Fremsat den 28. marts 2012 af
børne- og undervisningsministeren
(Christine Antorini)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse og lov om
specialpædagogisk støtte ved videregående
uddannelser
(Digital kommunikation i sager om
specialpædagogisk støtte)
Ministeriet for Børn og
Undervisning
§ 1
I lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 880 af 8. august 2011, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 44, stk.3,1. pkt.,
udgår »frister,« og 2.
pkt. ophæves.
2.
Efter § 44 indsættes i
afsnittet Tilskud til specialpædagogisk
bistand:
Ȥ 44
a. Ansøgning om tilskud til specialpædagogisk
støtte, jf. § 44, skal indgives til Ministeriet for
Børn og Undervisning ved anvendelse af den digitale
løsning, som ministeriet stiller til rådighed (digital
selvbetjening). Uddannelsesinstitutionen skal på tilsvarende
vis modtage afgørelser og meddelelser vedrørende
ansøgningen digitalt. Elever og kursister skal modtage
afgørelser og meddelelser m.v. vedrørende
ansøgningen digitalt.
Stk. 2. Ministeren
fastsætter nærmere regler om, at ansøgning om
tilskud til specialpædagogisk støtte samt modtagelse
af afgørelser herom og meddelelser i øvrigt kan ske
på anden vis end ved digital selvbetjening, hvor
særlige forhold gør sig gældende.
Stk. 3. Børne- og
undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
indretning og administration af den digitale løsning,
herunder om
1) indhold og
udformning af ansøgninger,
2) frister for
indgivelse af ansøgninger,
3) frister for
indgivelse af oplysninger og
4) frister for
udbetalinger af støtte.
Stk. 4. Ministeren kan
fastsætte regler om anvendelse af digital signatur og anden
sikker personidentifikation.«
§ 2
I lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 878 af 8. august 2011,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 18 a, stk. 3, 1. pkt.,udgår »frister,« og2. pkt.ophæves.
2. I
§ 18 a indsættes som stk. 4-7:
»Stk. 4.
Ansøgning om tilskud til specialpædagogisk
støtte, jf. stk. 1 og 2, skal indgives til Ministeriet for
Børn og Undervisning ved anvendelse af den digitale
løsning, som ministeriet stiller til rådighed (digital
selvbetjening). Uddannelsesinstitutionen skal på tilsvarende
vis modtage afgørelser og meddelelser vedrørende
ansøgningen digitalt. Elever og kursister skal modtage
afgørelser og meddelelser m.v. vedrørende
ansøgningen digitalt.
Stk. 5. Ministeren
fastsætter nærmere regler om, at ansøgning om
tilskud til specialpædagogisk støtte samt modtagelse
af afgørelser herom og meddelelser i øvrigt kan ske
på anden vis end ved digital selvbetjening, hvor
særlige forhold gør sig gældende.
Stk. 6. Børne- og
undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
indretning og administration af den digitale løsning, jf.
stk. 4 og 5, herunder om
1) indhold og
udformning af ansøgninger,
2) frister for
indgivelse af ansøgninger,
3) frister for
indgivelse af oplysninger og
4) frister for
udbetalinger af støtte.
Stk. 7. Ministeren kan
endvidere fastsætte regler om anvendelse af digital signatur
og anden sikker personidentifikation.«
Ministeriet for Forskning, Innovation
og Videregående Uddannelser
§ 3
I lov om specialpædagogisk støtte
ved videregående uddannelser, jf. lovbekendtgørelse
nr. 210 af 1. marts 2007, som ændret ved § 2 i lov nr.
78 af 27. januar 2010 og § 12 i lov nr. 1373 af 28. december
2011, foretages følgende ændringer:
1. Overskriften til kapitel 7 affattes
således:
»Ansøgning,
administration og digital kommunikation«
2.
Efter § 12 indsættes:
Ȥ 12
a. Uddannelsesinstitutionen, henholdsvis
ansættelsesinstitutionen, når den studerende er optaget
på pædagogikum, indgiver indstilling til Ministeriet
for Børn og Undervisning om specialpædagogisk
støtte på vegne af den studerende. Indstillingen skal
indgives digitalt ved anvendelse af digital løsning. Den
digitale løsning stilles til rådighed af Ministeriet
for Børn og Undervisning på vegne af Ministeriet for
forskning, innovation og videregående uddannelser (digital
selvbetjening). Uddannelsesinstitutionen skal modtage
afgørelser og meddelelser m.v. vedrørende
indstillingen om specialpædagogisk støtte ved
anvendelse af den digitale løsning, som Ministeriet for
Børn og Undervisning på Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående Uddannelser vegne stiller til
rådighed. Uddannelsessøgende skal modtage
afgørelser og meddelelser m.v. vedrørende
indstillingen digitalt.
Stk. 2. Ministeren
fastsætter nærmere regler om, at indstilling om
specialpædagogisk støtte samt modtagelse af
afgørelser og meddelelser kan ske på anden vis end ved
digital selvbetjening, hvor særlige forhold gør sig
gældende.
Stk. 3. Ministeren for
forskning, innovation og videregående uddannelser kan
fastsætte regler om, at kommunikation mellem
uddannelsesinstitutionen, ansættelsesinstitutionen,
Ministeriet for forskning, Innovation og Videregående
Uddannelser og dettes styrelser samt, efter forhandling med
børne- og undervisningsministeren, Ministeriet for
Børn og Undervisning og dettes styrelser og institutioner,
skal ske digitalt.
Stk. 4. Ministeren for
forskning, innovation og videregående uddannelser
fastsætter regler om anvendelse af digital signatur og anden
sikker personidentifikation.«
§ 4
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2012.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
1.1. Lovforslagets hovedindhold
1.2. Lovforslagets baggrund
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Gældende ret
2.2. Den foreslåede ordning
2.2.1. Specialpædagogisk støtte til
ungdomsuddannelse
2.2.2. Specialpædagogisk støtte ved
videregående uddannelse
3. Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
4. Administrative konsekvenser for stat, kommuner
og regioner
5. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Administrative konsekvenser for borgerne
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer
10. Sammenfattende skema.
1. Indledning
1.1. Lovforslagets
hovedindhold
Lovforslaget fremsættes med henblik
på at tilvejebringe udtrykkelig hjemmel til at stille krav
om, at uddannelsesinstitutioner m.fl. skal anvende digitale
selvbetjeningsløsninger i forbindelse med ansøgninger
om specialpædagogisk støtte, og at
uddannelsesinstitutioner, elever og kursister tilsvarende skal
modtage afgørelser, meddelelser mv. vedrørende
ansøgningen digitalt.
Formålet med de foreslåede
ændringer er tilvejebringelse af den fornødne hjemmel
til, at administrationen af sager om specialpædagogisk
støtte skal foregå digitalt.
1.2. Lovforslagets baggrund
Folketingets Ombudsmand har i forbindelse med en
konkret sag stillet spørgsmål ved, om den tidligere
Styrelse for Statens Uddannelsesstøtte havde
tilstrækkelig hjemmel i lov til at udstede administrative
forskrifter, hvorefter uddannelsesinstitutionerne skal modtage
meddelelse om afgørelser i sager vedrørende
ansøgning om specialpædagogisk støtte i et
edb-system, som styrelsen har stillet til rådighed for
sagsbehandlingen. Folketingets Ombudsmand fandt tillige, at
styrelsen burde give direkte meddelelse om afgørelser til de
berørte elever og kursister og ikke kun indirekte gennem
uddannelsesinstitutionerne. For at imødekomme ombudsmandens
henstilling fremsættes dette lovforslag, som udtrykkeligt
indfører hjemmel til, at administration af tilskud til
specialpædagogisk støtte fortsat kan foregå
smidigt og enkelt gennem anvendelse af digitale løsninger.
Dette er en videreførelse af gældende praksis på
området.
Det fremgår endvidere af den
fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2011-2015 fra august
2011 "Den digitale vej til fremtidens velfærd", at det skal
være slut med papirblanketter og brevpost. Fokusområde
1 "Effektiv digital kommunikation med borgerne" har som mål,
at alle borgere betjener sig selv på nettet, at alle borgere
får en digital postkasse i 2014, og at der skal være
hjælp at hente for borgerne. Digitaliseringsstrategien er
udarbejdet i samarbejde mellem den daværende VK-regering, KL
og Danske Regioner. Regeringen har tilsluttet sig den
fællesoffentlige digitaliseringsstrategi som grundlag for det
videre arbejde med digitalisering. Det er hensigten at sikre
hurtigere kommunikation mellem borgerne og myndighederne, hurtig og
effektiv service fra myndighederne og en optimering af arbejdsgange
og processer hos myndighederne. Ved at gøre kommunikationen
obligatorisk digital kan manuelle rutiner og papirhåndtering
fjernes, så der frigives tid og ressourcer hos det
offentlige, hvorved kommunikationen mellem parterne
smidiggøres.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Gældende ret
Der er i den gældende § 44, stk. 3, i
lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse mv. og i § 18 a, stk. 1, i lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse hjemmel til, at
børne- og undervisningsministeren kan fastsætte regler
om administration af de særlige tilskud til institutionernes
udgifter til elever og kursister, der efter gymnasieloven,
HF-loven, lov om erhvervsuddannelser og lov om uddannelser til
højere handelseksamen (hhx) og højere teknisk eksamen
(htx) skal have tilbud om specialpædagogisk bistand.
Administrationen af tilskud til
specialpædagogisk støtte på
ungdomsuddannelsesniveau er fastlagt i bekendtgørelse om
særlige tilskud til specialpædagogisk bistand ved
ungdomsuddannelser m.v. Det fremgår af
bekendtgørelsens § 9, stk. 2, at ministeriet i
forbindelse med administrationen af specialpædagogisk
støtte kan pålægge uddannelsesinstitutionerne at
benytte ministeriets edb-system.
I henhold til den gældende
bekendtgørelse er det institutionerne, som på baggrund
af en tilkendegivelse fra eleverne eller kursisterne ansøger
om specialpædagogisk støtte.
Lov om specialpædagogisk støtte ved
videregående uddannelser hører under
uddannelsesministeren. Ordningen administreres af Kvalitets- og
Tilsynsstyrelsen, der hører under børne- og
undervisningsministeren. I lov om specialpædagogisk
støtte ved videregående uddannelser er der i dag ikke
bestemmelser om digital kommunikation. Ansøgningsproceduren
er beskrevet i lovens §§ 11-12. Heraf fremgår det,
at den uddannelsessøgende afleverer ansøgning om
specialpædagogisk støtte til den
uddannelsesinstitution, hvor den studerende er optaget, og til
ansættelsesinstitutionen, når den studerende er optaget
på pædagogikum. På denne baggrund foretager
institutionen en indstilling til styrelsen, der træffer
afgørelse om støtte.
2.2. Den foreslåede
ordning
2.2.1. Specialpædagogisk
støtte til ungdomsuddannelser
Med lovforslaget tilvejebringes udtrykkelig
hjemmel til, at hele den praktiske sagsbehandling af
ansøgninger om specialpædagogisk støtte til
ungdomsuddannelser skal foregå digitalt.
Uddannelsesinstitutioner m.fl. har hidtil anvendt den digitale
selvbetjeningsløsning, som Ministeriet for Børn og
Undervisning stiller til rådighed, og med dette lovforslag
bliver uddannelsesinstitutionerne forpligtede til at anvende den
digitale selvbetjeningsløsning.
Afgørelser og meddelelser
vedrørende ansøgningen skal fremover sendes digitalt
både til institutionen og til de pågældende
elever og kursister, som således skal have besked
direkte.
Ved lovforslaget får børne- og
undervisningsministeren endvidere udtrykkelig bemyndigelse til at
bestemme, at ansøgning om tilskud til
specialpædagogisk støtte samt modtagelse af
afgørelser herom og meddelelser i øvrigt kan ske
på anden vis end ved digital selvbetjening. Ministeren
indrømmes herved adgang til at fastsætte særlige
regler for den del af borgerne, der ikke er fortrolige med brugen
af de digitale medier, og som derfor har svært ved at tilegne
sig brugen heraf, eller som ikke har en computer i hjemmet.
Ministeren kan samtidig vælge at undtage ansøgninger
vedrørende uddannelsessøgende uden dansk CPR nr. fra
brugen af den digitale kommunikation.
Herudover bemyndiges børne- og
undervisningsministeren udtrykkeligt til at fastsætte
nærmere regler om indretning og indhold af den digitale
løsning, herunder frister for indgivelse af
ansøgning, oplysninger og udbetaling af støtte, samt
regler om anvendelse af digital signatur og anden sikker
personidentifikation. Den dataansvarlige har ansvaret for at de
oplysninger der behandles ved brug af den digitale
selvbetjeningsløsning sker i overensstemmelse med
persondataloven, hvorefter den dataansvarlige bl.a. har ansvaret
for indholdet af de oplysninger, der behandles, for lovligheden af,
at oplysningerne registreres og videregives, for iagttagelsen af
reglerne om de registreredes rettigheder (bl.a. oplysningspligt,
indsigtsret og ret til at gøre indsigelse) samt
persondatalovens krav om datasikkerhed. De dataansvarlige er
uddannelsesinstitutionerne og Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen.
Der henvises til lovforslagets §§ 1
og 2 og bemærkningerne hertil.
2.2.2. Specialpædagogisk
støtte ved videregående uddannelse
Med lovforslaget tilvejebringes udtrykkelig
hjemmel til, at uddannelsesinstitutionen, henholdsvis
ansættelsesinstitutionen, når den studerende er optaget
på pædagogikum, skal indgive indstilling om
specialpædagogisk støtte på vegne af den
studerende digitalt, samt at uddannelsessøgende på
videregående uddannelser skal modtage afgørelser og
meddelelser i elektronisk form. Det vil således f.eks.
være muligt at sende alle afgørelser og meddelelser
til den uddannelsessøgendes e-boks. Ligesom ved forslaget om
specialpædagogisk støtte til ungdomsuddannelser,
får uddannelsesministeren bemyndigelse til at bestemme, at
indgivelse af indstilling om specialpædagogisk støtte
samt modtagelse af afgørelser og meddelelser kan ske
på anden vis end ved digital selvbetjening, jf. nærmere
under afsnit 2.2.1.
Uddannelsesministeren bemyndiges endvidere til at
fastsætte regler om digital kommunikation mellem
uddannelsesinstitutionen, ansættelsesinstitutionen,
Ministeriet for forskning, Innovation og Videregående
Uddannelser og tilhørende styrelser samt, efter forhandling
med børne- og undervisningsministeren, Ministeriet for
Børn og Undervisning og tilhørende styrelser og
institutioner. Det foreslås desuden, at uddannelsesministeren
får bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler
om brugen af digital signatur og anden personidentifikation.
De foreslåede bemyndigelser vil blive
udmøntet i bekendtgørelsesform, og det vil her blandt
andet blive fastlagt, at de it-systemer, som Ministeriet for
Børn og Undervisning på Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående Uddannelsers vegne stiller til
rådighed for institutionerne til brug for administrationen af
specialpædagogisk støtte, skal anvendes, blandt andet
i forbindelse med institutionernes indstilling til styrelsen. Den
dataansvarlige har ansvaret for at de oplysninger der behandles ved
brug af den digitale selvbetjeningsløsning sker i
overensstemmelse med persondataloven, hvorefter den dataansvarlige
bl.a. har ansvaret for indholdet af de oplysninger, der behandles,
for lovligheden af, at oplysningerne registreres og videregives,
for iagttagelsen af reglerne om de registreredes rettigheder (bl.a.
oplysningspligt, indsigtsret og ret til at gøre indsigelse)
samt persondatalovens krav om datasikkerhed. De dataansvarlige er
uddannelsesinstitutionerne og Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen. I
udmøntningen kan uddannelsesministeren vælge at
undtage ansøgninger vedrørende
uddannelsessøgende uden dansk CPR nr. fra brugen af den
digitale kommunikation.
Der henvises til lovforslagets § 3 og
bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske
konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for stat, kommuner og regioner.
4. Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget vil ikke have hverken
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Administrative konsekvenser
for borgerne
Det er vurderingen, at indførelsen af
en udtrykkelig hjemmel til digital kommunikation i forbindelse med
sagsbehandlingen af ansøgninger vedrørende
specialpædagogisk støtte ikke medfører
administrative byrder for borgerne.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte myndigheder
Lovforslaget har været sendt i
høring hos følgende myndigheder, organisationer m.v.:
Danske Erhvervsskoler - Lederne, Danske Gymnasieelevers
Sammenslutning, Danske Handicaporganisationer, Danske
Landbrugsskoler, Danske Studerendes Fællesråd,
Datatilsynet, Det Centrale Handicap Råd, DUF - Dansk Ungdoms
Fællesråd, Erhvervsskolernes Elev-organisation,
Gymnasieskolernes Rektorforening, Institut for Menneskerettigheder,
Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Lederforeningen for
VUC, Private Gymnasier og Studenterkurser,
Professionshøjskolernes Rektorkollegium, Rektorkollegiet
Danske Universiteter, Rigsrevisionen, Rådet for Større
IT-sikkerhed, SOSU-Lederforeningen og SU-rådet.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/
mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 44, stk. 3)
Som konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 2,
foreslås det, at ordet "frister" udgår i lovens §
44, stk. 3, 1. pkt. Børne- og undervisningsministerens
adgang til at fastsætte regler om frister for behandlingen af
ansøgninger om specialpædagogisk støtte vil
herefter være reguleret i lovens § 44 a, stk. 3.
Det foreslås endvidere, at § 44, stk. 3, 2. pkt. , ophæves
som følge af de ændringer, der foreslås med
lovforslagets § 1, nr. 2.
Til nr. 2 (§ 44 a)
Det foreslås at indsætte en ny
bestemmelse i § 44 a om digital behandling af
ansøgninger om specialpædagogisk støtte,
så der skabes udtrykkelig adgang til, at hele den praktiske
sagsbehandling af ansøgninger om sådan støtte
skal foregå digitalt. Uddannelsesinstitutionerne vil herefter
være forpligtede til at anvende den digitale
selvbetjeningsløsning, som Ministeriet for Børn og
Undervisning stiller til rådighed. Afgørelser og
meddelelser vedrørende ansøgningen skal sendes
digitalt både til uddannelsesinstitutionen og til den
pågældende elev og kursist, som således skal have
besked direkte.
Lovforslaget tager højde for, at der kan
være særlige forhold hos borgere, der ikke er
fortrolige med brugen af de digitale medier, og som derfor kan have
svært ved at tilegne sig brugen heraf. Det foreslås
således, at børne- og undervisningsministeren
bemyndiges til at bestemme, at ansøgning om tilskud til
specialpædagogisk støtte samt modtagelse af
afgørelser herom og meddelelser i øvrigt kan ske
på anden vis end ved digital selvbetjening. Der tages herved
også højde for, at der i praksis kan være visse
forhindringer for digital sagsbehandling af de
ansøgningssager, hvor eleven eller kursisten ikke har et
dansk CPR nr.
Ved lovforslaget bemyndiges børne- og
undervisningsministeren endvidere til at fastsætte
nærmere regler om indretning og indhold af den digitale
løsning, herunder regler om indhold og udformning af
uddannelsesinstitutionernes ansøgninger samt frister for
indgivelse af ansøgninger, oplysninger og udbetaling af
støtte. Disse regler erstatter samtidig den gældende
bemyndigelse i lovens § 44, stk. 3, 1. pkt., hvorefter
ministeren har adgang til at fastsætte regler om frister.
Afgørelser har virkning fra disse er kommet frem. I det
omfang afgørelser og meddelelser er sendt til elevens eller
kursistens e-boks eller anden digital postkasse anses disse for
kommet frem ved afsendelse fra myndigheden.
Det foreslås endvidere, at ministeren
overlades adgang til at fastsætte regler om digital signatur
og anden personidentifikation.
Udmøntningen af
bemyndigelsesbestemmelserne vil i første omgang ske ved
justering af den gældende bekendtgørelse om
særlige tilskud til specialpædagogisk bistand ved
ungdomsuddannelse.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.2.1.
Til § 2
Til nr. 1 (§ 18 a, stk. 3)
Som konsekvens af lovforslagets § 2, nr. 2,
foreslås det, at ordet "frister" udgår i lovens §
18 a, stk. 3, 1. pkt. Børne- og undervisningsministerens
adgang til at fastsætte regler om frister for behandlingen af
ansøgninger om specialpædagogisk støtte vil
herefter være reguleret i lovens § 18 a, stk. 6.
Det foreslås endvidere, at § 18 a, stk. 3, 2. pkt. , ophæves
som følge af de ændringer, der foreslås med
lovforslagets § 2, nr. 2.
Til nr. 2 (§ 18 a, stk. 4-7)
Det foreslås at indsætte 4 nye
stykker i § 18 a, stk. 4-7, om digital behandling af
ansøgninger om specialpædagogisk støtte,
så der skabes udtrykkelig adgang til, at hele den praktiske
sagsbehandling af ansøgninger om sådan støtte
kan foregå digitalt. Uddannelsesinstitutionerne vil herefter
være forpligtede til at anvende den digitale
selvbetjeningsløsning, som Ministeriet for Børn og
Undervisning stiller til rådighed. Afgørelser og
meddelelser vedrørende ansøgningen skal sendes
digitalt både til uddannelsesinstitutionen og til den
pågældende elev og kursist, som således skal have
besked direkte.
Lovforslaget tager højde for, at der kan
være særlige forhold hos borgere, der ikke er
fortrolige med brugen af de digitale medier, og som derfor kan have
svært ved at tilegne sig brugen heraf. Det foreslås
således, at børne- og undervisningsministeren
bemyndiges til at bestemme, at ansøgning om tilskud til
specialpædagogisk støtte samt modtagelse af
afgørelser herom og meddelelser i øvrigt om
specialpædagogisk støtte kan ske på anden vis
end ved digital selvbetjening. Der tages herved også
højde for, at der i praksis kan være visse
forhindringer for digital sagsbehandling af de
ansøgningssager, hvor eleven eller kursisten ikke har et
dansk CPR nr.
Ved lovforslaget bemyndiges børne- og
undervisningsministeren endvidere til at fastsætte
nærmere regler om indretning og indhold af den digitale
løsning, herunder regler om indhold og udformning af
ansøgninger samt frister for indgivelse af
ansøgninger, oplysninger og udbetaling af støtte.
Disse regler erstatter samtidig den gældende bemyndigelse i
lovens § 18 a, stk. 3, 1. pkt., hvorefter ministeren har
adgang til at fastsætte regler om frister. Afgørelser
har virkning fra disse er kommet frem. I det omfang
afgørelser og meddelelser er sendt til elevens eller
kursistens e-boks eller anden digital postkasse anses disse for
kommet frem ved afsendelse fra myndigheden.
Det foreslås endvidere, at ministeren
bemyndiges til at fastsætte regler om digital signatur og
anden personidentifikation.
Udmøntningen af
bemyndigelsesbestemmelserne vil i første omgang ske ved
justering af den gældende bekendtgørelse om
særlige tilskud til specialpædagogisk bistand ved
ungdomsuddannelse.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.2.1.
Til § 3
Til nr. 1 (overskriften til kapitel 7)
Den foreslåede ændring af
overskriften til kapitel 7 i lov om specialpædagogisk
støtte ved videregående uddannelser er en konsekvens
af, at det også foreslås, at der indsættes en ny
bestemmelse i kapitel 7 om digital kommunikation og digital
signatur, jf. lovforslagets § 3, nr. 2. Den ændrede
overskrift tilkendegiver fremover, at kapitlet rummer andre
elementer end de, der fremgår af den nuværende
overskrift.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.2.2.
Til nr. 2 (§ 12 a)
Med forslaget indsættes der i kapitel 7 i
lov om specialpædagogisk støtte ved videregående
uddannelser en ny § 12 a om digital kommunikation.
Bestemmelsen indeholder hjemmel til, at
uddannelsesinstitutionen, henholdsvis
ansættelsesinstitutionen, når den studerende er optaget
på pædagogikum, indgiver indstilling om
specialpædagogisk støtte på den studerendes
vegne digitalt. Uddannelsesinstitutionerne vil herefter være
forpligtede til at anvende den digitale
selvbetjeningsløsning, som Ministeriet for Børn og
Undervisning på vegne af Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående Uddannelser stiller til
rådighed. Afgørelser og meddelelser vedrørende
ansøgningen skal sendes digitalt både til
uddannelsesinstitutionen og til den uddannelsessøgende, som
således skal have besked direkte. Det vil således
f.eks. være muligt at sende alle afgørelser og
meddelelser til den uddannelsessøgendes e-boks. Ligesom ved
forslaget om specialpædagogisk støtte til
ungdomsuddannelse får uddannelsesministeren bemyndigelse til
at bestemme, at indstilling om specialpædagogisk
støtte samt modtagelse afgørelser herom og
meddelelser i øvrigt kan ske på anden vis end ved
digital selvbetjening, og ministeren kan ved udmøntning af
bemyndigelsen fastsætte, at reglen om digital kommunikation
ikke skal omhandle borgere uden dansk CPR nr. jf. nærmere
under afsnit 2.2.1.
Bestemmelsen indeholder endvidere hjemmel til
at bemyndige ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser til at fastsætte regler om
digital kommunikation mellem uddannelsesinstitutionen,
ansættelsesinstitutionen, Ministeriet for forskning,
Innovation og Videregående Uddannelser og tilhørende
styrelser samt, efter forhandling med børne- og
undervisningsministeren, Ministeriet for Børn og
Undervisning og tilhørende styrelser og institutioner. Det
foreslås desuden, at ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser får bemyndigelse til at
fastsætte nærmere regler om brug af digital signatur og
anden personidentifikation. Afgørelser har virkning fra
disse er kommet frem. I det omfang afgørelser og meddelelser
er sendt til den uddannelsessøgendes e-boks eller anden
digital postkasse anses disse for kommet frem ved afsendelse fra
myndigheden.
De foreslåede bemyndigelser vil blive
udmøntet i bekendtgørelsesform, og det vil her blandt
andet blive fastlagt, at de it-systemer, som Ministeriet for
Børn og Undervisning på ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelsers vegne stiller til
rådighed for institutionerne til brug for administrationen af
specialpædagogisk støtte, skal anvendes, blandt andet
i forbindelse med institutionernes indstilling til styrelsen.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.2.2.
Til § 4
Lovforslaget foreslås at træde i
kraft den 1. juli 2012.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | § 1 I lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 880 af 8. august 2011, foretages
følgende ændringer: | | | | § 44.
(…) Stk. 3.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om
administration af de særlige tilskud efter stk. 1 og 2,
herunder om ansøgning, indhentede sagkyndige udtalelser,
frister, tildeling, udbetaling, udbetaling af forskud til og
tilbagebetaling fra institutionerne samt refusion af udgifter, som
institutionerne har afholdt i overensstemmelse med tildelingen.
Undervisningsministeren kan bestemme, at tilskud administreres af
Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte, samt at de enkelte
institutioner skal indsende nødvendige oplysninger til
styrelsen i forbindelse med kontrol og tildeling af tilskud,
herunder at oplysningerne skal gives i elektronisk form. | | 1. I § 44, stk.3,1. pkt.,
udgår »frister,« og 2.
pkt. ophæves. | | | | | | 2. Efter
§ 44 indsættes i afsnittet
Tilskud til specialpædagogisk
bistand: Ȥ 44
a. Ansøgning om tilskud til specialpædagogisk
støtte, jf. § 44, skal indgives til Ministeriet for
Børn og Undervisning ved anvendelse af den digitale
løsning, som ministeriet stiller til rådighed (digital
selvbetjening). Uddannelsesinstitutionen skal på tilsvarende
vis modtage afgørelser og meddelelser vedrørende
ansøgningen digitalt. Elever og kursister skal modtage
afgørelser og meddelelser m.v. vedrørende
ansøgningen digitalt. Stk. 2. Ministeren
fastsætter nærmere regler om, at ansøgning om
tilskud til specialpædagogisk støtte samt modtagelse
af afgørelser herom og meddelelser i øvrigt kan ske
på anden vis end ved digital selvbetjening, hvor
særlige forhold gør sig gældende. Stk. 3.Børne-
og undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
indretning og administration af den digitale løsning,
herunder om 1) indhold og udformning af
ansøgninger, 2) frister for indgivelse af
ansøgninger, 3) frister for indgivelse af oplysninger
og 4) frister for udbetalinger af
støtte. Stk. 4. Ministeren kan
fastsætte regler om anvendelse af digital signatur og anden
sikker personidentifikation.« | | | | | | § 2 I lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 878 af
8. august 2011, foretages følgende ændringer: | | | | § 18 a.
(…) Stk. 3.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om
administration af de særlige tilskud efter stk. 1 og 2,
herunder om ansøgning, indhentede sagkyndige udtalelser,
frister, tildeling, udbetaling, udbetaling af forskud til og
tilbagebetaling fra institutionerne samt refusion af udgifter, som
institutionerne har afholdt i overensstemmelse med tildelingen.
Undervisningsministeren kan bestemme, at tilskud administreres af
Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte, samt at de enkelte
institutioner skal indsende nødvendige oplysninger til
styrelsen i forbindelse med tildeling og kontrol af tilskud,
herunder at oplysninger skal gives i elektronisk form. | | 1. I
§ 18 a, stk. 3, 1. pkt.,udgår »frister,« og2. pkt.ophæves. | | | | | | 2. I § 18 a indsættes som stk. 4-7: »Stk. 4.
Ansøgning om tilskud til specialpædagogisk
støtte, jf. stk. 1 og 2, skal indgives til Ministeriet for
Børn og Undervisning ved anvendelse af den digitale
løsning, som ministeriet stiller til rådighed (digital
selvbetjening). Uddannelsesinstitutionen skal på tilsvarende
vis modtage afgørelser og meddelelser vedrørende
ansøgningen digitalt. Elever og kursister skal modtage
afgørelser og meddelelser m.v. vedrørende
ansøgningen digitalt. Stk. 5.Ministeren
fastsætter nærmere regler om, at ansøgning om
tilskud til specialpædagogisk støtte samt modtagelse
af afgørelser herom og meddelelser i øvrigt kan ske
på anden vis end ved digital selvbetjening, hvor
særlige forhold gør sig gældende. Stk. 6. Børne-
og undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
indretning og administration af den digitale løsning, jf.
stk. 4 og 5, herunder om 1) indhold og udformning af
ansøgninger, 2) frister for indgivelse af
ansøgninger, 3) frister for indgivelse af oplysninger
og 4) frister for udbetalinger af
støtte. Stk. 7. Ministeren kan
endvidere fastsætte regler om anvendelse af digital signatur
og anden sikker personidentifikation.« | | | | | | § 3 I lov om specialpædagogisk
støtte ved videregående uddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 210 af 1. marts 2007, som ændret
ved § 2 i lov nr. 78 af 27. januar 2010 og § 12 i lov nr.
1373 af 28. december 2011, foretages følgende
ændringer: | | | | Kapitel 7 Ansøgning, indstilling,
afgørelse og ydelse af støtte samt udgifter til
støtte § 12.
(…) § 13.
(…) | | 1.Overskriften til kapitel 7 affattes
således: »Ansøgning,
administration og digital kommunikation«. | | | | | | 2. Efter
§ 12 indsættes: »§ 12
a. Uddannelsesinstitutionen, henholdsvis
ansættelsesinstitutionen, når den studerende er optaget
på pædagogikum, indgiver indstilling til Ministeriet
for Børn og Undervisning om specialpædagogisk
støtte på vegne af den studerende. Indstillingen skal
indgives digitalt ved anvendelse af digital løsning. Den
digitale løsning stilles til rådighed af Ministeriet
for Børn og Undervisning på vegne af Ministeriet for
forskning, innovation og videregående uddannelser (digital
selvbetjening). Uddannelsesinstitutionen skal modtage
afgørelser og meddelelser m.v. vedrørende
indstillingen om specialpædagogisk støtte ved
anvendelse af den digitale løsning, som Ministeriet for
Børn og Undervisning på Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående Uddannelser vegne stiller til
rådighed. Uddannelsessøgende skal modtage
afgørelser og meddelelser m.v. vedrørende
indstillingen digitalt. Stk. 2. Ministeren
fastsætter nærmere regler om, at indstilling om
specialpædagogisk støtte samt modtagelse af
afgørelser og meddelelser kan ske på anden vis end ved
digital selvbetjening, hvor særlige forhold gør sig
gældende. Stk. 3. Ministeren for
forskning, innovation og videregående uddannelser kan
fastsætte regler om, at kommunikation mellem
uddannelsesinstitutionen, ansættelsesinstitutionen,
Ministeriet for forskning, Innovation og Videregående
Uddannelser og dettes styrelser samt, efter forhandling med
børne- og undervisningsministeren, Ministeriet for
Børn og Undervisning og dettes styrelser og institutioner,
skal ske digitalt. Stk. 4. Ministeren for
forskning, innovation og videregående uddannelser
fastsætter regler om anvendelse af digital signatur og anden
sikker personidentifikation.« | | | | | | § 4 Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2012. |
|