Skriftlig fremsættelse (29. marts
2012)
Miljøministeren (Ida
Auken)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
Natur- og Miljøklagenævnet og forskellige andre
love (Reform af klagesystemet på natur- og
miljøområdet m.v.).
(Lovforslag nr. L 147)
Det primære formål med lovforslaget er at sikre en
hurtig og effektiv behandling af klagesager.
Lovforslaget er især en opfølgning på det
af den tidligere regering nedsatte eksterne ekspertudvalg, der
skulle forberede en samlet reform af klagesystemet på natur-
og miljøområdet. Ekspertgruppen afgav i maj 2011 en
rapport om reform af klagesystemet på natur- og
miljøområdet, hvori udvalget giver en række
kortsigtede anbefalinger om justering af klagesystemet, herunder
ændringer der kræver lovændringer.
Lovforslaget indeholder således forslag til bestemmelser
om fokuseret klagesagsbehandling, indsendelse af klager gennem
førsteinstans, hjemvisning, og tilbagebetaling af
klagegebyr.
For at kunne fremme effektiv sagsbehandling i nævnet til
gavn for alle klagere foreslås, at nævnet får
mulighed for at kunne begrænse sin prøvelse til de
væsentligste af flere klagepunkter i en sag.
Lovforslaget indeholder også bestemmelser om indsendelse
af klage gennem førsteinstans, som medfører, at alle
klagesager skal indsendes gennem førsteinstansen, der
forpligtes til at overveje, om der er grundlag for at genoptage
sagen. Samtidig foreslås hjemmel til at forpligte
førsteinstanserne til at kommunikere digitalt med
klagenævnet, herunder ved anvendelse af en digital
klageformular.
Af hensyn til sagsbehandlingstiden foreslås det at
lovfæste en pligt for nævnet til at begrænse
antallet af hjemvisningssager. Det er naturligvis forudsat, at
nævnet i den enkelte sag vurderer, om der kan være
retssikkerhedsmæssige betænkeligheder forbundet med at
færdigbehandle sagen i stedet for at hjemvise den til
førsteinstansen. Det følger af klagenævnets
praksis, at nævnet skal ledsage en hjemvist afgørelse
med vejledning om sagens behandling. Lovforslaget lovfæster
vejledningspligten i forbindelse med hjemvisninger.
For at imødekomme risikoen for, at klagegebyret kan
blive en barriere for en hurtig og smidig løsning af en
klagesag uden for det formaliserede klagesystem, foreslås
det, at nævnet får mulighed for at tilbagebetale
klagegebyret, hvis klagen trækkes tilbage.
For at udnytte de digitale muligheder bedst muligt og derved
bidrage til en effektivisering af klagesagsbehandlingen
foreslås det at bemyndige nævnet til at afsende breve
uden underskrift eller med maskinel underskrift. Det
forudsættes, at nævnet kun vil benytte sig af
muligheden i det omfang, der ikke er retssikkerhedsmæssige
forhold, der taler imod.
Et andet hovedformål med lovforslaget er at
nedsætte klagegebyret for organisationer, virksomheder m.v.
som i dag betaler 3000 kr., og at gebyret fastsættes til 500
kr. (2012-niveau) for alle - både privatpersoner,
virksomheder, organisationer og offentlige myndigheder med
flere.
Det foreslås endvidere at tilpasse ministerens
klageadgang efter husdyrgodkendelsesloven, således at
ministeren alene kan påklage kommunale afgørelser,
når væsentlige nationale eller internationale
interesser er berørt. Endelig foreslås
præciseret, at rørlagte vandløb ikke skal have
2 m-bræmme efter vandløbsloven.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.