Fremsat den 29. marts 2012 af social- og
integrationsministeren (Karen Hækkerup)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service
(Ændring af revisionsbestemmelse)
§ 1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 904 af 18. august 2011, som
ændret ved § 10 i lov nr. 434 af 8. maj 2006, lov
nr. 468 af 18. maj 2011, lov nr. 162 af 28. februar 2012 og lov nr.
222 af 6. marts 2012, foretages følgende ændring:
1. I
§ 195 b ændres
»2011-12« til: »2015-16«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2012.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
| | | | | Indholdsfortegnelse | | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets baggrund | 3. | Lovforslagets indhold | | 3.1 Gældende ret - Forældres
udførelse af træning | | 3.2 Den foreslåede ordning | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og
organisationer | 10. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Reglerne om forældres træning af børn med
handicap (hjemmetræning) blev vedtaget den 12. juni 2008 og
trådte i kraft den 1. oktober 2008. Reglerne findes i
§ 32, stk. 1, jf. stk. 6-9 i lov om social service
(serviceloven). Den gældende ordning er finansieret af
satspuljen.
Der er fastsat en revisionsbestemmelse i servicelovens
§ 195 b, hvorefter socialministeren senest i
Folketingsåret 2011-12 fremsætter forslag til revision
af § 32, stk. 6-9. Da satspuljepartierne (Venstre,
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre, Liberal Alliance og Konservative) har
ønsket, at det samlede grundlag, som revisionen
ifølge lovens forarbejder skulle ske på grundlag af,
tilvejebringes, og at revisionen af reglerne skal ske på
grundlag af de samlede resultater fra satspuljeinitiativerne fra
2008 om indsatser til kvalificering af træningsindsatserne
for børn med svære handicap, foreslås det at
udskyde revisionen til folketingsåret 2015-16, hvor
oplysningerne forventes at foreligge. Der henvises til
finanslovskonto § 15.13.23.40. Kontoen blev
forhøjet som led i udmøntningen af satspuljen for
2008, idet der blev afsat 5,9 mio.kr. i 2008, 7,3 mio.kr. i 2009,
5,1 mio. kr. i 2010 og 3,0 mio. kr. i 2011 til kvalificering af
træningsindsatsen for børn med svære handicap.
Midlerne skal anvendes til initiativer, der kan udvikle og forbedre
træningsindsatsen, og til dokumentation og evaluering af
træningsmetoder og effektmåling af den samlede
indsats.
2. Lovforslagets baggrund
Efter servicelovens § 195 b. fremsætter
socialministeren senest i folketingsåret 2011-12 forslag til
revision af lovens § 32, stk. 6-9 om
hjemmetræning
Formålet med lovforslaget er at ændre
revisionsbestemmelsen vedrørende servicelovens
§ 32, stk. 6-9, således, at loven tages op til
revision i folketingsåret 2015-16 frem for i 2011-12.
Det fremgår af lovforslaget til de gældende regler
om hjemmetræning (L 154 2007-08), at formålet med
forslaget var at give børn med betydelig og varigt nedsat
fysisk eller psykisk funktionsevne bedre mulighed for udvikling og
trivsel ved at inddrage forældrene mere aktivt i
træningsindsatsen. Det var målet, at 80 pct. af
forældrene inden for en fireårig periode oplevede, at
de var inddraget i processen med udredning af barnet, og at 80 pct.
af de forældre, der ønskede at hjemmetræne,
oplevede, at de reelt kunne vælge at træne deres barn i
hjemmet. Det fremgår videre af forarbejderne, at der skal
udvikles indikatorer for forældretilfredshed, og derefter
gennemføres en tilfredsundersøgelse blandt
forældrene, som skulle udgøre et udgangspunkt for en
løbende måling af træningsindsatsen. Med
afsæt i denne undersøgelse skulle der
gennemføres målinger årligt fra 2009-11. Efter
behov kunne der sættes fokus på forskellige faktorer.
Der skulle desuden iværksættes en
forskningsmæssig undersøgelse af effekten af
hjemmetræning på børnenes udvikling.
I 2007 blev der iværksat et dansk/norsk forskningsprojekt,
der skal undersøge effekten af træning af de
alternative træningsmetoder Doman og Family Hope Center hos
en gruppe norske og danske børn. Projektet var forventet
afsluttet i 2010, men er blevet forsinket og forventes nu afsluttet
i efteråret 2012. Forskningsprojektet er således ikke
afsluttet endnu.
Af forarbejderne vedrørende den gældende
revisionsbestemmelse fremgår, at hensigten var, at
bestemmelserne om udførelsen af hjælpen i hjemmet
skulle revideres i 2011 i forbindelse med, at resultaterne fra det
dansk/norske forskningsprojekt om Doman og Family Hope Center
metoder foreligger.
Efter aftale mellem partierne Venstre, Socialdemokraterne,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Liberal Alliance,
Konservative og Kristendemokraterne har en række
satspuljeinitiativer fra 2008 om indsatser til kvalificering af
træningsindsatserne for børn med svære handicap
været sat i bero på grundlag af lægefaglige
bekymringer for nogle elementer i nogle af de anvendte
hjemmetræningsmetoder.
