Fremsat den 10. november 2011 af
miljøministeren (Ida Auken)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse1)
(Betaling af kommunernes indsamling af
bærbare batterier og akkumulatorer samt krav om ejerskab til
nye anlæg til deponering af havbundsmaterialer)
§ 1
I lov om miljøbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 879 af 26. juni 2010, som ændret
senest ved § 6 i lov nr. 553 af 1. juni 2011, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 9 u, stk. 2,
ændres »2,70 kr.« til: »6,00 kr.«
2. I
§ 50, stk. 1,
indsættes efter »offentlige myndigheder.«:
»Det gælder dog ikke anlæg for deponering af
havbundsmaterialer.«.
3. I
§ 50, stk. 2,
udgår »dog«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2012.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget indeholder forslag til
ændring af lov om miljøbeskyttelse på to
områder, som begge vedrører affald.
1.1. Batterier
Formålet med lovforslaget er
for det første at forhøje den betalingssats, der
opkræves hos producenter og importører af
bærbare batterier og akkumulatorer pr. markedsført kg
bærbare batterier og akkumulatorer, til betaling af
kommunernes indsamling heraf.
Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2006/66/EF af 6. september 2006 om batterier og
akkumulatorer og udtjente batterier og akkumulatorer (herefter
benævnt batteridirektivet) pålægger
medlemsstaterne at sikre passende indsamlingsordninger for udtjente
bærbare batterier og akkumulatorer, og producenter og
importører pålægges at finansiere alle
nettoomkostninger i forbindelse med indsamling, behandling og
genvinding af indsamlede batterier og akkumulatorer.
Reglerne om producentansvar for
batterier og akkumulatorer er bl.a. gennemført ved lov nr.
1757 af 22. december 2006 om ændring af lov om
miljøbeskyttelse. Det følger af lovens § 9
u, stk. 2, at der skal opkræves et beløb på
2,70 kr. pr. markedsført kg bærbare batterier og
akkumulatorer hos producenterne med henblik på at finansiere
ordningen. Det har nu vist sig, at betalingen er blevet fastsat for
lavt i forhold til at dække kommunernes omkostninger
både bagudrettet og fremadrettet.
Det foreslås derfor, at
betalingssatsen forhøjes til 6,00 kr. pr. markedsført
kg bærbare batterier og akkumulatorer, så
indtægter og omkostninger kommer til at balancere over en
4-årig periode. Det foreslås desuden, at
lovændringen træder i kraft den 1. januar 2012, idet
den nye betalingssats skal gælde for 2012.
1.2. Havbundsmaterialer
For at sikre trafikken ind og ud af
danske havne er det nødvendigt løbende at oprense og
udvide havnenes bassiner og sejlrender. Havbundsmateriale, som
opgraves, skal deponeres på anlæg for deponering af
havbundsmaterialer. En række havne og lystbådehavne har
i dag ikke etableret sådanne anlæg og er derfor
afhængige af at kunne deponere det pågældende
materiale på andre havnes anlæg.
Havne uden deponeringsanlæg
har ifølge gældende ret ikke mulighed for at
vælge det nærmest beliggende deponeringsanlæg,
hvis det pågældende anlæg er privatejet og
etableret efter lovens ikrafttræden. I dag er en række
danske havne organiseret i selskabsform (f.eks. som et
aktieselskab), der ikke anses for ejet af det offentlige i lovens
forstand. Loven indebærer herved, at havbundsmaterialer skal
bringes til nærmeste offentligt ejede anlæg, hvilket
har store økonomiske konsekvenser i form af anlægs- og
transportudgifter.
På denne baggrund
foreslås § 50, stk. 1, ændret
således, at deponeringsanlæg for havbundsmaterialer
undtages fra kravet om, at anlæg til deponering af affald
skal være ejet af en offentlig myndighed. Dermed vil havne,
der etablerer et privatejet anlæg for deponering af
havbundsmaterialer, kunne modtage materialer fra andre havne.
2. Lovforslagets
hovedindhold
2.1. Batterier
2.1.1. Gældende ret
Lov om miljøbeskyttelse
implementerer batteridirektivet, og lovens § 9 t - 9 y
bemyndiger miljøministeren til at fastsætte regler om
producentansvaret, hvorefter producenter og importører af
bærbare batterier og akkumulatorer er forpligtet til at
etablere tilbagetagningsordninger og til at særskilt
håndtere de udtjente bærbare batterier og
akkumulatorer.
Bemyndigelsen er udnyttet til at
udstede bekendtgørelse nr. 1186 af 7. december 2009 om
batterier og akkumulatorer og udtjente batterier og akkumulatorer
(batteribekendtgørelsen). Dette lovforslag medfører
ikke behov for at ændre ved denne bekendtgørelse, som
fortsat skal være gældende.
