Betænkning afgivet af Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget den 10. maj 2012
1. Ændringsforslag
Erhvervs- og vækstministeren har stillet 18
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. marts 2012 og var til 1.
behandling den 19. april 2012. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og erhvervs- og
vækstministeren sendte den 3. november 2011 dette udkast til
udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 33. Den 29. marts 2012 sendte
erhvervs- og vækstministeren de indkomne høringssvar
og et notat herom til udvalget.
3. Indstillinger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (EL)
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod
de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse
af EL):
1) I
den under nr. 5 foreslåede
ændring ændres »§ 138,
stk. 3, og to steder i § 138, stk.
1« til: »to steder i §
138, stk. 1 og 3«.
[Korrektion]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse
af EL):
2)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
3, stk. 1, nr. 22, litra b, ændres »§ 10,
stk. 3« til: »§ 10, stk. 5«.«
[Konsekvensrettelse]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse
af EL):
3) I
den under nr. 7 foreslåede
ændring udgår », og »master-feeder-struktur« ændres til:
»masterfeederstruktur««.
[Sproglig korrektion]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse
af EL):
4)
Efter nr. 54 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
24, stk. 1, 1. pkt., ændres »eller et
medlem« til: »eller en investor«.«
[Konsekvensrettelse]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse
af EL):
5) Nr.
59 affattes således:
»59. I §
25, stk. 6, § 55, stk. 1, 1. pkt., og § 188, stk. 1, ændres »et
medlem« til: »en investor«.«
[Konsekvensrettelse]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse
af EL):
6) Nr.
130 udgår.
[Korrektion]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse
af EL):
7) I
den under nr. 143 foreslåede
ændring af overskriften til kapitel
12 udgår », og »master-feeder-struktur« ændres
til: »masterfeederstruktur««.
[Sproglig korrektion]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse
af EL):
8)
Efter nr. 177 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
106, stk. 6, 1. pkt., ændres »medlemmerne
af« til: »investorerne i«.«
[Konsekvensrettelse]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse
af EL):
9) Nr. 188,
212 og 213 udgår.
[Sproglig korrektion]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse
af EL):
10) Nr.
250 affattes således:
»250. I §
221, stk. 1, 1. pkt., ændres »§ 4, stk.
1-5« til: »§ 4, stk. 1-9«, »§ 10,
stk. 5« til: »§ 10, stk. 7«, »§
35, stk. 1-4« til: »§ 35, stk. 1-5« og
»§ 91, stk. 3 og 5« til: »§ 91, stk. 3
og 6«.«
[Konsekvensrettelse]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse
af EL):
11) I
den under nr. 252 foreslåede
ændring af § 221, stk. 1, 2.
pkt., ændres »§ 44, stk. 1 og 2,«
til: »§ 44, stk. 1-3,«.
[Konsekvensrettelse]
Til § 2
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse
af EL):
12) I
den under nr. 9 foreslåede
affattelse af § 98 ændres i
stk. 1, 1. pkt., og stk. 2, 1. pkt., »UCITS,
specialforeninger og hedgeforeninger« til: » UCITS,
specialforeninger, hedgeforeninger, godkendte
fåmandsforeninger, professionelle foreninger, ikkegodkendte
fåmandsforeninger, investorer i andre kollektive
investeringsordninger, jf. § 195 i lov om
investeringsforeninger m.v., og investorer, med hvem
investeringsforvaltningsselskabet har indgået en aftale om
skønsmæssig porteføljepleje, jf. bilag 4,
afsnit A, nr. 4, jf. § 10, stk. 2«.
[Præcisering af
anvendelsesområdet for bestemmelsen]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse
af EL):
13) I
den under nr. 9 foreslåede
affattelse af § 98 indsættes
som stk. 3:
»Stk. 3. Når
et investeringsforvaltningsselskab alene administrerer
investeringsforeninger, SIKAV'er, specialforeninger,
hedgeforeninger, godkendte fåmandsforeninger og
professionelle foreninger, som ejer selskabet, jf. § 17, stk.
1, i lov om investeringsforeninger m.v., er selskabet undtaget fra
kravet i stk. 1 om at etablere et investorforum, såfremt
mindst ét medlem af den eller de administrerede foreningers
og SIKAV'ers bestyrelser vælges som medlem af
investeringsforvaltningsselskabets bestyrelse.«
[Indsættelse af
undtagelsesbestemmelse med henblik på at undgå
dobbeltinvestorrepræsentation i
investeringsforvaltningsselskabets bestyrelse]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse
af EL):
14) I
den under nr. 20 foreslåede
affattelse af § 106, stk. 1 og
2, ændres i stk. 2, nr. 7, », hedgeforenings eller
fåmandsforenings« til: »eller
hedgeforenings«.
[Indskrænkning af de af
bestemmelsen omfattede foreninger]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse
af EL):
15) I
den under nr. 22 foreslåede
ændring af § 106, stk. 4,
ændres », »foreninger« ændres til:
»enheder« og
»master-feeder-strukturen«« ændres til:
»masterfeederstrukturen«« til: »og
»foreninger« ændres til:
»enheder««.
[Sproglig korrektion]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse
af EL):
16)
Efter nr. 25 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
107, 2. pkt., ændres »foreningens« til:
»den danske UCITS', specialforenings, hedgeforenings,
godkendte fåmandsforenings eller professionelle
forenings«, og to steder ændres
»foreningen« til »den danske UCITS,
specialforening, hedgeforening, godkendte fåmandsforening
eller professionelle forening«.«
[Konsekvensrettelse]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse
af EL):
17)
Efter nr. 31 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
350, stk. 1, nr. 1, ændres
»investeringsforeningernes« til: »de danske
UCITS'«.«
[Konsekvensrettelse]
Til § 6
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse
af EL):
18) §
6 affattes således:
Ȥ 6
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2012, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 2, nr. 9,
træder i kraft den 1. januar 2013.«
[Udskydelse af
ikrafttrædelsestidspunktet, for så vidt angår
§ 2, nr. 9]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en korrektion, idet »medlemmer«
fejlagtigt kun var ændret til »investorer«
ét sted i § 138, stk. 3.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af den
forslåede ændring i lovforslagets § 1, nr.
24.
Til nr. 3
Der er tale om en sproglig korrektion, idet
»master-feeder-struktur« fejlagtigt er foreslået
ændret til »masterfeederstruktur«.
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvensrettelse, idet det fejlagtigt er
foreslået at ændre »et medlem« til
»en investor« to steder i den gældende § 24,
stk. 1, 1. pkt., i lov om investeringsforeninger m.v. i stedet for
rettelig ét sted i bestemmelsen.
Til nr. 5
Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af den
ændring, som foreslås i ændringsforslag nr.
4.
Til nr. 6
Der er alene tale om en korrektion, idet de foreslåede
§ 1, nr. 54, og § 1, nr. 130, begge ændrer §
79, stk. 7 og stk. 10, 1. pkt. Det foreslås derfor, at nr.
130 udgår.
Til nr. 7
Der er tale om en sproglig korrektion, idet
»master-feeder-struktur« fejlagtigt er foreslået
ændret til »masterfeederstruktur«.
Til nr. 8
Der er tale om en konsekvensrettelse, idet »medlemmerne
af« fejlagtigt ikke er foreslået ændret til
»investorerne i«.
Til nr. 9
Der er tale om en sproglig korrektion, idet
»master-feeder-struktur« og
»master-feeder-strukturer« fejlagtigt er
foreslået ændret til henholdsvis
»masterfeederstruktur« og
»masterfeederstrukturer«.
Til nr. 10
Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af de
ændringer, som foreslås ved lovforslagets § 1, nr.
24 og 71.
Til nr. 11
Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af den
ændring, som foreslås ved lovforslagets § 1, nr.
90.
Til nr. 12
Det foreslås at ændre § 98, stk. 1 og 2, i
lov om finansiel virksomhed, således at det bliver
tydeliggjort, at bestemmelsen omfatter UCITS og non-UCITS m.v.
