Betænkning afgivet af
Transportudvalget den 8. juni 2012
1. Ændringsforslag
Der er stillet 8 ændringsforslag til lovforslaget.
Venstres medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 1 om deling af lovforslaget. Enhedslistens medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2, 5 og 6.
Transportministeren har stillet ændringsforslag nr. 3, 4, 7
og 8.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. marts 2012 og var til 1.
behandling den 11. april 2012. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Transportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 7 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og transportministeren sendte
den 23. januar 2012 dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. del -
bilag 177. Den 28. marts 2012 sendte transportministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1
skriftlig henvendelse fra Rådet for Bæredygtig
Trafik.
Transportministeren har over for udvalget kommenteret den
skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 41 spørgsmål til
transportministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (S, RV, EL
og SF) vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om en deling af
lovforslaget. Mindretallet indstiller de under A og B nævnte
lovforslag til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (V, DF, LA
og KF) vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om en deling af
lovforslaget. Mindretallet indstiller det under A nævnte
lovforslag til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for det under nr. 8
stillede ændringsforslag.
Venstres medlemmer af udvalget er imod den foreslåede
forøgelse af afgifter og gebyrer, der vil medføre
øgede omkostninger for jernbanevirksomhederne på mere
end 20 mio. kr. om året. I stedet bør der i
forbindelse med finanslovens tilblivelse prioriteres og
afsættes de fornødne midler til at dække
udgifterne i forbindelse med jernbanesikkerhedsarbejde og
Jernbanenævnet.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et flertal (det
øvrige udvalg):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag til lov om
ændring af lov om jernbane og lov om offentlige veje
(Internationale vedtagelser, godkendelse af uddannelsessteder
m.v.)« omfattende § 1, nr. 1-13, 15-17 og 20, § 2
og § 3, stk. 1 og 2.
B. »Forslag til lov om
ændring af lov om jernbane (Afgifter og gebyrer)«
omfattende § 1, nr. 14, 18 og 19, og § 3, stk. 1 og
3.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte lovforslag
Til § 1
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et flertal (det
øvrige udvalg):
2) I
det under nr. 5 foreslåede § 6, stk. 3, udgår 3. pkt.
[Muligheden for at opkræve
gebyr for godkendelse af uddannelsessteder udgår]
Af transportministeren, tiltrådt af udvalget:
3)
Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
21 j, stk. 1, ændres »§ 21 i, stk. 1, nr.
1-4« til: »§ 21 i, stk. 1, nr.
1-5«.«
[Konsekvensændring]
Af transportministeren, tiltrådt af udvalget:
4)
Efter nr. 13 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
21 l, stk. 6, ændres »§ 6, stk. 3«
til: »§ 6, stk. 5« og »§ 21 i, stk. 1,
nr. 3« til: »§ 21 i, stk. 1, nr.
4«.«
[Konsekvensændring]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et flertal (det
øvrige udvalg):
5) Nr.
15 udgår.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 6]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et flertal (det
øvrige udvalg):
6) Nr.
16 udgår.
[Muligheden for, at internationale
vedtagelser på engelsk skal være gældende, uanset
at de ikke foreligger på dansk, udgår]
Til § 3
Af transportministeren, tiltrådt af udvalget:
7) Stk.
1 affattes således:
»Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2012.«
[Udskudt ikrafttræden]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte lovforslag
Til § 3
Af transportministeren, tiltrådt af udvalget:
8) Stk.
1 affattes således:
»Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2012.«
[Udskudt ikrafttræden]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget ønsker Venstre at udskille
spørgsmålet om afgifter og gebyrer for inspektioner og
tilsyn til et selvstændigt lovforslag. Det giver Venstre
mulighed for at stemme for den resterende del af det hidtidige
lovforslag vedrørende internationale vedtagelser,
godkendelse af uddannelsessteder m.v., mens Venstre vil stemme imod
lovforslaget om øgede afgifter og gebyrer.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget ønsker Enhedslisten, at
muligheden for at opkræve gebyr for godkendelse af
uddannelsessteder for lokomotivførere udgår.
Til nr. 3 og 4
Ændringsforslagene skyldes, at der, som følge af
L 136 er stykker i enkelte paragraffer, der rykker sig. Det
betyder, at henvisninger til disse stykker, der findes andre steder
i loven, kommer til at henvise til et forkert stykke, hvis ikke
disse ændringsforslag stilles. Der er altså alene tale
om tekniske ændringer uden materielt indhold.
Til nr. 5 og 6
Med ændringsforslag nr. 6 ønsker Enhedslisten at
sikre, at internationale vedtagelser på engelsk inden for
lovens område kun er gældende, hvis disse foreligger i
en dansk oversættelse. Ændringsforslag nr. 5 er en
konsekvens af ændringsforslag nr. 6.
Til nr. 7 og 8
Med ændringsforslagene foreslås
ikrafttrædelsestidspunktet ændret.
Benny Engelbrecht (S) fmd. Karin Gaardsted (S) Magnus
Heunicke (S) Mette Reissmann (S) Orla Hav (S) Rasmus Prehn (S)
Torben Hansen (S) Andreas Steenberg (RV) Rasmus Helveg Petersen
(RV) Lone Loklindt (RV) Jesper Petersen (SF) Anne Baastrup (SF)
Henning Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas
Danielsen (V) Martin Geertsen (V) Flemming Damgaard Larsen (V)
nfmd. Lars Christian Lilleholt
(V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Hans Christian
Schmidt (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Jørn
Dohrmann (DF) Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA) Lars
Barfoed (KF) Tom Behnke (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 136
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra transportministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget |
4 | Henvendelse af 18/4-12 fra Rådet for
Bæredygtig Trafik |
5 | Ændringsforslag, fra
transportministeren |
6 | 1. udkast til betænkning |
7 | 2. udkast til betænkning |
8 | 3. udkast til betænkning |
9 | Ændringsforslag, fra
transportministeren |
10 | 4. udkast til betænkning |
11 | 5. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 136
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om de forventede samlede
indtægter i forbindelse med indførelsen af nye gebyrer
og afgifter, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
2 | Spm. om, hvor stor en procentandel af
udgifterne i Trafikstyrelsen og Jernbanenævnet m.fl. der
forventes dækket af de nye gebyrer og afgifter, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
3 | Spm. om, hvor mange årsværk
det vil koste at administrere de nye gebyrer, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
4 | Spm. om, hvor meget de nye gebyrer
forventes at ville koste privatbanerne, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
5 | Spm. om, hvor meget de nye gebyrer
forventes at ville koste DSB, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
6 | Spm. om, hvor meget de nye gebyrer
forventes at ville forøge statens bidrag til DUT-midlerne,
til transportministeren, og ministerens svar herpå |
7 | Spm. om, hvori forøgelsen af den
service består, som Trafikstyrelsen og Jernbanenævnet
m.fl. yder som følge af indførelsen af de nye
gebyrer, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
8 | Spm. om, hvorvidt der er andre lande, der
opererer med lige så mange gebyrer på
jernbaneområdet, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
9 | Spm. , om det er hensigtsmæssigt, at
en lille privatbane med måske 30-70 ansatte skal betale det
samme i gebyrer og afgifter som langt større
jernbanevirksomheder, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
10 | Spm. om, hvilke nye
fælleseuropæiske regler på jernbaneområdet
der vil blive indført i de kommende år, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
11 | Spm. om, hvilke erfaringer der har
været i andre lande med egenkontrol inden for
jernbanesektoren, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
12 | Spm. om, hvilke anke- og klagemuligheder
der vil blive etableret i forbindelse med indførelsen af de
nye gebyrer og afgifter, til transportministeren, og ministerens
svar herpå |
13 | Spm. om, hvor meget DSB har reducret
udgifterne til eksterne konsulenter i 2010 og i 2011, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
14 | Spm. om, hvorfor der udelukkende
opkræves gebyrer og afgifter på jernbaneområdet,
men ikke i samme omfang hos bus- og lastbilvognmænd for
inspektion og tilsyn, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
15 | Spm. om, hvor stor en andel af de nye
gebyrer, som Banedanmark selv skal bære, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
16 | Spm. om, hvilke erhvervsuddannelser der
skal betale gebyrer for at blive godkendt, til transportministeren,
og ministerens svar herpå |
17 | Spm. om en arbejdsgruppe, der tager sig af
at sikkerhedsvurdere overkørslerne, til transportministeren,
og ministerens svar herpå |
18 | Spm. om en handlingsplan for, hvilke
overkørsler der skal nedlægges, og hvilke der skal
sikres på anden vis, til transportministeren, og ministerens
svar herpå |
19 | Spm. om, hvilke EU-lande der anvender
internationale vedtagelser på engelsk i stedet for landets
eget sprog, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
20 | Spm. om, hvorvidt der er opbakning i
ministerrådet, Europa-Kommissionen og i Parlamentet til at
anvende internationale vedtagelser på engelsk, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
21 | Spm. om, hvad argumentet er for, at der
fremover skal opkræves brugerbetaling for tilsyn med
jernbaneområdet og drift af Jernbanenævnet, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
22 | Spm. om, hvilken merværdi
jernbanevirksomhederne får for de afgifter, der
planlægges opkrævet, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
23 | Spm. om, hvor stort det anslåede
samlede provenu fra de nye afgifter og gebyrer er, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
24 | Spm. , om ministeren kan oplyse
lovforslagets økonomiske konsekvenser i form af
anslået årlig meromkostning for de enkelte
jernbanevirksomheder, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
25 | Spm. om, hvilken effekt ministeren mener
at de nye afgifter vil få for billetpriserne, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
26 | Spm. om, hvilken effekt ministeren mener
at de nye afgifter vil få for godstransporten på
jernbane, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
27 | Spm. , om ministeren kan bekræfte,
at veteranbaner og museumstog ikke rammes af de nye afgifter, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
28 | Spm. , om ministeren vil yde teknisk
bistand til udformning af et ændringsforslag, som opdeler
lovforslaget i to lovforslag, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
29 | Spm. , om lovforslaget åbner
mulighed for at fastsætte optagelseskriterier for uddannelsen
til lokofører, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
30 | Spm. , om ministeren vil redegøre
for lovforslagets økonomiske konsekvenser for
veteranbanedriften, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
31 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelsen af 18/4-12 fra Rådet for Bæredygtig
Trafik, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
32 | Spm. om uddybning af svar nr. 1 og 8, hvor
det fremgår, at »udenlandske jernbanevirksomheder vil
kunne spare penge ved at bruge den danske sikkerhedsmyndighed til
at opnå godkendelser, som er gebyrbelagte i deres
hjemland«, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
33 | Spm. om, at man forventer at bruge et
halvt årsværk på at administrere den nye
gebyrordning, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
34 | Spm. om, hvorfor der ikke blev afsat
midler på finansloven for 2012 til Trafikstyrelsen m.fl., til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
35 | Spm. om, hvor meget de nye gebyrer og
afgifter vil forøge statens udgifter til DUT-midler til
Danske Regioner, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
36 | Spm. , om der vil ske en
serviceforringelse, såfremt der ikke indføres gebyrer
og afgifter, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
37 | Spm. , om ministeren finder det
hensigtsmæssigt at drage sammenligninger mellem de gebyrer,
der findes på post- og luftfartsområdet, og de gebyrer,
der tænkes indført på jernbaneområdet, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
38 | Spm. om, hvorfor der næsten
udelukkende opkræves gebyrer og afgifter på
jernbaneområdet, men ikke i samme omfang hos bus- og
lastbilvognmænd for inspektion og tilsyn, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
39 | Spm. om, at »de nye gebyrer og
afgifter vil således ikke blive væltet over på
infrastrukturafgifterne (baneafgifter)«, og betydningen af
dette for Banedanmark, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
40 | Spm. om, hvilke »specifikke tekniske
regler, standarder eller normer« der ikke vil blive oversat
til dansk, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
41 | Spm. om, hvorvidt der ikke allerede i dag
findes en velfungerende sikkerhedsmyndighed, samt på hvilken
måde den vil adskille sig fra den fremtidige
gebyrfinansierede sikkerhedsmyndighed, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |