Fremsat den 18. april 2012 af
beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)
Forslag
til
Lov om en 2-årig forsøgsordning om
jobpræmie til kontanthjælpsmodtagere med langvarig
ledighed m.v.
Kapitel 1
Betingelser for og opgørelse
af jobpræmie
§ 1. I en 2-årig
forsøgsperiode fra den 1. juni 2012 til og med den 31. maj
2014 udbetales jobpræmie efter reglerne i denne lov til
personer, der den 29. februar 2012 var berettiget til og modtog
kontanthjælp, og som i perioden fra den 1. marts 2011 til og
med den 29. februar 2012 i 329 ud af 365 dage helt eller delvis har
modtaget en eller flere af følgende ydelser m.v.:
1) Kontant- eller starthjælp efter
lov om aktiv socialpolitik.
2) Introduktionsydelse efter lov om
integration af udlændinge i Danmark.
3) Løn til personer, der
umiddelbart efter at have modtaget en af de i nr. 1 og 2
nævnte ydelser, er blevet ansat med løntilskud efter
kapitel 12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller
kapitel 4 i integrationsloven, dog ikke personer, som samtidig
modtager førtidspension efter lov om social pension eller
efter lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig
og almindelig førtidspension m.v.
Stk. 2. Personer, der modtager
jobpræmie efter lov om en 2-årig forsøgsordning
om jobpræmie til enlige forsørgere, kan ikke samtidig
modtage jobpræmie efter denne lov.
§ 2. Kommunen udbetaler
jobpræmie uden ansøgning til personer, der har
indtægter som nævnt i § 3.
Stk. 2.
Kommunen udbetaler jobpræmie til personer omfattet af
§ 1, der er registreret til at udøve
selvstændig erhvervsvirksomhed i Danmark, og som ikke
samtidig får udbetalt dagpenge eller feriedagpenge efter lov
om arbejdsløshedsforsikring m.v., kontanthjælp,
revalideringsydelse, ledighedsydelse eller særlig ydelse
efter lov om aktiv socialpolitik, sygedagpenge efter lov om
sygedagpenge, barseldagpenge efter lov om ret til orlov og dagpenge
ved barsel eller SU efter lov om statens uddannelsesstøtte.
Jobpræmie til disse personer udbetales efter ansøgning
for perioden efter, at kommunen har modtaget
ansøgningen.
Stk. 3. Jobpræmien udbetales for
de perioder fra den 1. juni 2012 til og med den 31. maj 2014, hvor
betingelserne i stk. 1 og 2 er opfyldt.
§ 3. Jobpræmien for personer,
som nævnt i § 2, stk. 1, udgør 4 pct.
af den månedlige indkomst opgjort efter stk. 2.
Præmien kan dog højst udgøre 600 kr. pr.
måned.
Stk. 2. Indkomsten efter stk. 1
opgøres ud fra oplysninger om
1) arbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst,
jf. arbejdsmarkedsbidragsloven, som er indberettet til
indkomstregisteret, jf. lov om et indkomstregister, og
2) lønindkomst erhvervet om bord
på skibe, herunder om bord på dansk skib registreret i
Dansk Internationalt Skibsregister, som er indberettet til
indkomstregisteret.
§ 4. Jobpræmien udgør
600 kr. pr. måned for personer som nævnt i
§ 2, stk. 2.
Stk. 2. Personen har pligt til at give
kommunen oplysning om ophør af virksomheden og andre
oplysninger, der har betydning for udbetaling af
jobpræmien.
§ 5. Jobpræmie efter
§ 3, stk. 1, og § 4, stk. 1, kan
sammenlagt ikke overstige 600 kr. pr. måned.
§ 6. Kommunen beregner
jobpræmien efter § 3. Ved udbetalingen afrundes til
nærmeste hele kronebeløb. Beløb under 5 kr.
udbetales ikke.
Stk. 2. Jobpræmie efter
§§ 3 og 4 udbetales kvartalsvis bagud senest 45 dage
efter kvartalets udløb på baggrund af en
månedlig opgørelse af personens indkomst.
Stk. 3. Er der fejl i udbetalingen af
jobpræmien på grund af uoverensstemmelser mellem
personens indkomst og de indberettede oplysninger til
indkomstregisteret, jf. § 3, stk. 2, skal der ske
regulering i den følgende udbetalingsperiode.
§ 7. Jobpræmien er skattefri.
Præmien medregnes ikke ved beregning af kontanthjælp,
engangshjælp og hjælp i særlige tilfælde
efter §§ 81-83 og § 85 i lov om aktiv
socialpolitik, hjælp i særlige tilfælde efter
§§ 35-37 og § 39 i lov om integration af
udlændinge i Danmark samt af tilskud efter lov om individuel
boligstøtte og lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til
børn og unge.
§ 8. Kommunen træffer
afgørelse om tilbagebetaling af jobpræmie, når
en person mod bedre vidende uberettiget har modtaget
jobpræmie efter denne lov.
Kapitel 2
Administration
§ 9. Kommunen skal orientere de
personer, der er omfattet af § 1, stk. 1, om, at de
kan være berettiget til at få udbetalt jobpræmie.
Orienteringen skal ske ved jobsamtalen som led i det individuelle
kontaktforløb efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og regler fastsat i medfør heraf
eller som led i opfølgningen i forbindelse med
integrationsprogrammet. I andre tilfælde skal orienteringen
ske skriftligt.
Stk. 2. Kommunen har adgang til de
nødvendige oplysninger i indkomstregisteret til brug for
forvaltningen af jobpræmieordningen, jf. § 7 i lov
om et indkomstregister, herunder oplysninger om, hvem der har
foretaget indberetningen, og identiteten af den, oplysningerne
vedrører. Kommunerne kan sammenholde oplysningerne i
indkomstregisteret med kommunens øvrige registre i deres
administration af indeværende jobpræmieordning.
§ 10. Flytter en person, som er
omfattet af forsøgsordningen, til en anden kommune, skal
fraflytningskommunen orientere tilflytningskommunen om, at den
overtager forpligtelsen til at udbetale jobpræmie for
personen.
Kapitel 3
Indberetning og udveksling af
data
§ 11. Til brug for
fastlæggelse af den personkreds, som kan være
berettiget til en jobpræmie, jf. § 1, stk. 1,
identificerer Arbejdsmarkedsstyrelsen ved hjælp af data i det
fælles datagrundlag, jf. kapitel 11 og 12 i lov om ansvaret
for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats,
personer som i 329 ud af 365 af dagene i perioden fra den 1. marts
2011 til og med den 29. februar 2012 helt eller delvis har modtaget
ydelser m.v., som nævnt i § 1, stk. 1.
Arbejdsmarkedsstyrelsen kan videregive personnumre for
identificerede personer uden samtykke fra borgeren til kommunen og
dennes databehandler.
Stk. 2. Til forvaltning af
jobpræmieordningen, herunder til fastlæggelse af den
berettigede personkreds, jf. § 1 og § 2, og
jobpræmiens størrelse, jf. § 3,
sammenstiller kommunen og dennes databehandler uden samtykke fra
borgeren individdata om offentlig forsørgelse, jf.
stk. 1, og indkomstdata i indkomstregisteret.
Stk. 3. For personer, som er
registreret til at udøve selvstændig
erhvervsvirksomhed, anvender kommunen indkomstregisteret til at
kontrollere, at ansøgeren om jobpræmie ikke i
udbetalingsperioden har modtaget offentlige
forsørgelsesydelser som nævnt i § 1,
stk. 1, nr. 1-2, barseldagpenge efter lov om ret til orlov og
dagpenge ved barsel og SU efter lov om statens
uddannelsesstøtte.
Kapitel 4
Finansiering
§ 12. Staten refunderer 100 pct.
af kommunens udgifter til jobpræmie og yder forskudsrefusion
til kommunen.
Stk. 2. Beskæftigelsesministeren
fastsætter nærmere regler om udbetaling,
administration, regnskab, revision, tilsyn m.v. for den i
stk. 1 omhandlede refusion og kan herunder bestemme, at
administrationen og udbetalingen til kommunerne kan varetages af en
anden offentlig myndighed.
Kapitel 5
Klageadgang
§ 13. Kommunens afgørelser
efter denne lov kan indbringes for
beskæftigelsesankenævnet, jf. kapitel 8 i lov om
ansvaret for og styringen af den aktive
beskæftigelsesindsats. Klagen behandles efter reglerne i
kapitel 10 i lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område.
Kapitel 6
Ikrafttræden
§ 14. Loven træder i kraft
den 1. juni 2012.
Stk. 2. Lovens § 15 og
§ 33, stk. 1, nr. 8, i lov om aktiv socialpolitik,
som affattet ved denne lovs § 16, nr. 2, har virkning fra
den 1. januar 2011.
Stk. 3. Lovens § 16, nr. 1,
har virkning fra den 1. april 2012.
Stk. 4. Første udbetaling af
jobpræmie sker efter udløbet af første hele
kvartal, der ligger efter den 1. juni 2012.
