Fremsat den 28. marts 2012 af
kulturministeren (Uffe Elbæk)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om udlodning af
overskud fra lotteri samt heste- og hundevæddemål
(Ny model for fordeling af de almennyttige
tipsmidler)
§ 1
I lov nr. 696 af 25. juni 2010 om udlodning af
overskud fra lotteri samt heste- og hundevæddemål
foretages følgende ændringer:
1. § 2, stk. 1, affattes
således:
Ȥ 2. Midler, der efter
§ 1 tilfalder udlodningsmodtagerne, fordeles årligt
således:
1) 78,72 pct. til
Kulturministeriet,
2) 1,61 pct. til
Ministeriet for Børn og Undervisning,
3) 3,64 pct. til
Miljøministeriet,
4) 10,42 pct. til
Social- og Integrationsministeriet,
5) 3,03 pct. til
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse,
6) 0,39 pct. til
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående
Uddannelser,
7) 1,57 pct. til
Udenrigsministeriet,
8) 0,19 pct. til
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri og
9) 0,43 pct. til
Ministeriet for Ligestilling og Kirke.«
2. I
§ 2, stk. 3,
ændres »§§ 3-8« til:
»§§ 3-8c«.
3. § 3, stk. 1, affattes
således:
Ȥ 3. Kulturministeriets
midler fordeles således:
1) 6,41 pct. til
Team Danmark,
2) 21,19 pct. til
Danmarks Idræts-Forbund,
3) 19,31 pct. til
Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger,
4) 2,88 pct. til
Dansk Firmaidrætsforbund,
5) 6,16 pct. til
Lokale- og Anlægsfonden,
6) 6,92 pct. til
Hestevæddeløbssportens Finansieringsfond,
7) 23,19 pct. til
kulturelle formål,
8) 10,10 pct. til
støtte af ungdomsformål og
9) 3,84 pct. til de
landsdækkende oplysningsforbund m.v.«
4. § 3, stk. 5, affattes
således:
»Stk. 5. Den
i stk. 1, nr. 7 nævnte pulje fordeles af
kulturministeren med godkendelse af Folketingets
Finansudvalg.«
5. § 3, stk. 6, ophæves, og
der indsættes som stk. 6-11:
»Stk. 6. Den
i stk. 1, nr. 8, nævnte pulje fordeles af Dansk Ungdoms
Fællesråd efter regler, som fastsættes af Dansk
Ungdoms Fællesråd efter godkendelse af
Tipsungdomsnævnet, jf. stk. 7, herunder regler om,
hvilke betingelser der skal være opfyldt for at modtage
støtte fra puljen, og hvilke oplysninger der skal afgives i
forbindelse med ansøgning om støtte fra puljen. Dansk
Ungdoms Fællesråd fastsætter endvidere efter
godkendelse af Tipsungdomsnævnet, jf. stk. 7, regler om
kontrol med, at betingelserne for at modtage støtte fra
puljen er opfyldt, herunder regler om, at Dansk Ungdoms
Fællesråd til brug for sådan kontrol kan indhente
nødvendige oplysninger fra støttemodtageren, og
regler om, at Dansk Ungdoms Fællesråd for
støttemodtagere, der ikke opfylder betingelserne for
støtte, kan tilbageholde støtte, lade støtte
bortfalde helt eller delvis eller kræve støtte
tilbagebetalt helt eller delvis. Reglerne offentliggøres
på Dansk Ungdoms Fællesråds hjemmeside.
Stk. 7.
Tipsungdomsnævnet består af 1 juridisk uddannet medlem,
1 statsautoriseret revisor og 1 ungdomssagkyndigt medlem, som
udpeges af Kulturministeren for en 4-årig periode ad gangen
og sammenlagt højst for 8 år. Kulturministeren udpeger
Tipsungdomsnævnets formand blandt de 3 medlemmer.
Stk. 8.
Kulturministeren fastsætter nærmere regler om
Tipsungdomsnævnets virke, herunder om
Tipsungdomsnævnets tilsyn med Dansk Ungdoms
Fællesråds fordeling af puljen, jf. stk. 1, nr. 8.
Kulturministeren afholder af puljen vederlag til nævnets
medlemmer og udgifter til nævnets administration.
Nævnet kan, hvis det undtagelsesvist skønner det
nødvendigt, fastsætte størrelsen af det
beløb, som Dansk Ungdoms Fællesråd kan anvende
til administration af fordelingen af midlerne og til varetagelse af
opgaver af fælles interesse for sine
medlemsorganisationer.
Stk. 9. Klage over
Dansk Ungdoms Fællesråds sagsbehandling og
afgørelser om tildeling af støtte kan indbringes for
Tipsungdomsnævnet. Tipsungdomsnævnets afgørelser
kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Stk. 10.
Forvaltningsloven og lov om offentlighed i forvaltningen
gælder for Dansk Ungdoms Fællesråds sager om
fordeling af den i stk. 1, nr. 8, nævnte pulje.
Stk. 11. Den i
stk. 1, nr. 9, nævnte pulje fordeles af
Oplysningsforbundenes Fællesråd efter regler godkendt
af kulturministeren.«
6. § 4 affattes således:
Ȥ 4. Ministeriet for
Børn og Undervisnings midler anvendes til undervisning.
Midlerne fordeles af børne- og undervisningsministeren med
godkendelse af Folketingets Finansudvalg.«
7. §
5 affattes således:
Ȥ
5. Miljøministeriets midler anvendes
således:
1) 93,78 pct.
fordeles af Friluftsrådet til friluftsformål.
2) 6,22 pct.
fordeles af miljøministeren til
miljøformål.
Stk. 2.
Friluftsrådets fordeling kan ikke påklages til
miljøministeren eller anden administrativ myndighed.
Miljøministerens fordeling kan ikke påklages til anden
administrativ myndighed.
Stk. 3.
Miljøministeren kan bemyndige en under
Miljøministeriet oprettet statslig myndighed til at
udøve de beføjelser, der i denne lov er tillagt
ministeren. Bemyndiger miljøministeren en myndighed til at
udøve ministerens beføjelser, kan denne myndigheds
afgørelser ikke indbringes for ministeren eller anden
administrativ myndighed.«
8. I
§ 6, stk. 1,
ændres »Socialministeriets« til: »Social-
og Integrationsministeriets«.
9. I
§ 6 ændres
»socialministeren« til: »social- og
integrationsministeren«.
10. § 7, 1. pkt., affattes
således:
»De midler, der tilfalder Ministeriet for
Sundhed og Forebyggelse, fordeles til puljen til
sygdomsbekæmpende organisationer.«
11. I
§ 7 ændres
»indenrigs- og sundhedsministeren« til:
»ministeren for sundhed og forebyggelse«.
12. § 8, 1. pkt., affattes
således:
»De midler, der tilfalder Ministeriet for
Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser, anvendes
til forskningsformål.«
13. I
§ 8 ændres
»ministeren for forskning, teknologi og udvikling« til:
»ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser«.
14.
Efter § 8 indsættes som
nye bestemmelser:
Ȥ 8
a. Udenrigsministeriets midler anvendes til
nødhjælp og udviklingsbistand samt mellemfolkeligt
samarbejde.
§ 8
b. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris
midler anvendes til dyrevelfærdsformål. Midlerne
fordeles af ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri.
Stk. 2. Ministeren
kan fastsætte regler om fordelingen af midlerne, herunder om
de betingelser, der skal være opfyldt for at opnå
støtte, og om hvilke oplysninger der skal afgives i
forbindelse med ansøgning om støtte og om
kontrol.
Stk. 3.
Henlægger ministeren sine beføjelser efter loven til
en myndighed under ministeriet, kan ministeren fastsætte
regler om adgangen til at klage over myndighedens
afgørelser, herunder om, at klage ikke kan indbringes for
anden administrativ myndighed og om myndighedens adgang til at
genoptage en sag, efter at der er indgivet klage.
§ 8
c. Ministeriet for Ligestilling og Kirkes midler anvendes
til religions- og missionsarbejde vedrørende folkekirkelige
organisationer. Midlerne fordeles af ministeren for ligestilling og
kirke med godkendelse af Folketingets Finansudvalg.«
15. I
§ 9 ændres
»§§ 3-8« til:
»§§ 3-8c«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2013.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. Indledning | 2. Gældende ret | 3. Kulturministeriets overvejelser og
forslag | 4. Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 5. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. Administrative konsekvenser for
borgere | 7. De miljømæssige
konsekvenser | 8. Forholdet til EU-retten | 9. Høring | 10. Samlet vurdering af konsekvenser af
lovforslaget | |
|
1. Indledning
Formålet med lovændringen er at
gennemføre en ny model for fordelingen af de to tipspuljer
til humanitære og almennyttige formål. Lovforslaget
vedrører desuden den ressortmæssige flytning af
ansvaret for tipspuljerne til folkeoplysning, ungdomsformål
og de landsdækkende oplysningsforbund m.v. fra Ministeriet
for Børn og Undervisning til Kulturministeriet.
Kulturministeriet har i henhold til gældende
lovgivning ansvaret for fordelingen af to tipspuljer til
henholdsvis humanitære og almennyttige formål.
Dette lovforslag udmønter en ny model for
fordeling af de almennyttige tipsmidler og ændrer dermed de
fordelingsnøgler, der følger af den gældende
udlodningslov. Med den nye model for puljeudlodningen
sammenlægges de to almennyttige puljer, og de samlede midler
fordeles fremadrettet af de ministerier, under hvis ressort
formålet henhører. Puljemidlerne fordeles mellem
følgende seks ministerier: Kulturministeriet,
Miljøministeriet, Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse,
Udenrigsministeriet, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri og Ministeriet for Ligestilling og Kirke. Tre af
ministerierne (Udenrigsministeriet, Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri og Ministeriet for
Ligestilling og Kirke) har ikke hidtil fordelt tipsmidler.
2. Gældende ret
Lov om udlodning af overskud fra lotteri samt
heste- og hundevæddemål fastsætter, at de midler,
der skal fordeles mellem udlodningsmodtagerne, tager udgangspunkt i
de overskud, som fremkommer ved lotteri og heste- og
hundevæddemål hos Danske Spil A/S samt udbyttet fra Det
Danske Klasselotteri A/S (tips- og lottomidlerne). Inddragelsen af
udbyttet fra Det Danske Klasselotteri A/S i overskudsdelingen er ny
og blev indført for at sikre et udvidet grundlag for
udlodningen.
I § 2 fastsættes den overordnede
fordelingsnøgle og fordelingsprincipper, dvs. den
procentvise fordeling ministerierne imellem. I
§§ 3-8 fastsættes fordelingen til diverse
formål, foreninger m.v. inden for de enkelte
ressortministerier. De ministerier, som modtager tips- og
lottomidler til fordeling, er Kulturministeriet, Ministeriet for
Børn og Undervisning, Miljøministeriet, Social- og
Integrationsministeriet, Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
samt Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående
Uddannelser. Finansministeriets tidligere pulje til almennyttige
formål, som ved kongelig resolution af 23. november 2007 blev
overført til Kulturministeriet, indgår nu som en del
af Kulturministeriets samlede midler.
Efter overdragelsen har Kulturministeriet
videreført Finansministeriets praksis for fordeling af
puljen til almennyttige formål, herunder kriterierne for
tildeling af midler fra puljerne. Kulturministeriets to puljer
vedrører fordeling af tipsmidler til henholdsvis
landsdækkende almennyttige formål og humanitære,
velgørende og andre almennyttige formål, jf.
§ 3, stk. 1, nr. 8 og 9, i lov nr. 696 af 25. juni
2010 om udlodning af overskud fra lotteri samt heste- og
hundevæddemål.
Fra puljen til landsdækkende, almennyttige
formål fordeles ca. 44 mio. kr. årligt til driften i de
foreninger, der har fået tildelt midler fra puljen. Puljen
bliver fordelt efter en beregningsmodel, der blev fastsat i
lovbekendtgørelse nr. 655 af 28. juli 1995 om visse spil,
lotterier og væddemål, og som er fastholdt ved de
senere ændringer af loven.
Fra puljen til humanitære, velgørende
og andre almennyttige formål fordeles ca. 15 mio. kr.
årligt som støtte til konkrete anskaffelser, projekter
og aktiviteter. Puljen fordeles efter ansøgning med
forlæggelse af et aktstykke for Folketingets
Finansudvalg.
Kontrollen med tips- og lottomidler, der fordeles
til private organisationer m.v., er overladt til de enkelte
ressortministerier, som kan fastsætte nærmere regler
herom, jf. lovens § 9. Der er i § 10 hjemmel
til, at ministerierne kan anvende en del af de fordelte midler til
administration af midlerne.
3. Kulturministeriets
overvejelser og forslag
Formålet med lovændringen er at sikre,
at de almennyttige tipsmidler fremadrettet fordeles af de
ministerier, under hvis ressort formålene henhører.
Det foreslås i den forbindelse, at midlerne fra de to
almennyttige puljer, der i dag fordeles af Kulturministeriet,
sammenlægges og herefter opdeles i puljer på
formål, der henhører under de relevante
ministerier.
Den nye model for den fremtidige forvaltning af
puljerne er baseret på en analyse af de seneste års
udlodninger på formål, og analysen viser, at
puljemidlerne fordeles inden for faglige områder, der
vedrører seks ministerier. Tre af disse ministerier fordeler
i forvejen andre tipsmidler.
Der er i alt tale om 11 faglige områder
eller kategorier, som Kulturministeriets almennyttige tipsmidler
fordeles inden for, når de to almennyttige puljer ses under
ét. I nedenstående tabel ses, hvilke 11 kategorier de
almennyttige tipsmidler de seneste år er blevet fordelt inden
for, samt hvilket ministerium det foreslås skal overtage
fordelingen af de almennyttige tipsmidler inden for hver kategori.
Tabellen viser endvidere, hvor stor en andel hver enkelt kategoris
tilskud gennemsnitligt udgør ud af de samlede midler fra de
to almennyttige puljer.
De enkelte ministeriers samlede andel af puljen
til almennyttige formål beregnes ved at sammenlægge
tilskuddene inden for de kategorier, som det enkelte ministerium i
henhold til dette lovforslag skal overtage. Ministeriernes andel af
puljen til almennyttige formål ses i nedenstående
tabel.
| | | Andel | Kulturministeriet i alt | 32,55
% | Heraf: | | - Modstandsfolk/krigsveteraner | 2,20 % | - Menneskerettigheder | 2,94 % | - Kultur(bevaring) og idræt | 13,59 % | - Social- og nødhjælp i
Danmark | 1,26 % | - Øvrige | 12,56 % | Miljøministeriet i alt | 6,58
% | Heraf: | | - Miljø | 6,58 % | Ministeriet
for Sundhed og Forebyggelse | 2,19
% | Heraf: | | - Sundhed og forebyggelse | 2,19 % | Udenrigsministeriet | 42,06
% | Heraf: | | - Nødhjælp og
udviklingsbistand | 39,63 % | - Mellemfolkeligt samarbejde | 2,43 % | Ministeriet
for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri | 5,19
% | Heraf: | | - Dyrevelfærd | 5,19 % | Ministeriet
for Ligestilling og Kirke | 11,43
% | Heraf: | | - Folkekirken | 11,43 % | Almennyttige
formål i alt: | 100,00
% | | |
|
Omfordelingen af de almennyttige tipsmidler til
seks ministerier i dette lovforslag påvirker de
fordelingsnøgler, som er i den gældende udlodningslov.
Kulturministeriets samt Ministeriet for Børn og
Undervisnings fordelingsnøgler påvirkes endvidere af
ressortomlægningen i forbindelse med regeringsdannelsen i
oktober 2011. I medfør af kongelig resolution af 3. oktober
2011 overgår ansvaret for fordeling af tips- og lottomidler
til folkeoplysning, landsdækkende oplysningsforbund m.fl.
samt ungdomsformål fra Ministeriet for Børn og
Undervisning til Kulturministeriet.
Nedenstående tabel viser de gældende
fordelingsnøgler og de fremtidige fordelingsnøgler,
der foreslås indført med dette lovforslag.
| | | | Gældende lov | Lovforslag | | Fordelingsnøgle | Fordelingsnøgle | Kulturministeriet | 70,18 % | 78,72 % | Ministeriet for Børn og
Undervisning | 12,67 % | 1,61 % | Miljøministeriet | 3,39 % | 3,64 % | Social- og Integrationsministeriet | 10,42 % | 10,42 % | Ministeriet for Sundhed og
Forebyggelse | 2,95 % | 3,03 % | Ministeriet for Forskning, Innovation og
Videregående uddannelser | 0,39 % | 0,39 % | Udenrigsministeriet | 0 % | 1,57 % | Ministeriet for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri | 0 % | 0,19 % | Ministeriet for Ligestilling og Kirke | 0 % | 0,43 % | | | |
|
Omfordelingen af de almennyttige tipsmidler har
ingen betydning for de tilskudsmodtagere, der i den gældende
udlodningslov modtager tipsmidler, som ikke er almennyttige. Da
lovforslagets fordelingsnøgler opgives med to decimaler, vil
der i nogle tilfælde være marginale forskelle i
udlodningsbeløbet i forhold til den gældende
udlodningslov.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige.
Lovforslaget medfører ikke
økonomiske konsekvenser for det offentlige.
Lovforslaget medfører ikke administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner samt
selvstyremæssige konsekvenser for kommunerne, idet
lovforslaget dog betyder, at tre ministerier, som i dag ikke
fordeler tipsmidler (Udenrigsministeriet, Ministeriet for
Ligestilling og Kirke og Ministeriet for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri) fremover skal fordele tipsmidler.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget medfører ikke administrative
eller økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser
for borgere
Lovforslaget medfører ikke administrative
konsekvenser for borgerne eller det frivillige foreningsliv.
7. De miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget medfører ikke
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Høring
Ud over de relevante ministerier har udkast til
lovforslag været sendt i høring hos:
Advokatsamfundet, Danmarks Idræts-Forbund,
Dansk Firmaidrætsforbund, Dansk Ungdoms Fællesråd
(DUF), Danske Advokater, Danske Gymnastik- og
Idrætsforeninger, Danske Regioner, Danske Spil A/S, Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen, Friluftsrådet, FSR - danske
revisorer, Hestevæddeløbssportens Finansieringsfond,
KL, Lokale- og Anlægsfonden, Oplysningsforbundenes
Fællesråd, Rigsrevisionen og Team Danmark.
| | | 10. Samlet vurdering af konsekvenser af
lovforslaget | | Positive konsekvenser | Negative konsekvenser | Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Den foreslåede bestemmelse fastslår,
at overskuddene ved lotteri, heste- og hundevæddemål og
udbytte fra Det Danske Klasselotteri A/S samt eventuel statslig
kompensation fordeles på den i bestemmelsens § 2,
stk. 1, anførte måde. Den foreslåede
overskudsdeling svarer til summen af ministeriernes nye andele af
de almennyttige tipsmidler og den fordelingsnøgle, der i dag
findes i udlodningsloven § 2, stk. 1.
Beregningen af ministeriernes andele af de
almennyttige tipsmidler er baseret på en analyse af de
seneste års udlodninger på formål. Analysen
viser, at puljemidlerne fordeles inden for faglige områder,
der vedrører forskellige ministeriers ressort. Puljemidlerne
foreslås på den baggrund fordelt mellem følgende
seks ministerier, hvis ressort formålet med tilskuddet
vedrører: Kulturministeriet, Miljøministeriet,
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, Udenrigsministeriet,
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri og
Ministeriet for Ligestilling og Kirke.
Med dette lovforslag bliver Kulturministeriets
andel af de almennyttige tipsmidler nedsat, mens de resterende fem
ministerier får tilført tipsmidler. To af disse
ministerier (Miljøministeriet og Ministeriet for Sundhed og
Forebyggelse) fordeler i forvejen tipsmidler, hvorfor deres samlede
andele af overskuddet fra Danske Spil A/S bliver forøget med
deres andele af de almennyttige tipsmidler.
Tre ministerier (Udenrigsministeriet, Ministeriet
for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri og Ministeriet for
Ligestilling og Kirke) har ikke hidtil fordelt tipsmidler.
Beregningen af disse ministeriers andele af overskuddet fra Danske
Spil A/S er således udelukkende baseret på deres andele
af de almennyttige tipsmidler.
To ministerier, der fordeler tipsmidler i henhold
til gældende udlodningslov (Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående Uddannelser samt Ministeriet for
Børn og Undervisning), får med dette lovforslag ikke
ansvar for fordeling af en andel af de almennyttige tipsmidler, og
deres samlede andel af overskuddet fra Danske Spil A/S bliver
således ikke berørt af den foreslåede fordeling
af almennyttige tipsmidler.
Ministeriet for Børn og Undervisnings andel
af overskuddet fra Danske Spil A/S bliver nedsat i forhold til
gældende udlodningslov pga. ressortomlægningen i
forbindelse med regeringsdannelsen i oktober 2011. I medfør
af kongelig resolution af 3. oktober 2011 overgår ansvaret
for fordeling af tips- og lottomidler til folkeoplysning,
landsdækkende oplysningsforbund m.fl. samt
ungdomsformål fra Ministeriet for Børn og Undervisning
til Kulturministeriet. Som følge af ressortomlægningen
nedsættes Ministeriet for Børn og Undervisnings andel
af overskuddet fra Danske Spil A/S, mens Kulturministeriets andel
af overskuddet fra Danske Spil A/S forøges i
overensstemmelse med denne omlægning.
Til nr. 2
Eftersom det foreslås, at tre yderligere
ministerier skal fordele tipsmidler, ændres antallet af
puljefordelende ministerier fra seks til ni, således at de i
lovforslaget dækker §§ 3-8c.
Til nr. 3
Den foreslåede bestemmelse fastsætter
fordelingen af Kulturministeriets andel af midlerne. I forhold til
den gældende udlodningslov har Kulturministeriets afgivet
67,45 % af de to almennyttige puljer til andre ministerier. De
tilbageværende midler til almennyttige formål, som
Kulturministeriet fortsat har ansvaret for, lægges med dette
lovforslag i puljen til kulturelle formål.
Kulturministeriet har desuden overtaget ansvaret
for fordelingen af tipspuljerne til folkeoplysning,
ungdomsformål og de landsdækkende oplysningsforbund
m.v. fra Ministeriet for Børn og Undervisning som
følge af ressortomlægningen i forbindelse med
regeringsdannelsen i oktober 2011.
Til nr. 4
Den andel af de almennyttige tipsmidler, som
Kulturministeriet bibeholder, samt puljen til folkeoplysning, der i
forbindelse med ressortomlægningen er overført til
Kulturministeriet fra Ministeriet for Børn og Undervisning,
bliver overført til puljen for de kulturelle formål.
Kulturministeriets andel af de almennyttige tipsmidler samt
folkeoplysningspuljen vil være reserveret til samme
formål som hidtil.
De midler, der hidtil har været reserveret
til »Handlingsplan for store idrætsbegivenheder til
Danmark«, vil også fremover være reserveret til
idrætsformål.
Til nr. 5
Kulturministeriet viderefører den
administrationspraksis, som Ministeriet for Børn og
Undervisning har udviklet i forbindelse med fordelingen af de tre
nye puljer, som Kulturministeriet har overtaget fra Ministeriet for
Børn og Undervisning i forbindelse med
ressortomlægningen.
De gældende regler er fastlagt i
tilskudsbekendtgørelse 810 af 29. juni 2011 og
tilhørende revisionsbekendtgørelse 1753 af 21.
december 2006 samt bekendtgørelse nr. 711 af 13. august 2003
om et Tipsungdomsnævn og bekendtgørelse nr. 1241 af 5.
december 2006 om godkendelse af Oplysningsforbundenes
Fællesråds regler for fordeling af midler til de
landsdækkende oplysningsforbund m.fl.
