Skriftlig fremsættelse (11. april
2012)
Udenrigsministeren (Villy
Søvndal)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om Institut for
Menneskerettigheder - Danmarks Nationale
Menneskerettighedsinstitution samt Forslag til lov om Dansk
Institut for Internationale Studier
(Lovforslag nr. L 154 og 155)
Vedlagte to lovforslag skal tilvejebringe grundlaget for
oprettelsen af Institut for Menneskerettigheder - Danmarks
Nationale Menneskerettighedsinstitution samt for oprettelsen af
Dansk Institut for Internationale Studier. Lovforslagene er en
udmøntning af regeringsgrundlaget fra oktober 2011,
»Et Danmark, der står sammen«.
Herved nedlægges Dansk Center for Internationale Studier
og Menneskerettigheder. Baggrunden for ønsket om at
nedlægge centeret er, at den gældende konstruktion,
hvor institutbestyrelsen har det faglige ansvar, mens
centerbestyrelsen har det budget- og regnskabsmæssige ansvar,
er uhensigtsmæssig og fører til uklarhed i ledelsen af
de to underlagte institutter. Hertil kommer, at den synergieffekt,
som var tilsigtet ved sammenlægningen af de to institutter i
centerstrukturen i 2002, aldrig fuldt ud lod sig realisere.
Ved lovforslaget om Institut
for Menneskerettigheder - Danmarks Nationale
Menneskerettighedsinstitution gøres det
nuværende Institut for Menneskerettigheder til en
selvstændig institution. Centrets menneskeretlige forskning
videreføres således i Institut for Menneskerettigheder
- Danmarks Nationale Menneskerettighedsinstitution.
Det sikres ved lovforslaget, at instituttet til stadighed
fuldt ud lever op til kravene i medfør af FN's
Paris-principper om nationale menneskerettighedsinstitutioners
status og organisation. Instituttets mandat og rolle som national
menneskerettighedsinstitution styrkes og tydeliggøres, idet
der indføjes en ny bestemmelse om, at instituttet skal
varetage overvågning af og rapportering om
menneskerettighedssituationen i Danmark. Baggrunden herfor er, at
dette ifølge Paris-principperne er en kerneopgave for en
national menneskerettighedsinstitution, og instituttet har da
også hidtil anset opgaven for omfattet af den gældende
lov.
Det præciseres tillige, at instituttet er en selvejende
institution inden for den offentlige forvaltning, for at
understrege de forventninger om udøvelse af god
forvaltningsskik, ansvarlighed og åbenhed, som en national
menneskerettighedsinstitution i sit virke skal leve op til for at
fremstå som en troværdig institution med
gennemslagskraft. Herudover ændres bestyrelsens
sammensætning med henblik på at sikre en
repræsentation af personer med handicap, øge
afspejlingen af mangfoldigheden i samfundet og styrke
informationsudveksling om Danmarks deltagelse i det internationale
menneskerettighedsarbejde. Som noget nyt foreslås derfor
også, at en repræsentant for Udenrigsministeriet
deltager i bestyrelsesmøderne som observatør.
Endvidere præciseres bestyrelsens ansvarsområde.
Ved lovforslaget om Dansk
Institut for Internationale Studier gøres det
nuværende Dansk Institut for Internationale Studier ligeledes
til en selvstændig institution. Dansk Center for
Internationale Studier og Menneskerettigheders forskning om
internationale forhold inden for det brede udenrigs-, sikkerheds-
og udviklingspolitiske område videreføres
således i Dansk Institut for Internationale Studier.
Hensigten med lovforslaget er, at Dansk Institut for Internationale
Studier grundlæggende skal fortsætte uændret med
det primære formål at udføre analyse og
forskning på internationalt niveau inden for et bredt felt af
internationale emner. Der skal fortsat lægges vægt
på aktiviteter af betydning for politiske aktører,
offentligheden og den offentlige debat, ligesom instituttet skal
fremme dialogen mellem embedsmænd og forskere, herunder i
form af videreuddannelse af praktikere i centraladministrationen og
gennem udvekslingsordninger med de mest berørte ministerier.
Opsplitningen af Dansk Center for Internationale Studier og
Menneskerettigheder udgør en naturlig anledning til at
gøre visse aspekter af instituttets ledelses- og
ansvarsforhold mere klare, og ved lovforslaget foretages derfor
ændringer heri. Formålet er dels at præcisere
bestyrelsens overordnede ansvar, herunder for økonomiske og
forvaltningsmæssige spørgsmål, dels at sikre den
faglige uafhængighed af instituttets arbejde, samtidig med at
Udenrigsministeriet og Forsvarsministeriet bevarer en vis
føling med instituttets generelle faglige mål og
strategier.
Såvel Institut for Menneskerettigheder - Danmarks
Nationale Menneskerettighedsinstitution som Dansk Institut for
Internationale Studier vil være selvejende institutioner, som
på de årlige finanslove modtager tilskud fra staten til
dækning af institutternes drift og aktiviteter. Begge
lovforslag indeholder tillige nogle præciseringer med hensyn
til institutternes økonomi, regnskab og revision.
Udenrigsministeriet har foretaget relevanstest af de to
lovforslag og på den baggrund vurderet, at der ikke er behov
for at foretage en ligestillingsvurdering af lovforslagene, hvilket
er meddelt Kirke- og Ligestillingsministeriet.
Det foreslås, at lovene træder i kraft den 1.
januar 2013. Ikrafttrædelsen vil således følge
Finansåret, hvilket vurderes mest hensigtsmæssigt for
den bevillings- og regnskabsmæssige opsplitning af centret.
Centerbestyrelsen vil være ansvarlig for de økonomiske
dispositioner indtil regnskabsårets afslutning den 31.
december 2012.
Lovforslagene fremsættes undtagelsesvist efter den 1.
april 2012, idet regeringen dels har ønsket at få
afklaring af en række administrative spørgsmål i
forbindelse med opsplitningen af centerkonstruktionen, dels har
lagt vægt på en rimelig høringsfrist. Det er dog
regeringens ønske, at lovforslagene færdigbehandles og
vedtages inden den mødefri periode indledes, således
at institutterne kan komme videre med deres arbejde.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslagene og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslagene til det Høje Tings velvillige
behandling.