Betænkning afgivet af Børne-
og Undervisningsudvalget den 8. maj 2012
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. marts 2012 og var til 1.
behandling den 13. april 2012. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Børne- og
Undervisningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og børne- og
undervisningsministeren sendte den 2. februar 2012 dette udkast til
udvalget, jf. BUU alm. del - bilag 110. Den 29. marts 2012 sendte
børne- og undervisningsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til
børne- og undervisningsministeren til skriftlig besvarelse,
som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (S, RV, SF
og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Et mindretal i udvalget (V, DF, LA
og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Dansk Folkeparti kan ikke støtte lovforslaget, fordi
det giver en merudgift, der kun finansieres via højere
skatter. Dansk Folkeparti har forståelse for lovforslagets
mål - at skabe mindre klasser - men mener, at målet
opnås på en forkert måde.
Liberal Alliance ser lovforslaget som et udtryk for
symbolpolitik og uden målbar effekt for det faglige niveau
på de gymnasiale uddannelser.
Liberal Alliance finder det derfor urimeligt, at der postes et
trecifret millionbeløb i etableringen af det fleksible
klasseloft. Ligeledes opfattes lovforslaget som et indhug i de
selvejende gymnasiers ret til at lede og agere frit, hvilket er et
problem, da netop selvejet er medvirkende til at skabe gode rammer
for fagligheden.
Undervisningsministeren har på trods af gentagne
opfordringer ikke ønsket at fastlægge målbare
mål for det fleksible gymnasieloft, hvilket vil gøre
det stort set umuligt at evaluere, hvorvidt lovforslaget har haft
den ønskede effekt på de parametre, som
undervisningsministeren selv har udpeget: Forbedret faglighed, mere
tid med læreren og mindre frafald.
Liberal Alliance mener derfor, at lovforslaget mere er et
spørgsmål om at ville fremstå handlekraftig end
rent faktisk at skabe resultater. Det fleksible klasseloft er
centralt dikteret og har derfor en række
uhensigtsmæssige følgevirkninger, herunder unge, der
ikke kan få plads på deres foretrukne gymnasium, unge,
der får længere til deres uddannelsessted, og
gymnasier, der skal prioritere deres ressourcer
uhensigtsmæssigt.
Liberal Alliance opfordrer regeringen til at fokusere
initiativer og ressourcer omkring gymnasiet på initiativer,
der fremmer frihed og faglighed frem for centralisme og
symbolpolitik.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
Ane Halsboe-Larsen (S) Annette
Lind (S) Karin Gaardsted (S) Kirsten Brosbøl (S) Orla Hav
(S) fmd. Rasmus Horn Langhoff (S)
Troels Ravn (S) Lotte Rod (RV) nfmd. Jeppe Mikkelsen (RV) Hans
Vestager (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Annette Vilhelmsen (SF)
Rosa Lund (EL) Lars Dohn (EL) Henning Hyllested (EL) Karen Ellemann
(V) Peter Juel Jensen (V) Esben Lunde Larsen (V) Louise Schack
Elholm (V) Anni Matthiesen (V) Tina Nedergaard (V) Ulla
Tørnæs (V) Alex Ahrendtsen (DF) Dennis Flydtkjær
(DF) Marie Krarup (DF) Martin Henriksen (DF) Merete Riisager (LA)
Mette Bock (LA) Mai Henriksen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 130
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra børne- og undervisningsministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
4 | 1. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 130
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om, hvor mange elever og kursister
der som følge afstandskriteriet ville være blevet
henvist til et alternativt udbudssted, hvis fleksibelt klasseloft
havde været gældende for 2011-12, til børne- og
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
| |