Det foreslås, at de regler, der
fastsættes af Dansk Ungdoms Fællesråd efter
godkendelse af Tipsungdomsnævnet, fremadrettet ikke skal
være i bekendtgørelsesform, men offentliggøres
på Dansk Ungdoms Fællesråds hjemmeside.
Det er tanken at undtage Dansk Ungdoms
Fællesråd fra at være omfattet af lov nr. 1531 af
21. december 2010 om økonomiske og administrative forhold
for modtagere af driftstilskud fra Kulturministeriet, jf. lovens
§ 1, stk. 5, idet der gælder særlige
regler for Dansk Ungdoms Fællesråd med hensyn til
regnskabsaflæggelse m.v. Tilsynet med Dansk Ungdoms
Fællesråd varetages således fortsat af
Tipsungdomsnævnet.
Til nr. 6
Den foreslåede bestemmelse fastsætter
fordelingen af den andel af midlerne, som Ministeriet for
Børn og Undervisning administrerer. Som følge af
ressortomlægningen har Ministeriet for Børn og
Undervisning afgivet administrationen af tipspuljerne
»ungdomsformål«, »landsdækkende
oplysningsforbund« samt »folkeoplysning« til
Kulturministeriet. Midlerne, der skal anvendes til fremme af
aktiviteter inden for undervisningsområdet, fordeles efter
ansøgning. Midlerne har til formål at støtte
aktiviteter inden for undervisningsområdet gennem
projekttilskud.
Til nr. 7
Den foreslåede bestemmelse fastsætter
fordelingen af Miljøministeriets andel af midlerne.
Miljøministeriet får med dette forslag forøget
sin andel af det samlede overskud.
Miljøministeriets andel af midlerne
får med lovændringen et bredere
miljømæssigt formål. Derfor opretholdes den
hidtidige ordning med, at midlerne til friluftslivet fordeles af
Friluftsrådet, mens Miljøministeriet (Naturstyrelsen)
fordeler midlerne til miljøformål. I overensstemmelse
med de gældende retningslinjer for Friluftsrådets
fordeling af midler til friluftslivet er der ikke adgang til
administrativ rekurs vedrørende Friluftsrådets
afgørelser om fordeling af midlerne. På samme
måde foreslås det, at der ikke bliver administrativ
rekurs for så vidt angår miljøministerens
fordeling til miljøformål, idet der er tale om
afgørelser, hvor der ikke skønnes at være et
retssikkerhedsmæssigt behov for en to-instansprøvelse.
Det bemærkes, at miljøministeren naturligvis vil kunne
føre tilsyn med en underordnet myndigheds administration af
ordningen.
Midlerne til
friluftsformål fordeles af Friluftsrådet
indenfor de hidtidige rammer som driftstilskud hhv.
projektilskud:
1. Driftstilskud
ydes til landsdækkende natur- og friluftsorganisationer som
hidtil. De samlede, generelle driftstilskud, herunder til
Friluftsrådet, må i de enkelte år som hidtil
maksimalt udgøre 12 mio. kr., som kan ændres med basis
i forbrugerprisindekset pr. 1. januar 1993. De samlede årlige
driftstilskud må dog højest udgøre 30 pct. de
lotteri- og spilmidler, der samlet administreres af
Friluftsrådet.
2. Projekttilskud
ydes til konkrete, ansøgte friluftsprojekter og efter de
hidtidige principper til fremme af friluftslivets muligheder og til
støtte af initiativer, som forbedrer mulighederne for et
alsidigt, aktivt friluftsliv for hele befolkningen.
Midlerne til
miljøformål fordeles efter ansøgning af
Miljøministeren eller af Naturstyrelsen som enten
projekttilskud eller som driftstilskud til almennyttige foreninger
med et miljømæssigt formål. Der vil blive
udarbejdet en vejledning med vilkår for ansøgning og
tilsagn m.v. til brug for afgørelser. Vejledningen vil blive
godkendt af miljøministeren.
Til nr. 8
Den foreslåede bestemmelse er en konsekvens
af ressortændringerne i forbindelse med
regeringsdannelsen i oktober 2011, hvor en række ministeriers
navne blev ændret.
Til nr. 9
Den foreslåede bestemmelse er en konsekvens
af ressortændringerne i forbindelse med
regeringsdannelsen i oktober 2011, hvor en række ministeriers
navne blev ændret.
Til nr. 10
Den foreslåede bestemmelse fastsætter
fordelingen af den andel af midlerne, som Ministeriet for Sundhed
og Forebyggelse administrerer. Ministeriet for Sundhed og
Forebyggelse får med dette lovforslag forøget sin
andel af det samlede overskud. Ministeriets forøgede andel
af det samlede overskud overføres til ministeriets
eksisterende pulje til sygdomsbekæmpende organisationer.
Puljen videreføres som en ansøgningspulje.
Til nr. 11
Den foreslåede bestemmelse er en konsekvens
af ressortændringerne i forbindelse med
regeringsdannelsen i oktober 2011, hvor en række ministeriers
navne blev ændret.
Til nr. 12
Den foreslåede bestemmelse er en konsekvens
af ressortændringerne i forbindelse med
regeringsdannelsen i oktober 2011, hvor en række ministeriers
navne blev ændret.
Til nr. 13
Den foreslåede bestemmelse er en konsekvens
af ressortændringerne i forbindelse med
regeringsdannelsen i oktober 2011, hvor en række ministeriers
navne blev ændret.
Til nr. 14
Den foreslåede bestemmelse fastsætter
fordelingen af Udenrigsministeriets, Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeris og Ministeriet for
Ligestilling og Kirkes andel af midlerne. De tre ministerier har
ikke hidtil fordelt tipsmidler.
Udenrigsministeriet overtager administrationen af
kategorierne »nødhjælp og
udviklingsbistand« samt »mellemfolkeligt
samarbejde« i henhold til nærværende lovforslag.
Puljen videreføres som en ansøgningspulje.
Udenrigsministeriet vil i løbet af 2012 fastlægge de
specifikke retningslinjer for udmøntning af midler inden for
ovennævnte kategorier. Sådanne retningslinjer vil i
vidt omfang tage hensyn til strategierne »Strategi for dansk
støtte til civilsamfundet i udviklingslandene (2008)«
og »Strategi for Danmarks humanitære indsats
2010-15«.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeris pulje kan anvendes til støtte til foreninger,
organisationer, partnerskaber m.m., der arbejder for
dyrevelfærd i Danmark. Fordeling af puljens midler kan ske
til varetagelse af opgaver, herunder eksempelvis transport af syge
og tilskadekomne dyr, drift af internater for tilskadekomne,
herreløse og vilde dyr samt oplysningskampagner om
dyrevelfærd.
Ved fordelingen vil der blive foretaget en samlet
vurdering af, i hvilket omfang opgaven, der ansøges om
støtte til, falder ind under ovennævnte formål,
samt i hvilket omfang opgaven kommer dyrene direkte til gode.
Herudover vil der bl.a. blive lagt vægt på, at
foreningen, organisationen, partnerskabet m.m. er veletableret og
selv tilvejebringer eller forsøger at tilvejebringe en del
af de nødvendige midler til varetagelse af opgaven.
Tildelingen af midler fra puljen vil være
betinget af, at der efterfølgende indsendes et regnskab,
hvoraf det fremgår, hvordan de tildelte midler er anvendt og
andelen af eventuel anden finansiering. Det skal i denne
forbindelse tillige beskrives, hvordan opgaven er
udført.
Med hjemmel i § 8 b, stk. 2, vil der
bl.a. blive fastsat regler om de opgaver, der vil kunne
ansøges om støtte til, om betingelserne for at
opnå støtte, om kravene til ansøgningens
udformning og frist for indgivelse heraf samt om kontrol.
Administrationen af ordningen forventes indtil
videre at blive varetaget af NaturErhvervstyrelsen.
Bestemmelsen i § 8 b, stk. 3, giver
mulighed for at fastsætte regler om klageadgangen. Med
hjemmel i denne bestemmelse er det hensigten at fastsætte
regler om, at NaturErhvervstyrelsens afgørelser skal
kunne påklages til Fødevareministeriets
Klagecenter.
Klagen indsendes til NaturErhvervstyrelsen, der
videresender klagen med bemærkninger til
Fødevareministeriets Klagecenter. Klagefristen vil blive
fastsat til 4 uger. Der skal ikke kunne klages over
afgørelser, der er truffet af Fødevareministeriets
Klagecenter.
NaturErhverstyrelsen vil kunne genoptage en sag,
efter der er indgivet klage.
Ministeriet for Ligestilling og Kirkes midler skal
anvendes til religions- og missionsarbejde vedrørende
folkekirkelige organisationer. Midlerne fordeles efter
ansøgning af ministeren for ligestilling og kirke med
godkendelse af Folketingets Finansudvalg.
Til nr. 15
Eftersom dette lovforslag lægger op til, at
tre yderligere ministerier skal fordele tipsmidler, ændres
antallet af puljefordelende ministerier fra seks til ni,
således at de i lovforslaget dækker
§§ 3-8c.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. januar 2013.
Bilag 1
Lovforslag sammenholdt med gældende
lov
Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | § 2. Midler, der efter
§ 1 tilfalder udlodningsmodtagerne, fordeles årligt
således: 1) 70,18 pct. til Kulturministeriet, 2) 12,67 pct. til
Undervisningsministeriet, 3) 3,39 pct. til
Miljøministeriet, 4) 10,42 pct. til Socialministeriet, 5) 2,95 pct. til Indenrigs- og
Sundhedsministeriet og 6) 0,39 pct. til Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling. | | 1. § 2, stk. 1,
affattes således: »§ 2. Midler, der
efter § 1 tilfalder udlodningsmodtagerne, fordeles
årligt således: 1) 78,72 pct. til Kulturministeriet, 2) 1,61 pct. til Ministeriet for
Børn og Undervisning, 3) 3,64 pct. til
Miljøministeriet, 4) 10,42 pct. til Social- og
Integrationsministeriet, 5) 3,03 pct. til Ministeriet for Sundhed og
Forebyggelse, 6) 0,39 pct. til Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående Uddannelser, 7) 1,57 pct. til Udenrigsministeriet, 8) 0,19 pct. til Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri og 9) 0,43 pct. til Ministeriet for
Ligestilling og Kirke.« | | | | Stk. 3. De i stk. 1
nævnte ministerier kan henlægge tilsynet med
organisationers fordeling af midler i medfør af
§§ 3-8 til Økonomistyrelsen. | | 2. I § 2, stk. 3,
ændres »§§ 3-8« til:
»§§ 3-8c«. | | | | § 3. Kulturministeriets
midler anvendes således: 1) 7,19 pct. til Team Danmark, 2) 23,77 pct. til Danmarks
Idræts-Forbund, 3) 21,66 pct. til Danske Gymnastik- og
Idrætsforeninger, 4) 3,23 pct. til Dansk
Firmaidrætsforbund, 5) 6,91 pct. til Lokale- og
Anlægsfonden, 6) 7,76 pct. til
Hestevæddeløbssportens Finansieringsfond, 7) 24,15 pct. til kulturelle
formål, 8) 4,06 pct. til landsdækkende
almennyttige formål og 9) 1,27 pct. til andre almennyttige
formål. | | 3. § 3, stk. 1,
affattes således: »§ 3.
Kulturministeriets midler fordeles således: 1) 6,41 pct. til Team Danmark, 2) 21,19 pct. til Danmarks
Idræts-Forbund, 3) 19,31 pct. til Danske Gymnastik- og
Idrætsforeninger, 4) 2,88 pct. til Dansk
Firmaidrætsforbund, 5) 6,16 pct. til Lokale- og
Anlægsfonden, 6) 6,92 pct. til
Hestevæddeløbssportens Finansieringsfond, 7) 23,19 pct. til kulturelle
formål, 8) 10,10 pct. til støtte af
ungdomsformål, og 9) 3,84 pct. til de landsdækkende
oplysningsforbund m.v.« | | | | Stk. 5. De i stk. 1, nr.
7 og 9, nævnte puljer fordeles af kulturministeren med
godkendelse af Folketingets Finansudvalg. | | 4. § 3, stk. 5,
affattes således: »Stk. 5. De i
stk. 1, nr. 7 nævnte pulje fordeles af kulturministeren
med godkendelse af Folketingets Finansudvalg.« | | | | Stk. 6. Den i stk. 1,
nr. 8, nævnte pulje fordeles af kulturministeren.
Kulturministeren fastsætter nærmere regler for
fordeling af puljen, herunder regler om kriterier for tildeling af
støtte, administration af puljen, regnskabsaflæggelse
og klageadgang. | | 5. § 3, stk. 6,
ophæves, og der indsættes som stk. 6-11: »Stk. 6. Den i
stk. 1, nr. 8, nævnte pulje fordeles af Dansk Ungdoms
Fællesråd efter regler, som fastsættes af Dansk
Ungdoms Fællesråd efter godkendelse af
Tipsungdomsnævnet, jf. stk. 7, og Kulturministeriet,
herunder regler om, hvilke betingelser der skal være opfyldt
for at modtage støtte fra puljen, og hvilke oplysninger der
skal afgives i forbindelse med ansøgning om støtte
fra puljen. Dansk Ungdoms Fællesråd fastsætter
endvidere efter godkendelse af Tipsungdomsnævnet, jf.
stk. 7, regler om kontrol med, at betingelserne for at modtage
støtte fra puljen er opfyldt, herunder regler om, at Dansk
Ungdoms Fællesråd til brug for sådan kontrol kan
indhente nødvendige oplysninger fra støttemodtageren,
og regler om, at Dansk Ungdoms Fællesråd for
støttemodtagere, der ikke opfylder betingelserne for
støtte, kan tilbageholde støtte, lade støtte
bortfalde helt eller delvis eller kræve støtte
tilbagebetalt helt eller delvis. Reglerne offentliggøres
på Dansk Ungdoms Fællesråds hjemmeside. Stk. 7.
Tipsungdomsnævnet består af 1 juridisk uddannet medlem,
1 statsautoriseret revisor og 1 ungdomssagkyndigt medlem, som
udpeges af Kulturministeren for en 4-årig periode ad gangen
og sammenlagt højst for 8 år. Kulturministeren udpeger
Tipsungdomsnævnets formand blandt de 3 medlemmer. Stk. 8. Kulturministeren
fastsætter nærmere regler om Tipsungdomsnævnets
virke, herunder om Tipsungdomsnævnets tilsyn med Dansk
Ungdoms Fællesråds fordeling af puljen, jf.
stk. 1, nr. 8. Kulturministeren afholder af puljen vederlag
til nævnets medlemmer og udgifter til nævnets
administration. Nævnet kan, hvis det undtagelsesvis
skønner det nødvendigt, fastsætte
størrelsen af det beløb, som Dansk Ungdoms
Fællesråd kan anvende til administration af fordelingen
af midlerne og til varetagelse af opgaver af fælles interesse
for sine medlemsorganisationer. Stk. 9. Klage over Dansk
Ungdoms Fællesråds sagsbehandling og afgørelser
om tildeling af støtte kan indbringes for
Tipsungdomsnævnet. Tipsungdomsnævnets afgørelser
kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed. Stk. 10. Forvaltningsloven og
lov om offentlighed i forvaltningen gælder for Dansk Ungdoms
Fællesråds sager om fordeling af den i stk. 1, nr.
8, nævnte pulje. Stk. 11. Den i stk. 1,
nr. 9, nævnte pulje fordeles af Oplysningsforbundenes
Fællesråd efter regler godkendt af
kulturministeren.« | | | | § 4.
Undervisningsministeriets midler anvendes således: 1) 63,30 pct. til støtte af
ungdomsformål, 2) 24,08 pct. til de landsdækkende
oplysningsforbund m.v. og 3) 12,62 pct. til undervisning og
folkeoplysning. | | 6. § 4 affattes
således: »§ 4. Ministeriet
for Børn og Undervisnings midler anvendes til undervisning.
Midlerne fordeles af børne- og undervisningsministeren med
godkendelse af Folketingets Finansudvalg.« | Stk. 2. Den i stk. 1,
nr. 1, nævnte pulje fordeles af Dansk Ungdoms
Fællesråd efter regler, som fastsættes af Dansk
Ungdoms Fællesråd efter godkendelse af
Tipsungdomsnævnet, jf. stk. 3, herunder regler om,
hvilke betingelser der skal være opfyldt for at modtage
støtte fra puljen, og hvilke oplysninger der skal afgives i
forbindelse med ansøgning om støtte fra puljen. Dansk
Ungdoms Fællesråd fastsætter endvidere efter
godkendelse af Tipsungdomsnævnet, jf. stk. 3, regler om
kontrol med, at betingelserne for at modtage støtte fra
puljen er opfyldt, herunder regler om, at Dansk Ungdoms
Fællesråd til brug for sådan kontrol kan indhente
nødvendige oplysninger fra støttemodtageren, og
regler om, at Dansk Ungdoms Fællesråd for
støttemodtagere, der ikke opfylder betingelserne for
støtte, kan tilbageholde støtte, lade støtte
bortfalde helt eller delvis eller kræve støtte
tilbagebetalt helt eller delvis. Reglerne bekendtgøres i
Lovtidende af Dansk Ungdoms Fællesråd. Stk. 3.
Tipsungdomsnævnet består af 1 juridisk uddannet medlem,
1 statsautoriseret revisor og 1 ungdomssagkyndigt medlem, som
udpeges af undervisningsministeren for en 4-årig periode ad
gangen og sammenlagt højst for 8 år.
Undervisningsministeren udpeger Tipsungdomsnævnets formand
blandt de 3 medlemmer. Stk. 4.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
Tipsungdomsnævnets virke, herunder om
Tipsungdomsnævnets tilsyn med Dansk Ungdoms
Fællesråds fordeling af puljen, jf. stk. 1, nr. 1.
