Fremsat den 21. marts 2012 af ministeren
for by, bolig og landdistrikter (Carsten Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om leje, lov om
midlertidig regulering af boligforholdene og lov om leje af almene
boliger
(Fremrykket huslejebetaling, husleje- og
beboerklagenævnenes indberetning til nævnsstatistik og
opmagasinering af indbo efter afdøde plejeboligbeboere)
§ 1
I lov om leje, jf. lovbekendtgørelse nr.
963 af 11. august 2010, som ændret ved § 148 i lov
nr. 1336 af 19. december 2008 og § 3 i lov nr. 1611 af
22. december 2010, foretages følgende ændringer:
1. § 33,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3. Rettidig
betaling af husleje sker senest på forfaldsdagen. Forfalder
lejen til betaling på en helligdag, en lørdag eller
grundlovsdag, udskydes forfaldsdagen til den efterfølgende
hverdag.«
2. I
§ 75, stk. 5, indsættes som
2. pkt.:
»Indbo m.v. efter den afdøde beboer
kan opmagasineres under iagttagelse af dødsboskiftelovens
§ 8.«
3. I
§ 93, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »skal være afgivet« til: »kan
tidligst afgives efter 3. hverdag«.
4. § 93,
stk. 2, 3. pkt. ophæves, og i stedet
indsættes:
»Er den i 2. pkt. nævnte hverdag en
lørdag eller grundlovsdag, kan påkrav tidligst afgives
den følgende hverdag. Udløber den i 2. pkt.
nævnte frist på en helligdag, en lørdag eller
grundlovsdag, udskydes udløbet af fristen til den
efterfølgende hverdag.«
§ 2
I lov om midlertidig regulering af
boligforholdene, jf. lovbekendtgørelse nr. 962 af 11. august
2010, som ændret ved § 149 i lov nr. 1336 af 19.
december 2008, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 44 indsættes i kapitel
VI:
Ȥ 44
a. Ministeren for by, bolig og landdistrikter kan fra
huslejenævnene indhente og videregive oplysninger om de
sager, der bliver behandlet i nævnene, herunder oplysning om
antal sager, disses fordeling på forskellige kategorier,
tidspunkt for indbringelse og afgørelse, om der er afholdt
besigtigelse, hvem der gives medhold og lignende.«
§ 3
I lov om leje af almene boliger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 961 af 11. august 2010, som
ændret ved § 2 i lov nr. 1611 af 22. december 2010,
foretages følgende ændringer:
1. § 44,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2. Rettidig
betaling af husleje sker senest på forfaldsdagen. Forfalder
lejen til betaling på en helligdag, en lørdag eller
grundlovsdag, udskydes forfaldsdagen til den efterfølgende
hverdag.«
2. I
§ 71, stk. 4, indsættes som
2. pkt.:
»Indbo m.v. efter den afdøde beboer
kan opmagasineres under iagttagelse af dødsboskiftelovens
§ 8.«
3. I
§ 90, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »skal være afgivet« til: »kan
tidligst afgives efter 3. hverdag«.
4. § 90,
stk. 2, 3. pkt. ophæves, og i stedet
indsættes:
»Er den i 2. pkt. nævnte hverdag en
lørdag eller grundlovsdag, kan påkrav tidligst afgives
den følgende hverdag. Udløber den i 2. pkt.
nævnte frist på en helligdag, en lørdag eller
grundlovsdag, udskydes udløbet af fristen til den
efterfølgende hverdag.«
5.
Efter § 105 indsættes:
Ȥ 105
a. Ministeren for by, bolig og landdistrikter kan fra
beboerklagenævnene indhente oplysninger om de sager, der
bliver behandlet i nævnene, herunder oplysning om antal
sager, disses fordeling på forskellige kategorier, tidspunkt
for indbringelse og afgørelse, om der er afholdt
besigtigelse, hvem der gives medhold og lignende.«
§ 4
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2013, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 1, nr. 2,
§ 2, nr. 1, og § 3, nr. 2 og 5, træder i kraft
dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 3. § 1,
nr. 1, 3 og 4, og § 3, nr. 1, 3 og 4, finder uanset
modstående aftale anvendelse for alle lejeaftaler omfattet af
lov om leje og lov om leje af almene boliger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. | Lovforslagets baggrund og
formål | 2. | Lovforslagets indhold | | 2.1. | Fjernelse af lejelovenes
løbedage | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Lovforslaget | | 2.2. | Husleje- og beboerklagenævnenes
indberetning af oplysninger | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Lovforslaget | | 2.3. | Opmagasinering af indbo efter
afdøde plejeboligbeboere | | | 2.3.1. | Gældende ret | | | 2.3.2. | Lovforslaget | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | | 3.1. | Fjernelse af lejelovenes
løbedage | | 3.2. | Husleje- og beboerklagenævnenes
indberetning af oplysninger | | 3.3. | Opmagasinering af indbo efter
afdøde plejeboligbeboere | | 3.4. | Samlede økonomiske og
administrative konsekvenser | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Høring | 9. | Sammenfattende skema |
|
1. Lovforslagets baggrund og
formål
Lovforslaget indeholder 3 elementer: Fjernelse af
lejelovenes løbedage, husleje- og beboerklagenævnenes
indberetning af oplysninger om sager, der behandles i
nævnene, og præcisering af mulighederne for at
opmagasinere indbo efter afdøde beboere i plejeboliger.
Som led i regeringens indsats for at nedbringe
antallet af lejere, der sættes ud af deres bolig, fordi
huslejen ikke er betalt, foreslår regeringen, at de
såkaldte »løbedage« i lejelovene
afskaffes.
