Fremsat den 29. marts 2012 af ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri (Mette Gjerskov)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om randzoner
(Energiafgrøder og offentlig
adgang)
§ 1
I lov nr. 591 af 14. juni 2011 om randzoner
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 2, stk. 1, udgår »og
flerårige energiafgrøder«.
2. § 2,
stk. 2, ophæves.
Stk. 3 bliver herefter stk. 2.
3. I
§ 2, stk. 3,der bliver stk. 2,
udgår », og om, hvilke plantearter der må
anvendes til dyrkning af flerårige energiafgrøder, jf.
stk. 1«.
4.
Efter § 6 indsættes som ny paragraf:
Ȥ
6a. Randzonerne er åbne for færdsel til fods og
ophold, hvis der er lovlig adgang dertil, jf. reglerne i kapitel 4,
Offentlighedens adgang til naturen, i lov om naturbeskyttelse.
Stk. 2. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan fravige bestemmelsen i
stk. 1, når særlige forhold taler for det.«
5. I
§ 10, stk. 2, ændres
»§ 2, stk. 3« til: »§ 2, stk.
2«.
6. I
§ 11 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Ministeren kan i den forbindelse fastsætte overgangsregler
for afgrøder, der er etableret før lovens
ikrafttræden.«
7. §
12 ophæves.
§ 2
Stk. 1. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri fastsætter tidspunktet
for lovens ikrafttræden.
Stk. 2. Ministeren kan i
den forbindelse fastsætte overgangsregler for flerårige
energiafgrøder, der er etableret før lovens
ikrafttræden.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
|
1. | Indledning |
2. | Baggrund for lovforslaget |
| 2.1. | Energiafgrøder |
| 2.2. | Offentlighedens adgang |
3. | Gældende ret |
4. | Lovforslagets indhold |
| 4.1. | Energiafgrøde |
| 4.2. | Offentlighedens adgang |
5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner |
6. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet |
7. | Administrative konsekvenser for
borgerne |
8. | Miljømæssige
konsekvenser |
9. | Forholdet til EU-retten |
10. | Hørte myndigheder og
organisationer |
11. | Skematisk oversigt over konsekvenserne af
forslaget |
1. Indledning
Randzoneloven (lov nr. 591 af 14. juni 2011) er som en del af
Grøn Vækst aftalen et element i den danske
implementering af vandrammedirektivet. Det forventes, at
randzoneloven vil kunne træde i kraft den 1. september
2012.
Med loven udlægges dyrknings-, gødsknings- og
sprøjtefrie randzoner langs alle vandløb og
søer større end 100 m2 i landzone.
Randzoneloven indeholder en hjemmel til at dyrke
energiafgrøder i randzonerne. Denne hjemmel foreslås
ophævet med det foreliggende lovforslag.
Randzoneloven indeholder desuden en undtagelse fra
naturbeskyttelseslovens regler om offentlighedens adgang til
naturarealer udlagt som randzone efter randzoneloven. Denne
undtagelse foreslås ligeledes ophævet.
2. Baggrund for lovforslaget
Baggrunden for lovforslaget er dels et ønske om at
undgå en uhensigtsmæssig tilplantning med
flerårige energiafgrøder langs vandløbenes
nærmeste omgivelser, og dels et ønske om at sikre
offentligheden adgang til de naturarealer, der opstår i
forbindelse med etableringen af randzonerne.
2.1. Energiafgrøder
Beplantning med flerårige energiafgrøder vil kunne
være i konflikt med de nødvendige adgangsmuligheder i
forbindelse med vandløbsvedligeholdelsen. Dette vil
således kunne vanskeliggøre og fordyre
vandløbsvedligeholdelsen.
Ved at fjerne muligheden for at tilplante med flerårige
energiafgrøder, f.eks. pil, langs vandløb forbedres
muligheden for den visuelle oplevelse af et
ådalslandskab.
2.2. Offentlighedens adgang
Det er væsentligt at sikre og udvikle en varieret og
mangfoldig natur, der er tilgængelig og til glæde for
alle.
Det vil derfor være hensigtsmæssigt, at
offentligheden får samme adgang til de nye naturarealer, der
opstår langs vandløb og søer, som gælder
generelt efter naturbeskyttelseslovens regler.
3. Gældende ret
Randzoneloven udlægger dyrknings-, gødsknings- og
sprøjtefrie randzoner langs alle vandløb og
søer større end 100 m2 i landzone.
I disse randzoner må der dog ske dyrkning af
flerårige energiafgrøder, hvis dyrkningen
foregår uden anvendelse af gødskning og
sprøjtning. Flerårige energiafgrøder må
dog kun dyrkes i randzonen, hvis der dyrkes tilsvarende
afgrøder på de landbrugsarealer, der grænser op
til randzonen.
I forbindelse med vedtagelsen af randzoneloven blev
adgangsreglerne efter lov om naturbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 933 af 24. september 2009 også
ændret. Reglerne i naturbeskyttelsesloven om, at der ikke er
offentlig adgang til de 2 m-bræmmer langs vandløb og
søer, der efter lov om vandløb skal holdes udyrkede,
blev ændret, således at der heller ikke er offentlig
adgang til de udyrkede arealer, der henligger som randzoner efter
lov om randzoner, medmindre bræmmerne eller randzonerne
grænser op til arealer, der er åbne for offentlighedens
adgang.
Det fremgår endvidere af naturbeskyttelseslovens §
27, at kommunalbestyrelsen kan bestemme, at arealer, der er
omfattet af naturbeskyttelseslovens § 24, helt eller delvis
lukkes for offentlighedens adgang, hvis særlige forhold taler
for det.
4. Lovforslagets indhold
I forbindelse med behandlingen af forslaget til lov om randzoner
(L 158) stillede Enhedslistens medlem af Fødevareudvalget
fire ændringsforslag til lovforslaget, jf. Betænkning
over Forslag til lov om randzoner afgivet af Udvalget for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri den 11. maj 2011.
De første tre ændringsforslag skulle fjerne
muligheden for at dyrke energiafgrøder i de dyrkningsfrie
randzoner. Det fjerde ændringsforslag skulle sikre
offentlighedens adgang til den "nye natur" efter
naturbeskyttelseslovens generelle adgangsregler.
De foreslåede ændringsforslag blev kun
tiltrådt af et mindretal (S, SF, RV og (UFG)), og blev derfor
ikke gennemført.
Det foreslås nu, at de nævnte forslag om at fjerne
muligheden for at dyrke energiafgrøder i de dyrkningsfrie
randzoner og forslaget om offentlighedens adgang til arealerne
indføjes i randzoneloven, således at disse regler vil
kunne træde i kraft på tidspunktet for randzonelovens
ikrafttræden.
4.1. Energiafgrøder
Beplantning med flerårige energiafgrøder vil kunne
være i konflikt med de nødvendige adgangsmuligheder i
forbindelse med vandløbsvedligeholdelsen. Dette vil
således kunne vanskeliggøre og fordyre
vandløbsvedligeholdelsen.
Plantning af flerårige energiafgrøder, f.eks. pil,
langs vandløb vil desuden kunne være meget uheldigt
for den visuelle oplevelse af landskabet.
Det foreslås derfor at fjerne muligheden for at dyrke
energiafgrøder i de dyrkningsfrie randzoner. Såfremt
energiafgrøder på en særlig udpeget lokalitet
har en veldokumenteret effekt og ønskes gennemført
som et specifikt miljøtiltag, vil det, i lighed med andre
miljøtiltag, kunne gennemføres efter dispensation.
Jf. i øvrigt de specielle bemærkninger til § 1,
nr. 1-3 og 5.
4.2. Offentlighedens adgang
For så vidt angår offentlighedens adgang til
randzonerne vil det være hensigtsmæssigt, at
offentligheden får samme adgang til de nye naturarealer, der
opstår langs vandløb og søer, som den adgang,
der gælder generelt efter naturbeskyttelseslovens regler.
Det foreslås derfor, at den vedtagne
adgangsbegrænsning til randzonerne ændres til, at
offentligheden har adgang til randzonearealerne efter de regler,
der gælder efter naturbeskyttelseslovens generelle
adgangsregler for naturarealer, jf. de specielle bemærkninger
til § 1, nr. 4.
For så vidt angår forslaget om offentlighedens
adgang vurderes det, at det vil have begrænsede negative
effekter for lodsejere, da der alene vil være tale om adgang
til naturarealer. Da det imidlertid ikke kan udelukkes, at enkelte
landmænd vil kunne blive uforholdsmæssigt hårdt
ramt, foreslås der en regel om, at offentlighedens adgang kan
fraviges, når særlige forhold taler for det, f.eks.
hvis offentlighedens adgang vil belaste lodsejeren
uforholdsmæssigt hårdt på grund af en
særlig bynær beliggenhed.
5. Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommune
Der vil være øgede statslige udgifter til
behandling af ansøgninger om dispensation fra reglen om
offentlighedens adgang.
Der kan ikke siges noget konkret om, hvor mange
ansøgninger, der vil blive tale om. Det vurderes, at der vil
være tale om begrænsede statslige udgifter hertil.
6. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vurderes kun at have meget begrænsede
økonomiske konsekvenser for erhvervet.
7. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
8. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har minimale miljømæssige
konsekvenser. Dog kan den øgede færdsel lokalt have
konsekvenser for biodiversitet, for eksempel i enkelte bynære
områder.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været sendt i høring hos
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Danmarks Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsforening,
Danmarks Sportsfiskerforening, Dansk Botanisk Forening, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi Brancheforening, Dansk
Gartneri, Dansk Juletræsdyrkerforening, Dansk Kvæg,
Dansk Landbrugsrådgivning, Dansk Land- og Strandjagtforening,
Dansk Ornitologisk Forening, Dansk Pelsdyravlerforening, Danske
Maskinstationer og Entreprenører, Danske Regioner, Danske
Svineproducenter, Dansk Skovforening, Dansk Vand- og
Spildevandsforening, Den Danske Dommerforening, Den Danske
Landinspektørforening, De Danske Skovdyrkerforeninger, Det
Biovidenskabelige fakultet, Det Danske Fjerkræråd,
Hedeselskabet, Det Økologiske Råd, Fagligt
Fælles Forbund, Ferskvandsfiskeriforeningen for Danmark,
Foreningen af Biodynamisk Jordbrug, Foreningen af Vandværker
i Danmark, Frie Bønder - Levende Land, Friluftsrådet,
Kommunernes Landsforening (KL), Kødbranchens
Fællesråd, LandboUngdom, Landbrug &
Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd,
Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter, Lejernes
Landsorganisation i Danmark, Mejeriforeningen, Naturrådet,
Parcelhusejernes Landsforening, Politimesterforeningen,
Realkreditrådet, Sammenslutningen af Danske
Småøer, Småskovsforeningen Danmark,
Økologisk Landsforening og samtlige
jordbrugskommissioner.
11. Sammenfattende skema
|
| Positive konsekvenser/-mindre
udgifter | Negative konsekvenser/-merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Begrænsede statslige udgifter til
behandling af dispensationsansøgninger |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Begrænsede statslige
konsekvenser |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Minimale konsekvenser |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Minimale konsekvenser |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Ingen |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til
§ 1
Til nr. 1-3 og 5.
I randzoner må der efter de gældende regler i
randzonelovens § 2 ske dyrkning af flerårige
energiafgrøder, hvis dyrkningen foregår uden
anvendelse af gødskning og sprøjtning.
Flerårige energiafgrøder må dog kun dyrkes i
randzonen, hvis der dyrkes tilsvarende afgrøder på de
landbrugsarealer, der grænser op til randzonen.
Med ændringsforslagene nr. 1-3 og 5 udgår
undtagelsen om, at det er muligt at dyrke energiafgrøder i
randzonerne, fra det generelle forbud mod dyrkning i
randzonerne.
Til nr. 4.
Med dette forslag til ny § 6a præciseres, at der er
samme adgang til naturarealer i randzoner, som gælder for
andre naturarealer, jf. reglerne i kapitel 4, Offentlighedens
adgang til naturen, i lov om naturbeskyttelse. Hovedreglen i
naturbeskyttelseslovens § 24, stk. 1, er, at udyrkede arealer
er åbne for færdsel til fods og ophold, hvis der er
lovlig adgang til arealerne. Denne ret til adgang til naturarealer
vil således også med forslaget komme til at gælde
for randzonerne.
Arealets beskaffenhed har betydning for, hvornår et
udyrket areal i driftsmæssig forstand bliver til et udyrket
areal i naturbeskyttelseslovens forstand. Ifølge
naturbeskyttelseslovens definition vil der således ikke
nødvendigvis med det samme blive offentlig adgang til et
areal, som ændres fra at være et dyrket areal til at
være et i driftsmæssig henseende udyrket areal i
randzonen. Der kan gå en årrække, inden arealet
lever op til naturbeskyttelseslovens definition af at være et
udyrket areal.
Efter naturbeskyttelseslovens § 24, stk. 4, gælder
offentlighedens adgang ikke privatejede arealer, der i deres helhed
er forsvarligt hegnede. Det vil således også
gælde for randzonerne. Der er dog efter
naturbeskyttelseslovens § 24, stk. 5, adgang til hegnede,
udyrkede arealer, hvor der ikke er græssende husdyr, gennem
låger og led og over stenter og lignende, såfremt der
ikke er opsat skilte, der helt eller delvis forbyder denne
færdsel. Ejeren kan opsætte sådanne skilte, hvis
færdselen er til gene for den erhvervsmæssige
udnyttelse af ejendommen, hvis den i særlig grad generer
privatlivets fred, eller hvis der er behov for beskyttelse af dyre-
og planteliv. Hvor hegningen eller skiltningen ikke er rimeligt
begrundet, kan kommunalbestyrelsen påbyde hegningen eller
skiltningen fjernet eller påbyde opsætning af
låger, stenter eller lignende eller opsætning af skilte
om adgangsmuligheden.
Efter de gældende regler i naturbeskyttelseslovens §
24, stk. 4, er der kun adgang til de 2 m bræmmer langs
vandløb og søer, der efter lov om vandløb skal
holdes udyrkede, hvis arealerne grænser op til arealer, der
er åbne for offentlighedens adgang. Med den foreslåede
offentlige adgang til naturarealer i randzonerne vil der dermed
også blive tale om adgang til de arealer, der ligger inden
for 2 m bræmmerne efter vandløbsloven.
Det kan ikke udelukkes, at enkelte lodsejere vil kunne blive
uforholdsmæssigt hårdt ramt. Der foreslås derfor
i stk. 2 en regel om, at offentlighedens adgang kan fraviges,
når særlige forhold taler for det, f.eks. hvis
offentlighedens adgang vil belaste vedkommende
uforholdsmæssigt hårdt på grund af en
særlig bynær beliggenhed.
Bestemmelsen i hovedlovens § 9, stk. 2, indeholder en
hjemmel til at delegere varetagelsen af opgaver efter loven til
myndigheder under ministeriet. Det er hensigten, at varetagelsen af
opgaver efter loven skal delegeres til NaturErhvervstyrelsen.
Efter naturbeskyttelseslovens § 27 kan kommunalbestyrelsen
desuden bestemme, at arealer, der er omfattet af
naturbeskyttelseslovens § 24, helt eller delvis lukkes for
offentlighedens adgang, hvis særlige forhold taler for
det.
Til nr. 6.
Reglerne i den vedtagne randzonelov har givet anledning til
tvivl om, hvorvidt det vil være tilladt at høste
afgrøder, der er etableret før loven træder i
kraft. Med den foreslåede bestemmelse kan ministeren i
forbindelse med lovens ikrafttræden fastsætte
overgangsregler for afgrøder, der er etableret før
loven træder i kraft. Bemyndigelsen i § 11, stk. 2,
forudsættes anvendt til at fastsætte regler om, at det
skal være tilladt at høste afgrøder,
såvel etårige som flerårige afgrøder, der
er etableret før lovens ikrafttræden.
Den foreslåede hjemmel omfatter ikke flerårige
energiafgrøder, da disse er omfattet af undtagelsesreglen i
den gældende randzonelov, hvorefter det er tilladt at dyrke
flerårige energiafgrøder i randzonerne. Det
foreslås derfor i forslaget til lov om ændring af lov
om randzoner, der ophæver muligheden for at dyrke
flerårige energiafgrøder, at der skal gælde en
tilsvarende hjemmel for så vidt angår de
flerårige energiafgrøder, jf. bemærkningerne
nedenfor til ændringsforslagets § 2, stk. 2.
Til nr. 7.
I forbindelse med vedtagelsen af randzoneloven blev
adgangsreglerne efter lov om naturbeskyttelse også
ændret. Undtagelsesreglen i naturbeskyttelsesloven om, at der
ikke er offentlig adgang til de 2 m-bræmmer langs
vandløb og søer, der efter lov om vandløb skal
holdes udyrkede, blev udvidet til også at gælde de
udyrkede arealer, der henligger som randzoner efter lov om
randzoner, medmindre bræmmerne eller randzonerne
grænser op til arealer, der er åbne for offentlighedens
adgang. Denne bestemmelse er endnu ikke trådt i kraft, idet
bestemmelsen først skal træde i kraft samtidig med
randzoneloven.
Med ændringsforslaget ophæves den ændring af
naturbeskyttelseslovens § 24, stk. 4, 2. pkt., som
fremgår af den vedtagne randzonelov, jf. herved
bemærkningerne ovenfor til nr. 4.
Til
§ 2
Det foreslås i stk. 1, at tidspunktet for lovens
ikrafttrædelse fastsættes af ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri. En lignende bestemmelse
findes i hovedloven (lov nr. 591 af 14. juni 2011).
Lovændringen vil blive sat i kraft samtidig med hovedloven.
Som det fremgår af de almindelige bemærkninger under
pkt. 1. Indledningen forventes hovedloven at kunne få
ikrafttræden 1. september 2012.
Det foreslås i stk. 2, at ministeren kan fastsætte
overgangsregler for flerårige energiafgrøder, der er
etableret før loven træder i kraft. Bemyndigelsen i
§ 2, stk. 2, forudsættes anvendt til at fastsætte
regler om, at det skal være tilladt at høste
flerårige energiafgrøder, der er etableret før
lovens ikrafttræden.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | §
1. I lov nr. 591 af 14. juni 2011 om
randzoner foretages følgende ændringer: | | | | §
2. I randzonerne må der uanset § 1, stk. 1, ske
dyrkning af vedvarende græs og flerårige
energiafgrøder, hvis dyrkningen foregår uden
anvendelse af gødskning og sprøjtning, og hvis det i
øvrigt ikke er i strid med anden lovgivning. Stk.
2. Flerårige energiafgrøder må dog kun
dyrkes i randzonen, hvis der dyrkes tilsvarende afgrøder
på de landbrugsarealer, der grænser op til
randzonen. Stk.
3. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om, i hvilket omfang der kan ske
omlægning af vedvarende græs, jf. stk. 1, og om, hvilke
plantearter der må anvendes til dyrkning af flerårige
energiafgrøder, jf. stk. 1. | | 1.
I § 2, stk. 1,
udgår »og flerårige
energiafgrøder«. | | | | 2. § 2, stk. 2,
ophæves. | | | 3.
I § 2, stk. 3,der
bliver stk. 2, udgår », og om, hvilke plantearter der
må anvendes til dyrkning af flerårige
energiafgrøder, jf. stk. 1«. | | | | | | 4.
Efter § 6 indsættes som ny paragraf: »§ 6a. Randzonerne er
åbne for færdsel til fods og ophold, hvis der er lovlig
adgang dertil, jf. reglerne i kapitel 4, Offentlighedens adgang til
naturen, i lov om naturbeskyttelse. Stk.
2. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fravige bestemmelsen i stk. 1, når særlige forhold
taler for det.« | | | | §
10. Medmindre højere straf er forskyldt efter anden
lovgivning, straffes med bøde den, der overtræder
§ 1, stk. 1. Stk.
2. I forskrifter fastsat i medfør af § 2, stk.
3, kan der fastsættes straf i form af bøde for
overtrædelse af forskrifterne. Stk.
3. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske
personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5.
kapitel. | | | | 5.
I § 10, stk. 2,
ændres »§ 2, stk. 3« til: »§ 2,
stk. 2«. | | | | | | | 6.
I § 11 indsættes
efter stk. 1 som nyt stykke: »Stk. 2. Ministeren kan i den
forbindelse fastsætte overgangsregler for afgrøder,
der er etableret før lovens ikrafttræden.« | | | | §
12. I lov om naturbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse
nr. 933 af 24. september 2009, som ændret ved § 5 i lov
nr. 1383 af 21. december 2009, § 3 i lov nr. 1519 af 27.
december 2009, og § 1 i lov nr. 484 af 11. maj 2010, foretages
følgende ændring: 1. § 24, stk. 4, 2. pkt.,
affattes således: »Bestemmelsen gælder heller
ikke de bræmmer langs vandløb og søer, som
efter lov om vandløb skal holdes udyrkede, eller udyrkede
arealer, der henligger som randzoner efter lov om randzoner,
medmindre bræmmerne eller randzonerne grænser op til
arealer, der er åbne for offentlighedens adgang.« | | 7. § 12 ophæves. | | | | | | §
2. Stk.
1. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden. Stk.
2. Ministeren kan i den forbindelse fastsætte
overgangsregler for flerårige energiafgrøder, der er
etableret før lovens ikrafttræden. |
|