Skriftlig fremsættelse (14. marts
2012)
Transportministeren (Henrik Dam
Kristensen)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
godkendelse og syn af køretøjer og af lov om
ændring af lov om godkendelse og syn af
køretøjer (kontrolsyn af
erhvervskøretøjer på arealer en virksomhed
råder over, finansiering af tilsyn, videregivelse af
data til kommercielle formål, bødestraf til ejer eller
bruger for ikke at fremstille køretøj til syn)
(Lovforslag nr. L 112)
Lovforslaget har som hovedformål at skabe et
hjemmelsgrundlag for, at Trafikstyrelsens kontrolsyn af synede
køretøjer i langt højere grad kan ske på
grundlag af en risikovurdering, så Trafikstyrelsen kan
sætte ind med kontrolsyn der, hvor det har den største
effekt.
Dette formål søges for det første
opnået ved at muliggøre en bredere anvendelse af
provenuet fra det gebyr, som køretøjsejere gennem
syns- og omsynsvirksomhederne betaler til staten pr. syn/omsyn til
trafiksikkerhedsformål. Dermed bliver det f.eks. muligt
sammen med politiet at foretage flere syn ved vejsiden end i dag og
derved imødegå den nuværende tendens til, at der
konstateres flere fejl på de lastbiler, der kontrolleres
på vejene. Samtidig nedsættes gebyret fra 22 kr. til 19
kr. pr. syn/omsyn.
For det andet etableres en hjemmel til, at Trafikstyrelsen i
en periode på op til 4 uger efter et syn/omsyn får
mulighed for uden retskendelse at foretage uanmeldt kontrolsyn af
synede erhvervskøretøjer på virksomhedsarealer
mv.
For det tredje etableres der hjemmel til mod
indtægtsdækning at overføre data fra
Trafikstyrelsens registre til virksomheders videre kommercielle
udnyttelse. Der er nu kommerciel efterspørgsel efter
sådanne data, fx fra autobranchen.
Endelig præciseres i lovforslaget, at administrative
bødeforelæg kan udstedes til såvel den
registrerede ejer som den registrerede bruger af et
køretøj, hvis køretøjet ikke
fremstilles til syn efter indkaldelse. Dette er en
præcisering efter lovbehandlingen i foråret 2011 vedr.
administrative bøder.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2012.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.