Fremsat den 29. marts 2012 af ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri (Mette Gjerskov)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om hold af dyr og lov
om dyrlæger
(Godkendelse af mærker til dyr,
beredskab ved kemisk forurening af dyr, indberetning af
laboratoriefund, ungkvæg m.v.)
§ 1
I lov nr. 432 af 9. juni 2004 om hold af dyr, som
ændret bl.a. ved § 12 i lov nr. 404 af 1. juni 2005, lov
nr. 105 af 20. februar 2006, § 2 i lov nr. 402 af 21. april
2010 og senest ved lov nr. 603 af 14. juni 2011, foretages
følgende ændringer:
1.
Overalt i loven ændres »Det Europæiske
Fællesskab« til: »Den Europæiske
Union«, og »Det Europæiske
Fællesskabs« ændres til: »Den
Europæiske Unions«.
2. I
§ 4 indsættes som stk. 2-3 :
»Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte regler om betingelser for
markedsføring og salg af mærker, der bringes på
markedet som egnet til opfyldelse af krav om mærkning fastsat
i medfør af stk. 1, 2. pkt. Reglerne kan indeholde
bestemmelser om, at mærket skal være godkendt,
før det udleveres til isættelse i dyret.
Stk. 3. Ministeren kan
påbyde producenten eller enhver, der har bragt mærker i
omsætning, der ikke opfylder de krav, der er fastsat i
medfør af stk. 2, at tilbagekalde mærk-erne fra de
besætninger, hvor mærkerne er anvendt.«
3. I
overskriften til kapitel 6
indsættes efter »infektioner«:
»m.v.«
4.
Efter § 30 indsættes:
Ȥ 30
a. Har dyr tilsigtet eller utilsigtet indtaget eller
optaget, eller er under mistanke for at have indtaget eller
optaget, kemiske stoffer, herunder radioaktive stoffer, gennem
foder eller på anden måde, i en koncentration, som kan
udgøre en risiko for fødevaresikkerheden,
folkesundheden eller samfundsøkonomien, kan ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri for at udrydde, hindre,
begrænse eller imødegå risiko for udbredelse af
en sådan kemisk forurening, fastsætte regler om og
meddele påbud om gennemførelse af særlige
foranstaltninger samt meddele forbud mod anvendelse af dyr, dele
heraf eller animalske fødevarer, sæd, oocytter,
embryoner af dyr samt gødning, hø, halm, dyrefoder og
andre produkter og genstande, hvormed den kemiske forurening kan
spredes.
Stk. 2.
Foranstaltningerne i henhold til stk. 1 kan bl.a. omfatte:
1) For dyrehold og
vildtlevende dyr:
a) Særlige
undersøgelser, herunder prøveudtagning med henblik
på analyse,
b) tilsyn,
c)
mærkning,
d) behandling,
e) isolation og
f) særlige
betingelser for levering af dyr.
2) For produkter af
dyr samt foder, gødning, slam og andet materiale, som kan
være kontamineret:
a) Særlige
undersøgelser,
b) behandling,
c)
mærkning,
d) påbud om
særlig anvendelse,
e) særlige
betingelser for levering af mælk, æg og andre produkter
af dyr,
f)
desinfektion,
g) opbevaring
og
h)
bortskaffelse.
3) For ejendomme,
virksomheder, anlæg, maskiner og transportmidler, der
anvendes til dyrehold:
a) Særlige
krav til indretning og drift,
b) rengøring
og desinfektion,
c) tilbagekaldelse
af godkendelse,
d) tilsyn
e)
afspærring
f)
tørlægning og
g) forbud mod
tilledning og afledning af vand.
Stk. 3. Ministeren kan
forbyde eller begrænse eller fastsætte regler om enhver
samling og flytning af dyr samt om flytning af produkter af dyr,
foder og foderstoffer, gylle, gødning, slam, strøelse
og andet materiale, som kan indebære risiko for udbredelse af
kemiske forureninger, jf. stk.1.«
5.
Efter § 36 indsættes i kapitel
6:
Ȥ 36
a. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om indberetning af laboratorieresultater fra
de i § 30 a nævnte undersøgelser for kemiske
forureninger, samt om offentliggørelse af resultater fra
laboratorieprøver.
§ 36 b.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om, at ejere af dyrehold og andre personer,
herunder jægere, skal indberette resultater af diagnostiske
laboratoriefund i forbindelse med undersøgelse for sygdomme
hos dyr.«
6. §
62 affattes således:
Ȥ
62. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
træffe bestemmelse eller fastsætte regler om, at
prøver udtaget med henblik på bestemte
undersøgelser kan undersøges med andet formål
end det, hvortil de er udtaget, og uanset hvilken myndighed under
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, der har
udtaget eller påbudt prøven udtaget. Ministeren kan
endvidere træffe bestemmelse eller fastsætte regler om,
at analyseresultater opnået i forbindelse med bestemte
undersøgelser kan anvendes til andre formål, uanset
hvilken myndighed under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri, der har rekvireret analysen.«
7. I
§ 70, stk. 1, nr. 3,
indsættes efter »efter«: »§ 4, stk.
3,« og efter »§ 30, stk. 1, 3 eller 4,«:
»§ 30 a, stk. 1,«
8. I
§ 70, stk. 1,indsættes efter
nr. 3 som nyt nummer:
»4) undlader
at efterkomme påbud om en supplerende veterinærfaglig
vurdering efter § 34 b, stk. 1, eller påbud om reduktion
af den maksimale belægningsgrad efter § 34 c, stk.
1.«
Nr. 4-9 bliver herefter nr. 5-10.
§ 2
I lov om dyrlæger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1101 af 30. november 2011, foretages
følgende ændringer:
1.
Overalt i loven ændres »Det Europæiske
Fællesskab« til: »Den Europæiske
Union«, og »Det Europæiske
Fællesskabs« ændres til: »Den
Europæiske Unions«.
2.
Efter § 11 indsættes i kapitel
3:
Ȥ 11
a. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om, at dyrlæger skal indberette
resultater af diagnostiske laboratoriefund i forbindelse med
undersøgelse for sygdomme hos dyr.«
3. I
§ 14, stk. 1, og stk. 2, nr. 1, ændres
»ungkvæg« til: »ungkvæg, herunder
handyr,«.
§ 3
Loven træder i kraft den 1. juli 2012.
§ 4
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2.
Stk. 2. Loven kan ved
kongelig anordning sættes helt eller delvist i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
| | Almindelige bemærkninger | | | Indholdsfortegnelse | | | 1. | Indledning | 2. | Baggrund | 2.1. | Godkendelse af øremærker og
chip til visse dyrearter | 2.2. | Beredskab ved kemisk forurening af
dyr | 2.3. | Indberetning af diagnostiske
laboratoriefund | 2.4. | Konsekvensændring af lov om hold af
dyr § 62 efter ressortomlægning | 2.5. | Udvidelse af kategorien ungkvæg til
også at omfatte handyr indtil 2½ år | 2.6. | Straf for at undlade at efterkomme
påbud i forbindelse med højt antibiotikaforbrug | 3. | Lovforslaget | 3.1. | Godkendelse af mærker til dyr | 3.1.1. | Gældende ret | 3.1.2. | Fødevareministeriets overvejelser
og lovforslagets indhold | 3.2. | Beredskab ved kemisk forurening af
dyr | 3.2.1. | Gældende ret | 3.2.2. | Fødevareministeriets overvejelser
og lovforslagets indhold | 3.3. | Indberetning af diagnostiske
laboratoriefund | 3.3.1. | Gældende ret | 3.3.2. | Fødevareministeriets overvejelser
og lovforslagets indhold | 3.4. | Konsekvensændring af lov om hold af
dyr § 62 efter ressortomlægning | 3.4.1. | Gældende ret | 3.4.2. | Fødevareministeriets overvejelser
og lovforslagets indhold | 3.5. | Udvidelse af kategorien ungkvæg til
også at omfatte handyr indtil 2½ år | 3.5.1. | Gældende ret | 3.5.2. | Fødevareministeriets overvejelser
og lovforslagets indhold | 3.6. | Straf for at undlade at efterkomme
påbud i forbindelse med højt antibiotikaforbrug | 3.6.1. | Gældende ret | 3.6.2. | Fødevareministeriets overvejelser
og lovforslagets indhold | 4. | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | 5. | Administrative konsekvenser for det
offentlige | 6. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | 7. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | 8. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 9. | Miljømæssige
konsekvenser | 10. | Forholdet til EU-retten | 11. | Høring | 12. | Sammenfattende skema | | |
|
1. Indledning
Det foreslås, at lov om hold af dyr
ændres, således at ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri bemyndiges til at fastsætte regler om
betingelser for markedsføring, herunder godkendelse, af
mærker til dyr, herunder f.eks. øremærker, chip
og vomboli (chip indlejret i keramisk eller andet materiale med
henblik på placering i vommen på drøvtyggere).
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1760/2000 af 17.
juli 2000 og Rådets forordning nr. 21/2004 af 17. december
2003 giver hjemmel til at kræve myndighedsgodkendelse af
mærker til kvæg, får og geder. Der er derimod
hverken i EU-regler eller i lov om hold af dyr hjemmel til at
kræve egentlig myndighedsgodkendelse af mærker, chip og
vomboli til andre dyr end kvæg, får og geder.
Formålet med forslaget er at mindske risikoen for, at ejeren
af en besætning køber eller anvender mærker,
chip eller vomboli, der ikke lever op til de krav,
Fødevareministeriet stiller til mærker til dyr.
Det foreslås endvidere, at der
tilvejebringes hjemmel i lov om hold af dyr til fastsættelse
af beredskab i forbindelse med dyr, der har indtaget kontamineret
foder eller på anden måde er blevet kemisk
forurenede.
Herudover tager lovforslaget sigte på at
indføre hjemmel i såvel lov om hold af dyr som lov om
dyrlæger til at fastsætte regler om, at ejere af
dyrehold og andre personer, herunder jægere samt
dyrlæger, skal indberette resultater af diagnostiske
laboratoriefund i forbindelse med undersøgelse for sygdomme
hos dyr med henblik på at etablere et samlet overblik over
forekomst af sygdomme hos husdyr.
Endvidere foreslås det, at kategorien
ungkvæg i § 14 i lov om dyrlæger udvides til
også at omfatte handyr over 12 måneder, så
antallet af rådgivningsbesøg ikke påvirkes af,
om f.eks. en stud faktisk er fyldt 12 måneder, inden den
føres til slagtning.
Herudover foreslås det, at der
tilvejebringes hjemmel i lov om hold af dyr til at straffe den, der
undlader at efterkomme påbud om henholdsvis supplerende
veterinærfaglig vurdering efter lovens § 34 b, stk. 1,
eller påbud om reduktion af den maksimale
belægningsgrad efter lovens § 34 c, stk. 1, som
følge af højt antibiotikaforbrug i
svinebesætninger.
Endelig foreslås nogle ændringer af
lovteknisk karakter i lov om hold af dyr og lov om
dyrlæger.
2. Baggrund
2.1. Godkendelse af
mærker til dyr
§ 4 i lov nr. 432 af 9. juni 2004 om hold af
dyr bemyndiger ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
til at fastsætte regler om registrering og mærkning af
dyr, herunder krav om, at en bestemt mærkning skal anvendes.
Bestemmelserne er efter lovens § 3 rettet mod den, der holder
dyr; det vil typisk være den, der ejer besætningen.
Bestemmelsen giver derimod ikke hjemmel til at stille krav til den,
der fremstiller eller leverer mærkerne. Med hjemmel i
bestemmelsen har Fødevarestyrelsen udstedt
bekendtgørelse nr. 1078 af 28. november 2011 om
mærkning, registrering og flytning af kvæg, svin,
får eller geder (mærkningsbekendtgørelsen), og
med henvisning til mærkningsbekendtgørelsen har
Fødevarestyrelsen igennem flere år afholdt EU-udbud og
indgået kontrakter med forskellige leverandører om
levering af øremærker. Fødevarestyrelsen har
ved indgåelse af kontrakt med den enkelte leverandør
forpligtet denne til at overholde nærmere angivne krav til
mærkerne. Alle mærker skulle desuden bestilles og
udleveres gennem VFL Kvæg.
På baggrund af en henvendelse fra en
fåreholder opfordrede Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i
efteråret 2010 Fødevarestyrelsen til at sætte
markedet for øremærker frit. Det var Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsens vurdering, at Fødevarestyrelsen ikke
havde pligt til at afholde EU-udbud, og at hensynet bag
mærkningsreglerne kunne varetages alene ved at regulere
kravene til mærker i bekendtgørelsesform.
Fødevarestyrelsen besluttede herefter at stille markedet for
øremærker frit, og opsagde derfor eksisterende
kontrakter med leverandørerne med seks måneders
varsel.
Som en yderligere konsekvens af at markedet blev
sat frit, udstedte Fødevarestyrelsen i maj 2011
bekendtgørelse nr. 405 af 5. maj 2011 om tekniske krav og
godkendelse m.m. til øremærker, elektroniske
øremærker og chip til kvæg, svin, får
eller geder. Bekendtgørelsen viderefører en
væsentlig del af de krav til øremærker,
elektroniske øremærker og chip, der hidtil var stillet
i forbindelse med indgåelse af kontrakter med
leverandører af øremærker, elektroniske
øremærker og chip, herunder krav til
fremstillingsmateriale, farve og prægning med informationer.
Ifølge Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr.
1760/2000 af 17. juli 2000 og Rådets forordning nr. 21/2004
af 17. december 2003, skal myndigheden godkende mærker
til kvæg, får og geder. Der er derimod ikke i dag
fællesskabsregler om myndighedsgodkendelse af mærker
til andre dyrearter, og der er heller ikke nationale regler, der
giver mulighed for at stille krav om myndighedsgodkendelse.
Ejere af besætninger af dyrearter, hvor der
ikke er krav om myndighedsgodkendelse af mærker kunne
tidligere købe mærker i tillid til, at mærkerne
overholdt de krav, der stilles af EU og Fødevareministeriet.
Efter markedet er sat frit, er det nu - for så vidt
angår de dyrearter, hvor der ikke er krav om
myndighedsgodkendelse af mærkerne - den enkelte
besætningsejer, der har ansvaret for, at det mærke, der
indkøbes og sættes i dyret, overholder samtlige krav i
lovgivningen.
Kravene til mærker er i vidt omfang af
teknisk karakter, og kravet om mærkning gælder for
både små og store besætninger, herunder
hobbyhold. På den baggrund finder Fødevareministeriet
det ønskeligt, at der skabes hjemmel til at stille krav om
myndighedsgodkendelse af mærker til alle dyr.
Hjemmelen påtænkes i første
omgang benyttet til at stille krav om myndighedsgodkendelse af
mærker til svin. Mærker til svin udgør langt
størstedelen af solgte mærker til dyr. Der
omsættes således årligt ca. 13.392.300
mærker til svin, 626.600 sæt mærker til
kvæg, 119.600 sæt mærker til får og ca.
7.700 sæt mærker til geder.
2.2. Beredskab ved kemisk
forurening af dyr
I begyndelsen af 2011 blev dyrehold i Tyskland
udsat for kemisk forurening, fordi en tysk virksomhed havde tilsat
dioxin til foder. De tyske myndigheder benyttede sig af en
ekstensiv fortolkning af forsigtighedsprincippet til at
afspærre de farme, der havde aftaget det forgiftede foder.
Det hang sammen med, at der hverken i de tyske regler eller i
EU-regler var den nødvendige hjemmel.
Det vil i sidste ende altid være en
fødevarevirksomheds ansvar, at de produkter, som forlader
virksomheden, overholder fødevarelovgivningens regler, og
f.eks. ikke indeholder kemiske forureninger, som overstiger
fastsatte grænseværdier. Men af hensyn til
fødevaresikkerheden, folkesundheden og
samfundsøkonomien kan det i alvorlige tilfælde
være nødvendigt for myndighederne at have kontrol med
de kontaminerede dyr, sådan at man ikke skal forlade sig
på virksomhedernes egenkontrol og myndighedernes
stikprøvekontrol, men i stedet f.eks. kan isolere
besætninger, hvor der er konstateret eller er mistanke om en
kemisk forurening.
EU er på vej med et nyt forslag på
dyresundhedsområdet, sandsynligvis i form af en forordning.
Forslaget er endnu på et meget præliminært
stadie, men tager bl.a. sigte på beredskab over for sygdom
og, som det benævnes i et "working document" fra Kommissionen
(SANCO/7221/2010, Draft Status November 2010), "andre forhold, der
kan udgøre en alvorlig risiko for dyrs eller menneskers
sundhed og miljøet. ". Disse andre forhold, der tænkes
på, kunne være kemiske forureninger. Da forslaget ikke
er fremsat endnu, er tidsrammen for retsaktens gennemførelse
og anvendelse uvis.
Ligesom det var tilfældet i Tyskland under
dioxin-sagen, har Danmark i dag ikke anden mulighed for at
afspærre landbrug m.m. i tilfælde af kemiske
forureninger af besætninger m.v. end at bruge
forsigtighedsprincippet eller nødretslignende
foranstaltninger som hjemmel. Der findes som nævnt ikke
på nuværende tidspunkt EU-regler, som indeholder
hjemmel til et sådant tiltag, og der er heller ikke
nationale, danske regler.
2.3. Indberetning af
diagnostiske laboratoriefund
Som led i den politiske aftale af 13. oktober 2010
om indførelse af dynamiske grænseværdier for
antibiotikaforbrug og dødelighed er det mellem den
daværende regering, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre
aftalt, at der skal tilvejebringes et samlet overblik over
sygdomsforekomst hos husdyr i Danmark.
Arbejdet med at etablere en sådan samlet
oversigt over sygdomsforekomst hos husdyr er i dag forankret
på Danmarks Tekniske Universitet, der traditionelt har
forestået laboratoriediagnostik vedrørende en
række smitsomme husdyrsygdomme, og som har stor erfaring med
husdyrdiagnostik og sammenstilling af sygdomsdiagnoser.
I takt med, at myndigheder, dyrlæger,
landmænd og andre personer, der kommer i berøring med
husdyr, i større omfang end tidligere får foretaget
diagnostiske undersøgelser på private laboratorier,
herunder i udlandet, opstår der risiko for, at det overblik
over sygdomsforekomst, som i dag kan tilvejebringes, bliver
ufuldstændigt.
Det foreslås derfor, at der i lov om hold af
dyr og i lov om dyrlæger tilvejebringes hjemmel til at kunne
fastsætte regler, der pålægger dyrlæger,
landmænd og andre personer, der kommer i berøring med
husdyr og vildt, og som får foretaget laboratoriediagnostik
på andre laboratorier end Danmarks Tekniske Universitets,
pligt til at indberette diagnostiske laboratoriefund med henblik
på at kunne tilvejebringe et mere fuldstændigt overblik
over sygdomsforekomst.
2.4. Konsekvensændring af
lov om hold af dyr § 62 efter ressortomlægning
§ 62 i lov om hold af dyr blev affattet i sin
nuværende form ved lov nr. 404 af 1. juni 2005 om
ændring af forskellige hjemmelsbestemmelser om delegation til
andre statslige myndigheder m.v. på
Fødevareministeriets og Familie- og Forbrugerministeriets
områder. Efter lovens § 12 fik bestemmelsen
følgende ordlyd:
Ȥ 62. Ministeren for Familie- og
Forbrugeranliggender kan træffe bestemmelse eller
fastsætte regler om, at prøver udtaget med henblik
på bestemte undersøgelser kan anvendes med andet
formål end det, hvortil de er udtaget, og uanset om det er en
myndighed under Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender
eller under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri,
der har udtaget eller påbudt prøverne udtaget.
Stk. 2. Ministeren kan endvidere bestemme eller
fastsætte regler om, at analyseresultater opnået i
forbindelse med bestemte undersøgelser kan anvendes til
andre formål, uanset om det er en myndighed under Ministeriet
for Familie- og Forbrugeranliggender eller under Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, der i henhold til
bemyndigelse har rekvireret analyserne.«
Ændringsloven var en konsekvens af den
ressortfordeling, der ved oprettelsen af Ministeriet for Familie-
og Forbrugeranliggender blev fastlagt mellem
Fødevareministeriet og det ny ministerium, jf. herved
kongelige resolutioner af henholdsvis 2. august 2004 og 9. august
2004. Lovændringen indeholdt de ændringer af
Fødevareministeriets og Ministeriet for Familie- og
Forbrugeranliggenders lovgivning, der var nødvendige som
følge af ressortomlægningen, herunder at
kontrolopgaver, der blev varetaget af Plantedirektoratet, fortsat
kunne varetages i henhold til loven, selvom direktoratet var
underlagt Fødevareministeriet.
Ved kongelig resolution af 23. november 2007 blev
Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender
efterfølgende nedlagt, og dets opgaver i henhold til bl.a.
lov om hold af dyr tilbageført til
Fødevareministeriet.
Det foreslås derfor, at bestemmelsen
ændres tilbage til retstilstanden før
lovændringen i 2005.
2.5. Udvidelse af kategorien
ungkvæg til også at omfatte handyr indtil 2½
år
Efter dyrlægelovens § 14, stk. 1, som
affattet ved lov nr. 401 af 21. april 2010 om ændring af lov
om dyrlæger og lov om hold af dyr (Obligatorisk
sundhedsrådgivning m.v.), kan dyrlægen i en
kvægbesætning, for hvilken der er indgået
skriftlig aftale om basismodulet i en
sundhedsrådgivningsordning efter § 34 a,
stk. 1 og 2, i lov om hold af dyr, ordinere eller udlevere
receptpligtige lægemidler til besætningsejeren eller
dennes repræsentant til efterbehandling af bl.a.
ungkvæg, hvis dyrlægen har stillet diagnose for og
påbegyndt behandling af det enkelte dyr.
Endvidere er det i dyrlægelovens § 14,
stk. 2, nr. 1, fastsat, at dyrlægen i
kvægbesætninger, der er omfattet af en skriftlig
sundhedsrådgivningsaftales tilvalgsmodul 1, jf.
§ 34 a, stk. 3, i lov om hold af dyr, bl.a. kan
ordinere eller udlevere receptpligtige lægemidler til
besætningsejeren eller dennes repræsentant til
behandling af de af besætningens ungkvæg, der må
forventes at blive angrebet af en sygdom, som dyrlægen
allerede har diagnosticeret i besætningen, jf.
dyrlægelovens § 12, stk. 1.
Ungkvæg er i de specielle bemærkninger
til affattelsen af dyrlægelovens § 14 i lovforslaget
(Folketingssamling 2009/10 L 85) nærmere
defineret således:
»Ungkvæg er i rapporten om
obligatorisk sundhedsrådgivning i kvæg- og
svinebesætninger defineret som handyr under 1 år og
hundyr, der endnu ikke har kælvet. Tilsvarende skal voksent
kvæg efter lovforslaget forstås som handyr på et
år eller ældre og hundyr, der har kælvet (typisk
ca. 2½ år ved første
kælvning).«
Videncentret for Landbrug, Kvæg, har peget
på, at der ved udformningen af reglen i dyrlægelovens
§ 14 ikke blev taget fornødent hensyn til de
tyrekalve, herunder stude (kastrerede tyrekalve), som ofte
først slagtes efter, de er fyldt 12 måneder.
Reglen indebærer, at tilstedeværelsen
af bare et enkelt handyr over 12 måneder i
en specialiseret slagtekalvebesætning medfører,
at besætningen skal have flere dyrlægebesøg
(9-12 dyrlægebesøg årligt i stedet for 4-6
dyrlægebesøg for kvægbesætninger med
tilvalgsmodul 1 afhængigt af, hvilken
rådgivningskategori besætningen er placeret i).
Der er ikke nogen veterinærfaglig
begrundelse for, at handyr på f.eks. 14 måneder skal
have flere dyrlægebesøg end handyr på f.eks. 10
måneder. Det foreslås derfor, at reglen ændres,
så aldersgrænsen for handyr i dyrlægelovens
§ 14, stk. 1 og 2, tilpasses de faktiske produktionsforhold i
de specialiserede slagtekalvebesætninger.
Ændringen vil betyde, at handyr som
udgangspunkt vil blive ført til slagtning, når de
opnår en passende slagtevægt. Forslaget vurderes
på den baggrund at øge rentabiliteten for
specialiserede slagtekalvebesætninger, ligesom færre
dyrlægebesøg i de berørte besætninger
medfører en besparelse for de pågældende
landmænd, uden at fødevaresikkerheden forringes.
2.6. Straf for at undlade at
efterkomme påbud i forbindelse med højt
antibiotikaforbrug
Ved lov nr. 603 af 14. juni 2011 om ændring
af lov om hold af dyr blev der blandt flere initiativer til
reduktion af det veterinære forbrug af antibiotika
indført hjemmel til, at ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri over for svinebesætninger kan meddele
påbud om henholdsvis en supplerende veterinærfaglig
vurdering og reduktion af den maksimale belægningsgrad. Der
kan være behov for at understøtte disse påbud
med mulighed for at straffe manglende efterlevelse af
påbuddene. Det foreslås derfor, at der tilvejebringes
hjemmel til at straffe den, der undlader at efterkomme påbud
om supplerende veterinærfaglig vurdering efter § 34 b,
stk. 1, eller påbud om reduktion af den maksimale
belægningsgrad efter § 34 c, stk. 1, i lov om hold af
dyr.
3. Lovforslagets
hovedpunkter
3.1. Godkendelse af
mærker til dyr
3.1.1. Gældende ret
EU-lovgivningen stiller krav om mærkning af
kvæg, svin, får og geder af hensyn til dyrenes
sporbarhed og identifikation, der er vigtig for det
veterinære beredskab. Med hjemmel i lov om hold af dyr har
Fødevarestyrelsen udstedt
mærkningsbekendtgørelsen, der implementerer
EU-reglerne med krav om mærkning af kvæg, svin,
får og geder.
Fødevarestyrelsen har hidtil sikret, at de
mærker, der blev bragt på markedet, overholdt
lovgivningens krav ved, at styrelsen har afholdt EU-udbud og
efterfølgende indgået kontrakter med udvalgte
leverandører. Fødevarestyrelsen kunne i bestemmelser
i kontrakten forpligte leverandørerne på nærmere
krav til mærkerne, og Fødevarestyrelsen krævede
mærkerne fremsendt til godkendelse forud for
kontraktindgåelsen.
Efter at Fødevarestyrelsen i 2010 af
konkurrencemæssige hensyn fandt det rigtigst at stille
markedet for øremærker frit, eksisterer muligheden for
at stille krav til leverandøren af mærker kun i
begrænset omfang. Fødevarestyrelsen har således
kun mulighed for at stille krav til leverandøren af
mærker til kvæg, får og geder, fordi
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1760/2000 af 17.
juli 2000 og Rådets forordning nr. 21/2004 af 17. december
2003 stiller krav om forudgående myndighedsgodkendelse af
disse mærker. Der er derimod hverken i EU-lovgivningen eller
i lov om hold af dyr hjemmel til at stille krav om
forudgående myndighedsgodkendelse af mærker til andre
dyrearter end kvæg, får og geder. Det er derfor den
enkelte besætningsejer, der har ansvaret for, at de
mærker, der anvendes ved mærkning af andre dyrearter
end kvæg, får og geder, lever op til lovgivningens
tekniske krav til mærkerne. Tilsynsmyndigheden har
tilsvarende alene mulighed for at kontrollere og
retsforfølge den enkelte besætningsejer, hvis
mærker ikke overholder de tekniske krav i lovgivningen. Lov
om hold af dyr giver derimod ikke i dag hjemmel til at
retsforfølge producenter eller andre, der forhandler
mærker til andre dyrearter end kvæg, får og
geder, når mærket ikke overholder lovgivningens
krav.
3.1.2.
Fødevareministeriets overvejelser og lovforslagets
indhold
Det foreslås, at der i lov om hold af dyr
indsættes en ny bestemmelse, der bemyndiger ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri til at fastsætte regler
om betingelser for markedsføring og godkendelse af de
mærker, der bringes på markedet som egnet til
opfyldelse af Fødevarestyrelsens regler om anvendelse af
bestemte mærker til dyr.
Det fremsatte forslag giver mulighed for, at
mærker, der sælges som egnet til opfyldelse af
Fødevarestyrelsens krav, kun kan markedsføres og
sælges lovligt, hvis mærkerne overholder en række
tekniske krav, der bl.a. angår farve, fremstillingsmateriale,
dyrevelfærd, information og prægning. Kravene vil kunne
rettes mod ethvert led i omsætningskæden, dvs.
producent, importør, grossist og detailled.
Med den foreslåede ændring vil det
også være muligt at kræve egentlig
myndighedsgodkendelse af alle mærker.
Levering af mærker til besætningsejer
kan ske på forskellig vis:
1) En dansk producent leverer direkte til
besætningsejer i Danmark.
2) En importør leverer et udenlandsk
produceret mærke til besætningsejer i Danmark.
3) En dansk importør videresælger et
udenlandsk produceret mærke til en detailhandlende, der
leverer mærket til besætningsejer i Danmark.
4) En udenlandsk producent leverer direkte til
besætningsejer i Danmark.
Myndighedsgodkendelsen skal efter forslaget senest
foreligge, før mærket isættes dyret, hvilket i
praksis vil sige, før mærket udleveres. Udlevering kan
ske til besætningens ejer eller bruger eller andre, der
modtager mærket på vegne af ejer eller bruger. Det er
derfor logisk, at pligten til at søge mærket godkendt
lægges på den, der sælger og udleverer
mærket til besætningsejer. Ud fra praktiske hensyn
bør såvel producent som importør dog også
kunne søge mærket godkendt.
Det forventes, at Fødevarestyrelsen vil
stille krav om myndighedsgodkendelse af mærker til svin, og
at Fødevarestyrelsens godkendelse af mærker vil ske
på vilkår, der svarer til de krav, der i dag
fremgår af bekendtgørelse nr. 405 af 5. maj 2011 om
tekniske krav og godkendelse m.m. til øremærker,
elektroniske øremærker og chip til kvæg, svin,
får eller geder. Kravene i bekendtgørelsen vil
dog kunne ændres over tid afhængigt af teknisk
udvikling m.m., og der kan derfor opstå situationer, hvor
Fødevarestyrelsen vil være nødt
til at tilbagekalde en godkendelse, f.eks. hvis der kommer nye
skærpede EU-krav til aflæsningsafstand til elektroniske
mærker. Der er i denne situation også et
hensyn at tage til producenten af mærket, der har indrettet
sin produktion efter den foreliggende godkendelse. En
eventuel tilbagekaldelse vil derfor skulle ske med rimeligt varsel
og ud fra almindelige proportionalitetsprincipper. Hvis
en godkendelse tilbagekaldes, skal der søges
fornyet godkendelse af mærket, der herefter skal
overholde de ændrede regler. At en godkendelse
tilbagekaldes får ikke betydning for lovligheden af
mærker, der er købt og anvendt, mens godkendelsen var
gældende. Besætningsejer, der har
isat mærker, der er markedsført og solgt
lovligt, berøres således ikke af, at en
godkendelse tilbagekaldes.
Også andre betingelser vil kunne være
relevante for en godkendelse.
Hvis der på et senere tidspunkt skulle
opstå krav om mærkning af andre dyrearter end
kvæg, svin, får eller geder, vil der efter forslaget
også kunne fastsættes betingelser for
markedsføring og godkendelse af mærker til disse
dyr.
Endelig foreslås det, at der skabes hjemmel
for ministeren til at påbyde tilbagekaldelse af mærker,
der er solgt og anvendt i besætninger uden iagttagelse af
kravene til markedsføring og godkendelse. Ved påbud om
tilbagekaldelse skal det pågældende omsætningsled
foretage handlinger med henblik på at få allerede
leverede og isatte mærker leveret tilbage. Med bestemmelsen
slås det fast, at det er omsætningsleddet, der har
ansvaret for mærkernes lovlighed, også når
mærkerne er udleveret og isat dyret. Der er med bestemmelsen
givet mulighed for at sanktionere en eventuel overtrædelse af
de administrativt fastsatte regler om markedsføring, og
kravet om tilbagekaldelse af ulovlige mærker vil efter
forslaget kunne rejses over for samtlige led i
omsætningskæden.
3.2. Beredskab ved kemisk
forurening af dyr
3.2.1. Gældende ret
Ved kemiske forureninger af dyr har Danmark i dag
ikke anden mulighed for at afspærre landbrug m.v. end ved at
bruge forsigtighedsprincippet eller nødretslignende
foranstaltninger som hjemmel, hvis man vil forhindre, at dyr fra en
besætning, der er eller mistænkes for at være
kemisk forurenede, flyttes til et andet landbrug, et slagteri eller
et tredje sted. Bestemmelserne i kapitel 6 i lov om hold af dyr
giver fødevareministeren mulighed for at isolere eller
træffe andre foranstaltninger ved sygdomme eller infektioner
hos dyr, men der er i dag ingen beredskabs- eller
sanktionsmuligheder ifølge lov om hold af dyr ved en kemisk
forurening.
EU er på vej med en ny
dyresundhedsforordning, der højst sandsynligt vil indeholde
hjemmel for myndighederne til at tage beredskabsmæssige
forholdsregler over for dyrehold, eksempelvis som følge af
en kemisk forurening, men forordningens gennemførelse og
anvendelse vil højst sandsynligt tidligst blive om et par
år. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne
under pkt. 2.2.
3.2.2.
Fødevareministeriets overvejelser og lovforslagets
indhold
Det foreslås at ændre lov om hold af
dyr, således at der indsættes en konkret hjemmel til at
foretage indgreb i tilfælde af kemisk forurening af
dyrehold.
Bestemmelserne i kapitel 6 i lov om hold af dyr
giver fødevareministeren mulighed for bl.a. at isolere eller
træffe andre foranstaltninger ved sygdomme eller infektioner
hos dyr. Ved den foreslåede ændring får
fødevareministeren på tilsvarende vis muligheder for
beredskab ved et udbrud, der ikke skyldes sygdom eller infektion,
men en kemisk forurening - eller et udbrud, der mistænkes for
at bunde i en mulig overordnet kemisk forurening. Som eksempel
på sidstnævnte kan nævnes et tilfælde, som
fandt sted i Danmark i 2009, hvor nogle køer døde
efter at have indtaget dele af et batteri sammen med deres foder.
Køernes dødsfald forekom i første omgang
uforklarlige. I en sådan situation vil det kunne være
relevant at bringe en bestemmelse som den foreslåede i
anvendelse. Selvom det efterfølgende viser sig, at der er
tale om et lokalt problem i den enkelte besætning (som var
tilfældet med batteriet i 2009), vurderes det ikke at
ændre på det faktum, at bestemmelsen vil være
brugt i overensstemmelse med dens formål og ordlyd, idet
mistanken om fare for fødevaresikkerheden i et sådant
tilfælde har været berettiget.
Det foreslås, at fødevareministeren
ved den foreslåede lovændring tillægges
såvel en bemyndigelses- som en påbudshjemmel. I de
fleste tænkte situationer vil en udnyttelse af bemyndigelsen
til at fastsætte præcise regler være
tilstrækkelig og at foretrække. Men som bestemmelsen er
formuleret, vil fødevareministeren få mulighed for
uden videre at påbyde et eller flere landbrug m.m.
afspærret eller på anden måde underlagt direkte
kontrol fra myndighedernes side.
På samme måde som ved sygdomme og
infektioner skal der, for at et indgreb kan være effektivt,
være mulighed for at lade indgrebet omfatte produkter af dyr
samt foder, gødning, slam og andet materiale, som kan
være kontamineret samt ejendomme, virksomheder, anlæg,
maskiner og transportmidler, der anvendes til dyrehold.
Derfor foreslås det, at
fødevareministeren også tillægges de
nødvendige beføjelser på disse
områder.
Endvidere foreslås det, at
fødevareministeren bemyndiges til at fastsætte regler
om indberetning af laboratorieresultater fra de
undersøgelser for kemiske forureninger, som er en del af den
foreslåede beredskabsplan, samt om offentliggørelse af
resultaterne fra laboratorieprøverne. En tilsvarende
bemyndigelse har fødevareministeren i dag, i forbindelse med
kortlægning af zoonoser.
Strafferammen for at overtræde et
påbud om foranstaltning(er) som følge af en kemisk
forurening foreslås sat tilsvarende den, der i dag
gælder for overtrædelse af et påbud om
foranstaltning(er) som følge af sygdomme og infektioner.
3.3. Indberetning af
diagnostiske laboratoriefund
3.3.1. Gældende ret
Efter § 61, stk. 2, kan ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri fastsætte regler om, at
virksomheder og dyrehold, som er omfattet af lov om hold af dyr,
for egen regning skal foretage nærmere analyser og
undersøgelser, at analyseresultaterne skal fremsendes til
tilsynsmyndigheden, og at analyserne skal foretages på
særlige laboratorier.
Som det fremgår ovenfor under pkt. 2.3. ,
foretages en del af disse analyser i dag af private laboratorier i
ind- og udland.
Der er ikke i dag lovhjemmel til at
pålægge nogen at indberette diagnostiske
laboratoriefund til andre end tilsynsmyndigheden, dvs.
Fødevarestyrelsen.
3.3.2.
Fødevareministeriets overvejelser og lovforslagets
indhold
Fødevareministeriet vurderer, at det af
hensyn til formålet med beslutningen om at tilvejebringe et
overblik over sygdomsforekomst hos husdyr, og de muligheder, som et
sådant overblik giver for bl.a. at overvåge, forebygge
og bekæmpe sygdom blandt husdyr i Danmark, bør sikres,
at også diagnostiske laboratoriefund fra private, herunder
udenlandske laboratorier, kommer til at indgå i overblikket.
Alternativt ville det blive nødvendigt at fastsætte
regler efter § 61, stk. 2, i lov om hold af dyr om, at
sådanne analyser skulle sendes til
Fødevarestyrelsen.
Tilvejebringelse af et overblik over sygdomme hos
husdyr og vildt i Danmark er nødvendigt af hensyn til det
veterinære beredskab, således at rettidig indsats over
for pludseligt opstået sygdom hos dyr kan
iværksættes, eller således at der rettidigt kan
forebygges, f.eks. ved iværksættelse af
vaccinationskampagne eller lignende. Denne opgave er i dag
forankret på Danmarks Tekniske Universitet.
En ordning som den foreslåede, hvorefter
dyrlæger, landmænd og andre personer, der kommer i
berøring med husdyr, pålægges selv at indberette
resultater af diagnostiske laboratoriefund direkte til den
institution, som tilvejebringer sygdomsoverblikket, vurderes
imidlertid at være både hensigtsmæssig og
administrativt smidigere.
Det foreslås derfor, at ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri bemyndiges til at
fastsætte regler om, at dyrlæger, landmænd og
andre personer, der kommer i berøring med husdyr og vildt,
skal indberette resultater af diagnostiske laboratoriefund i
forbindelse med undersøgelse for sygdomme hos dyr.
En nærmere afgrænsning af, hvilke
sygdomme der skal være omfattet af den skitserede
indberetningspligt, kan være vanskelig at foretage på
forhånd, da sygdomsbilledet over tid vil kunne ændre
sig, bl.a. som følge af klimaforandringer mv.
Det er hensigten at udforme reglerne
således, at kun positive laboratoriefund skal indberettes.
Negative prøver vil ikke blive omfattet af den
foreslåede ordning. Det er endvidere hensigten, at
indberetningspligten kun skal omfatte de husdyrsygdomme, som er
omfattet af § 25 i lov om hold af dyr, og de sygdomslister,
der føres af den internationale dyresundhedsorganisation OIE
(World Organisation of Animal Health). De oplysninger, som skal
indberettes, vil typisk fremgå af laboratoriesvaret, herunder
dyreejers eller rekvirentens navn og adresse, dyreart og antal,
tidspunkt for prøveudtagning og diagnosticering samt
diagnose.
Fødevareministeriet vil inddrage relevante
interessenter i den nærmere udmøntning af den
foreslåede hjemmelsbestemmelse.
Indberetning af diagnostiske laboratoriefund vil
skulle foretages af den, som rekvirerer undersøgelsen. Det
drejer sig navnlig om dyrlæger, men også dyreejere og
andre, som kommer i berøring med husdyr og vildt, f.eks.
jægere, og som rekvirerer diagnostiske undersøgelser
på private laboratorier.
Det foreslås at indsætte hjemmel til
pligtmæssig indberetning af diagnostiske laboratoriefund i
både lov om hold af dyr og i lov om dyrlæger. Det
skyldes, at lov om hold af dyr regulerer rettigheder og pligter for
dyreejere og andre, som har berøring med dyr, mens
dyrlægers rettigheder og pligter er reguleret i lov om
dyrlæger.
3.4. Konsekvensændring af
lov om hold af dyr § 62 efter ressortomlægning
3.4.1. Gældende ret
Efter § 62 i lov om hold af dyr kan
fødevareministeren træffe bestemmelse eller
fastsætte regler om, at prøver udtaget med henblik
på bestemte undersøgelser kan anvendes med andet
formål end det, hvortil de er udtaget, og uanset hvilken
myndighed under Fødevareministeriet, der har udtaget eller
påbudt prøven udtaget. Endvidere kan ministeren
bestemme eller fastsætte regler om, at analyseresultater
opnået i forbindelse med bestemte undersøgelser kan
anvendes til andre formål, og uanset hvilken myndighed under
Fødevareministeriet, der har udtaget eller påbudt
prøven udtaget.
Bestemmelsen har praktisk betydning i relation til
mulighederne for at overvåge og bekæmpe smitsomme
husdyrsygdomme.
3.4.2.
Fødevareministeriets overvejelser og lovforslagets
indhold
Fødevareministeriet finder, at der som
konsekvens af ressortomlægningen i 2007 er behov for at
ændre § 62 i lov om hold af dyr, så retstilstanden
føres tilbage til før lovændringen i 2005.
Der er alene tale om en redaktionel
ændring.
3.5. Udvidelse af kategorien
ungkvæg til også at omfatte handyr indtil 2½
år
3.5.1. Gældende ret
Obligatorisk sundhedsrådgivning i
kvægbesætninger er reguleret i § 14, stk. 1-3, i
lov om dyrlæger og § 34 a i lov om hold af dyr.
De nærmere regler om
sundhedsrådgivning i kvægbesætninger er
udmøntet i bekendtgørelse nr. 786 af 25. juni 2010 om
sundhedsrådgivningsaftale for kvægbesætninger,
der er udstedt i medfør af § 34 a i lov om hold af
dyr.
Efter bekendtgørelsens § 5, stk. 1,
skal den ansvarlige for besætningen indgå aftale om
obligatorisk sundhedsrådgivning, hvis antallet af kvæg
på CHR-nummeret (på stald eller udegående) er
større end eller lig med 100 køer eller 200
ungkvæg.
Ungkvæg er i bekendtgørelsens §
2, nr. 9, defineret som handyr under 1 år samt hundyr, der
endnu ikke har kælvet (typisk op til 2½ år).
En obligatorisk sundhedsrådgivningsaftale
indebærer i en specialiseret slagtekalvebesætning
bl.a., at besætningsejeren med obligatorisk
sundhedsrådgivningsaftale (basismodul) må give medicin
til ungkvæg, når dyrlægen har indledt
behandlingen, mens besætningsejeren med obligatorisk
sundhedsrådgivningsaftale (tilvalgsmodul 1) må give
medicin til ungkvæg i op til 30 dage.
Antallet af rådgivningsbesøg er
afhængig af, hvilken type sundhedsrådgivningsaftale
besætningsejeren har indgået, og om besætningen
på baggrund af bøde eller dom for
lovovertrædelser i forhold til dyrevelfærd, sundhed
eller medicinbrug er placeret i almindelig rådgivning, ekstra
rådgivning eller skærpet rådgivning.
Antallet af rådgivningsbesøg
fremgår af nedenstående tabel:
| | Slagtekalve-besætninger med
tyrekalve (stude) over 1 år på stald | Slagtekalve-besætninger uden
tyrekalve (stude) over 1 år på stald | | Kategori | Antal
besøg | Antal
besøg | Basismodul | Alm. rådgivning | 2 | 2 | Ekstra rådgivning | 2 | 2 | Skærpet rådgivning | 2 | 2 | Tilvalgsmodul 1 | Alm. rådgivning | 9 | 4 | Ekstra rådgivning | 12 | 6 | Skærpet rådgivning | 12 | 6 | Tilvalgsmodul 2 | Alm. rådgivning | 12 | 12 | Ekstra rådgivning | 12 | 12 | Skærpet rådgivning | 12 | 12 | Tabel 1: Oversigt over forskellen i antal
rådgivningsbesøg i slagtekalvebesætninger med
tyrekalve/stude over 1 år og slag-tekalvebesætninger
der ikke opstalder tyrekalve (stude) under 1 år. |
|
3.5.2.
Fødevareministeriets overvejelser og lovforslagets
indhold
Som det fremgår ovenfor under pkt. 2.5. ,
har Videncentret for Landbrug, Kvæg, peget på, at der
ved udformningen af reglen i dyrlægelovens § 14
ikke blev taget fornødent hensyn til de tyrekalve,
herunder stude (kastrerede tyrekalve), som ofte først
slagtes efter, at de er fyldt 12 måneder.
Fødevareministeriet er enig med erhvervet
i, at det er uhensigtsmæssigt, at handyr føres til
slagtning uden at have nået optimal slagtevægt, fordi
definitionen på ungkvæg i forarbejderne til § 14 i
lov om dyrlæger som utilsigtet konsekvens medfører, at
en slagtekalvebesætning med blot ét handyr over 1
år skal have flere dyrlægebesøg end en
besætning med f.eks. kvier på indtil ca. 2½
år. Konsekvensen bliver alt andet lige enten en
dårligere indtjening for besætningsejeren, fordi dyr
sendes for tidligt til slagtning, eller en
omkostningsforøgelse som følge af et øget
antal dyrlægebesøg.
På denne baggrund foreslås det at
ændre afgrænsningen af ungkvæg i § 14 i lov
om dyrlæger, så handyr indtil 2½ år bliver
sidestillet med hundyr, som ikke har kælvet. Forslaget
vurderes ikke at have betydning for dyresundheden eller
dyrevelfærden.
3.6. Straf for at undlade at
efterkomme påbud i forbindelse med højt
antibiotikaforbrug
3.6.1. Gældende ret
Fødevarestyrelsen fastsætter hvert
år grænseværdier for antibiotikaforbrug for tre
aldersgrupper af svin.
Efter § 5 i bekendtgørelse nr. 1085 af
29. november 2010 om særlige foranstaltninger til
nedbringelse af antibiotikaforbruget i svinebesætninger kan
Fødevarestyrelsen - hvis antibiotikaforbruget overskrider en
eller flere af de fastsatte grænseværdier -
påbyde den ansvarlige for en svinebesætning at bringe
antibiotikaforbruget ned under den eller de overskredne
grænseværdier senest 9 måneder efter
påbuddets datering. Et sådant påbud kaldes "Gult
kort antibiotika".
Endvidere kan ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri i medfør af § 34 b, stk. 1, i lov
om hold af dyr meddele påbud om en supplerende
veterinærfaglig vurdering med henblik på nedbringelse
af antibiotikaforbruget i en svinebesætning til under de
fastsatte grænseværdier.
I praksis vil et påbud om en supplerende
veterinærfaglig vurdering blive kombineret med et påbud
om at bringe antibiotikaforbruget ned under
grænseværdierne senest 5 måneder efter
påbuddets datering. Dette kombinerede påbud, som
benævnes "Skærpet tilsyn", vil komme på tale,
hvis en besætning ved udløbet af et gult kort fortsat
ikke har bragt sit antibiotikaforbrug ned under
grænseværdierne, eller hvis antibiotikaforbruget har
været bragt ned under grænseværdierne, men igen
inden 12 måneder fra det gule korts udløb på ny
overskrider grænseværdierne.
Endelig kan ministeren i medfør af §
34 c, stk. 1, i lov om hold af dyr påbyde reduktion af den
maksimale belægningsgrad i en svinebesætning, hvis
antibiotikaforbruget, efter at den ansvarlige for besætningen
både har modtaget påbud om at reducere
antibiotikaforbruget til under de fastsatte
grænseværdier og påbud om skærpet tilsyn,
fortsat overskrider grænseværdierne eller inden for 12
måneder igen overskrider grænseværdierne. Et
påbud om reduktion af den maksimale belægningsgrad
kaldes "Rødt kort" og vil i praksis blive kombineret med et
påbud om at bringe antibiotikaforbruget ned under
grænseværdierne.
Der er i dag ikke hjemmel til at straffe en
besætningsansvarlig, som undlader at efterkomme et
påbud om supplerende veterinærfaglig vurdering efter
§ 34 b, stk. 1, eller påbud om reduktion af den
maksimale belægningsgrad efter § 34 c, stk. 1, i lov om
hold af dyr.
3.6.2.
Fødevareministeriets overvejelser og lovforslagets
indhold
Det er Fødevareministeriets vurdering, at
det - af hensyn til målsætningen om at reducere det
veterinære forbrug af antibiotika - er hensigtsmæssigt
at understøtte de eksisterende påbudsmuligheder i
lovens § 34 b, stk. 1, og § 34 c, stk. 1, med en mulighed
for at straffe manglende efterlevelse af påbuddene med
bøde. Risikoen for at kunne blive straffet forventes at
øge incitamentet for at efterkomme påbuddene og dermed
chancen for at nå målsætningen om et reduceret
antibiotikaforbrug.
4. Økonomiske konsekvenser
for det offentlige
Lovforslaget skønnes ikke at indebære
økonomiske konsekvenser for stat, region eller kommune.
5. Administrative konsekvenser
for det offentlige
Det danske kontrolsystem har hidtil vist sig
så effektivt, at vi har undgået sager som dioxinsagen i
Tyskland, jf. pkt. 2.2. og 3.2. , og risikoen for at en
lignende situation skulle opstå i Danmark vurderes derfor at
være lille. Skulle en lignende situation alligevel
opstå, vil det - afhængig af ulykkens omfang - få
administrative konsekvenser for dele af Fødevareministeriets
administration. De administrative konsekvenser vil - afhængig
af forureningens omfang - omfatte såvel administrative
omstillingskonsekvenser som administrative driftskonsekvenser.
Lovforslaget skønnes ikke i øvrigt
at indebære administrative konsekvenser for det offentlige af
betydning. Der vurderes ikke at være konsekvenser for region
eller kommune.
6. Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Som beskrevet ovenfor i pkt. 5, har det danske
kontrolsystem hidtil vist sig så effektivt, at vi har
undgået kemiske forureninger af dyr. Men skulle vi i Danmark
mod al forventning opleve en hændelse tilsvarende den i
Tyskland, vil det - afhængig af forureningens omfang -
få økonomiske konsekvenser for de landbrug m.v., der
bliver afspærret. De berørte virksomheders
konkurrenceevne vil formentlig også blive forringet i forhold
til ikke berørte landbrug m.v. Er der udelukkende tale om en
national forurening, vil de danske landmænds konkurrenceevne
i forhold til deres udenlandske kollegers blive berørt.
Denne følge må dog tilskrives selve forureningen, ikke
den foreslåede lovændring.
Forslaget om pligt til at indberette diagnostiske
laboratoriefund i forbindelse med undersøgelse for sygdomme
hos dyr vurderes ikke at få økonomiske konsekvenser af
betydning for erhvervslivet. Det er hensigten at udmønte
bemyndigelsen således, at kun positive fund skal indberettes,
og indberetningen vil bl.a. kunne foretages pr. mail eller
eventuelt via en hjemmeside, hvilket betyder, at omkostningerne ved
indberetningen vil være meget begrænsede.
Forslaget om at udvide kategorien ungkvæg
til også at omfatte stude over et år vurderes at
indebære en mindre besparelse for visse specialiserede
slagtekalvebesætninger, som opdrætter stude til
slagtning.
Lovforslaget skønnes ikke i øvrigt
at indebære økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
af betydning.
7. Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Lovforslaget om pligt til at indberette
diagnostiske laboratoriefund i forbindelse med undersøgelse
for sygdomme hos dyr vurderes ikke at få administrative
konsekvenser af betydning for erhvervslivet, da det er hensigten at
udmønte bemyndigelsen således, at kun positive fund
skal indberettes, og da indberetningen bl.a. vil kunne foretages
pr. mail eller eventuelt via en hjemmeside.
Der vurderes ikke i øvrigt at være
administrative konsekvenser for erhvervslivet af betydning.
Lovforslaget har været forelagt Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR),
som har udtalt, at CKR ikke vurderer, at forslaget om
myndighedsgodkendelse af mærker medfører
nævneværdige omstillingsbyrder for producenterne, idet
produktkravene allerede gælder i dag. CKR vurderer endvidere,
at forslaget kan medføre en lettelse af en mindre
irritationsbyrde for besætningsejere, i og med at
besætningsejerne fritages for et egenkontrolkrav. CKR har
endvidere i relation til forslaget om udvidelse af kategorien
ungkvæg udtalt, at CKR tidligere har målt det
administrative tidsforbrug ved rådgivningsbesøg for de
besætningsansvarlige til ca. halvanden time pr. besøg.
På den baggrund vurderer CKR, at de pågældende
besætninger vil opnå administrative lettelser for ca.
7,5 timer årligt som resultat af, at antallet af pligtige
besøg nedsættes fra 9 til 4 årligt. Endelig har
CKR udtalt, at hjemmelen til at pålægge indberetning af
diagnostiske laboratoriefund vil udgøre relativt beskedne
administrative byrder.
8. Administrative konsekvenser
for borgere
Lovforslaget om pligt til at indberette
diagnostiske laboratoriefund i forbindelse med undersøgelse
for sygdomme hos dyr vurderes ikke at få administrative
konsekvenser af betydning for jægere, da det er hensigten at
udmønte bemyndigelsen således, at kun positive fund
skal indberettes, og da indberetningen bl.a. vil kunne foretages
pr. mail eller eventuelt via en hjemmeside.
Der vurderes ikke i øvrigt at være
administrative konsekvenser for borgerne af betydning.
9. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
10. Forholdet til EU- retten
EU er på vej med en ny
dyresundhedsforordning, der højst sandsynligt vil indeholde
hjemmel for myndighederne til at tage beredskabsmæssige
forholdsregler over for dyrehold, eksempelvis som følge af
en kemisk forurening, men forordningens gennemførelse og
anvendelse vil højst sandsynligt tidligst blive om et par
år.
Dette lovforslag foregriber dermed den ny
dyresundhedsforordning. Kommissionen vil blive underrettet om det
danske initiativ, hvis dyresundhedsforordningen mod forventning
bliver vedtaget før lovforslaget.
Det vurderes, at lovforslaget ikke skal
notificeres iht. informationsproceduredirektivet,
Europaparlamentets og Rådets direktiv 98/34/EF af 22. juni
1998 om en informationsprocedure med hensyn til tekniske standarder
og forskrifter, eller på anden måde skal
forelægges Kommissionen eller de andre medlemslande til
godkendelse eller nogen form for pligtig orientering.
Den bekendtgørelse, der vil blive udstedt i
medfør af den forslåede § 4, stk. 2, i lov om
hold af dyr, forventes forudgående at skulle notificeres
efter reglerne i informationsproceduredirektivet.
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter i
øvrigt.
