Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 15. maj 2012
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service og
lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område
(Inddragelse af faglige og økonomiske
hensyn, fastsættelse af serviceniveauer, refusion for
særlig dyre enkeltsager, afregningsfrister og opprioritering
af juridisk sagkyndige i de sociale nævn m.v.)
§ 1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 904 af 20. august 2011, som
ændret senest ved lov nr. 286 af 28. marts 2012, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 3, 2. pkt., ændres
»ud fra« til: »på baggrund af en konkret og
individuel vurdering af«.
2. I
§ 1, stk. 3, indsættes som
3. pkt.:
»Afgørelse efter loven
træffes på baggrund af faglige og økonomiske
hensyn.«
3.
Efter § 137 d indsættes i kapitel
25 efter overskriften før § 139:
Ȥ
138. Kommunalbestyrelsen kan inden for lovens rammer
træffe beslutning om at fastsætte generelle vejledende
serviceniveauer for den lokale udmøntning af hjælp
efter loven.«
4. I
§ 174, stk. 1, ændres
»stk. 3« til: »stk. 4«.
5. I
§ 174 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3. Hvis en
kommune anvender en anden kommunes eller en regions tilbud efter
denne lov, skal krav om betaling herfor på baggrund af den
beregnede takst, jf. stk. 1, være fremsat, senest 12
måneder efter at hjælpen er ydet.«
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6.
6. § 176,
stk. 1, affattes således:
»I de tilfælde, hvor udgifterne
til hjælp og støtte efter loven for en person under 67
år i en konkret sag overstiger 950.000 kr. årligt,
refunderer staten 25 pct. af den del af kommunens udgifter, som
ligger over dette beløb, jf. dog § 176 a. For den del
af udgifterne, der overstiger 1.770.000 kr. årligt,
udgør statsrefusionen 50 pct., jf. dog § 176
a.«
7.
Efter § 176 indsættes:
Ȥ 176
a. I de tilfælde, hvor kommunens udgifter til
hjælp og støtte efter loven til personer, som er under
18 år, eller som modtager støtte efter § 76, i en
konkret sag overstiger 710.000 kr. årligt, refunderer staten
25 pct. af den del af kommunens udgifter, som ligger over dette
beløb. For den del af udgifterne, der overstiger 1.420.000
kr. årligt, udgør statsrefusionen 50 pct.
Stk. 2.
Refusionsgrænserne og -beløbene i stk. 1 gælder
ligeledes for en kommunes samlede udgifter til hjælp og
støtte, hvis fire eller flere børn i samme husstand
er anbragt efter § 52, stk. 3, nr. 7, eller har ophold
på et anbringelsessted efter § 76, stk. 3, nr. 1 eller
3.
Stk. 3. Social- og
integrationsministeren kan fastsætte nærmere regler om
statsrefusionen efter stk. 1 og 2.«
8. § 182,
stk. 10, affattes således:
»Stk. 10.
Beløbene i §§ 176 og 176 a reguleres en gang
årligt den 1. januar, første gang pr. 1. januar 2013,
med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
Beløbene afrundes til nærmeste 10.000 kr.«
§ 2
I lov om retssikkerhed og administration på
det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr. 656 af
15. juni 2011, som ændret ved § 11 i lov nr. 434 af 8.
maj 2006, § 4 i lov nr. 152 af 28. februar 2012 og § 7 i
lov nr. 326 af 11. april 2012, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 9 c, stk. 11, indsættes
som 2. pkt.:
»Krav efter lov om social service
skal dog rejses, senest 12 måneder efter at hjælpen er
ydet.«
2. § 45,
stk. 2, 1. pkt., affattes således:
»Nævnet består af
direktøren for statsforvaltningen som formand, 1 medlem
udpeget af social- og integrationsministeren efter indstilling fra
kommunalbestyrelserne i regionen, 1 medlem udpeget af social- og
integrationsministeren efter indstilling fra Danske
Handicaporganisationer og 1 juridisk sagkyndigt medlem udpeget af
social- og integrationsministeren efter stk. 3.«
3. I
§ 45 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3. Social-
og integrationsministeren udpeger efter indstilling fra
styrelseschefen for Ankestyrelsen et antal juridisk sagkyndige
medlemmer blandt Ankestyrelsens ansatte. De udpegede skal have
bestået juridisk kandidateksamen. De udpegede kan være
medlemmer af sociale nævn i flere regioner. Ansatte i
Ankestyrelsen, der som et led i deres ansættelse behandler
klager over afgørelser truffet i de sociale nævn, kan
ikke udpeges. De udpegede juridisk sagkyndige medlemmer er ikke
undergivet instruktionsbeføjelser fra Ankestyrelsen ved
afgørelsen af sager i de sociale nævn.«
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6.
4. § 45,
stk. 3, 1. og 2. pkt., der
bliver stk. 4, 1. og 2. pkt., affattes således:
»Medlemmer af nævnet udpeget af
social- og integrati?onsministeren udpeges for 4 år ad
gangen. Medlemmer udpeget af social- og integrationsministeren
efter indstilling fra kommunalbestyrelserne i regionen og fra
Danske Handica?porganisationer skal have bopæl i den
region, hvor statsforvaltningen ligger, eller i øvrigt have
tilknytning til regionen.«
5. I
§ 45, stk. 4, der bliver stk. 5,
indsættes som 2. pkt.:
»Ved stemmelighed er formandens
stemme afgørende.«
6. I
§ 45, stk. 5, der bliver stk. 6,
indsættes som 3. pkt.:
»Social- og integrationsministeren
fastsætter efter indstilling fra styrelseschefen for
Ankestyrelsen antallet af juridisk sagkyndige medlemmer, der er
nødvendigt for varetagelse af nævnenes
opgaver.«
7. I
§ 78, stk. 1, indsættes
efter »afgørelser, som«: »kan«.
§ 3
Loven træder i kraft den 1. september
2012.
§ 4
Stk. 1. Lovens § 1,
nr. 5, og § 2, nr. 1, har alene virkning for hjælp efter
lov om social service, der er ydet efter lovens
ikrafttræden.
Stk. 2. Lovens § 2,
nr. 2-6, har alene virkning for afgørelser, der
træffes af de sociale nævn efter lovens
ikrafttræden.