Fremsat den 28. marts 2012 af
børne- og undervisningsministeren (Christine Antorini)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ungdomsuddannelse
for unge med særlige behov
(Ændring af revisionsklausul)
§ 1
I lov nr. 564 af 6. juni 2007 om
ungdomsuddannelse for unge med særlige behov foretages
følgende ændring:
1. I
§ 17 ændres
»2011-12« til: »2012-13«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juni 2012.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning og baggrund
2. Gældende ret
3. Lovforslagets indhold
4. Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner
5. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning og baggrund
Formålet med lovforslaget er at ændre
revisionsklausulen vedrørende lov om ungdomsuddannelse for
unge med særlige behov, således at loven tages op til
revision i folketingsåret 2012-13 frem for 2011-12.
Lov om ungdomsuddannelse for unge med
særlige behov trådte i kraft den 1. august 2007. Lovens
formål er at sikre, at unge udviklingshæmmede og andre
unge med særlige behov, der på grund af deres handicap
ikke kan gennemføre en uddannelse i det traditionelle
ungdomsuddannelsessystem, får et retskrav på en
3-årig ungdomsuddannelse efter endt grundskole tilpasset
deres særlige forudsætninger og behov. Målet med
ungdomsuddannelsen er, at de unge med særlige behov ud over
faglige kompetencer også skal opnå personlige og
sociale kompetencer til en så selvstændig og aktiv
deltagelse i voksenlivet som muligt og eventuelt til videre
uddannelse og beskæftigelse. Det er kommunalbestyrelsen, der
har ansvaret for at give uddannelsestilbuddet til unge, der er
tilmeldt folkeregistret i kommunen.
Efter lovens § 17 skal loven tages op til
revision senest i folketingsåret 2011-12. Det fremgår
af lovens forarbejder, at revisionsklausulen blev indsat i loven
for at sikre muligheden for en eventuel justering af grundlaget for
den ny ungdomsuddannelse med afsæt i resultatet af en
4-årig evaluering af uddannelsen.
2. Gældende ret
Lov om ungdomsuddannelse for unge med
særlige behov fastlægger rammerne for, hvornår og
i hvilke tilfælde unge udviklingshæmmede og andre unge
med særlige behov efter undervisningspligtens ophør
har et retskrav på en 3-årig ungdomsuddannelse, der er
tilpasset deres særlige forudsætninger og behov.
Gruppen andre unge med særlige behov omfatter blandt andet
unge med svære bevægelseshandicap, multihandicappede
unge, unge med autisme, unge med ADHD eller andre psykiske lidelser
samt unge med erhvervet hjerneskade.
Ungdomsuddannelsen omfatter kun de unge, der ikke
har mulighed for at gennemføre en anden ungdomsuddannelse,
selv om der ydes den unge specialpædagogisk
støtte.
Loven indeholder regler om uddannelsens
formål, adgangen til og indholdet af ungdomsuddannelsen,
kommunalbestyrelsens ansvar samt regler om befordring,
forsøg og klageadgang.
De nærmere regler for uddannelsen er
fastsat i bekendtgørelse nr. 974 af 19. juli 2007 om
ungdomsuddannelse for unge med særlige behov.
3. Lovforslagets indhold
Ungdomsuddannelsen for unge med særlige
behov er en ny ungdomsuddannelse. Uddannelsen er på den
baggrund blevet løbende evalueret siden indførelsen i
2007 med henblik på at afdække et eventuelt behov for
justeringer i lovgrundlaget i folketingsåret 2011-12.
De foreløbige erfaringer fra den
løbende evaluering af ungdomsuddannelsen for unge med
særlige behov tyder på, at ungdomsuddannelsen i
almindelighed er velfungerende. Det er dog vurderingen, at der p.t.
ikke er tilvejebragt et analyse- og erfaringsgrundlag, der har en
sådan karakter, at det med tilstrækkelig sikkerhed kan
vurderes, om der er et reelt behov for en justering af uddannelsens
retlige rammer og indhold. Dette navnlig henset til, at kun ca. 300
elever pr. 28. februar 2011 har gennemført et fuldt
uddannelsesforløb.
Det foreslås på den baggrund, at
revisionsklausulen vedrørende loven ændres, så
loven tages op til revision i folketingsåret 2012-13 frem for
i 2011-12. Med henblik på at sikre tilstedeværelsen af
et fornødent grundlag for en lovrevision i 2012-13 har
Ministeriet for Børn og Undervisning i samarbejde med
Finansministeriet igangsat en ny evaluering af ungdomsuddannelsen
for unge med særlige behov. Undersøgelsen
gennemføres af Epinion og forventes færdig april
2012.
Det bliver særligt undersøgt, om
ungdomsuddannelsen lever op til lovens formål om at give de
unge personlige, sociale og faglige kompetencer til at deltage i
samfundslivet, herunder eventuelt til videre uddannelse og
beskæftigelse, og om målgruppen for uddannelsen er
rigtigt afgrænset, eller om nogle af de unge med fordel kunne
henvises til andre eksisterende tilbud efter f.eks. serviceloven
eller individuelle forløb tilrettelagt efter lov om
specialundervisning for voksne.
Der bliver endvidere fokuseret på, om de
afsatte midler til uddannelsen anvendes hensigtsmæssigt i
forhold til at sikre, at målgruppen kommer i uddannelse eller
beskæftigelse, og på, om der er uhensigtsmæssige
bindinger i lovgrundlaget i forhold til uddannelsens rammer og
indhold. Endelig bliver det undersøgt, om grundlaget for
uddannelsen i videre omfang bør harmoniseres med reglerne
på de tilgrænsende områder inden for
beskæftigelsesområdet og det sociale område med
henblik på at forenkle de berørte unges tilgang til
relevante tilbud og kommunalbestyrelsens administration af
sådanne tilbud. Det drejer sig f.eks. om det forhold, hvor en
ung visiteres til et botilbud samtidig med optagelsen på
ungdomsuddannelsen.
Det er vurderingen, at de nævnte
aktiviteter vil tilvejebringe et mere solidt og
fyldestgørende grundlag for overvejelserne om en eventuel
lovændring i 2012-13. I overvejelserne vil også
indgå det allerede tilvejebragte erfaringsgrundlag fra den
løbende evaluering af ungdomsuddannelsen, herunder
undervisningsministerens årlige redegørelser til
Folketingets Uddannelsesudvalg i perioden 2008-2010 og
løbende dialog med interessenter på området samt
erfaringer fra den daglige administration af loven.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Lovforslaget har været sendt i
høring hos følgende myndigheder og
organisationer:
Børne- og Kulturchefforeningen, BUPL -
Børne- og ungdomspædagogernes Landsforbund, Danmarks
Evalueringsinstitut, Danmarks Lærerforening, Danmarks
Vejlederforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Blindesamfund,
Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk Industri, Danske
Handicaporganisationer, Danske Regioner, Det Centrale
Handicapråd, Efterskoleforeningen, Fagligt Fælles
Forbund, Folkehøjskolernes Forening i Danmark, Foreningen af
Daghøjskoler i Danmark, Foreningen af forstandere ved
AMU-centrene, Foreningen af Husholdningsskoler og
Håndarbejdsskoler, Foreningen af Ledere ved Danskuddannelser,
Foreningen af Skoleledere ved de Tekniske Skoler,
Foreningsfællesskabet Ligeværd, FTF, Institut for
Menneskerettigheder, KL, Landsforeningen LEV, Landsorganisationen i
Danmark, Lederforeningen for VUC, Ledersamrådet for VSU og
STU i Danmark, Lærernes Centralorganisation,
Oplysningsforbundenes Fællesråd,
Produktionsskoleforeningen, Socialpædagogernes Landsforbund,
Uddannelsesforbundet, Ungdommens Uddannelsesvejledning v/
Ungdommens Uddannelsesvejlednings Udviklingscenter.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Økonomiske og administrative
konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 17)
Det foreslås at ændre den
eksisterende revisionsklausul vedrørende lov om
ungdomsuddannelse for unge med særlige behov, så loven
skal tages op til revision i folketingsåret 2012-13 frem for
i folketingsåret 2011-12.
Udsættelsen af lovrevisionen er
begrundet i hensynet til at sikre et tilstrækkeligt og
fyldestgørende analyse- og erfaringsgrundlag som afsæt
for overvejelserne af behovet for en eventuel justering af
uddannelsens rammer og indhold. Der er på nuværende
tidspunkt kun begrænsede erfaringer med den ny
ungdomsuddannelses anvendelse i praksis, da alene 300 elever pr.
28. februar 2011 har gennemført et fuldt
uddannelsesforløb.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. juni 2012.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | § 1 I lov nr. 564 af 6. juni 2007 om
ungdomsuddannelse for unge med særlige behov foretages
følgende ændring: | § 17. Loven
tages op til revision senest i folketingsåret 2011-12. | | 1. I § 17 ændres »2011-12«
til: »2012-13«. | | | § 2 Loven træder i kraft den 1. juni
2012. |
|