Fremsat den 28. marts 2012 af
transportministeren (Henrik Dam Kristensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om godskørsel
og lov om buskørsel
(Forenkling af tilladelseskravet til gods-
og buskørsel, kontrol med løn- og arbejdsvilkår
for chauffører, ændring af Vejtransportrådets
sammensætning og opgaver, mulighed for tilbageholdelse af
motorkøretøjer m.v.)
§ 1
I lov om godskørsel, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1086 af 8. september 2010, som
ændret ved § 44 i lov nr. 718 af 25. juni 2010,
§ 1 i lov nr. 471 af 18. maj 2011, § 1 i lov
nr. 166 af 28. februar 2012 og § 1 i lov nr. 167 af 28.
februar 2012, foretages følgende ændringer:
1. § 1, stk. 1, affattes
således:
»Den, der er etableret på dansk
område og udfører godskørsel for fremmed
regning med dansk indregistreret motorkøretøj eller
vogntog, der overstiger en af transportministeren fastsat
vægtgrænse, skal have tilladelse hertil.
Fællesskabstilladelse udstedt i medfør af artikel 4 i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1072/2009 om
fælles regler for adgang til markedet for international
godskørsel (forordning nr. 1072/2009) giver ret til at
udføre nationale transporter. Tilladelse udstedes med
gyldighed i indtil 10 år.«
2. I
§ 1, stk. 2,
ændres »Det Europæiske Fællesskab«
til: »Den Europæiske Union«.
3. I
§ 1, stk. 4,
indsættes efter 1. pkt.:
»Kørslen kan tillige udføres
med et køretøj eller vogntog lejet uden
fører.«
4. Overskriften før § 6
affattes således:
»Tilladelsens indhold,
løn- og arbejdsvilkår m.v.«
5. § 6, stk. 1,
ophæves.
Stk. 2-4 bliver herefter
stk. 1-3.
6. I
§ 6, stk. 2, som bliver
stk. 1, ændres: »Tilladelsen« til:
»Tilladelser i henhold til denne lov«.
7. I
§ 6 indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4.
Tilladelsesindehaveren skal efter påbud fra
transportministeren indsende dokumentation for, at virksomheden
følger de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår
for chauffører, der findes i de pågældende
kollektive overenskomster.«
8.
Efter § 6 a indsættes før overskriften
før § 7:
»Overenskomstnævn
§ 6
b. Arbejdsmarkedets parter kan oprette et
overenskomstnævn, der består af 5 medlemmer.
Nævnets formand, der skal være landsdommer, udpeges af
Arbejdsrettens formand. To medlemmer udpeges af henholdsvis DI og
Dansk Erhverv Arbejdsgiver, og to medlemmer udpeges af Faglig
Fælles Forbund. Medlemmerne udpeges for en 4-årig
periode.
Stk. 2. For
formanden og de øvrige medlemmer beskikkes en suppleant
efter reglerne i stk. 1.
Stk. 3.
Nævnet suppleres med en repræsentant fra henholdsvis
arbejdsgiver- og lønmodtagerside fra andre relevante
overenskomstparter ved behandling af sager, der
vedrører overenskomster indgået af disse.
Stk. 4.
Nævnet udfærdiger en forretningsorden, der godkendes af
transportministeren.
Stk. 5.
Nævnet afgiver udtalelse om, hvorvidt bestemmelserne om
løn- og arbejdsvilkår for chauffører i de
pågældende kollektive overenskomster er fulgt i de i
§ 6 c, stk. 2, nævnte sager.
§ 6
c. Transportministeren hører overenskomstparterne til
vurdering af, om en tilladelsesindehaver overholder § 6,
stk. 3.
Stk. 2. I sager,
hvor en af overenskomstparterne eller begge overenskomstparter
udtaler, at bestemmelserne om løn- og arbejdsvilkår
for chauffører i de pågældende kollektive
overenskomster ikke er fulgt, hører transportministeren
Overenskomstnævnet.«
9. Overskriften før § 7
affattes således:
»Vejtransportrådet,
delegation, klageadgang m.v.«
10. § 7, stk. 1, affattes
således:
»»Vejtransportrådet består
af 11 medlemmer, der udpeges af transportministeren. Ti medlemmer
udpeges efter indstilling fra henholdsvis Arbejdsgiverforeningen
for Transport og Logistik, Dansk Erhverv, Dansk Erhverv
Arbejdsgiver, Dansk Transport og Logistik, Danske
Busvognmænd, Danske Speditører, DI, DI Transport,
Fagligt Fælles Forbund og International Transport
Danmark.«
11. § 7, stk. 4, affattes
således:
»Stk. 4.
Rådet drøfter generelle og overordnede
spørgsmål på transportområdet og kommer
med anbefalinger til transportministeren om regulering af
rammevilkårene for transporterhvervet.«
12. § 8 affattes således:
Ȥ 8. Transportministeren
kan bemyndige statslige myndigheder under Transportministeriet til
at udøve beføjelser i medfør af forordning nr.
1071/2009, forordning nr. 1072/2009, denne lov eller forskrifter
udstedt i medfør heraf.
Stk. 2.
Transportministeren kan fastsætte regler om adgangen til at
klage over afgørelser truffet i henhold til forordning nr.
1071/2009, forordning nr. 1072/2009, denne lov eller forskrifter
udstedt i medfør heraf, herunder at afgørelserne skal
påklages inden en bestemt frist, eller at afgørelserne
ikke kan påklages.
Stk. 3.
Transportministeren kan fastsætte regler for udøvelse
af vognmandsvirksomhed.
Stk. 4.
Transportministeren fastsætter nærmere vilkår for
internationale tilladelser, der udstedes efter § 1,
stk. 2, nr. 1.«
13. I
§ 11, stk. 1,
ændres »3,5 t,« til: »en af
transportministeren fastsat vægtgrænse« og
»SKAT« til: »told- og
skatteforvaltningen«.
14. I
§ 15 ændres
»Trafikstyrelsen« til: »den myndighed, der har
udstedt tilladelsen«.
15. § 16 affattes således:
Ȥ 16. Politiet kan
tilbageholde et motorkøretøj, med hvilket der
udføres godskørsel i strid med loven, forskrifter
udstedt i medfør heraf eller EU-regler om godskørsel
med motorkøretøjer.
Stk. 2.
Tilbageholdelse kan ske, indtil forholdene er bragt i
overensstemmelse med de i stk. 1 nævnte bestemmelser.
Tilbageholdelse kan endvidere ske, hvis det er nødvendigt
for at sikre et krav på betaling af bøde og
sagsomkostninger eller for at sikre konfiskation, herunder
værdikonfiskation, dog kun indtil de nævnte
beløb er betalt, eller der er stillet sikkerhed herfor. Sker
dette ikke inden for 2 måneder efter sagens endelige
afgørelse, kan der søges fyldestgørelse i
motorkøretøjet. Tilbageholdelse kan dog ikke ske,
hvis den, der havde rådighed over
motorkøretøjet, da overtrædelsen fandt sted,
var uberettiget i besiddelse af dette.
Stk. 3.
Retsplejelovens bestemmelser om beslaglæggelse med henblik
på konfiskation finder tilsvarende anvendelse.«
16. I
§ 16 b, stk. 1,
ændres »3.000 kg« til: »3.500
kg«.
17. Overskriften før § 17
affattes således:
»Straffebestemmelser m.v.«
18. I
§ 17, stk. 1, nr. 1,
ændres »§ 6, stk. 2, 3 og 4« til:
»§ 6, stk. 1-3«.
19.
Efter § 17 a indsættes før overskriften
før § 18:
Ȥ 17
b. Transportministeren kan pålægge ugentlige
tvangsbøder til den, der undlader at indsende dokumentation
efter påbud i henhold til § 6,
stk. 4.«
§ 2
I lov om buskørsel, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1087 af 8. september 2010, som
ændret ved § 43 i lov nr. 718 af 25. juni 2010,
§ 2 i lov nr. 471 af 18. maj 2011, § 2 i lov
nr. 166 af 28. februar 2012 og § 2 i lov nr. 167 af 28.
februar 2012, foretages følgende ændringer:
1. § 1, stk. 1, affattes
således:
»Den, der er etableret på dansk
område og udfører erhvervsmæssig
personbefordring med dansk indregistreret
motorkøretøj indrettet til befordring af flere end 9
personer, føreren medregnet, skal have tilladelse hertil.
Fællesskabstilladelse udstedt i medfør af artikel 4 i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1073/2009 om
fælles regler for adgang til det internationale marked for
buskørsel og om ændring af forordning (EF) nr.
561/2006 (forordning 1073/2009) giver ret til at udføre
nationale transporter. Tilladelse udstedes med gyldighed i indtil
10 år.«
2. I
§ 1, stk. 2,
ændres »Det Europæiske Fællesskab«
til: »Den Europæiske Union«.
3. § 1 c affattes således:
Ȥ 1
c. Tilladelse til busudlejning m.v. udstedes med gyldighed i
indtil 10 år. Der kan gives en ansøger flere
tilladelser.«
4. Overskriften til kapitel 2 a affattes
således:
»Delegation, klageadgang
m.v.«
5. § 2 a affattes således:
Ȥ 2
a. Transportministeren kan bemyndige statslige myndigheder
under Transportministeriet til at udøve beføjelse i
medfør af forordning nr. 1071/2009, forordning nr.
1073/2009, denne lov eller forskrifter udstedt i medfør
heraf.
Stk. 2.
Transportministeren fastsætter nærmere vilkår for
internationale tilladelser, der udstedes efter § 1,
stk. 2, nr. 1.«
6. § 17, stk. 2 og 3,
ophæves.
7.
Efter § 17 indsættes i
kapitel 4 a:
Ȥ 17
a. Politiet kan tilbageholde et motorkøretøj,
med hvilket der udføres buskørsel i strid med loven,
bestemmelser fastsat i medfør heraf eller EU-regler om
buskørsel med motorkøretøjer.
Stk. 2.
Tilbageholdelse kan ske, indtil forholdene er bragt i
overensstemmelse med de i stk. 1 nævnte bestemmelser.
Tilbageholdelse kan endvidere ske, hvis det er nødvendigt
for at sikre et krav på betaling af bøde og
sagsomkostninger eller for at sikre konfiskation, herunder
værdikonfiskation, dog kun indtil de nævnte
beløb er betalt, eller der er stillet sikkerhed herfor. Sker
dette ikke inden for 2 måneder efter sagens endelige
afgørelse, kan der søges fyldestgørelse i
motorkøretøjet. Tilbageholdelse kan dog ikke ske,
hvis den, der havde rådighed over
motorkøretøjet, da overtrædelsen fandt sted,
var uberettiget i besiddelse af dette.
Stk. 3.
Retsplejelovens bestemmelser om beslaglæggelse med henblik
på konfiskation finder tilsvarende anvendelse.«
8. I
§ 18, stk. 1, nr. 9,
ændres »§ 1 a.« til:
»§ 1 a,«.
9. I
§ 18, stk. 1,
indsættes som nr. 10 og 11:
»10)
udøvelse af vognmandsvirksomhed og
11) adgangen til at
klage over afgørelser truffet i henhold til forordning nr.
1071/2009, forordning nr. 1073/2009, denne lov eller forskrifter
udstedt i medfør heraf, herunder at afgørelserne skal
påklages inden en bestemt frist, eller at afgørelserne
ikke kan påklages.«
10. I
§ 18 indsættes efter
stk. 2, som nyt stykke:
»Stk. 3.
Tilladelsesindehaveren skal efter påbud fra
transportministeren indsende dokumentation for, at virksomheden
følger de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår
for chauffører, der findes i de pågældende
kollektive overenskomster.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter
stk. 4 og 5.
11.
Efter § 18 indsættes:
Ȥ 18
a. Transportministeren hører overenskomstparterne til
vurdering af, om en tilladelsesindehaver overholder § 18,
stk. 2.
Stk. 2. I sager,
hvor en af overenskomstparterne eller begge overenskomstparter
udtaler, at bestemmelserne om løn- og arbejdsvilkår
for chauffører i de pågældende kollektive
overenskomster ikke er fulgt, hører transportministeren
Overenskomstnævnet, jf. § 6 b i lov om
godskørsel.«
12. I
§ 22, stk. 1, nr. 1,
ændres »§ 18, stk. 2 og 3« til:
»§ 18, stk. 2 og 4«.
13.
Efter § 22 a indsættes i kapitel 6:
Ȥ 22
b. Transportministeren kan pålægge ugentlige
tvangsbøder til den, der undlader at indsende dokumentation
efter påbud i henhold til § 18,
stk. 3.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2012.
Stk. 2. Tilladelser
til godskørsel for fremmed regning og tilladelser til
erhvervsmæssig personbefordring, der er udstedt inden lovens
ikrafttræden, forbliver gyldige, indtil tilladelsernes
gyldighedsperiode udløber.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | | | Indholdsfortegnelse | 1. | Lovforslagets formål og
baggrund | 2. | Tilladelser
og gyldighedsperiode | | 2.1. | Gældende ret | | 2.2. | Lovforslagets indhold | 3. | Firmakørsel | | 3.1. | Gældende ret | | 3.2. | Lovforslagets indhold | 4. | Kontrol med
løn- og arbejdsvilkår for
chauffører | | 4.1. | Gældende ret | | 4.2. | Lovforslagets indhold | | | 4.2.1. | Påbudsregel | | | 4.2.2. | Overenskomstnævn | | | 4.2.3. | Tvangsbøder | 5. | Ændring af
Vejtransportrådet | | 5.1. | Gældende ret | | 5.2. | Lovforslagets indhold | 6. | Mulighed
for tilbageholdelse af motorkøretøjer | | 6.1. | Gældende ret | | 6.2. | Lovforslagets indhold | 7. | Øvrige
ændringer | 8. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 9. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 10. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 11. | Miljømæssige
konsekvenser | 12. | Forholdet
til EU-retten | 13. | Høring | 14. | Sammenfattende skema | | | | |
|
1. Lovforslagets formål
og baggrund
Lovforslagets hovedsigte er administrative
lettelser til gods- og buskørselserhvervet i forbindelse med
ansøgning om tilladelser.
Lovforslaget indeholder således forslag om
én »universaltilladelse« til både national
kørsel i Danmark og international kørsel i EU til
henholdsvis godskørsel for fremmed regning og
erhvervsmæssig personbefordring, der kan træde i stedet
for både en national tilladelse og en
fællesskabstilladelse. Samtidig forlænges
gyldighedsperioden fra 5 til 10 år, da
fællesskabstilladelser efter den 4. december 2011 kan
udstedes med en gyldighed i op til 10 år.
Godskørselslovens definition af
firmakørsel foreslås udvidet, således at den
også omfatter kørsel i et køretøj lejet
uden fører. Kravet om, at en udlejningsvirksomhed skal have
en tilladelse til godskørsel for fremmed regning
begrænset til udlejning til firmakørsel, vil derfor
ikke længere være nødvendigt.
Endvidere tilsigtes bedre kontrol med løn-
og arbejdsvilkår for chauffører på gods- og
buskørselsområdet. Det foreslås at
fastsætte krav om, at en vognmandsvirksomhed efter
påbud fra transportministeren skal indsende dokumentation
for, at den følger bestemmelserne om løn- og
arbejdsvilkår i de kollektive overenskomster. Manglende
indsendelse af dokumentation foreslås sanktioneret ved
tvangsbøder.
Den modtagne dokumentation foreslås forelagt
overenskomstparterne og eventuelt et Overenskomstnævn, der
oprettes af arbejdsmarkedets parter, til vurdering af, om
virksomheden følger bestemmelserne i de kollektive
overenskomster.
Yderligere foreslås Vejtransportrådet
ændret, således at rådet fremover drøfter
generelle og overordnede spørgsmål på
transportområdet og kommer med anbefalinger til
transportministeren om regulering af rammevilkårene for
transporterhvervet.
Lovforslaget indfører endvidere mulighed
for, at politiet kan tilbageholde et motorkøretøj
dels i tilfælde af, at der udføres godskørsel
henholdsvis buskørsel i strid med EU-regler på gods-
og buskørselsområdet, dels indtil forskyldte
bøder er betalt, eller der er stillet sikkerhed for
betalingen.
Endeligt foreslås det at erstatte
benævnelsen »Trafikstyrelsen« i
godskørselsloven og busloven med
»transportministeren«. Den ændrede
benævnelse skyldes, at Transportministeriet anser det for
mere korrekt, at afgørelseskompetencen i henhold til loven
tilfalder ministeren, der kan beslutte, hvorvidt kompetencen skal
delegeres til andre myndigheder under Transportministeriet.
2. Tilladelser og
gyldighedsperiode
2.1. Gældende ret
Efter godskørselslovens § 1,
stk. 1, jf. § 1, stk. 1, i
bekendtgørelse nr. 1489 af 12. december 2007 om
godskørsel, skal den, der er etableret på dansk
område og udfører godskørsel for fremmed
regning med køretøj eller vogntog med en tilladt
totalvægt, der overstiger 3.500 kg, have tilladelse hertil.
Ved udførsel af international godskørsel inden for EU
kræves endvidere en fællesskabstilladelse i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1072/2009
af 21. oktober 2009 om fælles regler for adgang til markedet
for international godskørsel.
Tilladelserne skal medbringes i
køretøjet under kørslen. Både
tilladelser til godskørsel for fremmed regning og
fællesskabstilladelser udstedes med en gyldighed i op til 5
år.
Der gælder tilsvarende regler for
tilladelser til erhvervsmæssig personbefordring i henhold til
buslovens § 1, stk. 1, og i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1073/2009
af 21. oktober 2009 om fælles regler for adgang til markedet
for international buskørsel og om ændring af
forordning (EF) nr. 561/2006.
I forbindelse med ansøgning om fornyelse af
tilladelser til godskørsel for fremmed regning skal
tilladelsesindehaveren dokumentere, at pågældende
opfylder betingelserne for adgang til erhvervet, dvs. de i
godskørselslovens § 3 nævnte krav til
faglige kvalifikationer, økonomisk baggrund og vandel.
Tilsvarende bestemmelser findes i buskørselslovens
§ 12 vedrørende tilladelser til
erhvervsmæssig personbefordring.
2.2. Lovforslagets indhold
Der foreslås indført en
»universaltilladelse«, således at en
godskørselsvirksomhed både kan udføre national
kørsel i Danmark og international kørsel inden for EU
på grundlag af en fællesskabstilladelse udstedt i
henhold til artikel 4 i forordning nr. 1072/2009. På
tilsvarende måde vil en buskørselsvirksomhed
kunne udføre både national kørsel i Danmark og
international kørsel inden for EU på grundlag af en
fællesskabstilladelse udstedt i henhold til artikel 4 i
forordning nr. 1073/2009. Formålet med denne bestemmelse er
regelforenkling, da det herefter ikke vil være
nødvendigt at medbringe to tilladelsesdokumenter under
kørslen.
Det foreslås endvidere at forlænge
tilladelsernes gyldighedsperiode fra 5 til 10 år. Det vil
betyde færre administrative byrder for erhvervslivet, da
fornyelsesproceduren alene vil skulle gennemføres hvert 10.
år.
I forbindelse med tilladelsernes forlængede
gyldighed vil transportministeren styrke det tilpassede tilsyn med
vognmandsvirksomhederne med henblik på at kontrollere, om
virksomhederne til stadighed i gyldighedsperioden overholder
betingelserne for opretholdelsen af tilladelserne.
3. Firmakørsel
3.1. Gældende ret
I henhold til godskørselslovens
§ 1, stk. 4, er firmakørsel defineret som
kørsel med motorkøretøj eller vogntog, hvorved
der kun transporteres gods, der tilhører den, der er
registreret som bruger af køretøjet, eller gods som
denne lejer, udlejer, låner, udlåner eller har i sin
besiddelse med henblik på køb, salg, fremstilling,
behandling, bearbejdning eller reparation. Det er endvidere et
krav, at godskørslen kun må være en
hjælpefunktion i forhold til virksomhedens samlede
aktiviteter og at kørslen udføres af en
chauffør ansat hos denne eller, for så vidt
angår kørsel her i landet, af en chauffør ansat
hos en tilladelsesindehaver, der efter § 6 a,
stk. 2, er godkendt til erhvervsmæssigt at udleje
chauffører.
Det er således en betingelse for
udførelse af firmakørsel, at virksomheden er
registreret som bruger af køretøjet. For at
åbne for muligheden for at udføre firmakørsel
med et køretøj lejet uden fører besluttede
Vejtransportrådet i 1974, at der til udlejningsvirksomheder
kan udstedes tilladelser til godskørsel for fremmed regning,
der er begrænset til udlejning til firmakørsel, idet
man betragter lejebeløbet som »vederlag« for
transporten. Der er for øjeblikket udstedt ca. 200
tilladelser til godskørsel for fremmed regning
begrænset til udlejning til firmakørsel.
3.2. Lovforslagets indhold
Det foreslås at ændre definitionen af
firmakørsel, således at det også er muligt at
udføre firmakørsel med et køretøj eller
vogntog, der er lejet uden fører. Den ændrede
definition vil betyde, at virksomheder, der udlejer lastbiler uden
fører til firmakørsel, ikke længere skal
ansøge om udstedelse af tilladelse til godskørsel for
fremmed regning, der kun er gyldig til udlejning til
firmakørsel.
4. Kontrol med løn- og
arbejdsvilkår for chauffører
4.1. Gældende ret
Ifølge godskørselslovens
§ 6, stk. 4, skal indehaveren af en tilladelse til
godskørsel for fremmed regning følge de bestemmelser
om løn- og arbejdsvilkår for chauffører, der
findes i de pågældende kollektive overenskomster. En
tilsvarende bestemmelse findes i buslovens § 18,
stk. 2. Overtrædelse af bestemmelserne er strafbar.
Trafikstyrelsen indleder en undersøgelse
af, om der er grundlag for at meddele en virksomhed en advarsel
eller for at tilbagekalde virksomhedens tilladelser, når der
ved henvendelse fra f.eks. overenskomstparterne opstår
formodning for, at en virksomhed ikke følger bestemmelserne
om løn- og arbejdsvilkår i overenskomsterne.
Der er ikke i gods- eller
buskørselslovgivningen en hjemmel til, at virksomhederne
skal dokumentere, at de følger bestemmelserne om løn-
og arbejdsvilkår i overenskomsterne. Det er dog fast praksis,
at Trafikstyrelsen anmoder en virksomhed om at indsende sådan
dokumentation, såfremt der er formodning for, at dette ikke
skulle være tilfældet. Hvis en virksomhed ikke reagerer
på anmodningen, er styrelsen nødsaget til at
henlægge sagen eller anmelde sagen til politiet.
Trafikstyrelsen forelægger den modtagne
dokumentation for overenskomstparterne til vurdering af, om
virksomheden følger bestemmelserne om løn- og
arbejdsvilkår i de kollektive overenskomster, forinden
styrelsen træffer afgørelse om eventuel sanktion over
for virksomheden.
En tilladelse kan tilbagekaldes, hvis indehaveren
må antages ikke længere at opfylde kravet til god skik
inden for branchen som følge af, at vedkommende i
forbindelse med udførelse af erhvervet groft eller gentagne
gange har overtrådt bestemmelsen om, at en
tilladelsesindehaver skal følge de bestemmelser om
løn- og arbejdsvilkår for chauffører, der
findes i de pågældende kollektive overenskomster.
I henhold til gældende ret er der ikke
hjemmel til at pålægge vognmandsvirksomheder
tvangsbøder ved manglende indsendelse af dokumentation for,
om virksomheden følger løn- og arbejdsvilkår
for chauffører.
4.2 Lovforslagets indhold
Forinden afslutning af overenskomstforhandlingerne
på transportområdet i foråret 2010 havde
overenskomstparterne en overordnet drøftelse med transport-
og justitsministrene om at effektivisere kontrollen med løn-
og arbejdsvilkår for chauffører. Overenskomsterne
mellem henholdsvis DI og 3F Transport og DTL-A og 3F Transport
indeholdt protokollater om en fælles opfordring til
skærpet kontrol med godskørselstilladelser og forslag
til etablering af et nævn mod løndumping inden for
transportområdet. Der blev i maj 2010 nedsat en arbejdsgruppe
med deltagelse af arbejdsmarkedets parter og Transportministeriet,
som skulle drøfte mulighederne for at forbedre kontrollen
på godskørselsområdet.
4.2.1. Påbudsregel
Det foreslås i gods- og
buskørselslovene at indføre pligt til, at en
vognmandsvirksomhed efter påbud fra transportministeren skal
indsende dokumentation for, at den følger bestemmelserne om
løn- og arbejdsvilkår i de kollektive overenskomster.
Et påbud fra transportministeren om at indsende sådan
dokumentation vil alene ske som led i en systematisk kontrol eller
stikprøvekontrol.
Der er en strafferetlig sanktion i form af
bøde for ikke at følge bestemmelserne om løn-
og arbejdsvilkår i overenskomsterne. Bestemmelsen om pligt
for en virksomhed til at indsende dokumentation for, at den
følger bestemmelserne om løn- og arbejdsvilkår
i de kollektive overenskomster, finder ikke anvendelse i det
omfang, det følger af § 10 i
retssikkerhedsloven.
Det er kun virksomheder, der ikke er organiseret,
der kan blive pålagt at indsende dokumentation til
Trafikstyrelsen for, at de følger løn- og
arbejdsvilkår for chauffører, der følger af de
pågældende kollektive overenskomster. Arbejdsmarkedets
parter kontrollerer selv løn- og arbejdsvilkår for
chauffører i virksomheder, som har indgået
overenskomst.
4.2.2.
Overenskomstnævn
Det foreslås, at der i
godskørselsloven indsættes bestemmelse om, at
arbejdsmarkedets parter kan oprette et overenskomstnævn, der
består af 5 medlemmer. Nævnets formand, der skal
være landsdommer, udpeges af Arbejdsrettens formand, jf.
herved retsplejelovens § 47 a, stk. 3, samt
forarbejderne til bestemmelsen (Folketingstidende 2005/2006,
tillæg A, side 3841 ff). To medlemmer udpeges af henholdsvis
DI og Dansk Erhverv Arbejdsgiver, og to medlemmer udpeges af
Fagligt Fælles Forbund. Endvidere suppleres nævnet med
en repræsentant fra henholdsvis arbejdsgiver- og
lønmodtagerside fra andre relevante overenskomstparter ved
behandling af sager, der vedrører overenskomster
indgået af disse. Nævnet udfærdiger en
forretningsorden, der godkendes af transportministeren.
Det er Transportministeriets opfattelse, at
Overenskomstnævnets formand og suppleanten for formanden
bør være landsdommere. Transportministeriet
lægger i den forbindelse vægt på, at
Overenskomstnævnets udtalelser kan være af
væsentlig betydning for den enkelte vognmandsvirksomhed.
Ministeriet lægger i den forbindelse vægt på den
indgribende betydning en afgørelse om advarsel eller
tilbagekaldelse af virksomhedens tilladelser, som træffes af
transportministeren på baggrund af udtalelse fra
nævnet, kan have for en vognmandsvirksomhed.
Transportministeren hører
overenskomstparterne over oplysninger om løn- og
arbejdsvilkår for chauffører ansat i
vognmandsvirksomheder. I sager, hvor en af overenskomstparterne
eller begge overenskomstparter udtaler, at bestemmelserne om
løn- og arbejdsvilkår for chauffører i de
pågældende kollektive overenskomster ikke er fulgt,
hører transportministeren det af arbejdsmarkedets parter
oprettede overenskomstnævn.
Overenskomstnævnets udtalelse om, hvorvidt
bestemmelserne om løn- og arbejdsvilkår for
chauffører i de pågældende kollektive
overenskomster er fulgt, indgår i transportministerens
afgørelse af, om der er tilstrækkeligt grundlag for at
påføre sanktioner over for virksomheden f.eks. i form
af en advarsel eller tilbagekaldelse af virksomhedens
tilladelser.
Såfremt Overenskomstnævnet ikke
oprettes, eller såfremt nævnet senere nedlægges,
træffer transportministeren afgørelse på
baggrund af en udtalelse fra overenskomstparterne.
De foreslåede bestemmelser giver
transportministeren mulighed i samarbejde med arbejdsmarkedets
parter for at sikre en mere effektiv kontrol med om virksomhederne
følger løn- og arbejdsvilkår for
chauffører på gods- og buskørselsområdet
ud over den kontrol, som Trafikstyrelsen for øjeblikket
udfører.
4.2.3. Tvangsbøder
Det foreslås at indføre en sanktion i
form af ugentlige tvangsbøder i tilfælde af, at
vognmandsvirksomheden ikke indsender dokumentation for
aflønning af chauffører. Ifølge forslaget kan
transportministeren pålægge virksomheder
tvangsbøder, hvis de undlader at efterkomme
transportministerens påbud om indsendelse af sådanne
oplysninger.
Formålet med bestemmelsen er at gennemtvinge
en handlepligt med henblik på at sikre bedre kontrol med, om
virksomhederne følger løn- og arbejdsvilkår for
chauffører. Sanktionen skal virke tvingende overfor en
virksomhed, hvis påbuddet fra transportministeren ikke
efterkommes. I konsekvens heraf kan tvangsbøder ikke
inddrives efter, at det forhold, som tvangsbøden udspringer
af, er bragt til ophør. Således får
tvangsbøden karakter af et tvangsmiddel og ikke en
straf.
Størrelsesniveauet af de ugentlige
tvangsbøder vil ligge på et niveau omkring 10.000 kr.
Men hvis den, der ikke efterkommer et påbud, f.eks. er en
virksomhed af betydelig størrelse med mange
chauffører, vil dette kunne berettige tvangsbøder af
en anden størrelsesorden, for at virksomheden skal opleve
tvangsbøderne som et reelt middel til at gennemtvinge en
handlepligt.
5. Ændring af
Vejtransportrådet
5.1. Gældende ret
Da Vejtransportrådet blev etableret i 1973,
traf rådet afgørelse i konkrete sager om udstedelse og
tilbagekaldelse af tilladelser til godskørsel for fremmed
regning. I 1999 blev Rådets opgaver ændret til dem, det
har i dag, således at rådet nu træffer
afgørelse i sager af principiel karakter eller af betydelig
almen interesse, for så vidt angår udstedelse og
tilbagekaldelse af tilladelser til godskørsel for fremmed
regning.
Tilsvarende træffer rådet nu kun
afgørelse i sager af principiel karakter eller af betydelig
almen interesse, for så vidt angår udstedelse og
tilbagekaldelse af tilladelser til erhvervsmæssig
personbefordring og busudlejning.
Endvidere fastsætter rådet
vilkår for tilladelser.
Rådets hidtidige opgaver har således
gradvist ændret indholdsmæssig karakter, og rådet
har i de senere år kun truffet enkelte afgørelser til
brug for fastlæggelse af praksis.
Vejtransportrådet består i dag af ni
medlemmer, som udpeges af transportministeren efter indstillinger
fra bl.a. branchen og forskellige interesseorganisationer.
Rådet afholder 1-2 møder årligt.
5.2. Lovforslagets indhold
Vejtransportrådet foreslås
ændret, således at rådet fremover skal
drøfte generelle og overordnede spørgsmål
på transportområdet og komme med anbefalinger til
transportministeren om regulering af rammevilkårene for
transporterhvervet.
Vejtransportrådets sammensætning
ændres, således at det kommer til at bestå af 11
medlemmer, der udpeges af transportministeren. Ti medlemmer udpeges
efter indstilling fra henholdsvis Arbejdsgiverforeningen for
Transport og Logistik, Dansk Erhverv, Dansk Transport og Logistik,
Dansk Transport og Logistiks arbejdsgiverforening, Danske
Busvognmænd, Danske Speditører, DI, DI Transport,
Fagligt Fælles Forbund og International Transport
Danmark.
Baggrunden for rådets ændrede
sammensætning skal findes i, at rådets
drøftelser retter sig mere mod generelle og overordnede
spørgsmål af betydning for vognmandserhvervet og ikke
for transportkøbere. En udvidelse af antallet af medlemmer
giver mulighed for at medtage en bredere vifte af
repræsentanter fra brancheorganisationerne. Da praksis er
fastsat på de væsentligste områder, ses der ikke
længere at være tilstrækkeligt med relevante
sager, som kan berettige, at Vejtransportrådet fortsat skal
træffe afgørelser.
6. Mulighed for tilbageholdelse
af motorkøretøjer
6.1. Gældende ret
Ifølge godskørselslovens
§ 16 kan politiet tilbageholde et
motorkøretøj, med hvilket der udføres
godskørsel i strid med godskørselsloven eller
bestemmelser fastsat i medfør af loven. Tilbageholdelse kan
ske, indtil forholdene er bragt i orden. En tilsvarende bestemmelse
findes i buslovens § 17, stk. 2 og 3.
Der er ikke hjemmel i bus- eller
godskørselsloven til, at politiet kan tilbageholde et
motorkøretøj, indtil forskyldte bøder er
betalt, eller der er stillet sikkerhed for betalingen.
6.2. Lovforslagets indhold
Der foreslås en ændring af gods- og
buskørselslovene, således at politiet kan tilbageholde
danske såvel som udenlandske motorkøretøjer i
sager om overtrædelse af bus- og godskørselsloven,
forskrifter udstedt i medfør heraf eller EU-regler om bus-
og godskørsel.
Det foreslås endvidere, at tilbageholdelse
kan ske, hvis det er nødvendigt for at sikre krav på
betalingen af bøde og sagsomkostninger eller for at sikre
konfiskation, herunder værdikonfiskation, dog kun indtil de
nævnte beløb er betalt, eller der er stillet sikkerhed
herfor. Tilbageholdelsen kan dog ikke ske, hvis den, der havde
rådighed over motorkøretøjet, da
overtrædelsen fandt sted, var uberettiget i besiddelse af
motorkøretøjet.
Er beløbene ikke betalt inden to
måneder efter sagens endelige afgørelse, kan politiet
søge fyldestgørelse i
motorkøretøjet.
Med hensyn til iværksættelse af
tilbageholdelsen finder bestemmelserne i retsplejelovens kapitel 74
om beslaglæggelse anvendelse.
Med forslaget imødekommes et ønske
fra Rigspolitiet om, at der indføres en sådan hjemmel.
Behovet gør sig særligt gældende i
tilfælde, hvor der konstateres overtrædelser i
forbindelse med cabotagekørsel, dvs. i sager om udenlandske
vognmandsvirksomheders adgang til at udføre kørsel i
Danmark.
7. Øvrige
ændringer
Benævnelsen »Trafikstyrelsen«
ændres overalt i loven til »transportministeren«.
Den ændrede benævnelse skyldes, at Transportministeriet
anser det for mest korrekt, at bemyndigelsen som udgangspunkt
tilfalder ministeren, som ved bekendtgørelse kan uddelegere
bemyndigelsen til statslige myndigheder under Transportministeriet.
Transportministeren bemyndiges ligeledes til at fastsætte
regler om adgangen til at klage over afgørelser truffet i
henhold til godskørselsloven, busloven og forskrifter
udstedt i medfør heraf samt relevante forordninger.
8. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Det vurderes, at forlængelsen af gyldigheden
for tilladelser til godskørsel for fremmed regning
henholdsvis erhvervsmæssig personbefordring vil betyde en
lettelse for Transportministeriet, idet sager vedrørende
fornyelse af tilladelserne kun vil skulle behandles hvert 10.
år. Der vil som følge heraf blive iværksat et
tilpasset tilsyn for at sikre, at vognmandsvirksomhederne til
stadighed opfylder betingelserne for opretholdelse af
tilladelserne. Det vurderes, at de økonomiske og
administrative konsekvenser ved lettelse af fornyelsesproceduren og
det tilpassede tilsyn udligner hinanden.
Det vurderes, at et ændret tilsyn i
forbindelse med en systematisk kontrol med overenskomstkravet vil
medføre en øget administrativ byrde for
transportministeriet.
Til aflønning af Overenskomstnævnets
formand og til sekretariatsbistand forventes årlige udgifter
på skønsmæssigt ca. 400.000 kr.
9. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Det vurderes, at forslaget vil medføre
færre administrative byrder for vognmandsvirksomhederne som
følge af, at fornyelsesproceduren alene vil skulle
gennemføres hvert 10. år. Det vurderes endvidere, at
erhvervslivet får en administrativ lettelse ved fremover kun
at skulle have én »universaltilladelse« i stedet
for flere tilladelser.
Forslaget vil desuden medføre, at erhvervet
ikke længere skal have tilladelse fra transportministeren for
at udleje motorkøretøjer til firmakørsel.
Det vurderes endvidere, at forslaget kan
medføre en administrativ byrde for de vognmandsvirksomheder,
der har ansat chauffører og ikke har indgået
overenskomst, idet transportministeren fremover systematisk eller
som led i stikprøvekontrol kan pålægge
virksomhederne at indsende dokumentation til for aflønning
af chauffører efter gældende overenskomst.
Trafikstyrelsen har modtaget bemærkninger
fra Erhvervsstyrelsens Center for Kvalitet i
ErhvervsRegulering (CKR), der er enig i de ovennævnte
vurderinger.
10. Administrative konsekvenser
for borgerne
Det vurderes, at der ingen administrative
konsekvenser er for borgerne.
11. Miljømæssige
konsekvenser
Det vurderes, at der ikke er nogen
miljømæssige konsekvenser.
12. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
13. Høring
Lovforslaget er sendt i høring hos
følgende myndigheder, organisationer m.v.:
Arbejdsgiverforeningen for Kollektiv Trafik,
Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik, Centralforeningen
af Taxiforeninger i Danmark, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Erhverv, Dansk Kollektiv Trafik, Dansk Taxi Råd, Dansk
Transport og Logistik, Danske Advokater, Danske Biludlejere, Danske
Busvognmænd, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner,
Danske Speditører, Danske Taxivognmænds
Arbejdsgiverforening, Det Centrale Handicapråd, Det
Økologiske Råd, Danmarks Naturfredningsforening, DI,
DI Transport, Fagligt Fælles Forbund (3F), Frie Danske
Lastbilvognmænd (FDL), Foreningen EP-Danmark, International
Transport Danmark, Kommunernes Landsforening, Landsorganisationen i
Danmark, NOAH-Trafik, Rådet for Sikker Trafik, Rigspolitiet,
Trafikselskaberne i Danmark og Økonomisk Forening for
Persontransport.
| | | 14. Sammenfattende skema | | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/ merudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Administrative og økonomiske
konsekvenser for det offentlige | Ingen | Forslaget medfører en udgift til
formand og sekretariat for Overenskomstnævnet. | Administrative og økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet | Forslaget vil medføre færre
administrative byrder for erhvervet, da fornyelsesproceduren alene
vil skulle gennemføres hvert 10. år, og idet der kun
skal medbringes ét tilladelsesdokument under
kørsel. Forslaget vil desuden medføre, at
erhvervet ikke længere skal have tilladelse for at udleje
motorkøretøjer til firmakørsel. | Forslaget medfører en pligt for
virksomheder, der ikke har indgået overenskomst, til efter
påbud at indsende dokumentation for aflønning af
chauffører i henhold til gældende kollektive
overenskomster i forbindelse med en systematisk kontrol eller
stikprøvekontrol af, om virksomhederne følger
løn- og arbejdsvilkår i de gældende kollektive
overenskomster. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Ingen | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås i § 1, stk. 1,
at indføre en tilladelse, som både skal dække
national kørsel i Danmark og international kørsel
inden for Den Europæiske Union - herefter omtalt som
universaltilladelsen. Det foreslås således, at
fællesskabstilladelsen med kopier, som udstedes i
medfør af artikel 4 i forordning nr. 1072/2009, tillige
gælder for udførelse af nationale transporter i
Danmark.
Universaltilladelsen udstedes i op til 10 år
ad gangen. Yderligere tilladelser, der udstedes til en virksomhed,
der allerede har gyldige tilladelser, udstedes med samme
gyldighedsperiode, som de allerede udstedte tilladelser. Dette er
en videreførelse af allerede gældende praksis.
Til nr. 2
Ændringen er en konsekvens af
ikrafttræden af Lissabontraktaten den 24. december
2009.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring af
§ 1, stk. 4, indebærer, at definitionen af
firmakørsel udvides således, at firmakørsel kan
udføres både med et køretøj registreret
med virksomheden som bruger og med et køretøj, som
virksomheden har lejet uden fører. Ændringen
medfører, at virksomheder, der udlejer
motorkøretøjer uden fører til
firmakørsel, ikke længere skal søge om
tilladelse hertil.
Til nr. 4
Overskriftens nyaffattelse er en konsekvens af
kapitlets ændrede indhold.
Til nr. 5
Bestemmelsen ophæves som følge af den
foreslåede ændring af § 1, stk. 1,
hvoraf det fremgår, at tilladelsen udstedes med gyldighed i
indtil 10 år.
Til nr. 6
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af den foreslåede ophævelse af
§ 6, stk. 1.
Til nr. 7
Det foreslås i § 6, stk. 4,
at indsætte krav om, at en vognmandsvirksomhed efter
påbud fra transportministeren skal indsende dokumentation
for, at den følger de bestemmelser om løn og
arbejdsvilkår for chauffører, der findes i de
pågældende kollektive overenskomster. Dokumentationen
kan f.eks. være i form af ansættelseskontrakter og
lønsedler med underliggende bilag
(kørselsrapporter/ugesedler/dagsedler).
Transportministeren vil kun anmode virksomheder,
der ikke har indgået overenskomst, om at indsende sådan
dokumentation, idet arbejdsmarkedets parter selv kontrollerer
løn- og arbejdsvilkår for chauffører i
virksomheder, som har indgået overenskomst.
En anmodning om indsendelse af dokumentation for,
om virksomheden følger bestemmelser om løn- og
arbejdsvilkår for chauffører i de kollektive
overenskomster, vil også kun komme på tale som
følge af en systematisk kontrol eller
stikprøvekontrol.
Bestemmelsen finder ikke anvendelse i det omfang,
det følger af § 10 i retssikkerhedsloven.
Til nr. 8
Det foreslås i § 6 b at
lovfæste et Overenskomstnævn, som oprettes af
arbejdsmarkedets parter. Nævnet vil bestå af 5
medlemmer, hvoraf to medlemmer udpeges af henholdsvis DI og Dansk
Erhverv Arbejdsgiver, og to medlemmer udpeges af Fagligt
Fælles Forbund. Nævnets formand, der skal være
landsdommer, udpeges af Arbejdsrettens formand. Nævnet vil
blive suppleret med en repræsentant fra henholdsvis
arbejdsgiver- og lønmodtagerside fra andre relevante
overenskomstparter ved behandling af sager, der vedrører
overenskomster indgået af disse. Nævnets
forretningsorden skal godkendes af transportministeren.
Det foreslås endvidere i § 6 c, at
transportministeren til vurdering af, om en vognmandsvirksomhed
følger bestemmelserne om løn- og arbejdsforhold for
chauffører, der er fastsat i de gældende kollektive
overenskomster, skal høre overenskomstpartnerne over
oplysningerne. I sager, hvor en af overenskomstparterne eller begge
overenskomstparter udtaler, at bestemmelserne om løn- og
arbejdsvilkår for chauffører i de
pågældende kollektive overenskomster ikke er fulgt,
hører transportministeren det i § 6 b omtalte
Overenskomstnævn.
Overenskomstnævnets udtalelse om, hvorvidt
bestemmelserne om løn- og arbejdsvilkår for
chauffører i de pågældende kollektive
overenskomster er fulgt, indgår i transportministerens
afgørelse af, om der er tilstrækkeligt grundlag for at
agere over for virksomheden f.eks. i form af en advarsel eller
tilbagekaldelse af virksomhedens tilladelser.
Såfremt Overenskomstnævnet ikke
oprettes, eller såfremt nævnet senere nedlægges,
træffer transportministeren afgørelse på
baggrund af en udtalelse fra overenskomstparterne.
Til nr. 9
Overskriften før § 7
ændres, således at overskriften afspejler indholdet af
kapitlet.
Til nr. 10 og 11
Ved nyaffattelsen af § 7 ændres
Vejtransportrådet til at bestå af 11 medlemmer, der
udpeges af transportministeren. Ti medlemmer udpeges efter
indstilling fra henholdsvis Arbejdsgiverforeningen for Transport og
Logistik, Dansk Erhverv, Dansk Transport og Logistik, Dansk
Transport og Logistiks arbejdsgiverforening, Danske
Busvognmænd Danske Speditører, DI, DI Transport,
Fagligt Fælles Forbund og International Transport Danmark.
Formanden udpeges af transportministeren.
Rådet skal drøfte generelle og
overordnede spørgsmål på transportområdet
og skal komme med anbefalinger til transportministeren om
regulering af rammevilkårene for transporterhvervet.
Til nr. 12
Den foreslåede § 8, stk. 1,
fastsætter, at transportministeren kan bemyndige andre
statslige myndigheder under Transportministeriet, som f.eks.
Trafikstyrelsen, til at træffe afgørelse i
medfør af forordning nr. 1071/2009, forordning nr.
1072/2009, godskørselsloven eller forskrifter udstedt i
medfør heraf. Den foreslåede bestemmelse er bl.a. en
konsekvens af, at Vejtransportrådet ændres.
Den foreslåede § 8, stk. 2,
fastsætter, at transportministeren kan fastsætte regler
om adgangen til at klage over afgørelser truffet i henhold
til forordning nr. 1071/2009, forordning nr. 1072/2009,
godskørselsloven eller forskrifter udstedt i medfør
heraf. Der vil i bekendtgørelsesform fastsættes regler
om klageadgang, hvorefter afgørelser truffet i henhold til
forordningerne, loven eller forskrifter udstedt i medfør
heraf ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed.
Bestemmelsen begrænser ikke den almindelige
domstolsprøvelse af forvaltningsafgørelser efter
grundlovens § 63.
I den foreslåede § 8 stk. 3,
bemyndiges transportministeren til at fastsætte generelle
regler for virksomhedens udøvelse. Det drejer sig
eksempelvis om, at førerattesten udstedt i medfør af
artikel 5 i forordning nr. 1072/2009 straks skal afleveres til den
myndighed, der har udstedt attesten, hvis chaufføren ikke
længere opfylder betingelserne for udstedelsen, hvis
tilladelsen er tilbagekaldt, eller hvis tilladelsesindehaveren er
ophørt og har tilbagesendt sin tilladelse. Et yderligere
eksempel er, at tilladelsesindehaveren har pligt til at sikre sig,
at virksomhedens chauffører til stadighed opfylder
lovgivningens krav til kørekort og
chaufføruddannelsesbevis.
I dag fastsættes regler og vilkår for
virksomhedens udøvelse af Vejtransportrådet og
fremgår af den nationale tilladelses bagside. Forslaget om en
universaltilladelse - at en fællesskabstilladelse også
skal gælde til at udføre national godskørsel i
Danmark - medfører, at det ikke længere er muligt at
fastsætte vilkår for tilladelsen. EU har fastsat en
model for fællesskabstilladelsen, og det er ikke muligt at
tilføje yderligere tekst til denne model. Regler og
vilkår for virksomhedens udøvelse foreslås
derfor fremover fastsat af transportministeren i
bekendtgørelsesform, jf. de ovenfor nævnte
eksempler.
I medfør af den foreslåede
§ 8, stk. 4, bemyndiges transportministeren til at
fastsætte de nærmere vilkår for internationale
tilladelser, der udstedes efter § 1, stk. 2, nr. 1.
Det bemærkes, at internationale tilladelser vedrører
international kørsel udenfor Den Europæiske Union.
Til nr. 13
Den foreslåede ændring af
§ 11, stk. 1, hvor »3,5 tons«
ændres til »en af transportministeren fastsat
vægtgrænse« skyldes, at transportministeren i
øvrigt fastsætter vægtgrænsen for lovens
anvendelsesområde ved bekendtgørelse. Desuden
ændres »SKAT« til »told- og
skatteforvaltningen«, idet denne benævnelse anvendes,
hvor en skattemyndighed modtager oplysninger til opbevaring i
registre.
Til nr. 14
Den foreslåede ændring af
§ 15 er en konsekvens af beslutningen om, at
»Trafikstyrelsen« overalt i loven erstattes med
»transportministeren«.
Til nr. 15
Den foreslåede ændring af
§ 16 tilsigter at give politiet yderligere
beføjelser til at styrke håndhævelsen overfor
vognmænd i sager om overtrædelse af
godskørselsloven, forskrifter udstedt i medfør heraf
samt EU-regler om godskørsel med
motorkøretøjer. Ifølge den ændrede
bestemmelse kan politiet også tilbageholde et
motorkøretøj, der udfører godskørsel i
strid med EU-regler på godskørselsområdet.
I medfør af den foreslåede
bestemmelse kan politiet - også før dom er afsagt
(eller bødeforelæg vedtaget) - tilbageholde et
motorkøretøj, hvis det er nødvendigt for at
sikre det offentliges krav på bøde, fremtidige
sagsomkostninger eller konfiskation. Formålet med
tilbageholdelsen kan være at skabe sikkerhed for betaling af
en bøde og sagsomkostninger m.v.
Det foreslås, at der kan søges
fyldestgørelse i et motorkøretøj, der er
tilbageholdt, hvis der ikke senest to måneder efter sagens
endelige afgørelse er sket betaling af f.eks. bøder
eller sagsomkostninger, eller der er stillet sikkerhed.
Tilbageholdelse kan dog ikke ske, hvis den, der
havde rådighed over køretøjet, da
overtrædelsen fandt sted, var uberettiget i besiddelse af
dette.
Til nr. 16
Efter den gældende bestemmelse hæfter
den registrerede ejer eller bruger af et køretøj med
en totalvægt på 3.000 kg eller derover over for
føreren af køretøjet og andre personer, der er
tilknyttet dennes virksomhed, for udgifter, der opstår under
kørsel i udlandet til behandling m.v. i udlandet og
hjemtransport i forbindelse med sygdom.
Med den foreslåede ændring af
§ 16 b, stk. 1 hæves grænsen for
køretøjets totalvægt fra 3.000 kg til 3.500 kg,
således at alene ejere og brugere af lastbiler er omfattet af
hæftelsen. Med ændringen skabes ensartethed med andre
regelsæt på vejtransportområdet, hvor
vægtgrænsen er 3.500 kg, eksempelvis tilladelseskrav og
køre- og hviletidsreglerne. Samtidig må benyttelse af
varebiler, dvs. motorkøretøjer med en totalvægt
til og med 3.500 kg, til international godstransport anses for
meget begrænset.
Til nr. 17
Overskriftens nyaffattelse er en konsekvens af
kapitlets ændrede indhold.
Til nr. 18
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af den foreslåede ophævelse af
§ 6, stk. 1.
Til nr. 19
Med den foreslåede § 17 b
indføres en ordning, hvorefter transportministeren har
mulighed for at sanktionere en manglende opfyldelse af påbud
om indsendelse af dokumentation for, om virksomheden følger
løn- og arbejdsvilkår i de gældende kollektive
overenskomster i henhold til den foreslåede § 6,
stk. 3.
Formålet er at indføre en sanktion,
som i højere grad end truslen om at rejse straffesag med
henblik på pålæggelse af bødestraf, kan
formå virksomhederne til at efterkomme et påbud.
Tvangsbøder er ikke en straf, men et pressionsmiddel, der
pålægges for at gennemtvinge opfyldelsen af en
forpligtelse over for det offentlige. Af samme årsag vil
tvangsbøderne ikke kunne inddrives, når forholdet,
tvangsbøden udspringer fra, ikke længere er til
stede.
Anvendelsen af tvangsbøder kræver, at
det ved udløbet af en nærmere angivet frist kan
konstateres, at en virksomhed undlader at handle i henhold til
transportministerens påbud, efter hvilket virksomheden har
fået meddelelse om at indsende oplysninger om
aflønning af chauffører i virksomheden.
Såfremt en virksomhed undlader inden en
given frist at efterkomme et påbud fra transportministeren,
gives en yderligere frist ved rykkerskrivelse. Samtidig gives der i
rykkerskrivelsen en advarsel om, at ugentlige tvangsbøder i
givet fald vil kunne pålægges, hvis virksomheden ikke
inden en ny og kortere frist efterkommer påbuddet. Sidder
virksomheden også denne rykkerskrivelse overhørig, vil
transportministeren ved fristens udløb træffe
beslutning om, at der nu pålægges virksomheden
ugentlige tvangsbøder med angivelse af forfaldsdatoen for
den første tvangsbøde og ugedagen for forfaldsdatoen
for de efterfølgende tvangsbøder. Efterkommer
virksomheden fortsat ikke påbuddet, kan transportministeren
dagen efter forfaldsdatoen for den første tvangsbøde
sende det udestående krav til inddrivelse hos
inddrivelsesmyndigheden.
Til § 2
Til nr. 1
Det foreslås i § 1, stk. 1,
at indføre en tilladelse, som både skal dække
national kørsel i Danmark og international kørsel
inden for Den Europæiske Union - herefter omtalt som
universaltilladelsen. Det foreslås således, at
fællesskabstilladelsen med kopier, som udstedes i
medfør af artikel 4 i forordning nr. 1073/2009, tillige
gælder for udførelse af nationale transporter.
Universaltilladelse udstedes i op til 10 år
ad gangen. Yderligere tilladelser, der udstedes til en virksomhed,
der allerede har gyldige tilladelser, udstedes med samme
gyldighedsperiode, som de allerede udstedte tilladelser. Dette er
en videreførelse af allerede gældende praksis.
Til nr. 2
Ændringen er en konsekvens af
ikrafttræden af Lissabontraktaten den 24. december
2009.
Til nr. 3
Den foreslåede § 1 c, hvorefter en
tilladelse til busudlejning m.v. udstedes med en gyldighed i indtil
10 år, er en konsekvens af, at reglerne for busudlejning ikke
er reguleret i forordning nr. 1071/2009. For at ligestille reglerne
for buskørsel og for busudlejning mest muligt foreslås
det, at tilladelser til busudlejning m.v. også udstedes med
gyldighed i op til 10 år.
Til nr. 4
Det foreslås, at overskriften før
§ 2 a ændres, således at overskriften
afspejler indholdet af kapitlet.
Til nr. 5
Den foreslåede § 2 a, stk. 1,
fastsætter, at transportministeren kan bemyndige andre
statslige myndigheder under Transportministeriet, som f.eks.
Trafikstyrelsen, til at træffe afgørelse i
medfør af forordning nr. 1071/2009, forordning nr.
1073/2009, busloven eller forskrifter udstedt i medfør
heraf. Den foreslåede bestemmelse er bl.a. en konsekvens af,
at Vejtransportrådet ændres.
I medfør af den foreslåede
§ 2 a, stk. 2, bemyndiges transportministeren til at
fastsætte de nærmere vilkår for internationale
tilladelser, der udstedes efter § 1, stk. 2, nr. 1.
Det bemærkes, at internationale tilladelser vedrører
international buskørsel udenfor Den Europæiske
Union.
Til nr. 6
Ændringen er en konsekvens af forslagets
§ 2, nr. 7, da indholdet af de udgåede bestemmelser
fremover vil fremgå af lovens § 17 a.
Til nr. 7
Den foreslåede § 17 a tilsigter at
give politiet yderligere beføjelser til at styrke
håndhævelsen overfor vognmænd i sager om
overtrædelse af busloven, forskrifter udstedt i medfør
heraf samt EU-regler om buskørsel med
motorkøretøjer. Ifølge den ændrede
bestemmelse kan politiet også tilbageholde et
motorkøretøj, der udfører buskørsel i
strid med EU-regler på buskørselsområdet.
I medfør af den foreslåede
bestemmelse kan politiet - også før dom er afsagt
(eller bødeforelæg vedtaget) - tilbageholde et
motorkøretøj, hvis det er nødvendigt for at
sikre det offentliges krav på bøde, fremtidige
sagsomkostninger eller konfiskation. Formålet med
tilbageholdelsen kan være at skabe sikkerhed for betaling af
en bøde og sagsomkostninger m.v.
Det foreslås, at der kan søges
fyldestgørelse i et motorkøretøj, der er
tilbageholdt, hvis der ikke senest to måneder efter sagens
endelige afgørelse er sket betaling af f.eks. bøder
eller sagsomkostninger eller der er stillet sikkerhed.
Tilbageholdelse kan dog ikke ske, hvis den, der
havde rådighed over køretøjet, da
overtrædelsen fandt sted, var uberettiget i besiddelse af
dette.
Til nr. 8
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af forslagets § 2, nr. 9.
Til nr. 9
Det foreslås, at der i § 18,
stk. 1, nr. 10, indsættes en hjemmel til at
transportministeren kan fastsætte generelle regler om
virksomhedens udøvelse. Det drejer sig eksempelvis om, at
tilladelsen skal medbringes under kørslen og forevises for
kontrolmyndighederne på forlangende. Desuden har
tilladelsesindehaveren pligt til at sikre sig, at virksomhedens
chauffører til stadighed opfylder lovgivningens krav til
kørekort og chaufføruddannelsesbevis. Et yderligere
eksempel er, at mindst 6 personer, føreren inklusive, skal
deltage i kørselsarrangementet ved udførelse af anden
kørsel end rutekørsel. Dette gælder dog ikke
kørselsarrangementer, hvor der deltager passagerer, der er
kørestolsbrugere.
I dag fastsættes regler og vilkår for
virksomhedens udøvelse af Vejtransportrådet og
fremgår af den nationale tilladelses bagside. Forslaget om en
universaltilladelse - at en fællesskabstilladelse også
skal gælde til at udføre national buskørsel i
Danmark - medfører, at det ikke længere er muligt at
fastsætte vilkår for tilladelsen. EU har fastsat en
model for fællesskabstilladelsen, og det er ikke muligt at
tilføje yderligere tekst til denne model. Regler og
vilkår for virksomhedens udøvelse foreslås
derfor fremover fastsat af transportministeren i
bekendtgørelsesform, jf. de ovenfor nævnte
eksempler.
Den foreslåede § 18, stk. 1,
nr. 11, fastsætter, at transportministeren kan
fastsætte regler om adgangen til at klage over
afgørelser truffet i henhold til forordning nr. 1071/2009,
forordning nr. 1073/2009, busloven eller forskrifter udstedt i
medfør heraf. Der vil i bekendtgørelsesform
fastsættes regler om klageadgang, hvorefter afgørelser
truffet i henhold til forordningerne, loven eller forskrifter
udstedt i medfør heraf ikke kan indbringes for anden
administrativ myndighed.
Bestemmelsen begrænser ikke den almindelige
domstolsprøvelse af forvaltningsafgørelser efter
grundlovens § 63.
Til nr. 10
Det foreslås i § 18, stk. 3,
at indsætte krav om, at en buskørselsvirksomhed
efter påbud fra transportministeren skal indsende
dokumentation for, at den følger de bestemmelser om
løn og arbejdsvilkår for chauffører, der findes
i de pågældende kollektive overenskomster, jf. lovens
§ 18, stk. 2. Dokumentationen skal være i form
af ansættelseskontrakter og lønsedler med
underliggende bilag
(kørselsrapporter/ugesedler/dagsedler).
Transportministeren vil kun anmode virksomheder,
der ikke har indgået overenskomst, om at indsende sådan
dokumentation, idet arbejdsmarkedets parter selv kontrollerer
løn- og arbejdsvilkår for chauffører i
virksomheder, som har indgået overenskomst.
En anmodning om indsendelse af dokumentation for
om virksomheden følger bestemmelser om løn- og
arbejdsvilkår for chauffører i de kollektive
overenskomster, vil også kun komme på tale som
følge af en systematisk kontrol eller
stikprøvekontrol.
Bestemmelsen finder ikke anvendelse i det omfang,
det følger af § 10 i retssikkerhedsloven.
Til nr. 11
Det foreslås i § 18 a, at
transportministeren til vurdering af, om en
buskørselsvirksomhed følger bestemmelserne om
løn- og arbejdsforhold for chauffører, der er fastsat
i de gældende kollektive overenskomster, skal høre
overenskomstparterne. I sager, hvor en af overenskomstparterne
eller begge overenskomstparter udtaler, at bestemmelserne om
løn- og arbejdsvilkår for chauffører i de
pågældende kollektive overenskomster ikke er fulgt,
hører transportministeren det i godskørselslovens
§ 6 b omtalte Overenskomstnævn.
Overenskomstnævnets udtalelse om, hvorvidt
bestemmelserne om løn- og arbejdsvilkår for
chauffører i de pågældende kollektive
overenskomster er fulgt, indgår i transportministerens
afgørelse af, om der er tilstrækkeligt grundlag for at
agere over for virksomheden f.eks. i form af en advarsel eller
tilbagekaldelse af virksomhedens tilladelser.
Såfremt Overenskomstnævnet ikke
oprettes, eller såfremt nævnet senere nedlægges,
træffer transportministeren afgørelse på
baggrund af en udtalelse fra overenskomstparterne.
Til nr. 12
Bestemmelsen er en konsekvens af forslagets
§ 2, nr. 10.
Til nr. 13
Med den foreslåede § 22 b
indføres en ordning, hvorefter transportministeren har
mulighed for at sanktionere en manglende opfyldelse af kravet om at
indsende dokumentation for, om virksomheden følger
løn- og arbejdsvilkår i de gældende kollektive
overenskomster i henhold til § 18, stk. 2.
Formålet er at indføre en sanktion,
som i højere grad end truslen om at rejse straffesag med
henblik på pålæggelse af bødestraf, kan
formå virksomhederne til at efterkomme et påbud.
Tvangsbøder er ikke en straf, men et pressionsmiddel der
pålægges for at gennemtvinge opfyldelsen af en
forpligtelse over for det offentlige. Af samme årsag vil
tvangsbøderne ikke kunne inddrives, når forholdet,
tvangsbøden udspringer fra, ikke længere er til
stede.
Anvendelsen af tvangsbøder kræver, at
det ved udløbet af en nærmere angivet frist kan
konstateres, at en virksomhed undlader at handle i henhold til
transportministerens påbud, efter hvilket virksomheden har
fået meddelelse om at indsende oplysninger om
aflønning af chauffører i virksomheden.
Såfremt en virksomhed undlader inden en
given frist at efterkomme et påbud fra transportministeren,
gives en yderligere frist ved rykkerskrivelse. Samtidig gives der i
rykkerskrivelsen en advarsel om, at ugentlige tvangsbøder i
givet fald vil kunne pålægges, hvis virksomheden ikke
inden en ny og kortere frist efterkommer påbuddet. Sidder
virksomheden også denne rykkerskrivelse overhørig, vil
transportministeren ved fristens udløb træffe
beslutning om, at der nu pålægges virksomheden
ugentlige tvangsbøder med angivelse af forfaldsdatoen for
den første tvangsbøde og ugedagen for forfaldsdatoen
for de efterfølgende tvangsbøder. Efterkommer
virksomheden fortsat ikke påbuddet, kan transportministeren
dagen efter forfaldsdatoen for den første tvangsbøde
sende det udestående krav til inddrivelse hos
inddrivelsesmyndigheden.
Til § 3
Loven foreslås at træde i kraft den 1.
juli 2012.
Det foreslås i stk. 2, at allerede
udstedte tilladelser til godskørsel for fremmed regning og
til erhvervsmæssig personbefordring forbliver i kraft efter
deres indhold, indtil tilladelsernes gyldighedsperiode
udløber.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om godskørsel, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1086 af 8. september 2010, som
ændret ved § 44 i lov nr. 718 af 25. juni 2010 og
§ 1 i lov nr. 471 af 18. maj 2011, foretages
følgende ændringer: | | | | | | 1. § 1, stk. 1,
affattes således: | § 1. Den, der er
etableret på dansk område og udfører
godskørsel for fremmed regning med
motorkøretøj eller vogntog, der oversiger en af
transportministeren fastsat vægtgrænse, skal have
tilladelse hertil. Stk. 2 -
3. --- | | »Den, der er etableret på dansk
område og udfører godskørsel for fremmed
regning med dansk indregistreret motorkøretøj eller
vogntog, der overstiger en af transportministeren fastsat
vægtgrænse, skal have tilladelse hertil.
Fællesskabstilladelse udstedt i medfør af artikel 4 i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1072/2009 om
fælles regler for adgang til markedet for international
godskørsel (forordning nr. 1072/2009) giver ret til at
udføre nationale transporter. Tilladelsen udstedes med
gyldighed i indtil 10 år.« | | | | Stk. 2. Medmindre andet
følger af bestemmelser fastsat af Det Europæiske
Fællesskab, international aftale eller bestemmelser fastsat
af transportministeren, kræver udførelse af
godskørsel med motorkøretøj eller vogntog
særlig tilladelse ved kørsel 1) over landets grænse eller 2) på dansk område af en virksomhed
etableret i udlandet. Stk. 3 --- | | 2.
I § 1,
stk. 2, ændres »Det Europæiske
Fællesskab« til: »Den Europæiske
Union«. | | | | Stk. 4. Ved
firmakørsel forstås kørsel med
motorkøretøj eller vogntog, hvorved der kun
transporteres gods, der tilhører den, der er registreret som
bruger af køretøjet, eller gods som denne lejer,
udlejer, låner, udlåner eller har i sin besiddelse med
henblik på køb, salg, fremstilling, behandling,
bearbejdning eller reparation. Godskørslen, der kun må
være en hjælpefunktion i forhold til virksomhedens
samlede aktiviteter, skal udføres af en chauffør
ansat hos denne eller, for så vidt angår kørsel
her i landet, af en chauffør ansat hos en
tilladelsesindehaver, der efter § 6 a, stk. 2, er
godkendt til erhvervsmæssigt at udleje
chauffører. | | 3. I § 1, stk. 4,
indsættes efter 1.
pkt.: »Kørslen kan tillige udføres
med et køretøj eller vogntog lejet uden
fører.« | | | | | | 4. Overskriften før
§ 6 affattes således: | | | | Tilladelsens indhold m.v. | | »Tilladelsens indhold,
løn- og arbejdsvilkår m.v.« | | | | § 6. Tilladelser i
henhold til denne lov gives for et tidsrum af højst 5
år ad gangen. Der kan gives en ansøger flere
tilladelser. Stk. 2. Tilladelsen skal
medbringes i motorkøretøjet under kørslen,
herunder i udlandet. Stk. 3. Tilladelsen skal
udnyttes af den virksomhed, der har opnået denne, og den kan
hverken helt eller delvis overgå til andre. Stk. 4. Indehaveren af en
tilladelse skal følge de bestemmelser om løn- og
arbejdsvilkår for chauffører, der findes i de
pågældende kollektive overenskomster. | | 5. § 6, stk. 1,
ophæves. Stk. 2-4 bliver herefter
stk. 1-3. 6. I § 6, stk. 2, som
bliver stk. 1, ændres: »Tilladelsen« til:
»Tilladelser i henhold til denne lov«. 7. I § 6 indsættes som
stk. 4: »Stk. 4.
Tilladelsesindehaveren skal efter påbud fra
transportministeren indsende dokumentation for, om virksomheden
følger de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår
for chauffører, der findes i de pågældende
kollektive overenskomster.« | | | | | | 8. Efter § 6 a indsættes
før overskriften før § 7: »Overenskomstnævn § 6 b. Arbejdsmarkedets
parter kan oprette et overenskomstnævn, der består af 5
medlemmer. Nævnets formand, der skal være landsdommer,
udpeges af Arbejdsrettens formand. To medlemmer udpeges af
henholdsvis DI og Dansk Erhverv Arbejdsgiver, og to medlemmer
udpeges af Faglig Fælles Forbund. Medlemmerne udpeges for en
4-årig periode. Stk. 2. For formanden og de
øvrige medlemmer beskikkes en suppleant efter reglerne i
stk. 1. Stk. 3. Nævnet
suppleres med en repræsentant fra henholdsvis arbejdsgiver-
og lønmodtagerside fra andre relevante overenskomstparter
ved behandling af sager, der vedrører overenskomster
indgået af disse. Stk. 4. Nævnet
udfærdiger en forretningsorden, der godkendes af
transportministeren. Stk. 5. Nævnet afgiver
udtalelse om, hvorvidt bestemmelserne om løn- og
arbejdsvilkår for chauffører i de
pågældende kollektive overenskomster er fulgt i de i
§ 6 c, stk. 2, nævnte sager. § 6 c.
Transportministeren hører overenskomstparterne til vurdering
af, om en tilladelsesindehaver overholder § 6,
stk. 3. Stk. 2. I sager, hvor en af
overenskomstparterne eller begge overenskomstparter udtaler, at
bestemmelserne om løn- og arbejdsvilkår for
chauffører i de pågældende kollektive
overenskomster ikke er fulgt, hører transportministeren
Overenskomstnævnet.« | | | | | | 9. Overskriften før
§ 7 affattes således | | | | Vejtransportrådet,
afgørelseskompetence, klageadgang m.v. | | »Vejtransportrådet,
delegation, klageadgang m.v.« | | | | § 7.
Vejtransportrådet består af ni medlemmer, der udpeges
af transportministeren. Tre medlemmer udpeges efter indstilling fra
henholdsvis Dansk Transport og Logistik, Danske Busvognmænd
og Specialarbejderforbundet i Danmark. Et medlem udpeges efter
indstilling fra Amtsrådsforeningen i Danmark og Kommunernes
Landsforening i fællesskab. Et medlem udpeges efter
indstilling fra Dansk Industri og Landbrugsrådet i
fællesskab. Stk. 2 -
3. --- Stk. 4. Rådet
træffer afgørelse ved almindelig stemmeflerhed. I
tilfælde, hvor stemmerne står lige, er formandens
stemme afgørende. | | 10. § 7, stk. 1,
affattes således: »Vejtransportrådet består af 11
medlemmer, der udpeges af transportministeren. Ti medlemmer udpeges
efter indstilling fra henholdsvis Arbejdsgiverforeningen for
Transport og Logistik, Dansk Erhverv, Dansk Erhverv Arbejdsgiver,
Dansk Transport og Logistik, Danske Busvognmænd, Danske
Speditører, DI, DI Transport, Fagligt Fælles Forbund
og International Transport Danmark.« 11. § 7, stk. 4,
affattes således: »Stk. 4. Rådet
drøfter generelle og overordnede spørgsmål
på transportområdet og kommer med anbefalinger til
transportministeren om regulering af rammevilkårene for
transporterhvervet.« | | | | | | 12. § 8 affattes
således: | § 8.
Vejtransportrådet træffer afgørelse i sager af
principiel karakter eller af betydelig almen interesse, for
så vidt angår udstedelse af tilladelse til
godskørsel for fremmed regning efter § 1,
stk. 1, og § 4, stk. 1, 3 og 4, om godkendelse
som ansvarlig leder i et selskab m.v. efter § 4,
stk. 2, om fornyelse af en tilladelse samt om tilbagekaldelse
af en tilladelse eller en godkendelse efter § 12,
stk. 1-4. Stk. 2. Trafikstyrelsen
træffer afgørelse i alle andre sager og fungerer
samtidig som sekretariat for Vejtransportrådet.
Trafikstyrelsen kan i forbindelse hermed modtage oplysninger fra
organisationer. Stk. 3. Tilladelser og
godkendelser meddeles på nærmere af
Vejtransportrådet fastsatte vilkår for virksomhedens
udøvelse. Dog fastsætter Trafikstyrelsen de
nærmere vilkår for internationale tilladelser, som
udstedes efter § 1, stk. 2, nr. 1. Stk. 4. Afgørelser
truffet af Vejtransportrådet og Trafikstyrelsen i
medfør af denne lov eller forskrifter udstedt i
medfør heraf kan ikke indbringes for anden administrativ
myndighed. | | Ȥ 8.
Transportministeren kan bemyndige statslige myndigheder under
Transportministeriet til at udøve beføjelser i
medfør af forordning nr. 1071/2009, forordning nr.
1072/2009, denne lov eller forskrifter udstedt i medfør
heraf. Stk. 2. Transportministeren
kan fastsætte regler om adgangen til at klage over
afgørelser truffet i henhold til forordning nr. 1071/2009,
forordning nr. 1072/2009, denne lov eller forskrifter udstedt i
medfør heraf, herunder at afgørelserne skal
påklages inden en bestemt frist, eller at afgørelserne
ikke kan påklages. Stk. 3. Transportministeren
kan fastsætte regler for udøvelse af
vognmandsvirksomhed. Stk. 4. Transportministeren
fastsætter nærmere vilkår for internationale
tilladelser, der udstedes efter § 1, stk. 2, nr.
1.« | | | | § 11. Et
motorkøretøj eller vogntog, hvis tilladte
totalvægt overstiger 3,5 t, skal, såfremt det anvendes
til firmakørsel, anmeldes til SKAT, medmindre brugeren har
tilladelse i henhold til § 1, stk. 1.
Transportministeren kan efter forhandling med skatteministeren
fastsætte regler herom. | | 13. I § 11, stk. 1,
ændres »3,5 t,« til: »en af
transportministeren fastsat vægtgrænse« og
»SKAT« til: »told- og
skatteforvaltningen«. | | | | § 15. En tilladelse, der
er tilbagekaldt, jf. § 12, skal sammen med et i henhold
til § 9 udleveret afmærkningsskilt straks afleveres
til Trafikstyrelsen. | | 14. I § 15 ændres
»Trafikstyrelsen« til: »den myndighed, der har
udstedt tilladelsen«. | | | | | | 15. § 16 affattes
således: | | | | § 16. Politiet kan
tilbageholde et motorkøretøj, med hvilket der
udføres godskørsel i strid med loven eller
bestemmelser fastsat i medfør heraf. Stk. 2. Med hensyn til
iværksættelse af tilbageholdelsen efter stk. 1
finder retsplejelovens bestemmelser om beslaglæggelse med
henblik på konfiskation tilsvarende anvendelse.
Tilbageholdelse kan ske, indtil forholdene er bragt i
overensstemmelse med de i stk. 1 nævnte
bestemmelser. | | Ȥ 16. Politiet kan
tilbageholde et motorkøretøj, med hvilket der
udføres godskørsel i strid med loven, forskrifter
udstedt i medfør heraf eller EU-regler om godskørsel
med motorkøretøjer. Stk. 2. Tilbageholdelse kan
ske, indtil forholdene er bragt i overensstemmelse med de i
stk. 1 nævnte bestemmelser. Tilbageholdelse kan
endvidere ske, hvis det er nødvendigt for at sikre et krav
på betaling af bøde og sagsomkostninger eller for at
sikre konfiskation, herunder værdikonfiskation, dog kun
indtil de nævnte beløb er betalt, eller der er stillet
sikkerhed herfor. Sker dette ikke inden for 2 måneder efter
sagens endelige afgørelse, kan der søges
fyldestgørelse i motorkøretøjet.
Tilbageholdelse kan dog ikke ske, hvis den, der havde
rådighed over motorkøretøjet, da
overtrædelsen fandt sted, var uberettiget i besiddelse af
dette. Stk. 3. Retsplejelovens
bestemmelser om beslaglæggelse med henblik på
konfiskation finder tilsvarende anvendelse.« | | | | § 16 b. Den registrerede
ejer eller bruger af et motorkøretøj med en
totalvægt på 3.000 kg eller derover hæfter over
for føreren af køretøjet og andre personer,
der er tilknyttet dennes virksomhed og efter dennes anmodning
deltager i og medvirker til transportens gennemførelse, for
udgifter, der opstår under kørsel i udlandet, til
behandling m.v. i udlandet og hjemtransport i forbindelse med
sygdom. Stk. 2 -
5. --- | | 16. I § 16 b, stk. 1,
ændres »3.000 kg« til: »3.500
kg«. | | | | | | 17. Overskriften før
§ 17 affattes således: | | | | Straffebestemmelser | | «Straffebestemmelser
m.v.« | | | | § 17. Medmindre
højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes
med bøde den, der 1) overtræder § 1, stk. 1 og
2, § 4, stk. 2, 1. pkt., § 6, stk. 2,
3 og 4, § 6 a, stk. 1, § 11,
§ 15 eller § 16 b, stk. 4, 2)- 4) erhvervsmæssigt udlejer
chauffører uden at være godkendt hertil efter
§ 6 a, stk. 2. Stk. 2 -
3 ---. | | 18. I § 17, stk. 1, nr.
1, ændres »§ 6, stk. 2, 3 og
4« til: »§ 6, stk. 1-3«. | | | | | | 19. Efter § 17 a før
overskriften før § 18 indsættes: »§ 17 b.
Transportministeren kan pålægge ugentlige
tvangsbøder til den, der undlader at indsende dokumentation
efter påbud i henhold til § 6,
stk. 4.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om buskørsel, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1087 af 8. september 2010, som
ændret ved § 43 i lov nr. 718 af 25. juni 2010 og
§ 2 i lov nr. 471 af 18. maj 2011, foretages
følgende ændringer: | | | | | | 1. § 1, stk. 1,
affattes således: | § 1. Den, der er
etableret på dansk område og udfører
erhvervsmæssig personbefordring med dansk indregistreret
motorkøretøj indrettet til befordring af flere end 9
personer, føreren medregnet, skal have tilladelse
hertil. | | »Den, der er etableret på dansk
område og udfører erhvervsmæssig
personbefordring med dansk indregistreret
motorkøretøj indrettet til befordring af flere end 9
personer, føreren medregnet, skal have tilladelse hertil.
Fællesskabstilladelse udstedt i medfør af artikel 4 i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1073/2009 om
fælles regler for adgang til det internationale marked for
buskørsel og om ændring af forordning (EF) nr.
561/2006 (forordning 1073/2009) giver ret til at udføre
nationale transporter. Tilladelsen udstedes med gyldighed i indtil
10 år.« | | | | Stk. 2. Medmindre andet
følger af bestemmelser fastsat af Det Europæiske
Fællesskab, international aftale eller bestemmelser fastsat
af transportministeren, kræver udførelse af
erhvervsmæssig personbefordring særlig tilladelse ved
kørsel 1) over landets grænse eller 2) på dansk område af en virksomhed
etableret i udlandet. Stk. 3. --- | | 2. I § 1, stk. 2,
ændres »Det Europæiske Fællesskab«
til: »Den Europæiske Union«. | | | | | | 3. § 1 c affattes
således: | § 1 c. Tilladelse til
erhvervsmæssig personbefordring eller udlejning af
motorkøretøjer udstedes med gyldighed i indtil 5
år. Der kan gives en ansøger flere tilladelser. | | »§ 1 c. Tilladelse
til busudlejning m.v. udstedes med gyldighed i indtil 10 år.
Der kan gives en ansøger flere tilladelser.« | | | | | | 4. Overskriften til kapitel 2 a
affattes således: | | | | Kompetenceregler, klageadgang
m.v. | | «Delegation, klageadgang
m.v.« | | | | | | 5. § 2 a affattes
således: | § 2 a.
Vejtransportrådet træffer afgørelse i sager af
principiel karakter eller af betydelig almen interesse, for
så vidt angår udstedelse af tilladelse til
erhvervsmæssig personbefordring efter § 1,
stk. 1, og § 13, stk. 1, 3 og 4, til udlejning
m.v. efter § 1 a, om godkendelse som ansvarlig leder i et
selskab m.v. efter § 13, stk. 2, om fornyelse af en
tilladelse samt om tilbagekaldelse af en tilladelse eller en
godkendelse efter § 14, stk. 1-4 og 6. Stk. 2. Trafikstyrelsen3)
træffer afgørelse i alle andre sager og fungerer
samtidig som sekretariat for Vejtransportrådet.
Trafikstyrelsen kan i forbindelse hermed modtage oplysninger fra
organisationer. Stk. 3. Tilladelser og
godkendelser omfattet af stk. 1 og 2 meddeles på
nærmere af Vejtransportrådet fastsatte generelle
vilkår for virksomhedens udøvelse, herunder
fastsættelse af mindsteantallet af passagerer. Dog
fastsætter Trafikstyrelsen de nærmere vilkår for
internationale tilladelser, som udstedes efter § 1,
stk. 2, nr. 1. Stk. 4. Afgørelser
truffet af Vejtransportrådet og Trafikstyrelsen i
medfør af denne lov eller forskrifter fastsat i
medfør heraf kan ikke indbringes for anden administrativ
myndighed. | | Ȥ 2 a.
Transportministeren kan bemyndige statslige myndigheder under
Transportministeriet til at udøve beføjelse i
medfør af forordning nr. 1071/2009, forordning nr.
1073/2009, denne lov eller forskrifter udstedt i medfør
heraf. Stk. 2. Transportministeren
fastsætter nærmere vilkår for internationale
tilladelser, der udstedes efter § 1, stk. 2, nr.
1.« | | | | § 17. --- | | | Stk. 2. Politiet kan
tilbageholde et motorkøretøj, med hvilket der
udføres personbefordring i strid med loven eller forskrifter
fastsat i medfør heraf. Stk. 3. Med hensyn til
iværksættelse af tilbageholdelse efter stk. 2
finder retsplejelovens bestemmelser om beslaglæggelse med
henblik på konfiskation tilsvarende anvendelse.
Tilbageholdelse kan ske, indtil forholdene er bragt i
overensstemmelse med de i stk. 2 nævnte
bestemmelser. | | 6. I § 17, stk. 2 og
3, ophæves. | | | | | | 7. Efter § 17 indsættes i
kapitel 4 a: Ȥ 17 a. Politiet kan
tilbageholde et motorkøretøj, med hvilket der
udføres buskørsel i strid med loven, bestemmelser
fastsat i medfør heraf eller EU-regler om buskørsel
med motorkøretøjer. Stk. 2. Tilbageholdelse kan
ske, indtil forholdene er bragt i overensstemmelse med de i
stk. 1 nævnte bestemmelser. Tilbageholdelse kan
endvidere ske, hvis det er nødvendigt for at sikre et krav
på betaling af bøde og sagsomkostninger eller for at
sikre konfiskation, herunder værdikonfiskation, dog kun
indtil de nævnte beløb er betalt, eller der er stillet
sikkerhed herfor. Sker dette ikke inden for 2 måneder efter
sagens endelige afgørelse, kan der søges
fyldestgørelse i motorkøretøjet.
Tilbageholdelse kan dog ikke ske, hvis den, der havde
rådighed over motorkøretøjet, da
overtrædelsen fandt sted, var uberettiget i besiddelse af
dette. Stk. 3. Retsplejelovens
bestemmelser om beslaglæggelse med henblik på
konfiskation finder tilsvarende anvendelse.« | | | | § 18. Transportministeren
kan fastsætte regler om 1) - 8) --- | | | 9) udnyttelse af tilladelse i henhold til
§ 1 a. | | 8. I § 18, stk. 1, nr. 9,
ændres »§ 1 a.« til:
»§ 1 a,« | | | | | | 9. I § 18, stk. 1,
indsættes som nr. 10 og 11: »10) udøvelse af vognmandsvirksomhed
og 11) adgangen til at klage over afgørelser
truffet i henhold til forordning nr. 1071/2009, forordning nr.
1073/2009, denne lov eller forskrifter udstedt i medfør
heraf, herunder at afgørelserne skal påklages inden en
bestemt frist, eller at afgørelserne ikke kan
påklages.« | | | | Stk. 2. Indehaveren af en
tilladelse til vognmandsvirksomhed skal følge de
bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår for
chauffører, der findes i de pågældende
kollektive overenskomster. Stk. 3. Tilladelsen skal
udnyttes af den virksomhed, der har opnået denne, og den kan
hverken helt eller delvis overgå til andre. Stk. 4. Offentlige
myndigheder skal efter anmodning give Trafikstyrelsen enhver
oplysning om motorkøretøjers
registreringsforhold. | | 10. I § 18 indsættes
efter stk. 2, som nyt
stykke: »Stk. 3.
Tilladelsesindehaveren skal efter påbud fra
transportministeren indsende dokumentation for, at virksomheden
følger de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår
for chauffører, der findes i de pågældende
kollektive overenskomster.« Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og
5. | | | | | | 11. Efter § 18
indsættes: | § 18 a.
(Ophævet) | | »§ 18 a. Transportministeren
hører overenskomstparterne til vurdering af, om en
tilladelsesindehaver overholder § 18, stk. 2. Stk. 2. I sager, hvor en af
overenskomstparterne eller begge overenskomstparter udtaler, at
bestemmelserne om løn- og arbejdsvilkår for
chauffører i de pågældende kollektive
overenskomster ikke er fulgt, hører transportministeren
Overenskomstnævnet, jf. § 6 b i lov om
godskørsel.« | | | | § 22. Medmindre
højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes
med bøde den, der 1) overtræder § 1, stk. 1 og
2, § 1 a, § 9, stk. 1, § 13,
stk. 2, 1. pkt., § 17, stk. 1, § 18,
stk. 2 og 3, eller § 20 a, stk. 4, 2) - 4) --- | | 12. I § 22, stk. 1, nr.
1, ændres »§ 18, stk. 2 og
3« til: »§ 18, stk. 2 og 4«. | | | | | | 14. Efter § 22 a indsættes i
kapitel 6: Ȥ 22 b. Transportministeren kan
pålægge ugentlige tvangsbøder til den, der
undlader at indsende dokumentation efter påbud i henhold til
§ 18, stk. 3.« | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1. Loven træder i
kraft den 1. juli 2012. | | | Stk. 2. Tilladelser til
godskørsel for fremmed regning og tilladelser til
erhvervsmæssig personbefordring, der er udstedt inden lovens
ikrafttræden, forbliver gyldige, indtil tilladelsernes
gyldighedsperiode udløber. | | | |
|