Fremsat den 10. november 2011 af
miljøministeren (Ida Auken)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om beskyttelse af
havmiljøet og lov om ændring af lov om beskyttelse af
havmiljøet1)
(Implementering af dele af
havnestatskontroldirektivet og ændring af regler om indgreb
over for skibe)
§ 1
I lov om beskyttelse af havmiljøet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 929 af 24. september 2009, som
ændret ved § 15 i lov nr. 484 af 11. maj 2010,
§ 1 i lov nr. 423 af 10. maj 2011 og § 3 i lov
nr. 632 af 14. juni 2011, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 42 a, stk. 1,
ændres »udledning til luften« til:
»udtømning eller udledning«.
2. § 42 a, stk. 1, 2. pkt.,
ophæves.
3. § 43 a
ophæves.
4.
Efter § 43 a, som ophæves, indsættes:
Ȥ 43
b. Miljøministeren fastsætter efter forhandling
med forsvarsministeren nærmere regler om anvendelsen af
§ 42 a og § 43.
§ 43
c. Miljøministeren kan som led i havnestatskontrol
udstede forbud mod, at et skib anløber danske havne,
hvis
1) skibet afsejler,
fortsætter sin sejlads eller fortsætter sine
aktiviteter trods et forbud eller påbud efter § 42
a, eller
2) skibet undlader
at anløbe et reparationsværft, som udpeges efter
aftale med miljøministeren, med henblik på at udbedre
de forhold, som begrundede forbuddet eller påbuddet.
Stk. 2. Medmindre
andet følger af anden lovgivning, udsteder
miljøministeren efter anmodning fra et andet
EU/EØS-land eller et Paris MoU-land forbud mod anløb
af danske havne, når et skib har overtrådt et forbud
eller påbud meddelt af dette EU/EØS-land eller Paris
MoU-land som opfølgning på en havnestatskontrol, og
forbuddet eller påbuddet varetager hensyn, som er omfattet af
denne lov eller regler udstedt i medfør heraf.
Stk. 3. Når
der er udstedt et anløbsforbud over for et skib, kan
miljøministeren give tilladelse til anløb af en
bestemt dansk havn, hvis skibets fortsatte sejlads indebærer
risiko for tab af menneskeliv, skade på miljøet,
bydende nødvendige sikkerhedshensyn gør det
påkrævet eller med henblik på at afhjælpe
fejl og mangler.
Stk. 4.
Miljøministeren ophæver et anløbsforbud,
når de forhold, som førte til anløbsforbuddet,
er bragt i orden.
Stk. 5.
Miljøministeren informerer straks de øvrige
EU/EØS-lande om udstedelse og ophævelse af
anløbsforbud efter stk. 1 og 4.«
5. I
§ 50, nr. 2, § 51 a,
stk. 1, § 52, stk. 5, og § 59, stk. 1, nr. 3,
ændres »§ 43 a« til:
»§ 43 c«.
6.
Efter § 53 b indsættes i kapitel 15:
Ȥ 53
c. Ved anmeldelser omfattet af artikel 18 i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om havnestatskontrol,
som vedrører forhold omfattet af denne lov eller regler
udstedt i medfør heraf, må anmelders identitet ikke
videregives til skibets fører, reder eller andre. Den, der
som tilsynsmyndighed fører samtaler med
besætningsmedlemmer, skal sikre fortrolig behandling
heraf.«
§ 2
I lov nr. 423 af 10. maj 2011 om ændring af
lov om beskyttelse af havmiljøet (Gennemførelse af
dele af konventionen om kontrol og behandling af skibes ballastvand
(ballastvandkonventionen) og fastsættelse af regler om
vurdering af virkninger på miljøet (VVM) m.v. for
havbrug beliggende længere end 1 sømil fra kysten)
foretages følgende ændring:
1. § 1, nr. 11, 22, 26 og 36, ophæves.
§ 3
Loven træder i kraft den 1. januar 2012.
§ 4
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men § 1 kan ved kongelig anordning
sættes helt eller delvist i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | | Almindelige
bemærkninger | | | | | Indholdsfortegnelse | | | 1. | Indledning og
formål med lovforslaget | | 1.1. | Lovforslagets
baggrund | | 1.2. | Den eksisterende
kontrol af skibe i havn i Danmark | 2. | Lovforslagets
hovedpunkter | | 2.1. | Forbud og påbud
vedrørende sejlads | | | 2.1.1. | Gældende
ret | | | 2.1.2. | Lovforslaget | | 2.2. | Anløbsforbud
efter havnestatskontroldirektivet | | | 2.2.1. | Havnestatskontroldirektivet (direktiv
2009/16/EF) | | | 2.2.2. | Gældende
ret | | | 2.2.3. | Lovforslaget | | 2.3. | Fortrolighed | | | 2.3.1. | Havnestatskontroldirektivet (direktiv
2009/16/EF) | | | 2.3.2. | Gældende
ret | | | 2.3.3. | Lovforslaget | 3. | De økonomiske
og administrative konsekvenser for det offentlige | 4. | De økonomiske
og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv. | 5. | De administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | De
miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer mv. | 9. | Sammenfattende
skema | | | | |
|
1. Indledning og formål
med lovforslaget
Lovforslagets formål er for det
første at gennemføre enkelte dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/16/EF om
havnestatskontrol, EU-Tidende 2009, nr. L 131, s. 57
(havnestatskontroldirektivet).
Havnestatskontroldirektivets
fortrolighedsbestemmelse indarbejdes således i
havmiljøloven. Bestemmelsen findes i direktivets artikel 18
og skal sikre, at bl.a. besætningsmedlemmer har krav
på, at oplysninger om deres identitet ikke videregives til
skibets fører, reder eller andre, hvis
besætningsmedlemmerne afgiver oplysninger om forhold på
skibet, f.eks. i forbindelse med en samtale med
tilsynsmyndigheden.
For det andet udvides bestemmelsen i
havmiljøloven om anløbsforbud med henblik på at
muliggøre udstedelse af anløbsforbud på basis
af et forbud eller påbud, der er begrundet i
overtrædelser af regler om luftforurening.
For det tredje er formålet med lovforslaget
at fremtidssikre havmiljølovens regler om indgreb i form af
forbud og påbud over for skibe, der ikke overholder
havmiljøloven eller regler udstedt i medfør heraf.
Hermed sikres det, at indgrebsbestemmelserne kan rumme forventede
ændringer af havnestatskontroldirektivet. I direktivet
optages løbende nye områder, der skal kontrolleres i
forbindelse med havnestatskontrol. Af betydning for
havmiljøloven indeholder direktivet på nuværende
tidspunkt regler om skibes udledninger til luften, og det
forventes, at direktivets anvendelsesområde i den
nærmeste fremtid udvides til også at omfatte
anvendelsen af antibegroningsmidler (anti-fouling) og ulovlig
udledning af ballastvand.
Som det fjerde hovedpunkt foretages der med
lovforslaget en justering af havmiljølovens
indgrebsbestemmelser for at sikre den ressortfordeling mellem
forsvarsministeren og miljøministeren, som blev besluttet
med den kongelige resolution af 11. juni 1999 om overførsel
af ressortansvaret for den statslige maritime
miljøovervågning, håndhævelse og
forureningsbekæmpelse til søs. Formålet med
justeringen er primært at overføre bemyndigelsen til
at udstede anløbsforbud efter havmiljøloven fra
forsvarsministeren til miljøministeren.
Endelig indeholder lovforslaget enkelte
redaktionelle ændringer, der er nødvendige for at
indføje fremtidssikringen af indgrebsbestemmelserne i lovens
eksisterende systematik.
1.1. Lovforslagets baggrund
Som nævnt ovenfor indeholder lovforslaget
bl.a. bestemmelser, hvis formål er at justere de eksisterende
regler i havmiljøloven, der udgør en del af Danmarks
implementering af havnestatskontroldirektivet. Formålet med
direktivet er, gennem en ensartet havnestatskontrol i de enkelte
medlemslande, at begrænse sejladsen i medlemsstaternes
(herunder EØS-landenes) havområder med skibe, der ikke
lever op til bl.a. sikkerheds- og miljøkrav.
