Skriftlig fremsættelse (28. marts
2012)
Transportministeren (Henrik Dam
Kristensen)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
godskørsel og lov om buskørsel (Forenkling af
tilladelseskravet til gods- og buskørsel, kontrol med
løn- og arbejdsvilkår for chauffører,
ændring af Vejtransportrådets sammensætning og
opgaver, mulighed for tilbageholdelse af
motorkøretøjer m.v.)
(Lovforslag nr. L 135)
Lovforslagets formål er først og fremmest
administrative lettelser til gods- og buskørselserhvervet i
forbindelse med ansøgninger om tilladelser. Herudover
tilsigtes det dels at sikre en bedre kontrol med om reglerne for
løn- og arbejdsvilkår bliver fulgt, dels at give
mulighed for at tilbageholde motorkøretøjer ved
overtrædelser af områdets regelsæt. Endvidere
ændres Vejtransportrådets sammensætning og
opgaver.
Med lovforslaget foreslås det at indføre
én universaltilladelse i stedet for både en national
tilladelse og en fællesskabstilladelse. Det foreslås
endvidere, at tilladelser får en gyldighed på op til 10
år i stedet for 5 år. Godskørselslovens
definition af firmakørsel foreslås herudover udvidet,
så den også omfatter kørsel i et
køretøj lejet uden fører. Kravet om, at en
udlejningsvirksomhed skal have en tilladelse til godskørsel
for fremmed regning begrænset til udlejning til
firmakørsel, vil derfor ikke længere være
nødvendigt.
Det foreslås også, at der indsættes et krav
om, at en vognmandsvirksomhed, som ikke har indgået
overenskomst, efter påbud skal indsende dokumentation til
Trafikstyrelsen for, at den følger gældende
løn- og arbejdsvilkår. Det foreslås i den
forbindelse, at der indføres en sanktion i tilfælde af
manglende indsendelse af materialet i form af ugentlige
tvangsbøder.
Endvidere foreslås det, at transportministeren i sager,
hvor en af overenskomstparterne eller begge overenskomstparter
udtaler, at bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår for
chauffører i de pågældende kollektive
overenskomster ikke er fulgt, hører et
Overenskomstnævn oprettet af arbejdsmarkedets parter over
sagen.
Det foreslås herudover, at Vejtransportrådet
ændres, således at rådet fremover skal
drøfte generelle og overordnede spørgsmål
på transportområdet og komme med anbefalinger til
transportministeren om regulering af rammevilkårene for
transporterhvervet.
Der foreslås endvidere en hjemmel til, at politiet kan
tilbageholde et motorkøretøj, der udfører
godskørsel henholdsvis buskørsel i strid med
EU-regler på gods- og buskørselsområdet. Det
foreslås i den forbindelse, at et motorkøretøj
kan tilbageholdes, hvis det er nødvendigt for at sikre et
krav på betaling af bøde, sagsomkostninger eller
konfiskation, herunder værdikonfiskation, dog kun, indtil de
nævnte beløb er betalt, eller der er stillet sikkerhed
herfor.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.