Betænkning afgivet af
Udenrigsudvalget den 16. maj 2012
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 11. april 2012 og var til 1.
behandling den 17. april 2012. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Udenrigsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og udenrigsministeren sendte den
27. februar 2012 dette udkast til udvalget, jf. URU alm. del -
bilag 134. Den 10. april 2012 sendte udenrigsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4 spørgsmål til
udenrigsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret. Et af udvalgets spørgsmål til
udenrigsministeren og dennes svar herpå er optrykt som bilag
2 til betænkningen.
2. Emner, udvalget særlig har
behandlet
Involvering af repræsentanter for
Grønland
Arktis fremhæves i bemærkningerne til lovforslaget
som et af de fremtidige væsentlige analyseområder for
Institut for Internationale Studier. Udvalget deler denne
vægtning af det arktiske område. Grønland har af
naturlige årsager en særlig interesse i instituttets
arbejde i forhold til Arktis, og udvalget lægger vægt
på, at DIIS' forskning og forskningsformidling
vedrørende arktiske forhold - med respekt for instituttets
uafhængighed - skal foregå i et samarbejde med
relevante grønlandske institutioner såsom
Ilisimatusarfik - Grønlands Universitet og i dialog med
grønlandske embedsmænd. Udvalget har derfor optrykt
ministerens svar på spørgsmål 1, der omhandler
dialogen med Grønland, som bilag til denne betænkning.
Udvalget går ud fra, at instituttet i henhold til § 2,
nr. 3, kan udarbejde redegørelser og udredninger efter
fælles anmodning fra Folketinget og Inatsisartut, uden at
loven er sat i kraft for Grønland ved kongelig
anordning.
Folketingets mulighed for at anmode DIIS
om redegørelser og udredninger
Udvalget finder muligheden for at involvere DIIS' kompetencer
i Folketingets arbejde som et vigtigt element for en
tænketanks mulighed for at indgå i dialog om
politikudvikling. Udvalget vil derfor i lyset heraf invitere DIIS'
ledelse til en gang årligt at præsentere DIIS'
forsknings- og analyseprogram.
3. Udtalelse fra
udenrigsministeren
Udenrigsministeren har over for udvalget oplyst
følgende om observatørernes rolle i
bestyrelsen:
»Der skal ikke fremover være repræsentanter
udpeget af henholdsvis stats-, udenrigs- og forsvarsministeren i
instituttets bestyrelse. Formålet er at styrke den faglige
uafhængighed af instituttet i forhold til al forskning,
analyse og informationsvirksomhed, herunder særligt i forhold
til redegørelser og udredninger, som udarbejdes efter
anmodning fra Folketinget eller regeringen. Det foreslås
samtidig, at udenrigsministeren udpeger en observatør fra
Udenrigsministeriet og forsvarsministeren en observatør fra
Forsvarsministeriet til at deltage i bestyrelsesmøderne med
taleret, men uden stemmeret. Formålet er at styrke
betydningen af instituttets aktiviteter for udviklingen af dansk
udenrigs-, sikkerheds- og udviklingspolitik, f.eks. i
drøftelsen af forskningsprogrammet, gennem gensidig
informations- og erfaringsudveksling om Danmarks udenrigs-,
sikkerheds- og udviklingspolitik, ved at fremme dialogen mellem
politikere, embedsmænd og forskere og ved at fremme brugen af
instituttets arbejde i ministerierne. Observatørerne
bidrager således til drøftelsen af instituttets
faglige mål og strategier og til at skabe forbindelse til den
praktiske udmøntning af den brede udenrigspolitik, men det
er alene bestyrelsens 9 medlemmer, der fastlægger disse. Det
bemærkes, at forslag til ny lov om internationalt
udviklingssamarbejde ventes forelagt Folketinget, hvorefter den
nuværende Styrelse for Internationalt Udviklingssamarbejde
afløses af et nyt råd. Et sådant nyt råd
vil i givet fald overtage udpegelsen af medlemmer til Dansk
Institut for Internationale Studiers bestyrelse fra nævnte
styrelse.«
4. Indstillinger
Udvalget indstiller lovforslaget
til vedtagelse uændret.