2.1.1.1. Batteridirektivet
Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2006/66/EF af 6. september 2006 om batterier og
akkumulatorer og udtjente batterier og akkumulatorer (herefter
benævnt batteridirektivet) retter sig både mod
offentlige myndigheder, producenter og importører af
batterier og akkumulatorer samt slutbrugerne af batterierne og
akkumulatorerne. Batteridirektivet pålægger
medlemsstaterne at sikre passende indsamlingsordninger for udtjente
bærbare batterier og akkumulatorer. Indsamlingsordningerne
skal give slutbrugerne mulighed for at skille sig af med de
udtjente bærbare batterier og akkumulatorer et let
tilgængeligt sted i disses nærhed og må ikke
indebære, at slutbrugerne pålægges betaling,
når de skiller sig af med batterierne og akkumulatorerne.
Batteridirektivet fastsætter desuden de grundlæggende
principper for et producentansvar, herunder at producenter og
importører skal finansiere alle nettoomkostninger i
forbindelse med indsamling, behandling og genvinding af indsamlede
batterier og akkumulatorer. Det følger særligt af
batteridirektivets artikel 16, stk. 1, litra a, at producenter
og importører af bærbare batterier og akkumulatorer
skal finansiere indsamling af udtjente bærbare batterier og
akkumulatorer.
2.1.1.2. Lov om
miljøbeskyttelse
Reglerne om producentansvar for
batterier og akkumulatorer er gennemført ved lov nr. 1757 af
22. december 2006 om ændring af lov om
miljøbeskyttelse samt tilhørende
bekendtgørelse nr. 1186 af 7. december 2009 om batterier og
akkumulatorer og udtjente batterier og akkumulatorer (herefter
benævnt batteribekendtgørelsen).
Lov om miljøbeskyttelse har
siden 2009 pålagt producenter og importører at
finansiere kommunernes omkostninger til en borgernær
indsamlingsordning for udtjente bærbare batterier og
akkumulatorer, jf. lovens § 9 u, stk. 2.
Det fremgår således af
lov om miljøbeskyttelse § 9 u, stk. 2, at
producenterne og importørerne opkræves et beløb
på 2,70 kr. pr. markedsført kg bærbare batterier
og akkumulatorer til finansiering af indsamlingen, og at
beløbet årligt pris- og lønreguleres.
Staten opkræver betalingen og
overfører det via bloktilskuddet til kommunerne, som i 2009
fik udbetalt 9 mio. kr. til indsamlingen af udtjente bærbare
batterier og akkumulatorer.
Det følger af
bemærkninger til lov nr. 509 af 17. juni 2008, at
beløbet blev fastsat på baggrund af de skønnede
forventede markedsførte mængder og skønnede
forventede kommunale udgifter til indsamling. Det blev
tilkendegivet i forbindelse med forhandlingerne af lovforslaget,
som resulterede i lov nr. 509 af 17. juni 2008, at betalingssatsen
ville blive justeret, hvis en evaluering viste, at indtægter
og udgifter ikke balancerer.
På grundlag af indberetninger
fra kommunerne har det nu vist sig, at betalingen er blevet fastsat
for lavt i forhold til at dække kommunernes omkostninger
både bagudrettet og fremadrettet. I 2009 var der et underskud
på 6,8 mio. kr., og på baggrund af de modtagede
indberetninger for 2010 ser kommunernes omkostninger ikke ud til at
ændre sig væsentligt i forhold til niveauet for
2009.
2.1.2. Lovforslagets
indhold
Det foreslås, at
betalingssatsen i den gældende miljøbeskyttelseslovs
§ 9 u, stk. 2, hæves fra 2,70 kr. til 6,00 kr.
pr. markedsførte kg bærbare batterier og
akkumulatorer.
Betalingssatsens størrelse
skal beregnes på baggrund af kommunernes samlede omkostninger
til indsamling af bærbare batterier og akkumulatorer i 2009
og 2010 samt statens udgifter til administration af ordningen.
Miljøstyrelsen har derfor på baggrund af
indberetninger fra kommunerne om deres afholdte omkostninger i 2009
og 2010 for indsamling af udtjente bærbare batterier og
akkumulatorer opgjort kommunernes samlede omkostninger til
indsamling. De årlige omkostninger udgør 15,2 mio. kr.
i 2009 og som foreløbige opgørelser 16,1 mio. kr. i
2010 og 15,9 mio. kr. i 2011. Omkostningerne finansieres af staten
over bloktilskuddet via Det Udvidede Totalbalanceprincip (DUT).