SFI-rapporten om årsager til og
konsekvenserne af en udsættelse fra april 2008 viser, at der
er mange forskellige årsager til, at lejere sættes ud
af boligen som følge af betalingsmisligholdelse. Der er
ifølge rapporten typisk tale om et sammenfald af flere
uheldige faktorer, når det kommer til en udsættelse af
en lejer. 3 af 4 udsatte lejere peger dog på, at manglende
evne til at styre deres økonomi var en væsentlig
årsag til udsættelsen.
En god og effektiv måde at styre
huslejebetalingen på kan være at anvende en eller anden
form for automatisk overførsel af huslejen. Mange lejere
anvender da også Nets (Betalingsservice) til at
overføre huslejen.
Formålet med forslaget om at fjerne
lejelovenes 3 løbedage er at sikre, at huslejebetalingen
sker umiddelbart efter udbetaling af indkomst, dvs. typisk den 1. i
måneden. Dermed mindskes risikoen for, at lejeren når
at bruge af indkomsten, så der ikke er penge til
huslejen.
Det daværende Socialministerium har i
samarbejde med Grundejernes Investeringsfond etableret et register
til offentliggørelse af husleje- og
beboerklagenævnsafgørelser. Til dette register
indberetter et antal af de nævn, der behandler flest sager,
de afgørelser, som nævnet finder indeholder
principielle elementer, der kan være af generel interesse for
brugere på lejelovgivningens områder. Indberetningen
sker via hjemmesiden huslejenaevn.dk. Særligt relevant kan
registeret være for de nævn, som kun behandler et
mindre antal sager, og dermed ikke har et større
erfaringsmæssigt grundlag at træffe afgørelser
på.
Registeret skal udbygges med et statistikmodul,
som indeholder forskellige oplysninger om nævnenes
afgørelser. Hermed vil der blive tilvejebragt statistiske
oplysninger om husleje- og beboerklagenævnene, som ikke
findes i dag. Det foreslås derfor, at der gives ministeren
for by, bolig og landdistrikter udtrykkelig hjemmel til at
pålægge huslejenævnene og
beboerklagenævnene at indberette nærmere oplysninger.
Oplysningerne kan indhentes i digital form via nævnte
hjemmeside.
Oplysninger om verserende sager vil blive
videregivet til DIADEM, der giver digital adgang til oplysninger i
forbindelse med ejendomshandel, således at
beslutningsgrundlaget for køb af fast, udlejet ejendom
forbedres.
Endelig indeholder lovforslaget et forslag om at
præcisere muligheden for at opmagasinere indbo efter
afdøde beboere i plejeboliger, mens sagen behandles af
skifteretten. Der vil sideløbende blive udsendt en
vejledning til kommunerne med nærmere oplysninger om, hvordan
opmagasinering kan ske. Baggrunden for forslaget er, at det er en
udbredt praksis at afvente skifterettens behandling af boet,
før boligen ryddes og genudlejes. I områder, hvor der
er efterspørgsel efter plejeboliger, betyder dette, at
udnyttelsen af plejeboligbestanden ikke er optimal. Såfremt
muligheden for at opmagasinere udnyttes systematisk, vil der kunne
ske en betydelig tidligere genudlejning efter dødsfald og
dermed en bedre udnyttelse af bestanden. Kommunerne vil hermed
kunne spare udgifter til opførelse af plejeboliger.
Information om opmagasineringsmuligheden indgår som et led i
gensidighedsaftalen.
2. Lovforslagets indhold
Lovforslaget indeholder følgende
hovedelementer:
1) Fjernelse af
lejelovenes løbedage.
2) Husleje- og
beboerklagenævnenes indberetning af oplysninger.
3) Opmagasinering
af indbo efter afdøde plejeboligbeboere.
2.1. Fjernelse af lejelovenes
løbedage
2.1.1. Gældende ret
Efter de gældende regler i lejeloven og i
almenlejeloven kan rettidig betaling af husleje ske senest 3.
hverdag efter, at huslejen forfalder til betaling.
Det er ikke fastsat i lejelovene, hvornår
husleje forfalder til betaling. Forfaldsdatoen er typisk fastsat i
selve lejeaftalen, jf. herved den gældende typeformular A, 8.
udgave, hvori er fortrykt bestemmelse om, at »Lejen forfalder
til betaling den ….«.
I praksis aftales i langt den overvejende del af
lejeaftalerne, at lejen forfalder til betaling den 1. i
måneden. Forfalder lejen til betaling på en helligdag,
en lørdag eller grundlovsdag, udskydes forfaldsdagen efter
begge lejelove til den efterfølgende hverdag. Som
følge af de 3 løbedage kan rettidig betaling af
husleje ske den 4., 5. eller 6. i måneden, alt afhængig
af, hvordan forfaldsdatoen ligger i forhold til lørdage og
helligdage.
Baggrunden for, at der i sin tid blev indsat
løbedage i lejeloven var, at man fandt, at lejeren burde
gives en frist udover forfaldsdagen, som er tilstrækkelig
til, at en påpaselig lejer ikke ved en eller anden
tilfældig hindring eller forglemmelse skulle miste sin
brugsret.
2.1.2. Lovforslaget
Med lovforslaget sikres, at huslejen betales
så hurtigt som muligt efter, at indkomsten er blevet
udbetalt.
