Fremsat den 29. marts 2012 af ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri (Mette Gjerskov)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om udendørs
hold af svin
(Ændring af revisionsbestemmelse)
§ 1
I lov nr. 173 af 19. marts 2001 om
udendørs hold af svin, som ændret ved § 1 i
lov nr. 1562 af 20. december 2006, lov nr. 496 af 12. juni 2009,
§ 6 i lov nr. 500 af 12. juni 2009 og lov nr. 649 af 15.
juni 2010, foretages følgende ændring:
1. I
§ 18 a ændres
»2011-12« til: »2012-13«.
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Med lovforslaget foreslås
revisionsbestemmelsen i § 18 a i lov om udendørs
hold af svin ændret, således at revisionsperioden
forlænges til folketingsåret 2012-2013.
Ifølge den gældende
revisionsbestemmelse i § 18 a skal ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri (tidligere justitsministeren)
i folketingsåret 2011-12 fremsætte forslag om revision
af lovens § 12, hvoraf det følger, at alle svin
bortset fra pattegrise under 14 dage altid skal have fri adgang til
rent drikkevand. Formålet med revisionsbestemmelsen er at
afdække svins behov for permanent adgang til vand om natten i
frostvejr.
Revisionsperioden i lovens § 18 a er
senest i folketingsåret 2009-10 blevet forlænget til
folketingsåret 2011-12 på baggrund af oplysninger fra
Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet (nu Institut for
Husdyrvidenskab) ved Aarhus Universitet om, at der i løbet
af 2011 ville blive gennemført forsøg med henblik
på at afdække bl.a. behovet for vandtildeling til
udendørs søer i vinterperioden. Revisionsperioden
foreslås forlænget, idet det pågældende
forskningsprojekt ved Institut for Husdyrvidenskab endnu ikke har
kunnet afsluttes.
2. Lovforslagets baggrund
Revisionsbestemmelsen i § 18 a i lov om
udendørs hold af svin blev oprindeligt indsat under
Folketingets behandling af lov nr. 1526 af 20. december 2006 om
ændring af bl.a. lov om udendørs hold af svin.
Ifølge bestemmelsens daværende ordlyd skulle
justitsministeren i folketingsåret 2008-09 fremsætte
forslag om revision af § 12, hvilket var baggrunden for,
at ministeren den 28. januar 2009 fremsatte lovforslag nr. L 108 om
ændring af lov om udendørs hold af svin
(Ophævelse af revisionsbestemmelse). Ved lovforslaget blev
lovens § 18 a foreslået ophævet. Baggrunden
herfor var, at en evaluering af, hvorvidt der for alle typer af
svin er behov for permanent adgang til vand om natten i frostvejr,
og af hvordan kravet om permanent adgang til vand fungerer i
praksis, viste, at kravet i § 12 ikke havde givet
anledning til alvorlige vanskeligheder.
Et flertal i Folketingets Udvalg for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri fremsatte imidlertid et
ændringsforslag, hvorefter bestemmelsen i § 18 a
ikke skulle ophæves, men perioden for revision i stedet
forlænges med et år, således at justitsministeren
blev pålagt i folketingsåret 2009-10 at fremsætte
forslag om revision af lovens § 12. Ifølge
bemærkningerne til ændringsforslaget havde det til
formål at sikre, at justitsministeren fik udarbejdet en
videnskabelig afdækning af svins behov for adgang til rent
drikkevand. Ændringsforslaget blev vedtaget ved lov nr. 496
af 12. juni 2009 om ændring af lov om udendørs hold af
svin (Ændring af revisionsbestemmelse).
På baggrund af den ændrede
revisionsbestemmelse fremsatte justitsministeren den 25. februar
2010 lovforslag nr. L 143 om ændring af lov om
udendørs hold af svin (Ophævelse af
revisionsbestemmelse), hvorved lovens § 18 a på ny
blev foreslået ophævet.
