Fremsat den 28. marts 2012 af
beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
Ligebehandlingsnævnet
(Chikanesager, udpegning af formandskabet
mm. )
§ 1
I lov om Ligebehandlingsnævnet, jf. lov nr.
387 af 27. maj 2008, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 2, nr. 1,
indsættes efter »§§ 2«: », 2
a«.
2. § 1, stk. 2, nr. 5,
ophæves.
Stk. 2, nr. 6, bliver herefter
stk. 2, nr. 5.
3. § 3, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2.
Formanden skal være landsdommer, præsident eller
vicepræsident for Sø- og Handelsretten.
Næstformændene skal være byretsdommere. Formanden
og næstformændene beskikkes af
beskæftigelsesministeren efter udpegning af vedkommende
retspræsident. Begge køn skal være
repræsenteret i nævnets formandskab.«
4. § 5, stk. 4,
ophæves.
5. § 8 affattes således:
»§ 8. Nævnet kan
afvise at behandle en klage, som ikke skønnes egnet til
behandling ved nævnet.
Stk. 2.
Nævnet kan afvise at behandle en klage, hvis det er
åbenbart, at der ikke kan gives klageren medhold i sagen.
Stk. 3.
Nævnet kan delegere sin kompetence efter stk. 1 og
stk. 2 til sekretariatet. Nærmere regler herom
fastsættes i nævnets forretningsorden.«
6. § 18 ophæves.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2012.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. Indledning | 2. Lovforslaget | 3. De økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. De økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv. | 5. De administrative konsekvenser for
borgere | 6. De miljømæssige
konsekvenser | 7. Forholdet til EU-retten | 8. Hørte myndigheder og
organisationer mv. | 9. Sammenfattende skema | |
|
1. Indledning
Ligebehandlingsnævnet blev etableret ved lov
om Ligebehandlingsnævnet (jf. lov nr. 387 af 27. maj 2008)
med det formål at give borgere en let og gratis adgang til at
få behandlet en klage over forskelsbehandling. Nævnet
har virket siden 1. januar 2009. Nævnet behandler klager over
forskelsbehandling både på arbejdsmarkedet og uden for
arbejdsmarkedet.
Efter loven behandler nævnet klager over
forskelsbehandling på grund af køn, race, hudfarve,
religion eller tro, politisk anskuelse, seksuel orientering, alder,
handicap og national, social eller etnisk oprindelse om forhold
på arbejdsmarkedet, og klager over forskelsbehandling
på grund af køn, race og etnisk oprindelse om forhold
uden for arbejdsmarkedet.
Det fremgår af § 18 i lov om
Ligebehandlingsnævnet, at der skal fremsættes forslag
til revision af loven i folketingsåret 2011/2012.
Af forarbejderne til loven og udskrifter fra
Folketingets behandling fremgår ikke, hvad revisionen
nærmere skal indeholde.
Revisionen er herefter en generel
opfølgning på nævnets virke, og herunder en
vurdering af, om der er behov for at justere på kompetence,
organisation, klagesagsbehandling eller andet.
Beskæftigelsesministeriet har i sommeren
2011 anmodet arbejdsmarkedets parter, offentlige myndigheder og en
lang række organer og organisationer om bidrag til brug for
overvejelserne om lovrevisionen.
Det er på baggrund af de forskellige bidrag
regeringens opfattelse, at nævnet generelt er respekteret
blandt borgere, virksomheder og organisationer, og at nævnet
således har levet op til den rolle, det var tiltænkt.
Regeringen foreslår derfor kun enkelte ændringer.
Det foreslås, at nævnets kompetence
til at behandle sager om chikane på grund af køn i
sager uden for arbejdsmarkedet præciseres.
Det foreslås endvidere, at der ændres
i bestemmelsen om formandskabet, således at formanden
fremover skal være landsdommer, præsident eller
vicepræsident for Sø- og Handelsretten.
Endelig indeholder lovforslaget en
præcisering af nævnets mulighed for at afvise sager,
samt en konsekvensrettelse som følge af ophævelse af
lov om børnepasningsorlov.
2. Lovforslaget
2.1. Ændring af
formandskabsbestemmelsen
Efter den nugældende formulering skal
formanden og næstformændene være dommere.
Formanden og næstformændene udpeges af
retspræsidenten. Udpegningen følger reglerne i
retsplejelovens § 47 a, og sker således på
baggrund af en indstilling fra Dommerforeningen. Reglerne om
dommeres bibeskæftigelse betyder, at der kun udpeges
byretsdommere.
Formuleringen om, at formanden og
næstformændene skal være dommere, betyder
imidlertid ikke, at deltagelse af dommere fra overordnede retter
ikke er mulig. Det kræver dog en tilladelse fra
Bibeskæftigelsesnævnet.
Ligebehandlingsnævnet har, idet den
nuværende formand i forbindelse med sin udpegning som
landsdommer måtte anmode om en dispensation fra
Bibeskæftigelsesnævnet, foreslået, at loven blev
ændret, således at det fremgår, at formanden for
nævnet skal være landsdommer.
Det er regeringens opfattelse, at det vil
være hensigtsmæssigt at ændre loven,
således at det fremgår, at formanden skal være
landsdommer, præsident eller vicepræsident for
Sø- og Handelsretten. Ligebehandlingsnævnets
afgørelser kan omfatte principielle spørgsmål
og have videregående betydning for såvel
arbejdsmarkedet som samfundet i øvrigt, og de omhandlede
forbud mod forskelsbehandling bygger endvidere i vidt omfang
på EU-ret og internationale konventioner.
I forbindelse med at der ændres i
bestemmelsen, foreslås endvidere en præcisering i loven
af, at det er beskæftigelsesministeren, der beskikker
dommerne til hvervet som formand og/eller næstformand.
2.2. Præcisering af
nævnets mulighed for at afvise sager
Det fremgår af loven, at sekretariatet kan
afvise klager, der ikke skønnes egnet til behandling ved
nævnet. Det fremgår videre, at nævnet kan afvise
klager, hvis det må anses for åbenbart, at der ikke kan
gives klageren medhold. Denne kompetence er i nævnets
forretningsorden delegeret til sekretariatet.
Ligebehandlingsnævnet har ønsket en
præcisering af henholdsvis nævnets og sekretariatets
kompetence. Arbejdsmarkedets parter (arbejdsgiversiden) har udtrykt
ønske om, at det præciseres, at sekretariatet forlods
skal afvise sager, der ikke skønnes egnet til
nævnsbehandling, således at en egentlig sagsoplysning
først påbegyndes, efter at der er taget stilling til,
om sagen skal realitetsbehandles.
Der er således rejst tvivl om
forståelsen af den nuværende formulering, herunder i
hvilket omfang sagerne skal oplyses forud for en evt. afvisning.
For at tydeliggøre, at den egentlige kompetence til at
afvise klager, herunder klager, der ikke skønnes egnet til
nævnsbehandling, ligger hos nævnet, og at sekretariatet
i det hele afleder sin kompetence fra nævnet, foreslår
regeringen at ophæve bestemmelsen i § 5,
stk. 4, og samle afvisningskompetencen hos nævnet i en
ny affattelse af § 8. § 8 vil herefter omfatte
afvisning som følge af, at sagen er uegnet til
nævnsbehandling, og afvisning som følge af, at det er
åbenbart, at klager ikke vil få medhold. Det
foreslås endvidere, at nævnets mulighed for at delegere
sin kompetence til sekretariatet fremgår udtrykkeligt af
bestemmelsen.
2.3. Præcisering af
nævnets kompetence til at behandle sager om chikane på
grund af køn
Det følger af nævnets praksis, at
nævnet ikke mener at have kompetence til at behandle sager,
der vedrører chikane i medfør af ligestillingsloven.
Det har ikke været lovgivers hensigt, at chikane ikke skulle
være omfattet af nævnets kompetence.
Det følger af ligestillingsloven og
direktiv 2004/113/EF, at chikane er indeholdt i definitionen af
forskelsbehandling på grund af køn og dermed allerede
omfattet af den generelle forbudsbestemmelse. Derfor
indføjes det direkte i loven, at nævnet har kompetence
til at behandle sager om chikane jf. ligestillingslovens
§ 2 a, således at der ikke længere er
uklarhed om nævnets kompetence på dette
område.
3. De økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget vurderes ikke at have økonomiske
eller administrative konsekvenser for det offentlige.
4. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Forslaget vurderes ikke at have økonomiske
eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. De administrative
konsekvenser for borgere
Forslaget vurderes ikke at have administrative
konsekvenser for borgere.
6. De miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været sendt til
høring hos Akademikernes Centralorganisation,
Centralorganisationernes Fællesudvalg, Dansk
Arbejdsgiverforening, Danske Regioner, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, FTF, KL, Kommunale Tjenestemænd og
Overenskomstansatte, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig
Fagbevægelse, Ledernes Hovedorganisation, Landsorganisationen
i Danmark og Sammenslutningen af Landbrugets
Arbejdsgiverforeninger. Derudover har forslaget været sendt i
høring hos Advokatrådet, Amnesty International,
Beskæftigelsesrådet, Dansk Flygtningehjælp, Dansk
Retspolitisk Forening, Dansk Røde Kors, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Den Danske
Dommerforening, Det Centrale Handicapråd, Danske
Handicaporganisationer, Dokumentations- og rådgivningscentret
om racediskrimination, Dommerfuldmægtigforeningen,
Finansrådet, Flygtningenævnet, Foreningen af
Politimestre i Danmark, Foreningen af Socialchefer i Danmark,
Foreningen af statsforvaltningsdirektører, Foreningen
Dadman, Foreningen til integration af nydanskere på
arbejdsmarkedet, Frivilligrådet, Institut for
Menneskerettigheder, Jobrådgivernes Brancheforening,
Kvinderådet, Kvinfo, Koordinationen for Kønsforskning,
Landsforeningen Adoption og Samfund, Landsforeningen af
bøsser og lesbiske, Mellemfolkeligt Samvirke, Netværk
for Forskning om mænd, Politidirektøren i
København, Politiforbundet i Danmark,
Politifuldmægtigforeningen, Retssikkerhedsfonden,
Rigsadvokaten, Rigspolitichefen, Rådet for Etniske
Minoriteter, Ældresagen, Ældremobiliseringen, AOF
Danmark, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk
Oplysningsforbund, FOF's Landsorganisation, Liberalt
Oplysningsforbund, Ankestyrelsen, Center for Kvalitet i
Erhvervsregulering (Erhvervsstyrelsen), Datatilsynet,
Ligebehandlingsnævnet, Østre Landsret, Vestre Landsret
og Sø- og Handelsretten.
| | | | | | | | | 9. Sammenfattende skema | Vurdering
af konsekvenser af lovforslaget | | Positive konsekvenser/ Mindreudgifter | Negative konsekvenser/ Merudgifter | Økonomiske konsekvenser for staten,
regionerne og kommunerne | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for staten,
regionerne og kommunerne | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Der er tale om en præcisering af
nævnets kompetence. Forslaget medfører, at det
specificeres i loven, at nævnet også har kompetence til
at træffe afgørelser i medfør af
ligestillingslovens § 2 a.
Til nr. 2
Lov om børnepasningsorlov er ophævet
pr. 1. juni 2011. Bestemmelsen foreslås derfor
ophævet.
Til nr. 3
Efter den nugældende formulering skal
formanden og næstformændene være dommere.
Dommerne udpeges af retspræsidenten, jf. retsplejelovens
§ 47 a. Det betyder, at de dommere, der udpeges, er
byretsdommere, fordi dommere fra overordnede retter kun må
udpeges, hvis det i loven er bestemt, at hvervet skal varetages af
en sådan dommer, eller det godkendes af
Bibeskæftigelsesnævnet.
Ligebehandlingsnævnets afgørelser kan
omfatte principielle spørgsmål og have
videregående betydning for såvel arbejdsmarkedet som
samfundet i øvrigt. De omhandlede forbud mod
forskelsbehandling bygger endvidere i vidt omfang på EU-ret
og internationale konventioner.
Det foreslås derfor, at det i loven
fastsættes, at formanden skal være landsdommer,
præsident eller vicepræsident for Sø- og
Handelsretten. Præsidenten og vicepræsidenterne for
Sø- og Handelsretten sidestilles med landsdommere.
Det foreslås endvidere, at det i loven
præciseres, at dommerne beskikkes af
beskæftigelsesministeren efter udpegning af vedkommende
retspræsident. Det fremgår ikke af den gældende
lov, at det er beskæftigelsesministeren, der beskikker
formand og næstformænd. Der er altså tale om en
kodificering af praksis.
Til nr. 4 og nr. 5
Ifølge den gældende bestemmelse i
§ 5, stk. 4, har nævnssekretariatet en
selvstændig kompetence til at afvise sager, der ikke
skønnes egnet til nævnsbehandling. Af forarbejderne
til bestemmelsen fremgår, at nævnet "vil skulle afvise
sager, hvis behandling forudsætter egentlig
bevisførelse".
Ligebehandlingsnævnets sekretariat har i
forbindelse med lovforberedelsen oplyst, at vurderingen af, om en
sag er egnet til nævnsbehandling, som udgangspunkt
kræver en del sagsoplysning, og at spørgsmålet
om afvisning på grund af manglende egnethed ofte giver
anledning til tvivl og oftest forelægges for nævnet til
afgørelse. Sekretariatets kompetence er uddybet i den
gældende forretningsordens § 11.