Hvis de 3 løbedage fjernes, forbedres
mulighederne for, at huslejebetalingen sker umiddelbart efter
udbetaling af indkomst. Derved mindskes risikoen for, at lejeren i
de mellemliggende dage når at bruge en så stor del af
indkomsten, at der ikke er penge til huslejen. En fjernelse af
løbedagene vil endvidere indebære en forbedring af
mulighederne for at anvende Nets (Betalingsservice) til betaling af
husleje. Huslejebetalinger, som sker via Nets, vil som følge
af ændringen typisk overføres den 1. i måneden,
i stedet for som nu den 4., 5. eller 6. i måneden.
Hertil kommer, at det set i lyset af den
forlængelse af påkravsfristen fra 3 til 14 dage, som
blev gennemført ved lov nr. 286 af 15. marts 2009, fortsat
vurderes at være tilstrækkeligt sikret, at helt
bagatelagtige og hændelige forsinkelser med huslejebetalingen
ikke kan føre til en ophævelse af lejeforholdet.
De ulemper, en fjernelse af lejelovenes
løbedage vil påføre lejerne, vurderes at
være beskedne. Ved overgangen til de nye regler vil der
ganske vist være en enkelt måned, hvor der reelt kun
vil være ca. 27 dage mellem huslejebetalingerne. Derefter vil
der imidlertid igen være en måned imellem
betalingerne.
Der kan imidlertid være undskyldelige grunde
til, at huslejen først overføres til udlejer den 3.
eller 4. i måneden. Derfor vurderes der at være behov
for at sikre, at lejere, som altid har betalt husleje til tiden,
ikke vil kunne mødes med påkrav og krav om betaling af
påkravsgebyr tidligere end efter de gældende regler.
Dette foreslås sikret gennem ændringer i lejelovenes
påkravsbestemmelser. Med ændringerne fastholdes den
gældende retstilstand med hensyn til, hvornår udlejer
tidligst kan afgive påkrav, opkræve påkravsgebyr
samt ophæve lejeaftalen.
De foreslåede ændringer i lejelovenes
bestemmelser om udlejerens afgivelse af påkrav og
påkravsgebyr som følge af for sen betaling af husleje
er på den baggrund alene af teknisk karakter og har alene til
formål at sikre, at der ikke sker en fremrykning af
tidspunktet for udlejerens afgivelse af påkrav m.v. Udlejer
vil således også fremover tidligst kunne afgive
påkrav efter 3. hverdag efter forfaldsdatoen for betaling af
husleje.
2.2. Husleje- og
beboerklagenævnenes indberetning af oplysninger
2.2.1. Gældende ret
Den gældende lejelovgivning indeholder ingen
regler om husleje- og beboerklagenævnenes pligt til at
indberette oplysninger om behandling af sager ved
nævnene.
2.2.2. Lovforslaget
Med den foreslåede ændring
indføres der hjemmel for ministeren for by, bolig og
landdistrikter til at pålægge huslejenævn og
beboerklagenævn at indberette forskellige oplysninger om de
sager, som nævnene behandler. Ændringen skal ses i
sammenhæng med det register til offentliggørelse af
husleje- og beboerklagenævnsafgørelser, som det
daværende Socialministerium har etableret i samarbejde med
Grundejernes Investeringsfond. Til dette register indberetter
nævn med mange sager afgørelser med principielle
elementer på lejelovgivningens områder. Indberetningen
sker via hjemmesiden huslejenaevn.dk. Særligt relevant kan
registeret være for de nævn, som kun behandler et
mindre antal sager, og dermed ikke har et større
erfaringsmæssigt grundlag at træffe afgørelser
på.
Det er hensigten, at registeret skal udbygges med
et statistikmodul, som indeholder oplysninger om nævnenes
afgørelser, herunder om antallet af sager, om sagernes
fordeling på forskellige typer af sager, om
sagsbehandlingstider, om sagernes udfald og om der er afholdt
besigtigelse. Hermed vil der blive tilvejebragt oplysninger om
husleje- og beboerklagenævnene, som har været savnet i
en lang række sammenhænge. Det foreslås derfor,
at der gives ministeren for by, bolig og landdistrikter hjemmel til
at pålægge huslejenævnene og
beboerklagenævnene at indberette nærmere oplysninger i
digital form via nævnte hjemmeside.
Som et led i denne indberetning er det aftalt, at
der fra registeret videregives relevante oplysninger til DIADEM
(digital adgang til oplysninger i forbindelse med ejendomshandel).
DIADEM er en samlet digital løsning, hvorigennem både
professionelle brugere, som fx ejendomsmæglere og advokater,
og de borgere, som selv ønsker at sælge deres ejendom,
på ét sted på internettet kan få adgang
til en række relevante offentlige oplysninger om den
pågældende ejendom. Dermed vil brugerne få
oplysningerne med det samme frem for at afvente den manuelle
sagsgang i kommuner og hos andre myndigheder. Desuden vil brugerne
via DIADEM kunne indhente oplysningerne til et lavere gebyr end via
det kommunale ejendomsskema.
Ligesom det i dag er tilfældet, kan der ved
nogle ejendomshandler være behov for, at kommunen eller andre
myndigheder supplerer oplysningerne fra DIADEM med en faglig
uddybning af særlige forhold på ejendommen. DIADEM
initiativet ændrer ikke ved kommunernes eksisterende pligt
til at svare på sådanne faglige spørgsmål
uden betaling af et gebyr.
Hensigten med den digitale løsning er, at
ejendomsmæglere og borgere nemmere og billigere kan rekvirere
alle de oplysninger, som kommunerne i dag udleverer via det
kommunale ejendomsoplysningsskema.
I relation til DIADEM er det vurderet, at det vil
være hensigtsmæssigt, at DIADEM indeholder oplysning om
sager, der verserer ved eller er afgjort af huslejenævnene.
Det foreslås derfor, at der fra registeret videregives
oplysning til DIADEM, når en sag indbringes for nævnet
med oplysning om ejendommens identitet samt om
afgørelsesdatoen, når nævnet har truffet
afgørelse i sagen. For nærmere om DIADEM henvises til
lov nr. 1555 af 21. december 2010 og forarbejderne hertil.
2.3. Opmagasinering af indbo
efter afdøde plejeboligbeboere
2.3.1. Gældende ret
Den gældende lejelovgivning indeholder ingen
regler om muligheden for at opmagasinere indbo efter afdøde
beboere i plejeboliger. Sådanne regler findes i
dødsboskifteloven.
Muligheden for at opmagasinere indbo følger
af dødsboskiftelovens kapitel 6, som regulerer sikring af
boets aktiver i den periode, hvor der endnu ikke er truffet
beslutning om boets behandlingsmåde. Det følger af
lovens § 8, stk. 1, at indtil beslutning om boets
behandlingsmåde er truffet, påhviler det enhver, der er
i besiddelse af den afdødes aktiver, at opbevare disse
på betryggende måde. Kan opbevaring ikke ske uden
væsentlige ulemper eller omkostninger, fritager skifteretten
den pågældende for pligten.
Omsorgspligten efter dødsboskiftelovens
§ 8, stk. 1, påhviler enhver, der er i besiddelse af
afdødes aktiver. Ifølge forarbejderne til
bestemmelsen retter reglen sig i første række til
afdødes pårørende, der har adgang til
afdødes bolig, men også til institutioner eller andre,
der er i besiddelse af afdødes aktiver. Omsorgspligten
fortsætter indtil boets berigtigelse, og en
tilsidesættelse af pligten kan medføre
erstatningsansvar.
Lejelovgivningen indeholder alene regler om, at
opsigelse af en plejebolig, når beboeren ikke efterlader sig
en ægtefælle eller andre, der efter de gældende
regler har ret til at videreføre lejeforholdet, kan ske med
et særligt kort varsel på 1 måned. I relation til
at fremskynde genudlejning af plejeboliger er det imidlertid en
forudsætning, at plejeboligen er ryddet, når
opsigelsesfristen udløber. For at få gavn af det korte
opsigelsesvarsel vil det derfor være nødvendigt at
opmagasinere indbo i den periode udover opsigelsesvarslet, hvor
skifteretten behandler boet.
2.3.2. Lovforslaget
Med lovforslaget præciseres, at indbo i den
periode, hvor boet behandles i skifteretten, kan opmagasineres i
overensstemmelse med reglerne herom i dødsboskifteloven.
Såfremt denne mulighed udnyttes, vil der kunne ske hurtigere
genudlejning og dermed en bedre udnyttelse af plejeboligbestanden i
områder med efterspørgsel efter plejeboliger.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
3.1. Fjernelse af lejelovenes
løbedage
Den foreslåede ophævelse af
løbedagene forventes at reducere antallet af
huslejerestancer og effektive udsættelser af lejere med
kommunale mindreudgifter til følge. Hvis antallet af
underretninger om restancer til kommunerne nedbringes med 500
årligt, skønnes kommunernes udgifter til
administration af underretninger og effektive udsættelser at
blive reduceret med 0,6 mio. kr. årligt. Dertil kommer
reducerede kommunale udgifter i forbindelse med genhusning af
borgere, der er blevet sat ud. Desuden vil forslaget kunne
påvirke politiets udgifter vedrørende udsatte lejeres
bohaver. Lovforslaget skønnes ikke at have økonomiske
konsekvenser af betydning for statslige myndigheder.
3.2. Husleje- og
beboerklagenævnenes indberetning af oplysninger
Den foreslåede indhentning af oplysninger om
huslejenævnenes og beboerklagenævnenes
afgørelser forventes at udløse en kommunal
merbelastning svarende til 0,2 mio. kr. årligt. Nævnene
får til gengæld gavn af en nemmere adgang til lignende
sager fra andre nævn.
3.3. Opmagasinering af indbo
efter afdøde plejeboligbeboere
Som led i gensidighedsaftalen med KL er det
aftalt, at præciseringen af reglerne om mulighederne for at
opmagasinere indbo efter afdøde plejeboligbeboere samlet kan
frigøre 8,2 mio. kr. (2011-pl) i kommunerne. Besparelserne
fremkommer ved, at kommunerne har færre udgifter til
dækning af husleje vedrørende insolvente boer, hvis
flere bohaver opmagasineres. De økonomiske konsekvenser er
forhandlet på plads med KL.
3.4. Samlede økonomiske
og administrative konsekvenser
I nedenstående tabel er vist de samlede
økonomiske konsekvenser af lovforslaget for staten og
kommunerne. Da en del af udsættelserne i 2013 vil være
udløst af restancer fra året forinden, er der forudsat
halv effekt i 2013 for så vidt angår afskaffelsen af
løbedagene. Lovforslaget har ikke økonomiske
konsekvenser for regionerne.
Samlet set skønnes lovforslaget at
føre til offentlige mindreudgifter på 0,1 mio. kr. i
2013 og offentlige mindreudgifter på 0,4 mio. kr. i hvert af
årene 2014, 2015 og 2016.
| | | | | Samlede økonomiske
konsekvenser for staten, regionerne og kommunerne af
lovforslaget | (Mio. kr. i 2012-prisniveau) | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | Staten | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Kommunerne | -0,1 | -0,4 | -0,4 | -0,4 | Regionerne | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | I alt | -0,1 | -0,4 | -0,4 | -0,4 | Anm. En negativ værdi angiver en
mindreudgift. | De kommunaløkonomiske konsekvenser
skal forhandles med KL. | |
|
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Ophævelsen af løbedage
indebærer, at udlejerne typisk kommer til at modtage
huslejebetalingerne tre dage tidligere end nu. Som en afledt
konsekvens heraf forventes færre huslejerestancer, og at
færre lejere må sættes ud af fogeden. Forslaget
forventes på den baggrund at nedbringe udlejernes ulempe i
forbindelse med restancer samt at reducere tab som følge af
udsættelser.
5. Administrative konsekvenser
for borgerne
Ophævelsen af løbedagene forventes at
reducere antallet af borgere, som bringer sig i restanceproblemer
med huslejen.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Forhold til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Høring
Lovforslaget er sendt i høring hos
følgende organisationer m.v.: Advokatrådet,
Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation, BL,
BOSAM, Byggesocietetet, Bygherreforeningen i Danmark, Danmarks
Lejerforeninger, Dansk Byggeri, Dansk Ejendomsmæglerforening,
Danske Udlejere, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Ejendomsforeningen Danmark,
Forsikring og Pension, Grundejernes Investeringsfond, Husleje- og
Beboerklagenævnsforeningen, Kommunernes Landsforening,
Lejernes Landsorganisation i Danmark, Præsidenten for Vestre
Landsret og Præsidenten for Østre Landsret.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Kommunale mindreudgifter til
administration af restance- og udsættelsessager. | | Administrative konsekvenser for det
offentlige | Husleje- og beboerklagenævn
får lettere adgang til andre nævns
afgørelser. | Kommunal merbelastning i forbindelse med
indberetning af afgørelser fra husleje- og
beboerklagenævn. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Reduktion af udlejeres tab som
følge af udsættelser. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Nedbringelse af udlejeres ulempe i
forbindelse med huslejerestancer. | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Færre af de borgere, som har
svært ved at styre deres egen økonomi, bringer sig i
restanceproblemer med huslejen. | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter den gældende lovs § 33, stk. 3,
2. pkt., anses betaling af husleje for rettidig, når den sker
senest den 3. hverdag efter forfaldsdagen. Er denne hverdag en
lørdag, er betaling den følgende hverdag
rettidig.
Det foreslås, at reglen om de 3
såkaldte »løbedage« udgår af
lejeloven. Dermed sikres et bedre tidsmæssigt sammenfald
mellem, at indkomsten kommer til udbetaling, hvilket typisk er den
sidste bankdag i måneden, og tidspunktet for
huslejebetalingen.
Som følge af, at løbedagene
udgår af loven, vil forfaldstidspunktet og tidspunktet for
rettidig betaling af huslejen fremover være én og
samme dag.
Ændringen får ikke virkning for
tidspunktet for, hvornår udlejeren kan afgive påkrav og
opkræve påkravsgebyr, jf. de foreslåede
ændringer i lovforslagets § 1, nr. 3 og 4. Det vil sige,
at udlejer også fremover tidligst vil kunne afgive
påkrav efter 3. hverdag efter forfaldsdagen.
Til nr. 2
Som led i gensidighedsaftalen er det aftalt, at
der udarbejdes en vejledning til kommunerne, som gennemgår
kommunernes mulighed for at flytte indbo efter afdøde
beboere i plejeboliger til opbevaring på depot.
Det er i kommunerne en almindelig
fremgangsmåde ved rydning af en plejebolig efter beboerens
død at afvente skifterettens behandling af sagen og
udstedelse af skifteretsattest. Dette indebærer imidlertid,
at plejeboligen henstår ubenyttet i den tid, hvor sagen
behandles. I kommuner, hvor der er efterspørgsel efter
plejeboliger, medfører dette, at udnyttelsen af
plejeboligbestanden ikke er optimal. Der udsendes derfor en
detaljeret og systematisk information til kommunerne om muligheden
for at opmagasinere indbo i disse situationer og dermed
begrænse »tomgangen« af plejeboliger. Samtidig
præciseres muligheden for at opmagasinere indbo i de
relevante bestemmelser i lejelovgivningen. Det foreslås
derfor at indsætte en henvisning til, at opbevaring af indbo
efter en afdød plejeboligbeboer kan ske efter
dødsboskiftelovens regler herom. Henvisningen foreslås
indsat i § 75, stk. 5, som indeholder det særligt korte
opsigelsesvarsel på 1 måned i plejeboliger.
Muligheden for at opmagasinere indbo følger
af dødsboskiftelovens kapitel 6, som regulerer sikring af
boets aktiver i den periode, hvor der endnu ikke er truffet
beslutning om boets behandlingsmåde. Det følger af
lovens § 8, stk. 1, at indtil beslutning om boets
behandlingsmåde er truffet, påhviler det enhver, der er
i besiddelse af den afdødes aktiver, at opbevare disse
på betryggende måde. Kan opbevaring ikke ske uden
væsentlige ulemper eller omkostninger, fritager skifteretten
den pågældende for pligten.
Omsorgspligten efter dødsboskiftelovens
§ 8, stk. 1, påhviler enhver, der er i besiddelse af
afdødes aktiver. Ifølge forarbejderne til
bestemmelsen retter reglen sig i første række mod
afdødes pårørende, der har adgang til
afdødes bolig, men også mod institutioner eller andre,
der er i besiddelse af afdødes aktiver. Omsorgspligten
fortsætter indtil boets berigtigelse, og en
tilsidesættelse af pligten kan medføre
erstatningsansvar.
Omsorgspligten indebærer, at institutioner
eller andre, der er i besiddelse af afdødes aktiver, har
pligt til at opbevare afdødes aktiver, og at de ikke
må udlevere disse til pårørende eller andre,
før der er truffet beslutning om boets
behandlingsmåde, således at der kan forevises en
skifteretsattest, eller skifteretten har fritaget den
pågældende institution mv. for pligten.
Der stilles ikke i dødsboskifteloven krav
til, hvordan omsorgspligten skal opfyldes - herunder om aktiver
skal opbevares i afdødes bolig - idet det udelukkende
kræves, at opbevaring af afdødes aktiver skal ske
på betryggende måde. Efter en konkret vurdering af boet
og aktiverne vil opbevaring således efter
omstændighederne kunne ske ved fx at registrere og opbevare
afdødes aktiver i aflåste rum, lejede
opmagasineringsrum eller lignende.
Det følger af bemærkningerne til
dødsboskiftelovens § 82, at nødvendige udgifter,
som de pårørende eller andre måtte have afholdt
til opbevaring af boets aktiver, kan forlanges dækket i boet,
om fornødent som masse-krav i det omfang, der er
tilstrækkelige midler i boet.
Til nr. 3 og 4
Det er efter lejeloven en forudsætning for,
at udlejeren kan hæve lejeaftalen som følge af for sen
betaling af husleje, at lejeren ikke har berigtiget restancen
senest 14 dage efter, at skriftligt påkrav herom er kommet
frem til lejeren.
Efter den gældende lovs § 93, stk. 2,
skal udlejerens påkrav være afgivet efter sidste
rettidige betalingsdag og skal udtrykkeligt angive, at
lejeforholdet kan ophæves, hvis lejerestancen ikke betales
inden fristens udløb. For en nærmere
fastsættelse af denne frist henvises til lovens § 33,
stk. 3.
Det foreslås, at udlejeren fremover tidligst
skal kunne afgive påkrav efter 3. hverdag efter sidste
rettidige betalingsdag. Dermed sikres, at påkrav uanset
fjernelsen af de 3 løbedage ikke kan afgives på et
tidligere tidspunkt end i dag. Ændringen er af alene af
teknisk karakter og har til formål at sikre, at lejere, som
af undskyldelige grunde betaler husleje for sent, ikke kan blive
mødt med påkrav og krav om betaling af
påkravsgebyr.
Som en følge af ændringen, hvorefter
påkrav ikke kan afgives tidligere end i dag, dvs. tidligst
efter 3. hverdag efter sidste rettidige betalingsdag, er der behov
for i bestemmelsen nærmere at definere, hvad der
forstås ved »hverdage«. Derfor foreslås
indsat et nyt 3. pkt. i stk. 2, som tager stilling til, hvordan
hverdage som lørdage eller grundlovsdag håndteres i
denne sammenhæng.
På den baggrund vil påkrav også
fremover tidligst kunne afgives den 5. i måneden. Det
forudsættes herved, at huslejen forfalder den 1. i
måneden, fx mandag. Derefter skal gå 3 hverdage,
hvilket i eksemplet vil sige tirsdag, onsdag og torsdag.
Påkrav kan herefter afgives fredag den 5.
Det gældende § 93, stk. 2, 3. pkt., om
den nærmere beregning af påkravsfristen og dens
udløb foreslås ændret, således at det
fremgår direkte af bestemmelsen, hvordan fristen beregnes,
hvis påkravsfristen udløber på en helligdag, en
lørdag eller grundlovsdag. I så fald udskydes
udløbet af fristen til den efterfølgende hverdag.
Hidtil har der blot været henvist til lovens § 33, stk.
3.
Det er nyt, at der i forhold til
påkravsfristens beregning direkte tages stilling til, hvad
der sker, hvis den udløber grundlovsdag. Med den
foreslåede ændring bringes påkravsfristens
beregning imidlertid i overensstemmelse med de gældende
regler i almenlejeloven.
Til § 2
Til nr. 1
Det daværende Socialministerium har i
samarbejde med Grundejernes Investeringsfond etableret hjemmesiden
huslejenævn.dk, som er en database med huslejenævns- og
beboerklagenævnsafgørelser. Indlæggelse af
afgørelser i databasen sker ved, at et udvalg af de
nævn, som har flest sager, udvælger de
afgørelser, som nævnene finder, er af mere principiel
interesse, og overfører afgørelserne samt en
række oplysninger om sagen til databasen.
Formålet med databasen er at tilbyde
brugerne en systematisk adgang til nævnsafgørelser af
generel interesse og dermed øge kendskabet til
huslejenævnenes og beboerklagenævnenes
afgørelser, således at brugerne på området
kan gøre sig bekendt med nævnspraksis på
forskellige områder af lovgivningen. Hjemmesiden giver
tillige nævn, som har et relativt mindre antal sager,
mulighed for at få kendskab til, hvordan andre nævn
tidligere har afgjort bestemte typer af sager. Formålet med
ordningen er således at skabe øget gennemsigtighed
på lejelovgivningens område.
Databasen indeholder endvidere et statistik-modul,
hvortil nævnene skal indberette en række oplysninger om
de sager, som indbringes for og afgøres af huslejenævn
og beboerklagenævn. Formålet med statistik-modulet er
at sikre et bedre kendskab til nævnenes behandling af sager,
herunder hvor mange og hvilke typer af sager, nævnene
behandler, om der foretages besigtigelse, og hvorledes udfaldet af
sagerne er.
I forbindelse med etableringen af databasen blev
det besluttet, at der fra databasen skal leveres relevante data til
DIADEM. Der skal derfor leveres oplysning til DIADEM, når en
sag er indbragt for huslejenævnet, idet det vurderes at
være af betydelig interesse for en potentiel køber at
få kendskab til verserende sager ved huslejenævnet.
Huslejenævnet skal således indberette oplysning om
indbringelsesdato og ejendommens id. Når sagen herefter er
afgjort, skal nævnet tillige indberette dette til databasen.
Disse oplysninger vil løbende blive videregivet til
DIADEM.
Det foreslås derfor, at der i reglerne om
huslejenævn og beboerklagenævn indsættes
bestemmelser om, at ministeren for by, bolig og landdistrikter kan
pålægge nævnene at indberette de omhandlede
oplysninger, herunder indberette oplysninger i digital form.
Til § 3
Til nr. 1, 3 og 4
Der henvises til bemærkningerne til §
1, nr. 1, 3 og 4.
Til nr. 2
Den her foreslåede ændring af
almenlejelovens § 71, stk. 4, svarer til den ændring af
lejeloven, som er foreslået i § 1, nr. 2. Der henvises
derfor bemærkningerne til § 1, nr. 2.
Til nr. 5
Den foreslåede ændring svarer til den
i § 2, nr. 1, foreslåede ændring. Der henvises
derfor til bemærkningerne til § 2, nr. 1, idet det dog
ikke er hensigten at videregive oplysninger fra
beboerklagenævnene til DIADEM, da disse ikke er relevante i
denne sammenhæng.
Til § 4
Det foreslås i stk. 1, at loven først
træder i kraft den 1. januar 2013. Dermed vurderes udlejerne
at få tid til at indrette deres opkrævningssystemer
m.v. efter de nye regler. Endvidere vil lejerne få tid til at
ændre tidspunktet for overførsel af huslejen, hvis
lejeren fx overfører betalingen fra konto til konto.
I stk. 2 foreslås, at forslagene i § 1,
nr. 2, og § 3, nr. 2, om muligheden for at opmagasinere indbo
i plejeboliger og i § 2, nr. 1, og § 3, nr. 5, om
indberetning af oplysninger fra husleje- og beboerklagenævn
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
I stk. 3 foreslås, at § 1, nr. 1, 3 og
4 og § 3, nr. 1, 3 og 4, om fjernelse af løbedage i
lejeloven og i almenlejeloven, får virkning for alle
lejeaftaler - såvel allerede indgåede samt nye -
også selv om der måtte være aftalt
løbedage i lejeaftalen.
For at sikre, at lejerne får kendskab til,
at der ikke længere gælder løbedage ved betaling
af husleje, anbefales, at udlejerne forud for reglernes
ikrafttræden gør lejerne opmærksomme
herpå.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
| | | Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 I lov om leje, jf.
lovbekendtgørelse nr. 963 af 11. august 2010, som
ændret ved § 148 i lov nr. 1336 af 19. december
2008 og § 3 i lov nr. 1611 af 22. december 2010,
foretages følgende ændringer: | | | | § 33. … Stk. 3. Forfalder lejen til
betaling på en helligdag, en lørdag eller
grundlovsdag, udskydes forfaldsdagen til den efterfølgende
hverdag. Betaling anses for rettidig, når den sker senest den
3. hverdag efter forfaldsdagen. Er denne hverdag en lørdag,
er betaling den følgende hverdag rettidig. | | 1. § 33, stk. 3, affattes
således: »Stk. 3. Rettidig betaling af
husleje sker senest på forfaldsdagen. Forfalder lejen til
betaling på en helligdag, en lørdag eller
grundlovsdag, udskydes forfaldsdagen til den efterfølgende
hverdag. « | | | | § 75. … Stk. 5. Er det lejede en
plejebolig, jf. § 1, stk. 1, 2. pkt., i den
tidligere lov om boliger for ældre og personer med handicap,
jf. lovbekendtgørelse nr. 316 af 24. april 1996, eller
§ 5, stk. 2, i lov om almene boliger m.v. eller en
ustøttet privat plejebolig, jf. § 1, stk. 5,
og dør lejeren uden at efterlade sig ægtefælle
eller andre, som lejeren har haft fælles husstand med som
anført i stk. 2, kan opsigelsen uanset stk. 4 ske
med 1 måneds varsel. | | 2. I § 75, stk. 5, indsættes
som 2. pkt.: »Indbo m.v. efter den
afdøde beboer kan opmagasineres under iagttagelse af
dødsboskiftelovens § 8.« | | | | Kapitel XIV Udlejerens ret til at hæve
lejeaftalen | | | § 93. … Stk. 2. Udlejeren kan kun
hæve lejeaftalen som følge af for sen betaling, hvis
lejeren ikke har berigtiget restancen senest 14 dage efter, at
skriftligt påkrav herom er kommet frem til lejeren.
Udlejerens påkrav skal være afgivet efter sidste
rettidige betalingsdag og skal udtrykkeligt angive, at
lejeforholdet kan ophæves, hvis lejerestancen ikke betales
inden fristens udløb. § 33, stk. 3, finder tilsvarende
anvendelse. Som gebyr for påkravet kan udlejeren kræve
250 kr. Det i 4. pkt. nævnte beløb er opgjort i
2009-niveau og reguleres en gang årligt efter udviklingen i
Danmarks Statistiks nettoprisindeks i en 12-måneders-periode
sluttende i juni måned året før det
finansår, reguleringen vedrører. Beløbet
afrundes til nærmeste hele kronebeløb. Gebyret er
pligtig pengeydelse i lejeforholdet. | | 3. I § 93, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »skal være afgivet« til: »kan
tidligst afgives efter 3. hverdag«. | | | 4. § 93, stk. 2, 3. pkt.
ophæves, og i stedet indsættes: »Er den i 2. pkt. nævnte
hverdag en lørdag eller grundlovsdag, kan påkrav
tidligst afgives den følgende hverdag. Udløber den i
2. pkt. nævnte frist på en helligdag, en lørdag
eller grundlovsdag, udskydes udløbet af fristen til den
efterfølgende hverdag.« | | | | | | § 2 I lov om midlertidig regulering af
boligforholdene, jf. lovbekendtgørelse nr. 962 af 11. august
2010, som ændret ved § 149 i lov nr. 1336 af 19.
december 2008, foretages følgende ændring: | | | | | | 1. Efter § 44 indsættes
i kapitel VI: Ȥ 44 a. Ministeren for by,
bolig og landdistrikter kan fra huslejenævnene indhente og
videregive oplysninger om de sager, der bliver behandlet i
nævnene, herunder oplysning om antal sager, disses fordeling
på forskellige kategorier, tidspunkt for indbringelse og
afgørelse, om der er afholdt besigtigelse, hvem der gives
medhold og lignende.« | | | | | | § 3 I lov om leje af almene boliger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 961 af 11. august 2010, som
ændret ved § 2 i lov nr. 1611 af 22. december 2010,
foretages følgende ændringer: | | | | § 44. … Stk. 2.
Forfalder lejen til betaling på en helligdag, en
lørdag eller grundlovsdag, udskydes forfaldsdagen til den
efterfølgende hverdag. Betaling anses for rettidig,
når den sker senest den 3. hverdag efter forfaldsdagen. Er
denne hverdag en lørdag eller grundlovsdag, er betaling den
følgende hverdag rettidig. | | 1. § 44, stk. 2, affattes
således: »Stk. 2. Rettidig betaling af
husleje sker senest på forfaldsdagen. Forfalder lejen til
betaling på en helligdag, en lørdag eller
grundlovsdag, udskydes forfaldsdagen til den efterfølgende
hverdag.« | | | | § 71. … Stk. 4. Er
det lejede en plejebolig, herunder en ustøttet almen
plejebolig, og dør lejeren uden at efterlade sig
ægtefælle eller andre, som lejeren har haft
fælles husstand med som anført i stk. 2, kan
opsigelsen uanset stk. 3 ske med 1 måneds varsel. Kapitel 15 Udlejerens ret til at hæve
lejeaftalen | | 2. I § 71, stk. 4, indsættes
som 2. pkt.: »Indbo m.v. efter den
afdøde beboer kan opmagasineres under iagttagelse af
dødsboskiftelovens § 8.« | § 90. … Stk. 2.
Udlejeren kan kun hæve lejeaftalen som følge af for
sen betaling, hvis lejeren ikke har berigtiget restancen senest 14
dage efter, at skriftligt påkrav herom er kommet frem til
lejeren. Udlejerens påkrav skal være afgivet efter
sidste rettidige betalingsdag og skal udtrykkeligt angive, at
lejeforholdet kan ophæves, hvis lejerestancen ikke betales
inden fristens udløb. § 44, stk. 2, finder
tilsvarende anvendelse. Som gebyr for påkravet kan udlejeren
kræve 250 kr. Det i 4. pkt. nævnte beløb er
opgjort i 2009-niveau og reguleres én gang årligt
efter udviklingen i Danmarks Statistiks nettoprisindeks i en
12-måneders-periode sluttende i juni måned året
før det finansår, reguleringen vedrører.
Beløbet afrundes til nærmeste hele kronebeløb.
Gebyret er pligtig pengeydelse i lejeforholdet. | | 3. I § 90, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »skal være afgivet« til: »kan
tidligst afgives efter 3. hverdag«. | | | 4. § 90, stk. 2, 3. pkt. ophæves, og i stedet
indsættes: »Er den i 2. pkt. nævnte
hverdag en lørdag eller grundlovsdag, kan påkrav
tidligst afgives den følgende hverdag. Udløber den i
2. pkt. nævnte frist på en helligdag, en lørdag
eller grundlovsdag, udskydes udløbet af fristen til den
efterfølgende hverdag.« | | | | | | 5. Efter § 105
indsættes: »§ 105 a. Ministeren for
by, bolig og landdistrikter kan fra beboerklagenævnene
indhente oplysninger om de sager, der bliver behandlet i
nævnene, herunder oplysning om antal sager, disses fordeling
på forskellige kategorier, tidspunkt for indbringelse og
afgørelse, om der er afholdt besigtigelse, hvem der gives
medhold og lignende.« | | | | | | § 4 | | | | | | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2013, jf. dog stk.
2. Stk. 2.
§ 1, nr. 2, § 2, nr. 1, og § 3, nr. 2 og 5,
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende. Stk. 3.
§ 1, nr. 1, 3 og 4, og § 3, nr. 1, 3 og 4,
finder uanset modstående aftale anvendelse for alle
lejeaftaler omfattet af lov om leje og lov om leje af almene
boliger. | | | | | | | | | | | | |
|