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var
på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
Jeppe Kofod (S) Ane Halsboe-Larsen
(S) Sara Olsvig (IA) John Dyrby Paulsen (S) Kirsten Brosbøl
(S) nfmd. Maja Panduro (S) Mogens
Jensen (S) Lone Loklindt (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Sofie
Carsten Nielsen (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Steen Gade (SF)
Christian Juhl (EL) Nikolaj Villumsen (EL) Frank Aaen (EL) Lykke
Friis (V) Jakob Ellemann-Jensen (V) Karen Jespersen (V) Karsten
Lauritzen (V) Ellen Trane Nørby (V) Søren Pind (V)
Mads Rørvig (V) Ulla Tørnæs (V) Søren
Espersen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Pia Kjærsgaard (DF)
Peter Skaarup (DF) Mette Bock (LA) Per Stig Møller (KF)
fmd.
Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 155
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra udenrigsministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
4 | 1. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 155
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. , om Grønland skal have
mulighed for at udpege et medlem af bestyrelsen i Dansk Institut
for Internationale Studier, til udenrigsministeren, og ministerens
svar herpå |
2 | Spm. , om Grønland kan blive
repræsenteret på anden vis end via bestyrelsen i Dansk
Institut for Internationale Studier, til udenrigsministeren, og
ministerens svar herpå |
3 | Spm. , om ministeren er villig til at
opgive Udenrigsministeriets og Forsvarsministeriets
observatørstatus i bestyrelsen for Dansk Institut for
Internationale Studier for at sikre og tydeliggøre
instituttets uafhængighed, til udenrigsministeren, og
ministerens svar herpå |
4 | Spm. , om ministeren er indstillet
på at lade Udenrigsministeriet og Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående Uddannelser udarbejde en
redegørelse, der skal foreligge i løbet af 2013, som
undersøger fordele og ulemper ved at fusionere DIIS med et
universitet, til udenrigsministeren, og ministerens svar
herpå |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
»Bilag 2
Udvalgets spørgsmål 1 til
udenrigsministeren og dennes svar herpå
Spørgsmål 1 og udenrigsministerens svar
herpå er optrykt efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål 1:
Vil ministeren redegøre for, om Grønland skal
have mulighed for at udpege et medlem af bestyrelsen i Dansk
Institut for Internationale Studier, når de arktiske forhold
fremhæves som et forskningsområde for
instituttet?
Svar:
Den gældende lov om etablering af Dansk Center for
Internationale Studier og Menneskerettigheder er sat i kraft i
Grønland, men ikke på Færøerne, og
lovudkast L155 om Dansk Institut for Internationale Studier
åbner mulighed for, at loven ved kongelig anordning kan
sættes i kraft for Grønland og
Færøerne.
Grønlands Selvstyre skønner ikke selv i sit
høringssvar til lovudkastet, at der umiddelbart er behov for
at søge loven sat i kraft for Grønland. Jeg
støtter fuldt Selvstyrets ønske om, at DIIS'
forskning og forskningsformidling vedrørende arktiske
forhold - med respekt for instituttets uafhængighed - skal
foregå i et samarbejde med relevante institutioner,
såsom Illisimatusarfik - Grønlands Universitet - og at
bemærkningen i de generelle bemærkninger til
lovforslaget, pkt. 1.2, om at instituttet skal fremme dialogen
mellem embedsmænd og forskere også omfatter
grønlandske embedsmænd. Selvstyret og jeg går
også ud fra, at instituttet i henhold til § 2, nr. 3,
kan udarbejde redegørelser og udredninger efter fælles
anmodning fra den danske regering og Naalakkersuisut, uden at loven
er sat i kraft for Grønland ved kgl. anordning.
«