Bestemmelsen omfatter således ikke kun UCITS,
specialforeninger og hedgeforeninger, men tillige godkendte
fåmandsforeninger, professionelle foreninger, ikkegodkendte
fåmandsforeninger, investorer i andre kollektive
investeringsordninger, jf. § 195 i lov om
investeringsforeninger m.v., og investorer, med hvem
investeringsforvaltningsselskabet har indgået en aftale om
skønsmæssig porteføljepleje, jf. bilag 4,
afsnit A, nr. 4, jf. § 10, stk. 2. Det foreslås dermed,
at investorerne i disse foreninger m.v., som et
investeringsforvaltningsselskab administrerer, skal have mulighed
for i form af et investorforum, der kan etableres enten fysisk
eller elektronisk, at vælge én
investorrepræsentant til investeringsforvaltningsselskabets
bestyrelse. Ikkegodkendte fåmandsforeninger er foreninger med
få og ofte kun et medlem, som har valgt at investere i en
fåmandsforening som alternativ til skønsmæssig
porteføljepleje. Ikkegodkendte fåmandsforeninger skal
ikke godkendes af Finanstilsynet og er ikke under tilsyn.
Ikkegodkendte fåmandsforeninger skal registreres i
Erhvervsstyrelsen med hjemmel i § 224 i lov om
investeringsforeninger m.v., der blev indført med lov nr.
456 af 19. maj 2011 om investeringsforeninger m.v. Alle
investorerne vælger sammen én
investorrepræsentant.
Med den foreslåede præcisering af § 98, stk.
1, sikres det, at alle investorer med formue forvaltet i et
investeringsforvaltningsselskab får samme ret til sammen at
vælge ét medlem af bestyrelsen for
investeringsforvaltningsselskabet. De bestyrelsesmedlemmer, som
investorerne vælger, skal opfylde de sædvanlige regler
om bestyrelsesmedlemmers erfaring og hæderlighed, jf. §
39 i lov om investeringsforeninger m.v.
Som følge af præciseringen af § 98, stk. 1,
fastslås det i stk. 2, at investeringsforvaltningsselskabets
vedtægter skal fastsætte, om investorerne kan stemme i
forhold til deres relative andel af den formue, som
investeringsforvaltningsselskabet administrerer for UCITS,
specialforeninger, hedgeforeninger, godkendte
fåmandsforeninger, professionelle foreninger, ikkegodkendte
fåmandsforeninger, investorer i andre kollektive
investeringsordninger, jf. § 195 i lov om
investeringsforeninger m.v., og investorer, med hvem
investeringsforvaltningsselskabet har indgået en aftale om
skønsmæssig porteføljepleje, jf. bilag 4,
afsnit A, nr. 4, jf. § 10, stk. 2, eller om hver investor har
én stemme uanset det investerede beløb. Stemmer
investorerne efter deres relative andel af formuen, beregnes
antallet af stemmer på grundlag af den indre værdi
efter den sidst offentliggjorte kurs eller kursen på en forud
fastlagt dato.
Til nr. 13
Det foreslås at indsætte et nyt stk. 3 i § 98
i lov om finansiel virksomhed med henblik på at undgå
dobbelt repræsentation i foreningsejede
investeringsforvaltningsselskaber.
I medfør af § 17, stk. 1, i lov om
investeringsforeninger m.v., som foreslås ændret ved
lovforslagets § 1, nr. 49, kan en dansk UCITS,
specialforening, hedgeforening, professionel forening og godkendt
fåmandsforening alene eller sammen med andre danske UCITS
m.v. eje et investeringsforvaltningsselskab, der udelukkende og kun
på den eller de pågældende danske UCITS' og
foreningers vegne udøver administrations-, investerings-
eller markedsføringsvirksomhed.
Det foreslås at undtage et
investeringsforvaltningsselskab, der ejes af
investeringsforeninger, SIKAV'er, specialforeninger,
hedgeforeninger, godkendte fåmandsforeninger og
professionelle foreninger, fra kravet i stk. 1 om at etablere et
investorforum, såfremt mindst ét medlem af den eller
de pågældende SIKAV'ers og foreningers bestyrelser
tillige vælges som medlem af
investeringsforvaltningsselskabets bestyrelse. Forslaget skal ses
på baggrund af, at investorerne vælger
bestyrelsesmedlemmer i foreninger og SIKAV'er til at varetage deres
interesser. Det investorforum, der foreslås i stk. 1, skal
derfor kun etableres af investeringsforvaltningsselskaber, der ejes
af foreninger og SIKAV'er, såfremt der ikke vælges
medlemmer af de administrerede foreningers og SIKAV'ers bestyrelse
til investeringsforvaltningsselskabets bestyrelse. Forslaget
medfører også en vis omkostningsbesparelse.
