Skriftlig fremsættelse (25. april
2012)
Økonomi- og
indenrigsministeren (Margrethe Vestager)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
regionernes finansiering. (Indførelse af betinget
bloktilskud for regionerne og indførelse af sanktioner for
regionerne ved overskridelse af budgetterne)
(Lovforslag nr. L 164)
Lovforslaget er et led i regeringens aftale af 27. marts 2012
med Venstre og Det Konservative Folkeparti om en budgetlov og
udmønter den del af aftalen, der vedrører
indførelse af et betinget bloktilskud for regionerne og
sanktioner ved overskridelse af de økonomiske rammer. Dansk
Folkeparti og Liberal Alliance er aftalepart i den del af aftalen
om budgetloven, som vedrører lovforslag om sanktioner over
for kommuner og regioner.
Formålet med lovforslaget er at styrke den enkelte
regions incitamenter til at overholde de samlede økonomiske
rammer for regionerne. Ordningen indebærer, at der
indføres et permanent system for effektive sanktioner over
for regionerne ved overskridelse af budgetterne.
Lovforslaget indebærer for det første, at en
andel af statens samlede bloktilskud til regionerne på op til
1 mia. kr. gøres betinget af, at regionerne budgetterer
driftsudgifterne i overensstemmelse med de forudsatte rammer. Den
betingede andel af bloktilskuddet på 1 mia. kr. fordeles
forholdsmæssigt på tilskuddene til
sundhedsområdet og udviklingsområdet i forhold til
størrelsen af bloktilskuddene på hvert af de to
områder. Det foreslås i den forbindelse, at
økonomi- og indenrigsministerens kan beslutte at gøre
tilskudsnedsættelsen helt eller delvist individuel.
Det foreslås tilsvarende, at en andel på op til
0,5 mia. kr. af bloktilskuddet gøres betinget af, at
regionerne budgetterer deres bruttoanlægsudgifter i
overensstemmelse med de forudsatte rammer.
Forslaget indebærer for det andet, at hvis de regionale
nettodriftsudgifter på sundhedsområdet eller
udviklingsområdet for regionerne under ét overskrider
de aftalte rammer, nedsættes bloktilskuddet i det
følgende år tilsvarende. Nedsættelsen vil ske
som en kombination af individuelle og kollektive
nedsættelser.
40 pct. af nedsættelsen foreslås således at
blive afregnet kollektivt for regionerne under ét som en
generel nedsættelse af bloktilskuddet, mens 60 pct.
foreslås at blive afregnet individuelt for de regioner, som
har overskredet deres budgetter.
Ved den endelige opgørelse af de regionale regnskaber,
som vil blive foretaget i foråret i året efter
regnskabsåret, skal der foretages de nødvendige
korrektioner ved sammenligning af budget og regnskab. Der skal
korrigeres for eventuelle ændringer i regler og opgaver, som
er gennemført efter regionernes budgetlægning.
Endvidere kan der bl.a. være tale om korrektioner for
ændrede forudsætninger om pris- og
lønudviklingen i den regionale sektor.
Den foreslåede ordning vil første gang have
virkning for 2012, således at overskridelser for 2012 vil
medføre en tilskudsnedsættelse i 2013.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.