Tilføjelse til betænkning
afgivet af Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
den 7. juni 2012
1. Ændringsforslag
Det til 2. behandling stillede ændringsforslag nr. 5 af
Inger Støjberg (V) og Mike Legarth (KF) om deling af
lovforslaget tages af tekniske årsager tilbage og stilles nu
som ændringsforslag nr. 6 i tilføjelsen til
betænkning. Justitsministerens ændringsforslag nr. 1-4
i betænkningen tages ligeledes tilbage og stilles som nr.
7-11 i tilføjelsen til betænkning.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 11. april 2012 og var til 1.
behandling den 17. april 2012. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Udvalget for Udlændinge-
og Integrationspolitik. Udvalget afgav betænkning den 22. maj
2012. Lovforslaget var til 2. behandling den 29. maj 2012,
hvorunder behandlingen blev afbrudt og lovforslaget henvist til
fornyet behandling i Udvalget for Udlændinge- og
Integrationspolitik.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget indstiller
ændringsforslag nr. 6 om deling af lovforslaget til vedtagelse.
Et flertal i udvalget (S, SF, RV,
EL og LA) indstiller de under A og B nævnte lovforslag til
vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (V og
KF) indstiller det under A nævnte lovforslag til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling, men vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
må desværre konstatere, at arbejdet op til
fremsættelsen af lovforslaget ikke lever op til regeringens
ambition om et bredt samarbejde i Folketinget, da justitsministeren
ikke havde indbudt partierne til en bred forhandling. Dog er det
sådan, at V og KF mener, at det element i lovforslaget, der
handler om at fritage børn under 6 år for
integrationsvurdering, er godt. Disse dybt skadelige
genopdragelsesrejser må forhindres, men samtidig vejer
hensynet til familien og dens enhed tungt. Derfor har V og KF
stillet ændringsforslag om at få lovforslaget delt op i
to.
V og KF mener endvidere i forlængelse af flere
høringssvar, at udlændingeloven med vedtagelsen af det
under B nævnte lovforslag vil blive mere uklar og
sværere at fortolke. Dermed lever lovforslaget ikke op til
regeringsgrundlagets ambition om, at regler for
ægtefællesammenføring, ophold, asyl og
statsborgerskab skal være klare og gennemsigtige.
Endvidere mener V og KF, at det under B nævnte
lovforslag desværre vil muliggøre, at forældre
nu uden konsekvenser kan sende deres børn på
genopdragelsesrejser. Det gælder i særdeleshed,
når det med lovforslaget understreges, at hensynet til den
unges tarv er i centrum for vurderingen af muligheden for
familiesammenføring og ikke integrationspotentialet. Da
forældre må forventes at blive informeret om
lovgivningen ved den præventive samtale, hindrer lovforslaget
dermed ikke i tilstrækkelig grad disse dybt skadelige
genopdragelsesrejser. V og KF mener derfor, at det under B
nævnte lovforslag er en massiv svækkelse af den
præventive lovgivning imod genopdragelsesrejser.
Et andet mindretal i udvalget (DF)
indstiller de under A og B nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget henviser til deres
politiske bemærkninger i udvalgets betænkning over
lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal (V
og KF), tiltrådt af et flertal
(det øvrige udvalg):
6)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag til lov om
ændring af udlændingeloven. (Ændring af reglerne
om grundlag for en vellykket integration som betingelse for
familiesammenføring med børn)« omfattende
§ 1, nr. 1, og §§ 2 og 3.
B. »Forslag til lov om
ændring af udlændingeloven. (Ændring af reglerne
om børns generhvervelse af opholdstilladelse m.m.)«
omfattende § 1, nr. 2-5, og §§ 2 og 3.
[Deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte lovforslag
Til § 1
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
7) I
indledningen ændres »lov
nr. 833 af 6. juli 2011« til: »§ 1 i lov nr. 418
af 12. maj 2012«.
[Konsekvensændring]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
8) I
nr. 1 ændres i den indledende
tekst »§ 9, stk. 17« til: »§ 9, stk.
16«, og det foreslåede stykke betegnes stk. 16.
[Konsekvensændring]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte lovforslag
Til § 1
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
9) I
indledningen ændres »lov
nr. 833 af 6. juli 2011« til: »§ 1 i lov nr. 418
af 12. maj 2012«.
[Konsekvensændring]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
10) I
nr. 2 ændres i den indledende
tekst »§ 9, stk. 18« til: »§ 9, stk.
17«.
[Konsekvensændring]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
11) I
det under nr. 4 foreslåede § 17, stk. 3, 2. pkt., ændres to
steder »§ 9, stk. 18« til: »§ 9, stk.
17«.
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 6
Ændringsforslaget indebærer, at lovforslaget deles
i to. Det ene lovforslag (A) består af forslaget om at
indføre en minimumsaldersgrænse på 6 år
for, hvornår der som betingelse for opholdstilladelse skal
foretages en vurdering af et barns muligheder for vellykket
integration, forslaget om, at fristen på 2 år for
ansøgning om familiesammenføring med et barn skal
regnes fra barnets fyldte 6. år, og forslaget om, at den
herboende forælders integration tillægges øget
vægt.
Det andet lovforslag (B) består af forslaget om at
ændre reglerne om generhvervelse af opholdstilladelse i
tilfælde, hvor barnets tidligere opholdstilladelse er
bortfaldet, herunder en ændret vurdering af hensynet til
barnets tarv, forslaget om en præcisering af reglerne for
familiesammenføring af børn på 15 år
eller derover og forslaget om kommunalbestyrelsers pligt til
forebyggende forældresamtaler ved mistanke om
genopdragelsesrejser.
Ændringsforslaget stilles, så der bliver mulighed
for at stemme for forslaget om en minimumsaldersgrænse
på 6 år for, hvornår der som betingelse for
opholdstilladelse skal foretages en vurdering af et barns
muligheder for vellykket integration, uden at stemme for de
øvrige elementer i lovforslaget, der efter
forslagsstillernes opfattelse samlet set vil skade integrationen og
gøre det lettere at sende børn på
genopdragelsesrejse.
Ændringsforslaget svarer i hovedtræk til
ændringsforslag nr. 5, som samtidig hermed tages
tilbage.
Til nr. 7-11
Der er tale om konsekvensændringer som følge af
forslag til lov om ændring af udlændingeloven og
forskellige andre love, som blev vedtaget af Folketinget ved 3.
behandling den 8. maj 2012 (lov nr. 418 af 12. maj 2012).
Ændringsforslagene svarer indholdsmæssigt til
ændringsforslag nr. 1-4 i Udvalget for Udlændinge- og
Integrationspolitiks betænkning af 22. maj 2012, hvor de var
stillet til det udelte lovforslag. Som følge af
ændringsforslag nr. 6 om deling af lovforslaget stilles
ændringsforslagene nu til det delte lovforslag.
Ændringsforslag nr. 1-4 tages samtidig hermed tilbage.
Trine Bramsen (S) fmd. Jacob Bjerregaard (S) Karen J.
Klint (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Maja Panduro (S) Ole
Hækkerup (S) Sophie Hæstorp Andersen (S) Zenia Stampe
(RV) Liv Holm Andersen (RV) Hans Vestager (RV) Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF) Anne Baastrup (SF) Johanne Schmidt-Nielsen (EL)
Pernille Skipper (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Gitte
Lillelund Bech (V) Peter Christensen (V) Karen Ellemann (V) Michael
Aastrup Jensen (V) Peter Juel Jensen (V) Karen Jespersen (V)
Karsten Lauritzen (V) Inger Støjberg (V) Martin Henriksen
(DF) Peter Skaarup (DF) nfmd.
Christian Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Joachim B. Olsen (LA)
Mike Legarth (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 150 efter afgivelse af
betænkning
Bilagsnr. | Titel |
6 | Betænkning |
7 | Ændringsforslag til 2.
behandling |
8 | Ændringsforslag, fra
justitsministeren |
9 | Udkast til tilføjelse til
betænkning |
| |