Betænkning afgivet af
Udenrigsudvalget den 16. maj 2012
1. Ændringsforslag
Der er stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget.
Udenrigsministeren har stillet ændringsforslag nr. 3.
Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 2. Udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1 og 4.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 11. april 2012 og var til 1.
behandling den 17. april 2012. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Udenrigsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og udenrigsministeren sendte den
27. februar 2012 dette udkast til udvalget, jf. URU alm. del -
bilag 134. Den 10. april 2012 sendte udenrigsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Institut for Menneskerettigheder,
Retspolitisk Forening og
Rådet for Menneskerettigheder.
Udenrigsministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser.
Deputationer
Endvidere har Institut for Menneskerettigheder mundtligt over
for udvalget redegjort for sin holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 7 spørgsmål til
udenrigsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Emner, udvalget særlig har
behandlet
Grønland og
Færøerne
Loven gælder ikke for Grønland og
Færøerne. Udvalget lægger vægt på,
at Grønland og Færøerne, hvis de ønsker
at sætte loven i kraft for deres områder, får
mulighed for repræsentation i bestyrelsen.
Udvalget lægger derfor afgørende vægt
på ministerens svar på høringssvar til
Grønlands Selvstyre, hvoraf det fremgår:
»Såfremt loven sættes i kraft for Grønland
og/eller Færøerne, og der samtidig hermed oprettes
lokale Råd for Menneskerettigheder på Grønland
og Færøerne, kan der evt. efterfølgende
vedtages en ændring af lov om etablering af Institut for
Menneskerettigheder - Danmarks Nationale
Menneskerettighedsinstitution, hvorved det grønlandske
råd, henholdsvis det færøske råd, tildeles
mulighed for at udpege et bestyrelsesmedlem.«
Udvalget opfordrer ministeren til at fremsætte forslag
til ændring af lov om Institut for Menneskerettigheder -
Danmarks Nationale Menneskerettighedsinstitution hurtigt efter en
eventuel grønlandsk eller færøsk beslutning om
at sætte loven i kraft.
4. Indstillinger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af EL og IA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af udvalget og det af
udenrigsministeren stillede ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (EL og IA)
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var
på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af udvalget:
1)
Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 3. Institut
for Menneskerettigheder - Danmarks Nationale
Menneskerettighedsinstitution afgiver årligt en beretning til
Folketinget om institutionens virksomhed og udviklingen i
menneskerettighedssituationen i Danmark. Beretningen
offentliggøres af institutionen.«
[Forpligtelse til at rapportere til
Folketinget]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(IA):
2) I
stk. 3, der bliver stk. 4,
indsættes efter »til enhver tid anerkendte«
ordene: »individuelle og kollektive«.
[Eksplicit reference til både
individuelle og kollektive rettigheder i instituttets
formål]
Til § 3
Af udenrigsministeren, tiltrådt af udvalget:
3) Stk.
7 udgår.
[Bestemmelsen om, at en
repræsentant for Udenrigsministeriet udpeges af
udenrigsministeren til at deltage i bestyrelsesmøderne som
observatør med taleret, men uden stemmeret, udgår]
Til § 7
Af udvalget:
4) Stk.
1 affattes således:
»Institut for Menneskerettigheder - Danmarks Nationale
Menneskerettighedsinstitution er en uafhængig selvejende
institution inden for den offentlige forvaltning.«
[Understregning af instituttets
uafhængighed]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ved fornyelse af Institut for Menneskerettigheders
akkreditering i 2007 som national menneskerettighedsinstitution
fremhævedes bl.a., at IMR ville blive forbedret, hvis
institutionen havde et lovfæstet mandat til at udgive
rapporter eller stå til ansvar for sine aktiviteter over for
Folketinget. Samtidig fremhæves i Beogradprincipperne (se L
154 - bilag 6), at nationale menneskerettighedsinstitutioner skal
rapportere direkte til parlamentet og sende en årlig rapport
om institutionens virke og landets menneskerettighedssituation til
parlamentet.
Udvalget er enig med ministeren i, at denne mulighed for
rapportering foreligger i lovforslaget, men relationen er ikke
eksplicit og er ikke en forpligtelse. Med ændringsforslaget
forpligtes instituttet til at sende sådanne rapporter til
Folketinget. Folketinget henviser herefter rapporten til behandling
i det relevante udvalg.
Til nr. 2
Menneskerettighederne er udelelige, ligeværdige og
universelle. Med tilføjelsen understreges, at instituttet i
sit virke skal tage udgangspunkt i både de individuelle og de
kollektive rettigheder.
Til nr. 3
På baggrund af den debat, der har været omkring
modellen med en regeringsobservatør i bestyrelsen for
Institut for Menneskerettigheder - Danmarks Nationale
Menneskerettighedsinstitution, jf. det fremsatte lovforslags §
3, stk. 7, og de i den forbindelse fremførte synspunkter,
har jeg besluttet at fremsætte nærværende
ændringsforslag, hvorefter bestemmelsen udgår.
