Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 24. maj 2012
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. marts 2012 og var til 1.
behandling den 10. april 2012. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og justitsministeren sendte den
9. februar 2012 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del - bilag
246. Den 27. marts 2012 sendte justitsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
1 af udvalgets spørgsmål og justitsministerens
svar herpå er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
I forhold til ministerens svar på spørgsmål
1 om at imødekomme ønsket fra nogle
høringsparter, jf. høringsnotatet side 4, om at
tillade præcisionsvåben med en kaliber på 12,7 mm
med den begrundelse, at »sådanne våben giver et
mere synligt opsprøjt, hvis der skydes i vandet ved et
piratskib, og at varselsskud bedre kan høres og opfattes som
et skud af angribere. Det synlige opsprøjt, lyd og den
afstand, hvorved et angribende fartøj effektivt vil kunne
kontaktes på, vil kunne medvirke til at deeskalere en
situation langt tidligere, og således minimere risikoen for
person- og materielskade for begge parter«, støtter
Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folkepartis
medlemmer op om ministerens tilkendegivelse i svaret på
spørgsmål 1, at »de nærmere regler for
brugen af civile, bevæbnede vagter på danske lastskibe,
herunder tilladte våbentyper, påtænkes fastsat i
bekendtgørelsesform, således at reglerne hurtigt og
fleksibelt vil kunne ændres, hvis der måtte vise sig et
behov herfor«.
Venstres medlemmer af udvalget støtter forslaget og
hilser med glæde, at en administrativt tung ordning nu
erstattes af en fleksibel procedure, der støttes af
såvel rederierne som af de søfarendes
organisationer.
Den nuværende alvorlige situation såvel ved
Afrikas Horn som ved Vestafrikas kyster taler for en effektiv
ordning, der ligeledes muliggør hurtig omdirigering af
skibe.
I lyset heraf accepteres, at rederierne får mulighed for
selv at godkende vagterne, på trods af at vagtvirksomhed i
stort set alle andre relationer kræver offentlig
godkendelse.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget mener, at Danmark er
nødt til at tage bestik af, at man i 2012 har rene
sørøvere sejlende rundt ved Afrikas Horn. Som en stor
søfartsnation har vi en ekstra forpligtelse til at
hjælpe vores skibsfarende, og derfor er vi nødt til at
gå hårdere til værks, end det er gjort hidtil.
Selv om piraterne bliver taget på fersk gerning, slippes
omkring ni ud af ti løs igen uden dom. Det er ikke
acceptabelt, og det skal der gøres noget ved. For piraterne
er det ikke afskrækkende nok, at de risikerer at blive taget
til fange, så længe de allerfleste bliver sluppet fri
igen, som det er tilfældet i dag.
Dansk Folkeparti ønsker, at Danmark har en permanent
militær tilstedeværelse i farvandet ud for Afrikas
Horn, og militæret skal gå mere hårdhændet
til værks over for piraterne. Bl.a. skal danske
specialstyrker kunne slå til mod piraterne på
landjorden.
Dansk Folkeparti foreslår, at danske bistandskroner til
Somalia, undtagen nødhjælp, skal fryses og
gøres afhængige af landets evne til at bekæmpe
pirater. Og så skal det sikres, at pirater straffes og
fængsles, bl.a. på særlige
fængselsskibe.
Et mindretal i udvalget (EL)
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandling.
Enhedslistens medlemmer af udvalget kan ikke støtte
lovforslaget. Der er allerede taget en række initiativer for
at beskytte danske skibe mod pirater i form af konvojsejlads,
sejlads med højere hastighed og sejlads med skibe med
højtliggende rælinger. Det er desuden allerede muligt
med den nuværende lovgivning at have bevæbnede vagter
på skibene. EL finder derfor ikke, at lovforslaget er
nødvendigt. Samtidig vil lovforslaget betyde en kraftig
lempelse af våbenlovgivningen med den dertilhørende
risiko for, at menneskeliv går tabt. En gennemførelse
af lovforslaget vil medføre en spredning af våben med
op til 25 våben på hvert skib. Det vil øge
risikoen for en større spredning af våben, og det vil
blive sværere for myndighederne at holde kontrol med
våbnene. Desuden øges risikoen for, at våbnene
ender i hænderne på folk, der ikke af de danske
myndigheder er godkendt til at bære våben.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
Jacob Bjerregaard (S) Julie
Skovsby (S) Mogens Jensen (S) Mette Reissmann (S) Ole
Hækkerup (S) Rasmus Prehn (S) Jeppe Mikkelsen (RV) Zenia
Stampe (RV) Camilla Hersom (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
fmd. Anne Baastrup (SF) Pernille
Skipper (EL) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Frank Aaen (EL) Doris
Jakobsen (SIU) Kim Andersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Inger
Støjberg (V) Karen Jespersen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Karsten Lauritzen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V)
Peter Skaarup (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Pia Adelsteen (DF)
Kim Christiansen (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Tom Behnke
(KF) nfmd.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 116
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra justitsministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
4 | 1. udkast til betænkning |
5 | Kopi REU alm. del - svar på
spørgsmål 564 og 567-572, fra justitsministeren |
6 | Kopi REU alm. del - svar på
spørgsmål 566, fra justitsministeren |
7 | 2. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 116
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. , om ministeren fremover vil sikre,
at præcisionsvåben med en kaliber på 12,7 mm
tillades, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
2 | Spm. om en redegørelse for, hvilke
initiativer regeringen vil tage for at sikre, at piratindsatsen
bliver effektiv, så man undgår piratangreb fra f.eks.
tidligere tilfangetagne, der står bag nye angreb med
dertilhørende risiko for skibe, vagter og søfolk i
området, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
3 | Spm. , om regeringen vil sikre, at der
oprettes en international domstol til strafforfølgelse af
pirater og kapacitet til retsforfølgning og afsoning i
området ved Afrikas Horn, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
»Bilag 2
Et af udvalgets spørgsmål og justitsministerens
svar herpå
Spørgsmålet og justitsministerens svar er optrykt
efter ønske fra DF.
Spørgsmål 1:
Bl.a. under henvisning til Danmarks Rederiforening,
Rederiforeningen af 2012, Søfartens Ledere, Maskinmestrenes
Forening og CO Søfart som mener, at man bør overveje
at tillade præcisionsvåben med en kaliber på 12,7
mm og uanset ministerens oprindelige svar til overnævntes
høringssvar vil ministeren da sikre dette fremover?
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af
spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet,
der har oplyst følgende:
»Det fremgår af bemærkningerne til forslag
til lov om ændring af våbenloven og lov om
krigsmateriel m.v. (Civile bevæbnede vagter på danske
lastskibe m.v.) (L 116), at de civile bevæbnede vagters
våben skal bruges til selvforsvar i tilfælde af
piratangreb, herunder til affyring af varselsskud mv. Det er
på denne baggrund Rigspolitiets opfattelse, at de civile
vagters våben skal anvendes ved angreb, der er konstateret
påbegyndt eller nært forstående.
Af det fælles høringssvar af 2. marts 2012 til
lovforslaget fra Danmarks Rederiforening, Rederiforeningen af 2010,
Søfartens Ledere, Maskinmestrenes Forening og CO
Søfart anføres det i bilaget, første punkt, at
blandt andet fordi visse typer af Rocket Propelled Grenade (RPG)
har en rækkevidde på over 900 meter - mens en
standardriffel har en rækkevidde på omkring 300-400
meter - kan det overvejes at inkludere skydevåben på
12,7 millimeter, eventuelt med nærmere specificering af type,
således at blandt andet tungt maskingevær ikke
tillades.
Rigspolitiet skal hertil bemærke, at en Rocket Propelled
Grenade (RPG) er et panserværnsvåben på
størrelse med en bazooka, der affyrer raketter indeholdende
en sprængladning. RPG'ere ses blandt andet anvendt mod let
pansrede mål under konflikten i Afghanistan.
Da formålet med de bevæbnede vagter til søs
er at forsvare danske lastskibe mv. og personalet ombord fra
påbegyndte eller nært forstående angreb, har det
under denne forudsætning været Rigspolitiets
umiddelbare opfattelse, at anvendelse af våben i kaliber 12,7
millimeter er unødvendigt kraftige og har en
unødvendig rækkevidde i forhold til
formålet.
Såfremt det imidlertid på baggrund af
oplysningerne fra Danmarks Rederiforening, Rederiforeningen af
2010, Søfartens Ledere, Maskinmestrenes Forening og CO
Søfart skønnes nødvendigt at kunne
imødegå angreb fra eksempelvis RPG'ere med våben
med en noget længere rækkevidde end standardrifler,
giver det dog anledning til afklaring af en række forhold.
Det vil således efter Rigspolitiets opfattelse blandt andet
skulle afklares, hvorvidt det ved hjælp af kikkert mv. er
muligt med tilstrækkelig sikkerhed at konstatere på en
afstand af ca. 900 meter, at et angreb fra et piratskib er
iværksat eller nært forestående. Endvidere
bør det nærmere klarlægges, hvorvidt kravene til
de civile bevæbnede vagters uddannelse og træning er
tilstrækkelig til, som skytter, at kunne udføre
præcisionsskydning på ca. 900 meter med en riffel i
kaliber 12,7 millimeter.«
Justitsministeriet kan i det hele henholde sig til udtalelsen
fra Rigspolitiet og skal i øvrigt bemærke, at de
nærmere regler for brugen af civile, bevæbnede vagter
på danske lastskibe, herunder tilladte våbentyper,
påtænkes fastsat i bekendtgørelsesform,
således at reglerne hurtigt og fleksibelt vil kunne
ændres, hvis der måtte vise sig et behov herfor.
«