Havnestatskontrol er kontrol af udenlandske skibe i en dansk
havn.
Direktivet er primært gennemført i
Erhvervs- og Vækstministeriets lovgivning om sikkerhed til
søs, men grundet ressortfordelingen mellem de to
ministerier, er dele af direktivet dog gennemført i
Miljøministeriets lovgivning. Det drejer sig om de af
direktivets regler, der vedrører kontrol med overholdelse af
havmiljølovens regler.
Den anden del af lovforslagets bestemmelser, der
udspringer af et behov for at justere ressortfordelingen mellem
forsvarsministeren og miljøministeren i
havmiljølovens indgrebsbestemmelser, er en konsekvens af den
historiske udvikling i myndighedernes arbejde på
området. Der henvises i den sammenhæng til
bemærkningerne til de foreslåede §§ 43 b
og 43 c.
1.2. Den eksisterende kontrol
af skibe i havn i Danmark
Kompetencen med hensyn til indgreb over for fejl
og mangler ved skibe som følge af en kontrol af danske og
udenlandske skibe i havn er delt mellem Erhvervs- og
Vækstministeriet (Søfartsstyrelsen), som er ansvarligt
for forhold omfattet af lov om sikkerhed til søs, og
Miljøministeriet, som er ansvarligt for forhold omfattet af
havmiljøloven.
Tidligere udgaver af EU's
havnestatskontroldirektiv er primært gennemført i
Erhvervs- og Vækstministeriets lovgivning om sikkerhed til
søs, men også i mindre omfang i havmiljøloven,
som hører til Miljøministeriets ressort. Baggrunden
for, at direktivets regler om havnestatskontrol med udenlandske
skibe er gennemført i begge ministeriers lovgivninger er, at
Erhvervs- og Vækstministeriets lovgivning som udgangspunkt
kun regulerer forureningsforhold fra skibe, hvis den er relateret
til krav til selve skibet.
Kontrol med miljøforhold såsom
luftforurening fra danske og udenlandske skibe falder ifølge
den gældende ressortfordeling mellem Erhvervs- og
Vækstministeriet og Miljøministeriet ikke ind under
lov om sikkerhed til søs § 14. Kontrollen
udøves i praksis af skibsinspektører fra
Søfartsstyrelsen og enten havmiljøloven eller lov om
sikkerhed til søs angives som hjemmel, når de som led
i kontrol af skibe i havn foretager inspektion.
Søfartsstyrelsen har fastsat regler om
procedurerne for udførelse af havnestatskontrol, som
implementerer procedurebestemmelserne i
havnestatskontroldirektivet, herunder når
Søfartsstyrelsen efter bemyndigelse og aftale med andre
myndigheder gennemfører havnestatskontrolopgaver på
disses vegne. Således er der bl.a. fastsat regler, der
sikrer, at de skibsinspektører, Søfartsstyrelsen
anvender ved udførelsen af havnestatskontrol, overholder
havnestatskontroldirektivet. Der henvises til Erhvervs- og
Vækstministeriets bekendtgørelse nr. 1131 af 28.
september 2010 om teknisk forskrift om havnestatskontrol af
skibe.
I visse tilfælde bidrager
Forsvarsministeriet (Søværnets Operative Kommando) til
opklaring af sager om ulovlig udledning af olie, som er omfattet af
Paris MoU, (Paris Memorandum of Understanding on Port State
Control), sektion 6. Bistanden fra Søværnets Operative
Kommando består i indsamling af olieprøver i havn som
led i bevissikring ved konkret mistanke om ulovlig udledning.
Bistanden gives efter anmodning fra og som assistance til politiet
og sker som udgangspunkt med hjemmel i retsplejelovens regler om
politiets adgang til at foretage ransagning. I
undtagelsestilfælde kan Søværnets Operative
Kommando anvende hjemlen til ransagning i havmiljølovens
§ 63 i havn, såfremt der i den konkrete sag er
mistanke om, at ulovlig udledning af olie har fundet sted.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Forbud og påbud
vedrørende sejlads
2.1.1. Gældende ret
Adgangen til at foretage indgreb over for skibe
efter reglerne i havmiljølovens kapitel 13 er i dag delt
mellem forsvarsministeren og miljøministeren.
Forsvarsministeren har i § 43 en bred
hjemmel til at udstede forbud og påbud til skibe i sager,
hvor der er sket eller er overhængende fare for forurening af
havet, f.eks. hvor et skib er grundstødt, og hvor det som
led i forureningsforebyggende foranstaltninger er nødvendigt
at forbyde, at skibet flyttes med heraf følgende risiko for
udstrømning af miljøskadelige stoffer fra skibet,
eller f.eks. at påbyde, at et skibs tanke tømmes,
inden skibet forsøges bragt flot.
Miljøministeren har i § 42 a og
den endnu ikke ikrafttrådte § 42 b i
modsætning hertil en mere afgrænset bemyndigelse til at
udstede påbud og forbud til skibe i sager, hvor der er sket
eller er risiko for forurenende udledninger til luften (
§ 42 a) henholdsvis risiko for ulovlig udledning af
ballastvand (§ 42 b). Disse bemyndigelser
vedrører, i modsætning til forsvarsministerens hjemmel
i § 43, også udførelse af
havnestatskontrol.
Bestemmelsen i § 42 a om tilbageholdelse
m.v. af skibe ved forurenende udledninger til luften eller fare
herfor blev indføjet med lov nr. 1401 af 27. december 2008
om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet
(nødområder for skibe og planer herfor mv.) og var
oprindeligt placeret i § 43. Bestemmelserne er sidenhen
ved lov nr. 423 af 10. maj 2011 om ændring af lov om
beskyttelse af havmiljøet og lov om miljøbeskyttelse
(gennemførelse af dele af konventionen om kontrol og
behandling af skibes ballastvand (ballastvandkonventionen) og
fastsættelse af regler om vurdering af virkninger på
miljøet (VVM) m.v. for havbrug beliggende længere end
1 sømil fra kysten) (L 164, FT 2010-11) flyttet til en
selvstændig § 42 a.
Med hjemmel i § 42 a, stk. 1, kan
et skib tilbageholdes, hvis der er sket eller er fare for udledning
til luften, og forbuddet er nødvendigt for at forhindre
eller bekæmpe forurening af havet eller luften. Der henvises
til bemærkningerne til § 43, stk. 2, i
lovforslag nr. L 45, folketingstidende 2008-2009, Tillæg A,
spalte 1212, om ændring af lov om beskyttelse af
havmiljøet (nødområder for skibe og planer
herfor mv.). § 42 a, stk. 1, 2. pkt., bemyndiger
desuden miljøministeren til at fastsætte nærmere
regler om udøvelsen af beføjelsen til at udstede
forbud og påbud til skibe.
Det fremgår af bemærkningerne til
lovforslag nr. L 45, at en fare for udledning til luften vil kunne
påvises alene på baggrund af foreskrevne dokumenter,
såfremt det fremgår af disse dokumenter, at skibet har
bunkret brændstof med et svovlindhold, der ikke er i
overensstemmelse med de gældende regler, eller der ikke er
skiftet til det korrekte brændstof. Her er der fare for
luftforurening, fordi skibet ifølge dokumenterne anvender et
ulovligt brændstof.
Bestemmelserne i den endnu ikke ikrafttrådte
§ 42 b er ligeledes indeholdt i lov nr. 423 af 10. maj
2011 og udgør således en del af grundlaget for
Danmarks ratificering af ballastvandkonventionen. Bestemmelsen er
tiltænkt samme anvendelsesområde som bestemmelsen i
§ 42 a, idet formålet som nævnt dog er at
give miljøministeren mulighed for at gribe ind over for
ulovlige udledninger af ballastvand.
Bestemmelsen i § 42 b er primært
tænkt anvendt i forbindelse med kontrol af danske og
udenlandske skibe i havn. Bestemmelsen giver mulighed for at
udstede forbud mod at fortsætte sejlads eller andre
aktiviteter og påbud om, at sejlads eller andre aktiviteter
skal følge bestemte retningslinjer, såfremt der fra
skibet er sket eller er fare for udtømning af ballastvand,
som er i strid med loven eller forskrifter fastsat i medfør
af loven og forbuddet eller påbuddet er nødvendigt for
at forhindre eller bekæmpe forurening af havet. Adgangen til
at udstede forbud og påbud efter § 42 b omfatter
også situationer, hvor forureningsfaren er påvist
på baggrund af foreskrevne dokumenter, logbøger,
prøve af ballastvandet m.v.
Det bemærkes, at gebyrbestemmelsen i den
gældende lovs § 55 vil blive anvendt til at
fastsætte de regler om gebyr til dækning af
myndighedernes udgifter til udstedelse af forbud eller påbud,
som krævet i direktivets artikel 28, stk. 1.
2.1.2. Lovforslaget
Med lovforslaget sammenskrives § 42 a og
42 b samtidig med, at der foretages en generel udvidelse af
miljøministerens adgang til at udstede forbud og påbud
til skibe. Formålet hermed er primært at sikre, at
lovens indgrebsbestemmelser også kan rumme en række
forventede ændringer af havnestatskontroldirektivet og af de
internationale miljøkrav, der bl.a. kontrolleres som led i
flagstatskontrollen henholdsvis havnestatskontrollen. Således
forventes havnestatskontroldirektivets anvendelsesområde i
den nærmeste fremtid udvidet til også at omfatte
miljøkrav til anvendelsen af antibegroningsmidler
(anti-fouling konventionen) og krav til håndtering af skibes
udledning af ballastvand (ballastvandkonventionen).
For en nærmere gennemgang af bestemmelsernes
anvendelsesområde henvises til bemærkningerne til den
foreslåede § 42 a.
Endvidere indsættes der som § 43 b
en adgang for miljøministeren til efter forhandling med
forsvarsministeren at fastsætte nærmere regler om
anvendelsen af § 42 a og § 43. Formålet
med denne bestemmelse er at sikre en tydelig afgrænsning af,
hvornår miljøministeren henholdsvis forsvarsministeren
kan foretage indgreb ved overtrædelser af
havmiljøloven eller regler udstedt i medfør heraf.
Herudover vil der kunne fastsættes nærmere regler
vedrørende beføjelsen til at træffe
afgørelse om forbud og påbud samt om ophævelse
heraf.
2.2. Anløbsforbud efter
havnestatskontroldirektivet
2.2.1.
Havnestatskontroldirektivet (direktiv 2009/16/EF)
Et anløbsforbud er i
havnestatskontroldirektivet defineret som en afgørelse
udstedt til skibsføreren, til det ansvarlige rederi og til
flagstaten, hvori det meddeles, at skibet vil blive nægtet
adgang til alle Fællesskabets havne og ankerpladser. Begrebet
havne omfatter i direktivet også eventuelle ankerpladser,
forstået som en havn eller et andet område inden for en
havns jurisdiktion, der ikke er en kaj, jf. definitionen af
ankerpladser i direktivets artikel 2, nr. 7).
Et anløbsforbud kan udstedes som
opfølgning på tidligere meddelte tilbageholdelser
eller anløbsforbud. Direktivet indeholder i den forbindelse
to væsentligt forskellige systemer for
anløbsforbud.
Det ene fremgår af artikel 21, stk. 4,
hvorefter anløbsforbuddet udstedes, hvis et skib forlader en
havn eller en ankerplads uden at opfylde de krav, der er stillet i
forbindelse med tilbageholdelsen eller undlader at sejle til et
anvist reparationsværft.
Det andet fremgår af den nye artikel 16,
hvorefter såkaldte højrisikoskibe, som defineret i
havnestatskontroldirektivet, tidsbegrænset eller permanent
forbydes adgang til Fællesskabets havne. Med artikel 16
indfører havnestatskontroldirektivet således
skærpede regler for, hvornår medlemsstaterne kan eller
skal meddele anløbsforbud til alle havne i
Fællesskabet. Grundprincippet i de nye regler er, at der
meddeles anløbsforbud til skibe fra flagstater, der på
grund af deres tilbageholdelsesprocent er optaget på den
grå eller sorte liste, der vedtages i overensstemmelse med
Paris MoU om havnestatskontrol. Det er endvidere en
forudsætning, at skibet har fået meddelt flere
tilbageholdelser/anløbsforbud inden for et nærmere
bestemt tidsrum.
Det afgørende for udstedelse af et
anløbsforbud efter artikel 16 er, hvorvidt skibet tidligere
er blevet tilbageholdt et bestemt antal gange i havne inden for
EU/EØS eller i Paris MoU-lande. Det er uden betydning for
udstedelse af et sådant procedurebestemt anløbsforbud,
hvilke regelovertrædelser (miljøforhold,
søsikkerhedsforhold mv.) der førte til disse
tilbageholdelser.
2.2.2. Gældende ret
Havmiljølovens regler om udstedelse af
anløbsforbud findes i § 43 a. I henhold til
§ 43 a kan der udstedes et anløbsforbud til et
skib, såfremt skibet trodser forbud eller påbud givet
efter § 43. Anløbsforbuddet medfører, at
skibet ikke må anløbe danske havne, så
længe forbuddet eller påbuddet ikke efterleves.
Samtlige EU/EØS-lande underrettes, jf.
§ 43 a, stk. 5, når der udstedes
anløbsforbud. Dette er forudsætningen for, at disse
lande kan udstede tilsvarende anløbsforbud, der omfatter
deres havne.
Tilsvarende kan der udstedes et
anløbsforbud til danske havne efter anmodning fra en anden
medlemsstat, når et skib har overtrådt bestemmelserne
for et forbud eller påbud, der er udstedt af denne
medlemsstat. Reglerne gælder også EØS-lande, jf.
§ 43 a, stk. 2.
Når der i Danmark er udstedt et
anløbsforbud over for et skib, kan der dog i henhold til
§ 43 a, stk. 3, gives tilladelse til anløb af
en bestemt dansk havn, hvis skibets fortsatte sejlads
indebærer risiko for tab af menneskeliv, skade på
havmiljøet, hvis bydende nødvendige sikkerhedshensyn
gør det påkrævet eller med henblik på at
afhjælpe fejl og mangler.
I henhold til § 43 a, stk. 4,
ophæves et anløbsforbud, når de forhold, som
førte til anløbsforbuddet, er bragt i orden.
Ved indføjelsen af § 43 a i
havmiljøloven, der skete som en del af implementeringen af
det oprindelige havnestatskontroldirektiv fra 1995, blev
miljøministeren tillagt kompetencen til at udstede
anløbsforbud efter § 43 a. I bemærkningerne
til loven blev det anført, at beføjelsen forventedes
delegeret til Søfartsstyrelsen ved bemyndigelse efter lovens
§ 48.
Ved en lovændring i 2002 (lov nr. 261 af 8.
maj 2002) blev miljøministeren i lovteksten erstattet af
forsvarsministeren. Overførslen af adgangen til at udstede
anløbsforbud fra miljøministeren til
forsvarsministeren er imidlertid ikke nødvendig for
forsvarsministerens varetagelse af sine opgaver. For en mere
detaljeret gennemgang af spørgsmålet henvises der til
bemærkningerne til den foreslåede § 43 c
nedenfor.
I forhold til de procedurebestemte
anløbsforbud, der skal udstedes i overensstemmelse med
direktivets artikel 16, har Miljøministeriet og
Søfartsstyrelsen vurderet, at lov om sikkerhed til
søs indeholder tilstrækkelig hjemmel til at udstede
disse anløbsforbud. Udstedelse af sådanne
anløbsforbud udgør en rent objektiv konstatering af,
hvor mange gange et skib tidligere er blevet tilbageholdt, og ikke
en undersøgelse af, om miljø- og/eller
søsikkerhedsforhold førte til tilbageholdelserne. I
overensstemmelse hermed er det alene Søfartsstyrelsen, der
udsteder procedurebestemte anløbsforbud med hjemmel i lov om
sikkerhed til søs.
Det bemærkes, at gebyrbestemmelsen i den
gældende lovs § 55 vil blive anvendt til at
fastsætte de regler om gebyr til dækning af
myndighedernes udgifter til udstedelse af anløbsforbud, som
krævet i direktivets artikel 28, stk. 2.
2.2.3. Lovforslaget
Den foreslåede § 43 c blev
oprindeligt sat ind i havmiljøloven i 1995 som
§ 43 a, ved lov nr. 902 af 29. november 1995, som led i
implementeringen af den oprindelige udgave af
havnestatskontroldirektivet. Med denne lov blev
miljøministeren bl.a. tillagt kompetencen til at udstede
anløbsforbud.
Ved lov nr. 902 af 16. december 1998, blev
ansvaret for kontrol med affalds- last- og oliejournaler endeligt
overført fra miljøministeren til erhvervsministeren.
Lovændringen udgjorde en del af en større omskrivning
af Søfartsstyrelsens lovgivning, som bl.a. resulterede i den
første udgave af lov om sikkerhed til søs (lov nr.
900 af 16. december 1998). Som følge af denne
lovændring havde miljøministeren ikke længere
behov for hjemlen til at udstede anløbsforbud i
§ 43 a.
Som en konsekvens af overdragelsen af en
række udøvende opgaver på havmiljølovens
område fra miljøministeren til forsvarsministeren ved
kongelig resolution af 11. juni 1999 og en dertil knyttet aftale
mellem de to ministre, blev havmiljøloven ændret ved
lov nr. 261 af 08. maj 2002.
Som en del af lovændringen i 2002, blev der
bl.a. foretaget en ændring af adgangen til at udstede
anløbsforbud efter § 43 a. Hvor
miljøministeren tidligere havde haft kompetencen,
medførte lovændringen, at forsvarsministeren blev
indføjet i § 43 a i stedet for
miljøministeren.
Sidenhen har det vist sig, at forsvarsministeren
som led i sin opgavevaretagelse efter havmiljølovens kapitel
13 alene benytter adgangen til at udstede påbud og forbud
efter § 43. Hjemlen til at udstede anløbsforbud
efter § 43 a er således ikke nødvendig for
forsvarsministerens varetagelse af sine opgaver på
havmiljølovens område.
I de senere år er havmiljølovens
regler om havnestatskontrol blevet justeret på baggrund af ny
international miljøregulering, således at
miljøministeren nu igen har fået behov for en hjemmel
til at udstede anløbsforbud.
Det er derfor fundet mest hensigtsmæssigt at
overføre adgangen til at udstede anløbsforbud efter
den gældende § 43 a fra forsvarsministeren til
miljøministeren. Af lovtekniske grunde foreslås
miljøministerens kompetence fastlagt i en ny § 43
c.
På baggrund af ovenstående
foreslås det at overføre kompetencen til at udstede
anløbsforbud efter § 43 a fra forsvarsministeren
til miljøministeren. Herudover udvides bestemmelsen med
henblik på at muliggøre udstedelse af
anløbsforbud på basis af et forbud eller påbud,
der er begrundet i overtrædelser af regler om luftforurening.
Samtidig præciseres det i bestemmelsens ordlyd, at den alene
finder anvendelse i forbindelse med havnestatskontrol, jf.
bemærkningerne til den foreslåede § 43 c.
I lovforslaget bliver den gældende
§ 43 a af lovtekniske grunde til § 43 c.
Havmiljølovens § 48 giver
miljøministeren mulighed for at delegere de
beføjelser, der er tillagt miljøministeren. I praksis
vil anløbsforbud således blive udstedt i samarbejde
mellem Miljøministeriet og Erhvervs- og
Vækstministeriet (Søfartsstyrelsen). De nærmere
rammer herfor, herunder Miljøministeriets afholdelse af
Søfartsstyrelsens udgifter til kontrol på
havmiljølovens område, vil blive fastlagt i den
eksisterende aftale, der nærmere regulerer samarbejdet mellem
Miljøministeriet og Søfartsstyrelsen.
2.3. Fortrolighed
2.3.1.
Havnestatskontroldirektivet (direktiv 2009/16/EF)
Direktivets artikel 18 indeholder regler om
behandling af klager.
Direktivets artikel 18, afsnit 4, har
følgende ordlyd: »Klagerens identitet må ikke
afsløres over for skibets fører eller reder.
Skibsinspektøren sikrer fortrolig behandling af eventuelle
samtaler med besætningsmedlemmer.«
I artikel 2, nr. 8, defineres en
skibsinspektør som en offentligt ansat eller en anden
person, der er behørigt bemyndiget af medlemsstatens
kompetente myndigheder til at udføre
havnestatskontrolinspektion, og som hører ind under disse
myndigheder.
I direktivets artikel 2, nr. 14, defineres en
klage som enhver oplysning eller indberetning forelagt af enhver
person eller organisation med legitim interesse i skibets
sikkerhed, herunder interesse i besætningsmedlemmers
sikkerhed og sundhed, leve- og arbejdsvilkår om bord og
forebyggelse af forurening.
Miljøministeriet antager, at direktivets
regel har til formål at beskytte sådanne personer,
organisationer og besætningsmedlemmer, der indgiver
anmeldelse til havnestatsmyndighederne, således at det
sikres, at oplysninger om tvivlsomme forhold kan komme til
myndighedernes kendskab.
Da der således ikke er tale om klage over en
forvaltningsmyndigheds afgørelse skal »klagers
identitet« forstås som »anmelders
identitet«.
2.3.2. Gældende ret
Havmiljøloven indeholder i dag ikke
bestemmelser om fortrolighed. Det er således de almindelige
tavshedspligtregler i straffeloven og forvaltningsloven, der finder
anvendelse. Endvidere vil spørgsmål om aktindsigt i
tilsynssager skulle afgøres efter de almindelige regler i
forvaltningsloven, offentlighedsloven og
miljøoplysningsloven. Persondatalovens regler om
oplysningspligt og indsigtsret for den registrerede vil ligeledes
finde anvendelse.
De krav til fortrolighed, som følger af
direktivets artikel 18, afsnit 4, herunder særligt med hensyn
til kravet om fortrolig behandling af eventuelle samtaler med
besætningsmedlemmer, vurderes at være mere
vidtgående end den almindelige tavshedspligt efter
forvaltningsloven og straffeloven. De gældende
tavshedspligtsregler i straffeloven og forvaltningsloven sikrer
dermed ikke umiddelbart den fortrolighed, som
havnestatskontroldirektivet kræver.
2.3.3. Lovforslaget
Den foreslåede § 53 c er en
særlig tavshedspligtsbestemmelse, der udvider den almindelige
tavshedspligt efter forvaltningsloven og straffeloven. Bestemmelsen
tilsigter at gennemføre havnestatskontroldirektivets artikel
18, afsnit 4, på havmiljølovens område.
Den foreslåede § 53 c har
således til formål at sikre den, der indgiver en
anmeldelse omfattet af direktivets artikel 18 mod, at
tilsynsmyndigheden videregiver oplysninger, der kan afsløre
anmelders identitet over for skibets fører eller reder,
herunder ved at identiteten afsløres for andre. Bestemmelsen
har ligeledes til formål at sikre den fortrolige behandling
af tilsynsmyndighedens eventuelle samtaler med
besætningsmedlemmer.
Den foreslåede § 53 c har
således til formål at sikre anmelderens og
besætningsmedlemmernes anonymitet.
Den foreslåede bestemmelse omfatter kun
anmeldelser efter direktivets artikel 18. Det drejer sig på
havmiljølovens område i dag om anmeldelser
vedrørende overtrædelse af havmiljølovens
regler eller regler udstedt i medfør heraf om luftforurening
fra skibe. I det omfang direktivets artikel 18 med tiden kommer til
at omfatte anmeldelser af yderligere forhold omfattet af
havmiljøloven, vil disse ligeledes blive omfattet af den
foreslåede § 53 c.
I en nærmere fremtid forventes direktivet at
skulle indeholde en henvisning til internationale regler om
ballastvand og antibegroningsmidler, hvorefter anmeldelser efter
direktivets artikel 18 også vil kunne omfatte disse
forhold.
Den kreds af personer, som oplysningerne omfattet
af den foreslåede § 53 c ikke må
afsløres overfor, er skibets fører, reder eller
andre. Det skønnes nødvendigt at gøre den
omfattede personkreds helt bred med henblik på fuldt ud at
sikre anmelders og besætningsmedlemmers anonymitet i
overensstemmelse med direktivets artikel 18, afsnit 4.
Den foreslåede § 53 c vil dog ikke
være til hinder for videregivelse af oplysninger til andre
forvaltningsmyndigheder i overensstemmelse med de almindelige
regler herom.
Bestemmelsen omfatter oplysninger, som kan
identificere anmelderen og eventuelle besætningsmedlemmer, og
indholdet af tilsynsmyndighedens samtaler med
besætningsmedlemmerne. De samtaler med
besætningsmedlemmer, der vil være omfattet af den
foreslåede § 53 c, vil være samtaler, der
gennemføres med besætningsmedlemmer i forbindelse med,
at der indgives en anmeldelse omfattet af direktivets artikel 18
eller som opfølgning på en anmeldelse, eventuelt i
forbindelse med et tilsynsbesøg.
Bestemmelsens betydning for
adgangen til aktindsigt efter offentlighedsloven
Pligten til at meddele aktindsigt efter
offentlighedsloven er ifølge lovens § 14
begrænset af særlige regler om tavshedspligt fastsat
ved lov eller med hjemmel i lov for personer, der virker i
offentlig tjeneste eller hverv.
En anmodning om aktindsigt i oplysninger omfattet
af den foreslåede § 53 c fra andre end parter kan
derfor umiddelbart afvises i medfør af offentlighedslovens
§ 14.
Bestemmelsen betydning for
parters adgang til aktindsigt efter forvaltningsloven
Hvis skibets fører eller reder, i deres
egenskab af chef eller arbejdsgiver, anmoder om aktindsigt i en
tilsynssag, afgøres sagen efter forvaltningslovens
§§ 9 og 15, idet en chef eller arbejdsgiver i
tilfælde, hvor der er indgivet anmeldelse om f.eks.
tvivlsomme forhold vedrørende skibet, må være
part i tilsynssagen. Efter § 9, stk. 2,
begrænser bestemmelser om tavshedspligt for personer, der
virker i offentlig tjeneste eller hverv, ikke pligten til at
meddele aktindsigt efter forvaltningsloven. Forvaltningslovens
§ 15, stk. 1, giver imidlertid mulighed for at
nægte aktindsigt i oplysninger eller dokumenter, i det omfang
partens interesse i at kunne benytte kendskab til sagens dokumenter
til varetagelse af sit tarv findes at burde vige for
afgørende hensyn til den pågældende selv eller
til andre private eller offentlige interesser.
Af hensyn til en korrekt gennemførelse af
direktivets artikel 18 på havmiljølovens område
vil den særlige tavshedspligt, der foreslås med
§ 53 c, indebære, at skibets reder og fører
kan nægtes aktindsigt efter forvaltningsloven i oplysninger i
en tilsynssag vedrørende en anmeldelse efter direktivets
artikel 18 på havmiljølovens område, idet omfang
oplysningerne er omfattet af den foreslåede § 53
c.
Bestemmelsens betydning for
persondatalovens regler
Persondatalovens regler om oplysningspligt efter
§ 29, stk. 1, og indsigelsesret efter
§ 31, stk. 1, finder anvendelse, når
tilsynsmyndigheden har registreret en anmeldelse vedrørende
en personligt ejet virksomhed eller et mindre interessentskab, hvor
interessenterne er fysiske personer. Persondatalovens
§ 30, stk. 1 og 2, giver dog mulighed for at fravige
§§ 29, stk. 1, og 31, stk. 1, når
den registreredes interesse i at få kendskab til oplysninger
efter en konkret vurdering findes at burde vige for
afgørende hensyn til private interesser eller kontrol-,
tilsyns-, eller reguleringsopgaver. Det skal i den forbindelse
vurderes, om oplysningspligten og indsigelsesretten viger helt
eller alene udskydes, indtil sagen er nærmere
undersøgt.
Ved afgørelser efter § 30,
stk. 1 og 2, må den foreslåede § 53 c og
hensynene bag fastsættelsen af en særlig tavshedspligt
på området tillægges betydning i forbindelse med
den konkrete afvejning af de modstående hensyn, der er
nævnt i § 30, stk. 1 og 2. Det må i
almindelighed antages, at den konkrete afvejning vil føre
til, at oplysningspligten og indsigtsretten helt fraviges, da
formålet med havnestatskontroldirektivets artikel 18, afsnit
4, ellers derved forspildes.
Bestemmelsens betydning for
aktindsigt efter miljøoplysningslovens regler
Miljøoplysningslovens regler finder
anvendelse, hvis der anmodes om aktindsigt i
miljøoplysninger. Miljøoplysningsloven
gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2003/4/EF om offentlig adgang til miljøoplysninger og om
ophævelse af Rådets direktiv 90/313/EØF i dansk
ret. Ved miljøoplysninger forstås - i relation til
udledning til luften fra skibe - alle oplysninger, som
vedrører blandt andet tilstanden i miljøelementer som
f.eks. luft og atmosfære, vand, kyst- og havområder og
vekselvirkningen mellem disse elementer, udledninger, andre udslip
i miljøet og foranstaltninger, der påvirker eller kan
påvirke miljøelementerne samt faktorer og
foranstaltninger, der har til formål at beskytte disse
miljøelementer.
Oplysninger om anmelders identitet vil
således næppe være en miljøoplysning og
dermed ikke omfattet af loven. Derimod kan det komme på tale,
at andre oplysninger omfattet af § 53 c - navnlig
oplysninger, der fremkommer ved samtaler med
besætningsmedlemmer - vil være miljøoplysninger
i lovens forstand og dermed omfattet af adgangen til aktindsigt
efter loven.
Miljøoplysningsloven er i modsætning
til offentlighedsloven ikke begrænset af særlige
tavshedspligtsregler i anden lovgivning, men i det omfang en
sådan tavshedspligtsregel tilsigter at varetage hensyn, der
ligeledes er beskyttet efter miljøoplysningsdirektivet, vil
det være muligt efter en konkret afvejning af de involverede
hensyn at undtage oplysninger omfattet af tavshedspligten fra
aktindsigt.
De hensyn, der ligger bag den foreslåede
§ 53 c, må anses for omfattet af
miljøoplysningsdirektivets artikel 4, stk. 2, litra f,
om beskyttelse af personoplysninger og/eller sagsakter
vedrørende fysiske personer og kan således begrunde
afslag på aktindsigt. Ved anmodning om aktindsigt i
miljøoplysninger efter miljøoplysningsloven
indgår den foreslåede § 53 c derfor i den
konkrete afvejning af de offentlige interesser, der varetages ved
udlevering af oplysninger, over for de interesser, der varetages
ved at afslå udlevering. Hensynene bag den foreslåede
§ 53 c må i almindelighed føre til, at
aktindsigt i oplysninger omfattet af § 53 c
afslås.
3. De økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Den foreslåede indsættelse af en
§ 43 c i havmiljøloven (videreførelse af
den tidligere § 43 a) medfører, at
miljøministeren med bistand fra Søfartsstyrelsen, vil
kunne udstede anløbsforbud på baggrund af
overtrædelser af havmiljølovens regler, eller regler
udstedt i medfør heraf. På nuværende tidspunkt
drejer det sig kun om regler om svovlindholdet i
skibsbrændstoffer. Der er indtil videre ikke udstedt
anløbsforbud for overtrædelse af reglerne om
svovlindholdet i skibsbrændstoffer. Det vurderes derfor, at
udgifterne hertil vil være yderst begrænsede.
De dele af lovforslaget, der har til formål
at fremtidssikre havmiljøloven, giver alene adgang til
på sigt at inddrage nye områder i havnestatskontrollen,
efterhånden som de optages i havnestatskontroldirektivet.
På nuværende tidspunkt har forslaget derfor ingen
økonomiske konsekvenser. Kontrol med eventuelle nye
områder vil blive integreret i den eksisterende
havnestatskontrol. Dette vil medvirke til at begrænse de
fremtidige omkostninger.
4. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Da havnestatskontrollen alene er rettet mod
udenlandske skibe, vil forslaget ikke medføre øgede
økonomiske eller administrative konsekvenser for danske
skibe. Reglerne om havnestatskontrol kan dog få
økonomiske konsekvenser for danske redere, hvis skibe sejler
under udenlandsk flag, og som overtræder
havmiljøloven. I praksis er konsekvenserne meget
begrænsede.
Endvidere er det muligt, at
havnestatskontroldirektivets øgede fokus på skibe, der
udgør en statistisk højere forureningsrisiko,
på længere sigt vil kunne have positive konsekvenser
for dansk skibsfart, hvis skibe generelt ikke hører til i
højrisikokategorien. Dansk skibsfart kan derfor med
rimelighed forvente mindre konkurrence fra højrisikoskibe,
som ellers vil kunne udgøre et billigere alternativ til
danske lavrisikoskibe.
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR)
med henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. CKR vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser i et omfang, der berettiger, at
lovforslaget bliver forelagt virksomhedspanelet.
5. De administrative
konsekvenser for borgerne
Da lovforslaget alene er rettet mod
erhvervsmæssig skibsfart, vil lovforslaget ikke have
administrative konsekvenser borgerne.
6. De miljømæssige
konsekvenser
Ændringerne forventes på sigt at danne
grundlag for en begrænset del af EU's opstramning af
medlemslandenes havnestatskontrol. Opstramningen skal gøre
havnestatskontrollen mere målrettet og har til hensigt at
nedbringe sejlads med skibe, der på grund af f.eks. deres
alder, vedligeholdelsestilstand eller flagstatens historie
udgør en øget risiko (højrisikoskibe).
Ændringerne i havmiljøloven udgør derfor et
bidrag til en forbedring af beskyttelsen af miljøet og
menneskers sundhed mod forurening fra skibe.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2009/16/EF af 23. april 2009 om havnestatskontrol,
EU-Tidende 2009, nr. L 131, s. 0057-100. Langt hovedparten af disse
bestemmelser er allerede gennemført i havmiljøloven
og videreføres alene med visse justeringer for så vidt
angår ressortfordelingen mellem de danske myndigheder. Dog
gennemføres som noget nyt havnestatskontroldirektivets
bestemmelse i artikel 18, afsnit 4, om, at visse anmeldere og
besætningsmedlemmer har krav på fortrolighed.
8. Hørte myndigheder og
organisationer mv.
KL, Danske Regioner, Københavns Kommune
(Center for Miljø), Advokatrådet, Beredskabsstyrelsen,
Bilfærgernes Rederiforening, Danmarks Fiskeindustri- og
Eksportforening, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks
Miljøundersøgelser, Danmarks Naturfredningsforening,
Danmarks Rederiforening, Danmarks Skibsmæglerforening,
Danmarks Sportsfiskerforbund, Danmarks Vindmølleforening;
Dansk Akvakultur; Dansk Amatørfiskerforening; Dansk
Amatørfiskerforening af 1978, Dansk Energi, Dansk Energi
Brancheforening, Dansk Fritidsfiskerforbund, Dansk Grus- og
Stenindustri, Dansk Industri, Dansk Kano og Kajakforbund, Dansk
Ornitologisk Forening, Dansk Sejlunion, Dansk Sportsdykkerforening,
Dansk Transport og Logistik, Danske Havne, Danske Maritime, DANVA
(Dansk Vand- og Spildevandsforening), Det økologiske
råd og selskab, DONG Energy, DTU-Aqua, ENERGINET. DK,
Energistyrelsen, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen (Center for
Kvalitet i Erhvervsregulering), Ferskvandsfiskeriforeningen for
Danmark, Fiskeridirektoratet, Foreningen af dansk ral- og
sandsugere, Foreningen af Danske Privathavne, Foreningen af
Lystbådehavne i Danmark; Friluftsrådet, Green Network,
Greenpeace Danmark, GEUS, Kyst, Land & Fjord, By & Havn,
Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen Levende Hav,
Mærsk Olie & Gas A/S, NOAH, NSOC-DK, Energi- og
Olieforum, Pelagisk Fiskeriforening, Rederiforeningen af 1895,
Rederiforeningen for mindre skibe, Søfartsstyrelsen, Sund
& Bælt, Vadehavssamarbejdet, Vattenfall,
Verdensnaturfonden, Visit Denmark, Dansk Erhverv og Dansk
Miljøteknologi, Rigsombudsmanden i Grønland,
Rigsombudsmanden på Færøerne.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Der er en teoretisk mulighed for, at
reglerne om havnestatskontrol på længere sigt
medfører mindre konkurrence fra billigere
højrisikoskibe, med positive økonomiske konsekvenser
for erhvervet til følge. | Reglerne om havnestatskontrol kan få
økonomiske konsekvenser for danske redere, hvis skibe sejler
under udenlandsk flag, og som overtræder
havmiljøloven. I praksis er konsekvenserne meget
begrænsede. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ændringerne i havmiljøloven
udgør et bidrag til en forbedring af beskyttelsen af
miljøet og menneskers sundhed mod forurening fra
skibe. | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/16/EF af 23.
april 2009 om havnestatskontrol. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 42 a, stk. 1)
Den foreslåede bestemmelse medfører
en udvidelse af miljøministerens kompetence i forhold til
den gældende § 42 a. Udvidelsen medfører
samtidig, at den endnu ikke ikrafttrådte § 42 b kan
ophæves, da bestemmelsen vil være indeholdt i den
foreslåede ændring af § 42 a,
stk. 1.
Efter den gældende bestemmelse i
§ 42 a, stk. 1, kan der udstedes forbud mod at
fortsætte sejlads eller andre aktiviteter og påbud om,
at sejlads eller andre aktiviteter skal følge bestemte
retningslinjer. Dette gælder, såfremt der fra et skib
er sket eller er fare for udledning til luften, og udledningen er i
strid med loven eller forskrifter fastsat i medfør af loven,
og forbuddet eller påbuddet er nødvendigt for at
forhindre eller bekæmpe forurening af havet eller luften. Der
kan meddeles forbud og påbud ved fare for forurening
påvist på baggrund af foreskrevne dokumenter,
logbøger m.v. På tilsvarende måde giver den
endnu ikke ikrafttrådte § 42 b
miljøministeren mulighed for at gribe ind over for skibes
udtømning af ballastvand til havet.
Det bemærkes, at begrebet
»skibe« også omfatter flydende platforme, jf.
forarbejderne til lov om beskyttelse af havmiljøet, jf.
Folketingstidende 1992-93, tillæg A, spalte 7314-7316.
Med den foreslåede ændring udvides den
gældende bestemmelse, således at ministeren kan udstede
påbud eller forbud til et skib, uanset hvilken type udledning
der er tale om, og uanset om udledningen sker til luften eller til
havet.
Formålet med lovændringen er at give
miljøministeren mulighed for at gribe ind over for flere
typer af forurening end efter den gældende lov. Med
lovændringen vil ministeren kunne foretage indgreb over for
skibes manglende overholdelse af havmiljøloven eller regler
udstedt i medfør heraf, f.eks. regler om
antibegroningsmidler, transport af farligt gods og aflevering af
driftsaffald, der har medført eller vil kunne medføre
en forurening af havet eller luften, eller fare herfor.
I praksis tænkes bestemmelsen primært
anvendt som hjemmel til at tilbageholde udenlandske skibe i danske
havne i forbindelse med havnestatskontrol på
havmiljølovens område. Bestemmelsen vil også
kunne anvendes til at tilbageholde danske skibe i danske havne i
forbindelse med flagstatskontrol på havmiljølovens
område.
Der ændres med den foreslåede
udvidelse af § 42 a ikke på forsvarsministerens
kompetence i § 43, stk. 1, hvorefter
forsvarsministeren inden for sit ansvarsområde kan forbyde et
skib at fortsætte sejlads mv.
Adgangen til efter den foreslåede
ændring af § 42 a at udstede forbud og påbud
til skibe i forbindelse med kontrol i havn, skal ses i
sammenhæng med den foreslåede bestemmelse i
§ 43 c, som giver mulighed for at udstede
anløbsforbud, ved manglende overholdelse af forbud og
påbud udstedt i medfør af § 42 a. Der
henvises i den forbindelse til bemærkningerne til
§ 43 c.
Forbud eller påbud efter § 42 a
vil kunne påklages til Ankenævnet for
Søfartsforhold, jf. § 51 a, stk. 1.
Det bemærkes, at miljøministerens
beføjelser efter § 42 a vil kunne delegeres til
Naturstyrelsen eller andre statslige myndigheder, jf.
§ 48. I praksis vil påbud og forbud i forbindelse
med kontrol af skibe i havn således blive forberedt og
udstedt i samarbejde mellem Miljøministeriet og Erhvervs- og
Vækstministeriet (Søfartsstyrelsen). De nærmere
rammer herfor, herunder Miljøministeriets afholdelse af
Søfartsstyrelsens udgifter til kontrol på
havmiljølovens område, vil blive fastlagt i den
eksisterende aftale, der nærmere regulerer samarbejdet mellem
Miljøministeriet og Søfartsstyrelsen.
For så vidt angår ulovlige udledninger
til luften henvises der i øvrigt til bemærkningerne
til lovforslag nr. L 45, folketingstidende 2008-2009, tillæg
A, spalte 1212, om ændring af lov om beskyttelse af
havmiljøet (nødområder for skibe og planer
herfor mv.).
Til nr. 2 (§ 42 a, stk. 1, 2.
pkt.)
Det foreslås, at § 42 a,
stk. 1, 2. pkt., ophæves. Dette skyldes, at
miljøministeren med den foreslåede § 43 b
tillægges en bemyndigelse til, efter forhandling med
forsvarsministeren bl.a. at afgrænse anvendelsen af
§ 42 a over for § 43. Denne bemyndigelse er
bredere end den gældende § 42 a, stk. 1, 2.
pkt., som derfor ikke længere vil have et selvstændigt
indhold og foreslås ophævet. Der henvises til
bemærkningerne til den foreslåede § 43 b.
Til nr. 3 (ophævelse af § 43
a)
Det foreslås at § 43 a
ophæves. Der henvises til bemærkningerne til den
foreslåede § 43 c, som viderefører den
gældende lovs § 43 a.
Til nr. 4 (§ 43 b og § 43
c)
Til § 43 b
Formålet med den foreslåede
bestemmelse er at give miljøministeren mulighed for at
fastsætte nærmere regler, der afgrænser,
hvornår den foreslåede § 42 a henholdsvis den
gældende lovs § 43 finder anvendelse.
Formålet hermed er at tydeliggøre, hvornår
miljøministeren henholdsvis forsvarsministeren foretager
indgreb ved overtrædelser af havmiljøloven eller
regler udstedt i medfør heraf.
Den ressortfordeling, der tænkes foretaget,
vil ske i overensstemmelse med gældende ret på
området og de aftaler, der er indgået mellem de
berørte myndigheder. Formålet er dermed ikke at
foretage ændringer i den gældende ressortfordeling, men
alene at sikre, at denne fremgår tilstrækkeligt klart,
og samtidig at foretage en konsolidering af udviklingen i
ressortfordelingen på området i de senere år.
De regler, der forventes udarbejdet, vil beskrive
forsvarsministerens forpligtelse til at gribe ind over for
forurening af havmiljøet til søs og
miljøministerens forpligtelse til at foretage kontrol med
overholdelse af loven i forhold til skibe, der befinder sig i havn,
samt hvordan disse to områder er afgrænset i forhold
til hinanden.
Der vil endvidere kunne fastsættes regler om
udøvelsen af beføjelserne, herunder hvilke typer af
overtrædelser, der kan føre til tilbageholdelse af et
skib og hvilke momenter, der indgår i vurdering af, om et
skib skal tilbageholdes.
Til § 43 c
Det foreslås, at miljøministeren
får hjemmel til at træffe afgørelse om
anløbsforbud som opfølgning på et påbud
eller forbud efter § 42 a, stk. 1
(tilbageholdelse).
Med den foreslåede bestemmelse i
§ 43 c overtager miljøministeren
forsvarsministerens kompetence efter den gældende
§ 43 a. Om baggrunden herfor henvises til afsnit 2.2.3. i
de almindelige bemærkninger.
Herudover udvides bestemmelsen i
havmiljøloven om anløbsforbud med henblik på at
muliggøre udstedelse af anløbsforbud på basis
af et forbud eller påbud, der er begrundet i
overtrædelser af regler om luftforurening.
Den gældende § 43 a blev indsat i
havmiljøloven ved lov nr. 902 af 29. november 1995 for at
implementere havnestatskontroldirektivets bestemmelser om
anløbsforbud i havmiljøloven. Det fremgår
imidlertid ikke af ordlyden af den gældende § 43 a,
at den alene skal finde anvendelse i forbindelse med
havnestatskontrol. Derfor er ordet havnestatskontrol
indføjet i den foreslåede § 43 c,
stk. 1. Tilføjelsen ændrer ikke på
bestemmelsens anvendelsesområde.
Det foreslåede stk. 1 afspejler
kriterierne i artikel 21, stk. 4, i
havnestatskontroldirektivet.
Beføjelsen vil blive brugt i situationer,
hvor Danmark er det første EU-land, der har udstedt et
forbud eller påbud til et skib på grund af
overtrædelser af havmiljøloven i Danmark.
I de foreslåede stk. 1 og stk. 2
er terminologien omkring indgreb præciseret, således at
begrebet tilbageholdelse er skiftet ud med de to begreber forbud og
påbud. Der foretages ikke hermed en indholdsmæssig
ændring af bestemmelsernes anvendelsesområde, men alene
en mere præcis henvisning til begreberne i § 42 a
og § 43, som er grundlaget for et
anløbsforbud.
Det følger af stk. 2, at
miljøministeren har en pligt til at udstede et
anløbsforbud, når et andet EU/EØS-land eller et
Paris MoU-land anmoder om det, fordi et skib har overtrådt et
forbud eller påbud udstedt i dette andet EU/EØS- eller
Paris MoU-land. Udover EU/EØS-landene dækker Paris
MoU-landene Canada, Kroatien og Rusland. Henvisningen til Paris MoU
er foretaget for at sikre forbindelsen til Marpol-konventionen
også i forhold til de lande, som ligger uden for
EU/EØS-samarbejdet, idet varetagelsen af
Marpol-konventionens bestemmelser i forhold til Canada, Kroatien og
Rusland ikke er sikret med implementeringen af
havnestatskontroldirektivet.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 2
omfatter dele af direktivets artikel 21, stk. 4 - 6, og
omhandler de situationer, hvor Danmark ikke er den havnestat, der
har udstedt det oprindelige anløbsforbud. Bestemmelsen
tilsigter at supplere § 15 i lov om sikkerhed til
søs.
Forslagets stk. 2 indebærer, at
miljøministeren skal træffe en afgørelse om
anløbsforbud til danske havne, når et
anløbsforbud, meddelt af et andet EU/EØS-land eller
et Paris MoU-land, er udstedt for at varetage de hensyn, som er
omfattet af havmiljøloven eller regler udstedt i
medfør af loven, og som ikke er udmøntet i anden
lovgivning. Tilføjelsen om, at miljøministeren kun
udsteder et anløbsforbud med hjemmel i havmiljøloven,
hvis påbud eller forbud i et andet land varetager hensyn
omfattet af loven, men som ikke er udmøntet i anden (dansk)
lovgivning betyder, at forhold, som falder ind under
havmiljølovens formål, men som af forskellige
årsager kan være reguleret i anden lovgivning med et
overlappende formål, ikke kan danne grundlag for et
anløbsforbud efter havmiljøloven. Dette gælder
f.eks. anløbsforbud udstedt i et andet land på
baggrund af overtrædelser i forhold til oliejournaler, som i
Danmark er reguleret i Søfartsstyrelsens lovgivning, selvom
formålet med reguleringen også ligger inden for
havmiljølovens ramme.
Med det foreslåede stk. 3 om
tilladelser til anløb af en bestemt dansk havn
foreslås miljøministerens beføjelse udvidet til
ikke blot at omfatte beskyttelse af havmiljøet, men
også af luftmiljøet. Derfor anvendes i bestemmelsen
det bredere begreb »miljøet«. På
nuværende tidspunkt vil bestemmelsen alene blive anvendt i
forhold til overtrædelser af regler om udledning til luften
fra skibe, for eksempel som følge af svovlindholdet i skibes
brændstoffer, eller andre udslip. Den vil desuden kunne
anvendes i situationer, hvor et skib ikke overholder vilkår i
en tilladelse til at benytte udstyr til røggasrensning i
stedet for begrænsning af svovlindholdet i
skibsbrændstoffet.
I det omfang nye miljøforhold reguleres i
internationale aftaler, som optages i havnestatskontroldirektivet,
og efterfølgende indarbejdes i havmiljøloven, vil
§ 43 c også finde anvendelse på disse
forhold. Det kan f.eks. være udledning af ballastvand og
anvendelse af antibegroningsmidler.
Det foreslås i stk. 4, at
miljøministeren, og ikke forsvarsministeren, kan
træffe afgørelse om ophævelse af et
anløbsforbud, når de forhold, som førte til
anløbsforbuddet, er bragt i orden. Beføjelsen vil
blive anvendt i overensstemmelse med havnestatskontroldirektivets
artikel 21, stk. 4.
Forslaget i stk. 5 om underretning af andre
EU/EØS-lande svarer indholdsmæssigt til den
gældende bestemmelse i § 43 a, stk. 5. Der
foretages en mindre sproglig justering af bestemmelsen, idet ordene
»med henblik på iværksættelse af
tilsvarende tiltag i disse lande« foreslås
ophævet. Grunden hertil er, at denne eftersætning ikke
har retlig betydning, da dansk lovgivning ikke kan
pålægge andre landes myndigheder at
iværksætte tiltag.
Herudover præciseres det i forslagets
stk. 5, at bestemmelsen kun er relevant i sammenhæng med
de foreslåede stk. 1 og stk. 4, hvorfor en
eksplicit henvisning til disse er indsat.
Til nr. 5
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af, at § 43 a i den gældende lov af
lovtekniske årsager foreslås flyttet til § 43
c.
Til nr. 6 (§ 53 c)
Den foreslåede § 53 c er en ny
særlig tavshedspligtsbestemmelse, som udvider den almindelige
tavshedspligt efter forvaltningsloven og straffeloven.
Bestemmelsen tilsigter at gennemføre
havnestatskontroldirektivets bestemmelse i artikel 18, afsnit 4,
om, at visse anmeldere og besætningsmedlemmer har krav
på fortrolighed. Bestemmelsen giver den
pågældende persongruppe en umiddelbar ret.
Det foreslås, at anmelders identitet ikke
må videregives til skibets fører, reder eller andre
ved anmeldelser omfattet af artikel 18. Den, der som
tilsynsmyndighed fører eventuelle samtaler med
besætningsmedlemmer i forbindelse med anmeldelser
vedrørende forhold omfattet af havmiljøloven, skal
sikre fortrolig behandling heraf.
De dele af artikel 18, der skal gennemføres
i havmiljøloven, omhandler for tiden kun anmeldelser vedr.
overtrædelse af regler om luftforurening fra skibe. Det
forventes, at direktivet i en nærmere fremtid også vil
indeholde en henvisning til internationale regler om ballastvand og
antibegroningsmidler, hvorefter anmeldelser efter direktivets
artikel 18 også vil kunne omfatte disse forhold.
Den, der er forpligtet til at sikre
fortroligheden, er ifølge direktivet
skibsinspektøren, hvorved direktivet forstår en
offentligt ansat eller en anden person, der er behørigt
bemyndiget af en kompetent myndighed til at udføre
havnestatskontrolinspektion, og som hører ind under disse
myndigheder. Da havmiljøloven ikke anvender begrebet
»skibsinspektør«, anvendes begrebet
tilsynsmyndighed, som er den gængse betegnelse, jf.
eksempelvis lovens § 45.
Direktivet beskriver persongruppen som
»klagere«. Ved »klage« forstås i
direktivet enhver oplysning eller indberetning forelagt af enhver
person eller organisation med legitim interesse i skibets
sikkerhed, herunder interesse i besætningsmedlemmers
sikkerhed og sundhed, leve- og arbejdsvilkår om bord og
forebyggelse af forurening, jf. direktivets artikel 2, nr. 14.
Da der således ikke er tale om klage over en
forvaltningsmyndigheds afgørelse skal »klagers
identitet« forstås som »anmelders
identitet«. Det antages derfor, at direktivets regel har til
formål at beskytte personer, organisationer og
besætningsmedlemmer, der indgiver anmeldelse til
havnestatsmyndighederne, således at det sikres, at
oplysninger om tvivlsomme forhold kan komme til myndighedernes
kendskab.
Den kreds af personer, som oplysningerne omfattet
af den foreslåede § 53 c ikke må
afsløres overfor, er skibets fører, reder eller
andre. Det skønnes nødvendigt at gøre den
omfattede personkreds helt bred med henblik på fuldt ud at
sikre anmelders og besætningsmedlemmers anonymitet i
overensstemmelse med direktivets artikel 18, afsnit 4.
Den foreslåede § 53 c vil dog ikke
være til hinder for videregivelse af oplysninger til andre
forvaltningsmyndigheder i overensstemmelse med de almindelige
regler herom.
Bestemmelsen omfatter oplysninger, som kan
identificere anmelders eller besætningsmedlemmers identitet,
og oplysninger om indholdet af tilsynsmyndighedens eventuelle
samtaler med besætningsmedlemmer.
En anmodning om sådanne oplysninger
behandles i givet fald efter reglerne i offentlighedsloven,
forvaltningsloven, persondataloven og miljøoplysningsloven,
jf. nærmere herom de almindelige bemærkninger, pkt.
2.3.3.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger i afsnit 2.3.3.
Overtrædelse af bestemmelsen vil være
strafsanktioneret efter straffelovens §§ 152-152
f.
Til § 2
Til nr. 1
Som konsekvens af udvidelsen af
anvendelsesområdet for § 42 a, foreslås det,
at den endnu ikke ikrafttrådte § 42 b, som
bemyndiger miljøministeren til at udstede påbud og
forbud ved overtrædelser af lovens regler om udledning af
ballastvand, ophæves. Samtidig foreslås det, at en
række konsekvensrettelser af havmiljøloven, som har
til formål at sikre den fornødne sammenhæng
mellem § 42 b og lovens øvrige bestemmelser om
bl.a. klage og straf, ligeledes ophæves.
Om anvendelsen af § 42 a i forhold til
udledning af ballastvand, henvises der til bemærkningerne til
den foreslåede § 42 a, stk. 1.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. januar 2012.
Til § 4
Bestemmelsen vedrører den territoriale
gyldighed af lovforslaget. Det foreslås, at loven ikke skal
gælde for Færøerne og Grønland, idet
lovens § 1 dog ved kongelig anordning kan sættes
helt eller delvist i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger. Da
Færøerne d. 1. maj 2003 har overtaget
sagsområdet »havmiljø« som
færøsk særanliggende, vil det ikke være
relevant at sætte lovens § 1 helt eller delvist i
kraft for Færøerne.
Officielle noter
1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2009/16/EF af 23. april 2009 om havnestatskontrol,
EU-Tidende 2009, nr. L 131, side 57.