Betænkning afgivet af
Kommunaludvalget den 24. maj 2012
1. Ændringsforslag
Der er stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget.
Finansministeren har stillet ændringsforslag nr. 1, 3 og 4.
Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 2.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 13. april 2012 og var til 1.
behandling den 26. april 2012. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Kommunaludvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og finansministeren sendte den
7. marts 2012 dette udkast til udvalget, jf. KOU alm. del - bilag
71. Den 16. april 2012 sendte finansministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 4
skriftlige henvendelser fra Kirsten Hink, Rungsted Kyst, og 1
skriftlig henvendelse fra IT-Politisk Forening.
Finansministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget.
Samråd
Udvalget har stillet 1 samrådsspørgsmål,
jf. L 160 - samrådsspørgsmål A, til
finansministeren til mundtlig besvarelse, som denne har besvaret i
et åbent samråd med udvalget den 15. maj 2012.
Ministeren har efterfølgende sendt udvalget det talepapir,
som lå til grund for besvarelsen af spørgsmålet,
jf. svar på spørgsmål 26.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 44 spørgsmål til
finansministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af DF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af finansministeren
stillede ændringsforslag. Flertallet stemmer imod det af
Enhedslisten stillede ændringsforslag.
Venstre konstaterer, at lovforslaget er en del af
udmøntningen af den fællesoffentlige
digitaliseringsstrategi fra 2011, som Venstre var med til at
udarbejde.
Venstre startede tilbage i 2001 digitaliseringen af hele den
offentlige sektor. Digitalisering spiller en nøglerolle,
når man vil udvikle, modernisere og effektivisere den
offentlige service. Det bidrager til samspillet mellem offentlige
institutioner og letter kommunikationen.
Det nye initiativ indebærer mange fordele både
økonomisk og effektiviseringsmæssigt. Samtidig er det
et grundlæggende vilkår for at sikre et samfund, der er
parat til fremtiden. Desuden åbner de nye standarder for
offentlig kommunikation op for en række muligheder, hvad
angår produktion og eksport af danske it-løsninger,
muligheder, der kan veksles til vækst, arbejdspladser og
eksportindtægter.
Men når vi vælger at føre det offentlige
system ind i den digitale tidsalder, følger der et ansvar
med. Et ansvar for alle de borgere, som skal vænne sig til
den nye kommunikationsform.
Derfor skal vi være opmærksomme på svage
grupper, med begrænsede eller slet ingen it-kompetencer. Her
finder Venstre det afgørende, at borgere fra denne gruppe
får den påkrævede hjælp til at kommunikere
digitalt med offentlige myndigheder eller eventuelt bliver fritaget
for kravet om digital post, hvis de reelt ikke har mulighed for at
anvende den digitale løsning.
Samtidig lægger Venstre vægt på, at
sikkerheden omkring den digitale kommunikation mellem borger og
myndighed skal være i orden. Begge dele er nødvendige
for at sikre borgernes tillid til de nye systemer.
Det Konservative Folkeparti kaldte økonomi- og
indenrigsministeren i samråd (L 160 -
samrådsspørgsmål A), så ministeren kunne
redegøre for bestemmelserne om fritagelse for obligatorisk
tilslutning til digital post i L 160, herunder klargøre,
hvem der kan blive fritaget, og på hvilke betingelser man kan
blive fritaget. Endvidere har udvalget bedt ministeren
bekræfte, at det er »menneskeførsystem«,
der her er et væsentligt princip, og KF forudsætter
således for sin støtte til lovforslaget endvidere, at
ministeren sikrer, at såvel personer, der ikke er i stand til
at anvende computer, som personer, der ikke har adgang til computer
på deres bopæl, på en enkel måde kan
opnå fritagelse for digitaliseringskravene. Under samme
forudsætning støttes også regeringens
ændringsforslag af KF.
Et mindretal i udvalget (DF og EL)
indstiller lovforslaget til forkastelse. Mindretallet stemmer dog for de
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil dog stemme for
lovforslaget, hvis EL's ændringsforslag vedtages.
Dansk Folkeparti kan ikke støtte forslaget, da DF som
udgangspunkt ikke mener, at man skal tvangsdigitalisere. DF mener,
at man i stedet skal satse på frivillige løsninger,
som er brugervenlige, og som gør det nemmere for borgerne
på samme måde som borgerne bl.a. har oplevet med
netbank, som de har taget til sig. Borgerne og bankerne har
fået store fordele af løsningen, og er
løsningen god nok, skal folk nok bruge den uden tvang.