Justitsministeriet havde til brug for
udarbejdelsen af lovforslaget indhentet udtalelser fra Det
Jordbrugsvidenskabelige Fakultet (nu Institut for Husdyrvidenskab)
ved Aarhus Universitet, Landbrug & Fødevarer,
Økologisk Landsforening og Fødevarestyrelsen. Det var
Justitsministeriets opfattelse, at de indhentede udtalelser viste,
at kravet i § 12 fortsat ikke gav anledning til alvorlige
vanskeligheder. Endvidere fremgik det af udtalelsen fra Det
Jordbrugsvidenskabelige Fakultet, at de foreløbige
resultater fra igangværende forskning ved fakultetet viste,
at indegående søer i perioden op til faring har et
øget behov for væskeoptagelse, som om
nødvendigt eller muligt søges tilfredsstillet
også i hvileperioden om natten. Det blev herudover i
bemærkningerne til lovforslaget anført, at Danmarks
EU-retlige og folkeretlige forpligtelser sætter snævre
grænser for, hvilke ændringer der kan foretages af
§ 12.
Under behandlingen af lovforslag nr. L 143 i
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
tiltrådte det samlede udvalg imidlertid et
ændringsforslag, hvorefter bestemmelsen i § 18 a
ikke skulle ophæves, men revisionsperioden i stedet
forlænges med 2 år.
Af bemærkningerne til
ændringsforslaget fremgår det, at baggrunden for
ændringsforslaget var, at Aarhus Universitet, Det
Jordbrugsvidenskabelige Fakultet, havde oplyst, at der i den
nærmeste fremtid ville blive gennemført et
forskningsprojekt om behovet for vand hos udendørs
søer i vinterperioden. Det fremgår således af
bemærkningerne, at der i løbet af 2011 ville blive
gennemført forsøg med henblik på at
afdække bl.a. behovet for vandtildeling i vinterperioden.
Afrapportering fra forsøgene kunne ifølge
bemærkningerne tidligst forventes i 2011.
I bemærkningerne til ændringsforslaget
blev samtidig anført, at Danmarks EU-retlige forpligtelser
er til hinder for, at nætter i perioder med frost generelt
undtages fra kravet om permanent adgang til vand, og at dette
gælder, uanset hvad fremtidig forskning måtte vise om
svins behov for adgang til rent drikkevand om natten. Det
fremgår på den baggrund af bemærkningerne, at
hvis der skal foretages en ændring af kravet om permanent
adgang til rent drikkevand for svin, er det nødvendigt med
en ændring af det EU-direktiv, der ligger til grund for
kravet. Ændringsforslaget blev vedtaget ved lov nr. 649 af
15. juni 2010 om ændring af lov om udendørs hold af
svin (Ændring af revisionsbestemmelse).
3. Gældende ret
Efter § 12 i lov nr. 173 af 19. marts
2001 om udendørs hold af svin, som ændret ved lov nr.
1562 af 20. december 2006, skal alle svin, bortset fra pattegrise
under 14 dage, altid have fri adgang til rent drikkevand.
Fri adgang til rent drikkevand indebærer
ifølge bemærkningerne til forslaget til hovedloven
bl.a., at afstanden fra svinenes opholdssteder til drikkevandet
ikke må være så stor, at svinene alene på
grund af afstanden hindres i at drikke, jf. Folketingstidende
2000-01, Tillæg A, side 1733. Endvidere følger det af
bemærkningerne, at der ved udendørs hold af svin kan
opstå problemer med tildeling af vand, når det er
frostvejr, jf. Folketingstidende 2000-01, Tillæg A, side
1733.
Før ændringen af lov om
udendørs hold af svin ved lov nr. 1562 af 20. december 2006
fulgte det af § 12, at alle svin, bortset fra pattegrise
på under 14 dage, altid skulle have fri adgang til rent
drikkevand, undtagen i perioder med frostvejr, hvor svinene mindst
en gang om dagen skulle have adgang til rent vand i forbindelse med
fodring.
