Skriftlig fremsættelse (28. marts
2012)
Ministeren
for by, bolig og landdistrikter (Carsten Hansen)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
almene boliger m.v. og lov om leje af almene boliger (Startboliger
m.v.)
(Lovforslag nr. L 123)
Som led i satspuljeaftalen for 2012 er det aftalt, at der skal
skabes mulighed for etablering af startboliger. Startboliger er
ungdomsboliger, der er målrettet unge 18-24-årige, som
har særligt behov for en bolig med tilhørende
voksenstøtte (social vicevært). Startboliger kan
drives af enten boligorganisationer eller selvejende institutioner
efter almenboligloven.
Formålet med startboliger er at sikre unge med
forskellige grader af problemer en god start på et liv i egen
bolig. Boligerne skal således sikre, at den unge kommer i
gang med arbejde eller uddannelse samt formår at fastholde en
bolig.
Det foreslås på den baggrund, at der etableres
startboliger, hvor voksenstøtte er knyttet direkte til
boligen og boligmiljøet. Startboliger forventes
primært etableret i eksisterende bebyggelse, men der kan
desuden være tale om nybyggeri, som i givet fald finansieres
efter almenboliglovens almindelige regler.
Det er boligorganisationen eller den selvejende institution,
der står for anvisning og udlejning af boligerne. Ved
udvælgelse af de personer, der skal bo i startboligerne, skal
der ske en individuel vurdering, så det sikres, at de
pågældende hverken har for "tunge" eller "lette"
problemer til at bo i startboligen. For at sikre, at boligerne
udlejes til den tiltænkte målgruppe, skal kommunen dog
godkende anvisningerne i hvert enkelt tilfælde. Kommunens
forpligtelser efter serviceloven til at etablere tilbud m.v. til
unge er uændrede.
Ordningen med startboliger vil blive evalueret i 2015 med
henblik på stillingtagen til en evt. forlængelse af
bevillingen.
Lovforslaget giver mulighed for, at staten kan yde
støtte til brug for ansættelse af
støttepersonale (sociale viceværter). Det
foreslås, at startboliger derudover kan få et mindre
ombygningstilskud. Der er afsat i alt 131,2 mio.kr. i årene
2012-2015 til etablering af boligerne. Støtten til
støttepersonale tildeles for en periode på 15
år.
Op til 3 pct. af bevillingen kan anvendes til administration
af ordningen, herunder 2/3 til lønsum. I det omfang
Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter gennemfører
aktiviteterne direkte, afholder ministeriet udgifterne af
bevillingen. Der forventes afholdt udgifter til en evaluering.
Endvidere forventes der 2012 begrænsede udgifter til
tilretning af ministeriets informations- og forvaltningssystem for
alment byggeri (BOSSINF-STB).
De kommunaløkonomiske konsekvenser skal forhandles med
KL.
Lovforslaget vurderes ikke at have nævneværdige
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser
for borgerne.
Lovforslaget vil ikke have miljømæssige
konsekvenser, ligesom forslaget ikke indeholder EU-retlige
aspekter.
Det foreslås, at lovændringen træder i kraft
den 1. juli 2012.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.