Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 16. maj 2012
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 7 ændringsforslag til
lovforslaget, herunder et om deling af lovforslaget, som er
tiltrådt af udvalget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. marts 2012 og var til 1.
behandling den 18. april 2012. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den
6. marts 2012 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del - bilag
166. Den 28. marts 2012 sendte Skatteministeriet de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Applus+ Bilsyn, A-Inspektion, Dansk Lokal Syn, Danske
Synsvirksomheder, FDM test og bilsyn og PAVA Bilsyn,
Finans og Leasing,
Forsikring & Pension og Forbrugerrådet og
Rejsearbejdere.dk.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Applus+ Bilsyn, A-Inspektion, Dansk Lokal Syn,
Danske Synsvirksomheder, FDM test og bilsyn og PAVA Bilsyn samt
Rejsearbejdere.dk mundtligt over for udvalget redegjort for deres
holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 20 spørgsmål til
skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (S, RV, EL
og SF) vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget. Flertallet indstiller de under A og B nævnte
lovforslag til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (V, DF, LA
og KF) vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget. Mindretallet indstiller det under A nævnte
lovforslag til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for det under B stillede
ændringsforslag.
Venstres, Dansk Folkepartis, Liberal Alliances og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
de fire partier ikke kan støtte den foreslåede
forøgelse af afgifter og gebyrer, der gør det dyrere
at være dansker og dansk virksomhed i en tid med behov for
det modsatte. Derfor stemmer V, DF, LA og KF imod L 122 B.
Til gengæld støtter V, DF, LA og KF den
række af administrative forenklinger og præciseringer,
som foreslås med L 122 A, herunder at de autoriserede
nummerpladeoperatører ikke alene kan indregistrere et
køretøj og udlevere nummerplader, men også
bemyndiges til at afmelde køretøjer fra registrering
i Køretøjsregisteret. Det ser V, DF, LA og KF som en
vigtig landvinding, der letter hverdagen for borgere og erhvervsliv
landet over i form af mindre kørsel og mindre tidsforbrug i
forbindelse med indregistrering og afmelding af
køretøjer.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4 Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag til lov om
ændring af lov om registrering af køretøjer,
registreringsafgiftsloven og forskellige love om energiafgifter
(Hæftelse m.v. for registreringsafgift, regler om
nummerpladeoperatører og teknisk justering af
energiafgifter)« omfattende § 1, indledningen, nr. 1, 5
og 8-16, §§ 2-6 og § 7, stk. 1 og 2.
B. »Forslag til lov
ændring af lov om registrering af køretøjer
(Justering af priser for registrering af køretøjer og
nummerplader m.v.)« omfattende § 1, indledningen, nr.
2-4, 6 og 7, og § 7, stk. 1, 3 og 4.
[Deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte lovforslag
Til § 2
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
2) I
indledningen til nr. 2 ændres
»§ 3 b, stk. 6 og 7, ophæves, og i stedet
indsættes« til: »§ 3 b,
stk. 6, affattes således«.
[Det har ikke været
tilsigtet, at § 3 b, stk. 7, ophæves]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
3) I
den under nr. 2 foreslåede
affattelse af § 3 b, stk. 6,
affattes 4. pkt. således:
»Afbrydes en leasingkontrakt som nævnt i 1. pkt.,
tilbagebetaler told- og skatteforvaltningen den afgift med rente,
der eventuelt er betalt for meget for leasingperioden.«
[Videreførelse af
gældende ret, hvorefter der kun skal betales den afgift og
rente, der svarer til den faktiske leasingperiode. Samtidig
udgår forslaget om særlig betaling ved skift af
leasingtager eller leasinggiver]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
4) I
den under nr. 3 foreslåede
affattelse af § 8, stk. 7,
ændres »stabiliseringsprogram (ESP-system)« til:
»stabiliseringssystem (ESC)«.
[Ændringen har til
formål at internationalisere betegnelsen af
stabiliseringssystemet]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
5) I
den under nr. 5 foreslåede
ændring af § 20
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3. For
betaling af afgiften af et importeret køretøj
hæfter tillige importøren, hvis denne har bevirket
eller medvirket til, at afgiftsgrundlaget er fastsat for
lavt.«
[Hæftelsen for
registreringsafgiften af et importeret køretøj
udvides til også at omfatte importøren]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
6) I
det under nr. 6 foreslåede § 20, stk. 7, ændres »stk.
1-6« til: »stk. 1-7«.
[Ændringen er en konsekvens
af ændringsforslag nr. 5]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte lovforslag
Til § 7
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
7) Stk.
3 affattes således:
»Stk. 3.
Skatteministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af ophævelsen af § 8, stk. 1, nr. 4,
i lov om registrering af køretøjer, jf. lovens §
1, nr. 3.«
[Ændringen er af redaktionel
karakter]
Bemærkninger
Til nr. 1-7
Ændringsforslagene har ikke provenumæssige
konsekvenser.
Ad nr. 1
Lovforslaget deles, så der bliver mulighed for at stemme
for de elementer, der vedrører administrative forenklinger
og præciseringer, og imod de elementer, der vedrører
øgede skatter.
Ad nr. 2
Ændringen er udtryk for, at det ikke har været
tilsigtet af ophæve § 3 b, stk. 7.
Ad nr. 3
Efter gældende ret skal der kun betales den
registreringsafgift og rente, der svarer til den faktiske
leasingperiode, uanset om der oprindelig er aftalt en længere
leasingperiode.
Med bestemmelsen videreføres den hidtidige
ordning.
Samtidig udgår forslaget om betaling af 1.180 kr. eller
590 kr. ved indsættelse af en ny leasingtager i en godkendt
leasingaftale eller ved overdragelse af en godkendt leasingaftale.
Herefter skal der efter de almindelige regler i lov om registrering
af køretøjer i disse tilfælde alene betales 380
kr. for registrering af ny ejer eller bruger af det leasede
køretøj.
Ad nr. 4
Forkortelsen ESC står for Electronic Stability Control.
Det er den betegnelse, der i dag anvendes internationalt.
Ad nr. 5
Med ændringen udvides hæftelsen for
registreringsafgiften af et køretøj til også at
omfatte importøren af køretøjet, hvis denne
har bevirket eller medvirket til, at registreringsafgiften af
køretøjet er beregnet på et for lavt
grundlag.
Bestemmelsen er eksempelvis relevant i tilfælde, hvor en
importør har oplyst en købspris i udlandet, der ikke
svarer til den reelle pris for køretøjet.
Bestemmelsen omfatter såvel tilfælde, hvor
importøren har handlet på egen hånd, som
tilfælde, hvor importøren har bistået en anden
med at fejlinformere SKAT.
Ad nr. 6
Forslaget skal ses i sammenhæng med
ændringsforslag nr. 5, hvorefter den, der importerer et
køretøj, hæfter for registreringsafgiften af
køretøjet, hvis importøren har bevirket eller
medvirket til, at afgiftsgrundlaget er fastsat for lavt.
Med forslaget præciseres det, at hæfter en
importør for registreringsafgiften af et
køretøj, så hæfter importøren
tillige for eventuel rente eller eventuelt gebyr for manglende
rettidig betaling af afgiften.
Ad nr. 7
Ændringen er af redaktionel karakter.
Ane Halsboe-Larsen (S) Henrik Sass
Larsen (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S) Pernille
Rosenkrantz-Theil (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem
Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Camilla Hersom (RV) Jonas
Dahl (SF) Jesper Petersen (SF) Frank Aaen (EL) Johanne
Schmidt-Nielsen (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans
Andersen (V) Gitte Lillelund Bech (V) fmd. Martin Geertsen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Henrik Høegh (V) Torsten Schack Pedersen (V)
Troels Lund Poulsen (V) Mads Rørvig (V) Dennis
Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF) Hans Kristian Skibby (DF)
Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen (LA) nfmd. Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 122
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra skatteministeren |
2 | Henvendelse af 22/3-12 fra Applus+ Bilsyn,
A-Inspektion, Dansk Lokal Syn, Danske Synsvirksomheder, FDM test og
bilsyn og PAVA Bilsyn |
3 | Skatteministerens kommentar til Danske
Advokaters høringssvar af 28/3-12 |
4 | Henvendelse af 16/4-12 fra Forsikring
& Pension og Forbrugerrådet |
5 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 22/3-12 fra Applus+ Bilsyn, A-Inspektion, Dansk
Lokal Syn, Danske Synsvirksomheder, FDM test og bilsyn og PAVA
Bilsyn |
6 | Henvendelse af 19/4-12 fra
Rejsearbejdere.dk |
7 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget |
8 | Henvendelse af 24/4-12 fra Finans og
Leasing |
9 | Henvendelse af 25/4-12 fra Applus+ Bilsyn,
A-Inspektion, Dansk Lokal Syn, Danske Synsvirksomheder, FDM test og
bilsyn og PAVA Bilsyn vedrørende præsentation til
foretræde |
10 | 1. udkast til betænkning |
11 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren |
12 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 16/4-12 fra Forsikring & Pension og
Forbrugerrådet |
13 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 19/4-12 fra Rejsearbejdere.dk |
14 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 24/4-12 fra Finans og Leasing |
15 | 2. udkast til betænkning |
16 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 25/4-12 fra Applus+ Bilsyn, A-Inspektion, Dansk
Lokal Syn, Danske Synsvirksomheder, FDM test og bilsyn og PAVA
Bilsyn |
17 | Henvendelse af 3/5-12 fra Finans og
Leasing |
18 | Ændringsforslag til erstatning af
ændringsforslag stillet på bilag 11, fra
skatteministeren |
19 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 3/5-12 fra Finans og Leasing |
20 | 3. udkast til betænkning |
21 | Henvendelse af 7/5-12 fra
Rejsearbejdere.dk |
22 | Henvendelse af 7/5-12 fra Applus+ Bilsyn,
A-Inspektion, Dansk Lokal Syn, Danske Synsvirksomheder, FDM test og
bilsyn og PAVA Bilsyn |
23 | Yderligere ændringsforslag, fra
skatteministeren |
24 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 7/5-12 fra Rejsearbejdere.dk |
25 | 4. udkast til betænkning |
26 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 7/5-12 fra Applus+ Bilsyn, A-Inspektion, Dansk
Lokal Syn, Danske Synsvirksomheder, FDM test og bilsyn og PAVA
Bilsyn |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 122
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. , om ministeren er indstillet
på at foretage en opdeling af lovforslaget, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om begrundelsen for, at
godtgørelsen til bilsynsvirksomhederne på 200 kr. ved
nyregistrering og 100 kr. ved omregistrering kun omfatter de
første 100 registreringer om året, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
3 | Spm. om at bekræfte oplysningerne i
FDM's høringssvar om, at de reelle omkostninger for
papegøjeplader i 2009 blev opgjort til 160 kr., til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
4 | Spm. , om ministeren mener, at det er i
samklang med en erhvervsvenlig politik, at prisen på
papegøjeplader stiger fra 160 kr. til 1.180 kr., til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
5 | Spm. om, hvad argumentet er for, at de
unge knallertkørere nu skal til at betale 590 kr. for en
nummerplade i stedet for 90 kr., til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
6 | Spm. om, hvorfor regeringen vil afskaffe
adgangen til gratis registrering af ny ejer eller bruger, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
7 | Spm. om, hvorfor de autoriserede
nummerpladeoperatører skal bære omkostningen og
likviditetstabet ved straksbetaling til SKAT for nummerplader
på lager, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
8 | Spm. om begrundelsen for, at gebyret ved
overdragelse af en leasingkontrakt for en bil skal være
så højt som 1.180 kr., henset til at ejer- eller
brugerskifte ellers koster 380 kr., til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
9 | Spm. om baggrunden for, at regeringen ikke
anvender provenuet til at nedsætte priserne andre steder
på bilområdet med sigte på, at lovforslaget kunne
blive provenuneutralt, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
10 | Spm. om begrundelsen for, at
gebyrstørrelsen ikke fastsættes som et modsvar til de
reelle administrative omkostninger forbundet med nye
nummerplader/omregistreringer, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
11 | Spm. om, hvor stor en dialog
ministeren/SKAT har haft med branchen af synsvirksomheder i
forbindelse med udarbejdelse af lovforslaget, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå |
12 | Spm. , om ministeren er indstillet
på at gå i dialog med branchen af synsvirksomheder for
at finde en model for en størrelse af godtgørelsen,
hvor godtgørelsen til gengæld opkræves for alle
ydelser, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
13 | Spm. om, hvor stor en belastning SKATs
kontrolfunktion forventes at få i forbindelse med
implementeringen af lovforslaget, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
14 | Spm. om, hvorledes ministeren vil sikre,
at der med den i lovforslaget foreslåede model altid/dagligt
er opdaterede oplysninger til rådighed for synsvirksomhederne
i forbindelse med skelnen mellem virksomheder, der kan registreres
som nummerpladeoperatører, og andre virksomheder og borgere,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
15 | Spm. om, hvorfor ministeren ikke
også vil indeksere boligskatterne, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
16 | Spm. om, hvorfor skatteordføreren
fra SF finder det rimeligt at indeksere bilafgifter, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
17 | Spm. om at forholde sig til det rimelige i
at indeksere boligskatterne, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
18 | Spm. , om der er sket en underbetaling i
forhold til de faktiske udgifter, som staten har haft til en
række af de beskrevne omkostninger, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
19 | Spm. om at fremlægge en
omkostningsoversigt over de enkelte ydelser og de i statsregnskabet
hermed afholdte udgifter, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
20 | Spm. om, hvor mange bilister ministeren
mener, at et nærmere angivet udsagn om priser er
gældende for, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
| |