Lov om udendørs hold af svin § 12
blev ændret ved lov nr. 1562 af 20. december 2006 om
ændring af lov om udendørs hold af svin, lov om
indendørs hold af smågrise, avls- og slagtesvin samt
lov om indendørs hold af drægtige søer og
gylter (Gennemførelse af Europarådets reviderede
rekommandation om svin m.v.). Ændringsloven
gennemfører bestemmelser i Rådets direktiv
91/630/EØF af 19. november 1991 om fastsættelse af
mindstekrav med hensyn til beskyttelse af svin, som ændret
ved Rådets direktiv 2001/88/EF af 23. oktober 2001 og
Kommissionens direktiv 2001/93/EF af 9. november 2001 (nu:
Rådets direktiv 2008/120/EF af 18. december 2008 om
fastsættelse af mindstekrav med hensyn til beskyttelse af
svin (kodificeret udgave)). Ifølge direktivets artikel 4,
stk. 1, jf. direktivets bilag, kapitel I, pkt. 7, skal svin
(undtagen pattegrise under 14 dage) have permanent adgang til frisk
vand i tilstrækkelig mængde. Kravet blev indsat i
forbindelse med ændringen af direktivet ved Kommissionens
direktiv 2001/93/EF af 9. november 2001.
Ændringen i 2006 af lov om udendørs
hold af svin gennemfører endvidere Europarådets
reviderede rekommandation af 2. december 2004 om svin. Det
følger af rekommandationens artikel 11, stk. 7, at
udstyr, der forsyner svin med vand, skal kunne fungere under alle
vejrforhold. Endvidere følger det af rekommandationens
artikel 14, stk. 1, at alle svin til enhver tid skal have
adgang til vand i tilstrækkelig mængde og af passende
kvalitet.
Efter § 18 a i lov om udendørs
hold af svin skal ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri (tidligere justitsministeren) i folketingsåret
2011-12 fremsætte forslag om revision af lovens
§ 12. Revisionsbestemmelsen fik sin nuværende
ordlyd ved lov nr. 649 af 15. juni 2010 om ændring af lov om
udendørs hold af svin (Ændring af
revisionsbestemmelse). Der henvises herom nærmere til pkt. 2
ovenfor.
4. Forskningsprojekt om behovet
for vand hos udendørs søer i vinterperioden
Baggrunden for, at revisionsperioden i
§ 18 a i lov om udendørs hold af svin -
vedrørende kravet i lovens § 12 om svins adgang
til vand - ved lov nr. 649 af 15. juni 2010 blev forlænget
til folketingsåret 2011-12, var, at det af Aarhus
Universitet, Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet (nu Institut for
Husdyrvidenskab), var oplyst, at der ville blive gennemført
et forskningsprojekt om behovet for vand hos udendørs
søer i vinterperioden, jf. ovenfor under pkt. 2.
Afrapportering fra forsøgene kunne på daværende
tidspunkt tidligst forventes i 2011.
Aarhus Universitet, Institut for Husdyrvidenskab,
har om forskningsprojektets forløb over for Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri (Fødevareministeriet)
oplyst, at de første søer, der blev indsat i
forsøget, fravænnede deres grise i slutningen af
december 2011. Herefter er nye søer indsat, hvoraf de
første har faret primo januar 2012.
Forskningsprojektet er imidlertid blevet forsinket
på grund af det usædvanligt milde vejrlig i vinteren
2011-12. Temperaturerne har således i perioden fra oktober
2011 til primo januar 2012 kun i meget korte perioder været i
nærheden af eller under frysepunktet, og ud fra
langtidsprognoser fra Danmarks Meteorologiske Institut ser dette
ikke umiddelbart ud til at ville ændre sig foreløbig.
Institut for Husdyrvidenskab har derfor ikke i perioden indtil
primo januar 2012 kunnet indsamle resultater, der har gjort det
muligt at give et svar vedrørende spørgsmålet
om søers vandoptag i perioder med frostvejr.
Institut for Husdyrvidenskab har endvidere oplyst,
at forskningsprojektet kører indtil april 2012, og at
instituttet i maj 2012 forventer at have en opgørelse klar,
hvori man beskriver søernes vandoptag igennem døgnet
og i de forskellige diegivningsstadier under de klimamæssige
forhold i vinteren 2011-12.
5. Fødevareministeriets
overvejelser
Som anført ovenfor under pkt. 2 var
baggrunden for, at revisionsperioden i § 18 a i lov om
udendørs hold af svin ved lov nr. 649 af 15. juni 2010 blev
forlænget til folketingsåret 2011-12, at der ved Det
Jordbrugsvidenskabelige Fakultet (nu Institut for Husdyrvidenskab)
ved Aarhus Universitet ville blive gennemført et
forskningsprojekt om behovet for vand i vinterperioden hos
søer, der holdes udendørs. Forskningsprojektet er
imidlertid blevet forsinket på grund af det usædvanligt
milde vejr i vinteren 2011-12.
Forsinkelsen medfører efter
Fødevareministeriets opfattelse, at revisionsperioden i
§ 18 a bør forlænges, idet der ikke i
folketingsåret 2011-12 vil kunne fremsættes lovforslag
om revision af bestemmelsen på grundlag af
forskningsprojektets resultater.
Revisionsperioden foreslås på den
baggrund forlænget til folketingsåret 2012-13.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at
Danmarks EU-retlige og folkeretlige forpligtelser på
området, jf. ovenfor under pkt. 3, ikke er blevet
ændret, siden revisionsperioden i § 18 a senest
blev forlænget i 2010. De pågældende EU-retlige
og folkeretlige forpligtelser sætter således fortsat
snævre grænser for, hvilke ændringer der kan
foretages af lovens § 12 om svins adgang til vand, og det
vil efter Fødevareministeriets opfattelse være
uforeneligt med disse forpligtelser generelt at undtage
nætter i perioder med frostvejr fra kravet om permanent
adgang til vand. Dette gælder, uanset hvad det
igangværende forskningsprojekt eller anden forskning
måtte vise om svins behov for adgang til rent drikkevand om
natten.
6. De økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for stat, kommuner eller regioner.
7. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
8. De administrative
konsekvenser for borgere
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser
for borgerne.
9. De miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
10. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter,
idet der ikke foreslås ændringer af de bestemmelser i
lov om udendørs hold af svin, som gennemfører
Rådets direktiv 91/630/EØF af 19. november 1991 om
fastsættelse af mindstekrav med hensyn til beskyttelse af
svin med senere ændringer (nu: Rådets direktiv
2008/120/EF af 18. december 2008 om fastsættelse af
mindstekrav med hensyn til beskyttelse af svin (kodificeret
udgave)).
11. Hørte myndigheder
mv.
Lovforslaget har været sendt i høring
hos 3F - Fagligt Fælles Forbund, Aktive Dyrerettigheder,
Aktive Dyrevenner, Alle Dyrs Ret, Dansk Arbejdsgiverforening (DA),
Dansk Erhverv, Dansk Industri, Danske Regioner, Den Danske
Dyrlægeforening, Det Biovidenskabelige Fakultet v/
Københavns Universitet, Det Dyreetiske Råd, Det
Veterinære Sundhedsråd, Dyrefondet, Dyrenes
Beskyttelse, Dyreværnsforeningen Freja,
DyreværnsOrganisationernes SamarbejdsOrganisation (DOSO),
Dyreværnsrådet, Institut for Husdyrvidenskab v/ Aarhus
Universitet, Kommunernes Landsforening, Kødbranchens
Fællesråd, Landbrug & Fødevarer,
Landsforeningen af Danske Svineproducenter, Landsforeningen for
Bæredygtigt Landbrug, Landsforeningen Frie Bønder -
Levende Land, Landorganisationen i Danmark (LO), OASA,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Sammenslutningen af Landbrugets
Arbejdsgiverforeninger (SALA), Teknologisk Institut, Videncentret
for Landbrug, WSPA og Økologisk Landsforening.
| | | 12. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet mv. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv. | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgere | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Revisionsbestemmelsen i § 18 a i lov om
udendørs hold af svin foreslås ændret,
således at ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri skal fremsætte lovforslag om revision af lovens
§ 12 i folketingsåret 2012-13. Den foreslåede
ændring indebærer, at revisionsperioden forlænges
med et år i forhold til den gældende
revisionsbestemmelse.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 173 af 19. marts 2001 om
udendørs hold af svin, som ændret ved § 1 i
lov nr. 1562 af 20. december 2006, lov nr. 496 af 12. juni 2009,
§ 6 i lov nr. 500 af 12. juni 2009 og lov nr. 649 af 15.
juni 2010, foretages følgende ændring: | | | | § 18 a. Ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri fremsætter i
folketingsåret 2011-12 forslag om revision af
§ 12. | | 1. I § 18 a ændres
»2011-12« til: »2012-13«. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. |
|