Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 11. juni 2012
Forslag
til
Lov om ændring af lov om godskørsel
og lov om buskørsel
(Forenkling af tilladelseskravet til gods-
og buskørsel, kontrol med løn- og arbejdsvilkår
for chauffører, ændring af Vejtransportrådets
sammensætning og opgaver, mulighed for tilbageholdelse af
motorkøretøjer m.v.)
§ 1
I lov om godskørsel, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1086 af 8. september 2010, som
ændret ved § 44 i lov nr. 718 af 25. juni 2010,
§ 1 i lov nr. 471 af 18. maj 2011, § 1 i lov
nr. 166 af 28. februar 2012 og § 1 i lov nr. 167 af 28.
februar 2012, foretages følgende ændringer:
1. § 1, stk. 1, affattes
således:
»Den, der er etableret på dansk
område og udfører godskørsel for fremmed
regning med dansk indregistreret motorkøretøj eller
vogntog, der overstiger en af transportministeren fastsat
vægtgrænse, skal have tilladelse hertil.
Fællesskabstilladelse udstedt i medfør af artikel 4 i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1072/2009
om fælles regler for adgang til markedet for international
godskørsel (forordning nr. 1072/2009) giver ret til at
udføre nationale transporter. Tilladelse udstedes med
gyldighed i indtil 10 år.«
2. I
§ 1, stk. 2,
ændres »Det Europæiske Fællesskab«
til: »Den Europæiske Union«.
3. I
§ 1, stk. 4,
indsættes efter 1. pkt.:
»Kørslen kan tillige udføres
med et køretøj eller vogntog lejet uden
fører.«
4.
Overskriften før § 6 affattes således:
»Tilladelsens indhold,
løn- og arbejdsvilkår m.v.«
5. § 6, stk. 1,
ophæves.
Stk. 2-4 bliver herefter
stk. 1-3.
6. I
§ 6, stk. 2, der bliver
stk. 1, ændres »Tilladelsen« til:
»Tilladelser i henhold til denne lov«.
7. I
§ 6 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Tilladelsesindehaveren skal efter påbud fra
transportministeren indsende dokumentation for, at virksomheden
følger de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår
for chauffører, der findes i de pågældende
kollektive overenskomster.«
8.
Overskriften før § 7 affattes således:
»Vejtransportrådet,
delegation, klageadgang m.v.«
9. § 7, stk. 1, affattes
således:
»Vejtransportrådet består af 11
medlemmer, der udpeges af transportministeren. 10 medlemmer udpeges
efter indstilling fra henholdsvis Arbejdsgiverforeningen for
Transport og Logistik, Dansk Erhverv, Dansk Erhverv Arbejdsgiver,
Dansk Transport og Logistik, Danske Busvognmænd, Danske
Speditører, DI, DI Transport, Fagligt Fælles Forbund
og International Transport Danmark.«
10. § 7, stk. 4, affattes
således:
»Stk. 4.
Rådet drøfter generelle og overordnede
spørgsmål på transportområdet og kommer
med anbefalinger til transportministeren om regulering af
rammevilkårene for transporterhvervet.«
11. § 8 affattes således:
Ȥ 8. Transportministeren
kan bemyndige statslige myndigheder under Transportministeriet til
at udøve beføjelser i medfør af forordning nr.
1071/2009, forordning nr. 1072/2009 og denne lov eller forskrifter
udstedt i medfør heraf.
Stk. 2.
Transportministeren kan fastsætte regler om adgangen til at
klage over afgørelser truffet i henhold til forordning nr.
1071/2009, forordning nr. 1072/2009 og denne lov eller forskrifter
udstedt i medfør heraf, herunder at afgørelserne skal
påklages inden en bestemt frist, eller at afgørelserne
ikke kan påklages.
Stk. 3.
Transportministeren kan fastsætte regler for udøvelse
af vognmandsvirksomhed.
Stk. 4.
Transportministeren fastsætter nærmere vilkår for
internationale tilladelser, der udstedes efter § 1,
stk. 2, nr. 1.«
12. I
§ 11, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »3,5 t« til: »en af
transportministeren fastsat vægtgrænse« og
»SKAT« til: »told- og
skatteforvaltningen«.
13. I
§ 15 ændres
»Trafikstyrelsen« til: »den myndighed, der har
udstedt tilladelsen«.
14. § 16 affattes således:
Ȥ 16. Politiet kan
tilbageholde et motorkøretøj, med hvilket der
udføres godskørsel i strid med loven, forskrifter
udstedt i medfør heraf eller EU-regler om godskørsel
med motorkøretøjer.
Stk. 2.
Tilbageholdelse kan ske, indtil forholdene er bragt i
overensstemmelse med de i stk. 1 nævnte bestemmelser.
Tilbageholdelse kan endvidere ske, hvis det er nødvendigt
for at sikre et krav på betaling af bøde og
sagsomkostninger eller for at sikre konfiskation, herunder
værdikonfiskation, dog kun indtil de nævnte
beløb er betalt eller der er stillet sikkerhed herfor. Sker
dette ikke inden for 2 måneder efter sagens endelige
afgørelse, kan der søges fyldestgørelse i
motorkøretøjet. Tilbageholdelse kan dog ikke ske,
hvis den, der havde rådighed over
motorkøretøjet, da overtrædelsen fandt sted,
var uberettiget i besiddelse af dette.
Stk. 3.
Retsplejelovens bestemmelser om beslaglæggelse med henblik
på konfiskation finder tilsvarende anvendelse.«
15. I
§ 16 b, stk. 1,
ændres »3.000 kg« til: »3.500
kg«.
16.
Overskriften før § 17 affattes således:
»Straffebestemmelser m.v.«
17. I
§ 17, stk. 1, nr. 1,
ændres »§ 6, stk. 2, 3 og 4« til:
»§ 6, stk. 1-3«.
18.
Efter § 17 a indsættes før overskriften
før § 18:
Ȥ 17
b. Transportministeren kan pålægge ugentlige
tvangsbøder til den, der undlader at indsende dokumentation
efter påbud i henhold til § 6,
stk. 4.«
§ 2
I lov om buskørsel, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1087 af 8. september 2010, som
ændret ved § 43 i lov nr. 718 af 25. juni 2010,
§ 2 i lov nr. 471 af 18. maj 2011, § 2 i lov
nr. 166 af 28. februar 2012 og § 2 i lov nr. 167 af 28.
februar 2012, foretages følgende ændringer:
1. § 1, stk. 1, affattes
således:
»Den, der er etableret på dansk
område og udfører erhvervsmæssig
personbefordring med dansk indregistreret
motorkøretøj indrettet til befordring af flere end ni
personer føreren medregnet, skal have tilladelse hertil.
Fællesskabstilladelse udstedt i medfør af artikel 4 i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1073/2009
om fælles regler for adgang til det internationale marked for
buskørsel og om ændring af forordning (EF) nr.
561/2006 (forordning 1073/2009) giver ret til at udføre
nationale transporter. Tilladelse udstedes med gyldighed i indtil
10 år.«
2. I
§ 1, stk. 2,
ændres »Det Europæiske Fællesskab«
til: »Den Europæiske Union«.
3. § 1 c affattes således:
Ȥ 1
c. Tilladelse til busudlejning m.v. udstedes med gyldighed i
indtil 10 år. Der kan gives en ansøger flere
tilladelser.«
4.
Overskriften til kapitel 2 a affattes
således:
»Delegation, klageadgang
m.v.«
5. § 2 a affattes således:
Ȥ 2
a. Transportministeren kan bemyndige statslige myndigheder
under Transportministeriet til at udøve beføjelse i
medfør af forordning nr. 1071/2009, forordning nr. 1073/2009
og denne lov eller forskrifter udstedt i medfør heraf.
Stk. 2.
Transportministeren fastsætter nærmere vilkår for
internationale tilladelser, der udstedes efter § 1,
stk. 2, nr. 1.«
6. § 17, stk. 2 og 3, ophæves.
7.
Efter § 17 indsættes i kapitel
4 a:
Ȥ 17
a. Politiet kan tilbageholde et motorkøretøj,
med hvilket der udføres buskørsel i strid med loven,
bestemmelser fastsat i medfør heraf eller EU-regler om
buskørsel med motorkøretøjer.
Stk. 2.
Tilbageholdelse kan ske, indtil forholdene er bragt i
overensstemmelse med de i stk. 1 nævnte bestemmelser.
Tilbageholdelse kan endvidere ske, hvis det er nødvendigt
for at sikre et krav på betaling af bøde og
sagsomkostninger eller for at sikre konfiskation, herunder
værdikonfiskation, dog kun indtil de nævnte
beløb er betalt eller der er stillet sikkerhed herfor. Sker
dette ikke inden for 2 måneder efter sagens endelige
afgørelse, kan der søges fyldestgørelse i
motorkøretøjet. Tilbageholdelse kan dog ikke ske,
hvis den, der havde rådighed over
motorkøretøjet, da overtrædelsen fandt sted,
var uberettiget i besiddelse af dette.
Stk. 3.
Retsplejelovens bestemmelser om beslaglæggelse med henblik
på konfiskation finder tilsvarende anvendelse.«
8. I
§ 18, stk. 1, nr. 9,
ændres »§ 1 a.« til:
»§ 1 a,«.
9. I
§ 18, stk. 1,
indsættes som nr. 10 og 11:
»10)
udøvelse af vognmandsvirksomhed og
11) adgangen til at
klage over afgørelser truffet i henhold til forordning nr.
1071/2009, forordning nr. 1073/2009 og denne lov eller forskrifter
udstedt i medfør heraf, herunder at afgørelserne skal
påklages inden en bestemt frist, eller at afgørelserne
ikke kan påklages.«
10. I
§ 18 indsættes efter
stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Tilladelsesindehaveren skal efter påbud fra
transportministeren indsende dokumentation for, at virksomheden
følger de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår
for chauffører, der findes i de pågældende
kollektive overenskomster.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter
stk. 4 og 5.
11. I
§ 22, stk. 1, nr. 1,
ændres »§ 18, stk. 2 og 3« til:
»§ 18, stk. 2 og 4«.
12.
Efter § 22 a indsættes i kapitel 6:
Ȥ 22
b. Transportministeren kan pålægge ugentlige
tvangsbøder til den, der undlader at indsende dokumentation
efter påbud i henhold til § 18,
stk. 3.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2012, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 16 i lov
om godskørsel som affattet ved denne lovs § 1, nr. 14,
og § 17 a i lov om buskørsel som indsat ved denne lovs
§ 2, nr. 7, træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 3. Tilladelser
til godskørsel for fremmed regning og tilladelser til
erhvervsmæssig personbefordring, der er udstedt inden lovens
ikrafttræden, forbliver gyldige, indtil tilladelsernes
gyldighedsperiode udløber.