Kapitel 7
Ændringer i anden
lovgivning
§ 15. I lov om en 2-årig
forsøgsordning om jobpræmie til enlige
forsørgere, jf. lov nr. 1593 af 22. december 2010, foretages
følgende ændring:
1. § 7 affattes således:
»§ 7. Jobpræmien er
skattefri. Præmien medregnes ikke ved beregning af
kontanthjælp, starthjælp, engangshjælp og
hjælp i særlige tilfælde efter
§§ 81-83 og § 85 i lov om aktiv
socialpolitik, introduktionsydelse, engangshjælp og
hjælp i særlige tilfælde efter
§§ 35 - 37 og § 39 i lov om integration af
udlændige i Danmark samt tilskud efter lov om individuel
boligstøtte, lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til
børn og unge.«
§ 16. I lov om aktiv
socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 190 af 24. februar
2012, som ændret ved § 2 i lov nr. 153 af 28.
februar 2012, § 3 i lov nr. 267 af 27. marts 2012 og
§ 12 i lov nr. 326 af 11. april 2012, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 5, stk. 4,
indsættes efter »§ 13, stk. 8 og
9,«: »§ 54 a,«.
2. I
§ 33, stk. 1,
indsættes som nr. 8 og 9:
»8)
Jobpræmie udbetalt for perioden fra den 1. januar 2011 til og
med den 31. december 2012 efter lov om en 2-årig
forsøgsordning om jobpræmie til enlige
forsørgere.
9) Jobpræmie
udbetalt for perioden fra den 1. juni 2012 til og med den 31. maj
2014 efter lov om en 2-årig forsøgsordning om
jobpræmie til kontanthjælpsmodtagere med langvarig
ledighed.«
Kapitel 8
Territoriel gyldighed
§ 17. Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | | Almindelige
bemærkninger | | | | | Indholdsfortegnelse | | 1. | Lovforslagets baggrund og
indhold | 2. | Forslag til
lov om en 2- årig forsøgsordning om jobpræmie
til kontanthjælpsmodtagere med langvarig
ledighed | | 2.1. | Personkreds | | 2.2. | Jobpræmien | | 2.3. | Jobpræmie til lønmodtagere
m.v. | | 2.4. | Jobpræmie til selvstændig
erhvervsdrivende | | 2.5. | Administration | | 2.6. | Klagemuligheder | | 2.7. | Ikrafttræden | 3. | Ændring af reglerne i lov om en 2-
årig forsøgsordning om jobpræmie til enlige
forsørgere | | 3.1. | Gældende ret | | 3.2. | Lovforslagets indhold | | | 3.2.1. | Ikrafttræden | 4. | Ændring af reglerne i lov om aktiv
socialpolitik | | 4.1. | Gældende ret | | 4.2. | Lovforslagets indhold | | | 4.2.1. | Ikrafttræden | 5. | Konsekvensændring som følge
af indførelse af ferie i op til fem uger for modtagere af
kontanthjælp, ledighedsydelse, særlig ydelse og visse
revalidender | | 5.1. | Gældende ret | | 5.2. | Lovforslagets indhold | | | 5.2.1. | Ikrafttræden | 6. | Ligestillingsmæssige
overvejelser | 7. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 8. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 9. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 10. | Miljømæssige
konsekvenser | 11. | Forholdet
til EU-retten | 12. | Hørte myndigheder og
organisationer | 13. | Sammenfattende skema | | | | |
|
1. Lovforslagets baggrund og
indhold
Det er afgørende for regeringen at styrke
erhvervsdeltagelsen og reducere risikoen for langvarig ledighed
blandt kontanthjælpsmodtagere.
Som led i aftalen om finansloven for 2012 er
regeringen (S, RV og SF) og Enhedslisten derfor blevet enige om at
indføre en jobpræmie som en 2-årig
forsøgsordning for at reducere risikoen for langvarig
ledighed blandt kontanthjælpsmodtagere.
Forsøgsordningen skal gælde i perioden fra 1. juni
2012 til og med 31. maj 2014. Den foreslåede
forsøgsordning bygger på de samme principper, som
gælder for den 2-årige forsøgsordning om
jobpræmie til enlige forsørgere, jf. lov nr. 1593 af
22. december 2010.
Forsøget omfatter personer, som på en
bestemt dato, den 29. februar 2012 er berettiget til og modtager
kontanthjælp og har fået udbetalt kontant- eller
starthjælp eller introduktionsydelse eller har været
ansat med løntilskud efter kapitel 12 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller kapitel 4 i integrationsloven i
329 ud af 365 dage, (kalenderdage) i perioden fra den 1. marts 2011
til og med den 29. februar 2012. Målgruppen er således
objektivt beskrevet og afgrænset på en sådan
måde, at ingen langvarige kontanthjælpsmodtagere har
kunnet indrette sig på forsøgsordningen.
Jobpræmien kan højst udgøre
600 kr. (ikke-skattepligtigt beløb) pr. måned.
Regeringen lægger - ligesom ved
forsøgsordningen med jobpræmie til de enlige
forsørgere - op til, at ordningen skal kunne administreres
med mindst muligt bureaukrati for kommuner og borgere, bl.a. ved at
bruge eksisterende oplysninger om personer, der har fået
udbetalt forsørgelsesydelser m.v. i 329 ud af 365 dage inden
for det sidste år, dvs. fra 1. marts 2011 til 29. februar
2012 og ved at bruge oplysninger i indkomstregisteret.
I lovforslaget forslås det samtidig, at den
gældende lov nr. 1593 af 22. december 2010 om en 2-årig
forsøgsordning om jobpræmie til enlige
forsørgere ændres, således at det sikres, at
udbetalt jobpræmie ikke medregnes ved beregning af
kontanthjælp m.v. Som konsekvens heraf foreslås det
samtidig, at det i lov om aktiv socialpolitik præciseres, at
indtægter i form af udbetalt jobpræmie til enlige
forsørgere, ikke medfører fradrag i
kontanthjælp m.v. Begge ændringer foreslås at
have virkning med tilbagevirkende kraft, jf. lovforslagets
§ 14, stk. 2.
For at sikre at udbetalt jobpræmie heller
ikke medfører fradrag i kontanthjælp m.v. efter den
foreslåede forsøgsordning for langvarige
kontanthjælpsmodtagere, præciseres det ligeledes i lov
om aktiv socialpolitik, at udbetalt jobpræmie ikke
medfører fradrag i kontanthjælp m.v.
Lovforslaget indeholder således
følgende elementer:
- Forslag til lov
om en 2-årig forsøgsordning om jobpræmie til
kontanthjælpsmodtagere med langvarig ledighed.
- Forslag om
ændring af gældende lov om en 2-årig
forsøgsordning om jobpræmie til enlige
forsørgere -jobpræmie medregnes ikke ved beregning af
kontanthjælp m.v.
- Forslag om
ændring af lov om aktiv socialpolitik - udbetalt
jobpræmie, dels efter lov om jobpræmie til enlige
forsørgere, dels efter forslaget til lov om jobpræmie
til kontanthjælpsmodtagere med langvarig ledighed,
medfører ikke fradrag i kontanthjælp m.v.
2. Forslag til lov om en
2-årig forsøgsordning om jobpræmie til
kontanthjælpsmodtagere med langvarig ledighed
2.1. Personkreds
Forsøget foreslås at omfatte
kontanthjælpsmodtagere, som den 29. februar 2012 havde ret
til og modtog kontanthjælp, og som denne dag havde modtaget
kontant- eller starthjælp, introduktionsydelse, eller havde
været ansat med løntilskud efter kapitel 12 i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats eller kapitel 4 i
integrationsloven i 329 ud af 365 dage, dvs. kalenderdage i
løbet af det forudgående år.
For at få ret til jobpræmie skal
kontanthjælpsmodtageren have fået udbetalt offentlige
forsørgelsesydelser i en længere periode. Kravet til
denne periode er foreslået til at udgøre 329 ud af 365
dage inden for det seneste år. Tages der hensyn til, at
lønmodtagere ifølge ferieloven har ret til 5 ugers
ferie om året, er kravet, at kontanthjælpsmodtageren -
bortset fra normal ferie - skal have været ledig i et helt
år.
Det foreslås, at perioden på 329 ud af
365 dage skal ligge inden for perioden den 1. marts 2011 til og med
den 29. februar 2012. Ved opgørelsen medregnes de dage, hvor
personen har modtaget hjælp helt eller delvist til sin
forsørgelse i form af kontant- eller starthjælp,
introduktionsydelse eller har været ansat med
løntilskud efter kapitel 12 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller kapitel 4 i integrationsloven.
Der henvises til bemærkningerne til § 1,
stk. 1.
Det foreslås, at personer, der er omfattet
af lov om en 2-årig forsøgsordning om jobpræmie
til enlige forsørgere, ikke samtidig kan blive omfattet af
forslaget om en 2-årig forsøgsordning om
jobpræmie til kontanthjælpsmodtagere med langvarig
ledighed. Det indebærer, at personer, der er omfattet af lov
om jobpræmie til enlige forsørgere i perioden fra 1.
juni 2012 til og med 31. december 2012, først kan blive
omfattet af forslaget til lov om jobpræmie til
kontanthjælpsmodtagere med langvarig ledighed fra 1. januar
2013, hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt.
På den måde sikres det, at ingen personer modtager
jobpræmie efter begge love for samme periode.
2.2. Jobpræmien
Det foreslås, at der kan ydes en
jobpræmie på op til 600 kr. pr. måned til
kontanthjælpsmodtagere, der får indtægter som
lønmodtager m.v., i ansættelse med løntilskud
efter kapitel 12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
eller kapitel 4 i integrationsloven, ved ansættelse i
fleksjob efter kapitel 13 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller ved selvstændig
virksomhed.
Jobpræmien foreslås udbetalt som et
ikke-skattepligtigt beløb i perioden 1. juni 2012 til og med
31. maj 2014. Det foreslås endvidere, at jobpræmien
ikke skal medregnes ved beregning af kontanthjælp,
engangshjælp og hjælp i særlige tilfælde
efter §§ 81-83 og § 85 i lov om aktiv
socialpolitik, hjælp i særlige tilfælde efter
§§ 35-37 og § 39 i lov om integration af
udlændinge i Danmark samt tilskud efter lov om individuel
boligstøtte og lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til
børn og unge. Hjælp til udgifterne ved at
forsørge et barn ydet efter § 84 i lov om aktiv
socialpolitik er ikke medtaget, da hjælp efter denne
bestemmelse ydes uafhængigt af indtægter og formue hos
den/dem, som har forældremyndigheden.
2.3. Jobpræmie til
lønmodtagere m.fl.
Det foreslås, at hvis
kontanthjælpsmodtageren får indtægter i form af
løn eller lignende, udgør jobpræmien et
beløb på 4 pct. af arbejdsindkomsten, dog højst
600 kr. pr. måned.
Det foreslås, at jobpræmien beregnes
ud fra de oplysninger om personens arbejdsmarkedsbidragspligtige
indkomst efter lov om arbejdsmarkedsbidrag, der er indberettet til
indkomstregisteret, jf. lov om et indkomstregister. Herudover
foreslås, at jobpræmien beregnes af lønindkomst
erhvervet om bord på skibe, herunder om bord på dansk
skib registreret i Dansk Internationalt Skibsregister (DIS), som
ikke er arbejdsmarkedsbidragspligtig, men er indberettet til
indkomstregisteret.
Jobpræmien vil således blive beregnet
af indtægter i form af løn, herunder løn ved
ansættelse med løntilskud og i fleksjob, samt alle
former for tillæg og personalegoder, honorarer, vederlag og
tantiemer.
Jobpræmien, der fastlægges ud fra
oplysninger, der er indberettet til indkomstregistreret, udbetales
af kommunen, og det er ikke nødvendigt, at personen har
søgt om jobpræmie.
2.4. Jobpræmie til
selvstændige erhvervsdrivende
Regeringen lægger vægt på, at
også personer, der har selvstændig virksomhed, bliver
omfattet af forsøgsordningen.
Da det ikke er muligt ved hjælp af
indkomstregisteret løbende at opgøre
indtægterne ved selvstændig virksomhed, foreslås
det, at selvstændige efter ansøgning får en
jobpræmie på 600 kr. pr. måned. Det har ingen
betydning for udbetaling af jobpræmie som følge af
selvstændig virksomhed, om den selvstændige virksomhed
drives i selskabsform eller som personligt ejet virksomhed.
Det foreslås at for at kunne modtage en
jobpræmie som selvstændig erhvervsdrivende, må
man ikke samtidig modtage offentlige forsørgelsesydelser,
dvs. ydelser i form af arbejdsløshedsdagpenge,
feriedagpenge, kontanthjælp, revalideringsydelse,
ledighedsydelse, særlig ydelse, sygedagpenge, barseldagpenge
samt SU.
Det foreslås, at den samlede jobpræmie
til en person ikke kan overstige 600 kr. pr. måned. Det
betyder, at hvis en person fx har indtægt, der indgår i
indkomstregisteret og berettiger til udbetaling af jobpræmie,
og samtidig opfylder betingelserne for at kunne få
jobpræmie som følge af selvstændig virksomhed,
kan personen højst få 600 kr. pr. måned i
jobpræmie.
2.5. Administration
Det foreslås, at jobpræmieordningen
administreres af kommunerne, der får pligt til at informere
de kontanthjælpsmodtagere, der er i målgruppen for
forsøget, om deres mulighed for at få jobpræmie.
Orienteringen skal ske i forbindelse med de jobsamtaler, som
afholdes som led i det individuelle kontaktforløb efter lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats, og regler fastsat i
medfør heraf.
Hvis en person, der er omfattet af ordningen,
flytter til en ny kommune, skal fraflytningskommunen orientere
tilflytningskommunen, om at vedkommende er omfattet af
jobpræmieordningen, således at tilflytningskommunen kan
udbetale jobpræmien.
Det foreslås, at kommunen og kommunens
databehandler til brug for administrationen modtager oplysninger om
personer, der har fået udbetalt offentlige
forsørgelsesydelser i perioden 1. marts 2011 til og med den
29. februar 2012, jf. bemærkningerne til § 11.
Målgruppen udsøges af Arbejdsmarkedsstyrelsen.
For at sikre en enkel administration
foreslås det, at kommunen beregner og udbetaler
jobpræmien løbende kvartalsvis og baseret på
månedlige opgørelser af borgerens indkomst, dog
således at første udbetaling i 2012 sker efter
første hele kvartal. Det foreslås endvidere, at
jobpræmien ved udbetaling afrundes til nærmeste hele
kronebeløb, at beløb under 5 kr. ikke udbetales, og
at udbetaling sker bagud og senest 45 dage efter kvartalets
udløb.
Det foreslås, at staten yder 100 pct.
refusion af kommunernes udgifter til udbetaling af jobpræmier
efter forsøgsordningen.
Det foreslås, at retssikkerhedsloven kommer
til at gælde for jobpræmie efter denne lov,
således at opholdskommunen bliver ansvarlig for udbetaling af
jobpræmie. Der vil derfor blive foretaget en ændring af
bekendtgørelsen om retssikkerhed og administration på
det sociale område i lighed med den ændring, der er
foretaget som følge af den eksisterende
jobpræmieordning for enlige forsørgere.
2.6. Klagemuligheder
Det foreslås, at kommunens afgørelser
efter denne lov kan indbringes for
beskæftigelsesankenævnet, jf. reglerne i kapitel 8 i
lov om ansvaret for og styringen af den aktive
beskæftigelsesindsats. Klagen behandles efter reglerne i
kapitel 10 i lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område.
2.7. Ikrafttræden
Det foreslås, at den 2-årige
forsøgsordning om jobpræmie til
kontanthjælpsmodtagere med langvarig ledighed træder i
kraft den 1. juni 2012. Der henvises i øvrigt til kapitel 6
om lovforslagets ikrafttræden.
3. Ændring af reglerne i
lov en 2- årig forsøgsordning om jobpræmie til
enlige forsøgere
3.1. Gældende ret
Efter § 7 i lov om en 2-årig
forsøgsordning om jobpræmie til enlige
forsørgere, lov nr. 1593 af 22. december 2010, medregnes
jobpræmien ikke ved beregning af tilskud efter lov om
individuel boligstøtte og lov om dag-, fritids- og
klubtilbud m.v. til børn og unge, enkeltydelser efter lov om
aktiv socialpolitik og enkeltydelser efter lov om integration af
udlændinge i Danmark.
3.2. Lovforslagets indhold
Det foreslås, at indholdet af § 7
ændres således, at det præciseres, at
jobpræmien ikke medregnes ved beregning af
kontanthjælp, starthjælp, engangshjælp og
hjælp i særlige tilfælde efter
§§ 81-83 og § 85 i lov om aktiv
socialpolitik samt introduktionsydelse, engangshjælp og
hjælp i særlige tilfælde efter
§§ 35 - 37 og § 39 i lov om integration af
udlændinge i Danmark. Hjælp til udgifterne ved at
forsørge et barn ydet efter § 84 i lov om aktiv
socialpolitik er ikke medtaget, da hjælp efter denne
bestemmelse ydes uafhængigt af indtægter og formue hos
den/dem, som har forældremyndigheden.
Dermed sikres det, at udbetalt jobpræmie op
til 600 kr. pr. måned, jf. § 3, stk. 1, i lov
nr. 1593 af 22. december 2010 ikke medfører en reduktion af
kontanthjælp m.v.
3.2.1. Ikrafttræden
Det foreslås, at ændringen i
§ 7 tillægges tilbagevirkende kraft med virkning
fra den 1. januar 2011, jf. lovforslagets § 14 om
ikrafttræden.
Dermed sikres intentionerne bag lov om en
2-årig forsøgsordning om jobpræmie til enlige
forsørgere, jf. lov nr. 1593 af 22. december 2010 om, at
alle skal have et incitament til at vælge et liv på
arbejdsmarkedet. Forsøget indebærer, at
målgruppen for forsøget får en ekstra
økonomisk gevinst ved at skaffe sig arbejde, så de i
større grad vil være motiverede til at komme ud af
ledigheden.
Det forudsættes, at kommunerne finder frem
til de personer, som vil være berettiget til at få
efterbetalt hjælp, fordi de fx har fået reduceret deres
supplerende kontanthjælp som følge af udbetalt
jobpræmie. På landsplan er der tale om ca. 2.000
personer om måneden i perioden fra januar 2011 til juli 2011,
som har modtaget jobpræmien. Det skønnes dog, at der
kun vil være tale om en lille andel af denne persongruppe,
som eventuelt skal have efterbetalt hjælp.
4. Ændring af reglerne i
lov om aktiv socialpolitik
4.1. Gældende ret
I lov om aktiv socialpolitik § 33,
stk. 1, nr. 1-7, opregnes indtægter, der ikke foretages
fradrag for i hjælp efter loven. Fx medfører
udbetaling af invaliditetsydelse, invaliditetsbeløb samt
bistands- og plejetillæg efter lov om social pension ikke
fradrag i hjælp efter lov om aktiv socialpolitik. Der er tale
om en udtømmende opregning i lovens § 33,
stk. 1, nr. 1-7.