Løsningen omkring offentlig digital post, som man skal
logge på med NemID, bygger på en
»enløsningpassertilalle«-strategi, hvilket DF
ikke mener er en god løsning. Det dræber
fuldstændig innovationen i forhold til at udvikle nye og
brugervenlige systemer. Borgerne har ikke mulighed for at gå
andre steder hen, så derfor er der noget pres, som tilskynder
til konstant at forbedre systemet.
DF ser også problemer i, at man ved lov tvinger folk til
at benytte et bestemt privat firma. Man er derfor fra offentlig
side med til at lave monopollignende tilstande.
DF har igennem udvalgsarbejdet forsøgt at få mere
klarhed over og en forsikring om, at reglerne for undtagelse fra
offentlig digital post er gode nok, men denne forsikring har
ministeren ikke kunnet give. DF savner at se
bekendtgørelsen, som omhandler administrationen af
undtagelserne, men som først vil komme senere.
Der er også en række problemstillinger i forhold
til teknologivalg og sikkerhed. Bl.a. er NemID baseret
på Java, som er en gammel teknologi, der ikke er
kompatibel med alle platforme. Man udelukker derfor en del
mennesker fra at bruge digital post via deres nuværende
computer, smartphone eller tablet.
Derudover er der et mindre sikkerhedsproblem, da NemID er
sårbar over for »maninthemiddle«-angreb.
Når en kriminel benytter »maninthemiddle«-angreb
til at hacke sig ind i f.eks. netbank, så opdager borgeren
det hurtigt, da der mangler penge på kontoen. Hvis det
derimod er borgerens digitale postboks, som er hacket, vil borgeren
typisk ikke opdage det, da der blot vil være taget en kopi af
fortrolige dokumenter.
Det er i øvrigt vigtigt for DF at slå fast, at
diskussionen om digitalisering ikke handler om at være for
eller imod digitalisering. DF støtter digitaliseringen, men
mener, man skal basere det på frivillige løsninger og
ikke tvangsdigitalisering.
Et godt princip, når vi laver lovgivning, er
»borgeren før systemet«. I denne lov synes
logikken at være omvendt, nemlig »systemet før
borgeren«, da man som borger som udgangspunkt skal tvinges
til at anvende offentlig digital post, hvor der så er en
række undtagelsesmuligheder.
På den baggrund kan DF ikke støtte lovforslaget i
sin nuværende form.
Enhedslisten støtter ikke det forslag, som regeringen
har fremsat, men kan støtte det, såfremt vores
ændringsforslag bliver vedtaget.
EL mener, at det er godt at sikre flere muligheder for, at
borgere kan benytte sig af digital kommunikation med de offentlige
myndigheder. Langt de fleste borgere vil gerne være digitale
med det offentlige i langt de fleste situationer, og langt de
fleste har også digitale kompetencer, som rigelig burde
slå til. Men de holder sig alligevel tilbage, dels fordi de
har helt reelle behov, der kun vanskeligt lader sig opfylde
digitalt, og som lovforslaget og den fælles offentlige
digitaliseringsstrategi helt ignorerer, dels fordi de offentlige
løsninger ofte er så ringe, at borgerne opgiver at
bruge dem.
Det ville på denne baggrund måske give mening at
lovgive for at forpligte det offentlige til at gøre tingene
ordentligt, og så skulle borgeren nok komme helt af sig selv.
Men nu lovgiver man i stedet for at tvinge borgerne til at bruge
noget, som det offentlige selv medgiver kunne være bedre, og
som de ikke har mange chancer for at nå at forbedre
væsentligt, inden borgerne skal bruge løsningerne.
Derfor vil lovgivningen givetvis lette hverdagen for myndighederne,
men for mange borgere være besværlig eller
umyndiggørende.
For mange borgere i mange situationer kan teknologien (rigtigt
implementeret) være et redskab til myndiggørelse og
selvhjulpenhed og bidrage til at styrke medborgerskabet, men for
andre borgere eller i andre situationer kan den være
decideret umyndiggørende og nedværdigende og
underminere enhver forestilling om medborgerskab. Og det er kun
borgeren selv, der ved, hvad der giver mening i situationen. Det
kan man ikke lovgive om.
Derfor støtter EL ikke, at borgerne skal tvinges til at
bruge disse løsninger. Derimod skal det være muligt at
melde sig fra den digitale postordning, hvis man foretrækker
at modtage brevpost.
Gode og brugervenlige digitale løsninger, som kan
fungere på mange forskellige platforme, kan på sigt
spare samfundet for udgifter, men det koster også penge at
udvikle og vedligeholde og sikre en god service for de mange, som
gerne vil have støtte til at bruge løsningerne.
Derfor mener EL, at forslaget er for optimistisk i forhold til
besparelsespotentialet, hvis der skal sikres en god kvalitet i den
offentlige digitale service.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 4
Af finansministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) I
stk. 4, 2. og 3.
pkt., ændres »§ 3, stk. 1« til:
»§ 3, stk. 2«.
[Henvisning]
Til § 5
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(DF):
2) Stk.
1 affattes således:
»Finansministeren
fastsætter regler om fritagelse af fysiske personer fra
obligatorisk tilslutning til Offentlig Digital Post efter § 3,
stk. 1, for så vidt angår kommunikation om forhold, der
ikke er omfattet af stk. 3. En anmodning om fritagelse fra en
person, der af personlige årsager ikke ønsker at
modtage sin post digitalt, eller fra en person, der ikke
længere har bopæl eller fast ophold i Danmark, jf.
§ 3, stk. 4, medfører altid fritagelse.«
[Ret til fritagelse for
obligatorisk tilslutning til digital post]
Til § 7
Af finansministeren,
tiltrådt af udvalget:
3) I
stk. 4 ændres »Folketingets
ledelse« til: »Folketingets formand, Folketingets
ombudsmand«.
[Præcisering]
Til § 11
Af finansministeren,
tiltrådt af udvalget :
4) Som
stk. 2 indsættes
følgende:
»Stk. 2. Erhvervs-
og vækstministeren bemyndiges til at fastsætte regler
om, at juridiske enheder kan oprette digitale postkasser med anden
identifikation end cvr-nummer.«
[Ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget vedrører korrekt henvisning til
§ 3, stk. 2.
Til nr. 2
Enhedslisten er enig i, at digitalisering kan lette borgernes
adgang til det offentlige, men ser gerne, at borgerne får
mulighed for at blive fritaget for at modtage offentlig digital
post, hvis de ønsker det. Det handler principielt set om
frihed. EL mener ikke, at det er fremmende for
digitaliseringsprojektet, hvis borgere skal tvinges til en digital
postordning, som de ikke ønsker at deltage i. EL finder i
den forbindelse, at det foreliggende lovforslag langtfra er klart
nok i beskrivelsen af, hvem der kan fritages, og hvornår.
Derfor stiller EL et ændringsforslag, som tydeliggør
dette. EL mener, at det er mere hensigtsmæssigt at give
borgere en mulighed for at blive fritaget uden at skulle tvinges
til at begrunde hvorfor frem for at administrere et sæt
stramme fritagelsesregler lempeligt og uden prøvelse af
borgerens erklæring.
Med ændringsforslaget gøres det helt klart, at
alle borgere, som ønsker en fritagelse for digital post, har
ret hertil. Der kan være mange grunde til, at en borger ikke
ønsker digital post. En grund kan være, at der fortsat
er mange sikkerhedsproblemer med NemID. En anden grund kan
være, at man som borger ikke er tryg ved, at ens digitale
post skal opbevares hos et privat selskab. En tredje grund kan
være, at der fortsat er en række uafklarede
spørgsmål i forbindelse med etableringen og driften af
den offentlige digitale post.
Endelig mener EL, at man i mange kommuner har haft god
erfaring og høstet betydelige fordele ved at indføre
digitalisering af en række ydelser ad frivillighedens vej.
Det er derfor EL's vurdering, at man kan komme lige så langt
og opnå større succes med indførelsen af
Offentlig Digital Post ved at gøre det muligt for alle at
blive fritaget frem for at gennemtvinge en obligatorisk
tilslutning.
Til nr. 3
Ændringsforslaget indebærer en præcisering
af, at Folketingets ledelse er Folketingets formand, og at
Folketingets Ombudsmand udtrykkeligt nævnes som
hørende til Folketingets institutioner.
Til nr. 4
Ændringsforslaget indebærer, at juridiske enheder
ikke fra den obligatoriske ordnings ikrafttræden, jf.
§ 3, stk. 2, har mulighed for at oprette postkasser i digital
post-brugergrænsefladen på f.eks. p-nummer-niveau.
Dette er en ændring af forslagets almindelige
bemærkninger i afsnit 3 og de specielle bemærkninger
til forslagets § 10. Erhvervsstyrelsen gennemførte
forud for lovforslagets udarbejdelse en
virksomhedsundersøgelse, der viste, at virksomheder
havde behov for at kunne oprette postkasser på
p-nummer-niveau. I forlængelse heraf har
Digitaliseringsstyrelsen i samarbejde med Erhvervsstyrelsen og
leverandøren af digital post udviklet og brugertestet
en prototype med selvstændige p-nummer-postkasser i digital
post-brugergrænsefladen. Brugertesten har vist, at
virksomhederne fortsat er interesseret i at kunne modtage og sende
post på p-nummer-niveau, men som en underopdeling af en
postkasse på cvr-nummer-niveau eller ved at tilgå
digital post gennem egne systemer via en
systemtilsystem-grænseflade.
Da en færdigudvikling og
implementering af en facilitet til oprettelse af
selvstændige postkasser i
digitalpost-brugergrænsefladen er forbundet med udgifter
sammenholdt med, at der ikke er et udtrykt behov for faciliteten
på nuværende tidspunkt, foreslås det, at
faciliteten ikke etableres nu, men i stedet kan etableres, hvis der
måtte opstå et udtalt behov herfor. Det
foreslåede stk. 2 muliggør, at erhvervs- og
vækstministeren kan fastsætte regler om
etablering af selvstændige postkasser med anden
identifikation end en juridisk enheds cvr-nummer.
Simon Kollerup (S) Annette Lind
(S) Jan Johansen (S) Kirsten Brosbøl (S) Lennart
Damsbo-Andersen (S) Mette Reissmann (S) Rasmus Prehn (S) Liv Holm
Andersen (RV) fmd. Hans Vestager
(RV) Nadeem Farooq (RV) Annette Vilhelmsen (SF) Lisbeth Bech
Poulsen (SF) Lars Dohn (EL) Rosa Lund (EL) Stine Brix (EL) Erling
Bonnesen (V) Michael Aastrup Jensen (V) Martin Geertsen (V) Jacob
Jensen (V) Jan E. Jørgensen (V) Sophie Løhde (V) Anni
Matthiesen (V) Hans Christian Thoning (V) Morten Marinus (DF)
Mikkel Dencker (DF) Karina Adsbøl (DF) Mette Hjermind
Dencker (DF) Leif Mikkelsen (LA) Mike Legarth (KF) nfmd.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 160
Bilagsnr. | Titel |
1 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
2 | Høringssvar og høringsnotat,
fra finansministeren |
3 | Henvendelse af 24/4-12 fra IT-Politisk
Forening |
4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
5 | Revideret tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
6 | Henvendelse af 9/5-12 fra Kirsten Hink,
Rungsted Kyst |
7 | Henvendelse af 10/5-12 fra Kirsten Hink,
Rungsted Kyst |
8 | 1. udkast til betænkning |
9 | Henvendelse af 12/5-12 fra Kirsten Hink,
Rungsted Kyst |
10 | Henvendelse af 20/5-12 fra Kirsten Hink,
Rungsted Kyst |
11 | Ændringsforslag, fra
finansministeren |
12 | Artiklen »Mac-brugere afskåret
fra NemID« af 21/5-12 fra www.epn.dk |
13 | 2. udkast til betænkning |
| |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 160
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om, hvorvidt alle borgere efter en
vedtagelse af lovforslaget kan blive fritaget for at modtage deres
post digitalt, hvis de måtte ønske det, til
finansministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om kommentar til henvendelse af
24/4-12 fra IT-Politisk Forening, til finansministeren, og
ministerens svar herpå |
3 | MFU spm. om, hvorvidt ministeren kan give
en række eksempler på situationer, hvor en borger kan
fritages for at have en digital postkasse, til finansministeren, og
ministerens svar herpå |
4 | MFU spm. om, hvorvidt ministeren vil
inddrage partierne i Folketinget i udarbejdelse af reglerne for,
hvornår man kan blive fritaget for at modtage digital post,
til finansministeren, og ministerens svar herpå |
5 | MFU spm. om, hvordan meddelelse om
fritagelse for at modtage digital post vil tilgå de
forskellige myndigheder, til finansministeren, og ministerens svar
herpå |
6 | MFU spm. om sikring af kapacitet til, at
man på kort tid kan udstede de mange NemID, der kan blive
behov for med denne lov, til finansministeren, og ministerens svar
herpå |
7 | MFU spm. om, hvordan regeringen er
nået frem til, hvad provenuet for lovforslaget vil
være, og hvor sikker man er i dette skøn, til
finansministeren, og ministerens svar herpå |
8 | MFU spm. om, hvordan ministeren vil sikre,
at borgere, der er indlagt på et hospital, hvor man ikke har
adgang til internet, stadig har mulighed for at tilgå deres
digitale postkasser, til finansministeren, og ministerens svar
herpå |
9 | MFU spm. om, hvad man som borger skal
gøre, hvis man i en periode er forhindret i at tilgå
sin digitale postkasse, til finansministeren, og ministerens svar
herpå |
10 | Spørgsmålet er tilbagetaget.