Et af de under debatten fremkomne synspunkter er, at
konstruktionen med observatøren i bestyrelsen bør
ændres, således at institutionens bestyrelse i stedet
nedsætter et økonomi- og revisionsudvalg, hvori en
repræsentant fra Udenrigsministeriet får sæde. En
sådan model finder jeg imidlertid ikke hensigtsmæssig,
da dette ville indebære, at bestyrelsens arbejde med at
følge op på institutionens økonomiske forhold
helt eller delvis henlagdes til det pågældende udvalg
med deraf følgende risiko for uklarhed om ansvarsfordelingen
omkring institutionens økonomi.
Udenrigsministeriet vil også uden en
observatørpost i bestyrelsen via uformelle henvendelser til
bestyrelsens medlemmer kunne kommunikere med institutionen, hvorfor
der fortsat vil være mulighed for informations- og
erfaringsudveksling på menneskerettighedsområdet mellem
Udenrigsministeriet og institutionen. Eventuelt vil disse processer
kunne styrkes, ved at Udenrigsministeriet som alternativ til
observatørposten inviterer institutionen til en
tættere dialog med Udenrigsministeriet, f.eks. ved
regelmæssige møder mellem
menneskerettighedsambassadøren og institutionens daglige
ledelse.
Tilsvarende vil Udenrigsministeriet også uden en
observatørpost i bestyrelsen via sådanne uformelle
henvendelser have adgang til en løbende drøftelse af
institutionens økonomi med repræsentanter for
bestyrelsen og således som led i Udenrigsministeriets
tilsynsforpligtelse kunne gøre opmærksom på
betydningen af god tilskudsforvaltning, økonomistyring og
opfølgning på eventuel henstilling fra
Rigsrevisionen.
Derfor finder jeg det mere hensigtsmæssigt helt at lade
bestemmelsen udgå frem for at allokere observatøren
til et økonomi- og revisionsudvalg.
Det skal for en ordens skyld bemærkes, at
nærværende ændringsforslag skal ses som en
løsning på et konkret problem og ikke som udtryk for
et generelt ønske om at ændre på strukturen af
bestyrelser for selvejende institutioner og lign.
Til nr. 4
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at
instituttet er en uafhængig og selvstændig institution.
Udvalget har med denne ændring i lovteksten ønsket at
imødekomme et ønske om, at instituttets
uafhængighed ligeledes tydeliggøres i
lovteksten.
Jeppe Kofod (S) Ane Halsboe-Larsen
(S) Sara Olsvig (IA) John Dyrby Paulsen (S) Kirsten Brosbøl
(S) nfmd. Maja Panduro (S) Mogens
Jensen (S) Lone Loklindt (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Sofie
Carsten Nielsen (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Steen Gade (SF)
Christian Juhl (EL) Nikolaj Villumsen (EL) Frank Aaen (EL) Lykke
Friis (V) Jakob Ellemann-Jensen (V) Karen Jespersen (V) Karsten
Lauritzen (V) Ellen Trane Nørby (V) Søren Pind (V)
Mads Rørvig (V) Ulla Tørnæs (V) Søren
Espersen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Pia Kjærsgaard (DF)
Peter Skaarup (DF) Mette Bock (LA) Per Stig Møller (KF)
fmd.
Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 154
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra udenrigsministeren |
2 | Henvendelse af 16/4-12 fra Institut for
Menneskerettigheder |
3 | Henvendelse af 16/4-12 fra Rådet for
Menneskerettigheder |
4 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
5 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
6 | Henvendelse af 30/4-12 fra Institut for
Menneskerettigheder |
7 | Henvendelse af 9/5-12 fra Retspolitisk
Forening |
8 | Ændringsforslag fra
udenrigsministeren |
9 | 1. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 154
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
16/4-12 fra Institut for Menneskerettigheder, til
udenrigsministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
16/4-12 fra Rådet for Menneskerettigheder, til
udenrigsministeren, og ministerens svar herpå |
3 | Spm. , om ministeren er villig til at
opgive en plads til regeringen i Institut for Menneskerettigheders
bestyrelse, til udenrigsministeren, og ministerens svar
herpå |
4 | Spm. , om ministeren er villig til at
opgive Udenrigsministeriets observatørstatus i bestyrelsen
for Institut for Menneskerettigheder for at sikre og
tydeliggøre instituttets uafhængighed, til
udenrigsministeren, og ministerens svar herpå |
5 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, der forpligter Institut for
Menneskerettigheder til årligt at fremsende en beretning til
Folketinget om »Instituttets virke og dets opfattelse af
udviklingen i menneskerettigheder i Danmark«, til
udenrigsministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, der afspejler forslaget i Dansk Røde
Kors' høringssvar om at undlade at have en observatør
fra Udenrigsministeriet i Institut for Menneskerettigheders
bestyrelse og i stedet have en repræsentant i et
økonomi- og revisionsudvalg, til udenrigsministeren, og
ministerens svar herpå |
7 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
9/5-12 fra Retspolitisk Forening, til udenrigsministeren, og
ministerens svar herpå |