4.2. Lovforslagets indhold
Det foreslås, at § 33,
stk. 1, udvides med et nr. 8, hvorefter jobpræmie
udbetalt for perioden fra den 1. januar 2011 til og med den 31.
december 2012 efter lov om en 2-årig forsøgsordning om
jobpræmie til enlige forsørgere, lov nr. 1593 af 22.
december 2010, ikke medfører fradrag i hjælp efter lov
om aktiv socialpolitik.
Dermed sikres det, at udbetalt jobpræmie
på op til 600 kr. pr. måned, jf. § 3,
stk. 1, i lov nr. 1593 af 22. december 2010 ikke
medfører en reduktion af kontanthjælp m.v.
Det foreslås endvidere, at § 33,
stk. 1, udvides med et nr. 9, hvorefter jobpræmie
udbetalt for perioden fra den 1. juni 2012 til og med den 31. maj
2014 efter lov om en 2-årig forsøgsordning om
jobpræmie til kontanthjælpsmodtagere med langvarig
ledighed, jf. lovforslagets § 1, ikke medfører
fradrag i hjælp efter lov om aktiv socialpolitik.
4.2.1. Ikrafttræden
Forslaget om udvidelsen af § 33,
stk. 1, med et nyt nr. 8, foreslås at have virkning med
tilbagevirkende kraft den 1. januar 2011, jf. lovforslagets
§ 14 om ikrafttræden.
Dermed sikres intentionerne bag lov om en
2-årig forsøgsordning om jobpræmie til enlige
forsørgere, jf. lov nr. 1593 af 22. december 2010 om, at
alle har en gevinst ved at vælge et liv på
arbejdsmarkedet. Forsøget indebærer, at
målgruppen for forsøget får en ekstra
økonomisk gevinst ved at skaffe sig arbejde, så de i
større grad vil være økonomisk motiverede til
at komme ud af ledigheden.
Det forudsættes, at kommunerne finder frem
til de personer, som vil være berettiget til at få
efterbetalt hjælp, fordi de fx har fået reduceret deres
supplerende kontanthjælp som følge af udbetalt
jobpræmie. På landsplan er der tale om ca. 2.000
personer om måneden i perioden fra januar 2011 til juli 2011,
som har været berettiget til at modtage jobpræmien. Det
skønnes dog, at der kun vil være tale om en lille
andel af denne persongruppe, som eventuelt skal have efterbetalt
hjælp.
5. Konsekvensændring som
følge af indførelse af ferie i op til fem uger for
modtagere af kontanthjælp, ledighedsydelse, særlig
ydelse og visse revalidender
5.1. Gældende ret
Efter de gældende regler i § 5,
stk. 4, i lov om aktiv socialpolitik kan personer, der
modtager kontanthjælp, ledighedsydelse eller særlig
ydelse opholde sig i udlandet, hvis de har ret til ferie efter
§ 13, stk. 8 og 9, § 74, stk. 1, nr.
4, § 74, stk. 2, nr. 3, og § 74 i,
stk. 4.
5.2. Lovforslagets indhold
I § 5, stk. 4, i lov om aktiv
socialpolitik, om ophold i udlandet ved ret til ferie er der ved en
fejl ikke medtaget de revalidender, der har været i
revalidering i 12 sammenhængende måneder i form af
særligt tilrettelagte projekter efter kapitel 10 i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats eller tilbud efter kapitel 11 i
samme lov. Det foreslås derfor, at § 5,
stk. 4, ændres således, at de revalidender, der
har ret til ferie efter § 54 a i lov om aktiv
socialpolitik, kan opholde sig i udlandet under ferien. Det svarer
til det, der gælder for modtagere af kontanthjælp,
ledighedsydelse og særlig ydelse.
5.2.1. Ikrafttræden
Det foreslås, at ændringen af
§ 5, stk. 4, i lov om aktiv socialpolitik får
virkning fra den 1. april 2012, således at de revalidender,
der er omfattet af § 54 a i loven ligestilles med
modtagere af kontanthjælp, ledighedsydelse og særlig
ydelse i forhold til at opholde sig i udlandet under ferie.
6. Ligestillingsmæssige
overvejelser
Der er foretaget en vurdering af de
ligestillingsmæssige konsekvenser af elementerne i
forslaget.
For så vidt angår forslag til lov om
en 2-årig forsøgsordning om jobpræmie til
kontanthjælpsmodtagere med langvarig ledighed, vurderes
målgruppen for forsøget skønsmæssigt at
udgøre 51 pct. kvinder. Forslaget vurderes derfor ikke
umiddelbart at have ligestillingsmæssige konsekvenser.
For så vidt angår de foreslåede
ændringer i lov om 2-årig forsøgsordning om
jobpræmie til enlige forsørgere og ændring i lov
om aktiv socialpolitik, jf. lovforslagets §§ 15 og
16, henvises til LF 52, Folketingsåret 2010-11, 1. samling,
lov nr. 1593 af 22. december 2010. Her skønnedes det, at 93
pct. af målgruppen for jobpræmieordningen til enlige er
kvinder. Denne del af forslaget vurderes derfor særligt at
tilgodese kvinder.
7. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Finanslovsaftalen om »Jobpræmieordning
for langtidsledige kontanthjælpsmodtagere«
vedrører en 2-årig forsøgsordning om udbetaling
af en jobpræmie til kontanthjælpsmodtagere m.v. i
målgruppen, som kommer i arbejde. Loven træder i kraft
d. 1. juni 2012.
Aftalen vil omfatte en samlet målgruppe
på ca. 81.200 personer, og det forventes, at der
gennemsnitligt vil blive udbetalt jobpræmie på 500 kr.
pr. person til 7.600 personer på månedsbasis. Personer
i målgruppen, der lever op til kriterierne om
beskæftigelse, kan modtage jobpræmie for
beskæftigelse i perioden 1. juni 2012 til 31. maj 2014.
Aftalen forventes at omfatte udgifter til
udbetaling af jobpræmier for 23,1 mio. kr. i 2012, 47,9 mio.
kr. i 2013 samt 19,9 mio. kr. i 2014. Kommunerne refunderes 100
pct. for udgifter til udbetaling af jobpræmier.
Der vurderes at være kommunale
administrative udgifter forbundet med ordningen for i alt 1,9 mio.
kr. Udgifterne fordeler sig med 0,4 mio. kr. i 2012, 0,8 mio. kr. i
2013 og 0,7 mio. kr. i 2014.
I forbindelse med ordningen er endvidere afsat
statslige bevillinger på 1,0 mio. kr. til
it-understøttelse i 2012 samt 1,0 mio. kr. til evaluering af
ordningen i 2014.
| | | | | Tabel
1. Økonomiske
konsekvenser ved »Jobpræmieordning for langtidsledige
kontanthjælpsmodtagere« | | Mio. kr. 2012-priser | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | Stat | 24,1 | 47,9 | 20,9 | 0,0 | Kommuner | 0,4 | 0,8 | 0,7 | 0,0 | Stat og
kommune i alt | 24,5 | 48,7 | 21,6 | 0,0 | | | | | |
|
8. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
9. Administrative konsekvenser
for borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser
for borgerne.
10. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
11. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
12. Hørte myndigheder
Lovforslaget har været i høring hos
følgende:
Ankestyrelsen, Beskæftigelsesrådets
Ydelsesudvalg, Center for Ligebehandling af Handicappede, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Regioner, Datatilsynet, Det
Centrale Handicapråd, Foreningen af Socialchefer i Danmark,
Foreningen af Statsforvaltningsjurister, Frivilligrådet,
Jobrådgivernes Brancheforening, KL, KMD, Kommunernes
Revision, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig
Fagbevægelse, Rigsrevisionen, Rådet for Socialt Udsatte
og Statsforvaltningerne.
| | | 13. Sammenfattende skema | | | | Vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | | | 2012-priser | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Stat: Ingen | Stat: 2012: 23,1 mio. kr. 2013: 47,9 mio. kr. 2014: 19,9 mio. kr. 2015: 0,0 mio. kr. | | | | | Kommuner: Ingen | Kommuner: Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Stat: Ingen | Stat: 2012: 1,0 mio. kr. 2013: 0,0 mio. kr. 2014: 1,0 mio. kr. 2015: 0,0 mio. kr. | | | | | Kommuner: Ingen | Kommuner: 2012: 0,4 mio. kr. 2013: 0,8 mio. kr. 2014: 0,7 mio. kr. 2015: 0,0 mio. kr. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til stk. 1
Det foreslås, at det skal være en
betingelse for at modtage jobpræmie, at man inden for det
seneste år - dvs. i perioden fra 1. marts 2011 til og med 29.
februar 2012 - har fået udbetalt ydelser m.v. som nævnt
i bestemmelsens stk. 1, nr. 1-3, i 329 ud af 365 dage
(kalenderdage).
For at opfylde kravet om forudgående
ledighed skal personen helt eller delvist have modtaget en eller
flere af følgende ydelser m.v. i 329 ud af 365 dage i
perioden fra 1. marts 2011 til 29. februar 2012:
- Kontant- eller
starthjælp efter lov om aktiv socialpolitik (herunder
kontanthjælp under forrevalidering).
-
Introduktionsydelse efter lov om integration af udlændinge i
Danmark.
- Løn til
personer ansat med løntilskud efter kapitel 12 i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats eller kapitel 4 i
integrationsloven, dog ikke personer, som samtidig modtager
førtidspension efter lov om social pension eller efter lov
om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v.
Perioder, hvor man har været ansat med
løntilskud, indgår i opgørelsen af ledighed,
fordi ansættelse med løntilskud træder i stedet
for forsørgelse som ledig. Da dette ikke er tilfældet
for førtidspensionister i løntilskud, tæller
sådanne perioder ikke som ledighed. Det forudsættes, at
man overgår direkte fra kontanthjælp, starthjælp
eller introduktionsydelse til ansættelse med
løntilskud. Dette indebærer, at perioder med
ansættelse med løntilskud, hvor personen modtog fx
revalideringsydelse eller sygedagpenge umiddelbart forud for
løntilskudsansættelsen, ikke indgår i
opgørelsen af ledighed.
Det foreslås, at jobpræmien kommer til
at omfatte personer, der den 29. februar 2012 var berettiget til og
modtog kontanthjælp, dvs. personer, der opfylder
betingelserne pr. 29. februar 2012. For disse personer kan der
modtages jobpræmie i op til 24 måneder ved
beskæftigelse i perioden fra den 1. juni 2012 til og med den
31. maj 2014.
De personer, der opfylder betingelserne i
§ 1, stk. 1, udsøges på følgende
måde:
Arbejdsmarkedsstyrelsen opgør, hvilke
personer som har fået udbetalt ydelser m.v. som nævnt i
stk. 1, nr. 1 - 3, i 329 ud af 365 dage i perioden fra den 1.
marts 2011 til og med 29. februar 2012, dvs. minimum 329 dage ud af
365 dage. Dette svarer til 47 uger ud af 52 uger, og
lønmodtagere har ifølge ferieloven således ret
til 5 ugers ferie om året. Der vil være en del personer
med ret til at holde ferie med optjente feriepenge fra tidligere
arbejde, og disse personer ville ikke blive medtaget i
målgruppen, hvis kravet hertil var 100 pct. af dagene med
ydelser.
Oplysningerne om personer, der opfylder kravet om
offentlig forsørgelse, vil af styrelsen blive opdelt
på kommuner. Den enkelte kommune vil alene få adgang
til oplysninger om borgere med bopæl i kommunen.
Det foreslås, at der ved opgørelsen
af ledigheden medregnes de dage, hvor personen har modtaget de i
stk. 1 nævnte ydelser m.v., uanset om ydelserne er
udbetalt for hele dage eller enkelte timer i de
pågældende dage.
Kontanthjælp og hjælp i særlige
tilfælde efter §§ 81-83 og § 85 i
lov om aktiv socialpolitik samt introduktionsydelse og hjælp
i særlige tilfælde efter §§ 35-37 og
§ 39 i lov om integration af udlændinge i Danmark
udbetales månedsvis. Det foreslås, at ydelserne
medregnes med de dage, hvor ydelserne er udbetalt.
Til stk. 2
Det foreslås, at personer, der modtager
jobpræmie efter lov om en 2-årig forsøgsordning
om jobpræmie til enlige forsørgere, ikke samtidig kan
modtage jobpræmie efter denne lov.
Personer, der opfylder betingelserne pr. 29.
februar 2012, og er omfattet af målgruppen for
jobpræmieordningen for enlige forsørgere, kan modtage
jobpræmie i op til 17 måneder efter forslaget til ny
jobpræmieordning ved beskæftigelse i perioden fra den
1. januar 2013 til og med den 31. maj 2014. Disse personer kan
således først få udbetalt jobpræmie efter
forslaget til ny jobpræmieordning for langvarige
kontanthjælpsmodtagere, når den tidligere
jobpræmieordning for enlige forsørgere ophører
den 31. december 2012.
Til § 2
Til stk. 1
Det foreslås, at kommunen uden
ansøgning udbetaler en jobpræmie til personer, der
opfylder betingelserne i forslaget til § 1, stk. 1,
og som i perioden fra den 1. juni 2012 til og med den 31. maj 2014
har haft indtægter, der indberettes til indkomstregisteret,
jf. lov om et indkomstregister.
Til stk. 2
Det foreslås, at kommunen udbetaler
jobpræmie til personer, der i perioden 1. juni 2012 til og
med 31. maj 2014 er registrerede til at udøve
selvstændig erhvervsvirksomhed i Danmark, og som ikke
samtidig får udbetalt offentlige forsørgelsesydelser
som nævnt i § 1, stk. 1, nr. 1 - 3,
arbejdsløshedsdagpenge, feriedagpenge, revalideringsydelse,
særlig ydelse, ledighedsydelse, barseldagpenge samt SU. Da
kommunen ikke automatisk har oplysninger om indtægter ved
selvstændig virksomhed, foreslås det, at
selvstændige erhvervsdrivende skal ansøge om
jobpræmie.
Det foreslås, at jobpræmie til disse
personer udbetales efter ansøgning for perioden efter, at
kommunen har modtaget ansøgningen. Når den
selvstændige erhvervsdrivende søger om
jobpræmien, skal personen dokumentere, at
pågældende har en selvstændig virksomhed i
udbetalingsperioden, dvs. at pågældende har et
CVR-nummer og er momsregistreret eller registreret for betaling af
lønsumsafgift m.v.
Til stk. 3
Det foreslås, at jobpræmien udbetales
for de perioder fra 1. juni 2012 til og med 31. maj 2014, hvor en
person opfylder betingelserne for at få udbetalt
jobpræmie.
Til § 3
Til stk. 1
Det foreslås, at jobpræmien for
lønmodtagere og andre, der modtager løn, vederlag og
lignende, jf. bemærkningerne til stk. 2, skal
udgøre 4 pct. af den månedlige indkomst opgjort efter
stk. 2, dog højst 600 kr. pr. måned.
Til stk. 2
Indkomstregisteret indeholder oplysninger om
borgernes indkomstforhold.
Ved at benytte oplysninger i indkomstregisteret
opnås en enkel og ubureaukratisk administration.
Det foreslås, at indkomsten opgøres
ud fra arbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst, jf.
arbejdsmarkedsbidragsloven, som indberettet til indkomstregisteret,
jf. lov om et indkomstregister.
Ved at beregne jobpræmien ud fra
arbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst, der er indberettet til
indkomstregisteret, er det alene løn, ansættelse med
løntilskud efter kapitel 12 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller kapitel 4 i integrationsloven,
ansættelse i fleksjob efter kapitel 13 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og honorarer m.v., som vil give en
jobpræmie. Der udbetales således ikke jobpræmie
for fx arbejdsløshedsdagpenge, kontanthjælp, SU,
pensionsudbetalinger og erstatninger m.v.
Herudover foreslås, at jobpræmien
beregnes af lønindkomst erhvervet om bord på skibe,
herunder om bord på danske skibe registreret i Dansk
Internationalt Skibsregister. Denne lønindkomst er ikke
arbejdsmarkedsbidragspligtig, men er indberettet til
indkomstregisteret.
Jobpræmien opgøres ved at
samkøre oplysningerne fra indkomstregisteret med antallet af
personer omfattet af § 1, stk. 1, dvs. personer der
den 29. februar 2012 var berettiget til og modtog
kontanthjælp, og som på denne dag havde fået
udbetalt ydelser m.v. som nævnt i § 1, stk. 1,
i 329 ud af 365 dage i året forinden. Kommunen kan dermed
opgøre personernes indtægtsgrundlag
(arbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst samt lønindkomst
erhvervet om bord på skibe, herunder om bord på danske
skibe registreret i Dansk Internationalt Skibsregister) og beregne
den konkrete jobpræmie.
Til § 4
Til stk. 1
Det foreslås, at selvstændige
erhvervsdrivende får en jobpræmie som et fast
beløb på 600 kr. pr. måned, hvis de ikke
samtidig modtager offentlige forsørgelsesydelser. Det er en
betingelse, at man ikke i udbetalingsperioden modtager
følgende forsørgelsesydelser:
- Dagpenge eller
feriedagpenge efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
-
Kontanthjælp, revalideringsydelse, ledighedsydelse eller
særlig ydelse efter lov om aktiv socialpolitik.
- Sygedagpenge
efter lov om sygedagpenge.
- Barseldagpenge
efter lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel.
- SU efter lov om
statens uddannelsesstøtte.
Det er et krav, at man er registreret til at
udøve selvstændig erhvervsvirksomhed i Det Centrale
Virksomhedsregister, dvs. at pågældende har et
CVR-nummer og er momsregistreret eller registreret for betaling af
lønsumsafgift m.v.
Det er uden betydning, i hvilken form virksomheden
drives, fx som en selvstændig juridisk enhed eller som
personligt drevet virksomhed.
Til stk. 2
Det foreslås, at personen skal give kommunen
besked, hvis virksomheden ophører i løbet af
udbetalingsperioden og andre oplysninger, der har betydning for
udbetaling af jobpræmien.
Til § 5
Det foreslås, at den samlede præmie
pr. måned ikke kan overstige 600 kr.
Dette kan have betydning for en person, der driver
selvstændig virksomhed, og som samtidig har lønarbejde
i en anden virksomhed og får løn derfra, der
indberettes til indkomstregisteret. Denne person er berettiget til
jobpræmie både som lønmodtager og som
selvstændig. Til denne person vil der for en måned
samlet højst kunne udbetales 600 kr.
Det samme gælder en person, der driver
selvstændig virksomhed og samtidig udbetaler løn til
sig selv. Lønnen vil blive indberettet til
indkomstregisteret og danne grundlag for beregning af
jobpræmie. Denne person er berettiget til jobpræmie
både som lønmodtager og som selvstændig, men vil
for en måned samlet højst kunne få udbetalt 600
kr.
Til § 6
For hvert kvartal udsøger kommunen, hvilke
personer, der er indberettet arbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst
for, i indkomstregisteret, hvorefter præmien kan beregnes og
udbetales.
Det foreslås, at kommunen beregner
jobpræmien efter § 3. Ved udbetalingen afrundes til
nærmeste hele kronebeløb. Det foreslås, at
beløb under 5 kr. ikke udbetales.
Til stk. 2
Det foreslås, at præmien udbetales
kvartalsvist bagud og senest 45 dage efter udbetalingskvartalets
udløb. Baggrunden for dette er, at oplysningerne for den
sidste måned i kvartalet skal være indberettet til
indkomstregisteret, og at der altid vil være en vis
forsinkelse. Fx vil en person, der har lønindkomst i januar
og februar måned men ikke i marts måned, senest
få udbetalt jobpræmien 45 dage efter
udbetalingskvartalets udløb, dvs. cirka 15. maj.
Til stk. 3
Det foreslås, at hvis det konstateres, at en
oplysning om en indkomst i indkomstregisteret har medført
fejl i udbetaling af jobpræmien, har kommunen pligt til at
træffe afgørelse om, at der skal foretages regulering
ved den følgende udbetaling. Hvis det viser sig, at
indtægterne har været højere, skal der ske
efterbetaling af jobpræmie. Har der været indberettet
for høje indtægter, skal det for meget udbetalte
fradrages i jobpræmien for en ny periode.
Fejl kan skyldes, at der er et vist
tidsmæssigt efterslæb i beregningen for et kvartal, da
en række virksomheder ikke indberetter rettidigt til
indkomstregisteret. Der vil for den næste udbetalingsperiode
blive taget hensyn til et sådant efterslæb.
Til § 7
Det foreslås, at jobpræmien skal
være skattefri og ikke skal medregnes ved beregning af
kontanthjælp, engangshjælp og hjælp i
særlige tilfælde efter §§ 81-83 og
§ 85 i lov om aktiv socialpolitik, hjælp i
særlige tilfælde efter §§ 35-37 og
§ 39 i lov om integration af udlændinge i Danmark
samt tilskud efter lov om individuel boligstøtte og lov om
dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge.
Hjælp til udgifterne ved at forsørge et barn ydet
efter § 84 i lov om aktiv socialpolitik er ikke medtaget,
da hjælp efter denne bestemmelse ydes uafhængigt af
indtægter og formue hos den/dem, som har
forældremyndigheden.
Baggrunden for dette er, at jobpræmien skal
være enkel at forstå for modtagerne. De skal
således kunne regne med, at de pr. måned får op
til 600 kr., som de ikke skal betale skat af, og som ikke reducerer
deres boligsikring eller friplads i daginstitution eller deres
kontanthjælp m.v.
Med hensyn til særlig ydelse efter
§ 74 i i lov om aktiv socialpolitik, modregnes
jobpræmien ikke i særlig ydelse, jf.
bekendtgørelse nr. 748 af 3. september 2002 om særlig
ydelse efter § 74 i i lov om aktiv socialpolitik,
§ 1, stk. 2, som henviser til principperne for
fradrag i kontanthjælpen efter § 33 i loven.
Til § 8
Det foreslås, at kommunen kan træffe
afgørelse om tilbagebetaling af jobpræmie, når
en person mod bedre vidende uberettiget har modtaget
jobpræmie efter denne lov.
Kravet om bedre vidende er det samme som ond tro.
Det vil sige, at personen vidste eller burde vide, at vedkommende
modtog jobpræmien med urette. Det er en betingelse, at
personen modtog hjælpen uberettiget, hvilket vil sige, at
personen ikke opfyldte betingelserne for jobpræmien.
Et eksempel herpå kan være, at en
person ikke opfylder betingelsen om at have modtaget
kontanthjælp m.v. i 329 ud af 365 dage inden for et år,
jf. forslaget til § 1, fordi personen havde "sort"
arbejde i perioden, der har bevirket, at kommunen
efterfølgende har truffet afgørelse om
tilbagebetaling af hjælpen. I denne situation opfylder
personen ikke betingelserne for at få jobpræmie, og
kommunen kan i medfør af forslaget til § 8
træffe afgørelse om tilbagebetaling af
jobpræmien. Afgørelsen vil kunne påklages til
beskæftigelsesankenævnet, jf. forslaget til
§ 13.
Til § 9
Til stk. 1
For at motivere de berettigede personer til at
intensivere jobsøgningen, så de kan få så
meget ud af jobpræmieordningen som muligt, foreslås, at
orienteringen sker så hurtigt som muligt efter, at
lovforslaget er vedtaget. Det foreslås, at orienteringen skal
ske ved jobsamtalen som led i det individuelle kontaktforløb
efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og regler fastsat
i medfør heraf eller som led i opfølgningen i
forbindelse med integrationsprogrammet. Orienteringen skal ske
skriftligt - ved brev eller mail - i alle andre situationer,
når en person ikke er omfattet af det individuelle
kontaktforløb, fx fordi den pågældende har
fundet ordinær beskæftigelse på fuld tid i
perioden mellem målgruppens opgørelse pr. 29. februar
2012 og ordningens ikrafttræden den 1. juni 2012. Det
skønnes, at der kun vil være tale om meget få
personer, som skal orienteres skriftligt.
Kommunernes orientering skal bl.a. indeholde
oplysninger om, at personen i perioden fra den 1. marts 2011 til og
med 29. februar 2012 i 329 ud af 365 dage helt eller delvist har
modtaget en eller flere af de ydelser m.v., der fremgår i
§ 1, stk. 1, og at personen kan optjene en
jobpræmie under de betingelser, der fremgår i
§§ 1 og 2.
Til stk. 2
Det foreslås, at kommunerne bruger deres
allerede eksisterende terminaladgang til indkomstregisteret d.v.s.
adgang til opslag i registeret, jf. § 7 i lov om et
indkomstregister i forbindelse med administrationen af
jobpræmieordningen. Med samme formål skal kommunerne
kunne sammenholde oplysningerne fra indkomstregisteret med deres
øvrige registre.
Kommunerne kan alene få adgang til forud
definerede data i indkomstregisteret, jf. § 15,
stk. 3, i bekendtgørelse nr. 1256 af 9. november 2010
om et indkomstregister. Der skal indgås en aftale med SKAT om
hvilke oplysninger og felter i indkomstregisteret, der skal
være adgang til. Herved er persondatalovens bestemmelser om,
at der alene må behandles relevante og tilstrækkelige
oplysninger til udtrykkeligt angivne og klare formål,
opfyldt.
Ved at benytte oplysninger i indkomstregisteret
opnås en enkel administration, jf. bemærkningerne til
§ 3, stk. 2, hvor borgerne - som hovedregel - uden
at skulle ansøge om jobpræmien, får denne
udbetalt, efterhånden som præmien optjenes. Det er
derfor nødvendigt og sagligt, at kommunerne for de personer,
der kan være berettigede til jobpræmie, får
adgang til de relevante oplysninger i indkomstregisteret, jf.
§ 3, stk. 2.
Til § 10
Det foreslås, at hvis borgeren flytter til
en anden kommune efter lovens ikrafttræden, skal
fraflytningskommunen orientere tilflytningskommunen, om at
vedkommende er omfattet af jobpræmieordningen, således
at den nye kommune kan overtage opgaven med jobpræmien.
Fraflytningskommunen får en besked fra KMD-Aktiv om personer,
der flytter fra kommunen, så fraflytningskommunen har
mulighed for at varsle tilflytningskommunen.
Det forudsættes, at lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område kommer til at
gælde for jobpræmie efter denne lov. Dette sker ved en
ændring af bekendtgørelsen om retssikkerhed og
administration på det sociale område.
Det er opholdskommunen, som har forpligtelsen til
at udbetale jobpræmien, jf. § 9 i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale
område.
Til § 11
For at minimere de administrative byrder for
borgerne og kommunerne foreslås det, at administrationen af
jobpræmien og den efterfølgende opfølgning og
evaluering i videst mulige omfang sker ved genanvendelse af 1) data
i det fælles it-baserede datagrundlag på
beskæftigelsesområdet, jf. kapitel 11 og 12 i lov om
ansvaret for og styringen af den aktive
beskæftigelsesindsats, suppleret med 2) data om personer
omfattet af § 1, samt 3) brug af indkomstregisteret.
Anvendelsen af oplysninger om personer omfattet af
§ 1 sker inden for rammerne af persondatalovens
§ 5, stk. 2, hvorefter indsamling af oplysninger
skal ske til udtrykkeligt angivne og saglige formål, og
senere behandling ikke må være uforenelig med disse
formål. Det er således ikke uforeneligt med de
formål, hvortil data oprindeligt er indsamlet at (gen)anvende
de pågældende oplysninger i forbindelse med
forvaltningen af jobpræmieordningen.
Det følger af persondatalovens
§ 5, stk. 3, at oplysninger, som behandles, skal
være relevante og tilstrækkelige og ikke omfatte mere,
end hvad der kræves til opfyldelse af de formål,
hvortil oplysningerne indsamles, og de formål hvortil
oplysningerne senere behandles. Til brug for gennemførelsen
af jobpræmieordningen er det imidlertid nødvendigt, at
Arbejdsmarkedsstyrelsen til kommunen og dennes databehandler kan
videregive oplysninger om alle personer, der har modtaget de i
§ 1, stk. 1, nævnte ydelser i 329 ud af 365
dage i perioden fra den 1. marts 2011 til den 29. februar 2012.
