Betænkning afgivet af Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget den 29. maj 2012
1. Ændringsforslag
Erhvervs- og vækstministeren har stillet 6
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. marts 2012 og var til 1.
behandling den 19. april 2012. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst og
Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og erhvervs- og
vækstministeren sendte den 25. januar 2012 dette udkast til
udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 141. Den 28. marts 2012 sendte
erhvervs- og vækstministeren de indkomne høringssvar
og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 3
skriftlige henvendelser fra:
Advokatrådet,
Forbrugerrådet og
Verdens Skove.
Erhvervs- og vækstministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 18 spørgsmål til erhvervs-
og vækstministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (S, RV, SF
og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (V)
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod
de stillede ændringsforslag.
Venstres medlemmer af udvalget udtaler, at danske virksomheder
i forvejen er blandt de virksomheder, der er længst fremme,
når det gælder globalt samfundsansvar over for
mennesker og miljø (CSR) i verden. CSR gavner alle parter -
ansatte, miljøet og virksomheden - og Venstre er derfor
meget tilfredse med, at CSR er udbredt blandt danske virksomheder.
CSR er dog ikke blevet en fastforankret del af dansk
virksomhedskultur på grund af tvang, men som følge af
frivillighed. Dette princip ønsker Venstre at fastholde.
Tvungen CSR vil ophæve frivillighedsprincippet og gøre
CSR til en sur pligt. Det vil ifølge Venstres overbevisning
ikke fremme CSR på dansk eller globalt plan.
Dertil kommer, at der en række elementer i lovforslaget,
som Venstre ikke kan støtte. Venstre finder det ikke
tilrådeligt at etablere en ikkeretslig institution, som skal
håndtere overtrædelser af OECD's Retningslinjer for
Multinationale Virksomheder. Venstre frygter, at danske
virksomheder vil skulle forholde sig til anklager, der ikke har
hjemmel i dansk lovgivning. Danske virksomheder risikerer
således at blive hængt ud til offentligt skue, selv om
de følger dansk lovgivning til punkt og prikke. Virksomheder
risikerer at blive sat i en »offentlig gabestok«, og
det er derfor Venstres holdning, at lovforslaget risikerer at
underminere danske virksomheders retssikkerhed.
Dertil kommer, at Venstre er af den principielle holdning, at
internationale konventioner forpligter stater - ikke
virksomheder.
Med lovforslaget ændres årsregnskabsloven (§
99 a). De største danske virksomheder skal ikke
længere kun redegøre for deres samfundsansvar. De skal
også redegøre for deres indsats i forhold til
menneskerettigheder og miljø. En sådan bestemmelse
går stik imod Venstres overbevisning, da den vil
påføre danske virksomheder ekstra administrative
byrder. Lovforslaget vil hæve de administrative krav til
virksomhederne og dermed øge danske virksomheders i forvejen
alt for høje omkostningsniveau.
Et andet mindretal i udvalget (DF)
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Et tredje mindretal i udvalget
(LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme hverken for eller imod ændringsforslag nr. 1-3, 5
og 6 og vil stemme imod ændringsforslag nr. 4.
Et fjerde mindretal i udvalget
(KF) vil ved 3. behandling stemme hverken for eller imod
lovforslaget. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de
stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 7
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (S, DF, RV, SF og EL):
1) I
stk. 3, sidste pkt., indsættes
efter »offentliggøres«:
»ligeledes«.
[Præcisering]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (S, DF, RV, SF og EL):
2) I
stk. 6 indsættes efter 1.
pkt.:
»Denne udtalelse
offentliggøres.«
[Præcisering]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (S, DF, RV, SF og EL):
3) I
stk. 6, 3. pkt., indsættes efter
»offentliggøres«: »ligeledes«.
