statens
tilskud til regionerne for tilskudsåret, jf. § 3,
hvis regionernes regnskaber for sundhedsområdet eller de
regionale udviklingsopgaver for året før
tilskudsåret samlet udviser et højere niveau for
nettodriftsudgifterne end det budgetterede niveau, korrigeret efter
stk. 2. Nedsættelsen opgøres for
sundhedsområdet og de regionale udviklingsopgaver hver for
sig og udgør forskellen mellem de regnskabsførte og
de korrigerede budgetterede nettodriftsudgifter for det
pågældende år. Stk. 2. De budgetterede
nettodriftsudgifter korrigeres for ændrede
forudsætninger fra budget til regnskab. Økonomi- og
indenrigsministeren kan indregne et korrektionsbeløb i
opgørelsen af regionernes samlede budgetterede
nettodriftsudgifter, såfremt de budgetterede
nettodriftsudgifter er lavere end en af økonomi- og
indenrigsministeren fastsat ramme. Stk. 3. Nedsættelsen
efter stk. 1 opgøres og fordeles mellem regionerne af
økonomi- og indenrigsministeren. 40 pct. af
nedsættelsen fordeles mellem alle regioner i forhold til den
enkelte regions andel af det samlede udgiftsbehov på
området. 60 pct. af nedsættelsen fordeles mellem de
regioner, hvis regnskabsførte nettodriftsudgifter overstiger
det korrigerede budget for året før
tilskudsåret. Nedsættelsen efter 3. pkt. fordeles
på disse regioner i forhold til den enkelte regions andel af
den samlede overskridelse af de korrigerede budgetter for de
regioner, hvor de regnskabsførte nettodriftsudgifter
overstiger de korrigerede budgetter. Korrektionen af de enkelte
regioners budgetter foretages på baggrund af ændrede
forudsætninger fra budget til regnskab. Stk. 4. Nedsættelsen
afregnes i månederne oktober, november og december i
tilskudsåret. Stk. 5. Økonomi- og
indenrigsministeren kan fastsætte regler for opgørelse
og afregning af nedsættelsen, herunder om indhentelse af
særlige revisionserklæringer vedrørende
regnskabsaflæggelsen og om de nødvendige korrektioner
ved sammenligning af budget og regnskab. Udviklingsbidrag fra
kommunerne« | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven træder i
kraft den 1. juli 2012. | | | Stk. 2. Loven har virkning
fra og med tilskudsåret 2013. |
|