Er stillet på L 159 - spørgsmål 6. |
11 | Spm. om ministerens holdning til
IT-Branchens opfordring til, at der ikke laves
fritagelsesmuligheder for virksomheder, til finansministeren, og
ministerens svar herpå |
12 | MFU spm. om en redegørelse for
overvejelserne, i forbindelse med at e-Boks A/S skal levere og
drive den offentlige digitale post, til finansministeren, og
ministerens svar herpå |
13 | MFU spm. om, hvilke klage- og
ankemuligheder ministeren planlægger at etablere i forhold
til borgere, som har fået afvist deres anmodning om at blive
fritaget for benyttelse af Offentlig Digital Post, til
finansministeren, og ministerens svar herpå |
14 | MFU spm. om, hvorvidt det er
hensigtsmæssigt, at man ved denne lov tvinger borgerne til at
blive kunder hos private selskaber, til finansministeren, og
ministerens svar herpå |
15 | MFU spm. om, hvorvidt det er muligt at
etablere en ordning, så borgerne har flere forskellige
udbydere at vælge imellem i forhold til at modtage digital
post, til finansministeren, og ministerens svar herpå |
16 | MFU spm. om, hvem der har ansvaret for, at
datasikkerheden i forbindelse med den digitale postløsning
er tilstrækkelig høj, til finansministeren, og
ministerens svar herpå |
17 | MFU spm. om, hvorvidt det er et problem,
at NemId anvender Java, en snart 15 år gammel teknologi, der
af mange betragtes som en sikkerhedsrisiko, til finansministeren,
og ministerens svar herpå |
18 | Spm. om, hvorvidt det bliver muligt for
almindelige borgere at anvende krypteret e-mail signeret med
NemID-nøgle som alternativ til Offentlig Digital Post, til
finansministeren, og ministerens svar herpå |
19 | Spm. om, hvilke udgifter der kan forventes
til systemændringer og information af borgerne, hvis
ministeren i 2014-15 vælger en anden udbyder til Offentlig
Digital Post end e-Boks A/S, til finansministeren, og ministerens
svar herpå |
20 | Spm. om, hvorvidt der findes anden dansk
lovgivning, som i realiteten pålægger borgeren at give
et samtykke til et bestemt privat firma, til finansministeren, og
ministerens svar herpå |
21 | Spm. om, hvorvidt borgerne har mulighed
for at trække deres samtykke til DanID vedr. NemID tilbage,
hvis L 160 bliver vedtaget, til finansministeren, og ministerens
svar herpå |
22 | Spm. , om ministeren har forståelse
for, at nogle borgere kan være utrygge ved, at et privat
firma skal opbevare deres digitale korrespondance med det
offentlige, til finansministeren, og ministerens svar
herpå |
23 | Spm. om kommentar til henvendelse af
9/5-12 fra Kirsten Hink, Rungsted Kyst, til finansministeren, og
ministerens svar herpå |
24 | Spm. om kommentar til henvendelse af
10/5-12 fra Kirsten Hink, Rungsted Kyst, til finansministeren, og
ministerens svar herpå |
25 | Spm. om kommentar til henvendelse af
12/4-12 fra Kirsten Hink, Rungsted Kyst, til finansministeren, og
ministerens svar herpå |
26 | Spm. om oversendelse af talepapiret til
brug for besvarelse af samrådsspm. A, til finansministeren,
og ministerens svar herpå |
27 | Spørgsmålet er tilbagetaget.