Betalingen opkræves af SKAT,
som i 2009 fik 0,3 mio. kr. til etablering af opkrævningen.
Der betales årligt 0,4 mio. til SKAT for opkrævning og
administration af betalingen samt kontrol af indberettede
mængder. Miljøstyrelsen anvender fra 2010 årligt
0,5 mio. kr. til administration af ordningen i
Miljøstyrelsen, herunder til tilsyn med de producenter, der
ikke har registreret sig for producentansvaret. Den samlede
årlige omkostning vurderes at være i
størrelsesordenen mellem 16,2 mio. kr. i 2009, 17 mio. kr. i
2010 og 16,8 mio. kr. i 2011.
Afgørende for
betalingssatsen er desuden den gennemsnitlige markedsførte
mængde, som for 2009 og 2010 er ca. 3.350 ton pr. år.
Ved indberetningens afslutning i februar 2011 var der ca. 120
producenter/importører, som endnu ikke havde indberettet
markedsførte mængder for 2010. Det vides ikke, hvor
stor mængde bærbare batterier og akkumulatorer, de har
markedsført. Miljøstyrelsen og SKAT følger op
på dette. På den baggrund skønnes den fremtidige
markedsførte mængde at være ca. 3.700 ton pr.
år.
Det samlede underskud udgjorde i
2009 6,8 mio. kr. Der forventes et tilsvarende underskud i 2010 og
2011. Betalingen fra 2012 skal dække de løbende
omkostninger, og derudover skal der indregnes et beløb til
at dække det underskud, der er opstået i løbet
af de første tre år. Med en forhøjelse af
betalingssatsen fra 2,70 kr. til 6,00 kr. i 2012, der pris- og
lønreguleres som hidtil, forventes underskuddet at
være nedbragt over en 4-årig periode og ordningen
dermed at være i balance i 2015.
Miljøstyrelsen vil
følge den årlige balance. Når underskuddet er
nedbragt, vil regeringen foreslå en ny
betalingssatsregulering, således at der sikres balance mellem
indtægter og omkostninger. Det vurderes på baggrund af
usikkerheder omkring indtægtsgrundlaget, herunder de
markedsførte mængder, samt udgiftsgrundlaget, herunder
de fremadrettede omkostninger til kommunernes indsamling, ikke at
være muligt at fastsætte en fremtidig betalingssats
på nuværende tidspunkt. Der er en forventning om, at
betalingssatsen vil skulle nedsættes som følge af, at
underskuddet i kommunerne er finansieret, og eventuelt som
følge af, at udgifterne reelt er faldet som følge af
implementering af gode praksisser i kommunerne.
Det foreslås, at lovforslaget
træder i kraft den 1. januar 2012. Såfremt
ikrafttræden sker på et senere tidspunkt, således
at betalingssatsen for batterier ikke forhøjes med virkning
fra den 1. januar 2012, vil det betyde, at forhøjelse af
betalingssatsen først vil gælde fra 1. januar 2013.
Ved udskydelse vil der gå længere tid, før
ordningen er i balance, eller det vil betyde, at betalingssatsen
skal være højere for at blive udlignet inden 2015.
2.2. Havbundsmaterialer
2.2.1. Gældende ret
Det følger af
§ 50, stk. 1, i lov om miljøbeskyttelse, at
nye anlæg for deponering af affald kun må ejes af
offentlige myndigheder. Bestemmelsen blev fremsat som
§ 49 i det oprindelige forslag til lov om
miljøbeskyttelse, som blev til § 50 i den vedtagne
lov (nr. L 358 af 6. juni 1991).
Ved nye anlæg for deponering
af affald forstås anlæg, som etableres efter lovens
ikrafttræden den 1. januar 1992. Det betyder, at et
anlæg ikke blot skal være ejet af en offentlig
myndighed på etableringstidspunktet, men skal være det
i hele anlæggets levetid.
Anlæg, som ikke er ejet af
offentlige myndigheder. omfatter anlæg, som er organiseret i
selskabsform (fx som aktieselskaber). Sådanne anlæg
betragtes ikke som værende ejet af offentlige myndigheder,
uanset om selskabet er helt eller delvist ejet af en eller flere
kommuner i fællesskab.
Af bemærkningerne til
§ 50 (LFF 1991-01-23, L 74) fremgår, at
indførelsen af bestemmelsen er begrundet i ønsket om
en miljømæssig forsvarlig indretning og drift af
anlæg for deponering af affald, idet man også
lægger til grund, at anlæggene fortsat kan
indebære en potentiel forureningstrussel, efter at
deponeringen er ophørt. Det fremgår videre, at fortsat
kontrol med anlægget for deponering af affald og
gennemførelse af eventuelle afværgeforanstaltninger
kun kan sikres, hvis en offentlig myndighed er ansvarlig for
driften af anlægget.
Der blev dog allerede i forbindelse
med vedtagelsen af hovedreglen i § 50, stk. 1.
etableret to modifikationer til hovedreglen. For det første
indeholder lovens § 50, stk. 2, en bemyndigelse til
miljøministeren til ved generelle regler at
pålægge virksomheder at etablere egne anlæg for
deponering af specielle affaldstyper fra virksomheden selv. Der er
indtil videre ikke udstedt regler i medfør af denne
bestemmelse. For det andet indeholder lovens § 50,
stk. 3, 1. pkt., der kom ind under udvalgsbehandlingen af L
74, en adgang til, at godkendelsesmyndigheden meddeler en
virksomhed dispensation fra bestemmelsen i stk. 1.
Begge bestemmelser tager sigte
på deponering af specielle affaldstyper fra virksomheden
selv. I bemærkningerne til disse bestemmelser er det
endvidere anført, at de er tænkt anvendt i
tilfælde, hvor det vil være uhensigtsmæssigt at
deponere en affaldstype sammen med andet affald på et
allerede eksisterende anlæg for deponering af affald,
eksempelvis af miljømæssige grunde (fx på
baggrund af affaldets særlige karakter), eller fordi en
affaldstype fra en virksomhed forekommer i større
mængde. Af bemærkningerne fremgår, at der blandt
andet er tænkt på deponering af flyveaske og
restprodukter fra kraftværker.
Dispensationsadgangen i
stk. 3, 1. pkt., er herudover blevet udvidet ved en
lovændring i 2001 (lov nr. 478 af 7. juni 2001), der
særligt omhandler deponering af restprodukter fra
forbrænding på anlæg, der producerer elektricitet
eller varme.
Herved giver de gældende
regler i § 50, stk. 2 og 3, ikke mulighed for, at et
privat anlæg kan modtage havbundsmaterialer fra andre havne
(medmindre det modtagende anlæg for deponering af
havbundsmaterialer er etableret før 1. januar 1992).
2.2.2. Lovforslagets
indhold
Det foreslås at undtage
anlæg til deponering af havbundsmaterialer, der er etableret
efter 1. januar 1992, fra kravet i den gældende lovs
§ 50, stk. 1, om at anlæg til deponering af
affald skal være offentligt ejede.
Følgen af den
forslåede ændring vil være, at privatejede
anlæg til deponering af havbundsmateriale, herunder
anlæg drevet af privatejede havne, som er etableret fra og
med den gældende lovs ikrafttræden (1. januar 1992),
også vil kunne modtage nævnte materiale.
Der foreslås en generel
undtagelse fra kravet i § 50, stk.1, og ikke en udvidelse
af dispensationsadgangen i § 50, stk. 3. En
sådan undtagelse vil spare anlæg for deponering af
havbundsmateriale for administration forbundet med
godkendelsesmyndighedens meddelelse af dispensation i henhold til
§ 50, stk. 3. Det vurderes, at der kun er en meget
lille miljømæssig risiko forbundet med anlæg for
deponering af havbundsmaterialer.
Der foreslås endvidere en
ændring af § 50, stk. 2, således at
ordet "dog" udgår. Miljøministeren vil fortsat kunne
fastsætte regler om, at en virksomhed skal etablere
anlæg, der er bestemt til deponering af havbundsmaterialer
fra virksomheden selv, da det ikke kan udelukkes, at der kan
opstå et behov herfor.
3. De økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
3.1. Batterier
Kommunerne har siden 2009
været underdækket i forhold til at få
dækket omkostningerne til indsamling af bærbare
batterier og akkumulatorer fra husholdningerne. Ændringen af
betalingssatsen vil medføre, at indtægterne
fremadrettet kan kompensere kommunernes samlede omkostninger til
indsamling.
Kommunernes omkostninger
udgør 15,2 mio. kr. i 2009 og som foreløbige
opgørelser 16,1 mio. kr. i 2010 og 15,9 mio. kr. i 2011.
Omkostningerne finansieres af staten over bloktilskuddet via Det
Udvidede Totalbalanceprincip (DUT). Betalingen opkræves af
SKAT, som årligt modtager 0,4 mio. kr. for opkrævning
og administration af betalingen samt kontrol af indberettede
markedsførte mængder. I 2009 fik SKAT yderligere 0,3
mio. kr. til systemudvikling. Miljøstyrelsen får fra
2010 0,5 mio. kr. årligt til administration af ordningen.
Beløbene fremgår af tabel 1.
| | | | Tabel 1:
Foreløbige resultater og prognose for 2011 | | | | | | | | | 2009 | 2010 | 2011 | Mængde batterier, ton | 3.600 | 3.062* | 3.700** | Betalingssats, kr. | 2,7 | 2,8 | 2,8 | Indtægt, mio. kr. | 9,4 | 8,5* | 10,5 | Omkostninger i alt, mio. kr. | 16,2 | 17,0*** | 16,8*** | Kommunernes omkostninger, mio. kr. | 15,2 | 16,1*** | 15,9*** | SKATs omkostninger, mio. kr. | 0,7 | 0,4 | 0,4 | Miljøministeriets omkostninger, mio.
kr. | 0,3 | 0,5 | 0,5 | Resultat for året,
mio. kr. | -6,8 | -8,5 | -6,3 | Kumuleret resultat, mio.
kr. | -6,8 | -15,3 | -21,6 | | | | | * Foreløbigt tal, ** Skøn, se
nedenfor, *** Årets forbrug pris- og lønreguleret
efter aftale med Kommunernes Landsforening. Der vil ske
efterregulering på baggrund af faktiske samlede
omkostninger. | |
|
Tabel 2 viser virkningen af en højere
betalingssats, der i perioden 2012-2015 dækker det
akkumulerede underskud.
| Tabel 2: Effekt af
hævet betalingssats fra 2012 og frem mod 2015 | | | | | | | | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | Mængde batterier, ton | 3.700** | 3.700** | 3.700** | 3.700** | 3700** | Betalingssats, kr. | 2,8 | 6,0 | 6,1**** | 6,2**** | 6,3**** | Indtægt, mio. kr. | 10,5 | 22,2 | 22,6 | 22,9 | 23,3 | Omkostninger i alt, mio. kr. | 16,8*** | 17,1*** | 17,4*** | 17,7*** | 18,0*** | Resultat for året,
mio. kr. | -6,3 | 5,1 | 5,2 | 5,2 | 5,3 | Kumuleret resultat, mio.
kr. | -21,6 | -16,5 | -11,3 | -6,1 | -0,8 | | | | | | | ** Skøn *** Årets forbrug
pris- og lønreguleret efter aftale med Kommunernes
Landsforening. Der vil ske efterregulering på
baggrund af faktiske samlede omkostninger **** Pris- og
lønregulering skønnet til 2 %. | | | | | | |
|
For staten vil betalingssatsændringen
medføre, at statens udgifter til kompensation af kommunernes
indsamling og til administrationen af ordningen samt
indtægter fra producenter og importørernes betaling
kan bringes i balance over en 4-årig periode.
Lovforslaget skønnes ikke at medføre
administrative eller økonomiske konsekvenser for
regionerne.
Lovforslaget skønnes ikke at have
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner.
3.2. Havbundsmaterialer
Lovforslaget skønnes at medføre en
økonomisk besparelse i form af færre transportudgifter
for de eksisterende offentligt ejede havne og lystbådehavne,
som ikke selv har etableret et anlæg for deponering af
havbundsmaterialer, og som nu fremover får mulighed for at
deponere materialerne på et nærtliggende anlæg
for deponering af havbundsmaterialer.
Da der stort set ikke eksisterer statsligt ejede
mindre havne og lystbådehavne, som har etableret egne
anlæg for deponering af havbundsmaterialer, vil besparelsen
hovedsageligt vedrøre de kommunalt ejede mindre havne og
lystbådehavne. Det skønnes, at den samlede besparelse
i transportudgifter vil udgøre 2,25-5 mio. kr.
Lovforslaget skønnes ikke at have
økonomisk betydning for regionerne, fordi disse ikke ejer
mindre havne og lystbådehavne.
Lovforslaget skønnes ikke at have
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner.
4. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
4.1. Batterier
Betalingen af kommunernes
indsamling finansieres af producenter og importører af
bærbare batterier og akkumulatorer. For producenter og
importører vil ændringen af betalingssatsen
medføre en højere betaling pr. markedsført kg
bærbare batterier og akkumulatorer til den kommunale
indsamling. Det forventes, at producenter og importører
overvælter denne meromkostning på forbrugerne via
varernes pris.
Lovforslaget skønnes ikke at
have administrative konsekvenser for erhvervslivet.
4.2. Havbundsmaterialer
Lovforslaget skønnes ikke at
have nævneværdig økonomiske eller administrative
konsekvenser erhvervslivet.
5. De administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget skønnes ikke at
have administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
6.1. Batterier
Lovforslaget skønnes ikke at
have miljømæssige konsekvenser.
6.2. Havbundsmaterialer
De miljømæssige
hensyn, der ligger bag bestemmelsen om, at nye anlæg for
deponering af affald skal være ejet af offentlige
myndigheder, vil fortsat være tilgodeset, selv om
bestemmelsen i § 50, stk. 1, ændres som
foreslået.
Det vurderes således, at der
er en meget lille miljømæssig risiko forbundet med
anlæg for deponering af havbundsmaterialer. Derudover er
efterbehandlingsperioden kort, så størstedelen af
anlæggene kan overgå til passiv tilstand umiddelbart
efter nedlukning eller kort tid derefter. Modsat vil traditionelle
deponeringsanlæg ofte først overgå til passiv
tilstand langt senere.
Havbundsmaterialer adskiller sig
fra andre affaldstyper ved at være ensartet i konsistens og i
indholdet af miljøfremmede stoffer. Dette gør sig
gældende, uanset hvorfra i landet havbundsmaterialerne
stammer. Deponeringen af materialerne foregår typisk
kystnært og kan tillades at ske ved naturlig udvaskning
gennem dæmninger og anlæggets bund, hvilket er langt
mindre restriktive miljøkrav end de krav til membran- og
perkolatopsamlingssystem, der stilles til traditionelle
deponeringsanlæg. Det er dog, ifølge
bekendtgørelse om deponeringsanlæg, en
forudsætning for at kunne tillade deponering af
havbundsmaterialer med reducerede miljøkrav, at der er
gennemført en miljøkonsekvensvurdering, som
godtgør, at forureningsbelastningen fra et anlæg er
acceptabel i vandområdet.
Den foreslåede ændring
i § 50, stk. 1, medfører ingen ændring
i de krav, som et anlæg for deponering af havbundsmaterialer
i øvrigt skal leve op til. Et anlæg for deponering af
havbundsmaterialer vil således, uanset ejerskab, kun kunne
modtage materialer, hvis modtagelsen er i overensstemmelse med
anlæggets miljøgodkendelse efter reglerne i kapitel 5
i lov om miljøbeskyttelse og bekendtgørelse om
godkendelse af listevirksomhed. Anlægget skal tillige fortsat
leve op til de krav, som gælder til indretning,
affaldsmodtagelse og uddannelse af de ansatte på
anlægget. Disse krav udspringer af EU's deponeringsdirektiv
(Rådets direktiv 1999/31/EF af 26. april 1999 om deponering
af affald) med tilhørende rådsbeslutning (Rådets
beslutning nr. 2003/33/EF af 19. december 2002 om opstilling af
kriterier og procedurer for modtagelse af affald på
deponeringsanlæg i henhold til artikel 16 og bilag II i
direktiv 1999/31/EF), som er gennemført i dansk ret ved
bekendtgørelse om deponeringsanlæg og
bekendtgørelse om uddannelse af driftsledere og personale,
beskæftiget på deponeringsanlæg.
I tilfælde af, at der
opstår en forurening fra anlægget, fx ved pludselig
brud på dæmningen, må det endvidere antages, at
skaden er betydeligt mindre omfattende, end hvis udslippet sker fra
et traditionelt anlæg for deponering af affald. Eksempelvis
vil det være lettere, hurtigere og mindre
omkostningskrævende at udbedre et brud på en
dæmning end at stoppe en eventuel lækage fra et
traditionelt anlæg med membran- og
perkolatopsamlingssystem.
7. Forholdet til EU-retten
7.1. Batterier
Lovforslaget gennemfører
dele af direktiv 2006/66/EF om batterier og akkumulatorer og
udtjente batterier og akkumulatorer, nærmere artikel 16,
stk. 1, litra a.
7.2. Havbundsmaterialer
Lovforslaget har ingen EU-retlige
konsekvenser.
8. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Advokatsamfundet, affald danmark,
Akademiet for de tekniske videnskaber, Anvendt Kommunal Forskning,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdstilsynet,
Batteriforeningen, Danmarks Miljøundersøgelser,
Danske Havne, Danske Advokater, CONCITO, Copenhagen Resource
Institute, Coop Danmark, Dakofa, Danmarks Naturfredningsforening,
Danmarks Statistik, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri,
Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk Industri,
Dansk ProducentansvarsSystem (DPA System), Dansk Solvarmeforening,
Dansk Standard, Dansk Transport og Logistik (DTL), Danske Regioner,
DANVA, De Samvirkende Købmænd, Det økologiske
råd, DONG Energy, elretur, EnviNa, ERP Denmark, Fagligt
Fælles Forbund (3F), Forbrugerrådet Tænk, FORCE
Technology, Foreningen af Kommunale Tekniske Chefer, Foreningen af
fabrikanter og importører af elektriske
husholdningsapparater (FEHA), Foreningen af Lystbådehavne i
Danmark, Foreningen af Rådgivende Ingeniører,
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Forsikring og Pension,
Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste,
Friluftsrådet, Genvindingsindustrien, GEUS, Godkendt
Teknologisk Service (GTS), Greenpeace, Hedeselskabet,
Håndværksrådet, Informationscenter for
Miljø & Sundhed, Ingeniørforeningen i Danmark
(IDA), Kommunernes Landsforening, Kommunekemi A/S,
Kystdirektoratet, Landbrug & Fødevarer, Landbrugsraadet,
Landsorganisationen i Danmark, Lyskildebranchens WEEE Forening,
Lægeforeningen, Miljøbevægelsen NOAH, RenoSam,
Rigsrevisionen, Skov & Landskab og WWF Verdensnaturfonden.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | Batterier Balance mellem indtægter og udgifter
for staten og grundlag for at kommunernes indtægter bringes i
balance. Havbundsmaterialer Økonomisk besparelse i form af
mindre transportudgifter for visse kommunale havne på 2,25-5
mio. kr. Ingen nævneværdige
økonomiske konsekvenser for staten, og ingen
økonomiske konsekvenser for regionerne. Ingen administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner. | Batterier Kommunerne har udgifter årligt til
indsamlingsordning, administration heraf m.v. Udgifterne
finansieres gennem en betalingsordning for producenter og
importører. Der er tale om en omkostningsdækning over
4 år. Havbundsmaterialer Ingen. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Batterier Ingen. Havbundsmaterialer Ingen nævneværdige
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet og ingen
administrative konsekvenser for erhvervslivet. | Batterier Økonomiske konsekvenser for
producenterne og importørerne på 11-12 mio. kr.
årligt. Det forventes, at meromkostningen overvæltes
på forbrugerne via varernes pris. Ingen administrative byrder. Havbundsmaterialer Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Batterier Lovforslaget gennemfører dele af
direktiv 2006/66/EF om batterier og akkumulatorer og udtjente
batterier og akkumulatorer, nærmere artikel 16, stk. 1,
litra a. Lovforslaget indeholder ikke yderligere EU-retlige
aspekter. Havbundsmaterialer Lovforslaget har ingen EU-retlige
konsekvenser. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Lov om miljøbeskyttelse § 9 u, stk. 2,
stiller krav om, at producenter og importører af
bærbare batterier og akkumulatorer skal finansiere den
kommunale indsamling af udtjente bærbare batterier og
akkumulatorer samt udgifter i forbindelse med opkrævning og
udbetaling af betalingen, herunder etablering af systemer,
vedligeholdelse, drift og administration af opkrævning og
udbetaling. Det følger endvidere af bestemmelsen, at
udgiften udgør 2,70 kr. pr. markedsførte kg
bærbare batterier og akkumulatorer. Beløbet pris- og
lønreguleres årligt pr. 1. januar med den af
Finansministeriet fastsatte betalingssats for det generelle pris-
og lønindeks. Det regulerede beløb afrundes opad til
det nærmeste ørebeløb.
Bestemmelsen implementerer batteridirektivets artikel 16,
stk. 1, litra a, som foreskriver, at producenter,
importører eller tredjemænd, der handler på
deres vegne, skal finansiere alle nettoomkostninger i forbindelse
med indsamling, behandling og genvinding af alle udtjente
bærbare batterier og akkumulatorer.
Det foreslås at forhøje betalingssatsen fra 2,70
kr. til 6,00 kr. pr. markedsførte kg bærbare batterier
og akkumulatorer, og det foreslås, at beløbet som
hidtil pris- og lønreguleres opad årligt pr. 1. januar
med den af Finansministeriet fastsatte betalingssats for det
generelle pris- og lønindeks. Det regulerede beløb
afrundes opad til det nærmeste hele ørebeløb.
Betalingssatsen udgør med den årlige pris- og
lønregulering 2,84 kr. pr. kg i 2011.
Hermed vil den foreslåede betalingssats nå et
niveau, hvor fuld omkostningsdækning over en 4-årig
periode kan opnås. Betalingen fra 2012 skal dække de
løbende omkostninger, og derudover skal der indregnes et
beløb til at dække det underskud, der er opstået
i løbet af ordningens første tre år. Med en
betalingssats på 6,00 kr. pr. markedsførte kg
batterier og akkumulatorer i 2012, der årligt pris og
lønreguleres som hidtil, vurderes ordningen at være i
balance i 2015.
Til nr. 2
Der foreslås en ændring i § 50,
stk. 1, hvorefter anlæg til deponering af
havbundsmaterialer undtages fra kravet om, at nye anlæg til
deponering af affald skal være ejet af offentlige
myndigheder. Det vil indebære, at privatejede anlæg til
deponering af havbundsmateriale, herunder anlæg drevet af
privatejede havne, som er etableret fra og med den gældende
lovs ikrafttræden (1. januar 1992), vil kunne modtage
havbundsmaterialer til deponering.
Privatejede anlæg omfatter anlæg, som er organiseret
i selskabsform (fx som aktieselskaber). Sådanne anlæg
betragtes ikke som værende ejet af offentlige myndigheder,
uanset om selskabet er helt eller delvist ejet af en eller flere
kommuner i fællesskab.
Ved nye anlæg for deponering af affald forstås
anlæg, som etableres efter lovens ikrafttræden den
1.
januar 1992, og et anlæg for deponering af
havbundsmaterialer omfatter deponeringsanlæg, som defineret i
bekendtgørelse om deponeringsanlæg, hvor der alene
deponeres havbundsmaterialer (spulefelter etc.). Ved
havbundsmaterialer forstås havbundsmaterialer, som defineret
i bekendtgørelse om deponeringsanlæg.
Den foreslåede ændring i § 50,
stk. 1, medfører ingen ændring i de krav, som et
anlæg for deponering af havbundsmaterialer i øvrigt
skal leve op til. Et anlæg for deponering af
havbundsmaterialer vil således, uanset ejerskab, kun kunne
modtage materialer, hvis modtagelsen er i overensstemmelse med
anlæggets miljøgodkendelse efter reglerne i kapitel 5
i lov om miljøbeskyttelse og bekendtgørelse om
godkendelse af listevirksomhed, ligesom anlægget fortsat skal
leve op til de krav, som gælder til indretning,
affaldsmodtagelse og uddannelse af de ansatte på
anlægget. Disse krav udspringer af EU's deponeringsdirektiv
(Rådets direktiv 1999/31/EF af 26. april 1999 om deponering
af affald) med tilhørende rådsbeslutning (Rådets
beslutning nr. 2003/33/EF af 19. december 2002 om opstilling af
kriterier og procedurer for modtagelse af affald på
deponeringsanlæg i henhold til artikel 16 og bilag II i
direktiv 1999/31/EF), som er gennemført i dansk ret ved
bekendtgørelse om deponeringsanlæg og
bekendtgørelse om uddannelse af driftsledere og personale,
beskæftiget på deponeringsanlæg.
Til nr. 3
Der foreslås endvidere en ændring af § 50,
stk. 2, hvorved ordet "dog" udgår.
Miljøministeren kan som hidtil fastsætte regler om, at
en virksomhed skal etablere anlæg, der er bestemt til
deponering af havbundsmaterialer. Der er i dag ikke udstedt regler
i medfør af denne bestemmelse, men det kan ikke udelukkes,
at der kan opstå et behov herfor.
Til § 2
Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft den 1.
januar 2012.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om miljøbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 879 af 26. juni 2010, som ændret
ved § 2 i lov nr. 484 af 11. maj 2010 og lov nr. 653 af
15. juni 2010, foretages følgende ændringer: | | | | § 9
u. Stk. 1. …. Stk. 2.
Producenter og importører af bærbare batterier og
akkumulatorer skal finansiere den kommunale indsamling af udtjente
bærbare batterier og akkumulatorer samt udgifter i
forbindelse med opkrævning og udbetaling af betalingen,
herunder etablering af systemer, vedligeholdelse, drift og
administration af opkrævning og udbetaling. Udgiften
udgør 2,70 kr. pr. kg markedsførte bærbare
batterier og akkumulatorer. Beløbet pris- og
lønreguleres årligt pr. 1. januar med den af
Finansministeriet fastsatte sats for det generelle pris- og
lønindeks. Det regulerede beløb afrundes opad til det
nærmeste hele ørebeløb. | | 1. I § 9 u, stk. 2, ændres
»2,70 kr.« til: »6,00 kr.« | | | | § 50. Nye anlæg for deponering af affald må
kun ejes af offentlige myndigheder. Stk. 2.
Miljøministeren kan dog fastsætte regler om, at
virksomheder skal etablere anlæg, der er bestemt til
deponering af specielle affaldstyper. Stk. 3. …. | | 2. I § 50, stk. 1, indsættes
efter »offentlige myndigheder«: »Det gælder
dog ikke anlæg for deponering af
havbundsmaterialer.«. 3. I § 50, stk. 2, udgår
»dog«. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2012. |
|
Officielle noter
1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2006/66/EF af 6. september 2006 om batterier og
akkumulatorer og udtjente batterier og akkumulatorer samt om
ophævelse af direktiv 91/157/EØF, EU-Tidende 2006, nr.
L 266, side 1.