[Præcisering]
Til § 10
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (S, DF, RV, SF og EL):
4) I
stk. 1 indsættes som 2. pkt:
»Dog træder
§ 1, stk. 4 og 5, og § 9 i kraft den 1. september
2012.«
[Tidligere ikrafttræden af
visse bestemmelser]
Til § 11
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (S, DF, RV, SF og EL):
5)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
99 a, stk. 1, 1. pkt., ændres »stk. 2-7«
til: »stk. 2-8«.«
[Korrektion af henvisning]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (S, DF, RV, SF og EL):
6)
Efter nr. 1 indsættes som nye numre:
»02. I §
99 a, stk. 3, nr. 1, der bliver til stk. 4, nr. 1,
ændres »stk. 4, 1. pkt.« til: »stk. 5, 1.
pkt.«.
03. I
§ 99 a, stk. 3, nr. 2, der bliver
til stk. 4, nr. 2, ændres »stk. 4, 2. pkt.« til:
»stk. 5, 2. pkt.«.
04. I
§ 99 a, stk. 4, 1. pkt., der
bliver til stk. 5, 1. pkt., ændres »stk. 3, nr.
1« til: »stk. 4, nr. 1«.
05. I
§ 99 a, stk. 4, 2. pkt., der
bliver til stk. 5, 2. pkt., ændres »stk. 3, nr.
2« til: »stk. 4, nr. 2«.
06. I
§ 99 a, stk. 5, der bliver til
stk. 6, ændres »1 og 2« til:
»1-3«.
07. I
§ 99 a, stk. 6, nr. 1, der bliver
til stk. 7, nr. 1, ændres »1 og 2« til:
»1-3«.
08. I
§ 99 a, stk. 7, der bliver til
stk. 8, indsættes efter 1. pkt.:
»Det samme
gælder for de oplysninger, som skal afgives i henhold til
stk. 3, hvis fremskridtsrapporten omfatter menneskerettigheder og
klima.«
[Korrektion af henvisninger samt
præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1-3
Der er tale om en tydeliggørelse af lovteksten.
Til nr. 4
For at forberede mæglings- og klageinstitutionens
virksomhed vil det være hensigtsmæssigt, at enkelte
bestemmelser træder i kraft allerede den 1. september 2012.
Det drejer sig om udnævnelse af institutionens medlemmer,
hjemmelen til Erhvervsstyrelsen til at fastsætte
nærmere regler for udnævnelsen af disse medlemmer og
kvalifikationskrav i den forbindelse samt til at fastsætte
nærmere regler for institutionens virksomhed. Det er allerede
forudsat i bemærkningerne til lovforslagets § 10, at
mæglings- og klageinstitutionens organisation og
udnævnelse af medlemmer skal være på plads, inden
loven træder i kraft.
Til nr. 5 og 6
Ad nr. 01-07 er der tale om korrektion af henvisningerne i den
gældende § 99 a, stk. 1, 3, 4, 5 og 6, som konsekvens
af, at der med lovforslaget indsættes et nyt stk. 3.
Korrektionerne har ingen indholdsmæssig betydning.
Ad nr. 08 er der tale om en tydeliggørelse af teksten,
således at oplysninger om menneskerettigheder og klima
ligeledes kan undlades, hvis disse oplysninger indgår i en
fremskridtsrapport, der er udarbejdet i forbindelse med tilslutning
til FN's Global Compact eller FN's principper for ansvarlige
investeringer.
Benny Engelbrecht (S) Jacob
Bjerregaard (S) Jan Johansen (S) Mette Reissmann (S) Karin
Gaardsted (S) fmd. Trine Bramsen
(S) Simon Kollerup (S) Andreas Steenberg (RV) Nadeem Farooq (RV)
Camilla Hersom (RV) Hans Vestager (RV) Annette Vilhelmsen (SF)
Steen Gade (SF) Frank Aaen (EL) Henning Hyllested (EL) Kim Andersen
(V) Gitte Lillelund Bech (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V)
nfmd. Preben Bang Henriksen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Mads Rørvig (V) Hans Christian
Schmidt (V) Hans Christian Thoning (V) Hans Kristian Skibby (DF)
Dennis Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Kim
Christiansen (DF) Ole Birk Olesen (LA) Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 125
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra erhvervs- og vækstministeren |
2 | Henvendelse af 17/4-12 fra
Forbrugerrådet |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
4 | Henvendelse af 24/4-12 fra Verdens
Skove |
5 | Henvendelse af 10/5-12 fra
Advokatrådet |
6 | Ændringsforslag fra erhvervs- og
vækstministeren |
7 | 1. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 125
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelse af 17/4-12 fra Forbrugerrådet, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om en redegørelse for de
retssikkerhedsmæssige udfordringer i, at den foreslåede
mæglings- og klageinstitution skal træffe
afgørelse på baggrund af FN-konventioner og
retningslinjer fra OECD, som ikke er retligt bindende for danske
virksomheder, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå |
3 | Spm. om, hvorfor regeringen ønsker
at pålægge danske virksomheder
menneskerettighedsforpligtelser, når samtlige
menneskerettighedskonventioner er bindende for de stater, der
ratificerer dem, og ikke de private individer eller virksomheder i
den pågældende stat, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå |
4 | Spm. om en redegørelse for de
forventede administrative byrder og samfundsmæssige
omkostninger ved at udvide rapporteringskravet i
årsregnskabslovens § 99 a, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå |
5 | Spm. om, hvordan oprettelsen af
mæglings- og klageinstitutionen og de forøgede
administrative byrder flugter med regeringens mål om
afbureaukratisering, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå |
6 | Spm. om, hvorfor sager, der afvises som
grundløse, ikke omfattes af undtagelserne fra
offentlighedsloven, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå |
7 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
oplysningerne om de virksomheder, hvis sager afvises som
grundløse, anonymiseres i tilstrækkelig grad, set i
lyset af at de er underlagt offentlighedsloven, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå |
8 | Spm. om begrundelse for behovet for at
indføre lovgivning med rapporteringskrav og sanktioner
på et område, hvor frivillighed og motivation har vist
sig at være drivende kræfter, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå |
9 | Spm. om en redegørelse for
sammensætningen af den nye mæglings- og klageinstans og
herunder en redegørelse for, hvordan de afsatte 3 mio. kr.
årligt forventes anvendt, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå |
10 | Spm. om en redegørelse for, hvilke
konkrete forpligtelser som virksomheder, der opererer i udlandet,
bliver pålagt ved at gøre dem ansvarlige for
medarbejdernes ret til eksempelvis social sikkerhed, arbejde, bolig
og en rimelig levefod, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå |
11 | Spm. om, hvordan ministeren forholder sig
til, at der med den nye mæglings- og klageinstans skabes et
ikkeretsligt parallelsystem til domstolene, hvor institutionen ikke
skal træffe afgørelse på grundlag af love og
regler, men derimod på moral og etik, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå |
12 | Spm. om definitionen af »ansvarlig
virksomhedsadfærd«, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå |
13 | Spm. om, hvilken udvikling der forventes i
antallet af sager ved oprettelse af en mæglings- og
klageinstans for ansvarlig virksomhedsføring sammenholdt med
det eksisterende organ på området, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå |
14 | Spm. om en redegørelse for
proportionaliteten - herunder egnethed og nødvendighed - af
en mæglings- og klageinstans set i forhold i til
virksomhedernes retssikkerhed, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå |
15 | Spm. , om der findes andre offentlige,
ikkeretslige klageinstanser i Danmark, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå |
16 | Spm. om eksempler på ikkeretslige
klageinstanser i andre lande og redegøre for de
retssikkerhedsmæssige erfaringer herfra, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå |
17 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelsen af 24/4-12 fra Verdens Skove, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå |
18 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelsen af 10/5-12 fra Advokatrådet, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå |