Betænkning afgivet af
Miljøudvalget den 1. december 2011
1. Ændringsforslag
Venstres, Dansk Folkepartis, Liberal Alliances og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet 2
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. november 2011 og var til 1.
behandling den 18. november 2011. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Miljøudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og den daværende
miljøminister sendte den 30. juni 2011 dette udkast til
Miljø- og Planlægningsudvalget, jf.
folketingsåret 2010-11, 1. samling, MPU alm. del - bilag 703.
Den 10. november 2011 sendte miljøministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra Batteriforeningen og affald
danmark.
Miljøministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Batteriforeningen mundtligt over for udvalget
redegjort for sin holdning til lovforslaget
Spørgsmål
Udvalget har stillet 18 spørgsmål til
miljøministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (S, RV, SF,
EL og IA) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Socialdemokratiets, Radikale Venstres, Socialistisk
Folkepartis og Enhedslistens medlemmer af udvalget lægger
vægt på, at ordningen om producenternes finansiering af
de kommunale omkostninger til indsamling af bærbare batterier
og akkumulatorer bringes i balance, således som det var
forudsat ved vedtagelsen af loven i 2008.
Partierne er enige i, således som det har været
fremført ved 1. behandling af lovforslaget, at det er
vigtigt, at der af hensyn til miljøet er en høj
indsamlingsprocent af bærbare batterier, og at
indsamlingsordningerne indrettes på en effektiv måde.
En central måde at nå dette på er, at der med
udgangspunkt i de gode eksempler formidles viden til kommuner om
best practice for indsamling af bærbare batterier og
akkumulatorer.
Partierne kan tilslutte sig intentionen med
ændringsforslaget om, at miljøministeren skal sikre,
at der sker en videndeling om indsamlingsmetoder m.v. mellem
kommunerne, og at de samlede omkostningsberegninger for kommunerne
sker i fuldt samarbejde med de berørte erhverv. Dette sker i
dag i Dialogforum, men partierne finder det ikke
hensigtsmæssigt, at sådanne forpligtelser
lovfæstes, med henblik på at det som udgangspunkt skal
ske til evig tid.
Der vil være en fortsat indsats i forhold til at sikre
videndeling på området om indsamlingsmetoder og om de
kommunale omkostninger frem mod, at ordningen finder et mere
permanent niveau.
Et mindretal i udvalget (V, DF, LA
og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Venstres, Dansk Folkepartis, Liberal Alliances og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget ønsker at
begrænse stigningen i afgiften til indsamling af udtjente
batterier og akkumulatorer til 4 kr. pr. markedsført
kilogram bærbare batterier og akkumulatorer og har derfor
stillet ændringsforslag om dette. Der er tilsyneladende en
meget stor spredning i kommunernes omkostninger til indsamlingen.
Det er blevet oplyst over for udvalget, at de fire kommuner, som
har den højeste indsamlingsprocent af udtjente batterier og
akkumulatorer, får dækket deres omkostninger med den
nuværende afgift på 2,70 kr. pr. kilogram. V, DF, LA og
KF ønsker på den baggrund, at Miljøstyrelsen
gennem videndeling mellem kommunerne sikrer, at erfaringerne fra de
mest effektive kommuner kommer alle til gode, således at
også de hidtidige ekstraomkostninger kan dækkes af den
nye højere afgift på 4 kr. pr. markedsført
kilogram bærbare batterier og akkumulatorer.
De fire partier ønsker ligeledes at sikre, at der sker
en videndeling om de indsamlingsmetoder, kommunerne anvender ved
indsamling af udtjente bærbare batterier og akkumulatorer. De
fire partier har derfor stillet ændringsforslag, der skal
forpligte miljøministeren til at sikre en fremtidig
videndeling mellem kommunerne, jf. i øvrigt
bemærkningerne til nr. 2.
Venstres, Dansk Folkepartis, Liberal Alliances og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget ønsker
endelig at sikre erhvervet viden om de årlige omkostninger
til den kommunale indsamling af bærbare batterier og
akkumulatorer. Med de stillede ændringsforslag foreslås
derfor, at omkostningsberegningerne indsendes til
Miljøstyrelsen, der gennemfører en kvalitetssikring
af de anførte skøn og samtidig vurderer, om de
indsendte omkostninger er lovlige i forhold til indsamlingen af
bærbare batterier og akkumulatorer.
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var
på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal (V,
DF, LA og KF):
1) ) I
den under nr. 1 foreslåede
ændring af § 9 u, stk. 2,
ændres »6,00 kr.« til: »4,00 kr.«
[Ændring af betalingssats pr.
markedsført kilogram bærbare batterier og
akkumulatorer]
Af et mindretal (V,
DF, LA og KF):
2)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
9 u indsættes efter stk. 9 som nye stykker:
»Stk. 10.
Miljøministeren sikrer, at der sker en videndeling om
indsamlingsmetoder m.v. mellem kommunerne.
Stk. 11.
Miljøministeren sikrer, at de samlede udgiftsberegninger for
kommunerne sker i fuldt samarbejde med de berørte
erhverv.«
[Bemyndigelse til at sikre
videndeling mellem kommunerne om indsamlingsmetoder og til at give
erhvervet indsigt i de årlige omkostninger til den kommunale
indsamling af bærbare batterier]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at satsen i loven ændres fra
»2,70 kr.« til »4,00 kr.« i stedet for til
»6,00 kr.«. Konsekvensen af dette ændringsforslag
er, at der forventes en årlig indtægt på 14,8
mio. kr. ved en forventet markedsført mængde på
3.700 t bærbare batterier og akkumulatorer.
Til nr. 2
Formålet med ændringsforslaget er at sikre, at der
bliver videndeling om de indsamlingsmetoder, kommunerne anvender
ved indsamling af udtjente bærbare batterier og
akkumulatorer. Med ændringsforslaget forpligtes
miljøministeren til at sikre en fremtidig videndeling mellem
kommunerne. Dette kan f.eks. ske med det udgangspunkt, at
Miljøstyrelsen årligt sørger for, at kommunerne
får tilsendt opgørelse over, hvor mange bærbare
batterier der er indsamlet i hver enkelt kommune sammenholdt med
omkostningerne hertil.
Formålet med ændringsforslaget er herudover at
give erhvervet indsigt i de årlige omkostninger til den
kommunale indsamling af bærbare batterier.
Omkostningsberegningerne indsendes til Miljøstyrelsen, der
gennemfører en kvalitetssikring af de anførte
skøn og af, at de indsendte omkostninger er lovlige i
forhold til indsamlingen af bærbare batterier.
Omkostningsberegningerne vil blive præsenteret og
drøftet med de berørte erhverv, som er
repræsenteret i Dialogforum, som p.t. består af
Batteriforeningen, FEHA (Foreningen af fabrikanter og
importører af elektriske husholdningsapparater), DI, Dansk
Erhverv, BFE (Branchen ForbrugerElektronik), Kommunernes
Landsforening, affald danmark og Renosam.
.
Annette Lind (S) Flemming
Møller Mortensen (S) Jens Joel (S) John Dyrby Paulsen (S)
Julie Skovsby (S) Torben Hansen (S) Simon Kollerup (S) Lone
Loklindt (RV) fmd. Jeppe
Mikkelsen (RV) Lotte Rod (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Ida Damborg
(SF) Per Clausen (EL) Christian Juhl (EL) Sara Olsvig (IA) Erling
Bonnesen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V) Henrik
Høegh (V) Birgitte Josefsen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Anni Matthiesen (V) nfmd. Hans
Christian Thoning (V) Eyvind Vesselbo (V) Jørn Dohrmann (DF)
René Christensen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Hans
Kristian Skibby (DF) Villum Christensen (LA) Benedikte Kiær
(KF)
Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 14
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra miljøministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
4 | Henvendelse af 31/10-11 fra
Batteriforeningen |
5 | Talepapir fra Batteriforeningen til brug
ved foretræde for udvalget den 23/11-11 |
6 | 1. udkast til betænkning |
7 | Henvendelse af 24/11-11 fra affald
danmark |
8 | 2. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 14
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. , om ministeren er indstillet
på at udskyde reglerne i lovforslaget om betalingssatserne,
indtil Miljøstyrelsen har færdiggjort sit arbejde med
bl.a. at tilvejebringe en mere omkostningseffektiv
batteriindsamling, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå |
2 | Spm. , om ministeren vil vurdere, hvilke
konsekvenser lovforslaget forventes at ville få for
grænsehandelen, til miljøministeren, og ministerens
svar herpå |
3 | Spm. , om ministeren vil redegøre
for reglerne for indberetning og herunder oplyse, hvordan
Miljøstyrelsen og SKAT nærmere vil følge op
på dette forhold, til miljøministeren, og ministerens
svar herpå |
4 | Spm. , om ministeren finder, at
lovforslaget lever op til ambitionen i regeringsgrundlaget, om at
»Regeringen vil sætte fokus på, at der overalt i
den offentlige sektor sker en løbende nytænkning og
effektivisering«, til miljøministeren, og ministerens
svar herpå |
5 | Spm. , om, hvordan ministeren vil sikre,
at lovforslaget motiverer kommunerne til videndeling, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. , om ministeren kan bekræfte,
at 70 pct. at datagrundlaget for lovforslaget er baseret på
skøn, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå |
7 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
31/10-11 fra Batteriforeningen, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå |
8 | Spm. om kommentar til talepapir af
23/11-11 fra Batteriforeningen, til miljøministeren |
9 | Spm. , om Miljøstyrelsen ukritisk
har udbetalt penge til kommunerne på baggrund af kommunernes
skønnede udgifter til batteriindsamling, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå |
10 | Spm. , om der findes kommuner, der har en
reel viden om omkostningerne til batteriindsamlingen, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå |
11 | Spm. , om der findes standarder for,
hvordan kommunerne skønner over omkostningerne til
batteriindsamling, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå |
12 | Spm. om, hvornår ministeriet er
blevet opmærksom på, at batteridirektivet ikke tager
højde for regulering af billige batterier indkøbt fra
udlandet over internettet, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå |
13 | Spm. om, hvad ministeriet har foretaget
sig i den anledning, og hvad man har tænkt sig at gøre
fremadrettet, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå |
14 | Spm. om, hvorfor lovforslaget
fremsættes nu, eftersom ministeriet alene har modtaget
indberettet data om kommunernes omkostninger til indsamling af
udtjente batterier for 2009 og 2010, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå |
15 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, der sikrer, at betalingssatsen hæves
fra 2,70 kr. pr. markedsført kilogram til 4,00 kr., til
miljøministeren, og ministerens svar herpå |
16 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, der sikrer videndeling om indsamlingsmetoder
m.v. mellem kommunerne, til miljøministeren, og ministerens
svar herpå |
17 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, der sikrer, at kommunernes
udgiftsberegninger sker i fuldt samarbejde med de berørte
erhverv, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå |
18 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
24/11-11 fra affald danmark, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå |