Skriftlig fremsættelse (11. april
2012)
Justitsministeren (Morten
Bødskov)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
udlændingeloven (Ændring af reglerne om
familiesammenføring med børn)
(Lovforslag nr. L 150)
Den 9. februar 2012 indgik regeringen "Aftale om
familiesammenføring med børn" med Enhedslisten og
Liberal Alliance.
Aftalen har til formål at skabe en bedre balance i
reglerne om børns adgang til at få ophold i Danmark,
og som det fremgår heraf, finder aftaleparterne, at der er
mange og forskelligartede eksempler på, at børn kommer
i klemme på grund af de gældende regler. Varetagelsen
af barnets tarv skal derfor forstærkes og indgå som et
centralt element i sager om familiesammenføring med
børn, og der skal skabes bedre muligheder for, at
udenlandske børn kan leve et liv med deres forælder i
Danmark.
Med aftalen ønsker aftaleparterne at gennemføre
en politik, hvor barnets tarv og hensynet til en vellykket
integration styrkes, mens der fortsat bevares et fokus på at
forebygge og sætte ind over for genopdragelsesrejser og andre
former for integrationsskadelig adfærd.
Det lovforslag, jeg fremsætter i dag, har til
formål at gennemføre en række af de
ændringer af udlændingeloven, der er nødvendige
for at udmønte aftalen.
Lovforslaget indebærer i hovedtræk
følgende:
For det første foreslås det at ændre
reglerne om, hvornår en herboende forælder kan få
familiesammenført sit barn, hvis forælderen venter
mere end 2 år med at søge herom, og barnet og den
anden forælder begge bor i hjemlandet, dvs. kravet om
vurdering af, om barnet har eller har mulighed for at opnå en
sådan tilknytning til Danmark, at der er grundlag for en
vellykket integration.
Det foreslås, at der indføres en
minimumsaldersgrænse på 6 år for, hvornår
der som betingelse for opholdstilladelse skal foretages en
vurdering af et barns muligheder for en vellykket integration.
Forslaget indebærer, at vurderingen ikke skal foretages,
når mindre børn ønskes
familiesammenført, uanset at en ansøgning om
opholdstilladelse bliver indgivet mere end 2 år efter, at den
herboende forælder opfylder betingelserne for at få
barnet familiesammenført.
Fristen på 2 år for at indgive ansøgning om
opholdstilladelse fastholdes i øvrigt.
I forhold til tilfælde, hvor der søges om
familiesammenføring af et ældre barn, og hvor barnets
mulighed for at opnå grundlag for en vellykket integration
skal vurderes, foreslås det, at det får større
vægt end i dag, om den herboende forælder selv er godt
integreret og dermed vil kunne hjælpe barnet til en god
integration i Danmark. Det foreslås endvidere, at barnets
faktiske forhold til forælderen i hjemlandet får
større betydning end i dag.
Det foreslås også præciseret, at der ikke
skal foretages en vurdering af et barns mulighed for at opnå
grundlag for en vellykket integration, hvis fristen på 2
år er overskredet, fordi den herboende forælder har
ønsket at søge om opholdstilladelse til barnet
på et tidligere tidspunkt, men været forhindret heri
som følge af tvist om forældremyndigheden over barnet,
eller fordi barnets opholdssted har været ukendt.
For det andet foreslås det at præcisere, i hvilke
særlige tilfælde der kan gives adgang til
familiesammenføring med børn over 15 år.
For det tredje foreslås det at ændre reglerne om
ge?ne?rhvervelse af opholdstilladelse i tilfælde, hvor
barnets tidligere opholdstilladelse er bortfaldet.
Det foreslås, at vurderingen af, hvornår hensynet
til barnets tarv taler for at give en ny opholdstilladelse,
beskrives i udlændingeloven. Således foreslås det
fastsat i loven, at barnets opvækst og familiemæssige
og sociale netværk her i landet skal indgå i
vurderingen af barnets tarv med særlig vægt. Dermed
sikres det, at barnets tarv altid vil blive vægtet og
indgå som et centralt element ved afgørelse om ny
opholdstilladelse.
I tilknytning hertil foreslås det endvidere, at
udlændingemyndighederne allerede i forbindelse med sagen om
bortfald af opholdstilladelse skal vurdere, om barnets tarv taler
for at give en ny opholdstilladelse i de tilfælde, hvor
opholdstilladelsen må anses som bortfaldet.
Lovforslaget indeholder for det fjerde forslag om en styrket
indsats over for forældre, der sender deres børn
på genopdragelsesrejse eller andet udlandsophold af negativ
betydning for deres skolegang og integration.
Det foreslås, at der indføres en pligt for
kommuner, der efter serviceloven afholder forebyggende samtaler med
forældre pga. mistanke om, at et barn er sendt på
genopdragelsesrejse, til at orientere om de opholdsretlige
konsekvenser af rejsen, det vil sige bortfald af barnets
opholdstilladelse efter 3 måneders udlandsophold. Endelig
foreslås det, at kommunernes underretninger til
Udlændingestyrelsen om, at et barn har været på
genopdragelsesrejse i 3 måneder, skal indeholde oplysninger
om den forebyggende samtale.
Et lovudkast blev den 2. marts 2012 sendt i høring hos
en række myndigheder og organisationer med en frist for
bemærkninger på knap 4 uger.
Lovforslaget fremsættes først nu henset til, at
lovforslaget er baseret på en politisk aftale indgået
den 9. februar 2012, og under hensyntagen til den
gennemførte høring. Lovforslaget ønskes
gennemført i indeværende folketingsår.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.