Fremsat den 28. marts 2012 af erhvervs- og
vækstministeren (Ole Sohn)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
Vækstfonden
(Vækstfondens mulighed for at optage
lån til finansiering af sine aktiviteter)
§ 1
I lov om Vækstfonden, jf.
lovbekendtgørelse nr. 549 af 1. juli 2002, som ændret
senest ved lov nr. 617 af 14. juni 2011, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 5 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Vækstfonden kan optage lån til finansiering af sine
aktiviteter. Det samlede lånebeløb eksklusive renter
kan ikke uden godkendelse fra Folketingets Finansudvalg overstige
500 mio. kr.«
§ 2
Loven træder i kraft den 18. maj 2012.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets formål og
baggrund | 3. | Lovforslagets indhold | | a. | Gældende ret | | b. | Lovforslaget | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 6. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet
til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder, organisationer
mv. | 10. | Samlet
vurdering af konsekvenser af lovforslaget | | | |
|
1. Indledning
En del mindre og mellemstore virksomheder,
herunder især ejerledede virksomheder, har vanskeligt ved at
skaffe kapital. Da mangel på kapital ofte gør
pengeinstitutterne tilbageholdende med at yde lån, kan det
betyde, at virksomheder ikke kan gennemføre deres
vækstplaner.
Et bredt politisk flertal bestående af
regeringen (Socialdemokraterne, Socialistisk Folkeparti og Radikale
Venstre) og Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og
Konservative har derfor indgået aftale om Udviklingspakken,
som giver små og mellemstore virksomheder mulighed for at
få ansvarlig lånekapital i regi af Vækstfonden.
Med lovforslaget får Vækstfonden adgang til at optage
lån til finansiering af sine aktiviteter på fuldt
kommercielle vilkår med henblik på at skabe mulighed
for at finansiere udstedelse af ansvarlig lånekapital.
Vækstfonden kan ikke uden Folketingets Finansudvalgs
godkendelse optage lån til andet end finansiering af
ansvarlige lån.
Låneadgangen vil således give
Vækstfonden nye muligheder for hurtigt at kunne
iværksætte initiativer til at understøtte
finansieringen af sunde vækstvirksomheder med bl.a.
ansvarlige lån.
Hvis der måtte blive behov for yderligere
låneoptagelse, kan dette alene ske efter Folketingets
Finansudvalgs godkendelse.
2. Lovforslagets formål og
baggrund
Krisen i den finansielle sektor og den generelle
udfordring i forhold til at skabe ny vækst gør det
nødvendigt at søge nye løsninger for at sikre,
at små og mellemstore virksomheder kan få finansieret
deres sunde vækstplaner.
Udstedelsen af ansvarlige lån er aktuelt et
område, hvor kreditinstitutterne er meget tilbageholdende, da
bankerne - bl.a. i lyset af den vanskelige fundingsituation - ikke
finder, at det forventede afkast står mål med
risikoen.
Vækstfonden spiller en væsentlig
rolle i forhold til at medfinansiere vækst og fornyelse i
iværksættervirksomheder og små og mellemstore
virksomheder.
Med den brede politiske aftale om
Udviklingspakken fra marts er det besluttet, at Vækstfonden
skal have mulighed for at understøtte finansiering af
vækst i sunde små og mellemstore virksomheder i form af
ansvarlige lån inden for en ramme på 500 mio. kr. Det
forventes, at rammen kan dække lånebehovet inden for de
kommende 2-3 år.
Formålet med at give Vækstfonden
adgang til at optage lån er således at give
Vækstfonden adgang til at finansiere udstedelse af ansvarlig
lånekapital i regi af Vækstfonden, så små
og mellemstore virksomheder dermed får adgang til
risikovillig kapital, som de ellers ikke vil kunne få adgang
til.
Finansieringen foreslås tilvejebragt ved at
give Vækstfonden mulighed for at optage lån. I praksis
vil det foregå således, at Vækstfonden vil anmode
et antal pengeinstitutter om at give tilbud på priser og
vilkår for at stille en låneadgang til rådighed.
Låneadgangen ventes således etableret på
almindelige markedsvilkår. Der er ingen særlige
vilkår eller krav til løbetid.
Det er vigtigt for Vækstfondens muligheder
for at kunne tilpasse sig markedets behov for nye initiativer, at
Vækstfonden har den nødvendige fleksibilitet til at
kunne handle hurtigt og lancere nye finansieringstilbud, samt har
de finansielle ressourcer til at understøtte finansiering af
sunde vækstvirksomheder.
3. Lovforslagets indhold
3.1.1. Gældende ret
Det ligger inden for Vækstfondens
nuværende formål at udbyde ansvarlige lån.
Vækstfonden har dog ikke i dag adgang til at finansiere
udstedelse af ansvarlig lånekapital gennem
låneoptagelse på kommercielle vilkår i det
private marked.
3.1.2. Lovforslaget
Med lovforslaget får Vækstfonden
adgang til at optage lån til finansiering af sine aktiviteter
med henblik på at finansiere udstedelse af ansvarlig
lånekapital inden for en ramme på 500 mio. kr.
Optagelse af lån udover denne beløbsgrænse vil
forudsætte Folketingets Finansudvalgs godkendelse.
Vækstfonden kan ikke uden Folketingets Finansudvalgs
godkendelse optage lån til andet end finansiering af
ansvarlige lån.
Ansvarlige lån er efterstillet
fremmedkapital, der oftest træder tilbage for almindelig
lånefinansiering fra eksempelvis pengeinstitutter og
varekreditorer, men som har krav på dækning før
egenkapitalen. I henhold til Udviklingspakken vil det være en
betingelse for at modtage ansvarlige lån fra
Vækstfonden, at de virksomheder, der modtager lånene,
samtidig skal have optaget andre lån mv. fra finansielle
institutter eller andre finansieringskilder på minimum samme
beløb. Det er forventningen, at denne lånefinansiering
fra finansielle institutter eller andre finansieringskilder - ud
over de ansvarlige lån på 500 mio. kr. fra
Vækstfonden - vil være yderligere ca. 1 mia. kr.
Der stilles ingen sikkerheder for ansvarlige
lån, i modsætning til traditionel
lånefinansiering, hvorfor der skal stilles høje krav
til virksomhederne, deres produkters modenhed samt selskabernes
ledelser. Lånerenten vil således være relativt
høj således at den afspejler tabsrisikoen. Eventuelle
tab vil blive søgt dækket af den risikopræmie,
som Vækstfonden modtager fra virksomhederne som led i
låneudstedelsen.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Lovforslaget medfører ikke nogen direkte
offentlige omkostninger, da ordningen administreres af
Vækstfonden og ikke forventes at give tab. Omkostningerne til
administration vil blive dækket af renteindtægter fra
de ansvarlige lån.
Eventuelle tab vil blive søgt dækket
af Vækstfondens risikopræmie. Det er Erhvervs- og
Vækstministeriets forventning, at en ordning med udstedelse
af ansvarlige lån ikke vil påføre staten
tab.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget medfører positive
konsekvenser for erhvervslivet, idet lovforslaget forventes at
ville forbedre små og mellemstore virksomheders
lånefinansiering med ca. 1,5 mia. kr., herunder ansvarlig
lånekapital for op til 500 mio. kr. og øvrig
lånefinansiering på ca. 1 mia. kr. Det kan medvirke til
at sikre, at sunde projekter gennemføres til gavn for
vækst og fornyelse.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for borgerne
Ingen
7. Miljømæssige
konsekvenser
Ingen
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget vurderes ikke at indebære
statsstøtte, idet de ansvarlige lån vil blive tilbudt
på fuldt ud kommercielle vilkår.
Lovforslaget har således ingen EU-retlige
konsekvenser.
9. Hørte myndigheder,
organisationer mv.
Lovforslaget er sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer: Advokatrådet,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsmarkedets
Tillægspension (ATP), Børsmæglerforeningen,
Danish Venture Capital and Private Equity Association, Danmarks
Nationalbank, Dansk Aktionærforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Danske Advokater, Danske
Regioner, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Investor Relations
Forening - DIRF, Dansk Metal, Dansk Pantebrevsforening, Den Danske
Finansanalytikerforening, Den danske Fondsmæglerforening,
Finansforbundet, Finansrådet - Danske Pengeinstitutters
Forening, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Foreningen Danske
Revisorer, Foreningen Registrerede Revisorer, Forsikring &
Pension, FSR - danske revisorer, Garantifonden for indskydere og
investorer, Håndværksrådet,
InvesteringsForeningsRådet, Landbrug & Fødevarer,
Landsforeningen af forsvarsadvokater, Landsorganisationen i Danmark
(LO), Lokale Pengeinstitutter, Lønmodtagernes Dyrtidsfond
(LD), NASDAQ OMX Copenhagen A/S, Realkreditforeningen,
Realkreditrådet, Regionale Bankers Forening, Rigsrevisionen,
Sammenslutningen Danske Andelskasser, Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående uddannelser, Økonomi- og
Indenrigsministeriet.
