Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 24. maj 2012
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. marts 2012 og var til 1.
behandling den 10. april 2012. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og justitsministeren sendte den
22. februar 2012 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del -
bilag 264. Den 27. marts 2012 sendte justitsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 9 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (S, RV, SF,
EL og SIU) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Enhedslistens medlemmer af udvalget kan støtte dette
lovforslag om at ophæve den nedsættelse af
aldersgrænsen for førere af »lille
knallert« fra 16 til 15 år, som den tidligere regering
vedtog i maj 2011 med ikrafttræden i januar 2013.
Væsentlige hensyn til færdselssikkerheden taler for, at
den nuværende grænse på 16 år fastholdes.
Derved undgås det, at et stort antal unge kommer til skade i
trafikken eller måske endda mister livet. Lovforslaget er
således udtryk for god forebyggelse.
Et mindretal i udvalget (V, DF, LA
og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Venstres medlemmer af udvalget mener, at flere unge skal have
mulighed for at få gavn af den mobilitet, som lovlig
kørsel på knallert kan give dem. Samtidig skal
hensynet til trafiksikkerheden tilgodeses. Derfor støttede
Venstre i 2011 den lovændring, der gjorde det muligt for unge
- med virkning fra januar 2013 - at køre på lille
knallert fra 15-års-alderen. Denne lovændring var et
stort skridt i retning af bedre mobilitet og mere frihed under
ansvar for de unge, samtidig med at hensynet til trafiksikkerheden
blev tilgodeset.
Specielt for unge, der bor og færdes uden for de
større bysamfund, herunder i landdistrikterne med langt
mellem busser og tog, er knallerten med til at give mobilitet og
frihed indtil det tidspunkt, hvor de unge kan køre i bil
eller på motorcykel til uddannelse eller
fritidsaktiviteter.
Omvendt erkender Venstre, at knallerten er et forholdsvis
udsat transportmiddel, der må og skal omgærdes med
ansvarlighed og omtanke for at undgå trafikulykker. Derfor
blev der med lovændringen i 2011 lagt stor vægt
på en grundig køreuddannelse og en skrappere
køreprøve som forudsætning for, at de unge
må køre på knallert, fra de er 15 år.
Desuden blev der vedtaget skærpede sanktioner for de
knallertkørere, som begår ulovligheder til skade for
trafiksikkerheden. Med lovændringen fandt vi således
den rette balance mellem på den ene side frihed og mobilitet
for flere unge og på den anden side hensynet til
trafiksikkerheden og forebyggelse af ulykker med knallert. Desuden
kom Danmark på linje med resten af Europa, hvor unge må
køre på knallert fra 14 eller 15 år.
På denne baggrund kan Venstre ikke støtte
lovforslaget, der indebærer en tilbagerulning, så
danske unge fortsat skal være 16 år for at køre
lovligt på lille knallert. Venstre er ikke enig i regeringens
argumentation om, at denne svækkelse af de unges mobilitet og
frihed er nødvendig af hensyn til trafiksikkerheden. Fakta
er, at i 2010 var blot tre unge under 18 år impliceret i de
ti dødsulykker med knallert. I 2011 var der blot to unge
under 18 år blandt de i alt 14 dræbte
knallertkørere. Og når der sker alvorlige ulykker med
knallert, skyldes det i 70 pct. af tilfældene kørsel i
beruset tilstand eller andre lovbrud såsom tuning af
knallerten eller kørsel uden hjelm. Venstre har ikke
forståelse for, at disse lovbrud skal gå ud over den
brede skare af lovlydige unge, der har brug for den øgede
mobilitet og frihed, som knallerten kan give dem.
Det er Venstres mål, at fremtidens aldersgrænser
bliver 15 år for lille knallert og 16 år for stor
knallert, så Danmark kommer mere på linje med resten af
Europa. En sådan trinvis overgang for de unge fra cyklen over
lille knallert til stor knallert vil efter Venstres opfattelse
styrke trafiksikkerheden i kraft af en mere sikker og logisk
tilvænning frem mod de 18 år, hvor de unge lovligt kan
køre bil og motorcykel.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget finder det
højst mærkværdigt, at regeringen ruller en lov
tilbage, som endnu ikke er trådt i kraft. Nedsættelsen
af aldersgrænsen for kørsel på knallert 30
var imødeset med stor forventning af unge især i
Udkantsdanmark. Lukningen af mange busruter har vanskeliggjort
mange unge menneskers mulighed for at transportere sig til
uddannelsessteder m.v. Muligheden for at kunne køre knallert
allerede som 15-årig var derfor en tiltrængt
hjælp for mange unge mennesker.
I forbindelse med vedtagelsen af den lov, som nu rulles
tilbage, blev der ligeledes indført en række
skærpede sanktioner og skærpede krav til
køreuddannelsen.
Disse krav ønsker regeringen ikke at rulle tilbage. Det
samme gælder for det høje gebyr for
knallertkørekort som stiger fra 100 til 420 kr. Denne
stigning blev meget kritiseret af Socialdemokraterne, da partiet
var i opposition, men tilsyneladende er bekymringen ikke den samme
nu, hvor partiet er i regering.
Vedtagelsen af denne lov er et tilbageskridt, som Dansk
Folkeparti ikke støtter. Vi har tiltro til de unge
trafikanter og havde gerne givet dem denne mulighed for selvhjulpen
transport allerede som 15-årige.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
Jacob Bjerregaard (S) Julie
Skovsby (S) Mogens Jensen (S) Mette Reissmann (S) Ole
Hækkerup (S) Rasmus Prehn (S) Jeppe Mikkelsen (RV) Zenia
Stampe (RV) Camilla Hersom (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
fmd. Anne Baastrup (SF) Pernille
Skipper (EL) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Frank Aaen (EL) Doris
Jakobsen (SIU) Kim Andersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Inger
Støjberg (V) Karen Jespersen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Karsten Lauritzen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V)
Peter Skaarup (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Pia Adelsteen (DF)
Kim Christiansen (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Tom Behnke
(KF) nfmd.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 117
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra justitsministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
4 | 1. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 117
Spm.nr. | Titel |
1 | MFU spm. , om ministeren vil
fremsætte ændringsforslag til lovforslaget,
således at spirituskørsel udvides med euforiserende
stoffer og medicin, i det omfang denne ikke indtages som led i
sygdomsbehandling og lign. , til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
2 | MFU spm. , om ministeren vil
fremsætte ændringsforslag til lovforslaget, der
indfører et »medvirkeansvar« (dvs.
bødestraf) til den, der udlåner henholdsvis udlejer en
knallert til en person under 16 år, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
3 | Spm. om fremlæggelse af den
dokumentation, der dokumenter påstandene om, at hvis man
sætter grænsen ned til 15 år, vil der komme mange
flere ulykker, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
4 | Spm. om oversendelse af en oversigt over,
hvor mange dræbte førere af knallert 30 der har
været inden for de sidste 2 år, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå |
5 | Spm. om en redegørelse for den
seneste østrigske undersøgelse af antallet af ulykker
med knallert 30 og, om der foreligger opdaterede tal herfor, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. , om det er korrekt, at antallet af
dræbte knallertkørere på knallert 30 har
været faldende over de senere år, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
7 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
den mobilitet i Udkantsdanmark, som de eksisterende regler havde
til hensigt at skabe, ikke mindskes med dette lovforslag, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
8 | Spm. om, hvorfor regeringen i sit
lovforslag ikke har nedsat gebyret fra de eksisterende 420 kr.,
eftersom partierne bag den nuværende regering netop
kritiserede gebyrets størrelse under den sidste
lovbehandling om nedsættelse af aldersgrænsen til 15
år, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
9 | Spm. , om ministeren vil være
indstillet på at dele lovforslaget op, således at
bestemmelserne om at ophæve nedsættelsen af
aldersgrænsen for førere af lille knallert fra 16 til
15 år udskilles i et selvstændigt lovforslag, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |