Skriftlig fremsættelse (29. marts
2012)
Miljøministeren (Ida
Auken)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
planlægning (Klimalokalplaner og forenkling af loven)
(Lovforslag nr. L 148)
Regeringen vil med lovforslaget styrke
klimatilpasningsindsatsen i kommunerne og samtidig forenkle en
række kommunale planprocesser, så der skabes klare
planlægningsmæssige rammer for bæredygtige og
holdbare klimatilpasningsløsninger og enklere vilkår
for den kommunale sagsbehandling.
Lovforslaget indeholder fire tiltag, der alle har været
efterspurgt hos kommunerne.
For det første
foreslås det, at give kommunerne eksplicit adgang til
at begrunde deres lokalplaner med klimatilpasningsmæssige
hensyn eller forebyggelse af forurening, hvilket ikke er muligt i
dag. Med forslaget får kommunerne en direkte lovhjemmel til
at indarbejde klimatilpasningsmæssige hensyn i
lokalplanlægningen.
Regeringen har i regeringsgrundlaget understreget behovet for
klimatilpasning, og regeringen vil gerne understøtte
kommunerne i dette vigtige arbejde ved at tilvejebringe redskaber
til, at kommunerne kan føre deres klimaambitioner ud i
livet.
Lokalplanlægningen er her et centralt element i
kommunernes fysiske planlægning, og forslaget har til hensigt
at sikre, at kommunerne kan udarbejde en sammenhængende
planlægning, som direkte adresserer varetagelsen af
klimatilpasningsmæssige hensyn og forureningsforebyggelse.
Forslaget skal derfor sikre, at kommunerne fremover vil kunne
sætte en klimadagsorden i kommuneplanstrategi og kommuneplan
og følge dem op i lokalplanlægningen.
For det andet foreslås
det, at give kommunerne mulighed for at ophæve
forældede lokalplaner og byplanvedtægter uden samtidig
at skulle udarbejde nye lokalplaner. Lokalplaner er direkte
bindende for borgeren og har ofte en lang levetid, mens
kommuneplanen fornys hvert fjerde år og derfor i mange
tilfælde vil være nyere end lokalplanerne.
Hvis kommuneplanen indeholder initiativer, som strider mod en
gammel lokalplan, skal kommunerne i dag udarbejde en ny lokalplan.
Det er et unødvendigt dobbeltarbejde at skulle udforme
lokalplaner til ophævelse af forældede og i det store
hele overflødiggjorte lokalplaner, hvis indholdet af den nye
lokalplan allerede fremgår af kommuneplanen.
For det tredje foreslås
det, at udvide mulighederne for at lave udbygningsaftaler,
dvs. frivillige aftaler som en grundejer kan indgå med en
kommune om, at grundejeren helt eller delvist betaler for
anlæg af infrastrukturanlæg, og selv udarbejder eller
betaler kommunen for at få udarbejdet de nødvendige
planforslag.
I dag kan der alene indgås udbygningsaftaler i byzone,
men lovforslaget indebærer, at der fremover vil kunne
indgås udbygningsaftaler uanset zonestatus. Aftalerne kan
fortsat alene indgås mellem grundejeren og kommunen, hvis de
er frivillige og vedrører i forvejen fastsatte og sagligt
planmæssigt begrundede hindringer for udbygningen af det
pågældende område, og hvis der ikke sker
ændringer i indholdet af en byggetilladelse, som den
pågældende grundejer har eller vil kunne
få.
For det fjerde foreslås
det, at lovforslaget skaber en forenkling af planprocessen
ved, at der gives mulighed for en bred delegation af
beslutningskompetence til vedtagelse af planforslag til
stående udvalg, økonomiudvalget eller til
forvaltningen. Dette gælder dog ikke forslag til revision af
kommuneplanen samt endelig vedtagelse af dem.
Kommunernes Landsforening har anført, at det vil
frigive mange ressourcer i kommunerne, hvis der blev givet en
generel hjemmel for kommunerne til at delegere kompetencen til at
vedtage et lokalplanforslag til et fagudvalg eller forvaltningen.
Lovforslaget har således til hensigt at fjerne en
administrativ unødig tung proces.
Samlet set indeholder lovforslaget fire konkrete forslag til
forenkling og forbedring af planloven til gavn for kommuner,
borgere og klimatilpasning.
Målet er, at lovforslaget skal træde i kraft den
1. juli 2012.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.