Efter den gældende § 8 kan
nævnet afvise en klage, hvis det må anses for
åbenbart, at klager ikke kan få medhold. Det
fremgår af forarbejderne til bestemmelsen, at nævnet
kan delegere sin kompetence efter loven til sekretariatet.
Delegationsadgangen er udnyttet og udmøntet i den
gældende forretningsordens § 12.
For at tydeliggøre at den egentlige
kompetence til at afvise klager, herunder klager, der ikke
skønnes egnet til nævnsbehandling, ligger hos
nævnet, og at sekretariatet i det hele afleder sin kompetence
fra nævnet, foreslås det at ophæve bestemmelsen i
§ 5, stk. 4, og samle afvisningskompetencen hos
nævnet i en ny affattelse af § 8. § 8 vil
herefter omfatte afvisning som følge af, at sagen er uegnet
til nævnsbehandling, og afvisning som følge af, at det
er åbenbart, at klager ikke vil få medhold. I
forbindelse med nyaffattelsen foreslås endvidere en sproglig
opstramning, hvorefter bestemmelsen formuleres således, at
nævnet kan afvise en klage, hvis det er åbenbart, at
der ikke kan gives klager medhold, og ikke som tidligere, at klagen
kan afvises, hvis det må anses for åbenbart, at der
ikke kan gives klager medhold. Der er ikke tilsigtet nogen
ændring af praksis i den forbindelse.
Det foreslås endvidere, at nævnets
mulighed for at delegere sin kompetence til sekretariatet
fremgår udtrykkeligt af bestemmelsen. Det følger af
almindelige retsgrundsætninger om delegation, at
sekretariatets afgørelse om afvisning vil kunne
prøves af nævnet. Sekretariatets afgørelse om
afvisning på grundlag af delegation skal således
ledsages af skriftlig vejledning om muligheden for at få
afgørelsen indbragt for nævnet. I forretningsordnen
fastsættes nærmere regler herom, herunder om frist for
indbringelse for nævnet.
Til nr. 6
Revisionsbestemmelsen ophæves, da revisionen
nu er gennemført.
Til § 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2012.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om Ligebehandlingsnævnet, jf.
lov nr. 387 af 27. maj 2008, foretages følgende
ændringer: | | | | § 1. - Stk. 2. Nævnet
behandler klager over forskelsbehandling på grund af
køn efter: | | | 1) §§ 2 og 2 b i lov om
ligestilling af kvinder og mænd. 2) - 3) - 4) - | | 1. I § 1, stk. 2, nr. 1,
indsættes efter »§§ 2«: », 2
a«. | 5) Lov om børnepasningsorlov. 6) Lov om ret til orlov og dagpenge ved
barsel. | | 2. § 1, stk. 2, nr. 5,
ophæves. Stk. 2, nr. 6, bliver herefter stk. 2,
nr. 5. | | | | § 3. - | | | Stk. 2. Formanden og
næstformændene skal være dommere. Formanden og
næstformanden udpeges af retspræsidenten. Begge
køn skal være repræsenteret i nævnets
formandskab. | | 3. § 3, stk. 2,
affattes således: »Stk. 2. Formanden skal
være landsdommer, præsident eller vicepræsident
for Sø- og Handelsretten. Næstformændene skal
være byretsdommere. Formanden og næstformændene
beskikkes af beskæftigelsesministeren efter udpegning af
vedkommende retspræsident. Begge køn skal være
repræsenteret i nævnets formandskab.« | | | | § 5. - | | | Stk. 4. Sekretariatet kan
afvise klager, der ikke skønnes egnet til behandling ved
nævnet. Denne afgørelse kan indbringes for
nævnet. | | 4. § 5, stk. 4,
ophæves. | | | | | | 5. § 8 affattes
således: | § 8. Nævnet kan
afvise at behandle en klage, hvis det må anses for
åbenbart, at der ikke kan gives klageren medhold i
sagen. | | »§ 8. Nævnet
kan afvise at behandle en klage, som ikke skønnes egnet til
behandling ved nævnet. Stk. 2. Nævnet kan
afvise at behandle en klage, hvis det er åbenbart, at der
ikke kan gives klageren medhold i sagen. Stk. 3. Nævnet kan
delegere sin kompetence efter stk. 1 og stk. 2 til
sekretariatet. Nærmere regler herom fastsættes i
nævnets forretningsorden.« | | | | § 18.
Beskæftigelsesministeren fremsætter forslag til
revision af loven i folketingsåret 2011-2012. | | 6. § 18
ophæves. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juli
2012. |
|