Fremsat den 21. marts 2012 af erhvervs- og
vækstministeren (Ole Sohn)
Forslag
til
Lov om ændring af selskabsloven,
årsregnskabsloven og lov om værdipapirhandel m.v.
(Øget adgang til oplysninger om
ihændehaveraktier for offentlige myndigheder og ændring
af betaling for regnskabskontrollen med visse virksomheder)
§ 1
I lov om aktie- og anpartsselskaber
(selskabsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 322 af 11. april
2011, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 57 indsættes
før overskriften før § 58:
»Registrering af mindre
besiddelser af ihændehaveraktier
§ 57
a. En erhverver af en eller flere ihændehaveraktier,
jf. § 48, stk. 2, 3. pkt., som besidder mindre end 5
pct. af selskabskapitalens stemmerettigheder eller mindre end 5
pct. af selskabskapitalen, skal senest 2 uger efter erhvervelsen
registreres i Erhvervsstyrelsens it-system, jf. dog
stk. 4.
Stk. 2.
Registrering i henhold til stk. 1 skal indeholde oplysning om
dato for erhvervelse, antallet af ihændehaveraktier samt
erhververens fulde navn, bopæl og CPR-nr. eller for
virksomheders vedkommende navn, CVR-nummer og hjemsted. Har
erhververen ikke et CPR-nr. eller et CVR-nummer, skal der
registreres andre oplysninger, der sikrer en entydig identifikation
af den pågældende.
Stk. 3. Ved
overdragelse af en eller flere ihændehaveraktier, som er
registreret i medfør af stk. 1, skal det senest 2 uger
efter overdragelsen registreres i Erhvervsstyrelsens it-system, at
overdrageren ikke længere besidder aktierne, samt dato for
overdragelsen, jf. dog stk. 4.
Stk. 4. Stk. 1
og 3 finder ikke anvendelse, hvis der er tale om aktier i et
selskab, som har aktier optaget til handel på et reguleret
marked.
Stk. 5.
Oplysninger, som er registreret i medfør af stk. 1 og
3, kan alene videregives til andre offentlige myndigheder.
Videregivelsen af oplysningerne kan alene ske, hvis oplysningerne
er nødvendige for den offentlige myndigheds varetagelse af
tilsyns- eller kontrolopgaver, og videregivelsen sker i
overensstemmelse med lov om behandling af personoplysninger.
Stk. 6.
Erhvervsstyrelsen fastsætter nærmere regler om
registrering af ejeroplysninger om ihændehaveraktier i
styrelsens it-system, herunder hvilke oplysninger erhververen eller
overdrageren selv kan eller skal registrere i styrelsens
it-system.«
2. I
§ 367, stk. 1,
indsættes efter »§§ 54-56, «:
»§ 57 a, stk. 1-3,«.
§ 2
I årsregnskabsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 323 af 11. april 2011, som
ændret ved § 1 i lov nr. 516 af 12. juni 2009 og
§ 1 i lov nr. 341 af 27. april 2011, foretages
følgende ændring:
1. § 156, stk. 3, affattes
således:
»Stk. 3.
Erhvervsstyrelsen kan fastsætte regler om, at virksomheder,
som har værdipapirer optaget til handel på et reguleret
marked i et EU/EØS-land, skal betale et årligt gebyr
for den med loven forbundne kontrolaktivitet, jf. § 159
a. Der kan herunder fastsættes nærmere regler om
gebyrets størrelse og opkrævning samt om betaling af
rykkergebyr ved for sen betaling.«
§ 3
I lov om værdipapirhandel m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 883 af 9. august 2011, som
ændret ved § 2 i lov nr. 155 af 28. februar 2012,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 83, stk. 8,
ændres »en årlig afgift« til: »et
årligt gebyr«.
§ 4
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2012, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Erhvervs-
og vækstministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af § 1. Ministeren kan endvidere
fastsætte en overgangsordning for registrering af
eksisterende besiddelser af ihændehaveraktier på
tidspunktet for lovens ikrafttræden.
§ 5
Stk. 1. Lovens
§§ 1-3 gælder ikke for Færøerne
og Grønland, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2.
§§ 1 og 2 kan ved kongelig anordning sættes
helt eller delvis i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Stk. 3.
§ 3 kan ved kongelig anordning sættes i kraft for
de i stk. 1 nævnte landsdele med de ændringer, som
de færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
1.1. Baggrund og formål
Efter de gældende regler i selskabsloven har
myndighederne ikke adgang til ejeroplysninger vedrørende
ihændehaveraktier, det vil sige aktier, som er udstedt til
ihændehaveren. Når det kommende register over
kapitalejere (ejerregistret), jf. selskabslovens § 58,
træder i kraft, vil oplysninger om indehavere af
ihændehaveraktier, som besidder mindst 5 pct., være
offentligt tilgængelige i ejerregistret, herunder også
for myndighederne.
Derimod vil ejeroplysninger om indehavere af
ihændehaveraktier, som besidder under 5 pct., ikke være
omfattet af § 58. Det har givet anledning til international
kritik, at myndighederne ikke har adgang til disse oplysninger,
navnlig i forbindelse med internationalt samarbejde om
skatteforhold.
Forslaget om ændring af selskabsloven har
til formål at sikre, at Danmark i videst muligt omfang kan
opfylde de forpligtelser i internationalt samarbejde om
skatteforhold, som Danmark har påtaget sig, herunder at
imødekomme international kritik af manglende oplysninger om
ejeroplysninger vedrørende ihændehaveraktier.
Inden for de senere år har såvel EU
som OECD-organer og andre internationale fora haft fokus på,
at særligt skattemyndighedernes behov for at samarbejde
indbyrdes er stigende, fordi internationale forhold spiller en
større og større rolle. Det er i forlængelse
heraf vigtigt, at landenes skattemyndigheder kan få adgang
til især bankoplysninger og oplysninger om
selskabskonstruktioner og lignende fra udlandet.
Global Forum on Transparency and Exchange of
Information for Tax Purposes skal sikre, at alle relevante
jurisdiktioner (dvs. alle OECD-lande, væsentlige finansielle
centre og lande, der i øvrigt ønsker det) udveksler
skatteoplysninger efter den globalt anerkendte standard, som er den
standard, der er indeholdt i OECDs standardaftale fra 2002 og
artiklen om udveksling af oplysninger i OECDs modeloverenskomst som
formuleret i 2005. Global Forum, som er et selvstændigt organ
i forhold til OECD med eget sekretariat og hjemmeside,
www.oecd.org/tax/transparency, har udarbejdet en såkaldt peer
review af Danmark, som er godkendt i januar 2011.
Rapporten om peer review, som er oversendt til
Folketingets Skatteudvalg den 4. februar 2011 (alm. del - bilag
124, 2010/2011), indeholder flere anbefalinger til forbedring af de
danske regler om ejeroplysninger og har ført til forslag om
ændring af bl.a. skattekontrolloven (lovforslag L 44, fremsat
af skatteministeren den 30. november 2011). Nærværende
lovforslag skal således ses i sammenhæng med
skatteministerens lovforslag, idet de to lovforslag supplerer
hinanden. Dette lovforslag omhandler aktieselskaber, mens
skatteministerens lovforslag blandt andet sikrer en tilsvarende
åbenhed omkring ejerforholdene i de andre virksomhedsformer.
Forslaget til ændring af selskabsloven indeholder alene de
ændringer, der er nødvendige for at imødekomme
den internationale kritik af skattemyndighedernes manglende
mulighed for indsigt i ejerne af ihændehaveraktier.
Formålet med den foreslåede
ændring af selskabslovens bestemmelser om
ihændehaveraktier er at sikre, at Danmark som den part, der
bliver anmodet om at levere oplysninger eller yde andre former for
bistand på skatteområdet, kan leve op til de
forpligtelser, som Danmark har påtaget sig. Den i rapporten
rejste kritik anbefaler, at Danmark sikrer tilstedeværelsen
af ejeroplysninger om alle former for selskaber uanset ejerandelens
størrelse.
Desuden indeholder nærværende
lovforslag forslag til ændring af bestemmelserne om
finansiering af regnskabskontrollen med ikke-finansielle
børsnoterede virksomheder efter årsregnskabsloven og
lov om værdipapirhandel m.v.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Ændring af
selskabsloven
Oplysninger om navnekapitalandele, der udstedes
på aktionærens eller anpartshaverens navn, skal i
henhold til de gældende regler som udgangspunkt fremgå
af selskabets ejerbog, som er en samlet fortegnelse over alle de
personer, som besidder aktier eller anparter i det
pågældende kapitalselskab. Disse oplysninger skal
fremover som overvejende hovedregel indberettes til ejerregisteret,
når registeret sættes i kraft, hvilket forventes at ske
ved udgangen af 2013. Oplysningerne vil således fremover
være offentligt tilgængelige i ejerregisteret, men
allerede i dag har offentlige myndigheder i henhold til
selskabsloven adgang til oplysningerne ved henvendelse til
selskabet.
I dag kan ihændehaveraktier kun udstedes i
aktieselskaber og er kendetegnet ved, at besiddelse af aktiebrevet
i sig selv er tilstrækkelig legitimation for ejerskabet.
Ihændehaveraktier giver således som udgangspunkt
aktionæren mulighed for at være anonym, også
overfor selskabet. Muligheden for anonymitet gælder dog kun
til en vis grænse, da de eksisterende regler i selskabsloven
om et ejerregister medfører, at alle med besiddelser, som
udgør mindst 5 pct. af selskabskapitalens stemmerettigheder
eller udgør mindst 5 pct. af selskabskapitalen - inklusive
ihændehaveraktier - skal registreres i ejerregisteret, som
Erhvervsstyrelsen skal etablere.
I henhold til de gældende regler skal
oplysninger om besiddelse af kapitalandele uanset størrelse
m.v. som udgangspunkt fremgå af det enkelte selskabs ejerbog.
Selskabets ejerbog skal være tilgængelig for offentlige
myndigheder.
Når det kommende ejerregister er
færdigudviklet og kan sættes i kraft, hvilket som
nævnt forventes at ske ved udgangen af 2013, skal selskabet
indberette oplysninger om kapitalejere med mindst 5 pct. af
selskabskapitalens stemmerettigheder eller mindst 5 pct. af
selskabskapitalen til ejerregisteret, så de enkelte ejere kan
identificeres. Det gælder både navnekapitalandele og
ihændehaveraktier. Oplysninger om besiddelser på mindst
5 pct. vil på den måde fremover være offentligt
tilgængelige i ejerregisteret.
Besiddelser under 5 pct. vil som hidtil kunne
findes i selskabets ejerbog. Der vil dog ikke i det enkelte
selskabs ejerbog være oplysninger om identiteten på
indehavere af ihændehaveraktier, da disse er kendetegnet ved
at være udstedt til ihændehaver. Med andre ord
fremgår det alene, at der er udstedt ihændehaveraktier
i selskabet, mens det ikke fremgår, hvem der ejer dem.
Der foreslås ikke ændringer i reglerne
om indførelse af oplysninger i selskabets ejerbog, da et
sådant krav om indførelse af ejeroplysninger i
ejerbogen for besiddelser af ihændehaveraktier under 5
pct. i realiteten vil indebære en afskaffelse af
ihændehaveraktier.
For at sikre oplysninger om indehavere af
ihændehaveraktier under grænsen på 5 pct. er det
derfor fundet nødvendigt at indføre en ny
forpligtelse for den enkelte aktionær. Forslaget vil
således medføre, at en ejer af
ihændehaveraktier, uanset ejerandel, skal lade sig registrere
i ejerregisteret med oplysninger, som kan identificere den
pågældende. Denne løsning vil medføre, at
oplysninger om besiddelser af ihændehaveraktier på
mindre end 5 pct. vil kunne være tilgængelige for
offentlige myndigheder, herunder Skatteministeriet, via
ejerregisteret.
Den foreslåede løsning vil sikre
adgang til ejeroplysninger om ihændehaveraktier for
offentlige myndigheder i det omfang, det er nødvendigt, men
oplysningerne vil ikke være tilgængelige for
offentligheden, herunder for det selskab, som aktierne besiddes i.
De foreslåede ændringer er således
begrænset til alene de ændringer, der er
nødvendige for at imødekomme den internationale
kritik af skattemyndighedernes manglende mulighed for indsigt i
ejerne af ihændehaveraktier.
Endvidere er ændringen begrundet i hensynet
til aktionærernes privatretlige forhold set i forhold til den
offentlige interesse i oplysningerne. Den nuværende
bestemmelse om offentlighed i ejerregisteret for kapitalejere, som
besidder mindst 5 pct. af selskabskapitalens stemmerettigheder
eller mindst 5 pct. af selskabskapitalen, og som forventes sat i
kraft ved udgangen af 2013, er således udtryk for et
kompromis med repræsentanter for dansk erhvervsliv, som blev
opnået i forbindelse med ændringen af
selskabsloven i 2009, hvor nogle parter ønskede fuld
offentlighed omkring ejeroplysninger, mens andre var af den
opfattelse, at der ikke skulle være offentlighed herom. Dette
kompromis og de oprindelige hensyn bag indførelsen af
ihændehaveraktier søges så vidt muligt
opretholdt med dette lovforslag.
2.2. Ændring af
årsregnskabsloven og lov om værdipapirhandel m.v.
Efter årsregnskabsloven fører
Erhvervsstyrelsen regnskabskontrol - som sekretariat for
Fondsrådet - med ikke-finansielle virksomheder, som har
værdipapirer optaget til handel på et reguleret marked
i et EU/EØS-land (»børsnoterede
virksomheder«). De omfattede virksomheder skal i dag betale
en årlig afgift til dækning af Erhvervsstyrelsens
arbejde i forbindelse hermed. Der er tale om en fast afgift, som
fremgår direkte af loven, og som ikke er justeret siden
2004.
Regnskabskontrollen blev indført i 2004 ved
lov nr. 491 af 9. juni 2004 (lovforslag nr. L 214 fremsat af
økonomi- og erhvervsministeren den 31. marts 3004) som led i
opfyldelsen af et direktivkrav, der har til formål at
øge investorbeskyttelsen. Formålet med
regnskabskontrollen er således at sikre, at
børsnoterede virksomheder overholder reglerne for finansiel
information. Dette er af afgørende betydning, ikke mindst da
værdipapirer, der udbydes til salg på et reguleret
marked (f.eks. en fondsbørs), henvender sig bredt til alle
potentielle investorer, herunder også almindelige borgere,
som ikke kan forventes at have særlig regnskabsindsigt.
Som led i regnskabskontrollen screener
Erhvervsstyrelsen hvert år alle modtagne årsrapporter
og delårsrapporter med henblik på at udvælge et
antal årsrapporter og delårsrapporter til nærmere
kontrol. Desuden udtages et antal tilfældigt udvalgte
årsrapporter og delårsrapporter hvert år til
nærmere kontrol. Som forudsat ved regnskabskontrollens
indførelse i 2004 kan styrelsen dog højst udtage 20
pct. til nærmere kontrol om året. Den enkelte
virksomheds årsrapport udtages således ikke hvert
år, og det er uvist for virksomheden, hvornår den vil
blive udtaget til nærmere kontrol.
Da regnskabskontrollen blev indført i 2004,
valgte man at fastsætte betalingen for regnskabskontrollen
som en fast afgift i loven, da man på daværende
tidspunkt ikke havde et erfaringsgrundlag med regnskabskontrollen,
som var en ny opgave, og derfor var man nødt til at
fastsætte betalingen per børsnoteret virksomhed
skønsmæssigt.
Da afgiftsprovenuet ikke længere kan sikre
fuld dækning af samtlige styrelsens omkostninger i
forbindelse med regnskabskontrollen, foreslås det at
ændre årsregnskabsloven således, at der ikke
længere opereres med faste afgiftssatser i loven, men i
stedet opereres med omkostningsbestemte gebyrer, som
Erhvervsstyrelsen får hjemmel til at fastsætte ved
bekendtgørelse.
En tilsvarende model kendes eksempelvis fra
erhvervsdrivende fonde, jf. § 60, stk. 5, i lov om
erhvervsdrivende fonde. Erhvervsdrivende fonde betaler
således et årligt gebyr, der reguleres løbende i
takt med udviklingen i Erhvervsstyrelsens omkostninger i
forbindelse med Erhvervsstyrelsens administration af opgaver efter
lov om erhvervsdrivende fonde.
Som modydelse for gebyret for regnskabskontrollen
opnår virksomheden en række fordele.
Regnskabskontrollen øger således aftaleparters og
investorers tillid til virksomhedens årsrapporter og
delårsrapporter, hvilket er til stor gavn for de
børsnoterede virksomheder, ikke mindst når de har
behov for at hente kapital på kapitalmarkederne i Danmark og
i udlandet. For at en virksomhed kan have værdipapirer
optaget til handel på et reguleret marked i Danmark, et andet
EU-land eller et EØS-land, er det en betingelse, at
virksomheden er underlagt den omhandlede regnskabskontrol. I modsat
fald vil virksomheden miste sin ret til at have værdipapirer
optaget til handel på et reguleret marked.
Det forekommer derfor rimeligt, at det er de
børsnoterede virksomheder selv og ikke samfundet, som skal
betale de fulde omkostninger ved regnskabskontrollen, således
som det også oprindeligt var forudsat, da regnskabskontrollen
blev indført i 2004.
Samtidig foreslås en konsekvensændring
i lov om værdipapirhandel m.v., således at
ovennævnte ændring tillige kommer til at gælde
for Erhvervsstyrelsens regnskabskontrol med ikke-finansielle
virksomheder fra lande uden for EU og EØS, som har
værdipapirer optaget til handel på et reguleret marked
i Danmark.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Forslagets § 1 forventes kun at
medføre mindre økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige. Der vil således være
tale om omkostninger forbundet med udviklingen af ejerregisteret
grundet de nye udvidede krav, som dette lovforslag
medfører.
Ejerregisteret er således endnu ikke
etableret, da selve it-systemet vil blive etableret som led i
Erhvervsstyrelsens generelle moderniseringsprogram. Det forventes
på nuværende tidspunkt, at ejerregisteret er udviklet
og kan træde i kraft med udgangen af 2013.
Udgifterne forbundet med de foreslåede
ændringer af det kommende ejerregister afholdes inden for
Erhvervsstyrelsens nuværende økonomiske rammer.
Forslagets §§ 2 og 3 om
ændring af den nuværende faste afgift for
regnskabskontrol til et omkostningsbestemt gebyr har ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for kommuner og
regioner.
Forslaget forventes dog at medføre en
brutto merindtægt for staten som følge af, at de
børsnoterede virksomheders betaling forøges i en
fireårig periode, indtil omkostningerne ved
regnskabskontrollen dækkes af indtægterne fra de
børsnoterede virksomheders betaling. Med de forventede
forhøjelser af beløbsstørrelserne, der skal
sikre fuld omkostningsdækning, skønnes statens brutto
merindtægt at andrage omkring 1,2 mio. kr. årligt i
perioden 2012 - 2015. Da merindtægterne alene medgår
til dækning af omkostningerne ved regnskabskontrollen, vil
lovforslaget ikke medføre netto merindtægter for
staten.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Erhvervsstyrelsens Center for Kvalitet i
ErhvervsRegulering (CKR) har modtaget forslaget i høring og
har afgivet følgende bemærkninger vedrørende de
administrative konsekvenser:
»Administrative
konsekvenser
Lovforslaget
medfører, at besiddere af ihændehaveraktier skal lade
sig registrere i Erhvervsstyrelsens IT-system. Pligten gælder kun for besiddere af
ihændehaveraktier, der ikke er optaget til handel på et
reguleret marked.
CKR vurderer, at
de administrative konsekvenser for erhvervslivet vil være
begrænsede i forbindelse med registrering af oplysninger om
ihændehaveraktier. Dette skyldes, at udbredelsen af
ihændehaveraktier vurderes at være begrænset og
at andelen af disse ejet af virksomheder vurderes at være
yderligere begrænset. Informationerne der skal indberettes til
Erhvervsstyrelsen er af en sådan karakter, at de ikke
medfører særlig tidskrævende administrative
aktiviteter i virksomhederne.
CKR vurderer
på denne baggrund, at der vil være administrative
konsekvenser forbundet med forslaget, men at disse vil være
marginale. CKR kan ikke
på de foreliggende oplysninger kvantificere de administrative
konsekvenser.«
Forslagets § 1 forventes ikke at
medføre nævneværdige økonomiske eller
administrative omkostninger for erhvervslivet, men de enkelte
aktionærer, som besidder ihændehaveraktier, vil blive
pålagt mindre administrative konsekvenser, jf. afsnit 5.
Forslagets §§ 2 og 3 om
ændring af den nuværende faste afgift for
regnskabskontrol til et omkostningsbestemt gebyr har ingen
administrative konsekvenser og ingen afledte eller strukturelle
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslagets direkte økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet m.v. er, at de børsnoterede virksomheder
kommer til at betale et gebyr for regnskabskontrollen, der sikrer
fuld dækning af Erhvervsstyrelsens omkostninger ved
regnskabskontrollen, således at indtægterne fra de
børsnoterede virksomheders betaling fuldt ud dækker
omkostningerne ved regnskabskontrollen som forudsat ved
indførelsen. Ændringen af den nuværende faste
afgift til et omkostningsbestemt gebyr forventes at medføre
en forhøjelse af virksomhedernes betaling i en
fireårig periode, indtil omkostningerne ved
regnskabskontrollen fuldt ud dækkes af
gebyrindtægterne. Det forventes, at de nuværende
beløbsstørrelser, som ikke er justeret siden 2004,
skal forhøjes med omkring 33 pct. for at sikre fuld
dækning af omkostningerne ved regnskabskontrollen med de
omhandlede virksomheder.
Med de forventede forhøjelser af
beløbsstørrelserne, der skal sikre fuld
omkostningsdækning, skønnes virksomhedernes betaling
at ville øges med omkring 1,2 mio. kr. årligt i
perioden 2012 - 2015.
5. Administrative konsekvenser
for borgerne
Der vil være mindre administrative
konsekvenser forbundet med den udvidede pligt til at lade
indehavere af ihændehaveraktier registrere i det kommende
ejerregister. Det er dog umiddelbart vurderingen, at konsekvenserne
vil være af mindre omfang, da brugen af
ihændehaveraktier vurderes som værende begrænset,
og da der vil være tale om, at indberetninger som
udgangspunkt skal ske via en digital
selvbetjeningsløsning.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Lovforslaget er inden fremsættelsen sendt i
høring hos:
Advokatrådet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Arbejdsmarkedets Tillægspension,
Arbejdsskadestyrelsen, Børsmæglerforeningen, CEPOS -
Center for politiske studier, Copenhagen Business School, Danish
Venture Capital and Private Equity Association, Danmarks
Nationalbank, Danmarks Rederiforening, Danmarks Skibskredit A/S,
Dansk Aktionærforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Autoriseret Markedsplads A/S, Dansk Byggeri, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk
Erhvervsgartnerforening, DI, Dansk Investor Relations Forening -
DIRF, Dansk IT-Sikkerhedsforum, Dansk
Iværksætterforening, Dansk Landbrugsrådgivning -
Videnscentret for Landbrug, Dansk Management Råd, Dansk Told-
og Skatteforbund, Danske Advokater, Danske
Forsikringsfunktionærers Landsforening, Danske maritime,
Danske Regioner, De Samvirkende Købmandsforeninger (DSK),
Den Danske Aktuarforening, Den Danske Finansanalytikerforening,
Datatilsynet, Den Danske Fondsmæglerforening, Den Danske
Skatteborgerforening, Det Kooperative Fællesforbund, Det
Økonomiske Råds Sekretariat, Digitaliseringsstyrelsen,
Domstolsstyrelsen, Finansforbundet, Finansrådet,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Forbrugerombudsmanden,
Forbrugerrådet, Foreningen af interne revisorer, Foreningen
af J. A. K. Pengeinstitutter, Foreningen Danske Revisorer,
Forsikring & Pension, FSR - Danske Revisorer,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, Garantifonden for indskydere og investorer,
Grønlands Selvstyre, Handelshøjskolen Århus, HK
Handel, Håndværksrådet, Ingeniørforeningen
i Danmark, InvesteringsForeningsRådet, IT-branchen,
Kommunekredit, Kommunernes Landsforening (KL), Kommunernes
Revision, Kuratorforeningen, Københavns Universitet,
Landbrug & Fødevarer, Landsorganisationen i Danmark,
Ledernes Hovedorganisation, Liberale Erhvervs Råd, Lokale
Pengeinstitutter, Lønmodtagernes Dyrtidsfond,
Moderniseringsstyrelsen, Nasdaq OMX Copenhagen, PBS (Payment
Business Services), Realkreditforeningen, Realkreditrådet,
Regionale Bankers Forening, Regnskabsrådet, Statsadvokaten
for Særlig Økonomisk Kriminalitet, REVIFORA -
foreningen for revision, økonomi og ledelse,
Revisortilsynet, Rigsrevisionen, Revisorkommissionen, Roskilde
Universitetscenter, Sammenslutningen Danske Andelskasser, SRF
Skattefaglig Forening, Syddansk Universitet,
Telekommunikationsindustrien i Danmark, Værdipapircentralen,
Aalborg Universitet, Århus Universitet.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | Positive Konsekvenser/ mindre udgifter | Negative Konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | Forslaget forventes at medføre en
brutto merindtægt for staten som følge af, at de
børsnoterede virksomheders betaling forøges. | Forslaget forventes kun at medføre
mindre økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige, da der alene vil være tale om yderligere
omkostninger forbundet med udviklingen af ejerregisteret. | | | | | | Udgifterne forbundet med de yderligere
ændringer af det kommende ejerregister afholdes inden for
Erhvervsstyrelsens nuværende økonomiske rammer. | Administrative og økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet | Forslagets § 1 forventes ikke at
have nogen nævneværdige administrative eller
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. ? Forslagets §§ 2 og 3 om
ændring af den nuværende faste afgift for
regnskabskontrol til et omkostningsbestemt gebyr har ingen
administrative konsekvenser og ingen afledte eller strukturelle
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet m.v. | Erhvervsstyrelsens Center for Kvalitet i
ErhvervsRegulering (CKR) vurderer, at der vil være
administrative konsekvenser forbundet med forslaget, men at disse
vil være marginale. CKR kan ikke på de foreliggende
oplysninger kvantificere de administrative konsekvenser. ? Forslagets direkte økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet m.v. er, at de børsnoterede
virksomheder kommer til at betale et gebyr for regnskabskontrollen,
der sikrer fuld dækning af Erhvervsstyrelsens omkostninger
ved regnskabskontrollen, således at regnskabskontrollen kan
hvile økonomisk i sig selv som forudsat ved
indførelsen. Ændringen af den nuværende faste
afgift til et omkostningsbestemt gebyr forventes at medføre
en forhøjelse af virksomhedernes betaling i en periode,
indtil omkostningerne ved regnskabskontrollen dækkes fuldt ud
af virksomhedernes betaling. | Miljømæssige
konsekvenser | Forslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Der vil være mindre administrative
konsekvenser forbundet med den udvidede pligt til at lade
indehavere af ihændehaveraktier registrere i det kommende
ejerregister. Det er dog umiddelbart vurderingen, at konsekvenserne
vil være af mindre omfang, da brugen af
ihændehaveraktier vurderes som værende begrænset,
og da der vil være tale om at indberetninger, der som
udgangspunkt skal ske via en digital
selvbetjeningsløsning. | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det anbefales i rapporten fra Global Forum, som er
nævnt i de almindelige bemærkninger, at der bør
indføres robuste mekanismer til identificering af ejerne af
ihændehaveraktier. Efter selskabsloven kan aktieselskaber
udstede ihændehaveraktier, hvor aktionærens identitet
kan være ukendt for selskabet. Aktionæren er dog
forpligtet til at meddele selskabet, hvis aktionæren ejer
mindst 5 pct. af selskabskapitalens stemmerettigheder eller mindst
5 pct. af selskabskapitalen, samt hvis den pågældende
ihændehaver ønsker at udnytte sine
forvaltningsmæssige beføjelser på selskabets
generalforsamling.
Skattekontrolloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 819 af 27. juni 2011, indeholder en række regler om
ejeroplysninger, som skal foreligge vedrørende bl.a. aktie-
og anpartsselskaber. Loven foreslås ændret ved
lovforslag nr. L 44, som er fremsat af skatteministeren den 30.
november 2011. Denne ændring af skattekontrolloven, som
foretages på baggrund af Global Forums anbefalinger,
indebærer, at selskaber m.v. omfattet af selskabsskattelovens
§ 1, stk. 1, nr. 2-6 (dvs. fuldt skattepligtige
selskaber ud over aktie- og anpartsselskaber), skal føre en
fortegnelse over samtlige ejere og medlemmer. Tilsvarende
gælder kommanditselskaber omfattet af § 2,
stk. 2, i lov om visse erhvervsdrivende virksomheder og
partnerselskaber omfattet af selskabslovens kapitel 21, som skal
føre en fortegnelse over alle deltagere i kommanditselskabet
henholdsvis partnerselskabet.
Dette krav om en fortegnelse over samtlige ejere
svarer til det krav, der allerede i dag gælder for aktie- og
anpartsselskaber efter selskabslovens §§ 52-53.
Efter selskabslovens § 52 skal kapitalselskabet
føre en ejerbog, som bl.a. som udgangspunkt skal indeholde
oplysninger om alle selskabets kapitalejere. Efter selskabslovens
§ 53 skal kapitalejeren underrette kapitalselskabet om
ejerskiftet senest 2 uger efter, at ejerskiftet er sket.
De i nærværende lovforslag
foreslåede ændringer foretages i forlængelse af
de foreslåede ændringer i skattekontrolloven, som
indføres for at imødekomme den internationale
kritik.
Det foreslåede stk. 1 medfører, at en
erhverver af en eller flere ihændehaveraktier i et
aktieselskab skal lade sig registrere i Erhvervsstyrelsens
ejerregister, jf. selskabslovens § 58, der forventes sat
i kraft ved udgangen af 2013. Underretningen om erhvervelsen skal
ske senest 2 uger efter erhvervelsen, hvilket stemmer overens med
de øvrige frister i selskabsloven for meddelelse om
ejeroplysninger.
Pligten til registrering gælder kun, hvis
den pågældende besidder mindre end 5 pct. af
selskabskapitalens stemmerettigheder eller mindre end 5 pct. af
selskabskapitalen. Den foreslåede nye forpligtelse
medfører således, at den enkelte indehaver af en eller
flere ihændehaveraktier selv skal indberette til
ejerregisteret, hvis den pågældende ejer under 5 pct.
af stemme- eller ejerandelene i det pågældende selskab.
Hvis den pågældende derimod ejer 5 pct. eller derover,
følger pligten til underretning af § 55,
stk. 1, hvilket vil sige til selskabet. Denne bestemmelse
foreslås således videreført uændret.
Baggrunden for ikke at påbyde indehavere af
ihændehaveraktier en indberetningspligt til ejerregisteret
for besiddelser på 5 pct. eller derover i henhold til
§ 55, stk. 1, er således, at der allerede
eksisterer en indberetningspligt til selskabet, som
efterfølgende har pligt til at indberette til
ejerregisteret. Det er på den baggrund ikke
hensigtsmæssigt at pålægge både den enkelte
indehaver af en ihændehaveraktie og selskabet en pligt til at
foretage indberetning.
Det bliver ikke med dette lovforslag reguleret,
hvad der menes med erhvervelse, da dette fortsat som udgangspunkt
følger af de aftaleretlige regler. Hvad der skal medregnes
til besiddelse følger af den eksisterende § 55,
stk. 2.
En erhverver af en ihændehaveraktie kan
være en fysisk eller en juridisk person. Den
pågældende skal i henhold til det foreslåede
stk. 2 registrere
oplysninger om datoen for erhvervelsen, antallet af
ihændehaveraktier samt erhververens fulde navn, bopæl
og CPR-nr. Hvis erhververen er en virksomhed, skal der oplyses om
virksomhedens navn, hjemsted og CVR-nummer.
I henhold til det foreslåede stk. 2, 2. pkt., er det et
krav, at der på anden vis sikres entydig identifikation, hvis
erhververen ikke har et CPR-nr. eller et CVR-nummer. Hvis der
således er tale om udenlandske personer, som ikke har et
CPR-nr., skal der registreres andre oplysninger, som kan sikre en
entydig identifikation af den pågældende. For
udenlandske juridiske personer, som ikke er registreret med et
dansk CVR-nummer, kan identifikationen ikke ske ved hjælp af
CVR-nummer. Denne gruppe kapitalejere skal derfor identificere sig
på anden entydig måde. Det kan eventuelt være ved
brug af det såkaldte »TIN-Nummer«, som er et
skatteidentifikationsnummer. Erhvervsstyrelsen kan fastsætte
nærmere regler herom, jf. det foreslåede
stk. 6.
Bestemmelserne om det nye ejerregister er endnu
ikke sat i kraft, da ejerregisteret er under udvikling og forventes
at kunne tages i brug ved udgangen af 2013. I forbindelse med den
konkrete udformning af ejerregisteret vil det blive overvejet,
hvordan de forskellige indberetningsmuligheder skal udformes. Der
vil i den forbindelse blive set på mulighederne for, at
udenlandske personer og selskaber uden digital signatur, NemID
el.lign. også kan registrere de nødvendige oplysninger
om ihændehaveraktier i ejerregisteret.
Der stilles ikke i forbindelse med øvrige
indberetninger til ejerregisteret i henhold til selskabslovens
§ 56, stk. 2, krav om CPR-nr. Det er dog
foreslået i denne sammenhæng, da det skal sikre, at det
er muligt at foretage en entydig identifikation af den
pågældende. Baggrunden for, at der foreslås en
forskel i kravene på indberetning af kapitalbesiddelser
på mindst 5 pct. og besiddelse af ihændehaveraktier
under 5 pct., er, at den førstnævnte indberetning skal
ske til selskabet, hvorimod den anden indberetning sker direkte til
ejerregisteret. Det vurderes på den baggrund ikke at
være hensigtsmæssigt, at det enkelte selskab skal kunne
stille krav om oplysninger om CPR-nr., idet dette er en personlig
oplysning.
Ændringen stemmer overens med den i
lovforslag nr. L 44 af 30. november 2011 af skatteministeren
foreslåede ændring. Desuden er ændringen
begrundet i det forhold, at indberetningen sker til en offentlig
myndighed, og ikke til kapitalselskabet som i § 56,
stk. 2.
Hvis en besidder af en eller flere
ihændehaveraktier overdrager disse til en anden fysisk eller
juridisk person, har overdrageren en forpligtelse til at registrere
sin afhændelse, jf. det foreslåede stk. 3. Den, som erhverver
ihændehaveraktierne, skal lade sig registrere i
ejerregisteret som erhverver af de pågældende
ihændehaveraktier, jf. det foreslåede stk. 1.
Pligten til at registrere henholdsvis erhvervelsen
eller overdragelsen af en eller flere ihændehaveraktier
påhviler den enkelte erhverver eller overdrager. Det er ikke
selskabets pligt at registrere de pågældende
besiddelser af ihændehaveraktier, da disse som udgangspunkt
ikke er selskabet bekendt.
Med henblik på at sikre størst muligt
kendskab til de ændrede bestemmelser, både for danske
og udenlandske indehavere af ihændehaveraktier, skal
Erhvervsstyrelsen i forbindelse med ikrafttræden af loven
sikre den nødvendige informationsindsats om
ændringerne.
Oplysningerne om ihændehaveraktier i
ejerregisteret skal opbevares i overensstemmelse med selskabslovens
generelle regel herom, hvilket vil sige 10 år efter at den
pågældende person ophører med at være
registreret i Erhvervsstyrelsens it-system, jf. selskabslovens
§ 18, stk. 2.
Pligten til underretning i henhold til stk. 1
og 3 gælder ikke, hvis der er tale om aktier i et selskab,
der har aktier optaget til handel på et reguleret marked, jf.
det foreslåede stk. 4. Baggrunden for denne
undtagelse er, at de internationale anbefalinger - og dermed
også det af skatteministeren fremsatte lovforslag - ikke
omfatter selskaber, hvis aktier er optaget til handel på et
reguleret marked. Det er desuden af administrative hensyn vurderet
for hensigtsmæssigt at udelade disse aktionærer, da der
er tale om selskaber, hvis aktier handles oftere og på
gennemsigtige markeder.
I henhold til det foreslåede stk. 5 kan Erhvervsstyrelsen
alene videregive de i henhold til stk. 1 og 3 registrerede
oplysninger til andre offentlige myndigheder. Selskabets
øvrige aktionærer, selskabet selv eller tredjemand har
således ikke adgang til oplysningerne.
Videregivelsen af oplysningerne kan alene ske,
hvis oplysningerne er nødvendige for den offentlige
myndighed til varetagelse af tilsyns- eller kontrolopgaver, og
videregivelsen foregår i overensstemmelse med lov om
behandling af personoplysninger.
Videregivelse af de nævnte oplysninger skal
vurderes efter reglerne i persondatalovens §§ 6-8. De
registreringer, som er omfattet af forslaget, er almindeligvis ikke
følsomme oplysninger omfattet af persondatalovens § 6.
Det følger af persondatalovens § 2, stk. 1, at regler
om behandling af personoplysninger i anden lovgivning, som giver
den registrerede en bedre retsstilling, går forud for
reglerne i persondataloven. Efter forslagets stk. 5 kan oplysninger
alene videregives til andre offentlige myndigheder. Det er desuden
en betingelse, at oplysningerne er nødvendige for den
offentlige myndigheds varetagelse af tilsyns- eller kontrolopgaver,
og at videregivelsen sker i overensstemmelse med persondataloven.
Derved opnår den pågældende en bedre retsstilling
end efter § 6 i persondataloven.
Ved registreringen i Erhvervsstyrelsens
ejerregister vil en erhverver eller en overdrager, som skal
registrere en erhvervelse eller en afhændelse af en eller
flere ihændehaveraktier, ikke kunne få adgang til andre
ejeroplysninger i det pågældende selskab, herunder ej
heller om øvrige indehavere af ihændehaveraktier.
Efter det foreslåede stk. 6 bemyndiges
Erhvervsstyrelsen til at fastsætte nærmere regler om
registreringen af indehavere af ihændehaveraktier. Der vil
herunder blive fastsat bestemmelser om, hvilke oplysninger der skal
gives til brug for identifikation af den pågældende
erhverver eller overdrager og den eller de pågældende
ihændehaveraktier samt fremgangsmåden i forbindelse med
registreringen heraf i styrelsens it-system.
Med bestemmelsen kan der således
fastsættes regler om obligatorisk digital indberetning af
oplysninger i ejerregistret. I forbindelse med udformningen af
reglerne vil der blive taget højde for, at der kan
være borgere, som kan have vanskeligt ved at indberette
digitalt.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring af
selskabslovens § 367,
stk. 1, indebærer, at manglende indberetning til
ejerregisteret efter den foreslåede nye 57 a, stk. 1-3,
straffes med bøde.
Til § 2
Efter den gældende § 156,
stk. 3, i årsregnskabsloven skal virksomheder, som har
værdipapirer optaget til handel på et reguleret marked
i et EU/EØS-land (»børsnoterede
virksomheder«) betale en årlig afgift for
regnskabskontrollen efter årsregnskabslovens § 159
a. Afgiften anvendes til dækning af Erhvervsstyrelsens
arbejde - som sekretariat for Fondsrådet - i forbindelse med
kontrollen af ikke-finansielle børsnoterede virksomheders
årsrapporter og delårsrapporter.
Afgiften opkræves hos alle danske
børsnoterede virksomheder, som er omfattet af
årsregnskabsloven, uanset om den enkelte børsnoterede
virksomhed er udtaget til kontrol i det enkelte år.
Der er tale om en fast afgift, hvor afgiftens
størrelse er fastsat direkte i loven, jf.
årsregnskabslovens § 156, stk. 3. Der opereres
med tre satser (høj, mellem og lav) på henholdsvis
45.000 kr., 30.000 kr. og 15.000 kr. årligt, afhængig
af markedsværdien af virksomhedens værdipapirer
på balancedatoen.
Disse satser har været gældende, siden
regnskabskontrollen med børsnoterede virksomheder blev
indført i årsregnskabsloven i 2004. Dette skete som
led i opfyldelsen af et direktivkrav ved lov nr. 491 af 9. juni
2004 (lovforslag nr. L 214 af 31. marts 2004, fremsat af den
daværende økonomi- og erhvervsminister).
Afgiftsprovenuet skal sikre fuld dækning af
omkostningerne ved regnskabskontrollen, men indtægterne fra
afgifterne kan ikke længere sikre fuld dækning af
samtlige styrelsens omkostninger i forbindelse med
regnskabskontrollen. Der er derfor behov for at ændre §
156, stk. 3. Formålet med ændringen er at
indføre et omkostningsbestemt gebyr, hvor gebyrsatserne
reguleres løbende, således at omkostningerne ved
regnskabskontrollen kan dækkes af indtægterne fra de
børsnoterede virksomheders betaling som forudsat, da
regnskabskontrollen blev indført ved lov i 2004.
Erfaringen har vist, at det er
uhensigtsmæssigt at operere med faste afgiftssatser i
lovteksten, da ændringer i satserne, herunder justering for
den almindelige pris- og lønudvikling, kræver
lovændring hver gang, der er behov for at justere
beløbsstørrelserne.
Det foreslås derfor, at § 156, stk. 3,
ændres således, at der ikke længere opereres med
faste afgifter, men med omkostningsbestemte gebyrer, som
Erhvervsstyrelsen får hjemmel til at fastsætte ved
bekendtgørelse.
Gebyrsatserne kan i så fald fastsættes
således, at der opnås fuld dækning for styrelsens
omkostninger i forbindelse med regnskabskontrollen, og
således at der tilstræbes balance over en
fireårig periode i overensstemmelse med Budgetvejledningens
regler herom.
Erhvervsstyrelsen forventer, at de nuværende
beløbsstørrelser skal forhøjes med omkring 33
pct. for at sikre fuld dækning af styrelsens omkostninger ved
regnskabskontrollen.
Efter forslaget videreføres den
gældende hjemmel i § 153, stk. 6, til at
fastsætte nærmere regler om opkrævning af gebyret
og betaling af rykkergebyr ved for sen betaling.
De nærmere regler for opkrævning af
den gældende afgift efter årsregnskabslovens
§ 156, stk. 3, er fastsat i bekendtgørelse
nr. 900 af 9. juli 2010 om finansiering af driften af
regnskabskontrol med visse virksomheder. Hjemlen til at kræve
rykkergebyr ved for sen betaling er ikke udnyttet p.t.
Ovennævnte bekendtgørelse vil blive
erstattet af en ny bekendtgørelse, hvor de nye gebyrsatser
vil komme til at fremgå.
Der kan i øvrigt henvises til afsnit 2.2. i
de almindelige bemærkninger, hvor baggrunden for
regnskabskontrollen og den foreslåede ændring fra en
afgifts- til en gebyrmodel er nærmere forklaret.
Til § 3
Årsregnskabslovens § 156,
stk. 3, som foreslås ændret i lovforslagets
§ 2, finder tilsvarende anvendelse på
ikke-finansielle virksomheder fra lande uden for EU og EØS,
som har værdipapirer optaget til handel på et reguleret
marked i Danmark, og som Erhvervsstyrelsen fører
regnskabskontrol med på Fondsrådets vegne, jf.
§ 83, stk. 8, i lov om værdipapirhandel m.v.
(værdipapirhandelsloven). Der er herunder tale om
færøske og grønlandske virksomheder, som har
værdipapirer optaget til handel på et reguleret marked
i Danmark, da Færøerne og Grønland ikke er
medlemmer af EU eller EØS.
Henvisningen i værdipapirhandelslovens
§ 83, stk. 8, til årsregnskabslovens
§ 156, stk. 3, indebærer, at disse
virksomheder skal betale samme afgift for regnskabskontrol som
danske virksomheder omfattet af årsregnskabsloven, der har
værdipapirer optaget til handel på et reguleret marked
i et EU/EØS-land.
Den foreslåede ændring af
»afgift« til »gebyr« i
værdipapirhandelslovens § 83, stk. 8, er en
konsekvens af den foreslåede ændring i
årsregnskabslovens § 156, stk. 3, jf.
forslagets § 2. Ændringen af
værdipapirhandelslovens § 83, stk. 8,
indebærer, at de omhandlede virksomheder også fremover
kan afkræves samme betaling for regnskabskontrol som danske
ikke-finansielle børsnoterede virksomheder.
Til § 4
Det foreslås i stk. 1, at loven træder
i kraft den 1. juli 2012.
Det medfører bl.a., at de nye
omkostningsbestemte gebyrsatser, som efter forslagets § 2
skal fastsættes ved bekendtgørelse, kan finde
anvendelse fra 1. juli 2012. Indtil da finder de gældende
afgiftssatser i årsregnskabslovens § 156,
stk. 3, anvendelse.
Det foreslås dog i stk. 2, at erhvervs- og
vækstministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af lovens § 1 vedrørende
ændring af selskabsloven. Det skyldes, at selskabslovens
§ 58 om ejerregisteret ikke er trådt i kraft endnu,
da dette afventer den nødvendige tilpasning af
Erhvervsstyrelsens it-system.
Når det kommende ejerregister er endeligt
på plads, vil den foreslåede § 57 a blive sat
i kraft, inklusive de foreslåede ændringer
vedrørende registrering af indehavere af
ihændehaveraktier.
Med den foreslåede stk. 2, 2. pkt., skal
erhvervs- og vækstministeren endvidere kunne fastsætte
en overgangsperiode for registrering af eksisterende besiddelser af
ihændehaveraktier, så det sikres, at alle indehavere af
ihændehaveraktier lader sig registrere i Erhvervsstyrelsens
ejerregister inden en given frist. På den måde
registreres ikke kun erhvervelse eller overdragelse, men alle
besiddelser af ihændehaveraktier i Erhvervsstyrelsens
it-system.
Erhvervs- og vækstministeren vil sikre, at
denne lovs § 1 evalueres senest 3 år efter
ikrafttrædelsen af den nye § 57 a, som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 1. I denne forbindelse vil det skulle
vurderes, om de nye regler er tilstrækkelige, og om ejere af
ihændehaveraktier lader sig registrere således, som der
er krav om i den foreslåede bestemmelse.
Til § 5
Bestemmelsen vedrører lovforslagets
territoriale afgrænsning.
Vedrørende det foreslåede stk. 1 bemærkes, at
lovforslagets §§ 1-3 ikke gælder for
Færøerne og Grønland, jf. dog stk. 2 og
3.
Efter det foreslåede stk. 2 kan forslagets
§§ 1 og 2 helt eller delvist kan sættes i
kraft for Grønland ved kongelig anordning med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Derimod kan §§ 1 og 2 ikke
sættes i kraft for Færøerne, da det
færøske selvstyre har overtaget de omhandlede
sagsområder pr. 1. januar 2008 i medfør af lov nr. 578
af 24. juni 2005 om de færøske myndigheders
overtagelse af sager og sagsområder.
De omhandlede sagsområder er ligeledes
omfattet af de sagsområder, som Grønlands Selvstyre
kan overtage i medfør af lov nr. 473 af 12. juni 2009 om
Grønlands Selvstyre, men selvstyret har ikke udnyttet
muligheden for at overtage disse sagsområder på
nuværende tidspunkt. Derfor foreslås det som
nævnt, at §§ 1 og 2 kan sættes helt
eller delvis i kraft for Grønland ved kongelig anordning med
de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
I forhold til forslagets § 1 er det
hensigten at søge de grønlandske myndigheders
tilslutning til, at ændringerne vedrørende
registrering af indehavere af ihændehaveraktier i det
kommende ejerregister sættes i kraft for Grønland
sammen med selve ejerregisteret.
Forslagets § 2 kan sættes i kraft
for Grønland ved kongelig anordning, hvis der i
Grønland etableres et reguleret marked for handel med
værdipapirer. I så fald kan der ved anordning
indføres hjemmel til at fastsætte gebyr for
regnskabskontrol med de virksomheder, der måtte få
værdipapirer optaget til handel på det
pågældende marked.
Det foreslåede stk. 3 indebærer, at
forslagets § 3 om ændring af lov om handel med
værdipapirer m.v. ikke gælder for Færøerne
og Grønland, men kan sættes i kraft for disse
landsdele ved kongelig anordning, hvis der etableres et reguleret
marked for handel med værdipapirer i Grønland
henholdsvis på Færøerne. Det bemærkes i
denne forbindelse, at de færøske og de
grønlandske myndigheder har mulighed for at overtage
sagsområdet værdipapirhandel efter henholdsvis lov om
de færøske myndigheders overtagelse af sager og
sagsområder og lov om Grønlands Selvstyre, men hverken
det færøske selvstyre eller Grønlands Selvstyre
har udnyttet denne mulighed på nuværende tidspunkt.
Bilag 1
| | | Lovforslaget
sammenholdt med gældende lov | | | | Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om aktie- og anpartsselskaber
(selskabsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 322 af 11. april
2011, foretages følgende ændring: | | | | § 58. Selskabet skal,
hurtigst muligt efter at selskabet har modtaget meddelelse efter
§ 55, stk. 1, registrere oplysningerne i Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens it-system. Stk. 2. Selskabet skal
endvidere hurtigst muligt indberette enhver ændring til de
oplysninger, som er indberettet efter stk. 1, såfremt
ændringen bevirker, at en af grænserne i
§ 55, stk. 1, nås eller ikke længere er
nået. Stk. 3. Oplysninger modtaget
i henhold til stk. 1 og 2 offentliggøres i Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens it-system. Reglerne i kapitel 2 om registrering
finder tilsvarende anvendelse. | | 1. Efter § 57 indsættes
før overskriften før § 58: »Registrering af mindre
besiddelser af ihændehaveraktier § 57 a. En erhverver af
en eller flere ihændehaveraktier, jf. § 48,
stk. 2, 3. pkt., som besidder mindre end 5 pct. af
selskabskapitalens stemmerettigheder eller mindre end 5 pct. af
selskabskapitalen, skal senest 2 uger efter erhvervelsen
registreres i Erhvervsstyrelsens it-system, jf. dog
stk. 4. Stk. 2. Registrering i
henhold til stk. 1 skal indeholde oplysning om dato for
erhvervelse, antallet af ihændehaveraktier samt erhververens
fulde navn, bopæl og CPR-nr. eller for virksomheders
vedkommende navn, CVR-nummer og hjemsted. Har erhververen ikke et
CPR-nr. eller et CVR-nummer, skal der registreres andre
oplysninger, der sikrer en entydig identifikation af den
pågældende. Stk. 3. Ved overdragelse af
en eller flere ihændehaveraktier, som er registreret i
medfør af stk. 1, skal det senest 2 uger efter
overdragelsen registreres i Erhvervsstyrelsens it-system, at
overdrageren ikke længere besidder aktierne, samt dato for
overdragelsen, jf. dog stk. 4. Stk. 4. Stk. 1 og 3
finder ikke anvendelse, hvis der er tale om aktier i et selskab,
som har aktier optaget til handel på et reguleret
marked. Stk. 5. Oplysninger, som er
registreret i medfør af stk. 1 og 3, kan alene
videregives til andre offentlige myndigheder. Videregivelsen af
oplysningerne kan alene ske, hvis oplysningerne er
nødvendige for den offentlige myndigheds varetagelse af
tilsyns- eller kontrolopgaver, og videregivelsen sker i
overensstemmelse med lov om behandling af personoplysninger. Stk. 6. Erhvervsstyrelsen
fastsætter nærmere regler om registrering af
ejeroplysninger om ihændehaveraktier i styrelsens it-system,
herunder hvilke oplysninger erhververen eller overdrageren selv kan
eller skal registrere i styrelsens it-system.« | | | | § 367. Overtrædelse
af § 1, stk. 3, §§ 2, 10 og 15,
§ 24, stk. 2, § 30, § 32,
stk. 2 og 3, § 33, stk. 4, § 38,
stk. 2, § 42, stk. 1, § 44,
stk. 1, § 50, stk. 1, § 51,
stk. 1, 2 og 6, § 52, § 53, stk. 1 og
2, §§ 54-56, 587) -61, 89, 98 og 99,
§ 101, stk. 3, 4, 7 og 8, §§ 108 og
113-119, § 120, stk. 3, §§ 123, 125,
127-134, 138 og 139, § 160, 3. pkt., § 179,
stk. 2, § 180, § 181, 3. pkt.,
§ 182, stk. 3, § 190, stk. 2, 3.
pkt., § 192, stk. 1, § 193, stk. 2,
§§ 196, 198 og 202-204, § 205,
stk. 1, § 206, § 207, stk. 3,
§ 210, § 214, stk. 2 og 3,
§ 215, stk. 1, § 218, stk. 2,
§ 227, stk. 2, §§ 228 og 234,
§ 339, stk. 6, § 340, stk. 3,
§ 347, § 349, stk. 2 og 3, og
§§ 354, 356, 357 og 359 straffes med bøde. Et
selskabs opretholdelse af dispositioner, der er truffet i strid med
§ 206 eller § 210, straffes med
bøde. | | 2. I § 367, stk. 1,
indsættes efter »§§ 54-56, «:
»§ 57 a, stk. 1-3,«. | Stk. 2 -
4. … | | | | | § 2 | | | | | | I årsregnskabsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 323 af 11. april 2011, som
ændret ved § 1 i lov nr. 516 af 12. juni 2009 og
§ 1 i lov nr. 341 af 27. april 2011, foretages
følgende ændring: | | | | § 156. … Stk. 2. … Stk. 3. Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen opkræver hos hver virksomhed, som har
værdipapirer optaget til handel på et reguleret marked
i et EU/EØS-land, en årlig afgift for den med loven
forbundne kontrolaktivitet, jf. § 159 a. Virksomheder,
hvis markedsværdi af de noterede eller handlede
værdipapirer er på 1 mia. kr. eller derover på
balancedagen, betaler 45.000 kr. årligt. Virksomheder med en
markedsværdi af de noterede eller handlede værdipapirer
på 250 mio. kr. eller derover, men under 1 mia. kr. på
balancedagen, betaler 30.000 kr. årligt, mens virksomheder
med en markedsværdi af de noterede eller handlede
værdipapirer på under 250 mio. kr. på
balancedagen betaler 15.000 kr. årligt. Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen fastsætter nærmere regler om
opkrævning af sådanne afgifter. Det kan herunder
bestemmes, at der kan fastsættes gebyr for rykkerbreve ved
for sen betaling. Afgifterne kan inddrives ved udpantning. | | 1. § 156, stk. 3,
affattes således: »Stk. 3.
Erhvervsstyrelsen kan fastsætte regler om, at virksomheder,
som har værdipapirer optaget til handel på et reguleret
marked i et EU/EØS-land, skal betale et årligt gebyr
for den med loven forbundne kontrolaktivitet, jf. § 159
a. Der kan herunder fastsættes nærmere regler om
gebyrets størrelse og opkrævning samt om betaling af
rykkergebyr ved for sen betaling.« | | | | | | § 3 | | | | | | I lov om værdipapirhandel m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 883 af 9. august 2011, som
ændret ved § 2 i lov nr. 155 af 28. februar 2012,
foretages følgende ændring: | | | | § 83. … Stk. 2
-7. … Stk. 8. Vedrører
kontrollen efter stk. 3, 1. pkt., jf. stk. 2, en
ikkefinansiel virksomhed, finder § 156, stk. 3, i
årsregnskabsloven og regler, der er udstedt i medfør
heraf, om betaling af en årlig afgift for den dermed
forbundne kontrolaktivitet tilsvarende anvendelse. | | 1. I § 83, stk. 8,
ændres »en årlig afgift« til: »et
årligt gebyr«. | | | | | | § 4 | | | | | | Stk. 1. Loven træder i
kraft den 1. juli 2012, jf. dog stk. 2. | | | Stk. 2. Erhvervs- og
vækstministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af § 1. Ministeren kan endvidere
fastsætte en overgangsordning for registrering af
eksisterende besiddelser af ihændehaveraktier på
tidspunktet for lovens ikrafttræden. | | | | | | § 5 | | | | | | Stk. 1. Lovens
§§ 1-3 gælder ikke for Færøerne
og Grønland, jf. dog stk. 2 og 3. | | | Stk. 2. §§ 1
og 2 kan ved kongelig anordning sættes helt eller delvis i
kraft for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger. | | | Stk. 3. § 3 kan ved
kongelig anordning sættes i kraft for de i stk. 1
nævnte landsdele med de ændringer, som de
færøske og grønlandske forhold tilsiger. |
|