11. Høring
Lovforslaget har været sendt i høring
hos følgende myndigheder mv.:
A-consult a/s, Advokatrådet, ALECTIA,
Alimentas ApS, Anticimex, Arbejdsgiverforeningen for konditorer,
bagere og chokolademagere (AKBC), A/S Mortalin, Astma- og
Allergiforbundet, Bager- og Konditormestre i Danmark, Biodania,
Biodynamisk Forbrugersammenslutning, Bovil, Brancheforeningen for
farmaceutiske industrivirksomheder i Danmark, Brancheforeningen for
Kaffe og The (Niels Gade), Brancheforeningen SPT,
Bryggeriforeningen, Bureau Veritas Denmark, Center for Miljø
og Toksikologi på DHI Vand-Miljø-Sundhed, Coop
Danmark, DAKA, DAKOFO, Danish Seafood Association (DSA), Danmarks
Aktive Forbrugere, Danmarks Apotekerforening, Danmarks Farve- og
Lakindustri (FDLF), Danmarks Fiskehandlere, Danmarks
Fiskeriforening, Danmarks Jægerforbund, Danmarks
Rederiforening, Danmarks Restauranter og Caféer, Danmarks
Skibsmæglerforening, Danmarks Tekniske Universitet, Dansk
Akvakultur, Dansk Erhverv, Dansk Elite Smiley ApS, Dansk
Fåreavl, Dansk Gede Union, Dansk Industri, Dansk Isindustri,
Dansk Skaldyrcenter, Dansk Supermarked, Dansk Transport og
Logistik, Dansk Varefakta Nævn, Dansk
Åleproducentforening, Danske Advokater, Danske
Erhvervsstrudse, Danske Fugleforeninger, Danske
Herregårdsjægere, Danske Lammeproducenter, Danske
Læskedrik Fabrikanter, Danske Regioner, Danske Slagtermestre,
Danske Slagtermestres landsforening, Danske Svineproducenter,
Datatilsynet, De Samvirkende Købmænd, Den Danske
Brancheorganisation for Vitalmidler, Den Danske
Dyrlægeforening, Det Biovidenskabelige Fakultet ved
Københavns Universitet, Det danske Fjerkræraad, Det
Jordbrugsvidenskabelige Fakultet, Det Veterinære
Sundhedsråd, DFO, Dansk Flavour Organisation, DHI, Center for
Miljø og Toksikologi, Afdeling: HHS, DI Fødevarer, DI
Handel, Diabetesforeningen, Diversey, DTU -
Veterinærinstituttet, DTU - Fødevareinstituttet,
Dyrenes Beskyttelse, Elite Food Aps, Emballageindustrien, EMCON,
Eurofins Steins Laboratorium A/S, Faglig Fælles Forbund 3F,
Fairtrade Mærket, FEHA, Foodcare, Forbrugerrådet, Force
Technology, Foreningen af Tilsynsfunktionærer, Foreningen af
Danske Spiritusfabrikanter, Foreningen for Biodynamisk Jordbrug
(biodynamisk), Foreningen Muslingeerhvervet (FME),
Fødevaregruppen, Fødevarekonceptet, Gigtforeningen,
Greenpeace, Grønlands Selvstyre, Happy Smiley,
Helsebranchens Leverandørforening, Hjerteforeningen,
HORESTA, Højmarklaboratoriet a/s,
Håndværksrådet, International Transport Danmark,
Kantineledernes Landsklub, Kopenhagen Fur, Kommunernes
Landsforening, Kontrolgruppen, Konsumfiskeindustriens
Arbejdsgiverforening, Kost, Motion & Sund fornuft (KMS), Kost
og ernæringsforbundet, Kræftens Bekæmpelse,
Kulturministeriet, Kuluk consult ApS, Landbrug og Fødevarer,
Landsforeningen af Danske Hjorteavlere, Landsforeningen af Danske
Mælkeproducenter, Landskontoret for Heste,
Landsorganisationen Grøn Hverdag, Ligestillings- og
Kirkeministeriet, Lolex aps, Lynges E. Kontrol,
Lægemiddelstyrelsen, Mejeriforeningen, Ninkovich Consult ApS
v/ Dyrlæge Ognjen Ninkovic, NOAHs Sekretariat (noah),
NOPALAX, Nærbutikkernes Landsforening, Plastindustrien i
Danmark, Q-food ApS, QMS- Consult, Rigsadvokaten, Rigspolitichefen,
Sammark, Sedan, Sills & Løndal Rådgivning Aps,
Slagtermestre og Ostehandlerforeningen Danmark, Smiley-One,
SPF-Danmark, Stop Spild Af Mad, Sundjob Konsulenterne Aps,
Teknologisk Institut, Veterinærmedicinsk Industriforening,
Videncenter for Svineproduktion, Videncentret For Landbrug,
Økologisk Landsforening.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | Positive konsekvenser / mindre
udgifter | Negative konsekvenser / merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | For staten: Ingen/ukendte (afhænger
fsv.ang. kemisk forurening af dyr af forureningens omfang) For kommuner og regioner: Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | For staten: Ingen/ukendte (afhænger
fsv.ang. kemisk forurening af dyr af forureningens omfang) For kommuner og regioner: Ingen | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Lovforslaget vurderes at indebære en
mindre besparelse for visse specialiserede
slagtekalvebesætninger. | Ubetydelige/ukendte (afhænger
fsv.ang. kemisk forurening af dyr af forureningens omfang) | Miljømæssige
konsekvenser | Bedre sikring mod spredning af kemisk
forurening. | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget om kemisk forurening foregriber
forventet lovgivning fra EU. Den bekendtgørelse, der vil
blive udstedt i medfør af den forslåede § 4, stk.
2, i lov om hold af dyr, forventes forudgående at skulle
notificeres i henhold til informationsproceduredirektivet. Ingen
EU-retlige aspekter i øvrigt. | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
(Lov om hold af dyr)
Til nr. 1.
Det foreslås at erstatte »Det
Europæiske Fællesskab« med »Den
Europæiske Union« og »Det Europæiske
Fællesskabs« med »Den Europæiske
Unions« overalt i loven. Med vedtagelsen af
Lissabontraktaten, EU-tidende nr. C 306 af 14. december 2007 udgik
Fællesskabet og erstattedes af Unionen. Forslaget vil ikke
medføre nogen materiel ændring af bestemmelserne.
Til nr. 2 (§ 4)
Bestemmelsen i forslaget til ny § 4, stk. 2 i
lov om hold af dyr indebærer, at ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om
betingelser for markedsføring og godkendelse af
mærker, der sælges som egnet til opfyldelse af
Fødevarestyrelsens regler om mærkning af dyr. Kravet
om godkendelse vil efter forslaget som noget nyt kunne omfatte
mærker til svin, idet der i dag alene er hjemmel til at
stille krav om godkendelse af mærker til kvæg,
får og geder i medfør af EU-regler.
Fastsættelsen af reglerne vil ske under iagttagelse af
proportionalitetsprincip og saglige hensyn.
Det vil efter forslaget påhvile ethvert led
i omsætningskæden at overholde nærmere fastsatte
betingelser for, at markedsføring og salg kan ske lovligt.
Betingelserne for markedsføring forventes i hovedsagen at
vedrøre en række tekniske krav, som i dag findes i
Fødevarestyrelsens bekendtgørelse nr. 405 af 5. maj
2011 om tekniske krav og godkendelse m.m. til
øremærker, elektroniske øremærker og chip
til kvæg, svin, får eller geder, og som i dag for
mærker til svins vedkommende alene er rettet til
besætningsejer.
Godkendelse af mærker skal efter forslaget
senest foreligge, før mærket udleveres til
besætningsejer eller bruger. I forbindelse med godkendelsen
vil der være mulighed for at stille yderligere betingelser ud
over de tekniske krav. Det er således en nødvendighed,
at mærkerne før udlevering er tildelt numre, der
registreres i det Centrale Husdyrbrugsregister (CHR). Registrering
af mærkerne i CHR vil skulle ske efter
Fødevarestyrelsens anvisninger. Desuden må en
godkendelse forventes gjort betinget af, at leverandøren kan
levere erstatningsmærker. Det forekommer, at dyr taber
ét eller begge isatte mærker, og af hensyn til
kontinuiteten i dyrets registrering, bør godkendelsen derfor
betinges af, at der kan leveres erstatningsmærker, der er
identiske med det oprindeligt isatte mærke.
Om den forslåede bemyndigelse til
fødevareministeren henvises i øvrigt til pkt. 3.1. i
de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
I forslaget til ny § 4, stk. 3 i lov om hold
af dyr gives ministeren endvidere hjemmel til at kunne
påbyde, at mærker, der er solgt uden overholdelse af
markedsføringsvilkår, skal tilbagekaldes fra de
besætninger, hvor mærkerne er anvendt. Et påbud
om tilbagekaldelse indebærer, at sælgeren skal foretage
handlinger med henblik på at få allerede leverede og
isatte mærker leveret tilbage. Handlepligten anses for
opfyldt, når sælger eller et andet led i
omsætningskæden kan dokumentere, at der er fremsendt
skriftlig meddelelse til den enkelte besætningsejer om
returnering af ulovlige mærker. Påbuddet vil efter
forslaget kunne rettes mod ethvert led i
omsætningskæden.
Såfremt tilsynsmyndigheden konstaterer, at
der i en eller flere besætninger er anvendt mærker, der
ikke er godkendt før udlevering til besætningsejer,
vil tilsynsmyndigheden efter en almindelig
proportionalitetsbetragtning skulle anvende den sanktion, der er
mindst indgribende og tilpasset situationen. § 63 i lov om
hold af dyr giver fødevareministeren mulighed for at meddele
de påbud eller forbud, der anses nødvendige for at
sikre overholdelse af loven eller regler fastsat i medfør af
loven. Hvis der er tale om et mærke, der aldrig er godkendt,
kan det som udgangspunkt være tilstrækkeligt med
hjemmel i § 63 at meddele forhandleren et påbud om
retlig lovliggørelse ved indsendelse af en ansøgning
om godkendelse. Der vil samtidig kunne meddeles forbud mod
yderligere salg og distribution af mærket, til godkendelse
foreligger.
Til nr. 3 (kapitel 6)
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af, at reglerne i kapitel 6, fremover ikke kun vil dreje
sig om dyr, der har sygdomme eller infektioner, men også er
kemisk forurenede.
Til nr. 4 (§ 30 a)
Den foreslåede bestemmelse omhandler alle
former for kemiske forureninger, dyr kan være kontamineret
med, herunder forureninger med radioaktive stoffer.
Hvor kontamineringen skyldes lægemidler
m.v., og de ulovlige medicinrester i dyrene er en følge af,
at f.eks. dyrenes foder fra producentens side er blevet blandet op
med medicin, kan bestemmelsen også bringes i anvendelse.
Bestemmelsen sigter derimod ikke på
situationer, hvor der f.eks. fra besætningsejerens side er
tale om fejlmedicinering eller bevidst ulovlig medicinering af
dyrene. I de tilfælde kan et evt. beredskab
iværksættes iht. den gældende § 48.
Det foreslås, at fødevareministeren
ved den foreslåede lovændring tillægges
såvel en bemyndigelses- som en påbudshjemmel. I de
fleste tænkte situationer vil en udnyttelse af bemyndigelsen
til at fastsætte præcise regler være
tilstrækkelig og at foretrække. Men som bestemmelsen er
formuleret, vil fødevareministeren få mulighed for
uden videre at påbyde et eller flere landbrug m.m.
afspærret eller på anden måde underlagt direkte
kontrol fra myndighedernes side.
For den nærmere forståelse af
bestemmelsen henvises endvidere til pkt. 2 under de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 5 (§§ 36 a og 36 b)
Den foreslåede § 36 a om indberetning
og offentliggørelse af laboratorieresultater fra de
undersøgelser for kemiske forureninger, som er en del af den
foreslåede beredskabsplan, svarer til den bemyndigelse,
fødevareministeren har i § 36, når det er
zoonoser, der skal kortlægges.
Undersøgelsesresultaterne agtes samlet med henblik på
en central bearbejdning, bl.a. til brug for den løbende
fastlæggelse af den videre strategi til forebyggelse og
bekæmpelse af kemiske forureninger. Disse oplysninger vil
sammen med andre oplysninger være til rådighed for
Fødevareministeriets institutioner og offentligheden.
Der etableres ikke med bestemmelsen hjemmel til at
offentliggøre personhenførbare oplysninger.
Den foreslåede § 36 b har til
formål at sikre, at alle positive diagnostiske
laboratoriefund bliver indberettet til den institution, som skal
tilvejebringe et overblik over sygdomsforekomst hos husdyr i
Danmark. Denne opgave er i dag forankret på Danmarks Tekniske
Universitet.
