Fremsat den 14. marts 2012 af
transportministeren (Henrik Dam Kristensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om godkendelse og syn
af køretøjer og af lov om ændring af lov om
godkendelse og syn af køretøjer
(Kontrolsyn af
erhvervskøretøjer på firmaadressen,
finansiering af tilsyn, videregivelse af data til kommercielle
formål, bødestraf til ejer eller bruger for ikke at
fremstille køretøj til syn)
§ 1
I lov nr. 473 af 9. juni 2004 om godkendelse og
syn af køretøjer som ændret ved § 1 i
lov nr. 255 af 30. marts 2011 og § 1 i lov nr. 469 af 18.
maj 2011 foretages følgende ændringer:
1. I
§ 11 indsættes
stk. 2 og 3:
»Stk. 2.
Trafikstyrelsen kan som led i styrelsens tilsyn med
synsvirksomheder og omsynsvirksomheder indtil 4 uger efter, at et
erhvervskøretøj er blevet synet eller omsynet i en
syns- eller omsynsvirksomhed, mod behørig legitimation og
uden retskendelse foranstalte uanmeldt kontrolsyn af
køretøjet på arealer, som
køretøjsbrugeren, køretøjsejeren eller
dennes virksomhed råder over i erhvervsmæssig
henseende.
Stk. 3. Som led i
Trafikstyrelsens tilsyn med synsvirksomheder og omsynsvirksomheder
kan der udføres kontrol af erhvervskøretøjer
ved vejsiden.«
2.
Efter § 12 indsættes før overskriften
før § 13:
»Videregivelse af data
til kommercielle formål
§ 12
a. Trafikstyrelsen kan udlevere data fra styrelsens registre
mod vederlag med henblik på modtagerens kommercielle
udnyttelse af disse data.
Stk. 2.
Trafikstyrelsen kan fastsætte bestemmelser om anvendelse af
og betaling for udleverede data, jf. stk. 1.«
3. § 15 affattes således:
Ȥ 15.
Tilladelsesindehaverne skal betale et gebyr på 19 kr. pr. syn
eller omsyn til staten. Hvis gebyret ikke betales rettidigt,
tillægges renter efter rentelovens regler for rente af
pengekrav på formuerettens område.
Stk. 2. Det i
stk. 1 nævnte gebyr reguleres én gang
årligt pr. 1. januar med den af Finansministeriet fastsatte
sats for det generelle pris- og lønindeks. Det herefter
fremkomne beløb afrundes til nærmeste hele
kronebeløb. Transportministeren bekendtgør eventuelle
reguleringer hvert år, første gang pr. 1. januar
2013.
Stk. 3. Det i
stk. 1 nævnte gebyr skal dække udgifterne til
Trafikstyrelsens syns- og omsynsaktiviteter, herunder til kontrol
af erhvervskøretøjer ved vejsiden og af
erhvervskøretøjer, der befinder sig på et
areal, som køretøjsbrugeren,
køretøjsejeren eller dennes virksomhed råder
over i erhvervsmæssig henseende.
Stk. 4.
Trafikstyrelsen kan fastsætte bestemmelser om gebyrets
betaling og opkrævning, herunder regler om betaling for
erindringsskrivelser.«
§ 2
I lov nr. 469 af 18. maj 2011 om ændring af
lov om godkendelse og syn af køretøjer foretages
følgende ændring:
1. § 13, stk. 1, affattes
således:
»Med bøde straffes den registrerede
ejer eller bruger af et køretøj, der ikke fremstiller
køretøjet til syn efter indkaldelse, jf.
§ 3, stk. 1, og den registrerede ejer eller bruger,
der ikke efterkommer et påbud efter § 3,
stk. 3.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2012.
Stk. 2.
§ 11, stk. 2, finder alene anvendelse på
erhvervskøretøjer, der er synet eller omsynet efter
lovens ikrafttræden.
Bemærkninger til lovforslaget
| Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Lovforslagets formål og
baggrund | 2. | Kontrolsyn af
erhvervskøretøjer på firmaadressen | 3. | Anvendelse af gebyrprovenu | 4. | Udlevering af synsdata mod vederlag | 5. | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | 6. | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | 7. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | 8. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | 9. | Administrative konsekvenser for
borgere | 10. | Miljømæssige
konsekvenser | 11. | Forholdet til EU-retten | 12. | Høring | 13. | Samlet vurdering af forslagets
konsekvenser | | |
|
1. Lovforslagets formål
og baggrund
Periodiske syn har til formål at sikre en
høj teknisk sikkerhed og vedligeholdelsesstand i danske
køretøjer. Køretøjer synes hvert andet
år i en privat synshal, tunge erhvervskøretøjer
dog hvert år. Trafikstyrelsen fører tilsyn med
synsvirksomhederne, hvor der foretages ca. 2500 årlige
tilsyn, hvoraf hovedparten er kontrolsyn af netop synede
køretøjer. Endvidere opgøres statistik over
samtlige syn og omsyn.
Synskvaliteten har igennem en årrække
generelt været tilfredsstillende, men Trafikstyrelsen kan se
en udvikling i risikomønstret ved lastbiler. Der er
konstateret en stigning i omsynsprocenten fra 15 % i 2008 til 24 %
i 1. halvår af 2011. Dette vurderes at afspejle en generelt
dårligere vedligeholdelsesstandard og flere ældre
lastbiler, begge dele formentlig som følge af den
økonomiske krise. Dette tyder på, at der kører
lastbiler i ringere tilstand på landevejene end
tidligere.
Endvidere konstaterer Trafikstyrelsen, at en
relativ stor andel af lastbiler ikke lever op til de tekniske krav,
når de kører på vejene, bl.a. fordi de har fejl
selv kort tid efter at have været i synshallen. Af de godt
200 lastbiler, der årligt udpeges selektivt af politiet og
kontrolleres af styrelsens inspektører ved vejsiden, sendes
nu ca. 1/3 til syn i en synshal med mistanke om alvorlige fejl og
mangler. Tendensen har været stigende. I 2009 blev 24 pct. af
de udtagne lastbiler sendt til syn. I 2010 steg det til 35 pct., og
for 2011 er tallet 38 pct.
De gældende lovbestemmelser giver ikke
mulighed for at tilrettelægge et tilsyn med syns- og
omsynsvirksomheder, der afspejler det givne risikomønster,
f.eks. gennem øget brug af syn ved vejsiden. Generelt er der
brug for et tilsyn, der mere konsekvent baserer sig på en
risikovurdering, så tilsynet kan sættes ind der, hvor
det giver maksimal effekt - uanset om det er i synshallen, på
landevejen eller på køretøjsejernes adresse
eller andet areal, som disse råder over - kort tid efter et
syn.
Det foreslås, at Trafikstyrelsen som led i
styrelsens tilsyn med syns- og omsynsvirksomheder mod
behørig legitimation og uden retskendelse får adgang
til at foretage uanmeldt kontrolsyn af
erhvervskøretøjer i en periode på indtil 4 uger
efter et syn eller omsyn.
Det foreslås endvidere at indsætte en
bestemmelse om, at kontrol af erhvervskøretøjer ved
vejsiden er en del af Trafikstyrelsens tilsyn.
Lovforslaget indeholder i tilknytning hertil
forslag om, at provenuet fra det gebyr, som
køretøjsejerne gennem syns- og omsynsvirksomhederne
betaler til staten pr. syn/omsyn, kan anvendes til en bredere
tilsynsaktivitet for Trafikstyrelsens inspektører.
Det foreslås endvidere, at der åbnes
mulighed for, at Trafikstyrelsen kan sælge data fra
styrelsens registre med henblik på modtagerens kommercielle
udnyttelse af disse data.
2. Kontrolsyn af
erhvervskøretøjer på firmaadressen
2.1 Gældende ret
I henhold til færdselsloven er ejeren eller
den person, som har varig rådighed over
køretøjet (brugeren), ansvarlig for, at
køretøjet altid er i lovlig stand. Den systematiske
kontrol med, om dette er tilfældet, reguleres af synsloven,
som indeholder regler om periodiske syn, tilsynet med syns- og
omsynsvirksomheder m.v. Hertil kommer, at politiet med udgangspunkt
i færdselsloven stikprøvevis kontrollerer
køretøjer på vejene. Trafikstyrelsen bidrager
med køretøjsteknisk ekspertise i visse vejkontroller
af tunge køretøjer. Der er dermed tale om, at de to
love supplerer hinanden.
I dag foretager Trafikstyrelsen langt hovedparten
af sine kontrolsyn i synshallerne. Trafikstyrelsen kan til enhver
tid foranstalte uanmeldt tilsyn med en synsvirksomhed, herunder
kontrol af, om de køretøjer, der har været
eller er under syn eller omsyn hos tilladelsesindehaveren, og som
befinder sig på dennes område, er synet eller omsynet
korrekt.
Trafikstyrelsen eller politiet har også
mulighed for skriftligt at indkalde et registreret eller godkendt
køretøj til syn med henblik på kontrol af, om
det opfylder reglerne , jf. § 2, stk. 2, i lov om
godkendelse og syn af køretøjer.
Endvidere har Trafikstyrelsen mulighed for at
foretage syn ved vejsiden i medfør af færdselslovens
§ 77. Dette er udmøntet administrativt ved
§ 1, stk. 2, i cirkulæreskrivelse nr. 75 af 4.
december 2008 om syn ved vejsiden
(»§ 77-syn«) af tunge køretøjer
med henblik på undersøgelse for fejl og mangler.
Bestemmelsen har følgende ordlyd: »Syn ved vejsiden
udføres tillige som led i Færdselsstyrelsens (nu
Trafikstyrelsens) tilsyn med syns- og
omsynsvirksomhederne.«
2.2 Transportministeriets
overvejelser og lovforslagets indhold
Samlet er de nuværende tilsynsmuligheder
ikke tilstrækkelige til at kunne foretage et effektivt
kontrolsyn af især tunge køretøjer.
Der er behov for at kunne foretage kontrolsyn
på firmaadressen, da det markant øger mulighederne for
at kontrollere flere køretøjer med samme ejer. Her
kan det kontrolleres, om enkelte synsvirksomheder
»presses« af store kunder (flådeejere). Mange
synsvirksomheder er små og ofte med en spinkel
økonomi. Endvidere er der aktuelt overkapacitet på
synsmarkedet. Der er derfor risiko for, at storkunder kan
udøve et økonomisk pres for at få
køretøjerne lempeligt gennem syn, særligt
når synet foregår hos flådeejeren på dennes
adresse. Trafikstyrelsen har i dag hjemmel til at følge en
synsmedarbejder under et flådesyn på firmaadressen, men
det er praktisk umuligt at afdække evt. systematiske
lempelige syn, når tilsynsinspektøren først er
dukket op.
I henhold til grundlovens § 72
kræver adgang uden retskendelse udtrykkelig lovhjemmel. Det
foreslås derfor, at der etableres hjemmel til som et led i
Trafikstyrelsens tilsyn med syns- og omsynsvirksomheder at foretage
kontrolsyn af et køretøj på et areal, som
køretøjets ejer/bruger eller dennes virksomhed
råder over, i en periode på op til 4 uger efter, at det
har forladt synsvirksomheden. Adgang til dette areal foreslås
i lighed med, hvad der er tilfældet for tilsynets adgang til
synshaller i den gældende lov, at kunne ske uden
retskendelse.
Der vil ikke blive foretaget kontrolsyn uden
retskendelse på køretøjer, der befinder sig
på en ejendom, der alene tjener som privatadresse, da det
vurderes ikke at være nødvendigt for at opfylde det
ønskede formål.
Trafikstyrelsen har data om, hvilke
køretøjer, der nyligt er synet. Ved uanmeldt
tilsynsbesøg på firmaadressen kan nyligt synede
køretøjer kontrolleres. En sådan kontrol vil
endvidere ikke være mere indgribende for ejeren end en
tilbageholdelse i synsvirksomheden, hvor køretøjet
ofte må forventes at skulle ud i drift. Denne udvidede
tilsynshjemmel begrænses alene til
erhvervskøretøjer.
Kontrol af køretøjer på
firmaadressen tænkes i praksis administreret på
lignende måde, som det i dag sker omkring en synshal, hvor
Trafikstyrelsen udtager et nysynet køretøj til
kontrol i umiddelbar forlængelse af et syn. Såfremt det
ved kontrollen af køretøjet viser sig, at det ikke
opfylder gældende bestemmelser, kan Trafikstyrelsen inddrage
køretøjets synsgodkendelse, jf. § 35 i
bekendtgørelse nr. 724 af 24. juni 2011 om virksomheder, der
foretager syn af køretøjer, og indkalde det til et
nyt syn, jf. § 2, stk. 2, i lov om godkendelse og
syn af køretøjer. Når det viser sig, at synet
ikke er gennemført korrekt, pålægges
synsvirksomheden en sanktion, som er afhængig af forseelsens
alvor.
På firmaadressen vil Trafikstyrelsens
inspektører foretage den samme afvejning af det konkrete
kontrolbehov med hensynet til virksomhedens forretningsdrift,
således at der drages omsorg for, at kontroller over for en
virksomhed ikke er mere indgribende, end hvad der er
nødvendigt for at opnå formålet. Kontrolsyn
på firmaadressen vil typisk ske, når tilsynsruten
gør det hensigtsmæssigt. Jo mere en risikoanalyse
peger på, at en given synsvirksomheds køretøjer
bør kontrolleres, jo større er Trafikstyrelsens
incitament til at aflægge tilsynsbesøg i de
virksomheder, hvis køretøjer er blevet synet af den
pågældende synsvirksomhed.
Kontrolsyn vil blive foretaget i overensstemmelse
med lov nr. 442 af 9. juni 2004 om retssikkerhed ved forvaltningens
anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter.
Derudover foreslås det at indsætte en
bestemmelse om, at også kontrol af
erhvervskøretøjer ved vejsiden er en del af
Trafikstyrelsens tilsyn med syns- og omsynsvirksomheder. Der er
alene tale om en præcisering af den nuværende
tilstand.
3. Anvendelse af
gebyrprovenu
3.1 Gældende ret
Af den gældende synslov fremgår, at
indehavere af tilladelser til at foretage syn og omsyn skal betale
et omkostnings- og formålsbestemt gebyr pr. syn eller omsyn
til staten (Trafikstyrelsen). Gebyret betales i sidste instans af
bilejerne via prisen for bilsynet.
Gebyrets størrelse, som p.t. er fastsat til
22 kr. pr. syn/omsyn, er fastlagt på grundlag af
bemærkningerne til lovens § 15, stk. 1.
Følgende fremgår af forarbejderne: »Den
foreslåede bestemmelse fastlægger, at syns- og
omsynsvirksomhederne skal betale et omkostnings- og
formålsbestemt gebyr. Gebyret skal dække udgifterne til
tilsyn på markedet, udarbejdelse af uddannelsesplaner,
vejledning til virksomheder, udsendelse af indkaldelser til syn
samt behandling af klager over syns- og
omsynsvirksomheder.«
I henhold til lovens § 15, stk. 2,
kan Trafikstyrelsen fastsætte nærmere bestemmelser om
gebyrets størrelse, betaling og opkrævning. Denne
hjemmel er udmøntet i bekendtgørelsen om
synsvirksomheder, hvori det bl.a. bestemmes, at indehavere af en
tilladelse til at foretage syn betaler 22 kr. til Trafikstyrelsen
for hvert syn eller omsyn.
Syn ved vejsiden er ikke nævnt direkte i
relation til gebyrer i forarbejderne til den gældende
synslov, men er nævnt i færdselslovens § 77
og cirkulæreskrivelse nr. 75 af 4. december 2008, jf. pkt.
2.1 ovenfor.
Denne bestemmelse har Trafikstyrelsen hidtil
udmøntet således, at en sjettedel af udgifterne til
syn ved vejsiden statistisk finansieres med gebyrindtægterne,
mens den øvrige del af finansieringen finansieres af
Trafikstyrelsens almindelige finanslovsbevilling. Denne sjettedel
fremkommer ved at sammenholde en antagelse af, at der er en ligelig
fordeling på årets måneder af, hvornår
lastbilerne på vejene senest er synet/omsynet, med en
grænse på to måneder for, hvor langt man med
rimelighed kan gå tilbage i tiden og antage, at eventuelle
fejl også har været til stede ved det seneste
syn/omsyn.
Trafikstyrelsen har dermed i dag ikke mulighed for
at gebyrfinansiere et større antal syn ved vejsiden end den
nævnte sjettedel.
Samlet gennemfører Trafikstyrelsen i dag
ca. 200 syn ved vejsiden årligt. Der anvendes
skønsmæssigt ca. 0,5 årsværk til denne
opgave. Det forventes, at Trafikstyrelsen vil kunne forøge
indsatsen på området med 50 % i 2012.
3.2 Transportministeriets
overvejelser og lovforslagets indhold
Med det nuværende risikomønster
vurderes det at være hensigtsmæssigt at øge
antallet af syn ved vejsiden. Det vil både kunne identificere
flere lastbiler, der ikke er i lovlig stand, og have en
præventiv effekt.
Omvendt kan tilsynet med visse synsvirksomheder
godt reduceres, da resultaterne her over lang tid har været
tilfredsstillende (lav risiko).
Trafikstyrelsens tilsynsindsats er finansieret af
et gebyr, som betales ved hvert enkelt syn eller omsyn - 22 kr. i
2011. Gebyret betales af køretøjsejerne gennem
virksomhederne til Trafikstyrelsen. Styrelsens tilsyn skal med de
nuværende hjemler altovervejende foretages i
(om)synshallerne.
Det kræver således klarere lovhjemmel
at anvende gebyrindtægter til et øget antal syn ved
vejsiden.
Lovforslaget indebærer tilvejebringelse af
en klar lovhjemmel til at kunne anvende gebyrindtægterne til
at foretage tilsyn andre steder, f.eks. ved vejsiden, hvor det
foregår sammen med politiet.
Lovforslaget danner således basis for, at
gebyret - baseret på jævnligt opdaterede risikoanalyser
fra Trafikstyrelsen - vil kunne anvendes målrettet på
tiltag, der fremmer den køretøjstekniske
færdselssikkerhed, f.eks. gennem en øget indsats af
syn ved vejsiden.
Samlet lægges der ikke op til en øget
ressourceindsats, men til at den eksisterende tilsynsindsats kan
prioriteres efter det aktuelle risikomønster. Gebyret
nedsættes samtidig til 19 kr. pr. syn/omsyn.
4. Udlevering af synsdata mod
vederlag
Autobranchen har gennem nogen tid efterspurgt
visse synsdata, som findes i Trafikstyrelsens registre med henblik
på at udnytte disse data kommercielt. Der kan f.eks.
være tale om hyppige fejltyper på bestemte bilmodeller
eller statistiske data vedr. resultat af syn og omsyn.
Lovforslaget indeholder på den baggrund en
bestemmelse om, at Trafikstyrelsen mod vederlag kan videregive data
fra styrelsens registre til modtagerens kommercielle udnyttelse.
Dette kan eventuelt ske efter en bearbejdning af de omhandlede data
i Trafikstyrelsen.
Trafikstyrelsen bemyndiges til at fastsætte
nærmere bestemmelser om modtagerens anvendelse af og betaling
for udleverede data.
5. Økonomiske
konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Forslaget indebærer en vis omprioritering
inden for Trafikstyrelsens eksisterende økonomiske rammer.
Forslaget har ikke økonomiske konsekvenser for regioner og
kommuner.
6. Administrative konsekvenser
for stat, regioner og kommuner
Forslaget indebærer en samlet
effektivisering af Trafikstyrelsens tilsyn fordelt på syns-
og omsynsvirksomheder, syn ved vejsiden og på arealer, som
køretøjets ejer eller bruger eller dennes virksomhed
råder over.
7. Administrative konsekvenser
for erhvervslivet.
Tilsyn på firmaadressen kan foretages, mens
erhvervskøretøjer ikke er i brug. Dette vurderes at
være mindre indgribende i virksomhedernes daglige drift end
kontrolsyn umiddelbart efter et syn i synshallen.
8. Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget indebærer en gebyrreduktion i
forbindelse med syn og omsyn.
9. Administrative konsekvenser
for borgere
Forslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgere.
10. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
11. Forholdet til EU-retten
Forslaget har ikke EU-retlige aspekter.
12. Høring
Lovforslaget har været i høring hos
følgende organisationer m.v.:
Fælles Fagligt Forbund, Autobranchens
Udviklingscenter/EUC Nord, Bilbranchen, Centralforeningen af
Autoreparatører i Danmark, CO II, Danmarks
Automobilforhandlerforening, Dansk Bilforhandler Union, Dansk
Erhverv, Dansk Metal, Dansk Transport og Logistik, Danske
Bilimportører, Danske Busvognmænd, Danske
Synsvirksomheder, FDM, Forbrugerrådet, Foreningen af Danske
Vognfabrikker, Foreningen af Politidirektører i Danmark,
Foreningen af Vognimportører i Danmark, HK/Stat, LO, Dansk
Lokalsyn, Motorcykelbranchens Landsforbund, Rådet for Sikker
Trafik, Foreningen af Omsynsvirksomheder i Danmark, FDL - Frie
Danske Lastbilvognmænd, Forenede Danske Amerikanerbilklubber,
Sammenslutning af Køretøjsbyggere og Autooprettere i
Danmark.
| | | 13. Samlet vurdering af forslagets
konsekvenser | | | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for
staten | En vis omprioritering inden for
Trafikstyrelsens økonomiske ramme for tilsyn | Ingen | Administrative konsekvenser for
staten | Effektivisering af Trafikstyrelsens samlede
tilsynsvirksomhed | Ingen | Økonomiske og administrative
konsekvenser for regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Tilsyn på firmadresser kan foretages,
når erhvervskøretøjer ikke er i brug | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Gebyrreduktion vedr. syn og omsyn. | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgere | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås i stk. 2 som noget nyt, at
Trafikstyrelsen som et led i styrelsens tilsyn med syns- og
omsynsvirksomheder mod behørig legitimation og uden
retskendelse kan få adgang til at foretage uanmeldt
kontrolsyn af en virksomheds erhvervskøretøjer, som
er synet inden for en kortere periode (op til 4 uger), på et
areal, som køretøjsbrugeren,
køretøjsejeren eller dennes virksomhed råder
over i erhvervsmæssig henseende. Ved
erhvervskøretøjer forstås
køretøjer, der anvendes som led i
erhvervsmæssig aktivitet.
Bestemmelsen tænkes i første omgang
anvendt på tunge erhvervskøretøjer (lastbiler
og busser), men omfatter også andre
erhvervskøretøjer, f.eks. varebiler og taxier. Der
vil typisk være tale om en virksomheds forretningsadresse,
men adgangen omfatter også andre arealer, som
køretøjets ejer eller bruger råder over, f.eks.
en virksomheds filialadresser, lejede parkeringsarealer m.v.
4-ugers-fristen er sammenfaldende med den gældende klagefrist
over et synsresultat. En afgrænsning af perioden er
hensigtsmæssig, idet det ved længere perioder vil blive
stadig vanskeligere ved et kontrolsyn at fastslå, hvilke fejl
og mangler det pågældende køretøj var
behæftet med ved synet.
Adgangen til en virksomheds arealer giver alene
Trafikstyrelsen mulighed for at foretage kontrolsyn af et
erhvervskøretøj som led i styrelsens tilsyn med syns-
og omsynsvirksomheder. Kontrollerne vil blive foretaget i
overensstemmelse med Lov nr. 442 af 9. juni 2004 om retssikkerhed
ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og
oplysningspligter. Efterforskning af om virksomhedens ejer har
begået noget strafbart forhold, f.eks. montering af ulovligt
udstyr på et køretøj, foretages af politiet
efter retsplejelovens regler om strafferetspleje og falder
således uden for bestemmelsens anvendelsesområde.
I stk. 3 foreslås det, at det
indsættes i loven, at »syn ved vejsiden«, som
foretages i samarbejde med politiet, indgår i
Trafikstyrelsens tilsyn på lige fod med styrelsens andre
tilsynsaktiviteter i relation til syns- og omsynsvirksomheder.
Dette er også tilfældet i dag, hvor denne aktivitet er
omfattet af Transportministeriets Cirkulæreskrivelse nr. 75
af 4. december 2008 om syn ved vejsiden af tunge
køretøjer med henblik på undersøgelse
for fejl og mangler.
Der er således ingen proceduremæssig
eller indholdsmæssig forskel mellem de fremtidige »syn
ved vejsiden« og de hidtil kendte.
Til nr. 2
Med bestemmelsen gives Trafikstyrelsen i
stk. 1 mulighed for mod vederlag at videregive data fra
styrelsens registre med henblik på modtagerens kommercielle
udnyttelse heraf. Disse data kan f.eks. være hyppige
fejltyper på bestemte bilmodeller eller statistiske data
vedr. resultatet af syn og omsyn.
Alle data vil være anonymiseret. Der er
alene tale om data, der ikke kan henføres til personer, og
persondataloven finder dermed ikke anvendelse. Der vil
således ikke blive udleveret ejer-/brugeroplysninger.
Der vil være tale om en
indtægtsdækket aktivitet i Trafikstyrelsen.
Baggrunden for bestemmelsen er, at Trafikstyrelsen
har konstateret en kommerciel efterspørgsel fra bl.a.
autobranchen efter køretøjstekniske data, som
styrelsen i medfør af sin administration af syns- og
omsynsområdet er i besiddelse af. Der er alene tale om
videregivelse af data med henblik på virksomheders videre
kommercielle udnyttelse af data. Der opkræves betaling herfor
hos modtageren. Det eksisterende bilsynsgebyr kan rimeligvis ikke
dække omkostninger forbundet med leverance af data til
kommerciel brug i andre brancher.
Køretøjsejere vil fortsat
vederlagsfrit have adgang til individuelle data vedrørende
det enkelte køretøj via Trafikstyrelsens
hjemmeside.
Det vil blive præciseret over for
datamodtagere, at kommercielle aktiviteter, der udføres
på grundlag af modtagne køretøjstekniske data,
er underlagt reglerne i lov om markedsføring.
Den foreslåede bestemmelse ændrer ikke
på retten til aktindsigt, herunder mulighed for at
kræve betaling herfor.
Eventuelle indtægter i 2012 fra salg af data
optages direkte på lov om tillægsbevilling for
2012.
I stk. 2 bemyndiges Trafikstyrelsen til at
fastsætte bestemmelser om anvendelse af og betaling for
udleverede data.
Til nr. 3
Med den foreslåede bestemmelse
lovfæstes i stk. 1 det nugældende gebyr, som
køretøjsejerne gennem syn- og omsynsvirksomheder i
dag betaler pr. syn/omsyn til staten. Gebyret er omkostningsbestemt
og nedsættes til 19 kr. pr. syn/omsyn, bl.a. som følge
af effektiviseringer i Trafikstyrelsen.
I stk. 2 anføres, at beløbet
justeres årligt pr. 1. januar med den af Finansministeriet
fastsatte sats for det generelle pris- og lønindeks, og
således at justering alene foretages, når der er basis
for afrunding til nærmeste hele krone, som afviger fra det
gældende gebyr.
Samtidig anføres det i stk. 3, at
anvendelsesområdet for gebyret gøres bredere. Fremover
vil Trafikstyrelsen kunne anvende gebyrprovenuet bredt inden for
styrelsens syns- og omsynsaktiviteter, hvilket f.eks.
indebærer, at syn ved vejsiden og på firmaadresser kan
finansieres hermed i højere grad, end det i dag er
tilfældet.
I henhold til stk. 4 kan Trafikstyrelsen
fastsætte bestemmelser om betaling og opkrævning.
Gebyret opkræves månedsvis af Trafikstyrelsen, men der
vil kunne fastsættes en bagatelgrænse, således at
gebyret alene opkræves årligt.
Til § 2
I bestemmelsen præciseres, at
Trafikstyrelsen kan udstede administrative bødeforelæg
til en registreret ejer eller en registreret bruger ved manglende
fremstilling til syn efter indkaldelse og manglende efterkommelse
af påbud om aflevering af nummerplader, jf. synslovens
§ 13 a, som blev indsat i loven ved lov nr. 469 af 18.
maj 2011 om ændring af lov om godkendelse og syn af
køretøjer. Der er alene tale om en præcisering
af ordet »sit« i den gældende lovs § 3,
stk. 1, der lyder således: »Med bøde
straffes den, der ikke fremstiller sit køretøj til
syn efter indkaldelse«, som der henvises til i den
gældende lovs § 13 a.
Til § 3
Loven foreslås at træde i kraft den 1.
juli 2012.
Bilag 1
Lovforslaget
sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | § 11. Trafikstyrelsen kan
til enhver tid mod behørig legitimation og uden retskendelse
foranstalte uanmeldt kontrol af tilladelsesindehaverens syns- eller
omsynsvirksomhed, herunder kontrol af, om de
køretøjer, der har været til eller er under syn
hos tilladelsesindehaveren, og som binder sig på dennes
område, er synet korrekt. | | 1. I § 11 indsættes
stk. 2 og 3: »Stk. 2.
Trafikstyrelsen kan som led i styrelsens tilsyn med
synsvirksomheder og omsynsvirksomheder indtil 4 uger efter, at et
erhvervskøretøj er blevet synet eller omsynet i en
syns- eller omsynsvirksomhed, mod behørig legitimation og
uden retskendelse foranstalte uanmeldt kontrolsyn af
køretøjet på arealer, som
køretøjsbrugeren, køretøjsejeren eller
dennes virksomhed råder over i erhvervsmæssig
henseende. Stk. 3. Som led i
Trafikstyrelsens tilsyn med synsvirksomheder og omsynsvirksomheder
kan der udføres kontrol af erhvervskøretøjer
ved vejsiden.« | | | | | | 2. Efter § 12
indsættes før overskriften før
§ 13: | | | | | | »Videregivelse af data til
kommercielle formål | | | | | | § 12 a. Trafikstyrelsen
kan udlevere data fra styrelsens registre mod vederlag med henblik
på modtagerens kommercielle udnyttelse af disse data. | | | Stk. 2. Trafikstyrelsen kan
fastsætte bestemmelser om anvendelse af og betaling for
udleverede data, jf. stk. 1.« | | | | § 15.
Tilladelsesindehaverne skal betale gebyr pr. syn eller omsyn til
staten. Hvis gebyret ikke betales rettidigt, tillægges renter
i overensstemmelse med rentelovens regler for rente af pengekrav
på formuerettens område. Stk. 2. Trafikstyrelsen
fastsætter regler om gebyrets størrelse, betaling og
opkrævning, herunder regler om betaling for
erindringsskrivelser. | | 3. § 15 affattes
således: »§ 15.
Tilladelsesindehaverne skal betale et gebyr på 19 kr. pr. syn
eller omsyn til staten. Hvis gebyret ikke betales rettidigt,
tillægges renter efter rentelovens regler for rente af
pengekrav på formuerettens område. Stk. 2. Det i stk. 1
nævnte gebyr reguleres én gang årligt pr. 1.
januar med den af Finansministeriet fastsatte sats for det
generelle pris- og lønindeks. Det herefter fremkomne
beløb afrundes til nærmeste hele kronebeløb.
Transportministeren bekendtgør eventuelle reguleringer hvert
år, første gang pr. 1. januar 2013. Stk. 3. Det i stk. 1
nævnte gebyr skal dække udgifterne til Trafikstyrelsens
syns- og omsynsaktiviteter, herunder til kontrolsyn af
erhvervskøretøjer ved vejsiden og kontrol med
erhvervskøretøjer, der befinder sig på et
areal, som køretøjsbrugeren,
køretøjsejeren eller dennes virksomhed råder
over i erhvervsmæssig henseende.« Stk. 4. Trafikstyrelsen kan
fastsætte bestemmelser om gebyrets betaling og
opkrævning, herunder regler om betaling for
erindringsskrivelser. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov nr. 469 af 18. maj 2011 om ændring af
lov om godkendelse og syn af køretøjer foretages
følgende ændring: | | | | § 13. Med bøde
straffes den, der ikke fremstiller sit køretøj til
syn efter indkaldelse, jf. § 3, stk. 1, og den, der
ikke efterkommer et påbud efter § 3, stk. 3. | | 1. § 13, stk. 1,
affattes således: »§ 13. Med
bøde straffes den registrerede ejer eller bruger af et
køretøj, der ikke fremstiller køretøjet
til syn efter indkaldelse, jf. § 3, stk. 1, og den
registrerede ejer eller bruger, der ikke efterkommer et påbud
efter § 3, stk. 3.« | | | | | | § 3 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juli 2012. |
|