Fremsat den 11. april 2012 af
transportministeren (Henrik Dam Kristensen)
Forslag
til
Lov om ophævelse af Lov om Oprettelse af et
Embede som Auditør ved Statsbanerne
§ 1
Lov om Oprettelse af et Embede som Auditør
ved Statsbanerne, jf. lov nr. 59 af 1. april 1911,
ophæves.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2014.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indholdet af og baggrunden
for lovforslaget
Auditørinstitutionen blev oprettet ved lov
nr. 59 af 1. april 1911 med henblik på at forestå
undersøgelser i sager, hvor tjenestemænd i
statsbanerne antages at have begået tjenstlig forseelse.
Auditørfunktionen er en særlig institution oprettet
på Transportministeriets område. Baggrunden herfor var
et ønske om at fastsætte regler med henblik på
at sikre større ensartethed i behandlingen af sagerne og
sikre medarbejderen mulighed for at kunne forsvare sig i
løbet af processen.
Ved tjenestemandsloven af 1946 blev
institutionens ansvarsområde udvidet til hele
ministerområdet. Ansvarsområdet er i dag således
tjenestemænd i DSB, Banedanmark, privatbanerne,
Trafikstyrelsen, Naviair og øvrige institutioner mv. med
tilknytning til Transportministeriet. Dertil kommer
tjenestemænd udlånt fra Transportministeriet eller dets
institutioner mv. til PostNord AB/Post Danmark A/S,
Københavns Lufthavne A/S, DSB S-tog A/S, Kort & Godt
A/S, DSB Vedligehold A/S, DSB Øresund A/S, Arriva Tog A/S og
DB Schenker Rail Danmark Services A/S (tidligere Railion Danmark
A/S).
Auditørinstitutionens undersøgelser
af disciplinærsager sker i henhold til tjenestemandslovens
regler. Auditøren har de seneste år behandlet i
størrelsesordenen 10-12 nye sager om året.
På andre ministerområder foretages
disciplinærundersøgelser af en forhørsleder i
den enkelte institution, evt. med ekstern bistand.
Auditørinstitutionen har i mindre omfang gennemført
sådanne undersøgelser for andre
ministerområder.
Auditørfunktionen er ikke
påkrævet i henhold til tjenestemandslovgivningen og vil
som sådan kunne afskaffes. De oprindelige beskyttelseshensyn,
som i 1911 lå til grund for oprettelse af institutionen
varetages i dag gennem tjenestemandsloven og forvaltningsloven.
Afskaffelse af institutionen er en naturlig
følge af, at der siden 1996 generelt ikke er sket
tjenestemandsansættelse af medarbejdere i DSB, og at der
løbende er sket en naturlig afgang af medarbejdere med
tjenestemandsansættelse.
Dertil kommer, at et stort antal
tjenestemænd har accepteret tilbud om overgang til
overenskomstansættelse i de selvstændige offentlige
virksomheder Post Danmark og Naviair.
Endelig er det naturligt, at også den
selvstændige offentlige virksomhed DSB selv varetager
personaleansvaret i sin helhed, herunder også retsbeskyttelse
for virksomhedens samlede medarbejderstab i udviklingen fra vigende
tjenestemandsansættelse til mere udbredt
overenskomstansættelse. Tilsvarende gælder også
for Banedanmark og øvrige institutioner.
Det vil herefter på Transportministeriets
område - i lighed med andre ministerområder - i stedet
være de enkelte institutioners ansvar i henhold til
tjenestemandslovgivningen at forestå tjenstlige forhør
mv., evt. med ekstern bistand.
2. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
En nedlæggelse vil kunne indebære et
besparelsespotentiale svarende til auditørinstitutionens
bevilling på 1,5 mio. kr. årligt, herunder
nedlæggelse af 1,6 årsværk.
I de seneste år har antallet af sager, der
behandles af auditørinstitutionen, været
vigende. Med en afskaffelse af
auditørinstitutionen vil institutionerne selv
skulle afholde tjenstlige forhør i overensstemmelse med
tjenestemandslovens regler. Der stilles i tjenestemandsloven ikke
formelle krav til forhørslederens kvalifikationer. Der kan
etableres en undersøgelsesfunktion eller udpeges en
forhørsleder i den enkelte institution, som er
uafhængig af den centrale HR-organisation og uafhængig
af den organisatoriske enhed, som i det konkrete tilfælde har
anmodet om den tjenstlige undersøgelse. Repræsentanter
for disse enheder bør af habilitetsmæssige hensyn
derfor ikke udpeges som forhørsleder.
I de selvstændige offentlige selskaber DSB
og Naviair er kompetencen vedrørende tjenestemænd
delegeret til selskabet. I disse selskaber vil
forhørslederen fremover kunne udpeges blandt selskabets
ansatte under iagttagelse af sædvanlige habilitetshensyn.
Der er ikke den samme delegation for de
frivilligt udlånte tjenestemænd til bl.a. Post Danmark
og Københavns Lufthavne, der formelt er ansat i
Transportministeriet. Her bør tjenstligt forhør
afholdes af en embedsmand udpeget af transportministeren og ikke af
selskabet selv.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Ingen.
4. Miljømæssige
konsekvenser
Ingen.
5. Forholdet til EU-retten
Ingen EU-retlige aspekter.
6. Hørte organisationer
m.v.
Lovforslaget har været sendt i
høring hos følgende organisationer: AC -
Akademikernes Centralorganisation, CO10 - Centralorganisationen af
2010, Dansk Jernbaneforbund, DJØF - Danmarks Jurist- og
Økonomforbund, DM - Magisterforeningen, Finansministeriet,
HK Trafik & Jernbane, Ingeniørforeningen IDA,
Moderniseringsstyrelsen, OAO - Offentligt Ansattes Organisationer,
Serviceforbundet, Trafikforbundet.
| | | | | | Sammenfattende oversigt over
konsekvenserne af lovforslaget | | Positive konsekvenser | Negative konsekvenser | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Besparelse på 1,5 mio. kr.
årligt | Ingen | Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Minimal, dog vil institutionerne på
Transportministeriets område skulle gennemføre
tjenstlige forhør. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Ingen | Ingen | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Det foreslås, at lov om oprettelse af et
embede som auditør ved statsbanerne ophæves. Der
henvises til pkt. 1 og 2 i de almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. januar 2014.