Skriftlig fremsættelse (29. marts
2012)
Social- og integrationsministeren (Karen
Hækkerup)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
social service og lov om retssikkerhed og administration på
det sociale område (Inddragelse af faglige og
økonomiske hensyn, fastsættelse af serviceniveauer,
refusion for særligt dyre enkeltsager, afregningsfrister og
opprioritering af juridisk sagkyndige i de sociale nævn
m.v.)
(Lovforslag nr. L 140)
Forslaget udmønter dele af aftalen om kommunernes
økonomi for 2012. Lovforslaget udmønter endvidere
dele af satspuljeaftalen for 2012 om opprioritering af de juridiske
sagkyndige i de sociale nævn.
Centrale punkter i forslaget er:
- Præcisering
af, at afgørelse efter serviceloven træffes på
baggrund af en konkret og individuel vurdering og på baggrund
af faglige og økonomiske hensyn.
- Præcisering
af, at kommunalbestyrelsen inden for servicelovens rammer kan
fastsætte lokalpolitiske serviceniveauer.
- Indførelse
af en tidsgrænse for, hvor sent kommuner og regioner må
rejse krav om betaling for hjælp efter serviceloven.
- En justering af
refusionsordningen for særligt dyre enkeltsager på
området for udsatte børn og unge, herunder gunstigere
refusion på anbringelsessager, når der er store
søskendeflokke.
- En styrkelse af
den juridiske ekspertise i de sociale nævn.
I forbindelse med aftalen om kommunernes økonomi for
2012 blev det aftalt, at der fremsættes lovforslag på
det specialiserede socialområde, der tydeliggør den
gældende retstilstand for kommunalbestyrelsernes
fastsættelse af lokale serviceniveauer og for
kommunalbestyrelsernes inddragelse af saglige økonomiske
hensyn, når de træffer afgørelse i konkrete
sager. Baggrunden er, at der i praksis er uklarhed om, hvordan
serviceniveauer og saglige økonomiske hensyn kan anvendes i
konkrete afgørelser. På denne baggrund foreslår
regeringen at præcisere de gældende uskrevne
retsgrundsætninger i serviceloven.
Regeringen vil samtidig foreslå, at der indføres
en grænse for, hvor sent kommuner og regioner kan
fremsætte krav om betaling, når en kommune har
købt pladser i en anden kommunes eller regions tilbud efter
serviceloven. Formålet hermed er at tydeliggøre, at
der ikke må fremsendes regninger, der er flere år
gamle.
Endvidere foreslås for at øge retssikkerheden ved
behandling af klager over kommunale afgørelser på det
sociale område en styrkelse af de juridisk sagkyndige i de
sociale nævn. Konkret foreslås, at nævnene
udvides med et medlem udpeget blandt Ankestyrelsens ansatte.
Medlemmet skal have bestået juridisk kandidateksamen.
Også dette forslag er et led i aftalen om kommunernes
økonomi for 2012, hvor det er aftalt, at der
iværksættes en række initiativer med henblik
på at styrke kvaliteten af ankeafgørelser samt styrke
samarbejdet og dialogen mellem kommuner og ankesystem, og at der
herunder sker en opprioritering af juridisk sagkyndige i de sociale
nævn.
Derudover foreslår regeringen, at der gennemføres
en justering af den nuværende statslige refusionsordning for
særligt dyre enkeltsager i serviceloven, så kommunerne
får en lidt højere refusion i de særligt dyre
enkeltsager på området for udsatte børn og unge.
Ordningen vil medføre, at den enkelte kommunes
økonomi bliver mindre belastet, når
kommunalbestyrelsen i de særligt dyre enkeltsager anbringer
et barn uden for hjemmet, og at kommunerne dermed i
fællesskab bærer en større del af udgifterne. I
den forbindelse foreslås, at der indføres en
højere refusion, når kommunerne står overfor
f.eks. at skulle anbringe store søskendeflokke uden for
hjemmet, idet det kan medføre en betydelig belastning af den
enkelte kommunes økonomi.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.