Pligten til at indberette positive diagnostiske
laboratoriefund omfatter landmænd og andre personer, der
kommer i berøring med husdyr og vildt, f.eks. jægere.
Dyrlæger er ikke omfattet af bestemmelsen, men af den
tilsvarende bestemmelse i § 11 a i lov om dyrlæger
(lovforslaget § 2, nr. 2). Det skyldes, at dyrlægers
rettigheder og pligter er reguleret i dyrlægeloven.
Indberetningerne skal tjene til at tilvejebringe
et overblik over sygdomme hos husdyr og vildt i Danmark. Dette er
nødvendigt af hensyn til det veterinære beredskab for,
at der kan iværksættes rettidig indsats over for
pludseligt opstået sygdom hos dyr, herunder f.eks.
forebyggende vaccinationskampagner.
Det er hensigten, at kun positive laboratoriefund
skal indberettes. Negative prøver vil ikke være
omfattet af den foreslåede ordning.
Det er endvidere hensigten, at
indberetningspligten kun skal omfatte de husdyrsygdomme, som er
omfattet af § 25 i lov om hold af dyr, og de sygdomslister,
der føres af den internationale dyresundhedsorganisation OIE
(World Organisation of Animal Health).
Fødevareministeriet vil inddrage relevante
interessenter i den nærmere udmøntning af den
foreslåede hjemmelsbestemmelse.
Indberetning af positive laboratoriefund
forudsættes at kunne foretages bl.a. pr. mail eller eventuelt
via en hjemmeside.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
almindelige bemærkninger pkt. 2.3.
Til nr. 6 (§ 62)
Ændringen af bestemmelsen er alene en
konsekvensrettelse som følge af ressortomlægningen i
2007, hvor Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender blev
nedlagt og opgaver i henhold til bl.a. lov om hold af dyr henlagt
til Fødevareministeriet.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
almindelige bemærkninger pkt. 2.4.
Til nr. 7 (§ 70)
Med de foreslåede ændringer vil det
være muligt at strafforfølge det omsætningsled,
der ikke efterkommer et påbud om at tilbagekalde ulovlige
mærker, jf. forslagets § 1, nr. 2, om forslag til §
4, stk. 3, og for at straffe for overtrædelser af den
foreslåede § 30 a, stk. 1, jf. forslagets § 1, nr.
4.
Til nr. 8 (§ 70)
Med den foreslåede ændring af §
70 vil det være muligt at strafforfølge de
svineproducenter, der undlader at efterkomme påbud om en
supplerende veterinærfaglig vurdering efter § 34 b, stk.
1, eller påbud om reduktion af den maksimale
belægningsgrad efter § 34 c, stk. 1.
Begge typer af påbud vil i praksis blive
kombineret med et påbud om at bringe antibiotikaforbruget ned
under de fastsatte grænseværdier. Det er imidlertid
alene undladelse af at efterkomme påbuddet om henholdsvis
supplerende veterinærfaglig vurdering og reduktion af den
maksimale belægningsgrad, der skal kunne straffes med
bøde. Manglende efterlevelse af et påbud om at bringe
antibiotikaforbruget ned under grænseværdierne straffes
ikke, da det grundet de konkrete forhold i en besætning kan
være dyrevelfærdsmæssigt nødvendigt at
bruge store mængder antibiotika. I sådanne
tilfælde er det derfor i stedet relevant at påbyde en
ændring af forholdene i besætningen og derefter om
nødvendigt at straffe den ansvarlige for besætningen,
hvis påbuddet om ændring af forholdene ikke
efterleves.
Til § 2
(Lov om dyrlæger)
Til nr. 1.
Det foreslås at erstatte »Det
Europæiske Fællesskab« med »Den
Europæiske Union« og »Det Europæiske
Fællesskabs« med »Den Europæiske
Unions« overalt i loven. Med vedtagelsen af
Lissabontraktaten, EU-tidende nr. C 306 af 14. december 2007 udgik
Fællesskabet og erstattedes af Unionen. Forslaget vil ikke
medføre nogen materiel ændring af bestemmelserne.
Til nr. 2 (§ 11 a)
Den foreslåede bestemmelse har til
formål at sikre, at alle positive diagnostiske
laboratoriefund bliver indberettet med henblik på at
tilvejebringe et overblik over sygdomsforekomst hos husdyr i
Danmark.
For så vidt angår pligt til
indberetning af positive diagnostiske laboratoriefund fra andre
personer end dyrlæger henvises til de særlige
bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 5 (forslaget til
§ 36 b).
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
almindelige bemærkninger pkt. 3.3.
Til nr. 3 (§ 14)
Den foreslåede ændring af bestemmelsen
har til formål at ligestille handyr indtil 2½ år
med hundyr, som ikke har kælvet, i relation til antal af
dyrlægebesøg. Den gældende retstilstand er en
følge af den definition af ungkvæg, som fremgår
af bemærkningerne til den gældende § 14 i
dyrlægeloven, hvor ungkvæg er defineret som dels handyr
under et år, og dels hundyr, der endnu ikke har kælvet,
dvs. kvier op til ca. 2½ år. Da en
slagtebesætning bestående af ungkvæg skal have
færre dyrlægebesøg med henblik på
sundhedsrådgivning end besætninger med dyr, som ikke er
ungkvæg, medfører definitionen, at
tilstedeværelsen af bare et enkelt handyr over 12
måneder i en specialiseret slagtekalvebesætning
fører til, at besætningen skal have flere
dyrlægebesøg. Der er imidlertid ikke
dyresundhedsmæssige hensyn, der tilsiger dette, og derfor
foreslås det, at handyr indtil 2½ år i forhold
til reglerne om obligatorisk sundhedsrådgivning betragtes som
ungkvæg.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
almindelige bemærkninger pkt. 3.5.
Til § 3
(Ikrafttræden)
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. juli 2012.
Til § 4
(Færøerne og
Grønland)
Lovforslagets § 4 indeholder bestemmelse
om lovens territoriale gyldighedsområde. Det foreslås,
at de foreslåede ændringer ikke gælder for
Færøerne og Grønland, men at de vil kunne
sættes helt eller delvist i kraft for Grønland ved
kongelig anordning med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 432 af 9. juni 2004 om hold af dyr, som
ændret bl.a. ved § 12 i lov nr. 404 af 1. juni 2005, lov
nr. 105 af 20. februar 2006, § 2 i lov nr. 402 af 21. april
2010 og senest ved lov nr. 603 af 14. juni 2011, foretages
følgende ændringer: | | | | | | 1. Overalt i loven ændres
»Det Europæiske Fællesskab« til: »Den
Europæiske Union«, og »Det Europæiske
Fællesskabs« ændres til: »Den
Europæiske Unions«. | | | | §
4. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om registrering og mærkning af dyr.
Reglerne kan indeholde krav om, at en bestemt mærkning eller
dokumentation skal anvendes. | | | | | 2. I § 4 indsættes som stk. 2-3: »Stk.
2. Ministeren kan fastsætte regler om betingelser for
markedsføring og salg af mærker, der bringes på
markedet som egnet til opfyldelse af krav om mærkning fastsat
i medfør af stk. 1, 2. pkt. Reglerne kan indeholde
bestemmelser om, at mærket skal være godkendt,
før det udleveres til isættelse i dyret. Stk. 3.
Ministeren kan påbyde producenten eller enhver, der har bragt
mærker i omsætning, der ikke opfylder de krav, der er
fastsat i medfør af stk. 2, at tilbagekalde mærkerne
fra de besætninger, hvor mærkerne er
anvendt.« | | | | Kapitel 6 Sygdomme og infektioner hos
dyr | | 3. I overskriften til kapitel 6
indsættes efter »infektioner«:
»m.v.« | | | | §
30. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
for at udrydde, hindre, begrænse eller imødegå
risiko for udbredelse af zoonotiske smitstoffer og af de sygdomme,
der er anført i de i § 25 nævnte lister 3 og 4,
fastsætte regler om og meddele påbud om
gennemførelse af særlige foranstaltninger samt meddele
forbud mod anvendelse af dyr, dele heraf eller animalske
fødevarer, sæd, oocytter, embryoner af dyr samt
gødning, hø, halm, dyrefoder og andre produkter og
genstande, hvormed sygdomme og zoonotiske smitstoffer kan
spredes. | | | Stk. 2.
Foranstaltningerne i henhold til stk. 1 kan bl.a. omfatte: 1) For dyrehold og vildtlevende
dyr: a) Særlige undersøgelser,
herunder prøveudtagning med henblik på
diagnosticering, b) tilsyn, c) mærkning, d) behandling, e) vaccination, f) isolation, g) særlige betingelser for
levering af dyr, h) aflivning af dyr, herunder i et
område omkring et udbrudssted, eller slagtning på
særlige vilkår og i) destruktion. 2) For produkter af dyr samt foder,
gødning, slam og andet materiale, som kan være
inficeret eller kontamineret: a) Særlige
undersøgelser, b) behandling, c) mærkning, d) påbud om særlig
anvendelse, e) særlige betingelser for
levering af mælk, æg og andre produkter af dyr, f) desinfektion, g) tilintetgørelse, h) opbevaring og bortskaffelse og i) destruktion. 3) For ejendomme, virksomheder,
anlæg, maskiner og transportmidler, der anvendes til
dyrehold: a) Særlige krav til indretning og
drift, b) rengøring og
desinfektion, c) tilbagekaldelse af godkendelse, d) tilsyn, e) afspærring, f) tørlægning og g) forbud mod tilledning og afledning af
vand. | | | Stk. 3.
Ministeren kan forbyde eller begrænse eller fastsætte
regler om enhver samling og flytning af dyr samt om flytning af
produkter af dyr, foder og foderstoffer, gylle, gødning,
slam, strøelse og andet materiale, som kan indebære
risiko for udbredelse af zoonotiske smitstoffer eller sygdomme, jf.
stk.1. | | | Stk. 4.
Ministeren kan fastsætte regler om og meddele påbud om
særlige foranstaltninger med henblik på behandling af
andre end de i stk. 1 omhandlede sygdomme og sygelige tilstande og
forbud mod anvendelse af dyr med disse lidelser. | | | | | 4. Efter § 30
indsættes: »§ 30 a. Har dyr tilsigtet
eller utilsigtet indtaget eller optaget, eller er under mistanke
for at have indtaget eller optaget, kemiske stoffer, herunder
radioaktive stoffer, gennem foder eller på anden måde,
i en koncentration, som kan udgøre en risiko for
fødevaresikkerheden, folkesundheden eller
samfundsøkonomien, kan ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri fastsætte regler og meddele påbud
om særlige foranstaltninger for at udrydde, hindre,
begrænse eller imødegå risiko for udbredelse af
en sådan kemisk forurening, fastsætte regler om og
meddele påbud om gennemførelse af særlige
foranstaltninger samt meddele forbud mod anvendelse af dyr, dele
heraf eller animalske fødevarer, sæd, oocytter,
embryoner af dyr samt gødning, hø, halm, dyrefoder og
andre produkter og genstande, hvormed den kemiske forurening kan
spredes. | | | Stk.
2. Foranstaltningerne i henhold til stk. 1 kan bl.a.
omfatte: 1) For dyrehold og vildtlevende
dyr: a) Særlige undersøgelser,
herunder prøveudtagning med henblik på analyse, b) tilsyn, c) mærkning, d) behandling, e) isolation og f) særlige betingelser for
levering af dyr. 2) For produkter af dyr samt foder,
gødning, slam og andet materiale, som kan være
kontamineret: a) Særlige
undersøgelser, b) behandling, c) mærkning, d) påbud om særlig
anvendelse, e) særlige betingelser for
levering af mælk, æg og andre produkter af dyr, f) desinfektion, g) opbevaring og h) bortskaffelse. 3) For ejendomme, virksomheder,
anlæg, maskiner og transportmidler, der anvendes til
dyrehold: a) Særlige krav til indretning og
drift, b) rengøring og
desinfektion, c) tilbagekaldelse af godkendelse, d) tilsyn e) afspærring f) tørlægning og g) forbud mod tilledning og afledning af
vand. | | | Stk. 3.
Ministeren kan forbyde eller begrænse eller fastsætte
regler om enhver samling og flytning af dyr samt om flytning af
produkter af dyr, foder og foderstoffer, gylle, gødning,
slam, strøelse og andet materiale, som kan indebære
risiko for udbredelse af kemiske forureninger, jf.
stk.1.« | | | | §
36. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om indberetning af laboratorieresultater fra
de i §§ 26, 29 og 30 nævnte undersøgelser
for zoonotiske smitstoffer, resultater af undersøgelser for
forekomst af zoonotiske smitstoffer i medfør af lovgivningen
om fødevarer samt om offentliggørelse af
resultaterne. | | | | | | | | 5. Efter § 36 indsættes
i kapitel 6: Ȥ 36 a. Ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte
regler om indberetning af laboratorieresultater fra de i § 30
a nævnte undersøgelser for kemiske forureninger, samt
om offentliggørelse af resultater fra
laboratorieprøver. | | | | | | § 36
b. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler
om, at ejere af dyrehold og andre personer, herunder jægere,
skal indberette resultater af diagnostiske laboratoriefund i
forbindelse med undersøgelse for sygdomme hos
dyr.« | | | | | | 6. § 62 affattes
således: | § 62. Ministeren for
Familie- og Forbrugeranliggender kan træffe bestemmelse eller
fastsætte regler om, at prøver udtaget med henblik
på bestemte undersøgelser kan anvendes med andet
formål end det, hvortil de er udtaget, og uanset om det er en
myndighed under Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender
eller under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri,
der har udtaget eller påbudt prøverne udtaget. Stk. 2.
Ministeren kan endvidere bestemme eller fastsætte regler om,
at analyseresultater opnået i forbindelse med bestemte
undersøgelser kan anvendes til andre formål, uanset om
det er en myndighed under Ministeriet for Familie- og
Forbrugeranliggender eller under Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri, der i henhold til bemyndigelse har rekvireret
analyserne. | | Ȥ 62. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan træffe bestemmelse
eller fastsætte regler om, at prøver udtaget med
henblik på bestemte undersøgelser kan
undersøges med andet formål end det, hvortil de er
udtaget, og uanset hvilken myndighed under Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, der har udtaget eller
påbudt prøven udtaget. Ministeren kan endvidere
træffe bestemmelse eller fastsætte regler om, at
analyseresultater opnået i forbindelse med bestemte
undersøgelser kan anvendes til andre formål, uanset
hvilken myndighed under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri, der har rekvireret analysen.«. | | | | §
70. Medmindre højere straf er forskyldt efter den
øvrige lovgivning, straffes med bøde den, der 1) undlader at tilkalde dyrlæge
efter § 27, 2) overtræder § 14, stk. 3,
§ 16, stk. 1, §§ 18, 28 eller 42, § 44, stk. 1,
1. pkt., § 48 eller § 51, 3) undlader at efterkomme forbud eller
påbud efter § 12, stk. 1, § 30, stk. 1, 3 eller 4,
eller §§ 32, 47, 48 eller 63, | | 7. I § 70, stk. 1, nr. 3,
indsættes efter »efter«: »§ 4, stk.
3,« og efter »§ 30, stk. 1, 3 eller 4,«:
»§ 30 a, stk. 1,« | 4) uden tilladelse, godkendelse,
anmeldelse eller registrering udøver virksomhed som
omhandlet i § 7, stk. 1, 1. pkt., eller stk. 2, 1. pkt.,
§ 8, stk. 1, eller § 13, stk. 1, 5) uden autorisation udøver
virksomhed som omhandlet i § 45, stk. 1, 6) undlader at stille bistand til
rådighed efter § 59, 7) undlader at give oplysninger efter
§ 59, 8) behandler dyr med receptpligtige
lægemidler, uagtet vedkommende er frakendt retten efter
§ 68, eller 9) ejer eller holder dyr, uagtet
vedkommende er frakendt retten hertil efter § 69. Stk. 2.
Straffen kan stige til fængsel i indtil 2 år, hvis den
ved handlingen eller undladelsen skete overtrædelse er
begået med forsæt eller grov uagtsomhed og der ved
overtrædelsen er 1) forvoldt skade på menneskers
eller dyrs sundhed eller fremkaldt fare herfor eller 2) opnået eller tilsigtet
opnået en økonomisk fordel for den
pågældende selv eller andre, herunder ved
besparelser. Stk. 3. I
regler, der udstedes i medfør af loven, kan der
fastsættes straf af bøde for overtrædelse af
bestemmelserne i reglerne eller vilkår, der meddeles efter
reglerne. I reglerne kan der endvidere fastsættes straf af
bøde for overtrædelse af bestemmelser i regler fastsat
af Det Europæiske Fællesskab om forhold, som er
omfattet af denne lov. Det kan endvidere fastsættes, at
straffen kan stige til fængsel i indtil 2 år under
tilsvarende betingelser som anført i stk. 2. Stk. 4. Ved
udmåling af bødestraf i henhold til stk. 1 og 3 skal
der for forhold omfattet af §§ 47, 48 eller 51 eller
regler udstedt i medfør heraf ud over de almindelige regler
i straffeloven tages hensyn til dyreholdets størrelse. Stk. 5. Der
kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel. | | 8. I § 70, stk. 1, indsættes
efter nr. 3 som nyt nummer: »4) undlader at efterkomme påbud om
en supplerende veterinærfaglig vurdering efter § 34 b,
stk. 1, eller påbud om reduktion af den maksimale
belægningsgrad efter § 34 c, stk. 1.« Nr. 4-9 bliver herefter nr. 5-10. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om dyrlæger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1101 af 30. november 2011, foretages
følgende ændringer: | | | | | | 1.
Overalt i loven ændres »Det Europæiske
Fællesskab« til: »Den Europæiske
Union«, og »Det Europæiske
Fællesskabs« ændres til: »Den
Europæiske Unions«. | | | | § 11. En dyrlæge
skal afgive de indberetninger og anmeldelser, som ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri afkræver den
pågældende med henblik på konstatering og
bekæmpelse af sygdomme hos dyr samt vedrørende den
veterinære fødevarekontrol og det veterinære
fødevaretilsyn. Ministeren kan fastsætte regler for, i
hvilket omfang og på hvilken måde dyrlæger af
hensyn til indberetnings- og anmeldepligten skal føre
ordnede optegnelser over visse dele af deres virksomhed. Stk.
2. En dyrlæge skal på forlangende give
ministeren enhver oplysning om forhold i forbindelse med den
pågældendes udøvelse af
dyrlægegerning. Stk.
3. En dyrlæge skal føre optegnelser over
anvendte, ordinerede og udleverede receptpligtige lægemidler.
Ministeren kan fastsætte regler herom samt om, at anvendelse,
ordinering og udlevering af receptpligtige lægemidler skal
indberettes til eller stilles til rådighed for
tilsynsmyndigheden. Stk.
4. Ministeren kan bestemme og fastsætte regler om, at
dyrlæger skal føre optegnelser over udlevering og
anvendelse af andre end de i stk. 3 nævnte
lægemidler. Stk.
5. Ministeren kan som led i tilsynet med dyrlægers
ordinationer af euforiserende stoffer påbyde en dyrlæge
at føre nøjagtige optegnelser over disse
ordinationer. Stk.
6. En dyrlæge skal basere indberetninger, attester og
udtalelser på en omhyggelig undersøgelse af grundlaget
herfor. | | | | | | | | 2. Efter § 11 indsættes
i kapitel 3: Ȥ 11 a. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler
om, at dyrlæger skal indberette resultater af diagnostiske
laboratoriefund i forbindelse med undersøgelse for sygdomme
hos dyr.« | | | | § 14. Hvis ejeren af en
svine- eller kvægbesætning har indgået skriftlig
aftale om basismodulet i en sundhedsrådgivningsordning efter
§ 34 a, stk. 1 og 2, i lov om hold af dyr, kan
dyrlægen ordinere eller udlevere receptpligtige
lægemidler til besætningsejeren eller dennes
repræsentant til efterbehandling af svin og ungkvæg,
hvis dyrlægen har stillet diagnose for og påbegyndt
behandling af det enkelte dyr, jf. § 12,
stk. 1. Stk. 2. I svine- og
kvægbesætninger, der er omfattet af en skriftlig
sundhedsrådgivningsaftales tilvalgsmodul 1, jf.
§ 34 a, stk. 3, i lov om hold af dyr, kan
dyrlægen ordinere eller udlevere receptpligtige
lægemidler til besætningsejeren eller dennes
repræsentant til 1) behandling af de af
besætningens svin og ungkvæg, der må forventes at
blive angrebet af en sygdom, som dyrlægen allerede har
diagnosticeret i besætningen, jf. § 12,
stk. 1, og 2) efterbehandling af voksent
kvæg. Stk. 3. I
kvægbesætninger, der er omfattet af en skriftlig
sundhedsrådgivningsaftales tilvalgsmodul 2, jf.
§ 34 a, stk. 3, i lov om hold af dyr, kan
dyrlægen ordinere eller udlevere receptpligtige
lægemidler til besætningsejeren eller dennes
repræsentant til behandling af det af besætningens
kvæg, der må forventes at blive angrebet af en sygdom,
som dyrlægen allerede har diagnosticeret i besætningen,
jf. § 12, stk. 1. Stk. 4. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler
om, at en dyrlæge i en besætning af andre dyr end dem,
der er nævnt i § 34 a, stk. 1 og 2, i lov om
hold af dyr, og som er omfattet af en skriftlig
sundhedsrådgivningsaftale, kan ordinere eller udlevere
receptpligtige lægemidler til besætningsejeren eller
dennes repræsentant til behandling af dyr i
besætningen, der må forventes at blive angrebet af en
sygdom, som dyrlægen allerede har diagnosticeret i
besætningen, jf. § 12, stk. 1. Stk. 5. Ministeren kan
fastsætte regler om udlevering eller ordinering af
receptpligtige lægemidler til besætningsejerens eller
dennes repræsentants forudgående behandling og
efterbehandling af voksent kvæg i besætninger, der ikke
er omfattet af sundhedsrådgivningsaftaler, jf. stk. 2 og
3. Stk. 6. I de tilfælde,
der er omhandlet i stk. 1-5, skal dyrlægen over for
besætningsejeren eller dennes repræsentant nøje
beskrive de kliniske symptomer, som skal være konstateret,
før behandlingen påbegyndes. | | 3. I § 14, stk. 1, og stk. 2, nr. 1, ændres
»ungkvæg« til: »ungkvæg, herunder
handyr,«. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juli 2012 | | | | | | § 4 | | | | | | Stk. 1.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, jf. dog stk. 2. Stk. 2.
Loven kan ved kongelig anordning sættes helt eller delvist i
kraft for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger. | | | |
|