Fremsat den 28. marts 2012 af ministeren
for by, bolig og landdistrikter (Carsten Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om almene boliger
m.v. og lov om leje af almene boliger
(Startboliger m.v.)
§ 1
I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 884 af 10. august 2011, som
ændret ved lov nr. 123 af 23. februar 2011 og lov nr. 1363 af
28. december 2011, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 2, stk. 1 og 2, ændres »en almen
boligorganisation eller en afdeling af en almen
boligorganisation« til: »en almen boligorganisation, en
afdeling af en almen boligorganisation eller til en selvejende
almen ungdomsboliginstitution«.
2. I
§ 2, stk. 6, 2. pkt.,
indsættes efter »den almene boligorganisation« to
steder: »eller den selvejende almene
ungdomsboliginstitution«.
3. § 30 a,
stk. 2, affattes således:
»I almene ældreboliger ejet af en
selvejende institution, en kommune eller en region og i almene
ungdomsboliger ejet af en selvejende institution, der har
fået meddelt tilsagn om støtte før den 1.
januar 1999, skal 1/3 af de likvide midler, der fremkommer i
forbindelse med udamortiserede prioriteter, anvendes i
overensstemmelse med § 20, stk. 2-6, eller regler herom
fastsat i medfør af § 32.«
4. I
§ 33, stk. 5,
indsættes efter 2. pkt.:
»I selvejende almene
ungdomsboliginstitutioner, som indeholder boliger, der har status
som startboliger, jf. § 101 a, stk. 1, vælger
beboerne og kommunalbestyrelsen hver en tredjedel af medlemmerne
til bestyrelsen. Den resterende tredjedel af medlemmerne til
bestyrelsen vælges efter kommunalbestyrelsens beslutning af
en frivillig organisation på det sociale område eller
af lokale uddannelsesinstitutioners ledelse.«
5. I
§ 52, stk. 1,
indsættes efter 1. pkt.:
»Boliger, der har status som startboliger,
jf. § 101 a, stk. 1, skal dog anvises til den
personkreds, der er nævnt i § 101 a, stk. 1.
Kommunalbestyrelsen skal godkende en anvisning efter 2.
pkt.«
6. I
§ 52, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »i stk.1.« til: »i stk. 1, 1.
pkt.«
7. I
§ 59, stk. 3,
indsættes som 2. pkt.:
»Reglerne i stk. 1 og 2 finder dog ikke
anvendelse på boliger, der har status som startboliger, jf.
§ 101 a, stk. 1.«
8. I
§ 59, stk. 8,
ændres »§ 52« til:
»§ 52, stk. 1, 1. pkt.«
9. § 80
d affattes således:
Ȥ 80
d. For almene ældreboliger ejet af en selvejende
institution, en kommune eller en region og for almene
ungdomsboliger ejet af en selvejende institution, som har
fået tilsagn om støtte før den 1. januar 1999,
indbetaler ejeren 2/3 af de likvide midler, der fremkommer i
forbindelse med udamortiserede prioriteter, til
Landsbyggefonden.«
10.
Efter § 101 indsættes:
Ȥ 101
a. Ministeren for by, bolig og landdistrikter kan inden for
den bevillingsramme, der fastsættes på de årlige
finanslove, give tilsagn om startboligbidrag til ungdomsboliger i
almene boligorganisationers afdelinger eller til almene
ungdomsboliger ejet af selvejende institutioner. Ikke anvendte
beløb på bevillingsrammen kan overføres til det
følgende år. Startboligbidraget ydes til finansiering
af en særlig boligsocial indsats til personer i alderen 18
til og med 24 år, der har behov for bostøtte. Boliger,
hvortil der er givet tilsagn om startboligbidrag, har status som
startboliger. Bortfalder et startboligbidrag, jf. stk. 2 og 3,
mister boligerne samtidig deres status som startboliger.
Stk. 2.
Startboligbidraget ydes for en periode af højst 15 år.
Bidraget reguleres én gang årligt pr. 1. januar med
stigningen i lønindekset for den private sektor.
Stk. 3. Ministeren
for by, bolig og landdistrikter kan helt eller delvis bringe
betaling af startboligbidraget til ophør, hvis
formålet med bidraget ikke opfyldes, herunder ved
udlejningsvanskeligheder af mere permanent karakter.
Stk. 4. Ministeren
for by, bolig og landdistrikter kan udover startboligbidraget og
inden for den bevillingsramme, der er nævnt i stk. 1,
give tilsagn om tilskud til finansiering af mindre ombygninger af
eksisterende boliger i forbindelse med deres udlejning som
startboliger. Tilskud til ombygning ydes som et
engangsbeløb.
Stk. 5. Ministeren
for by, bolig og landdistrikter fastsætter nærmere
regler om de forhold, der er nævnt i
stk. 1-4.«
11. I
§ 178 a, stk. 1,
ændres »§ 11 a, stk. 1, 2, 4 og 5«
til: »§ 11 a, stk. 1, 2, 4, 5 og 6«.
§ 2
I lov om leje af almene boliger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 961 af 11. august 2010, som
ændret ved § 2 i lov nr. 1611 af 22. december 2010,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 4 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4. Ved
udlejning af en bolig, der har status som startbolig, jf.
§ 101 a, stk. 1, i lov om almene boliger m.v.,
finder bestemmelserne i denne lovs §§ 39, 40 og
kapitel 12 ikke anvendelse.«
2. I
§ 85, stk. 2, 1. pkt.
indsættes efter »en almen ungdomsbolig«:
»jf. dog stk. 3«.
3. I
§ 85 indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3.
Udlejeren skal opsige en lejeaftale vedrørende en almen
ungdomsbolig, der har status som startbolig, jf. § 101 a,
stk. 1, i lov om almene boliger m.v., såfremt de
forudsætninger, hvorunder boligen er udlejet, ikke
længere er til stede.«
4. I
§ 87 indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4.
Bestemmelserne i stk. 1-3 finder ikke anvendelse på en
lejeaftale vedrørende en almen ungdomsbolig, der har status
som startbolig, jf. lov om almene boliger m.v. § 101 a,
stk. 1. For en sådan bolig skal udlejeren indgå en
tidsbegrænset lejeaftale. Lejeaftalen skal udløbe
senest, når lejeren fylder 24 år. Lejeforholdet
ophører uden opsigelse ved den aftalte lejeperiodes
udløb. Det kan dog i lejeperioden aftales, at lejeaftalen
fortsætter på uændrede vilkår, dog senest
indtil lejeren fylder 25 år.«
5. § 110, stk. 1, nr. 2, affattes
således:
»2)
Lejemål om boliger, hvis ejer efter lejeaftalens
indgåelse er omdannet til en almen boligorganisation, en
afdeling af denne eller til en selvejende almen
ungdomsboliginstitution, jf. § 2 i lov om almene boliger
m.v.«
§ 3
Loven træder i kraft den 1. juli 2012.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | | | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning
og baggrund Lovforslagets indhold | 2. | | 2.1. | Startboliger til unge | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Forslag
vedrørende startboliger til unge | | | | 2.1.2.1. | Målgruppe og udlejning | | | | 2.1.2.2. | Socialpædagogisk
indsats | | | | 2.1.2.3. | Organisation | | | | 2.1.2.4. | Tilvejebringelse af
bygninger | | | | 2.1.2.5. | Støtte- og
finansieringsmodel | | | | 2.1.2.6. | Ansøgningsproces | | | | 2.1.2.7. | Indberetning | | | | 2.1.2.8. | Kommunens
rolle | | | | 2.1.2.9. | Evaluering | 3. | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | 4. | Administrative konsekvenser for det
offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet
til EU-retten | 9. | Høring | 10. | Samlet
vurdering af lovforslagets konsekvenser | | | | | |
|
1. Indledning og baggrund
Partierne bag satspuljeaftalen for 2012 har
aftalt, at der skal skabes mulighed for etablering af startboliger.
Startboliger er ungdomsboliger, der er målrettet unge
18-24-årige, som har særligt behov for en bolig med
tilhørende voksenstøtte (social vicevært).
Startboliger kan drives af enten boligorganisationer eller af
selvejende institutioner efter almenboligloven, og frivillige
organisationer kan inddrages i arbejdet omkring boligerne. Der
afsættes i alt 131,2 mio. kr. i årene 2012-2015 til
etablering af boligerne.
Formålet med startboliger er at sikre unge
med forskellige grader af problemer en god start på et liv i
egen bolig. En del af de unge, der står over for at
bosætte sig i egen bolig, har betydelige vanskeligheder med
at begå sig på boligmarkedet. De har svært ved at
få fat i og fastholde en bolig, få tilværelsen i
boligen til at fungere, omgås naboer m.v. Med henblik
på at den unge kommer i gang med arbejde eller uddannelse
samt formår at fastholde en bolig, foreslås det, at der
etableres startboliger, hvor voksenstøtte er knyttet direkte
til boligen og boligmiljøet, uanset om der er tale om fx
individuelle boliger i en større bebyggelse eller mindre
bofællesskaber. Herved ønskes det, at der skal ske en
samlet styrkelse af indsatsen i forhold til udsatte unge i egen
bolig. Det er desuden forventningen, at man ved etablering af
startboliger kan forebygge, at den unges problemer eskalerer til
skade for den unge selv og samfundet. En sådan forebyggende
indsats vil således samtidig medvirke til at dæmpe
presset på kommunernes sociale udgifter i forhold til den
pågældende gruppe.
De eksisterende regler om alment byggeri giver
mulighed for etablering af støttede ungdomsboliger.
Sådanne boliger skal lejes ud til uddannelsessøgende
og unge med særligt behov for en ungdomsbolig. Med startboligen etableres som
supplement hertil en særlig ungdomsbolig, der er
målrettet unge, som har behov for en støtteperson i
tilknytning til boligen. Startboliger modtager offentlig
støtte til brug for aflønning af
støttepersonale (sociale viceværter). Det
foreslås, at de derudover kan få et mindre
ombygningstilskud. Bygninger kan tilvejebringes ved en udnyttelse
af en række eksisterende boligtyper, herunder ungdomsboliger.
Bygninger kan desuden tilvejebringes ved, at kommunen giver
støttetilsagn til etablering af nye boliger ved nybyggeri,
tilbygning til eksisterende byggeri, erhvervelse og
efterfølgende ombygning af eksisterende ejendomme m.v.
2. Lovforslagets indhold
Lovforslaget indeholder følgende
elementer:
- Startboliger til
unge
2.1. Startboliger til unge
2.1.1. Gældende ret
Støttede ungdomsboliger opføres i
dag som almene ungdomsboliger efter almenboligloven. Boligerne
opføres enten som en afdeling i en almen boligorganisation
eller som en selvejende institution (såkaldt selvejende almen
ungdomsboliginstitution). Almene ungdomsboliger udlejes til unge
uddannelsessøgende eller til andre unge med særligt
behov derfor (den berettigede personkreds). Det er som udgangspunkt
boligorganisationen eller den selvejende almene institution, der
udlejer boligerne. Der kan dog være etableret
tværgående, regionale indstillingsudvalg, som varetager
anvisningen. Kommunalbestyrelsen har endvidere anvisningsret til
hver fjerde ledigblevne bolig. Disse boliger kan anvendes til
løsning af unges boligsociale problemer i kommunen.
Unge, der bor i en almen ungdomsbolig i kraft af
at være uddannelsessøgende, opsiges i forbindelse med
færdiggørelsen af studierne, mens unge, som er tildelt
en ungdomsbolig på grund af »særligt
behov«, kan blive boende, indtil de forudsætninger,
hvorunder boliger er udlejet, ikke længere er til stede.
Reglerne for almene ungdomsboliger, som ejes af en
selvejende institution, adskiller sig på visse punkter fra
almene ungdomsboliger, der tilhører en almen boligafdeling.
I en selvejende almen institution er bestyrelsen øverste
myndighed, og beboerne har ikke som i almene boligorganisationer
flertal. En selvejende almen institutions bestyrelse er sammensat
ligeligt af repræsentanter for kommunen, lejerne og de lokale
uddannelsesinstitutioner. Desuden har en selvejende almen
institution ikke en dispositionsfond og arbejdskapital, og
institutionen består kun af et enkelt byggeforetagende.
Reglerne for finansiering, udlejning og indbetaling til
Landsbyggefonden er de samme i selvejende almene institutioner som
i almene boligorganisationer.
Almene ungdomsboliger kan etableres ved et
kommunalt tilsagn om støtte til nybyggeri, på- og
tilbygning til almene ejendomme eller ombygning eller erhvervelse
med henblik på efterfølgende ombygning af eksisterende
ejendomme, forudsat der sker en tilvækst af boliger.
Almene ungdomsboliger kan endvidere etableres ved
ommærkning af eksisterende almene ældreboliger eller
mindre almene familieboliger.
Når almene boliger, herunder ungdomsboliger,
etableres ved tilsagn om støtte, finansieres
anskaffelsessummen med 14 pct. kommunal grundkapital (stående
lån), 84 pct. realkreditlån og 2 pct. beboerindskud.
Tilbagebetaling af realkreditlånet sker dels ved en
indekseret beboerbetaling svarende til 2,8 pct. af byggeriets
anskaffelsessum, dels ved statslig ydelsesstøtte. Desuden
betaler staten et særligt ungdomsboligbidrag til almene
ungdomsboliger, der lejes ud til den berettigede personkreds, for
at nedbringe huslejen. Kommunen refunderer staten 20 pct. af
udgifterne hertil.
Der er tidligere etableret selvejende
ungdomsboliginstitutioner efter byggestøtte-,
kollegiestøtte og boligbyggerilovgivningen. Driftsreglerne
for sådanne boliger er fastsat med hjemmel i den tidligere
boligbyggerilov. Driftsreglerne adskiller sig på en
række punkter fra reglerne for almene ungdomsboliger. De
vigtigste forskelle er, at den berettigede personkreds for
selvejende ungdomsboliger, der har modtaget støtte
før 1978, er begrænset til unge
uddannelsessøgende samt at boligerne ikke bidrager til eller
modtager støtte fra Landsbyggefonden.
Det er muligt at omdanne en selvejende
ungdomsboliginstitution, som bliver drevet efter reglerne i den
tidligere boligbyggerilov, til almene boliger under en almen
boligorganisation.
Såfremt almene ungdomsboliger udlejes til
unge med særligt behov for en ungdomsbolig, er
bostøttefunktioner ikke indeholdt heri. Bostøtte
forudsættes derimod givet til de pågældende
beboere af kommunen efter lov om social service, såfremt
kriterierne herfor er opfyldt. Der er dog i et vist omfang ansat
beboerrådgivere i udsatte almene boligafdelinger. Der er
desuden på forsøgsbasis ansat sociale viceværter
i enkelte ungdomsboligbebyggelser. De nævnte
ansættelser løber generelt over et begrænset
antal år.
2.1.2. Forslag
vedrørende startboliger til unge
Regeringen ønsker at styrke indsatsen
vedrørende vanskeligt stillede unges bosætning ved at
etablere et målrettet boligtilbud til unge, der har behov for
social støtte i tilknytning til boligen: Startboligen. For alle unge er det
at flytte hjemmefra og etablere sig i egen bolig en
omvæltning. Startboligen er en midlertidig bolig, som skal
lette overgangen til at bo i egen bolig for de
pågældende unge. Til startboliger er således
knyttet en social vicevært, der har til opgave at
støtte og rådgive beboerne og at bidrage til et godt,
sundt og aktivt bomiljø. Målgruppen omfatter
også unge, hvis problemer ikke er så alvorlige, at de
får hjælp i form af botilbud eller lignende fra
kommunen efter serviceloven. Boligerne ønskes etableret i
nær sammenhæng med almene boligafdelinger eller
frivillige organisationer med henblik på at udnytte styrken i
fx blandede boligområder, tæt samarbejde med
foreningsmiljøer m.v.
Til forskel fra tidligere ordninger med
beboerrådgivere og sociale viceværter ønskes
startboligordningen udformet med henblik på en stabil og
langvarig indsats. De enkelte projekter skal således sikres
et stabilt økonomisk grundlag, tid til at udnytte indvundne
erfaringer og opbygge det rette miljø m.v.
Forslaget om etablering af startboliger indeholder
følgende hovedelementer:
- Målgruppe
og udlejning
-
Socialpædagogisk indsats
- Organisation
- Tilvejebringelse
af bygninger
- Støtte- og
finansieringsmodel
-
Ansøgningsproces
- Indberetning
- Kommunens
rolle
- Evaluering
2.1.2.1. Målgruppe og
udlejning
Nogle unge har svært ved at begå sig
på boligmarkedet, fordi de mangler de nødvendige
ressourcer. Det drejer sig både om de meget udsatte unge, som
er uden bolig eller er anvist til kommunale botilbud, og om de unge
i mellemgruppen (»gråzonen«), som hverken er
hjemløse eller omfattet af kommunale botilbud, men som
heller ikke har en stabil tilknytning til boligmarkedet, og som i
et eller andet omfang mangler evner og ressourcer til at skaffe sig
og fastholde en bolig. Kuben har for det daværende
velfærdsministerium undersøgt »Boligmarkedet
funktionalitet fra et ungeperspektiv« (2008).
Undersøgelsen viser, at der er et betydeligt behov for
støttefunktioner, der er målrettet disse grupper af
udsatte unge i egen bolig.
Det foreslås at skabe mulighed for
etablering af startboliger, hvor unge mellem 18-24 år, der
efter en individuel vurdering vurderes at have et særligt
behov for støtte, kan tilbydes en bolig med en tilknyttet
støttefunktion. De pågældende kan være
berettiget til boligerne i kraft af tungere eller lettere problemer
af kortere- eller længerevarende karakter, herunder behov for
en forebyggende indsats. Det er ikke en forudsætning for
anvisning, at den unges problemer er af et omfang, der kræver
handleplan efter servicelovens §§ 140 og 141. Det
vil ikke være muligt at etablere startboliger med henblik
på unge, der har behov for en mere intensiv
voksenstøtte, idet kommunen forudsættes fuldt ud at
løfte opgaver vedrørende denne gruppe efter
serviceloven.
Der skal ved anvisningen af personer til
startboligerne tages hensyn til de unges behov for den
pågældende startbolig og til et velfungerede
bomiljø. Det betyder, at man efter omstændighederne
vil kunne prioritere at tilbyde en bolig i fx et bofællesskab
til en person tilhørende målgruppen i kraft af at man
forventer, at den pågældende person kan fungere heri.
Det vil med andre ord ikke altid være den vanskeligst
stillede unge, som får tilbudt en startbolig.
Startboliger foreslås etableret som et
midlertidigt tilbud, der som udgangspunkt senest skal fraflyttes,
når den unge fylder 24 år. Der skal derfor ske en
udslusning til mere permanente boligløsninger for
beboerne.
Det foreslås, at den almene
boligorganisation eller selvejende institution (bygningsejer)
anviser og udlejer boligerne, men at kommunen skal godkende
anvisningerne i hvert enkelt tilfælde. I praksis anbefales
det, at anvisningerne sker gennem et anvisningsudvalg, hvor
både udlejeren og kommunen er repræsenteret. Herved kan
der etableres en smidig anvisningsprocedure. Formelt set vil
kommunen dog fortsat skulle godkende hver enkelt anvisning, selvom
der etableres et anvisningsudvalg.
Normalt har kommunen anvisningsret til hver fjerde
ledige almene ungdomsbolig til brug for løsning af unges
boligsociale problemer. Det foreslås, at denne ret ikke
gælder for startboliger. De pågældende boliger
skal i stedet forbeholdes udlejning til startboliger.
Som følge af startboligordningens
særlige sigte og profil, herunder navnlig botilbuddets
midlertidige karakter, er der behov for ændring af visse af
de lejeretslige regler, der gælder for beboerne, herunder med
hensyn til indgåelse og opsigelse af tidsbegrænsede
aftaler, regler om brugsrettens overgang til andre, råderet
m.v., jf. bemærkningerne til de enkelte bestemmelser
vedrørende lovforslagets § 2.
2.1.2.2. Socialpædagogisk
indsats
Tilrettelæggelsen af det
socialpædagogiske arbejde med de unge i startboliger sker med
henblik på at bidrage til en god overgang til en
selvstændig tilværelse og har herunder fokus på
at understøtte den unges uddannelse og beskæftigelse
samt øvrige relevante forhold, herunder anskaffelse af en
selvstændig bolig.
Startboligordningen gør det muligt at
udvikle og tilbyde lokale løsninger med en særlig
profil. Etableres boligerne af en frivillig organisation med et
særligt idégrundlag, vil dette grundlag naturligt
afspejle sig i arbejdet omkring startboligerne. Det vil ligeledes
være en perspektivrig udnyttelse af ordningen, såfremt
lokale kræfter udvikler nye koncepter/profiler inden for
rammerne af ordningen. Eksempelvis kan startboliger tænkes
etableret i en bygning, hvor beboerne deltager i arbejdet med at
vedligeholde og drive bygningen i den udstrækning, det kan
indgå som en integreret del af det socialpædagogiske
arbejde.
Som et led i driften er der ansat voksne
støttepersoner (sociale viceværter). Startboliger kan
derved bidrage til »optræning« af de unge. De
sociale viceværter skal skabe et godt og trygt miljø
samt yde støtte og rådgivning til de unge. De sociale
viceværter kan herunder igangsætte aktiviteter, som
styrker de unges netværk og sociale kompetencer. De kan
ligeledes eksempelvis støtte med lektiehjælp og
lignende. Derudover kan de sociale viceværter være
omdrejningspunktet for inddragelse af frivillige kræfter i
startboligprojektet. Det er centralt, at boligerne bliver en del af
lokalområdet, og trækker på de ressourcer, der
findes her.
De sociale viceværter i startboligen er et
»foreningsdrevet supplement« til de kommunale tilbud
efter serviceloven, og startboligerne ændrer ikke ved det
kommunale myndigheds- og forsyningsansvar efter serviceloven.
Såfremt der udover den sociale
vicevært er knyttet andre kontaktpersoner eller tiltag til
den unge i kommunalt regi, forudsættes det, at den sociale
vicevært bidrager til, at der sker en samordning og etableres
et samarbejde i forbindelse med indsatsen. Det bemærkes, at
den sociale viceværts virksomhed ikke er omfattet af
serviceloven.
Den del af målgruppen, der har været
anbragt umiddelbart op til det fyldte 18. år, vil være
omfattet af servicelovens regler om efterværn, hvorefter
kommunen forud for det fyldte 18. år skal vurdere den unges
fortsatte behov for støtte og tilbyde støtte i form
af efterværn (fx fortsat anbringelse eller
kontaktperson).
Efter de gældende regler i serviceloven, jf.
§§ 140 og 141, skal kommunen i visse tilfælde
udarbejde eller tilbyde at udarbejde en handleplan. Disse
forpligtelser gælder uforandret for unge, der anvises en
startbolig. Ved udarbejdelse af handleplanen må det
tilstræbes, at der sker en koordination af de sociale
viceværters indsats og den indsats, kommunen yder efter
serviceloven.
2.1.2.3. Organisation
Startboliger skal være forankret i
foreningslivet - enten i form af almene boligorganisationer eller
frivillige organisationer med et socialt sigte.
Startboliger vil således enten kunne
etableres i regi af en almen boligorganisation eller med
udgangspunkt i en frivillig organisation.
Lovforslaget tager udgangspunkt i, at boligerne
drives med en vis økonomisk og finansieringsmæssig
uafhængighed af kommunen. Der vil dog være behov for
kommunal medvirken og for et forpligtende samarbejde med kommunen
på en række områder, både når
startboliger skal etableres og drives, jf. pkt. 2.1.2.8.
Hvis startboligerne etableres i regi af en almen
boligorganisation, vil de enten udgøre en særlig
afdeling i boligorganisationen eller en del af boligerne i en
eksisterende afdeling. Boligorganisationen har ansvar for
etablering og drift af den forudsatte bostøtte, hvilket som
udgangspunkt sker ved, at den voksne støtteperson (sociale
vicevært) ansættes direkte af boligorganisationen med
henblik på at betjene den pågældende
afdeling.
Hvis startboligerne etableres med udgangspunkt i
en frivillig organisation, skal der dannes en selvejende almen
ungdomsboliginstitution, der ejer og driver boligerne. Den
frivillige organisation vil kunne få sæde i
bestyrelsen, som derudover består af repræsentanter for
kommunen og beboerne, og organisationen vil desuden kunne
samarbejde med den selvejende institution på relevante
områder. Den selvejende institution har ansvar for etablering
og drift af den forudsatte bostøtte, hvilket som
udgangspunkt sker ved, at en støtteperson ansættes i
den selvejende institution. Startboligerne kan udgøre en del
af boligerne eller alle boligerne i institutionen.
Uanset om der er tale om startboliger baseret
på en boligorganisation eller en selvejende institution, vil
der skulle tilvejebringes boliger i form af almene boliger, som kan
anvendes til startboliger, hvilket forudsætter en aktiv
medvirken fra kommunalbestyrelsen, jf. pkt. 2.1.2.4.
2.1.2.4. Tilvejebringelse af
bygninger
Startboliger kan etableres i nyetablerede boliger,
som modtager støtte efter almenboliglovens almindelige
støttebestemmelser (§ 115). Der vil i så
fald være tale om almene ungdomsboliger, etableret ved enten
nybyggeri, på- og tilbygning til støttet byggeri eller
ved ombygning eller erhvervelse med efterfølgende ombygning
af eksisterende ejendomme.
Etablering af startboliger i nyetablerede boliger
forudsætter, at kommunen bidrager til finansieringen i samme
grad som ved andre almene boliger. Kommunen skal således
bidrage med grundkapital, ligesom kommunen derudover godtgør
staten 20 pct. af de løbende udgifter til ungdomsboligbidrag
i almene ungdomsboliger.
Startboliger kan desuden etableres i eksisterende
byggeri, herunder:
- eksisterende
almene ungdomsboliger,
- eksisterende
selvejende ungdomsboliginstitutioner, opført efter tidligere
boligbyggerilove, og kollegier opført uden offentlig
støtte, såfremt boligerne omdannes til en almen
boligorganisation, en afdeling af denne eller til en selvejende
almen ungdomsboliginstitution,
- eksisterende
familie- eller ældreboliger, der ommærkes til almene
ungdomsboliger efter reglerne herom.
Muligheden for at omdanne selvejende
ungdomsboliginstitutioner, opført efter tidligere
boligbyggerilove og ustøttede kollegier til en selvejende
almen ungdomsboliginstitution er ny. Herved skabes der mulighed
for, at frivillige organisationer kan etablere startboliger i
sådanne byggerier.
Hvis startboliger etableres i eksisterende
støttet byggeri, er bygningerne som udgangspunkt allerede
finansieret, men kommunen vil skulle godkende anvendelsen til
startboliger. Der kan dog være behov for, at eksisterende
støttet byggeri ombygges, hvilket kan ske i kraft af et
ombygningstilsagn efter § 115, jf. ovenstående,
eller ved lettere ombygning via startboligmidlerne, jf. pkt.
2.1.2.5.
Startboliger kan - afhængigt af de lokale
ønsker og startboligprojektets profil - tænkes
etableret som mindre bofællesskaber eller som separate
boliger, der er integreret i et større byggeri. Startboliger
kan desuden udgøre en del af boligerne i en afdeling eller
selvejende institution. I den situation er der mulighed for, at der
kan ske ændringer i hvilke konkrete boliger, der er
startboliger, hvis blot der er tale om boliger i den afdeling eller
selvejende institution, hvortil startboligstøtten udbetales,
jf. pkt. 2.1.2.5.
Ved etablering af startboliger, som ikke ligger i
en blandet bebyggelse, kan der være risiko for, at der
opstår uhensigtsmæssige og isolerede
»enklaver«, med mindre der er tale om et meget
begrænset antal startboliger. Hvis startboliger etableres i
en afdeling eller selvejende institution, hvori der ikke eller kun
i begrænset omfang indgår andre almene boliger,
forudsættes det derfor, at der foretages en nøje
vurdering af, hvor stort et antal startboliger, der
hensigtsmæssigt kan indgå, samt af den
sammenhæng, hvori boligerne indgår.
Det forventes, at den altovervejende del af
startboligerne etableres i eksisterende støttet byggeri.
2.1.2.5. Støtte- og
finansieringsmodel
Startboliger er kendetegnet ved, at der er ansat
personale til sociale støttefunktioner, og at
aflønningen af personale sker over det løbende
driftsbudget.
Med henblik på finansiering af
støtte- og rådgivningsfunktionen i startboliger ydes
et særligt startboligbidrag, som reguleres årligt med
udviklingen i lønindeks for den private sektor. Der vil
derudover kunne ydes et begrænset engangstilskud til
nødvendige ombygninger i forbindelse med boligernes
ibrugtagning som startboliger (startboligtilskud). Tilskuddet kan
ydes til indretning af faciliteter m.v., som øger boligernes
anvendelighed som startboliger, herunder til formål, som
tillige kommer eventuelt øvrige beboere til gode.
Såvel startboligbidrag som tilskud afholdes inden for den
afsatte bevillingsramme på finansloven, jf. afsnit 3.
Tilsagn om startboligbidrag gives for en
15-årig periode.
Udbetalingen af startboligbidrag vil dog helt
eller delvis bortfalde, hvis boligerne ikke længere fuldt ud
opfylder betingelserne for at modtage tilskuddet, jf. pkt.
2.1.2.7.
2.1.2.6.
Ansøgningsproces
Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter
tildeler tilskud på baggrund af en konkret behandling af
ansøgninger fra den boligorganisation eller selvejende
institution (evt. selvejende institution under stiftelse), som
efterfølgende skal drive ordningen som tilskudsmodtager.
Kommunen skal afgive indstilling vedrørende
ansøgningen. Det er en forudsætning for tildeling af
tilskuddet, at kommunalbestyrelsen anbefaler etableringen af
startboligerne.
Midlerne tildeles med udgangspunkt i fastsatte
kriterier, herunder:
- Projektets
overordnede ide, koncept etc.
- Projektets
organisation og forankring i eksisterende boligorganisationer eller
frivillige organisationer.
- Kommunens
indstilling til projektet.
- Bygningernes
egnethed.
- Afdelingens eller
den selvejende institutions økonomi, herunder
huslejeniveau.
- Geografisk
spredning i de støttede projekter.
Det forventes, at der vil være en vis
spredning i, hvor mange startboliger pr. fuldtidsansat
støtteperson, der ansøges om. En sådan
spredning kan udmærket rummes inden for ordningen. Der vil
dog blive fastsat en nedre grænse for antallet af
startboliger pr. fuldtidsansat støtteperson, idet projekter
med en mere intensiv bemanding forudsættes finansieret fuldt
ud af kommunen efter lov om social service.
2.1.2.7. Indberetning
Den boligorganisation eller selvejende
institution, som driver startboligerne, vil have en forpligtelse
til at indberette til Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter,
hvis der er driftsmæssige problemer i boligerne, herunder
langvarige udlejningsproblemer, eller hvis de ikke fuldt ud
opfylder deres formål som forudsat. Der skal ligeledes
foretages en indberetning, hvis startboligbidraget overstiger de
udgifter, der afholdes til ansættelse af sociale
viceværter. En lignende pligt til indberetning påhviler
kommunen. For at sikre en effektiv kontrol, skal de relevante
informationer fremgå af boligorganisationens eller den
selvejende institutions regnskaber og kontrolleres af revisor.
En indberetning som omtalt kan føre til, at
udbetaling af startboligbidraget helt eller delvis indstilles.
2.1.2.8. Kommunens rolle
Startboligordningen tager udgangspunkt i, at
boligernes støttefunktion både
finansieringsmæssigt og organisatorisk drives med en vis
uafhængighed af kommunen. Det er dog afgørende, at der
opbygges et forpligtende samarbejde mellem boligorganisationen
eller den selvejende institution på den ene side, og kommunen
på den anden, i forbindelse med både etablering og
efterfølgende drift af startboligerne. Den årlige
styringsdialog mellem kommunen og de almene boligorganisationer vil
være et velegnet forum for sonderinger af muligheden for at
etablere startboliger og for at følge op på allerede
etablerede startboliger.
Kommunen vil skulle medvirke til at fremskaffe
bygninger i form af almene boliger til brug for ordningen, enten
ved nye tilsagn via almenboliglovens § 115 eller ved at
godkende ommærkning eller omdannelse af eksisterende
støttede boliger. Kommunen vil herigennem kunne sikre sig,
at der etableres en løsning på nogle af opgaverne i
kommunen vedrørende vanskeligt stillede unges
bosætning. Kommunen vil som nævnt også skulle
afgive indstillinger vedrørende ansøgning om
støtte samt evt. ophør eller justering af
støtte.
Kommunen fører tilsyn med startboliger som
led i dens almindelige tilsyn med almene boliger. Kommunen
påser i den forbindelse, at de særlige vilkår,
som er knyttet til de pågældende startboliger, herunder
den sociale indsats i forhold til beboerne, overholdes.
Desuden skal kommunen godkende udlejning af
boligerne, herunder evt. indgå i et anvisningsudvalg sammen
med boligorganisationen eller den selvejende institution.
Kommunens forpligtelser efter serviceloven er
uændrede, og kommunen skal derfor samarbejde med
boligorganisationen eller den selvejende institution om
støttearbejdet i forhold til de unge, som kommunen i
medfør af serviceloven har forpligtelser i forhold til.
Endelig vil kommunen have en rolle i forbindelse
med, at beboere efter at have boet i en periode i startboliger
sluses ud i fx almindelige almene ungdoms- eller familieboliger
gennem den kommunale anvisningsret.
2.1.2.9. Evaluering
Startboligordningen vil blive evalueret i 2015,
således at evalueringen kan danne grundlag for stillingtagen
til en evt. forlængelse af bevillingen. Der vil ved
evalueringen blive lagt særlig vægt på indvundne
erfaringer om finansiering, organisation og ansøgningsproces
vedrørende startboliger. I det omfang, det er muligt
relativt kort tid efter startboligernes etablering, vil det
endvidere blive belyst, i hvilken grad boligerne vurderes at
opfylde deres formål gennem de sociale viceværters
indsats. Der forventes afsat 0,5 mio. kr. af bevillingen til
evalueringen.
3. Økonomiske
konsekvenser for det offentlige
I tabel 1 er vist fordelingen af det beløb
på i alt 131,2 mio. kr., der ifølge satspuljeaftalen
for 2012 er afsat til startboligordningen.
| | | | | Tabel
1. Afsatte beløb
til statslig støtte mv. til startboliger (2012-priser, mio.
kr.) | | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | Startboliger i satspuljeaftale for
2012 | 49,2 | 39,0 | 39,0 | 4,0 | | | | | |
|
Op til 3 pct. af bevillingen kan anvendes til
administration af ordningen, herunder 2/3 til lønsum.
I det omfang Ministeriet for By, Bolig og
Landdistrikter gennemfører aktiviteterne direkte, afholder
ministeriet udgifterne af bevillingen. Der forventes afholdt
udgifter til en evaluering, jf. pkt. 2.1.2.9. Endvidere forventes
der i 2012 begrænsede udgifter til tilretning af ministeriets
informations- og forvaltningssystem for alment byggeri
(BOSSINF-STB).
Startboligbidraget, som er en løbende
støtte, der udbetales over en længere
årrække på baggrund af et tilsagn om
støtte, jf. pkt. 2.1.2.5, udgiftsføres i
tilsagnsåret som nutidsværdien af støtten i
overensstemmelse med principperne for tilsagnsbudgettering.
Det forudsættes, at den altovervejende del
af startboligerne etableres i eksisterende støttet byggeri,
jf. pkt. 2.1.2.4. På den baggrund skønnes det, at der
kan etableres i alt godt 500 startboliger i perioden 2012-2015.
For de kommuner, der ønsker at gøre
brug af ordningen, kan der forekomme meget begrænsede
merudgifter til administration, jf. pkt. 4.
Samtidig må der som effekt af lovforslaget
forventes kommunale mindreudgifter til foranstaltninger efter
serviceloven til de unge, der nu får tildelt en
startbolig.
De kommunaløkonomiske konsekvenser skal
forhandles med KL.
4. Administrative konsekvenser
for det offentlige
Forslaget skønnes at medføre en
meget begrænset administrativ merbelastning i de kommuner,
der ønsker at gøre brug af ordningen, i forbindelse
med etableringen af startboligprojekterne, bl.a. ved
ansøgning om støtte, jf. pkt. 2.1.2.6. Der henvises i
øvrigt til pkt. 3.
Den administrative merbelastning i Ministeriet for
By, Bolig og Landdistrikter skønnes at svare til det afsatte
beløb hertil, jf. pkt. 3.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vurderes ikke at have
nævneværdige økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
Forslaget vurderes ikke at have administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Forslaget vurderes ikke at have EU-retlige
konsekvenser.
9. Høring
Lovforslaget har været sendt i høring
hos følgende organisationer:
Advokatrådet, BL - Danmarks Almene Boliger,
BOSAM, BUPL - forbundet af pædagoger og klubfolk,
Byggeskadefonden, Bygherreforeningen i DK, Børn &
familier, Børne- og kulturchefforeningen,
Børnerådet, Danmarks Lejerforeninger, Dansk Byggeri,
Dansk Socialrådgiverforening, Danske Studerendes
Fællesråd, Dansk Ungdoms Fællesråd, Dansk
Flygtningehjælp, Den danske dommerforening, Det Centrale
Handicapråd, Domstolsstyrelsen, Ejendomsforeningen Danmark,
Frivilligrådet, Huslejenævns- og
Beboerklagenævnsforeningen, Kollegiekontorerne i Danmark, KL,
Landsbyggefonden, Lejernes Landsorganisation i Danmark, LOS -
landsforeningen af opholdssteder, botilbud og
skolebehandlingstilbud, Realkreditforeningen,
Realkreditrådet, Rådet for socialt udsatte,
Socialchefforeningen, Socialpædagogernes Landsforbund,
Ungdomsboligrådet, Ungdommens Vel og Ungdomsringen.
| | | 10. Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen direkte, men begrænsede afledte
kommunale mindreudgifter til foranstaltninger efter
serviceloven | Ingen ud over de afsatte beløb | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Merbelastning i staten samt meget
begrænset merbelastning i de kommuner, der ønsker at
gøre brug af ordningen | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 og 2
Efter gældende regler i § 2 er der
hjemmel til, at kommunalbestyrelsen kan godkende, at selvejende
ungdomsboliginstitutioner og kollegier, der er opført med
offentlig støtte efter den tidligere byggestøtte-,
kollegiestøtte- eller boligbyggerilovgivning kan omdannes
til en almen boligorganisation eller en afdeling af en almen
boligorganisation. Omdannelsesmuligheden gælder også
for kollegier, der er opført uden offentlig
støtte.
Det foreslås, jf. forslagets § 1,
nr. 1, at den nævnte omdannelsesmulighed også skal
gælde for selvejende institutioner og kollegier, der
ønsker en omdannelse til en selvejende almen
ungdomsboliginstitution.
De pågældende institutioner vil
herefter blive omfattet af de regler, der efter lov om almene
boliger m.v. (almenboligloven) gælder for selvejende almene
ungdomsboliginstitutioner, herunder bl.a. i relation til
indbetaling af midler til og støtte fra
Landsbyggefonden.
Desuden vil de nævnte institutioner kunne
få mulighed for at udleje boligerne som startboliger og
opnå startboligbidrag efter de foreslåede bestemmelser
herom i dette lovforslag.
Der vil med hjemmel i den eksisterende
bemyndigelse i lovens § 32 blive fastsat nærmere
regler om omdannelsen. Det er således bl.a. tanken, at
Landsbyggefonden skal inddrages i forbindelse med en
ansøgning om omdannelse. Kommunalbestyrelsen skal godkende
omdannelsen, medmindre særlige forhold taler imod, jf. de
nuværende regler i bekendtgørelse om omdannelse af
selvejende institutioner til almene boligorganisationer med
tilhørende vejledning.
I lovforslagets § 1, nr. 2,
foreslås, at den gældende bestemmelse om
overførsel af meddelte tilsagn om offentlig støtte
tillige skal gælde for en selvejende ungdomsboliginstitution,
der omdannes til en selvejende almen boligorganisation.
Ændringen er en konsekvens af den foreslåede
ændring i lovforslagets § 1, nr. 1.
Til nr. 3
Efter gældende regler nedsættes
huslejen i en almen boligafdeling ikke, når de oprindelige
prioritetslån i afdelingen er udamortiserede. De likvide
midler, der fremkommer som følge af udamortiseringen, skal
indbetales til boligorganisationens dispositionsfond, jf.
§ 20, stk. 1, nr. 4 og 7 i almenboligloven.
2/3 af de midler, der på denne måde
indgår i dispositionsfonden, indbetales til Landsbyggefonden,
jf. § 80 a, stk. 1, og § 80 b i loven. Den
resterende 1/3 forbliver i dispositionsfonden og anvendes i
overensstemmelse med reglerne i § 20, stk. 2-6 i
loven.
For så vidt angår selvejende almene
ungdomsboliginstitutioner, selvejende almene
ældreboliginstitutioner samt almene ældreboliger ejet
af kommuner og regioner skal der ikke på tilsvarende vis
etableres en dispositionsfond. Efter reglerne i § 30 a,
stk. 1, skal 1/3 af de likvide midler, som opstår i
forbindelse med udamortisering af de oprindelige lån i
sådanne boliger, anvendes i overensstemmelse med reglerne om
anvendelse af midlerne i almene boligorganisationers
dispositionsfonde. Efter reglerne i § 80 c, stk. 1,
skal de nævnte selvejende institutioner, kommuner og
regioner, indbetale de resterende 2/3 af de nævnte likvide
midler til Landsbyggefonden.
De omtalte bestemmelser vedrører alene
anvendelsen af likvide midler i byggerier med tilsagn om offentlig
støtte efter den 1.
januar 1999.
For selvejende almene
ældreboliginstitutioner samt kommuner og regioner, der ejer
byggerier med tilsagn før den 1. januar 1999, er
der i § 30 a, stk. 2, og 80 d fastsat bestemmelser
om en tilsvarende anvendelse af de likvide midler.
Da det hidtil ikke har været muligt at
omdanne selvejende ungdomsboliginstitutioner til selvejende almene
ungdomsboliginstitutioner, er der ikke i dag fastsat regler om
likvide midler svarende til bestemmelserne i § 30,
stk. 2 og § 80 d for de nævnte
institutioner.
Den foreslåede nye affattelse af § 30
a, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 3, medfører, at
denne bestemmelse også finder anvendelse på selvejende
almene ungdomsboliginstitutioner med offentlig støtte inden
den 1. januar 1999 fra tidspunktet for deres etablering som almen
ungdomsboliginstitution og frem.
Der er samtidig fores1ået en tilsvarende
ændring af lovens § 80 d, jf. bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 9, nedenfor.
De omtalte ændringer er en konsekvens af
forslaget om omdannelse af selvejende ungdomsboliginstitutioner til
selvejende almene ungdomsboliginstitutioner (jf. lovforslagets
§ 1, nr. 1 og 2).
Til nr. 4
Efter de nugældende bestemmelser for
selvejende almene ungdomsboliginstitutioner vælger beboerne,
kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen og de lokale
uddannelsesinstitutioners ledelse hver en tredjedel af medlemmerne
til institutionens bestyrelse, jf. § 33, stk. 5.
Det foreslås, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 4, at kommunalbestyrelsen udover de 2/3
medlemmer af bestyrelsen, som vælges af beboerne og
kommunalbestyrelsen, beslutter, at den sidste 1/3 af bestyrelsens
medlemmer vælges af en frivillig organisation inden for det
sociale område eller af lokale uddannelsesinstitutioners
ledelse, hvis institutionen indeholder boliger, der har status som
startboliger, jf. § 101 a, stk. 1.
Baggrunden for forslaget er, at det ønskes
sikret, at bestyrelsen har den fornødne (bolig)sociale
indsigt, når boligerne helt eller delvist udlejes som
startboliger.
Bestemmelsen rummer mulighed for, at bestyrelsen
kan bestå både af medlemmer, der vælges af en
frivillig organisation inden for det sociale område og af
medlemmer, der er udpeget efter indstilling fra lokale
uddannelsesinstitutioner. Dette vil især være relevant
i de situationer, hvor boligerne både består af
almindelige ungdomsboliger og af startboliger. Har
kommunalbestyrelsen truffet beslutning om, at såvel en
frivillig organisation som lokale uddannelsesinstitutioner skal
være repræsenteret i bestyrelsen, har det som
konsekvens, at den samlede bestyrelse herefter skal bestå af
mindst 6 medlemmer.
Den frivillige organisation vil typisk kunne
være en forening, der har stiftet den pågældende
selvejende institution. Det er ikke efter den foreslåede
bestemmelse et krav, at den frivillige organisation er lokalt
funderet. Der kan også være tale om organisationer, der
dækker et større geografisk område.
Som det fremgår af pkt. 2.1.2.6. i de
almindelige bemærkninger, skal kommunalbestyrelsen afgive en
indstilling vedrørende ansøgninger om
startboligbidrag. Det forudsættes, at kommunalbestyrelsen i
sin indstilling tager stilling til, hvorledes bestyrelsen skal
sammensættes.
Til nr. 5
Efter gældende udlejningsregler skal den
almene boligorganisation eller den selvejende institution anvise
ledige almene ungdomsboliger til unge uddannelsessøgende og
andre unge med et særligt behov herfor, jf. § 52,
stk. 1, sammenholdt med § 53 a, stk. 1.
Som konsekvens af forslagene i lovforslagets
§ 1, nr. 10, foreslås det, at boliger med status
som startboliger skal anvises til unge, der har behov for en
særlig bostøtte.
Målgruppen for ordningen er unge, der efter
en individuel vurdering vurderes at have et særligt behov for
den pågældende bolig. Det skal således på
den ene side ved vurderingen sikres, at den pågældende
unge har et tilstrækkeligt behov, der kan begrunde, at
vedkommende tildeles en bolig, hvortil der er knyttet
bostøtte i det omfang, som er forudsat for de
pågældende startboliger. På den anden side skal
det sikres, at den unge ikke har et så stort behov for
støtte, at tilbuddet ikke yder den pågældende
unge den rette støtte. Tilbuddet om bostøtte er
nærmere beskrevet nedenfor under bemærkningerne til
§ 1, nr. 10.
Den almene boligorganisation eller den selvejende
almene ungdomsboliginstitution skal som hidtil stå for de
konkrete anvisninger af ledige startboliger. De konkrete
anvisninger skal efter forslaget godkendes af
kommunalbestyrelsen.
Der skal ved anvisningen tages højde for de
pågældende startboligers karakter og den samlede
beboersammensætning i afdelingen eller den selvejende
institution. Er der eksempelvis tale om et bofællesskab,
tilsiger dette, at der tages særligt hensyn til beboerens
evne til at fungere i et sådant. Det kan ligeledes være
nødvendigt at vurdere, om ansøgeren har for
vægtige problemer i forhold til, hvad den
pågældende beboersammensætning kan
»bære«.
Da der er tale om et tidsbegrænset tilbud
til den omtalte målgruppe, indgås de konkrete
lejeaftaler derfor for en nærmere angivet periode, jf.
nærmere bemærkningerne til lovforslagets § 1,
nr. 10, og til § 2, nr. 4 nedenfor.
Det vil som nævnt i de almindelige
bemærkninger være hensigtsmæssigt, hvis der
nedsættes et anvisnings- eller visitationsudvalg
bestående af repræsentanter for udlejeren og
kommunalbestyrelsen, hvor de enkelte anvisninger kan
drøftes. Drøftelserne sker med udgangspunkt i de
oplysninger, den unge selv har anført i sin
ansøgning. Herved sikres et effektivt kommunal tilsyn med,
at der kun sker udlejning til den relevante målgruppe.
Kommunalbestyrelsen skal som nævnt godkende
de konkrete anvisninger. Udover de oplysninger som fremgår af
den unges ansøgning, vil kommunalbestyrelsen i en
række tilfælde være i besiddelse af yderligere
oplysninger om ansøgeren, som kommunalbestyrelsen kan
inddrage, hvis det er nødvendigt for sagens behandling.
Kommunalbestyrelsen har desuden mulighed for at indhente
oplysninger fra andre offentlige myndigheder, læger,
hospitaler m.v., jf. § 178 a i almenboligloven.
Kommunalbestyrelsen skal i den forbindelse overholde reglerne om
forudgående samtykke fra den boligsøgende.
Kommunalbestyrelsen skal ligeledes overholde gældende regler
i persondataloven i forbindelse med sin sagsbehandling, herunder
reglerne om videregivelse af oplysninger.
Da der er tale om en afgørelse, der er
omfattet af reglerne i forvaltningsloven, skal kommunalbestyrelsen
tillige sikre, at reglerne i denne lov overholdes i forbindelse med
kommunens sagsbehandling, herunder reglerne om begrundelse, hvis
kommunalbestyrelsen afslår at godkende en anvisning.
Kommunalbestyrelsens afgørelse kan ikke
indbringes for anden administrativ myndighed. Baggrunden herfor er,
at den kommunale godkendelse skal ses som en del af kommunernes
tilsyn med den pågældende boligorganisation eller
selvejende institution.
Til nr. 6
Efter gældende regler kan
kommunalbestyrelsen bestemme, at der kan ske fælles anvisning
af almene ungdomsboliger i kommunen, jf. § 52,
stk. 2, sammenholdt med § 53 a, stk. 1.
Det foreslås, at den nævnte
bestemmelse ikke skal gælde for så vidt angår
boliger med status som startboliger, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 6. Forslaget er en konsekvens af de
særlige udlejningsregler, der skal gælde for disse
boliger, jf. lovforslagets § 1, nr. 5, og
bemærkningerne hertil ovenfor.
Til nr. 7
Det foreslås, at regelen i § 59,
stk. 3, sammenholdt med § 64, stk. 4, om
kommunal anvisningsret ikke skal gælde for almene
ungdomsboliger med status som startboliger, jf. § 1, nr.
7, i lovforslaget. Baggrunden herfor er at sikre, at de
pågældende ungdomsboliger kan udlejes som
startboliger.
Til nr. 8
Det foreslås, at den gældende regel i
§ 59, stk. 8, sammenholdt med § 64, stk.
4, hvorefter kommunalbestyrelsen efter anmodning fra de lokale
uddannelsesinstitutioner kan træffe beslutning om anvisning
af et antal ledige ungdomsboliger til udvekslingsstudenter, ikke
skal gælde for almene ungdomsboliger med status som
startboliger, jf. § 1, nr. 8 i lovforslaget. Baggrunden
herfor er at sikre, at de pågældende ungdomsboliger kan
udlejes som startboliger.
Til nr. 9
Efter reglerne i § 30 a, stk. 1, skal 1/3 af
de likvide midler, som opstår i forbindelse med
udamortisering af de oprindelige lån i sådanne boliger,
anvendes i overensstemmelse med reglerne om anvendelse af midlerne
i almene boligorganisationers dispositionsfonde. Efter reglerne i
§ 80 c, stk. 1, skal de nævnte selvejende institutioner,
kommuner og regioner, indbetale de resterende 2/3 af de
nævnte likvide midler til Landsbyggefonden.
De omtalte bestemmelser vedrører alene
anvendelsen af likvide midler i byggerier med tilsagn om offentlig
støtte efter den 1.
januar 1999.
For selvejende almene
ældreboliginstitutioner samt kommuner og regioner, der ejer
byggerier med tilsagn før den 1. januar 1999, er
der i § 30 a, stk. 2 og 80 d, fastsat bestemmelser om en
tilsvarende anvendelse af de likvide midler.
Da det hidtil ikke har været muligt at
omdanne selvejende ungdomsboliginstitutioner til selvejende almene
ungdomsboliginstitutioner, er der ikke i dag fastsat regler om
likvide midler svarende til bestemmelserne i § 30, stk. 2 og
§ 80 d, for de nævnte institutioner.
Den foreslåede nye affattelse af § 80
d, jf. lovforslagets § 1, nr. 9, medfører, at denne
bestemmelse også finder anvendelse på selvejende almene
ungdomsboliginstitutioner med offentlig støtte inden den 1.
januar 1999 fra tidspunktet for deres etablering som almen
ungdomsboliginstitution og frem.
Der er samtidig foreslået en tilsvarende
ændring af lovens § 30, stk. 2, jf. bemærkningerne
til lovforslagets § 1, nr. 3, ovenfor.
De omtalte ændringer er en konsekvens af
forslaget om omdannelse af selvejende ungdomsboliginstitutioner til
selvejende almene ungdomsboliginstitutioner (jf. lovforslagets
§ 1, nr. 1 og 2).
Til nr. 10
Det foreslås i § 101 a,
stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 10, at ministeren
for by, bolig og landdistrikter inden for en bevillingsramme, der
fastsættes på de årlige finanslove, kan give
tilsagn om startboligbidrag til almene ungdomsboliger, der anvises
til personer mellem 18-24 år, som har behov for
bostøtte i forhold til etablering i egen bolig. Uudnyttede
midler kan overføres til efterfølgende
finansår.
Statens Administration udbetaler
startboligbidraget kvartalsvis direkte til den almene
boligorganisation eller den selvejende almene
ungdomsboligorganisation, hvor de pågældende boliger er
beliggende, jf. § 173, stk. 1. Startboligbidraget er et
driftstilskud, som kan ydes både til allerede eksisterende
ungdomsboliger og i forbindelse med tilsagn om offentlig
støtte til boligernes nyetablering.
Boliger, hvortil der er givet tilsagn om
startboligbidrag, har efter forslaget status som startboliger.
Bortfalder startboligbidraget, mister boligerne
deres status som startboliger, og der skal i givet fald ske
genudlejning efter de almindelige regler, som gælder for
almene ungdomsboliger, jf. § 52, stk. 1, 1. pkt. i
almenboligloven. Startboligbidraget bortfalder automatisk,
når støtteperioden på højst 15 år
udløber, jf. den foreslåede § 101 a,
stk. 2. Derudover kan et bortfald også blive aktuelt,
hvis boligorganisationen eller den selvejende institution beslutter
at nedlægge de pågældende boliger som
startboliger, eller hvis Ministeriet for By, Bolig og
Landdistrikter beslutter, at startboligbidraget for boligerne skal
bortfalde før udløbet af støtteperioden, jf.
den foreslåede § 101 a, stk. 3.
I § 101 a, stk. 2, foreslås,
at bidraget ydes for en periode af højst 15 år. Ved
tilsagnsgivningen skal bidraget fastsættes på et
niveau, som ikke overstiger de budgetterede udgifter til
ansættelse af støttepersoner (sociale
viceværter) for beboerne i et nærmere fastsat antal
boliger.
Det forudsættes, at de
pågældende støttepersoner ansættes af den
pågældende almene boligorganisation eller af den
selvejende almene ungdomsboliginstitution. Der er dog intet til
hinder for, at ydelsen købes eksternt, hvis dette konkret er
mere hensigtsmæssigt.
Det sociale arbejde med de unge tager sigte
på at støtte og rådgive de unge, at etablere et
velfungerende miljø omkring de unge og at igangsætte
relevante aktiviteter blandt de unge med henblik på at
bidrage til en god overgang til en selvstændig
tilværelse. Indsatsen har fokus på at
understøtte den unges uddannelse og beskæftigelse samt
øvrige relevante forhold, herunder anskaffelse af en
permanent bolig, når startboligen ikke længere
står til rådighed for den pågældende. Det
er således vigtigt, at der i god tid inden lejeaftalen
udløber, og senest når den unge fylder 24 år, er
konkrete planer for en permanent fremtidig bolig. Det sociale
arbejde med de unge skal fagligt leve op til de standarder, der
sædvanligvis gælder for socialt arbejde i forhold til
den pågældende gruppe.
Det foreslås i § 101a,
stk. 3, at ministeren for by, bolig og landdistrikter helt
eller delvis kan bringe betaling af startboligbidraget til
ophør, hvis formålet med bidraget ikke længere
opfyldes. Det kan f.eks. opstå, hvis der er permanente
udlejningsvanskeligheder i boligerne. Der vil i en
bekendtgørelse blive pålagt såvel
støttemodtageren som kommunalbestyrelsen en pligt til at
indberette til ministeriet, hvis betingelserne for modtagelse af
støtten ikke fuldt ud er til stede, herunder hvis
startboligbidraget overstiger de udgifter, der afholdes til
ansættelse af sociale viceværter. Det bemærkes,
at det i hvert enkelt tilfælde vil blive vurderet konkret, om
startboligbidraget til boligerne helt eller delvis skal bortfalde.
Ministerens afgørelse træffes på baggrund af en
indstilling fra kommunalbestyrelsen.
Udover startboligbidraget foreslås i
§ 101 a, stk. 4, at ministeren for by, bolig og
landdistrikter kan give tilsagn om et tilskud til finansiering af
mindre ombygningsudgifter i forbindelse med boligernes udlejning
som startboliger, f.eks. faciliteter til brug for den sociale
vicevært.
Endelig foreslås i § 101 a, stk.
5, indsat en bemyndigelse for ministeren for by, bolig og
landdistrikter til at fastsætte nærmere regler om de
forhold, der er nævnt i stk. 1-4. Bemyndigelsen tænkes
blandt andet udnyttet til fastsættelse af en
ansøgningsprocedure og fastsættelse af kriterier for
tildeling og ophør af støtte. Det vil herunder blive
fastsat, at det er en forudsætning for at meddele tilsagn om
startboligbidrag, at kommunen har anbefalet etableringen af
startboligerne. Endvidere vil blive fastsat, at såvel
støtteansøger som kommunalbestyrelsen har pligt til
at foretage indberetning til ministeriet, hvis betingelserne for et
tilsagn om startboligbidrag ikke opfyldes, jf. pkt. 2.1.2.6. -
2.1.2.8. i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 11
Ændringen er en konsekvens af de
ændringer af § 11 a, i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, som blev
gennemført ved § 3, nr. 1-3, i lov nr. 320 af 15.
april 2011 om ændring af ferieloven, lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område. Den nævnte
lovændring vedrører adgang til oplysninger om bl.a.
optjent feriegodtgørelse og udbetalinger af feriepenge, som
er registreret i Feriekonto.
Ved ændringen sikres, at de omtalte regler
også finder anvendelse ved de sager, som er nævnt i
§ 178 a i lov om almene boliger m.v., herunder ved
kommunalbestyrelsens behandling af sager om anvisning af en bolig
eller sager om godkendelse af udlejning af en bolig i henhold til
boliglovgivningen.
Til § 2
Til nr. 1
Som nævnt i de almindelige
bemærkninger er startboliger et tidsbegrænset botilbud
til unge mellem 18-24 år, som har behov for særlig
støtte i forhold til at etablere en tilværelse i egen
bolig. Når den unge ikke længere har behov for
startboligen - og senest når den pågældende er
fyldt 24 år - forudsættes den pågældende at
bosætte sig i en bolig på almindelige vilkår. Det
er en del af hensigten med den særlige bostøtte, at
den unge skal hjælpes til selv at finde en almindelig bolig
enten i det almene byggeri eller på det øvrige marked
for lejeboliger, når vedkommende har boet i en periode i en
startbolig.
Med henblik på at opnå den mest
optimale udnyttelse af de startboliger, der er til rådighed,
og under hensyn til lejeforholdets tidsbegrænsede karakter,
foreslås, at en række bestemmelser i lov om leje af
almene boliger (almenlejeloven) ikke skal finde anvendelse på
lejeforhold vedrørende disse boliger.
Det foreslås således i § 4,
stk. 4, jf. lovforslagets § 2, nr. 1, at reglerne i
§§ 39 og 40 og kapitel 12 i almenlejeloven ikke
finder anvendelse ved udlejning af en startbolig.
De fravigelser fra almenlejelovens almindelige
regler, der er tale om, omfatter følgende forhold:
Råderetten:
Efter gældende regler, jf. § 39,
har lejeren ret til at udføre forbedringer af boligen. Den
enkelte lejer finansierer selv udgiften til de nævnte
forbedringer og har ved fraflytning ret til at få en kontant
godtgørelse herfor fra udlejer. Den ny lejer, der flytter
ind i boligen, skal betale boligafdelingens udgifter til
godtgørelsen enten kontant eller ved en
lejeforhøjelse, som modsvarer udgiften.
Udlejer kan endvidere efter lovens § 40
tillade, at lejeren udfører visse andre arbejder end de
omtalte med eller uden godtgørelse.
Når disse rettigheder som nævnt ikke
skal gælde for lejere af startboliger, hænger det
sammen med et ønske om at holde huslejen nede og undgå
merudgifter for den efterfølgende lejer.
Kapitel 12 om brugsrettens
overgang til andre:
Efter reglerne i kapitel 12 har lejeren under
nærmere angivne betingelser ret til at fremleje boligen, jf.
§§ 64 - 68 i loven.
Lejeren har endvidere ret til at bytte med lejeren
af en anden bolig, således at denne overtager den almene
bolig. Udlejeren kan dog i visse tilfælde modsætte sig
bytning, jf. § 69 i loven.
Endvidere er fastsat regler om andres ret til at
fortsætte lejemålet, f.eks. ved lejerens død
samt ved skilsmisse og samlivsophævelse, jf.
§§ 70-77 i loven.
Det foreslås, at disse regler ikke skal
gælde for startboliger. Baggrunden herfor er et ønske
om, at disse boliger til stadighed er til rådighed for
målgruppen.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring i lovens
§ 85, stk. 2, jf. lovforslagets § 2, nr. 2, er
en konsekvens af forslaget om en særlig opsigelsesregel, som
skal gælde for lejeaftaler om startboliger, jf.
bemærkningerne herom ad lovforslagets § 2, nr. 3,
nedenfor.
Til nr. 3
Efter § 87, stk. 1, kan det
aftales, at en lejeaftale skal være tidsbegrænset. Er
en lejeaftale tidsbegrænset, ophører lejeforholdet
uden opsigelse ved den aftalte lejetids udløb. Den
tidsbegrænsede aftale kan ikke ved opsigelse bringes til
ophør i lejeperioden, medmindre dette er aftalt mellem
parterne, eller den anden part i lejeforholdet misligholder
lejeaftalen. Det fremgår endvidere af stk. 2 i
bestemmelsen, at såfremt lejeren med udlejerens vidende
benytter det lejede i mere end 1 måned efter den aftalte
lejetids udløb, uden at udlejeren har opfordret lejeren til
at flytte, fortsætter lejeforholdet uden
tidsbegrænsning. Endelig fremgår det af stk. 3 i
bestemmelsen, at Boligretten kan tilsidesætte
tidsbegrænsningen, hvis den ikke må anses for
tilstrækkelig begrundet i udlejers forhold.
Det fremgår bl.a. af § 85,
stk. 2, at udlejeren skal opsige en lejeaftale
vedrørende en almen ungdomsbolig, hvis lejeren har
fuldført sin uddannelse eller de forudsætninger,
hvorunder boligen er udlejet, ikke længere er til stede. Der
er mulighed for under særlige omstændigheder at
udsætte opsigelsen efter endt uddannelse i op til et
år.
Som nævnt i de almindelige
bemærkninger og i bemærkningerne til § 2, nr.
1, ovenfor, forudsætter den foreslåede ordning
vedrørende startboliger, at udlejeren altid indgår en
tidsbegrænset lejeaftale med lejeren. Desuden
forudsætter den foreslåede ordning, at udlejeren i
særlige tilfælde skal opsige lejeaftalen, uanset at
lejeaftalen ikke måtte være udløbet.
