Skriftlig fremsættelse (28. marts
2012)
Beskæftigelsesministeren
(Mette Frederiksen)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
barseludligning (Fællesopkrævning af bidrag til
Barsel.dk, ophævelse af lovfastsatte satser for refusions
størrelse, refusionsperioden og bidrag, indførelse af
klageadgang m.v.)
(Lovforslag nr. L 118)
Lovforslaget om ændring af lov om barseludligning har
til formål at gennemføre en revision af loven om
barseludligning på det private arbejdsmarked, LOV nr. 417 af
8. maj 2006. Med revisionen vil barseludligningsloven blive
præciseret og betingelserne for de decentrale ordninger vil
blive tilpasset. Samtidig skabes der større fleksibilitet
under hensyn til den nære sammenhæng med de decentrale
barseludligningsordninger og de aftale- og overenskomstbaserede
regler om løn under barsel.
Det overordnede formål med den lovbaserede
barseludligningsordning på det private arbejdsmarked
(også kaldet Barsel.dk) er at fremme ligestillingen mellem
kvinder og mænd på det private arbejdsmarked. Dette
sikres ved, at arbejdsgivere, som betaler løn under barsel
til deres medarbejdere, får refusion for deres
lønudgifter. Barseludligningsordningen kan derfor fjerne
arbejdsgivernes økonomiske incitamenter for ikke at
ansætte lønmodtagergrupper, som går på
barsel. Tilsvarende vil barseludligningen gøre det mere
attraktivt for arbejdsgivere at give deres medarbejdere løn
under barsel, når de kan modtage refusion for deres
lønudgifter.
Revisionen foreslås gennemført med
barseludligningslovens ligestillingsrettede formål for
øje.
Lovforslaget vil ikke medføre økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner, da
barseludligningsordningen er en arbejdsgiverbetalt ordning på
det private arbejdsmarked.
Lovforslaget medfører udgifter på ca. 16 mio. kr.
i investering til omlægning af Samlet Betaling. Investeringen
er tilbagebetalt på 4,8 år via besparelser på de
administrative omkostninger. Herefter er der besparelser på
ca. 3,4 mio. kr. pr. år.
Loven træder i kraft den 1. juli 2012.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.