Bekymringerne gav desuden anledning til, at Socialministeriet
efter rådgivning fra Sundhedsstyrelsen udsendte skrivelse nr.
9150 af 6. maj 2011 om orientering om hjemmetræning efter
servicelovens § 32 og brug af trykkammerbehandling,
respirationsterapi og udstyr til respirationsterapi.
Satspuljepartierne har i forlængelse heraf konstateret, at
det forudsatte grundlag for en revision af de gældende regler
om hjemmetræning ikke er til stede på nuværende
tidspunkt.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Gældende ret -
Forældres udførelse af træning
Reglerne om forældres træning af børn med
handicap findes i servicelovens § 32, stk. 1, jf. stk.
6-8. Reglerne trådte i kraft den 1. oktober 2008. Social- og
integrationsministeren har i kraft af bemyndigelsesbestemmelsen i
§ 32, stk. 9, fastsat nærmere regler om ordningen,
herunder om særlig støtte i hjemmet, om dokumenterbare
metoder, om løbende tilsyn med indsatsen og om
træningsredskaber, kurser, hjælpere m.v. Der henvises
til bekendtgørelse nr. 1130 af 27. september 2010 om
hjælp til børn og unge, der på grundlag af
betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne har
behov for hjælp eller særlig støtte.
Der er fastsat en revisionsbestemmelse i servicelovens
§ 195 b, hvorefter socialministeren senest i
Folketingsåret 2011-12 fremsætter forslag til revision
af § 32, stk. 6-9. På tidspunktet for vedtagelsen
af loven var det hensigten, at revisionen skulle foretages på
et nærmere bestemt grundlag, jf. ovenfor under afsnit 2.
I 2010 var der ifølge opgørelse fra Danmarks
Statistik i alt 116 børn og unge, som blev
hjemmetrænet efter servicelovens § 32, fordelt med
66 på hjemmetræning kombineret med ophold i dagtilbud,
og 50 med hjemmetræning uden ophold i dagtilbud.
3.2. Den foreslåede
ordning
Det foreslås at udsætte revisionen af reglerne til
folketingsåret 2015-16, hvor oplysningsgrundlaget i form af
de samlede resultater fra satspuljeinitiativerne fra 2008 om
indsatser til kvalificering af træningsindsatserne for
børn med svære handicap, effektevaluering m.v.,
resultaterne fra det dansk/norske forskningsprojekt om de
alternative træningsmetoder Doman og Family Hope Center hos
en gruppe norske og danske børn forventes at foreligge.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
forældrene.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og
organisationer
Et udkast til lovforslag om revision af
hjemmetræningsreglerne har været sendt i høring
hos ABA foreningen, Advokatrådet, Ankestyrelsen,
Autismeforeningen, Børne- og Kulturchefforeningen,
Børnerådet, Dansk Handicap Forbund, Dansk
Pædiatrisk Selskab, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk
Sygeplejeråd, Danske Fysioterapeuter, Danske
Handicaporganisationer, Den Uvildige Konsulentordning på
Handicapområdet, Det Centrale Handicapråd,
Epilepsiforeningen, Ergoterapeutforeningen, Hjernebarnet, KL,
Lægeforeningen, Lægevidenskabelige Selskaber (LVS),
Sjældne Diagnoser, Socialchefforeningen, Spastikerforeningen
og Sundhedsstyrelsen.
10. Sammenfattende skema | | | | Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/udgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Ved lov nr. 549 af 17. juni 2008 om ændring af lov om
social service og lov om friskoler og private grundskoler m.v. blev
der indsat en revisionsbestemmelse med henblik på revision af
servicelovens § 32, stk. 6-9, senest i
folketingsåret 2011-12. Ved lovændringen blev det
blandt andet forudsat, at resultaterne fra det dansk/norske
forskningsprojekt om Doman og Family Hope Center metoderne ville
foreligge forud for revisionen.
Da det forudsatte oplysningsgrundlag ikke foreligger, er der
på nuværende tidspunkt ikke grundlag for at
gennemføre revisionen af reglerne indenfor den fastsatte
tidsramme, hvorfor det foreslås, at revisionsbestemmelsen
forlænges indtil 2015, hvor de nødvendige oplysninger
forventes at foreligge.
Revisionsbestemmelsen foreslås ændret i
overensstemmelse hermed til, at social- og integrationsministeren
senest i folketingsåret 2015-16 fremsætter forslag til
revision af servicelovens § 32, stk. 6-9. Senest på
det tidspunkt vil der blive fremsat et forslag om revision af
reglerne på det forudsatte grundlag.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1.
juli.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 904 af 18. august 2011, som
ændret ved § 10 i lov nr. 434 af 8. maj 2006, lov
nr. 468 af 18. maj 2011, lov nr. 162 af 28. februar 2012 og lov nr.
222 af 6. marts 2012, foretages følgende
ændring: | | | | § 195 b. Socialministeren
fremsætter senest i folketingsåret 2011-12 forslag til
revision af § 32, stk. 6-9. | | 1. I § 195 b ændres
»2011-12« til: »2015-16«. | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juli
2012. |
|