Er stillet som alm. del - spørgsmål 140 |
28 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
NemID-løsningen bliver tilstrækkelig sikker, til
finansministeren, og ministerens svar herpå |
29 | Spm. om, hvilke omkostninger kommunerne
vil få i forbindelse med vejledning og støtte til de
borgere, der skal have hjælp til at modtage og sende digital
post, til finansministeren, og ministerens svar herpå |
30 | Spm. om, hvorvidt en borgers fritagelse
for at modtage digital post vil være tidsbegrænset, til
finansministeren, og ministerens svar herpå |
31 | Spm. om, hvordan en borger konkret vil
blive fritaget fra at modtage digital post, til finansministeren,
og ministerens svar herpå |
32 | Spm. om, hvorvidt en borger, der angiver
fejlagtige oplysninger i sin begrundelse for at blive fritaget,
bør kunne straffes med fængsel, til finansministeren,
og ministerens svar herpå |
33 | Spm. om, hvilke planer ministeren har for
opgradering af den teknologi, der ligger bag NemID, og som vil
kunne øge sikkerheden ved NemID betydeligt, til
finansministeren, og ministerens svar herpå |
34 | Spm. om, hvorvidt det er
tilstrækkeligt til at få fritagelse for kravet om
tilmelding til digital e-post, at en borger blot meddeler, at denne
ikke er i besiddelse af en computer, til finansministeren, og
ministerens svar herpå |
35 | Spm. om, hvorvidt det er
tilstrækkeligt til at få fritagelse for kravet om
tilmelding til digital e-post, at en borger blot meddeler, at denne
ikke er i stand til at betjene en computer på en ansvarlig
måde i denne sammenhæng, til finansministeren, og
ministerens svar herpå |
36 | Spm. om bekræftelse af, at
fritagelsesreglerne for at modtage digital post bliver specificeret
præcist i lovforslaget og ikke udskydes til en
efterfølgende bekendtgørelse, til finansministeren,
og ministerens svar herpå |
37 | Spm. om kommentar til henvendelse af
20/5-12 fra Kirsten Hink, Rungsted Kyst, til finansministeren, og
ministerens svar herpå |
38 | MFU spm. om bekræftelse af, at der
reelt er tale om en nyskabelse i dansk lovgivning, når
borgeren via en lov tvinges til at indgå en aftale med et
bestemt privat firma, til finansministeren, og ministerens svar
herpå |
39 | MFU spm. om, hvorvidt ministeren vil tage
initiativ til at ændre log-in-billedet til NemID, så
det fremover kan skaleres op og ned i størrelse og
løsningen dermed i højere grad tager hensyn til folk
med et synshandicap, til finansministeren, og ministerens svar
herpå |
40 | MFU spm. om, hvorvidt det vil være
et lovligt grundlag for at blive fritaget fra at bruge offentlig
digital post, at man ikke har en enhed, som understøtter
Java, til finansministeren, og ministerens svar herpå |
41 | MFU spm. om, hvorvidt ministeren i
forlængelse af de to lovforslag vil tage nogle initiativer,
så det bliver vanskeligere at begå såkaldte
»maninthemiddle« angreb på NemID, til
finansministeren, og ministerens svar herpå |
42 | MFU spm. om, hvorvidt der er mulighed for
at installere de såkaldte »snifferprogrammer«
på borgerens pc igennem NemID-løsningen, til
finansministeren, og ministerens svar herpå |
43 | MFU spm. om, hvorvidt L160 følger
princippet »systemet før borgeren« og ikke
»borgeren før systemet«, til finansministeren,
og ministerens svar herpå |
44 | MFU spm. om, hvorvidt de mange borgere,
der bruger styresystemet Mac OS X 10.5 eller ældre
styresystemer, kan fritages for at benytte offentlig digital post,
efter at DanID har lavet en opdatering af NemID, som afskærer
disse borgere fra at benytte offentlige tjenester via NemID, til
finansministeren, og ministerens svar herpå |
45 | MFU spm. om en redegørelse for de
udfordringer, der ligger i, at man med lovforslaget tvinger alle
borgere til at bruge samme digitale løsning, samtidig med at
denne løsning ikke kan bruges i alle styresystemer, til
finansministeren, og ministerens svar herpå |
46 | MFU spm. om uddybning af, hvordan
ministeren konkret vil gøre NemID-løsningen mere
kompatibel med andre it-enheder, f.eks. iPads, til
finansministeren, og ministerens svar herpå |
| |
Oversigt over samrådsspørgsmål
vedrørende L 160
Samråds-spm.nr. | Titel |
A | Samrådsspm. om en redegørelse
for bestemmelserne om fritagelse for obligatorisk tilslutning til
digital post, til finansministeren |
| |