Denne videregivelse af bruttomålgruppen er
en fravigelse af videregivelsesbestemmelserne i persondatalovens
§ 8, stk. 3. Persondataloven gennemfører
direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995 om beskyttelse af fysiske
personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om
fri udveksling af sådanne oplysninger. Bestemmelsen i
§ 8, stk. 3, udspringer imidlertid ikke af
direktivet, og en fravigelse af denne bestemmelse er derfor ikke i
strid med direktivet.
Stk. 1 giver hjemmel til, at
Arbejdsmarkedsstyrelsen kan identificere personer, der har modtaget
de i § 1, stk. 1, nævnte ydelser i 329 ud af
365 dage i perioden fra den 1. marts 2011 til og med den 29.
februar 2012. Det sker ved genanvendelse af data i det fælles
datagrundlag i Arbejdsmarkedsstyrelsen, jf. kapitel 11 og 12 i lov
om ansvaret for og styringen af den aktive
beskæftigelsesindsats. Bestemmelsen giver endvidere hjemmel
til, at Arbejdsmarkedsstyrelsen uden samtykke fra borgeren kan
videregive data om personkredsen til kommunen og dennes
databehandler. Den enkelte kommune vil alene få adgang til
oplysninger om borgere med bopæl i kommunen.
Via kommunernes databehandler KMD fordeles
målgruppen på kommuner og lægges ind i KMD-Aktiv
på et givet KLE-nummer. Fra KMD-Aktiv er det muligt for
kommunerne hver især at udtrække en samlet liste over
alle personer (egne borgere), der er berettiget til optjening af en
jobpræmie (bruttomålgruppen). Disse lister kan
kommunerne hver især anvende i forbindelse med samtalerne med
de ledige, der er omfattet af ordningen. Herning Kommune har ikke
adgang til KMD-Aktiv og vil derfor fra Arbejdsmarkedsstyrelsen
få oplysninger over egne borgere i målgruppen.
Kommunerne kan endvidere fra og med uge 20, 2012 henvende sig til
Arbejdsmarkedsstyrelsen og rekvirere en elektronisk liste over egne
borgere i målgruppen. Dette skal ske på kommunernes
eget initiativ.
Kommunen må ikke anvende oplysningerne om
personer, der har modtaget de i § 1, stk. 1,
nævnte ydelser i 329 ud af 365 dage i perioden fra den 1.
marts 2011 til den 29. februar 2012 til andre formål end
forvaltning af jobpræmieordningen.
Denne lov om en jobpræmieordning er en
arbejdsmarkedspolitisk foranstaltning og er derfor omfattet af
bestemmelserne i det fælles datagrundlag i kapitel 11 og 12 i
lov om ansvaret for og styringen af den aktive
beskæftigelsesindsats.
Det indebærer blandt andet at:
- Oplysninger i det
fælles datagrundlag kan bruges til fastlæggelse af
borgernes rettigheder og pligter efter lovgivningen, jf.
styringslovens § 58, stk. 2.
- Oplysninger om
resultater og effekter af jobpræmieordningen kan indgå
i Jobindsats.dk, jf. styringslovens § 59,
stk. 1.
- Kommunerne har
pligt til at tilvejebringe og indsende statistiske oplysninger
m.v., som beskæftigelsesministeren anmoder om, jf.
styringslovens § 67, stk. 1, nr. 1, og
stk. 2.
Arbejdsmarkedsstyrelsen videregiver alene lister
med personnumre til kommunerne og kommunernes databehandlere om
personkredsen og ikke andre oplysninger. Listen indeholder data om
langvarigt ledige og er derfor omfattet af persondatalovens
§ 8, stk. 1, om behandling af persondata, som
indikerer sociale problemer.
Da videregivelsen af data sker som led i
forvaltning af lovgivningen, herunder fastlæggelse af
retskrav, kan videregivelsen ske uden samtykke fra borgeren, jf.
persondatalovens § 8, stk. 2, nr. 3. Videregivelsen
kan tillige ske uden orientering af borgeren, jf. persondatalovens
§ 29, stk. 2. Dette gælder også i
forhold til personer, der har modtaget de i § 1,
stk. 1, nævnte ydelser i 329 ud af 365 dage i perioden
fra den 1. marts 2011 til den 29. februar 2012 men ikke opfylder
betingelserne for jobpræmie.
Bestemmelsen i stk. 2 giver hjemmel til, at
kommunen til forvaltning af jobpræmieordningen, herunder
fastlæggelse af jobpræmiens størrelse, uden
samtykke fra borgeren sammenstiller individdata om offentlig
forsørgelse, jf. stk. 1, med indkomstdata indhentet i
indkomstregisteret.
Bestemmelsen i stk. 3 vedrører
kommunens forvaltning af jobpræmieordningen for personer, som
er registreret til at udøve selvstændig
erhvervsvirksomhed, og hvor der ikke findes indkomstoplysninger i
indkomstregistreret. Her skal borgeren ansøge om
jobpræmien, men må ikke samtidig modtage ydelser fra
det offentlige som nævnt i § 2, stk. 2.
Kommunen anvender på dette område indkomstregistreret
til at kontrollere, at ansøgeren om jobpræmie ikke
samtidig har modtaget forsørgelsesydelser fra det
offentlige. Der er tale om en forudgående kontrol og på
ansøgningsskemaet skal kommunen orientere ansøgeren
om, at kommunen vil foretage den anførte kontrol.
Til § 12
Til stk. 1
Det foreslås, at staten refunderer 100 pct.
af kommunens udgifter til jobpræmie og yder forskudsrefusion
til kommunen.
Der oprettes en lovbunden finanslovskonto til
udbetaling af refusion for kommunale udgifter til
jobpræmieordningen. Der oprettes endvidere en funktion i den
kommunale kontoplan til kontering af kommunale udgifter til
ordningen. Udbetalinger og tilbagebetalinger konteres på
samme funktion i den kommunale kontoplan. Refusionsudbetalingerne
administreres via de sædvanlige refusionsmekanismer.
Til stk. 2
De nærmere regler om udbetaling,
administration, regnskab, revision, tilsyn m.v. fastsættes i
bekendtgørelse om statsrefusion og tilskud samt
regnskabsaflæggelse og revision på Social- og
Integrationsministeriets, Beskæftigelsesministeriets,
Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikters og Ministeriet for
Børn og Undervisnings ressortområder.
I henhold til en driftsaftale mellem
Beskæftigelsesministeriet og Social- og
Integrationsministeriet varetager Social- og
Integrationsministeriet udbetalingen til kommunerne på vegne
af Beskæftigelsesministeriet. Driftsaftalen omfatter alle
Beskæftigelsesministeriets refusionsudbetalinger til
kommunerne. Aftalen sikrer, at kommunerne kun skal søge om
refusion et sted.
Til § 13
Det foreslås, at der kan klages til
beskæftigelsesankenævnet over kommunens
afgørelser om jobpræmie. Klagerne til
beskæftigelsesankenævnet skal behandles efter kapitel
10 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område. Dette indebærer bl.a., at klagen skal ske inden
4 uger fra det tidspunkt, hvor personen har modtaget
afgørelsen, og at klagen kan indbringes af den, som
afgørelsen vedrører.
Til § 14
Til stk. 1
Det foreslås, at lovforslagets § 1
om en 2-årig forsøgsordning om jobpræmie til
kontanthjælpsmodtagere med langvarig ledighed træder i
kraft den 1. juni 2012.
Til stk. 2
Det foreslås, at lovforslagets
§ 15 om ændring af § 7 i lov om
jobpræmie til enlige forsørgere og lovforslagets
§ 16, nr. 2, om ændring af § 33,
stk. 1, i lov om aktiv socialpolitik, hvorefter der
indsættes et nyt nr. 8, får virkning med
tilbagevirkende kraft fra den 1. januar 2011.
Dermed sikres de oprindelige intentioner, som
ligger bag lov om jobpræmie til enlige forsørgere, lov
nr. 1593 af 22. december 2010 om, at udbetaling af jobpræmie
ikke medfører en reduktion af supplerende kontanthjælp
m.v., hvilket er til gunst for de personer, der har fået
reduceret kontanthjælpen mv. i medfør af lov nr. 1593
af 22. december 2010.
Til stk. 3
Det foreslås, at de revalidender, der har
ret til ferie efter § 54 a i lov om aktiv socialpolitik,
får ret til at opholde sig i udlandet under ferien med
tilbagevirkende kraft fra den 1. april 2012, svarende til det, der
allerede er gældende for modtagere af kontanthjælp,
ledighedsydelse og særlig ydelse, jf. § 3 i lov nr.
267 af 27. marts 2012. Derved sikres de pågældende
personer samme retsstilling, som modtagere af kontanthjælp,
ledighedsydelse og særlig ydelse allerede har, hvilket er til
gunst for de pågældende.
Til stk. 4
Første udbetaling af jobpræmie kan
tidligst ske efter udløbet af det kvartal, der ligger efter
ikrafttræden den 1. juni 2012 af lov om en 2 årig
forsøgsordning om jobpræmie til
kontanthjælpsmodtagere med langvarig ledighed.
Til § 15
Efter den gældende § 7 i lov om en
2-årig jobpræmie til enlige forsørgere, lov nr.
1593 af 22. december 2010, medregnes jobpræmien ikke ved
beregning af tilskud efter lov om individuel boligstøtte og
lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge,
enkeltydelser efter lov om aktiv socialpolitik og enkeltydelser
efter lov om integration af udlændinge i Danmark.
Med den foreslåede formulering af
§ 7, præciseres det, at bestemmelsen herudover
omfatter kontanthjælp, starthjælp, engangshjælp,
hjælp i særlige tilfælde efter
§§ 81-83 og § 85 i lov om aktiv
socialpolitik samt introduktionsydelse, engangshjælp og
hjælp i særlige tilfælde efter
§§ 35-37 og § 39 i lov om integration af
udlændinge i Danmark. Hjælp til udgifterne ved at
forsørge et barn ydet efter § 84 i lov om aktiv
socialpolitik er ikke medtaget, da hjælp efter denne
bestemmelse ydes uafhængigt af indtægter og formue hos
den/dem, som har forældremyndigheden.
Dermed sikres det, at udbetalt jobpræmie op
til 600 kr. pr. måned, jf. § 3, stk. 1, i lov
nr. 1593 af 22. december 2010 ikke medfører en reduktion af
supplerende kontanthjælp m.v.
Med hensyn til særlig ydelse efter
§ 74 i i lov om aktiv socialpolitik, modregnes
jobpræmien ikke i særlig ydelse, jf.
bekendtgørelse nr. 748 af 3. september 2002 om særlig
ydelse efter § 74 i i lov om aktiv socialpolitik,
§ 1, stk. 2, som henviser til principperne for
fradrag i kontanthjælpen efter § 33 i loven.
Det foreslås, at den ændrede
formulering af § 7 tillægges tilbagevirkende kraft
fra den 1. januar 2011, jf. lovforslagets § 14 om
ikrafttræden.
Til § 16
Til nr. 1 (§ 5, stk. 4)
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af indførelse af ferie i op til fem uger for
modtagere af kontanthjælp, ledighedsydelse, særlig
ydelse og visse revalidender.
Ved indførelse af ret til ferie har
modtagere af kontanthjælp, ledighedsydelse og særlig
ydelse fået ret til at holde ferie i udlandet. De
revalidender, der har ret til ferie efter § 54 a, i lov
om aktiv socialpolitik, er ikke nævnt i reglen i
§ 5, stk. 4, i lov om aktiv socialpolitik, om ophold
i udlandet under ferie.
Det foreslås derfor, at § 54 a om
visse revalidenders ret til ferie indsættes i § 5,
stk. 4, i lov om aktiv socialpolitik, om ret for modtagere af
kontanthjælp, ledighedsydelse og særlig ydelse til at
holde ferie i udlandet. De revalidender, der har været i
revalidering i 12 sammenhængende måneder i form af
særligt tilrettelagte projekter efter kapitel 10 i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats eller tilbud efter kapitel 11 i
samme lov, og som derved har ret til ferie, kan med forslaget
således opholde sig i udlandet under ferien, svarende til
det, der gælder for modtagere af kontanthjælp,
ledighedsydelse og særlig ydelse.
Til nr. 2 (§ 33, stk. 1)
Efter den gældende § 33,
stk. 1, i lov om aktiv socialpolitik er der ikke mulighed for
at se bort fra udbetalt jobpræmie ved beregning af
hjælp efter lov om aktiv socialpolitik.
Med indsættelsen af § 33, stk. 1,
nr. 8 og 9, sikres det, at udbetalt jobpræmie på op til
600 kr., jf. § 3, stk. 1, i lov nr. 1593 af 22.
december 2010 om en 2-årig forsøgsordning om
jobpræmie til enlige forsørgere og dette lovforslags
§ 1 om en 2-årig forsøgsordning om
jobpræmie til kontanthjælpsmodtagere med langvarig
ledighed ikke medfører fradrag i hjælp efter lov om
aktiv socialpolitik.
Ændringen i § 33, stk. 1, nr.
8 og 9, betyder, at jobpræmien ikke indgår i
opgørelsen af nettoindtægterne i forbindelse med
beregning af særlig støtte efter § 34 i lov
om aktiv socialpolitik. Det følger af § 8 i
bekendtgørelse nr. 147 af 27. februar 2012 om særlig
støtte efter § 34 i lov om aktiv socialpolitik, at
de indtægter, der ikke foretages fradrag for efter
§ 33 i lov om aktiv socialpolitik, heller ikke
indgår i opgørelsen af nettoindtægterne, der
ligger til grund for beregning af særlig støtte efter
§ 34 i lov om aktiv socialpolitik.
Med hensyn til særlig ydelse efter
§ 74 i i lov om aktiv socialpolitik, modregnes
jobpræmien ikke i særlig ydelse, jf.
bekendtgørelse nr. 748 af 3. september 2002 om særlig
ydelse efter § 74 i i lov om aktiv socialpolitik,
§ 1, stk. 2, som henviser til principperne for
fradrag i kontanthjælpen efter § 33 i loven.
Forslaget om udvidelsen af § 33,
stk. 1, med et nyt nr. 8, foreslås at have virkning med
tilbagevirkende kraft fra den 1. januar 2011, jf. lovforslagets
§ 14, stk. 2.
Til § 17
Det foreslås, at loven ikke skal gælde
for Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
| | | Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 14 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juni 2012. | | | Stk. 2. Lovens § 15
og § 33, stk. 1, nr. 8, i lov om aktiv
socialpolitik, som affattet ved denne lovs § 16, nr. 2,
har virkning fra den 1. januar 2011. | | | Stk. 3. Lovens
§ 16, nr. 1, har virkning fra den 1. april 2012. | | | Stk. 4. Første
udbetaling af jobpræmie sker efter udløbet af
første hele kvartal, der ligger efter den 1. juni
2012. | | | | | | § 15 | | | | | | I lov om en 2-årig forsøgsordning om
jobpræmie til enlige forsørgere, jf. lov nr. 1593 af
22. december 2010, foretages følgende ændring: | | | | | | 1. § 7 affattes
således: | § 7. Jobpræmien er
skattefri. Præmien medregnes ikke ved beregning af tilskud
efter lov om individuel boligstøtte og lov om dag-, fritids-
og klubtilbud m.v. til børn og unge, enkeltydelser efter lov
om aktiv socialpolitik og enkeltydelser efter lov om integration af
udlændinge i Danmark. | | »§ 7. Jobpræmien er
skattefri. Præmien medregnes ikke ved beregning af
kontanthjælp, starthjælp, engangshjælp og
hjælp i særlige tilfælde efter
§§ 81-83 og § 85 i lov om aktiv
socialpolitik, introduktionsydelse, engangshjælp og
hjælp i særlige tilfælde efter
§§ 35 - 37 og § 39 i lov om integration af
udlændige i Danmark samt tilskud efter lov om individuel
boligstøtte, lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til
børn og unge.« | | | | | | § 16 | | | | | | I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 190 af 24. februar 2012, som
ændret ved § 2 i lov nr. 153 af 28. februar 2012,
§ 3 i lov nr. 267 af 27. marts 2012 og § 12 i
lov nr. 326 af 11. april 2012, foretages følgende
ændringer: | | | | § 5. […] Stk. 4. Modtageren kan dog
opholde sig i udlandet, mens pågældende har ret til
ferie efter § 13, stk. 8 og 9, § 74,
stk. 1, nr. 4, § 74, stk. 2, nr. 3, og
§ 74 i, stk. 4. | | 1. I § 5, stk. 4,
indsættes efter »§ 13, stk. 8 og
9,«: »§ 54 a,«. | | | | | | 2. I § 33, stk. 1,
indsættes som nr. 8 og 9: | § 33. Der foretages ikke
fradrag i hjælpen for: 1) Invaliditetsydelse,
invaliditetsbeløb samt bistands- og plejetillæg efter
lov om social pension. 2) Godtgørelse efter
§§ 82 og 83 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og hjælp efter integrationslovens
§ 23 f. 3) Vederlag som tilforordnet ved
valg. 4) Legater, der er fritaget for beskatning
efter ligningslovens § 7, nr. 6, og ydelser fra godkendte
sociale fonde, stiftelser m.v., der er fritaget for beskatning hos
modtageren, jf. ligningslovens § 7, nr. 22. 5) Børns indtægter og
indtægter, der vedrører børn, bortset fra
tilskud til pasning af egne børn efter § 38 i lov
om social service. 6) Værdien af kost m.v. under
indlæggelse på sygehus eller lignende
behandlingsinstitutioner. Hvis sygehusopholdet har varet i mere end
3 måneder, kan der dog foretages fradrag svarende til den
besparelse, der er en følge af indlæggelsen. 7) Transportgodtgørelse for
dokumenterede udgifter til nødvendig transport ved
udførelse af lønnet arbejde og ulønnet,
frivilligt arbejde. Stk. 2…. | | »8) Jobpræmie udbetalt for
perioden fra den 1. januar 2011 til og med den 31. december 2012
efter lov om en 2-årig forsøgsordning om
jobpræmie til enlige forsørgere. 9) Jobpræmie udbetalt for perioden
fra den 1. juni 2012 til og med den 31. maj 2014 efter lov om en
2-årig forsøgsordning om jobpræmie til
kontanthjælpsmodtagere med langvarig ledighed.« | | | | | | § 17 | | | | | | Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland. |
|