| | | Samlet
vurdering af konsekvenser af lovforslaget | | Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Det er forventningen, at lovforslaget vil
forbedre små og mellemstore virksomheders
lånefinansiering med ca. 1,5 mia. kr., herunder ansvarlig
lånekapital for op til 500 mio. kr. og øvrig
lånefinansiering på ca. 1 mia. kr. Det er
forventningen, at en ordning med udstedelse af ansvarlige lån
- trods højere tabsrisiko end på almindelige lån
- ikke vil medføre tab. | Ingen | Økonomiske og administrative
konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Ingen EU-retlige konsekvenser. | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Det ligger inden for Vækstfondens
nuværende formål at udbyde ansvarlige lån. Som
andre offentlige institutioner har Vækstfonden dog ikke
mulighed for at finansiere sine aktiviteter gennem optagelse af
lån uden udtrykkelig lovhjemmel. Med lovforslaget får
Vækstfonden adgang til at optage lån til finansiering
af sine aktiviteter på fuldt kommercielle vilkår med
henblik på at skabe mulighed for at finansiere udstedelse af
ansvarlig lånekapital. Vækstfonden kan ikke uden
Folketingets Finansudvalgs godkendelse optage lån til andet
end finansiering af ansvarlige lån.
I praksis vil Vækstfonden anmode et antal
pengeinstitutter om at give tilbud på priser og vilkår
for at stille en låneadgang til rådighed.
Låneadgangen bliver således etableret på
almindelige kommercielle markedsvilkår. Der stilles ingen
sikkerhed for ansvarlige lån, i modsætning til
traditionel lånefinansiering. Lånerenten vil derfor
være relativt høj således at den afspejler
tabsrisikoen. Vækstfonden vil kræve en
risikopræmie fra virksomhederne som led i
låneudstedelsen til dækning af eventuelle tab. Der er
ingen særlige vilkår eller krav til løbetid.
De ansvarlige lån vil blive givet på
baggrund af en individuel kreditvurdering af den konkrete
virksomhed foretaget af Vækstfonden.
Det er i overensstemmelse med den allerede
fastlagte kreditpolitik i Vækstfonden.
Lånerammen svarer til det forventede
likviditetsbehov ved etableringen af de ansvarlige lån i
henhold til Udviklingspakken, dvs. 500 mio. kr. Opstår der
behov for at udvide lånerammen, kan dette ske med godkendelse
fra Folketingets Finansudvalg. Lignende adgang til at optage
lån gælder for flere andre offentlige institutioner og
virksomheder, herunder bl.a. DR og DSB.
Det følger af, at Vækstfonden er en
offentlig retlig institution, at de er garanteret af staten.
Den foreslåede låneadgang
ændrer ikke på de specifikke muligheder for at optage
lån, som Vækstfonden har på andet grundlag, jf.
aktstykke nr. 76 af den 10. februar 2011.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 18. maj 2012.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | Lov om
Vækstfonden § 5 | | Lov om
Vækstfonden § 5 | | | | Fondens indskudskapital tilvejebringes gennem
indskud fra staten. Herudover kan fonden modtage gaver. Stk. 2. Inden for en
bevillingsramme fastsat på finansloven tilføres
VækstFonden kapitalindskud fra staten for budgetterede
underskud og administrationsudgifter for garantier ydet efter
§ 2, stk. 4 og 5, i det pågældende
år. VækstFonden kan desuden inden for rammerne af
§ 3, stk. 5, anvende en del af sin egenkapital til
dækning af budgetterede underskud og administrationsudgifter
for garantier ydet efter § 2, stk. 4.
VækstFonden hæfter for ikke budgetterede underskud
på garantierne. Staten hæfter dog for de udstedte
garantier, hvis garantiforpligtelserne ikke kan dækkes af
fondens egenkapital. | | Fondens indskudskapital tilvejebringes gennem
indskud fra staten. Herudover kan fonden modtage gaver. Stk. 2. Inden for en
bevillingsramme fastsat på finansloven tilføres
VækstFonden kapitalindskud fra staten for budgetterede
underskud og administrationsudgifter for garantier ydet efter
§ 2, stk. 4 og 5, i det pågældende
år. VækstFonden kan desuden inden for rammerne af
§ 3, stk. 5, anvende en del af sin egenkapital til
dækning af budgetterede underskud og administrationsudgifter
for garantier ydet efter § 2, stk. 4.
VækstFonden hæfter for ikke budgetterede underskud
på garantierne. Staten hæfter dog for de udstedte
garantier, hvis garantiforpligtelserne ikke kan dækkes af
fondens egenkapital. Stk. 3. Vækstfonden kan
optage lån til finansiering af sine aktiviteter. Det samlede
lånebeløb eksklusive renter kan ikke uden godkendelse
fra Folketingets Finansudvalg overstige 500 mio. kr. | | | |
|