Undervisningsministeren afholder af puljen vederlag til
nævnets medlemmer og udgifter til nævnets
administration. Nævnet kan, hvis det undtagelsesvis
skønner det nødvendigt, fastsætte
størrelsen af det beløb, som Dansk Ungdoms
Fællesråd kan anvende til administration af fordelingen
af midlerne og til varetagelse af opgaver af fælles interesse
for sine medlemsorganisationer. Stk. 5. Klage over Dansk
Ungdoms Fællesråds sagsbehandling og afgørelser
om tildeling af støtte kan indbringes for
Tipsungdomsnævnet. Tipsungdomsnævnets afgørelser
kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed. Stk. 6. Forvaltningsloven og
lov om offentlighed i forvaltningen gælder for Dansk Ungdoms
Fællesråds sager om fordeling af den i stk. 1, nr.
1, nævnte pulje. Stk. 7. Den i stk. 1,
nr. 2, nævnte pulje fordeles af Oplysningsforbundenes
Fællesråd efter regler godkendt af
undervisningsministeren. Stk. 8. Den i stk. 1,
nr. 3, nævnte pulje fordeles af undervisningsministeren med
godkendelse af Folketingets Finansudvalg. | | | | | | § 5.
Miljøministeriets midler anvendes til støtte af
friluftslivet. Midlerne fordeles af Friluftsrådet. | | 7. § 5 affattes
således: »§
5. Miljøministeriets midler anvendes
således: 1) 93,78 pct. fordeles af
Friluftsrådet til friluftsformål. 2) 6,22 pct. fordeles af
miljøministeren til miljøformål. Stk. 2.
Friluftsrådets fordeling kan ikke påklages til
miljøministeren eller anden administrativ myndighed.
Miljøministerens fordeling kan ikke påklages til anden
administrativ myndighed. Stk. 3.
Miljøministeren kan bemyndige en under
Miljøministeriet oprettet statslig myndighed til at
udøve de beføjelser, der i denne lov er tillagt
ministeren. Bemyndiger miljøministeren en myndighed til at
udøve ministerens beføjelser, kan denne myndigheds
afgørelser ikke indbringes for ministeren eller anden
administrativ myndighed.« | | | | § 6. Socialministeriets
midler anvendes således: 1) 46,97 pct. til handicaporganisationer og
-foreninger, 2) 14,98 pct. til
ældreorganisationer, 3) 30,04 pct. til landsdækkende
frivillige sociale organisationer og 4) 8,01 pct. til særlige sociale
formål. Stk. 2. De i stk. 1, nr.
1-3, nævnte puljer fordeles af socialministeren efter
fordelingsaftaler og beregningsmodeller godkendt af Folketingets
Finansudvalg. De i stk. 1, nr. 1-3, nævnte
organisationer kan indgive forslag til fordelingsaftale til
socialministeren. Socialministeren afgør, hvilke
organisationer der er berettiget til at modtage støtte fra
de forskellige puljer. Stk. 3. Den i stk. 1,
nr. 4, nævnte pulje fordeles af socialministeren efter
retningslinjer fastsat af socialministeren efter indstilling fra
Frivilligrådet. | | 8. I § 6, stk. 1,
ændres »Socialministeriets« til: »Social-
og Integrationsministeriets«. 9. I § 6 ændres
»socialministeren« til: »social- og
integrationsministeren«. | | | | § 7. Indenrigs- og
Sundhedsministeriets midler fordeles til sygdomsbekæmpende
organisationer. Midlerne fordeles af indenrigs- og
sundhedsministeren, efter at Folketingets Finansudvalg har godkendt
arten og størrelsen af de puljer, som ønskes
etableret i det pågældende finansår, og regler
for puljernes anvendelse. | | 10. § 7, 1. pkt., affattes
således: »De midler, der tilfalder Ministeriet for
Sundhed og Forebyggelse, fordeles til puljen til
sygdomsbekæmpende organisationer.« 11. I § 7 ændres
»indenrigs- og sundhedsministeren« til:
»ministeren for sundhed og forebyggelse«. | | | | § 8. Ministeriet for
Videnskab, Teknologi og Udviklings midler anvendes til
forskningsformål. Midlerne fordeles af ministeren for
forskning, teknologi og udvikling med godkendelse af Folketingets
Finansudvalg. | | 12. § 8, 1. pkt., affattes
således: »De midler, der tilfalder Ministeriet for
Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser, anvendes
til forskningsformål.« 13. I § 8 ændres
»ministeren for forskning, teknologi og udvikling« til:
»ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser«. 14. Efter § 8
indsættes som nye bestemmelser: »§ 8a.
Udenrigsministeriets midler anvendes til nødhjælp og
udviklingsbistand samt mellemfolkeligt samarbejde. § 8 b. Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeris midler anvendes til
dyrevelfærdsformål. Midlerne fordeles af ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri. Stk. 2. Ministeren kan
fastsætte regler om fordelingen af midlerne, herunder om de
betingelser, der skal være opfyldt for at opnå
støtte, om hvilke oplysninger der skal afgives i forbindelse
med ansøgning om støtte og om kontrol. Stk. 3. Henlægger
ministeren sine beføjelser efter loven til en myndighed
under ministeriet, kan ministeren fastsætte regler om
adgangen til at klage over myndighedens afgørelser, herunder
om, at klage ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed
og om myndighedens adgang til at genoptage en sag, efter at der er
indgivet klage. § 8c. Ministeriet for
Ligestilling og Kirkes midler anvendes til religions- og
missionsarbejde vedrørende folkekirkelige organisationer.
Midlerne fordeles af kirkeministeren med godkendelse af
Folketingets Finansudvalg.« | | | | § 9. Det enkelte
ressortministerium fastsætter nærmere regler om
regnskabsaflæggelse og revision med hensyn til midler, som
efter §§ 3-8 fordeles til private organisationer
m.v. Til brug for Rigsrevisionen kan ministerierne indhente
yderligere materiale til en nøjere
regnskabsgennemgang. | | 15. I § 9 ændres
»§§ 3-8« til:
»§§ 3-8c«. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2013. |
|