Investeringsforvaltningsselskaber, der ejes af danske UCITS, kan
ikke administrere de i stk. 1 og 2 nævnte ikkegodkendte
fåmandsforeninger, fordi de er et alternativ til
skønsmæssig porteføljepleje, som de
nuværende foreningsejede investeringsforvaltningsselskaber
ikke kan få tilladelse til at udføre. Dette er
direktivbestemt.
Investeringsforvaltningsselskaber, der også
administrerer værdipapirfonde, som er ejere eller medejere af
selskabet, er ikke omfattet af undtagelsen i stk. 3. Det skyldes,
at værdipapirfonde ikke er selvstændige juridiske
personer med egen bestyrelse. Investorerne i en
værdipapirfond vælger således ikke en bestyrelse.
Værdipapirfonde har ikke egen ledelse, men det er
investeringsforvaltningsselskabets bestyrelse og direktion, der
træffer ledelsesmæssige beslutninger.
Til nr. 14
Depotselskaber for en forening skal efter § 106, stk. 2,
nr. 7, i den gældende lov om finansiel virksomhed påse,
at foreningens køb og salg af værdipapirer og afledte
finansielle instrumenter sker i overensstemmelse med § 51 i
lov om investeringsforeninger m.v. Bestemmelsen fastsætter,
at handler, der gennemføres uden for et reguleret marked,
skal gennemføres til samme eller en mere fordelagtig pris
end den, der omsætningens størrelse taget i
betragtning kunne opnås på det pågældende
marked. I forslaget til § 2, nr. 20, gælder reglen
også for godkendte fåmandsforeninger. Da § 51 i
lov om investeringsforeninger m.v. ikke gælder for godkendte
»fåmandsforeninger«, foreslås det, at disse
udgår.
Til nr. 15
Der er tale om en sproglig korrektion, idet
»master-feeder-strukturen« fejlagtigt er
foreslået ændret til
»masterfeederstrukturen«.
Til nr. 16
Der er tale om en konsekvensrettelse. I § 107
ændres »foreningens« til: »den danske
UCITS', specialforenings, hedgeforenings, godkendte
fåmandsforenings eller professionelle forenings«, og to
steder ændres »foreningen« til »den danske
UCITS, specialforening, hedgeforening, godkendte
fåmandsforening eller professionelle forening«.
Ændringen medfører, at SIKAV'er og
værdipapirfonde bliver omfattet af § 107 om
depotselskabers ansvar, ligesom investeringsforeninger er.
Til nr. 17
Der er tale om en konsekvensrettelse, idet bestemmelsen ud
over investeringsforeninger tillige skal omfatte SIKAV'er og
værdipapirfonde.
Til nr. 18
Loven træder i kraft den 1. juli 2012. Det
foreslås at indsætte en bestemmelse om, at § 98 i
lov om finansiel virksomhed, jf. lovforslagets § 2, nr. 9,
først skal træde i kraft den 1. januar 2013.
Baggrunden herfor er, at investeringsforvaltningsselskaberne skal
have mulighed for at ændre deres vedtægter, som skal
tage højde for, at investorerne skal have mulighed for at
vælge en repræsentant til et investorforum.
Benny Engelbrecht (S) Jacob
Bjerregaard (S) Jan Johansen (S) Aksel V. Johannesen (JF) Karin
Gaardsted (S) fmd. Trine Bramsen
(S) Simon Kollerup (S) Andreas Steenberg (RV) Nadeem Farooq (RV)
Camilla Hersom (RV) Hans Vestager (RV) Annette Vilhelmsen (SF)
Steen Gade (SF) Frank Aaen (EL) Henning Hyllested (EL) Kim Andersen
(V) Gitte Lillelund Bech (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V)
nfmd. Preben Bang Henriksen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Mads Rørvig (V) Hans Christian
Schmidt (V) Hans Christian Thoning (V) Hans Kristian Skibby (DF)
Dennis Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Kim
Christiansen (DF) Ole Birk Olesen (LA) Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut og
Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 137
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra erhvervs- og vækstministeren |
2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
3 | Ændringsforslag, fra erhvervs- og
vækstministeren |
4 | 1. udkast til betænkning |
| |