L 135 Forslag til lov om ændring af lov om godskørsel og lov om buskørsel.

(Forenkling af tilladelseskravet til gods- og buskørsel, kontrol med løn- og arbejdsvilkår for chauffører, ændring af Vejtransportrådets sammensætning og opgaver, mulighed for tilbageholdelse af motorkøretøjer m.v.).

Af: Transportminister Henrik Dam Kristensen (S)
Udvalg: Transportudvalget
Samling: 2011-12
Status: Delt

Betænkning

Afgivet: 07-06-2012

Afgivet: 07-06-2012

Betænkning afgivet af Transportudvalget den 7. juni 2012

20111_l135_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Transportudvalget den 7. juni 2012

1. Ændringsforslag

Der er stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. Venstres medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget. Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2 og 3. Transportministeren har stillet ændringsforslag nr. 4.


2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 28. marts 2012 og var til 1. behandling den 11. april 2012. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Transportudvalget.


Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 6 møder.


Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og den 11. april 2012 sendte transportministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.


Deputationer

Følgende har mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget:


Brancheorganisation for den danske vejgodstransport (ITD)


Spørgsmål

Udvalget har stillet 30 spørgsmål til transportministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.


3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et mindretal i udvalget (S, RV, SF og KF) vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om en deling af lovforslaget. Mindretallet indstiller de under A og B nævnte lovforslag til vedtagelse med de af transportministeren stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de af EL stillede ændringsforslag.


Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget lægger vægt på, at transportministeren i svaret på spørgsmål 33, som er optrykt som et bilag til betænkningen, har givet tilsagn om at gennemføre en evaluering af det foreslåede overenskomstnævn senest 2 år efter lovens ikrafttræden og i den forbindelse at ville inddrage de høringsberettigede interesseorganisationer, samt at evalueringen fremsendes til Folketingets Transportudvalg bilagt de nævnte organisationers bemærkninger.


Et andet mindretal i udvalget (V og LA) vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om en deling af lovforslaget. Mindretallet indstiller det under A nævnte lovforslag til vedtagelse med de af transportministeren stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de under lovforslag A af EL stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling.


Venstres medlemmer af udvalget hilser det velkommen, at transportministeren har imødekommet forslaget om, at der inden udgangen af 2012 gennemføres et udvalgsarbejde med henblik på en analyse af årsagerne til den stærkt faldende produktivitet i det danske vejtransporterhverv med deraf følgende udflagning af danske lastbiler og chaufførjob. Venstres medlemmer af udvalget finder det relevant, at denne opgave placeres i det nye Vejtransportråd med inddragelse af alle relevante parter. Målet er, at der inden udgangen af 2012 foreligger et detaljeret katalog med konkrete anbefalinger til, hvordan vi med snarlige initiativer på EU-niveau og nationalt (lovgivningsmæssigt og i transportbranchen) kan vende den negative udvikling i dansk produktivitet og konkurrenceevne med udgangspunkt i EU's indre marked og de fælles EU-regler på transportområdet. Venstres medlemmer af udvalget kan ikke støtte den foreslåede oprettelse af et overenskomstnævn, der ses at være på kant med det umistelige danske princip om foreningsfrihed.


Et tredje mindretal i udvalget (DF) vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om en deling af lovforslaget. Mindretallet indstiller det under A nævnte lovforslag til vedtagelse med de stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling.


Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bakker op om, at alle skal have overenskomstmæssig løn. Der er tradition for, at det er et mellemværende mellem arbejdsgiver og arbejdstager. Med oprettelse af et overenskomstnævn bryder regeringen med denne tradition og tvinger indirekte virksomheder til at tegne overenskomst med en fagforening. Da det kun er virksomheder uden overenskomst, der kan afkræves dokumentation om løn- og ansættelsesvilkår, vil dette uden tvivl presse mange virksomheder til at tegne en overenskomst.


Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter op om foreningsfrihed og den danske model og kan derfor ikke støtte lovforslagets del om et overenskomstnævn.


Et fjerde mindretal i udvalget (EL) vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om en deling af lovforslaget. Mindretallet indstiller de under A og B nævnte lovforslag til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.


Enhedslistens medlemmer af udvalget ønsker med ændringsforslagene at stramme op på bestemmelsen vedrørende tilbageholdelse af motorkøretøjet, så dette kommer til at gælde både motorkøretøj og sættevogn. Dermed sikres, at det ikke blot er vognmanden (og chaufføren), der rammes, men også de speditører (evt. godsafsendere), som bestiller vognmanden til den pågældende transport. I mange tilfælde er det speditørerne (på vegne af godsafsendere), som foretager planlægningen af lastbiltransporterne og derfor medvirker aktivt til ulovlighederne. En skærpelse af § 16, stk. 1, til at omfatte vogntoget vil betyde, at godsafsenderne vil sikre sig over for speditørerne, som vil sikre sig over for vognmændene, i forhold til at der ikke sker overtrædelse af loven - herunder ulovlig cabotagekørsel. Forsinkelsen og omkostningerne ved at skulle sende et helt nyt vogntog og læsse om og ikke kun en trækker, der hurtigt kan skaffes til veje og spændes for, vil være så betydelige, at interessen for at bryde loven vil mindskes betydeligt. Politiet vil med dette ændringsforslag få et meget virksomt redskab til bekæmpelse af ulovligheder begået i henhold til godsloven, som sammen med en forøget kontrolindsats på landevejene og et øget samarbejde med SKAT og Trafikstyrelsen vil være et alvorligt slag mod de mange udenlandske og indenlandske vognmænd og chauffører, der dagligt overtræder godsloven og har kastet vognmandsbranchen og chaufførerhvervet ind i en nedadgående spiral, hvad angår løn- og arbejdsforhold for chaufførerne.


Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.


En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.


4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

a

Ændringsforslag om deling af lovforslaget

Af et mindretal (V), tiltrådt af et flertal (det øvrige udvalg):

1) Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og indhold:

A. »Forslag til lov om ændring af lov om godskørsel og lov om buskørsel (Forenkling af tilladelseskravet til gods- og buskørsel, kontrol med løn- og arbejdsvilkår for chauffører, ændring af Vejtransportrådets sammensætning og opgaver, mulighed for tilbageholdelse af motorkøretøjer m.v.)« omfattende § 1, nr. 1-7 og 9-19, § 2, nr. 1-10, 12 og 13, og § 3.


B. »Forslag til lov om ændring af lov om godskørsel og lov om buskørsel (Overenskomstnævn)« omfattende § 1, nr. 8, § 2, nr. 11, og § 3, stk. 1.


[Forslag om deling af lovforslaget]

b

Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag

Til § 1

Af et mindretal (EL), tiltrådt af et mindretal (DF):

2) I den under nr. 15 foreslåede affattelse af § 16 ændres i stk. 1 »et motorkøretøj« til: »et motorkøretøj med eventuel tilhørende sættevogn«.

[Der foreslås tilbageholdelse af både motorkøretøj og eventuel tilhørende sættevogn]

Af et mindretal (EL), tiltrådt af et mindretal (DF):

3) I den under nr. 15 foreslåede affattelse af § 16 indsættes i stk. 2 efter 2. pkt.:

»Der sker ikke tilbageholdelse af selve fragtindholdet, som kan omlæsses til anden transport.«


[Det foreslås, at sættevognens indhold kan omlastes til anden transport]

Til § 3

Af transportministeren, tiltrådt af udvalget:

4) Stk. 1 udgår, og i stedet indsættes:

»Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. juli 2012, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. § 16 i lov om godskørsel som affattet ved denne lovs § 1, nr. 15, og § 17 a i lov om buskørsel som indsat ved denne lovs § 2, nr. 7, træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.«

[Ændret ikrafttrædelsestidspunkt for dele af lovforslaget]

Bemærkninger

Til nr. 1

Med ændringsforslaget ønsker Venstre at udskille spørgsmålet om etablering af et overenskomstnævn til et selvstændigt lovforslag. Det giver Venstre mulighed for at stemme for den resterende del af det hidtidige lovforslag vedrørende forenkling af tilladelseskravet til gods- og buskørsel, kontrol med løn- og arbejdsvilkår for chauffører, ændring af Vejtransportrådets sammensætning og opgaver, mulighed for tilbageholdelse af motorkøretøjer m.v., mens Venstre vil stemme imod lovforslaget om nedsættelse af et overenskomstnævn.


Til nr. 2 og 3

Med ændringsforslagene ønsker Enhedslisten at gøre det muligt at tilbageholde både motorkøretøj og eventuel tilhørende sættevogn. Der kan dog foretages omlæsning af gods fra en tilbageholdt sættevogn til anden transport.


Til nr. 4

Det foreslås at indsætte et nyt stk. 2 i § 3, således at § 16 i lov om godskørsel og § 17 a i lov om buskørsel om politiets mulighed for at tilbageholde motorkøretøjer træder i kraft allerede dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.


Ændringsforslaget fremsættes på baggrund af et ønske fra Rigspolitiet, som anmoder om, at ikrafttræden for de nævnte bestemmelser fremrykkes.


Ønsket er fremsat, som følge af at der i forbindelse med forhandlingerne om finansloven for 2012 er afsat 10 mio. kr. årligt i 2012 og 2013 med henblik på at styrke politiets kontrol med cabotagekørsel. I forbindelse hermed iværksættes øgede kontrolindsatser på cabotageområdet, og der uddannes personale i betydeligt omfang.


Det er hensigten, at Rigspolitiet fra den 1. juni 2012 kan udøve en effektiv kontrol på cabotageområdet, hvilket er baggrunden for ændringsforslaget.


Benny Engelbrecht (S) fmd. Karin Gaardsted (S) Magnus Heunicke (S) Mette Reissmann (S) Orla Hav (S) Rasmus Prehn (S) Torben Hansen (S) Andreas Steenberg (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Lone Loklindt (RV) Jesper Petersen (SF) Anne Baastrup (SF) Henning Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V) Martin Geertsen (V) Flemming Damgaard Larsen (V) nfmd. Lars Christian Lilleholt (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Hans Christian Schmidt (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Jørn Dohrmann (DF) Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA) Lars Barfoed (KF) Tom Behnke (KF)

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)47
Socialdemokratiet (S)44
Dansk Folkeparti (DF)22
Radikale Venstre (RV)17
Socialistisk Folkeparti (SF)16
Enhedslisten (EL)12
Liberal Alliance (LA)9
Det Konservative Folkeparti (KF)8
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Siumut (SIU)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 135


Bilagsnr.
Titel
1
Høringsnotat og høringssvar, fra transportministeren
2
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
1. udkast til betænkning
5
Ændringsforslag, fra transportministeren
6
2. udkast til betænkning
7
3. udkast til betænkning


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 135


Spm.nr.
Titel
1
Spm. , om forslaget om det nye overenskomstnævn i godskørselsloven er lovligt i henhold til Menneskerettighedskonventionens artikel 6, til transportministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm. , om ministeren kan oplyse om lovligheden af den hidtidige praksis, hvorefter Trafikstyrelsen efter anmeldelse fra f.eks. transportorganisationer anmoder ikke organiserede vognmænd om at indsende materiale om løn- og ansættelsesforhold, som efterfølgende fremsendes til arbejdsmarkedets parter til udtalelse, til transportministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm. , om ministeren finder, det er rimeligt, at forslaget om tilbageholdelse af køretøjer medfører, at tilbageholdelse også kan ske ved bagatelagtige overtrædelser, til transportministeren, og ministerens svar herpå
4
Spm. , om ministeren finder, at det er lighed for loven, når det foreslås, at transportvirksomheder, der ikke er medlem af en arbejdsgiverorganisation, tvinges til at indsende løn- og ansættelsespapirer til organisationer, som virksomheden ikke er medlem af, til transportministeren, og ministerens svar herpå
5
Spm. , om bestemmelsen i godskørselslovens nuværende § 6 a er i overensstemmelse med EU-lovgivningens bestemmelser om udstationering og om arbejdskraftens frie bevægelighed, til transportministeren, og ministerens svar herpå
6
Spm. , om ministeren mener, at det foreslåede overenskomstnævn er i overensstemmelse med princippet om lighed for loven, til transportministeren, og ministerens svar herpå
7
Spm. om, hvorledes ministeren vil sikre, at aftaler, der er indgået mellem danske overenskomstparter, altid er i overensstemmelse med EU's regler om social sikring for mobile arbejdstagere og i overensstemmelse med national lovgivning i andre EU-lande, til transportministeren, og ministerens svar herpå
8
Spm. , om ministeren mener, det er rimeligt, at det offentlige skal dække omkostningerne på kr. 400.000 kr. årligt til driften af det foreslåede overenskomstnævn, til transportministeren, og ministerens svar herpå
9
Spm. , om forslaget om tvangsbøder i henhold til lovforslagets § 17 b er en uforholdsmæssig sanktion, og at en tvangsbøde altid skal kunne påklages, til transportministeren, og ministerens svar herpå
10
Spm. , om ministeren vil redegøre for, hvorledes lovforslaget i henhold til bemærkningerne ikke har betydning for EU-retten m.v., til transportministeren, og ministerens svar herpå
11
Spm. , om den nuværende § 6, stk. 4, om overholdelse af kollektive overenskomster er i overensstemmelse med gældende EU-lovgivning, til transportministeren, og ministerens svar herpå
12
Spm. , om dette lovforslag kan få den uheldige effekt, at udviklingen med udflagning af danske vognmandsvirksomheder forstærkes, til transportministeren, og ministerens svar herpå
13
Spm. , om produktiviteten og konkurrenceevnen i det danske vejtransporterhverv bliver styrket med dette lovforslag, til transportministeren, og ministerens svar herpå
14
Spm. , om ministeren vil tage initiativ til, at der i foråret 2012 nedsættes et hastigt arbejdende udvalg bestående af arbejdsgivere og arbejdstagere, til transportministeren, og ministerens svar herpå
15
Spm. , om ministeren vil tage initiativ til styrkelse af vejkontrollen med lastvogne med henblik på at bekæmpe konkurrenceforvridende snyd med gældende regler, til transportministeren, og ministerens svar herpå
16
Spm. , om ministeren vil yde teknisk bistand til udformning af et ændringsforslag, som opdeler lovforslaget i to lovforslag, til transportministeren, og ministerens svar herpå
17
Spm. , om muligheden for at indhente dokumentation vedrørende løn- og arbejdsvilkår også vil gælde for udenlandske firmaer, der opererer i Danmark, til transportministeren, og ministerens svar herpå
18
Spm. , om ministeren vil overveje at skabe klarere retningslinjer for politiets arbejde med henblik på at forhindre ulovlig cabotagekørsel, til transportministeren, og ministerens svar herpå
19
Spm. , om ministeren vil forklare sammenhængen mellem lovforslagets forslag om »universaltilladelse«/fællesskabstilladelse, til transportministeren, og ministerens svar herpå
20
Spm. , om ministeren kan oplyse, om det fremgår af en fællesskabstilladelse, i hvilket land transportvirksomheden er etableret, til transportministeren, og ministerens svar herpå
21
Spm. om, at Trafikstyrelsen i bemærkningerne til høringsnotatet om overenskomstnævnet anfører, at »overenskomstnævnet alene afgiver udtalelse om, hvorvidt løn- og arbejdsvilkår er overholdt, og at det er transportministeren, der træffer afgørelse om eventuel sanktion«, til transportministeren, og ministerens svar herpå
22
Spm. , om ministeren ikke er enig i, at etableringen af det foreslåede overenskomstnævn reelt kommer til at betyde, at arbejdsmarkedets parter bliver de eneste, der træffer lovmæssig afgørelse om, hvorvidt kravet om overholdelse af overenskomster er overholdt eller ej, til transportministeren, og ministerens svar herpå
23
Spm. , om ministeren ikke er enig i, at det i Danmark ikke er Folketingets opgave at lave lovgivning (ud over autorisationsforpligtelser m.m.), der medfører, at en virksomhed kan føle sig forpligtet til medlemskab af en bestemt forening eller organisation, til transportministeren, og ministerens svar herpå
24
Spm. , om etableringen af det foreslåede overenskomstnævn betyder, at ikke bare foreningsfriheden, men også retten til en upartisk domstol reelt sættes ud af kraft, til transportministeren, og ministerens svar herpå
25
Spørgsmålet er tilbagetaget, er stillet på TRU alm. del - spørgsmål 613
26
Spørgsmålet er tilbagetaget, er stillet på TRU alm. del - spørgsmål 614
27
Spørgsmålet er tilbagetaget, er stillet på TRU alm. del - spørgsmål 615
28
Spm. , om muligheden for at tilbageholde et motorkøretøj er inklusive det pågældende motorkøretøjs last, til transportministeren, og ministerens svar herpå
31
Spm. , om det alene er strafudmålingen, ministeren træffer afgørelse om, til transportministeren, og ministerens svar herpå
32
Spm. om, hvorfor det ikke er transportministeren, som nedsætter nævnet, når det alligevel er tanken, at staten skal finansiere det, til transportministeren, og ministerens svar herpå
33
Spm. , om ministeren vil give tilsagn om at gennemføre en evaluering af det foreslåede overenskomstnævn senest 2 år efter lovens ikrafttræden, til transportministeren, og ministerens svar herpå
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  


»Bilag 2

Et af udvalgets spørgsmål til transportministeren og dennes svar herpå

Spørgsmål 33 og transportministerens svar herpå er optrykt efetr ønske fra KF.


Spørgsmål 33:


Vil ministeren give tilsagn om at gennemføre en evaluering af det foreslåede overenskomstnævn senest to år efter lovens ikrafttræden og i den forbindelse inddrage de høringsberettigede interesseorganisationer? Det forudsættes, at evalueringen fremsendes til Folketingets Transportudvalg bilagt de nævnte organisationers


bemærkninger.


Svar:


Ja.


«