Skriftlig fremsættelse (28. marts
2012)
Skatteministeren (Thor Möger
Pedersen)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om indgåelse af
dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og Ungarn
(Lovforslag nr. L 121)
Formålet med lovforslaget er at indhente Folketingets
samtykke til, at regeringen tiltræder en ny
dobbeltbeskatningsoverenskomst af 27. april 2011 mellem Danmark og
Ungarn. Overenskomsten kan først endeligt tiltrædes
fra dansk side, når Folketinget har vedtaget en lov
herom.
Overenskomsten afløser den gældende
dobbeltbeskatningsoverenskomst fra 1978, som må anses som
utidssvarende, idet de erhvervsmæssige forhold mellem Danmark
og Ungarn i 1978 var helt anderledes end i dag.
Overenskomsten indeholder regler for, hvornår Danmark
henholdsvis Ungarn kan beskatte forskellige former for indkomst,
som en person eller et selskab, der er hjemmehørende i den
ene stat (bopælsstaten), modtager fra den anden stat
(kildestaten), og om hvordan dobbeltbeskatning undgås.
Efter overenskomsten kan kildestaten ikke beskatte udbytter
udloddet fra et datterselskab til et moderselskab, hvis
moderselskabet ejer mindst 10 pct. af kapitalen i datterselskabet i
en uafbrudt periode på mindst et år. Det samme
gælder, hvis modtageren er en pensionskasse. I alle andre
tilfælde kan kildestaten beskatte udbytter med 15 pct., hvis
modtageren er hjemmehørende i den anden stat.
Efter overenskomsten kan renter og royalties kun beskattes i
modtagerens bopælsstat.
Offentlige ydelser (herunder sociale pensioner) kan kun
beskattes i kildestaten. Private pensioner kan beskattes i
kildestaten, hvis denne stat har givet fradrag for
indbetalingerne.
Efter den gældende overenskomst kan private pensioner
kun beskattes i modtagerens bopælsstat.
Der er aftalt en overgangsordning for personer, som den 27.
april 2011 var hjemmehørende i Ungarn og var begyndt at
modtage pension, så disse personer bevarer den fritagelse for
dansk beskatning af deres danske private pension, som de har efter
den nuværende overenskomst.
Dobbeltbeskatning ophæves ved credit-metoden, så
Danmark som bopælsstat nedsætter sin skat af indkomst
fra Ungarn med den skat, der er betalt i Ungarn af denne indkomst.
Nedsættelsen kan dog højst udgøre et
beløb svarende til den danske skat, der falder på den
ungarske indkomst.
Lovforslaget skønnes at medføre administrative
merudgifter i størrelsesordenen 500.000 kr. til
systemtilretning. Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
konsekvenser. Lovforslagets økonomiske konsekvenser for det
offentlige og for erhvervslivet skønnes at være
begrænsede.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.