På denne baggrund foreslås i
§ 85, stk. 3, jf. lovforslagets § 2, nr.
3, indsat en særlig opsigelsesregel vedrørende
lejeaftaler om startboliger. Regelen svarer som udgangspunkt til
den gældende regel vedrørende almene ungdomsboliger,
jf. § 85, stk. 2.
Efter forslaget skal udlejeren således
opsige en lejeaftale vedrørende en startbolig, hvis de
forudsætninger, hvorunder den er udlejet ikke længere
er til stede. Da udlejningen som nævnt sker tidsbestemt, vil
denne situation kun være relevant i ganske særlige
tilfælde. En opsigelse vil således kunne forekomme hvor
den pågældende person ikke længere vurderes at
have behov for særlig bostøtte og desuagtet
ønsker at blive boende i den pågældende bolig.
Men der kan også være tale om tilfælde, hvor
tilbuddet om en bostøtte ikke viser sig at være
relevant for den pågældende person, f.eks. på
grund af manglende motivation eller misbrugsproblemer. Endelig vil
en opsigelse med hjemmel i den foreslåede bestemmelse
også kunne forekomme, hvis den pågældende bolig
nedlægges som startbolig før udløbet af
lejeaftalen, jf. bemærkningerne ovenfor til § 1,
nr. 10.
Opsiges den unge, fordi det vurderes, at
vedkommende ikke længere har behov for særlig
bostøtte, forudsættes det som nævnt
indledningsvis, at vedkommende får hjælp til selv at
skaffe sig en bolig på almindelige vilkår eventuelt i
den samme almene boligorganisation eller selvejende institution. Er
det ikke muligt, har kommunen mulighed for at hjælpe den unge
med en bolig via reglerne om kommunal anvisningsret, jf.
§ 59 i almenboligloven.
Hvis udlejeren opsiger lejeaftaler med beboere,
der vurderes fortsat at have problemer i relation til at bo i egen
bolig eller hvis tilbuddet om bostøtte som nævnt ikke
viser sig at være relevant, bør kommunen i god tid
forinden orienteres herom, således at kommunen kan foretage
en konkret vurdering af kommunens muligheder og forpligtelser i
forhold til at hjælpe den pågældende.
Det ovenfor nævnte om hjælp til at
finde en anden bolig og om kommunale hjælpeforanstaltninger
gælder også i situationer, hvis der sker opsigelse,
fordi boligen nedlægges som startbolig inden udløbet
af lejeaftalen
Udover den foreslåede regel vil de
almindelige opsigelsesregler for udlejer i § 85,
stk. 1, i almenlejeloven fortsat finde anvendelse for de
nævnte lejeforhold. En udlejer kan herunder opsige en lejer
af en startbolig, hvis lejeren har tilsidesat god skik og orden i
ejendommen. Vurderingen heraf skal ske under hensyntagen til
boligernes særlige anvendelse som startboliger.
Til nr. 4
I lovforslagets § 2, nr. 4,
foreslås endelig, at reglerne i § 87, stk. 1 -
3, i den almene lejelov om tidsbestemte lejeaftaler ikke skal
gælde for lejeaftaler om startboliger. I stedet
foreslås fastsat en særregel for disse boliger. Det
foreslås således, at udlejeren skal indgå en
tidsbegrænset aftale med lejeren. Aftalen skal udløbe
senest, når lejeren fylder 24 år. Det
pågældende lejeforhold ophører uden opsigelse
ved den aftalte lejeperiodes ophør. Det er således
vigtigt, at der i god tid forinden udarbejdes en plan for en
permanent bolig til den unge enten i det almene byggeri eller
på det øvrige lejeboligmarked. Det kan dog
ifølge forslaget i lejeperioden aftales, at lejeforholdet
fortsætter på uændrede vilkår i yderligere
en periode, dog senest indtil lejeren fylder 25 år.
Udlejeren må i forbindelse med udlejningen
konkret vurdere, i hvor lang tid den enkelte lejeaftale skal
løbe. Det er således ikke et krav, at lejeaftalen
nødvendigvis skal løbe, indtil lejeren fylder 24
år. En aftale om forlængelse af lejeaftalen vil
være aktuel, hvis lejeren fortsat vurderes at have behov for
bostøtte. Dette vil navnlig kunne være relevant for
beboere, der endnu ikke har boet i startboligen i mindst tre
år. Der skal dog uanset dette foretages en konkret vurdering
af, hvorvidt der bør ske en forlængelse af
lejeaftalen. Vurderingen foretages i slutningen af lejeperioden. En
forlængelse kan ske via et tillæg til lejeaftalen og
skal ikke godkendes af kommunen.
Ændringerne betyder samtidig, at lejeren i
lejeperioden frit kan opsige lejeaftalen efter de almindelige
regler i lovens §§ 84 og 88.
Til nr. 5
Efter § 110, stk. 1, i
almenlejeloven gælder de ufravigelige bestemmelser i loven
ikke for nærmere angivne lejemål, i det omfang andet
måtte være aftalt eller må anses for indeholdt i
lejeaftalen. Blandt de nævnte lejemål hører
efter § 110, stk. 1, nr. 2, lejemål om
boliger, hvis ejer efter lejeaftalens indgåelse er omdannet
til en almen boligorganisation, jf. § 1, nr. 4, i lov om
almene boliger m.v. Dvs. lejemål om boliger i selvejende
ungdomsboliginstitutioner, ældreboliginstitutioner eller
lette kollektivboliginstitutioner, som omdannes til en almen
boligorganisation i medfør af reglerne i § 2 i
almenboligloven.
Den foreslåede ændrede affattelse af
§ 110, stk. 1, nr. 2, jf. lovforslagets
§ 2, nr. 5, er en konsekvens af forslagene i
§ 1, nr. 1 og 2. Forslaget indebærer således,
at ovennævnte regler også vil gælde lejeaftaler
om boliger i en selvejende ungdomsboliginstitution, der omdannes
til en selvejende almen ungdomsboliginstitution.
Med den ændrede affattelse af
§ 110, stk. 1, nr. 2, præciseres samtidig, at
reglerne vedrørende eksisterende lejemål gælder
i alle tilfælde, hvor der sker omdannelse efter § 2
- dvs. også i tilfælde hvor der sker omdannelse af en
selvejende ungdomsboliginstitution, ældreboliginstitution
eller lette kollektivboliginstitution til en afdeling af en almen
boligorganisation.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. juli 2012.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 884 af 10. august 2011, som
ændret ved lov nr. 123 af 23. februar 2011 og lov nr. 1363 af
28. december 2011, foretages følgende ændringer: | | | | § 2. Kommunalbestyrelsen
kan godkende, at en selvejende ungdomsboliginstitution indeholdende
boliger, der er opført med offentlig støtte efter
byggestøtte-, kollegiestøtte- eller
boligbyggerilovgivningen, omdannes til en almen boligorganisation
eller en afdeling af en almen boligorganisation. Stk. 2. Kommunalbestyrelsen
kan godkende, at kollegier, der ikke er opført med offentlig
støtte, omdannes til en almen boligorganisation eller en
afdeling af en almen boligorganisation, såfremt de opfylder
bestemmelserne herom. Kommunalbestyrelsen kan dog i helt
særlige tilfælde indtil udgangen af 2015 godkende, at
enkelte af de regler, der gælder for mærkede almene
ungdomsboliger, ikke finder anvendelse. | | 1. I § 2, stk. 1 og 2,
ændres »en almen boligorganisation eller en afdeling af
en almen boligorganisation« til: »en almen
boligorganisation, en afdeling af en almen boligorganisation eller
til en selvejende almen ungdomsboliginstitution«. | | | | § 2. … Stk. 6. Kommunalbestyrelsen
indberetter omdannelse af de i stk. 1, 3 og 4 nævnte
institutioner til Økonomistyrelsen. Økonomistyrelsen
meddeler den almene boligorganisation, at allerede meddelte tilsagn
om offentlig støtte på uændrede vilkår
overføres til den pågældende afdeling under den
almene boligorganisation. | | 2. I § 2, stk. 6, 2.
pkt., indsættes efter »den almene
boligorganisation« to steder: »eller den selvejende
almene ungdomsboliginstitution«. | | | | § 30 a. … Stk. 2. I almene
ældreboliger ejet af en selvejende institution, en kommune
eller en region, der har fået meddelt tilsagn om
støtte før den 1. januar 1999, skal 1/3 af de likvide
midler, der efter den 1. januar 2008 fremkommer i forbindelse med
udamortiserede prioriteter, anvendes i overensstemmelse med
§ 20, stk. 2-6, eller regler herom fastsat i
medfør af § 32. | | 3. § 30 a, stk. 2, affattes
således: »I almene ældreboliger ejet af en
selvejende institution, en kommune eller en region og i almene
ungdomsboliger ejet af en selvejende institution, der har
fået meddelt tilsagn om støtte før den 1.
januar 1999, skal 1/3 af de likvide midler, der fremkommer i
forbindelse med udamortiserede prioriteter, anvendes i
overensstemmelse med § 20, stk. 2-6, eller regler herom
fastsat i medfør af § 32.« | | | | § 33. … Stk. 5. I selvejende almene
ungdomsboliginstitutioner vælger beboerne,
kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor ungdomsboligerne er
beliggende, og de lokale uddannelsesinstitutioners ledelse hver en
tredjedel af medlemmerne til bestyrelsen. I selvejende almene
ungdomsboliginstitutioner, som har fået tilsagn efter
§ 115, stk. 6, vælger beboerne,
kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor ungdomsboligerne er
beliggende, og universiteterne, der har indskudt midler i fonden,
dog hver en tredjedel af medlemmerne til bestyrelsen. Mindst en
tredjedel skal være beboere i den selvejende
institution. | | 4. I § 33, stk. 5,
indsættes efter 2. pkt.: »I selvejende almene
ungdomsboliginstitutioner, som indeholder boliger, der har status
som startboliger, jf. § 101 a, stk. 1, vælger
beboerne og kommunalbestyrelsen hver en tredjedel af medlemmerne
til bestyrelsen. Den resterende tredjedel af medlemmerne til
bestyrelsen vælges efter kommunalbestyrelsens beslutning af
en frivillig organisation på det sociale område eller
af lokale uddannelsesinstitutioners ledelse.« | | | | § 52. Ledige almene
ungdomsboliger skal af den almene boligorganisation anvises til
unge uddannelsessøgende og andre unge med et særligt
behov derfor (den berettigede personkreds). Ledige almene
ungdomsboliger kan endvidere anvises af kommunalbestyrelsen efter
reglerne i § 59, stk. 3. | | 5. I § 52, stk. 1,
indsættes efter 1. pkt.: »Boliger, der har status som startboliger,
jf. § 101 a, stk. 1, skal dog anvises til den
personkreds, der er nævnt i § 101 a, stk. 1.
Kommunalbestyrelsen skal godkende en anvisning efter 2.
pkt.« | | | | § 52. … Stk. 2. Kommunalbestyrelsen
kan efter aftale med den almene boligorganisation bestemme, at der
kan ske fælles anvisning til de boliger i kommunen, der er
nævnt i stk. 1. Sådan anvisningsvirksomhed kan
oprettes fælles for flere kommuner og kan samordnes med anden
virksomhed, der tager sigte på formidling af boliger for
unge. | | 6. I § 52, stk.2, 1. pkt.,
ændres » i stk.1.« til: » i stk. 1, 1.
pkt.« | | | | § 59. … Stk. 3. Reglerne i
stk. 1 og 2 finder tilsvarende anvendelse på almene
ungdomsboliger, dog således at kommunalbestyrelsen anvender
de pågældende ungdomsboliger til løsning af
unges boligsociale problemer i kommunen. | | 7. I § 59, stk. 3,
indsættes som 2.
pkt.: »Reglerne i stk. 1 og 2 finder dog ikke
anvendelse på boliger, der har status som startboliger, jf.
§ 101 a, stk. 1.« | | | | § 59. … Stk. 8. Kommunalbestyrelsen
træffer efter anmodning fra de lokale
uddannelsesinstitutioner beslutning om, at almene
boligorganisationer og selvejende ungdomsboliginstitutioner efter
kapitel 11 i lov om boligbyggeri skal stille et antal af de i
§ 52 omhandlede ungdomsboliger og de i § 67 i
lov om boligbyggeri omhandlede ungdomsboliger til rådighed
for udvekslingsstudenter. | | 8. I § 59, stk. 8,
ændres » § 52« til: »
§ 52, stk. 1, 1. pkt.« | | | | § 80 d. For almene
ældreboliger ejet af en selvejende institution, en kommune
eller en region, som har fået tilsagn om støtte
før den 1. januar 1999, indbetaler ejeren 2/3 af de likvide
midler, der efter den 1. januar 2008 fremkommer i forbindelse med
udamortiserede prioriteter, til Landsbyggefonden. | | 9. § 80 d affattes
således: § 80 d.
For almene ældreboliger ejet af en selvejende institution, en
kommune eller en region og for almene ungdomsboliger ejet af en
selvejende institution, som har fået tilsagn om støtte
før den 1. januar 1999, indbetaler ejeren 2/3 af de likvide
midler, der fremkommer i forbindelse med udamortiserede
prioriteter, til Landsbyggefonden. | | | | | | 10. Efter § 101
indsættes: »§ 101 a.
Ministeren for by, bolig og landdistrikter kan inden for den
bevillingsramme, der fastsættes på de årlige
finanslove, give tilsagn om startboligbidrag til ungdomsboliger i
almene boligorganisationers afdelinger eller til almene
ungdomsboliger ejet af selvejende institutioner. Ikke anvendte
beløb på bevillingsrammen kan overføres til det
følgende år. Startboligbidraget ydes til finansiering
af en særlig boligsocial indsats til personer i alderen 18
til og med 24 år, der har behov for bostøtte. Boliger,
hvortil der er givet tilsagn om startboligbidrag, har status som
startboliger. Bortfalder et startboligbidrag, jf. stk. 2 og 3,
mister boligerne samtidig deres status som startboliger. Stk. 2. Startboligbidraget
ydes for en periode af højst 15 år. Bidraget reguleres
én gang årligt pr. 1. januar med stigningen i
lønindekset for den private sektor. Stk. 3. Ministeren for by,
bolig og landdistrikter kan helt eller delvis bringe betaling af
startboligbidraget til ophør, hvis formålet med
bidraget ikke opfyldes, herunder ved udlejningsvanskeligheder af
mere permanent karakter. Stk. 4. Ministeren for by,
bolig og landdistrikter kan udover startboligbidraget og inden for
den bevillingsramme, der er nævnt i stk. 1, give tilsagn
om tilskud til finansiering af mindre ombygninger af eksisterende
boliger i forbindelse med deres udlejning som startboliger. Tilskud
til ombygning ydes som et engangsbeløb. Stk. 5.
Ministeren for by, bolig og landdistrikter fastsætter
nærmere regler om de forhold, der er nævnt i stk.
1-4.« | | | | § 178 a. Reglerne i
§ 11 a, stk. 1, 2, 4 og 5, i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område finder tilsvarende
anvendelse ved kommunalbestyrelsens, det sociale nævns og
Ankestyrelsens behandling af sager om anvisning af en bolig eller
sager om godkendelse af udlejning af en bolig i henhold til denne
lov, tidligere ældreboliglov, tidligere boligbyggerilove,
tidligere kollegiestøttelove og tidligere
byggestøttelove samt ved kommunalbestyrelsens behandling af
sager om anvisning af en bolig i andet udlejningsbyggeri. | | 11. I § 178 a, stk. 1, ændres
»§ 11 a, stk. 1, 2, 4 og 5« til:
»§ 11 a, stk. 1, 2, 4, 5 og 6«. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om leje af almene boliger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 961 af 11. august 2010, som
ændret ved § 2 i lov nr. 1611 af 22. december 2010,
foretages følgende ændringer: | | | | § 4. Bestemmelserne i
denne lov kan ikke fraviges ved aftale mellem parterne, medmindre
dette fremgår af loven. Stk. 2. Lovens fravigelige
bestemmelser finder anvendelse, medmindre andet er aftalt mellem
lejer og udlejer eller må anses for indeholdt i
lejeaftalen. Stk. 3. Ved udlejning af en
udslusningsbolig, jf. § 63 i lov om almene boliger m.v.,
kan bestemmelserne i denne lovs §§ 39 og 40, kapitel
12, § 79, stk. 2, og §§ 85 og 88, med
kommunalbestyrelsens godkendelse fraviges ved aftale mellem udlejer
og lejer. Det kan herunder aftales, at udlejer efter anmodning fra
kommunalbestyrelsen kan opsige lejeren med virkning fra det
tidspunkt, hvor lejeren får stillet en bolig til
rådighed i en boform omfattet af serviceloven. Det kan
endvidere aftales, at lejemålet ikke kan forbedres efter
lejerens ønske, jf. § 37 b i lov om almene boliger
m.v. Det skal fremgå af lejeaftalen, hvor længe de
aftalte fravigelser er gældende inden for en periode på
højst 2 år fra lejeforholdets begyndelse. | | 1. I § 4 indsættes som
stk. 4: »Stk. 4. Ved udlejning af en
bolig, der har status som startbolig, jf. § 101 a,
stk. 1, i lov om almene boliger m.v., finder bestemmelserne i
denne lovs §§ 39, 40 og kapitel 12 ikke
anvendelse.« | | | | § 85. … Stk. 2. Udlejeren skal opsige
en lejeaftale vedrørende en almen ungdomsbolig,
såfremt lejeren har fuldført sin uddannelse eller de
forudsætninger, hvorunder boligen er udlejet, ikke
længere er til stede. Opsigelse efter ophørt
uddannelse kan under særlige omstændigheder
udsættes i op til et år. Opsigelse kan endvidere
udsættes, hvis boligen ikke umiddelbart kan genudlejes.
Udlejeren kan herudover opsige en lejeaftale vedrørende en
almen ungdomsbolig, hvis lejeren ikke har fremsendt
nødvendige oplysninger om studieaktivitet senest 6 uger
efter, at udlejer har fremsendt skriftlig anmodning herom. Ved
beregning af fristen ses bort fra juli og august måned.
Socialministeren kan fastsætte nærmere regler om
betingelserne for opsigelse. | | 2. I § 85, stk. 2, 1.
pkt. indsættes efter »en almen
ungdomsbolig«: »jf. dog stk. 3«. | | | | | | 3. I § 85 indsættes som
stk. 3: »Stk. 3. Udlejeren skal opsige
en lejeaftale vedrørende en almen ungdomsbolig, der har
status som startbolig, jf. § 101 a, stk. 1, i lov om
almene boliger m.v., såfremt de forudsætninger,
hvorunder boligen er udlejet, ikke længere er til
stede.« | | | | § 87. Det kan aftales, at
en lejeaftale skal være tidsbestemt. Er en lejeaftale
tidsbestemt, ophører lejeforholdet uden opsigelse ved den
aftalte lejetids udløb. Den tidsbestemte lejeaftale kan ikke
ved opsigelse bringes til ophør i lejeperioden, medmindre
dette er aftalt eller den anden part i lejeforholdet misligholder
lejeaftalen. Stk. 2. Benytter lejeren med
udlejerens vidende det lejede i mere end 1 måned efter den
aftalte lejetids udløb, uden at udlejeren har opfordret
lejeren til at flytte, fortsætter lejeforholdet uden
tidsbegrænsning. Stk. 3. Boligretten kan
tilsidesætte tidsbegrænsningen, hvis den ikke må
anses for tilstrækkeligt begrundet i udlejerens
forhold. | | 4. I § 87 indsættes som
stk. 4: »Stk. 4. Bestemmelserne i
stk. 1-3 finder ikke anvendelse på en lejeaftale
vedrørende en almen ungdomsbolig, der har status som
startbolig, jf. lov om almene boliger m.v. § 101 a,
stk. 1. For en sådan bolig skal udlejeren indgå en
tidsbegrænset lejeaftale. Lejeaftalen skal udløbe
senest, når lejeren fylder 24 år. Lejeforholdet
ophører uden opsigelse ved den aftalte lejeperiodes
udløb. Det kan dog i lejeperioden aftales, at lejeaftalen
fortsætter på uændrede vilkår, dog senest
indtil lejeren fylder 25 år.« | | | | § 110. For
følgende lejemål gælder lovens ufravigelige
bestemmelser ikke, i det omfang andet måtte være aftalt
eller må anses for indeholdt i lejeaftalen: 1) Lejemål om almene boliger indgået
med virkning før lovens ikrafttræden. 2) Lejemål om boliger, hvis ejer efter
lejeaftalens indgåelse er omdannet til en almen
boligorganisation, jf. § 1, nr. 4, i lov om almene
boliger m.v. 3) Lejemål om boliger, der efter
lejemålets indgåelse er erhvervet af en almen
boligorganisation, en kommune, en region eller en selvejende
institution, jf. § 1, stk. 1. Tilsvarende
gælder for lejemål om boliger, der efter
lejemålets indgåelse blev erhvervet af en tidligere
amtskommune som almen ældrebolig. | | 5. § 110, stk. 1, nr.
2, affattes således: »2) Lejemål om boliger, hvis ejer
efter lejeaftalens indgåelse er omdannet til en almen
boligorganisation, en afdeling af denne eller til en selvejende
almen ungdomsboliginstitution, jf. § 2 i lov om almene
boliger m.v.« | | | | | | § 3 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juli
2012. |
|